Cuvant de salut al Dlui Marian LUPU, Presedintele Parlamentului RM, la Conferinta Anuala "Cooperarea dintre Parlament si societatea civila", Chisinau, 4 februarie 2008
Doamnelor si domnilor,
Onorata asistenta,
Inainte de toate permiteti-mi sa aduc multumiri tuturor partenerilor nostri din cadrul societatii civile pentru contributia pe care au avut-o la initierea si organizarea acestei conferinte de bilant, care vizeaza un subiect de interes major si anume cooperarea intre institutiile publice ale statului si societatea civila.
A devenit un cliseu afirmatia ca oamenii sunt fiinte sociale, predispuse spre interactiune si cooperare. Cu certitudine se poate afirma ca una din trasaturile fundamentale ale dezvoltarii umane a fost si este capacitatea de a actiona in comun, de a impartasi cunostintele si experientele cu cei din jur si, concomitent, de a participa activ in procesul de luare a deciziilor. Anume capacitatea de a coopera in sensul atingerii unui obiectiv comun determina dezvoltarea culturala, sociala si economica a unei comunitati.
Pe parcursul ultimilor ani s-a vorbit destul de mult despre necesitatea cooperarii atit la nivel politic - intre partide, cit si la nivel de relatie intre institutiile publice si societatea civila. Astfel, la nivelul legislativului doi ani in urma a fost initiat un proces de interactiune cu societatea civila, tradus ulterior in Conceptia cu privire la cooperarea dintre Parlament si societatea civila. Desigur ne dorim sa obtinem un mai mult dinamism din aceasta relatie de cooperare, o mai multa deschidere din partea deputatilor, dar si o mai mare implicare a organizatiilor neguvernamentale.
Am ferma convingere ca rolul cetateanului in viata societatii in ansamblu trebuie sa devina unul semnificativ, constientizat de fiecare in parte si asigurat cu mecanisme eficiente de participare. Aceasta trebuie sa se dezvolte intr-un parteneriat real si multidimensional intre clasa politica, societatea civila, reprezentata atit de sectorul asociativ, cit si de fiecare individ prin adoptarea unei pozitii civice active fata de chestiunile aflate pe agenda publica. Consider ca anume o astfel de cooperare este esentiala pentru identificarea unei noi viziuni asupra dezvoltarii tarii noastre, asupra dezvoltarii unei Moldove moderne - o Moldova in care am putea sa ne construim impreuna viitorul.
Am reusit sa constatam ca dezvoltarea mecanismelor de participare si afirmare a cetatenilor in cadrul societatii este in legatura directa si cu capacitatea organizatiilor neguvernamentale de a dialoga eficient si, nu in ultimul rind, de a oferi expertiza institutiilor publice. In acest sens, perfectarea si dezvoltarea unui cadrului legal, financiar si institutional de sprijin al dezvoltarii societatii civile este o obligatie in primul rind a institutiilor publice, fara insa a neglija responsabilitatea fiecaruia dintre partenerii antrenati in acest proces.
Din momentul lansarii Conceptiei de Cooperare cu Societatea Civila acest proces a inregistrat si destule lacune. Acest proces mai lasa de dorit si astazi, dar pe parcursul anului 2007 in comparatie cu anul 2006 cooperarea cu sectorul asociativ a capatat o noua dinamica. Daca in 2006 maximum 9 organizatii neguvernamentale erau antrenate intr-o cooperare permanenta activa cu Parlamentul, atunci in 2007 numarul acestora a crescut pana la 20 de ong-uri, care au contribuit cu studii, analize si expertize concrete. Pe durata anului 2007, Legislativul a primit circa 160 de contributii din partea sectorului asociativ. Consider ca dialogul a evoluat intr-un proces ascendent si intre Parlament si societatea civila s-a stabilit un grad mai mare de credibilitate si eficienta in cooperare.
Pe parcursul anului trecut au fost intreprinse cateva incercari de a aborda cadrul juridic de reglementare a activitatii organizatiilor neguvernamentale. Astfel, modificarile propuse de Ministerul Justitiei la legea cu privire la asociatiile obstesti au fost dezbatute activ atit in cadrul Comisiei Juridice, pentru Numiri si Imunitati, cit si in cadrul unor mese rotunde desfasurate in parteneriat cu organizatii ale societatii civile. Anume aceste discutii au reliefat necesitatea unei abordari complexe si de ansamblu a intregului cadru normativ ce reglementeaza activitatea organizatiilor neguvernamentale. In contextul acestei realitati, vine si rezolutia mesei rotunde "Mediul de activitate al organizatiilor neguvernamentale din Republica Moldova si masurile legislative necesare pentru imbunatatirea lui", desfasurata la 12 noiembrie 2007 in incinta Parlamentului. Aceasta vorbeste despre necesitatea crearii unui grup de lucru pentru perfectionarea cadrului normativ de reglementare a activitatii sectorului asociativ. In intampinarea acestor solicitari si necesitati am dispus crearea unui de grup de lucru mixt care va fi compus din reprezentanti ai Parlamentului, Guvernului si ai societatii civile.
Stimati prieteni,
Importanta crearii unui climat adecvat de dezvoltare a societatii civile tine de un context mai larg si nu doar de un segment restrans ce cuprinde in exclusivitate activitatea nemijlocita a organizatiilor neguvernamentale, intrucat ea penetreaza practic toate aspectele unei dezvoltari sociale si economice de ansamblu a societatii. Dezvoltarea societatii civile autohtone este una dintre conditiile esentiale pentru prosperarea democratiei. Initierea unui parteneriat cu societatea constituie o premisa de responsabilizare a cetatenilor fata de problemele cu care se confrunta comunitatea in care traiesc. In acest context, rolul statului este de a asigura reprezentarea adecvata a intereselor poporului in procesul de luarea deciziilor. Aceasta inseamna un dialog multilateral intre societate si putere despre prioritatile nationale de dezvoltare, un dialog fundamentat pe sustinerea societatii, pe legislatia in vigoare si pe valorile democratice.
In lumina celor expuse, consider ca ar fi oportuna dezbaterea necesitatii elaborarii unei Strategii de dezvoltare a societatii civile si sper ca aceasta problema sa fie abordata si in cadrul lucrarilor grupului mixt de lucru. As mentiona o serie de elemente care, in opinia mea, s-ar putea regasi in aceasta strategie si anume:
- modalitati de extindere a participarii cetatenilor in solutionarea problemelor comunitatii, a reformelor democratice, dezvoltarea capacitatilor ONG-urilor si antrenarea activa a lor in abordarea problemelor de pe agenda publica;
- dezvoltarea parteneriatului dintre societatea civila si autoritatile publice, atit la nivel national cit si local, si promovarea prin efor comun a practicilor in domeniul bunei guvernari;
- definirea unor fonduri publice destinate sustinerii initiativelor civice, precum si elaborarea unor proceduri transparente care vor reglementa gestionarea, accesul si utilizarea acestor fonduri;
- dezvoltarea unei politici fiscale orientate spre sustinerea initiativelor civice si a activitatilor filantropice, in vederea sporirii interesului businessului pentru acordarea de suport activitatilor non-profit;
- promovarea si sustinerea voluntariatului, practica care poate sa contribuie esential la solutionarea problemelor aflate pa agenda publica.
Dezvoltarea societatii civile nu trebuie sa fie doar o preocupare a finantatorilor straini, ci si a statului Republica Moldova. Autoritatile statului au nevoie de un partener de dialog puternic si trebuie sa contribuim la dezvoltarea si consolidarea capacitatilor acestui partener, inclusiv prin finantarea societatii civile dupa modelul finantarii partidelor politice prevazut in Legea cu privire la partidele politice.
Din aceasta perspectiva, ar fi bine ca elaborarea si implementarea unei Strategii de dezvoltare a societatii civile sa se constituie intr-un proces de coagulare a intereselor si aspiratiilor societatii moldovenesti. Aceasta, in esenta, presupune si o mai mare deschidere catre cetatean, o comunicare cu acesta si, nu in ultimul rand, coerenta in promovarea politicilor publice.
In final, va invit sa reflectam asupra acestor chestiuni si sa identificam modalitatea optima de realizare a obiectivului de dezvoltare coerenta a societatii civile moldovenesti.
Va multumesc
Concept al Strategiei Nationale de Dezvoltare a Societatii Civile
|