version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version
đóńńęŕ˙ âĺđńč˙



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

DEZBATERI   PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a

SESIUNEA  I  ORDINARĂ – IUNIE 2009

Şedinţa din ziua de 3 iunie 2009

(STENOGRAMA)

 

sumar

1. Declararea şedinţei ca fiind deliberativă.

2. Prezentarea raportului Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – preşedintele Comisiei, domnul deputat al PCRM Valeriu Sava.

3. Aprobarea procesului-verbal nr.1 privind alegerea preşedintelui şi a secretarului Comisiei speciale şi a procesului-verbal nr.4 cu privire la aprobarea modelului şi a textului buletinului de vot secret pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.

4. Informaţia domnului preşedinte al Comisiei speciale privind înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

5. Alocuţiunea doamnei Zinaida Greceanîi, candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

6. Alocuţiunea domnului Andrei Neguţa, candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

7. Solicitarea unei pauze pentru consultarea cu fracţiunile PL, PLDM şi AMN.

8. Informaţia domnului preşedinte al Comisiei speciale privind procedura votării.

9. Aducerea la cunoştinţa deputaţilor a rezultatelor votării. Procesul-verbal nr.6 – preşedintele Comisiei speciale, domnul Valeriu Sava.

10. Informarea deputaţilor privind nealegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi privind dizolvarea Parlamentului Republicii Moldova de legislatura  a XVII-a.

11. Declaraţia domnului deputat Vladimir Filat – Fracţiunea Partidului Liberal Democrat din Moldova.

12. Declaraţia domnului deputat Veaceslav Untilă – Fracţiunea „Alianţa «Moldova Noastră»”.

13. Declaraţia doamnei deputat Corina Fusu – Fracţiunea Partidului Liberal.

14. Declaraţia doamnei deputat Maria Postoico – Fracţiunea Partidului Comunist al Republicii Moldova.

 

Şedinţa începe la ora 10.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Vladimir Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, şi de domnul Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Bună dimineaţa.

Vă anunţ că la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 99 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Chirtoacă Dorin şi Platon Veaceslav.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Bună dimineaţa. Şedinţa noastră este deliberativă. Rog să onorăm Drapelul Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul  de Stat al Republicii Moldova.)

Mulţumesc.

Eu vă rog, o clipă, odihniţi-vă la microfon.

Stimaţi deputaţi,

La 1 iunie şi-a sărbătorit ziua de naştere colegul nostru, domnul deputat Ion Balan. Permiteţi-mi, din numele dumneavoastră, să îl felicităm, să îi dorim succese, mulţi ani! (Aplauze.)

Microfonul nr.4.

 

Domnul Anatol Şalaru:

Stimaţi colegi,

Aseară a încetat din viaţă unul dintre fondatorii Mişcării de Eliberare Naţională, scriitor, poet, un mare patriot, deputat în primul Parlament, un om care a contribuit enorm la obţinerea independenţei – Andrei Vartic.

Propun un minut de reculegere în memoria lui.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Da, poftim. (Se ţine un minut de reculegere.)

Mulţumesc.

Microfonul nr.5.

 

Domnul Vladimir Filat:

Mulţumesc, domnule Preşedinte al Parlamentului.

Pentru ca ulterior să nu fie comentat modul în care ne înregistrăm cu luările de cuvînt, rog, în numele Fracţiunii, să fiu înregistrat cu o declaraţie, după care candidaţii îşi vor expune mesajul pentru alegeri.

Mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Conform Regulamentului.

Da, mulţumesc.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Veaceslav Untilă:

Domnule Preşedinte,

Rog să ne acordaţi timp pentru declaraţii la finele şedinţei de astăzi.

Mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Microfonul nr.4.

 

Doamna Corina Fusu:

Rog să mă înscrieţi cu o declaraţie pentru finele şedinţei de astăzi.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Microfonul nr.5.

 

Domnul Leonid Bujor:

Mulţumesc.

Domnule Preşedinte al Parlamentului,

Stimaţi colegi,

În cadrul şedinţei din data de 28 mai, doamna deputat Maria Postoico a argumentat necesitatea amînării şedinţei pentru ziua de astăzi pe motiv că a fost o mare sărbătoare creştină.

Astăzi, de asemenea, este o zi neobişnuită pentru Republica Moldova, este „Constantin şi Ileana”. Întrebarea „Alianţei «Moldova Noastră»”: va mai veni vreo surpriză de la doamna Postoico sau nu?

Vă mulţumim.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Sărbătoarea este înscrisă în calendarul nostru ortodox, aceasta nu e surpriză. Aceste sărbători sînt demult planificate.

Microfonul nr.1.

 

Doamna Maria Postoico:

Domnule Preşedinte,

Nu ne rămîne decît numai să îi felicităm cu această zi de sărbătoare pe acei care au numele Ileana şi Constantin şi să le dorim sănătate şi succese în toate!

 

Domnul Vladimir Voronin:

Bravo. (Aplauze.)

Vă mulţumesc.

Stimaţi colegi,

După o pauză anunţată la 28 mai, permiteţi-ne să continuăm şedinţa plenară. Ordinea de zi a fost aprobată în şedinţa anterioară şi prelungim şedinţa.

Stimaţi colegi,

În conformitate  cu articolul 78 din Constituţie şi cu articolul 10 din Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, astăzi, Parlamentul de legislatura a XVII-a va desfăşura alegerile repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Se oferă cuvînt domnului deputat Valeriu Sava, preşedintele Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Poftim, domnul Sava.

 

Domnul Valeriu Sava:

Stimaţi deputaţi,

În baza prevederilor articolului 78 din Constituţie privind alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi în temeiul cerinţelor Legii nr.1234 de legislatura a XIV-a din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Comisia specială a pus în dezbateri un şir de chestiuni în cadrul a 4 şedinţe la care au fost adoptate 14 hotărîri.

Acestea privesc alegerea preşedintelui şi a secretarului Comisiei: respectiv a domnului Valeriu Sava şi a doamnei Irina Vlah. Aprobarea Regulamentului Comisiei speciale, a registrului candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi a actelor-model pentru înregistrarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, a modelelor privind certificatul de înregistrare a candidatului pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, cu privire la buletinul de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, privind modelul procesului-verbal de totalizare a rezultatelor votării, precum şi stabilirea de către Comisie a unor măsuri de organizare a votării în cadrul alegerilor repetate a Preşedintelui Republicii Moldova.

În legătură cu cele indicate, Comisia solicită Parlamentului examinarea posibilităţii de a aproba procesele-verbale ale Comisiei speciale numărul 1 privind alegerea preşedintelui şi a secretarului Comisiei speciale şi numărul 4 cu privire la aprobarea modelului şi a textului buletinului de vot secret pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, care conţine: pe recto – denumirea buletinului de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi textul:

1. Zinaida Greceanîi.

2. Andrei Neguţa.

Pe verso, buletinul de vot conţine textul: Preşedintele Comisiei – Valeriu Sava; secretarul Comisiei – Irina Vlah. Semnătura lor şi sigiliul Parlamentului Republicii Moldova.

Domnule Preşedinte...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Aţi terminat, da?

Domnul Sava,

Atît?

 

Domnul Valeriu Sava:

Da.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Întrebări către raportorul domnul Valeriu Sava? Nu sînt. Acum trebuie să aprobăm procesul-verbal nr.1, da?

 

Domnul Valeriu Sava:

Numărul 1 şi numărul 4.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Numărul 4. Ele se aprobă separat sau împreună?

 

Domnul Valeriu Sava:

Unu şi patru.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Separat. Cine este pentru aprobarea procesului-verbal nr.1, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Cu 60 de voturi se aprobă.

Cine este pentru aprobarea procesului-verbal nr.4 privind modelul buletinului de vot, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

În total 60.

Mulţumesc.

Se aprobă cu majoritatea de voturi.

Domnule Valeriu Sava,

Continuaţi.

 

Domnul Valeriu Sava:

Pot continua?

Mulţumesc.

Totodată, menţionăm că Comisia specială şi-a onorat cu stricteţe obligaţiunea sa ce ţine de înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Astfel, la 22 mai 2009, Comisia specială a recepţionat actele prezentate de către un grup de 33 de deputaţi în Parlament, susţinători ai doamnei Zinaida Greceanîi, care a fost înaintată pentru a fi înregistrată în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

În urma examinării cerinţelor legale, actelor prezentate, Comisia specială a constatat că doamna Zinaida Greceanîi corespunde exigenţelor constituţionale şi legale, iar actele prezentate sînt în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.

De asemenea, la 22 mai 2009, Comisia specială a recepţionat actele prezentate de către un grup de 16 deputaţi, susţinători ai domnului Andrei Neguţa, care a fost înaintat pentru a fi înregistrat în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

În urma examinării cerinţelor legale şi a actelor prezentate, Comisia specială a constatat că domnul Andrei Neguţa corespunde exigenţelor constituţionale şi legale, iar actele prezentate sînt în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.

În legătură cu cele expuse, Comisia specială, la şedinţa sa din 25 mai 2009, a înregistrat în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova candidatura doamnei Zinaida Greceanîi cu numărul 1 şi candidatura domnului Andrei Neguţa cu numărul 2, eliberîndu-le certificatele de înregistrare. Lista candidaţilor menţionaţi şi nominalizaţi în ordinea înregistrării lor şi copiile de pe actele prezentate privind aceşti candidaţi au fost distribuite tuturor deputaţilor.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Stimaţi colegi,

Conform articolului 7 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova se acordă dreptul de a se adresa Parlamentului cu o scurtă alocuţiune şi de a răspunde la întrebările dumneavoastră, ale deputaţilor.

Se propune pentru alocuţiune pînă la 10 minute şi pentru întrebări şi răspunsuri, dacă va fi necesar, pînă la 30 de minute.

Sînteţi de acord sau se votează? S-a votat.

Vă mulţumesc.

O invit la tribună pe doamna Zinaida Greceanîi. Poftim.

 

Doamna Zinaida Greceanîi – candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova:       

Stimate domnule Preşedinte,

Onorat Parlament,

Stimaţi reprezentanţi ai corpului diplomatic şi, desigur, ai mass-mediei,

În cadrul discursului electoral din 20 mai curent am expus măriilor voastre viziunile mele asupra principalelor probleme de care voi fi preocupată în eventualitatea alegerii în calitate de Preşedinte al Republicii Moldova.

În mod firesc, lista priorităţilor strategice asupra cărora v-am atras atenţia cu cîteva zile în urmă rămîne aceeaşi. Însă faptul că noi, acei 101 de deputaţi, nu am fost în stare să alegem conducătorul statului din prima încercare impune, în opinia mea, o revizuire a ierarhiei acestor priorităţi şi anume: plasarea în topul preocupărilor noastre comune a obiectivului concilierii naţionale şi stabilirii unui dialog constructiv între toate forţele politice din ţară. Sînt convinsă că acest obiectiv este unul comun pentru toţi deputaţii care respectă şi sînt gata să consolideze statalitatea Republicii Moldova.

În calitate de garant al Constituţiei voi depune toate eforturile şi mă voi consacra deplin acestei cauze. Or, confruntarea civică şi antagonismul politic constituie o ameninţare reală pentru existenţa Moldovei ca stat.

Vă îndemn să considerăm acest pericol de fiecare dată cînd luăm vreo decizie sau alta, pentru că statalitatea şi independenţa este cel mai scump lucru pe care îl are poporul nostru, element indispensabil pentru instaurarea păcii civice şi afirmarea democraţiei în ţara noastră, este antrenarea largă a societăţii civile în desfăşurarea actului de guvernare.

În acest context, apare iminentă reforma administraţiei publice, redarea acesteia unui nivel adecvat de transparenţă şi asigurarea unei conlucrări eficiente cu mass-media.

Statalitatea, repet, este principala realizare a poporului nostru, însă bunăstarea şi progresul societăţii constituie raţiunea guvernării de a exista. Acest principiu trebuie să devină unul sacru pentru toţi funcţionarii statului, iar eu sînt hotărîtă să îl promovez încontinuu.

Voi depune toate eforturile pentru întărirea potenţialului statului şi a administraţiei publice, astfel încît cetăţenii ţării să poată beneficia din plin de protecţia şi serviciile acestuia. Este clar că realizării acestui deziderat suprem îi corespund toate priorităţile la care m-am oprit în discursul meu anterior. Este vorba de transpunerea în viaţă a valorilor democratice şi a principiilor statului de drept, consemnate în legislaţia ţării, de asigurarea reintegrării Moldovei ca element indispensabil pentru afirmarea statalităţii noastre şi progresului societăţii, de continuarea eforturilor de integrare europeană a Republicii Moldova şi asigurării libertăţii circulaţiei cetăţenilor noştri în spaţiul european, de promovarea unei politici externe şi de bună vecinătate, capabile să consolideze poziţiile Moldovei pe plan internaţional, de continuarea reformelor structurale în economia ţării, menite să asigure un grad sporit de competitivitate şi libertate a acesteia.

Este vorba de edificarea unui stat social, capabil să asigure cetăţenilor săi nivelul necesar de protecţie socială. Această listă de priorităţi se regăseşte în platformele electorale ale tuturor partidelor parlamentare şi, în mod firesc, va constitui agenda noului Preşedinte al Republicii Moldova.

Stimaţi deputaţi,

Continuarea confruntărilor politice capabile să ruineze acest stat, indiferent de scopurile măreţe declarate, este scenariul cel mai sumbru pentru Patria noastră şi cel mai indezirabil lucru pentru oamenii care ne-au ales. Realităţile economice şi perspectivele politice impun în faţa noastră, a celor mandataţi de popor, cu datoria şi dreptul de a ocroti această ţară, să avem o atitudine cît se poate de responsabilă pentru destinul şi viitorul neamului nostru. Vă îndemn pe toţi să purcedem la activitatea comună de propăşire şi dezvoltare a Republicii  Moldova.

În final, vreau să aduc sincere mulţumiri colegilor mei deputaţi care mi-au încredinţat onoarea de a candida pentru funcţia de Preşedinte al statului şi pentru faptul că la această funcţie candidează şi domnul Andrei Neguţa, personalitate remarcată şi, desigur, patriot distins al Moldovei. Încă o dată vă mulţumesc pentru atenţie şi vă rog, prin decizia dumneavoastră de astăzi, să asiguraţi Moldovei viitorul.

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc, doamna Greceanîi.

Rămîneţi la tribuna centrală.

Stimaţi colegi,

Întrebări pentru candidatul doamna Zinaida Greceanîi. Încă nu s-au pregătit.

Mulţumesc, doamnă Greceanîi. Luaţi loc.

Se invită domnul Andrei Neguţa. Poftim, domnul Neguţa, alocuţiunea dumneavoastră.

 

Domnul Andrei Neguţa – candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi membri ai Parlamentului,

Excelenţe,

Doamnelor şi domnilor,

Permiteţi-mi să îmi exprim recunoştinţa mea celor 16 deputaţi care au semnat înaintarea candidaturii mele pentru funcţia de Preşedinte al ţării, tuturor membrilor Fracţiunii Partidului Comuniştilor în Parlament pentru încrederea acordată.

Am acceptat să candidez la funcţia de Preşedinte al ţării pentru a asigura prevederile legislaţiei în vigoare. Toţi cunosc norma juridică, conform căreia este ales candidatul care a obţinut votul a trei cincimi din numărul deputaţilor aleşi.

În afară de aceasta, Curtea Constituţională, prin avizul său nr.4 din 26 decembrie 2000 privind constatarea circumstanţelor care justifică dizolvarea Parlamentului, a stabilit că pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova trebuie să candideze cel puţin 2 cetăţeni.

În lipsa candidaturii sau a candidaturilor din partea fracţiunilor parlamentare de opoziţie, Fracţiunea majoritară s-a văzut obligată să propună a doua sa candidatură.

Stimaţi deputaţi,

Pentru mine este o onoare să vă prezint punctul meu de vedere privitor la măsurile necesare de întreprins de viitorul Preşedinte al Ţării. Orice ciclu de alegere reprezintă un pas spre democratizare şi spre perfecţionare atît a programelor electorale, cît şi a mecanismelor de dialog între forţele politice. De modul în care are loc dialogul politic depinde în mare măsură şi capacitatea noastră de a găsi consensul necesar pentru dezvoltarea statului. Instituţia prezidenţială reprezintă un element fundamental al garantării statului de drept, al asigurării principiului separării puterilor în stat.          

Consolidarea societăţii presupune, în primul rînd, cultivarea toleranţei politice şi menţinerea dialogului politic. Trebuie să constat că starea de spirit a clasei politice, confruntările şi mesajele agresive, bazate pe negativism şi nihilism, duc la dezbinarea societăţii noastre, la polarizare şi, implicit, perturbează activitatea normală a tuturor ramurilor puterii.

Este necesar de acţionat într-o manieră care ar exclude aceste elemente şi de făcut tot posibilul pentru a crea punţi de legătură dintre forţele politice şi societate. Modul în care au fost depăşite şi consolidate relaţiile interetnice în ţara noastră sînt un bun exemplu şi o dovadă a capacităţii noastre de a depăşi situaţiile de confruntare.

Intensificarea cursului Moldovei spre integrarea europeană trebuie să devină principalul  instrument al Preşedintelui ţării de transformare a vieţii politice polarizate într-o situaţie creativă de colaborare a partidelor politice şi a altor forţe ale societăţii.       

Republica Moldova, în ultima perioadă, a reuşit bune performanţe în procesul de integrare europeană. Acest proces ne impune pe toţi noi să dăm dovadă de responsabilitate şi consecvenţă în reformarea şi ajustarea sistemului politic, economic şi social la rigorile şi standardele europene, reieşind din specificul naţional al ţării noastre.

Moldova este o democraţie tînără, dar care a reuşit anumite succese în procesul de democratizare. De capacitatea noastră şi de modul în care vom implementa reformele structurale şi instituţionale va depinde gradul de avansare în procesul de apropiere de Uniunea Europeană. Implementarea cu succes a Planului de Acţiuni „Republica Moldova – Uniunea Europeană” ne-a permis să trecem la o nouă etapă în dialogul cu Uniunea Europeană şi anume – iniţierea unui dialog asupra semnării unui cadru juridic şi mai ambiţios şi anume a Acordului de Asociere, a cărui implementare va necesita eforturi considerabile din partea întregii societăţi. De capacitatea noastră, a tuturor, va depinde în ce măsură vom reuşi să ne integrăm plenar în familia europeană.          

Rolul Uniunii Europene, Consiliului Europei în procesul de consolidare a instituţiilor democratice şi a statutului de drept în Republica Moldova este unul deosebit. Prin acţiunile noastre vom demonstra şi în continuare ataşamentul deplin faţă de valorile europene. Ne rămîne foarte mult de făcut pentru a consolida cele realizate şi pentru a implementa noi standarde. Asigurarea respectării drepturilor omului, combaterea corupţiei, consolidarea justiţiei şi asigurarea unui climat favorabil de afaceri pentru atragerea investiţiilor străine rămîn obiective-cheie.

Cu referire la politica externă, aceasta e necesar să se bazeze pe o abordare pragmatică, prioritară fiind consolidarea suportului internaţional în asigurarea securităţii, integrităţii teritoriale, independenţei şi suveranităţii Republicii Moldova.

În relaţiile cu România accentul se va pune pe o politică bazată pe necesitatea respectării normelor şi principiilor dreptului internaţional, precum şi a angajamentelor asumate de statul vecin în urma aderării la structurile euro-atlantice. Consider că relaţiile cu România se vor ameliora rapid în cazul semnării de către ea a Tratatului de frontieră şi a Acordului cu privire la micul trafic de frontieră. Regimul de vize pentru cetăţenii români a fost o acţiune care se cerea din situaţia creată la moment şi, desigur, poate fi schimbat în cadrul negocierilor bilaterale.

Consider că este necesar de discutat şi decizia României de a accelera procesele de acordare masivă a cetăţeniei române. Statul vecin nu trebuie să utilizeze Pactul Ribbentrop – Molotov ca un paravan. Recunoaşterea frontierelor fostei Uniuni Sovietice de către România nu înseamnă automat recunoaşterea frontierelor Republicii Moldova. Este corect că în istoria noastră am avut perioade comune, avem tradiţii comune, dar astăzi Republica Moldova şi România sînt două state independente, care trebuie să se respecte reciproc şi să coopereze.

Cu Ucraina e necesar de promovat o politică de bună vecinătate şi interes reciproc avantajos. Ucraina este un partener important în procesul de soluţionare a problemei transnistrene atît prin faptul că este mediator, cît şi prin controlul mărfurilor la frontiera moldo-ucraineană, inclusiv pe segmentul transnistrean.    

Relaţiile cu Federaţia Rusă şi în continuare e necesar să se bazeze pe un parteneriat strategic. Precum se cunoaşte, la nivel politic, relaţiile moldo-ruse au un caracter aparte şi, în ultima perioadă, evolutiv, dinamic. Aceasta ne  permite să adăugăm consistenţă actuală relaţiilor bilaterale, promovînd activ interesele noastre naţionale. Vectorul rusesc trebuie să rămînă unul din domeniile prioritare ale politicii externe a Moldovei.

Un loc important în politica externă a Republicii Moldova i se atribuie intensificării relaţiilor cu Statele Unite ale Americii. Noua administraţie americană este favorabilă proceselor care se desfăşoară în ţara noastră. Promovarea activă şi într-un mod dinamic a poziţiilor de interes naţional şi reciproc avantajoase constituie o verigă importantă în dialogul bilateral cu această ţară.

În relaţiile multilaterale consider prioritară extinderea cooperării Republicii Moldova cu Organizaţia Naţiunilor Unite. În contextul globalizării, ONU rămîne o tribună foarte importantă pentru promovarea intereselor noastre naţionale, un cadru propice de abordare a problemelor de securitate şi de dezvoltare durabilă, cadru care trebuie consolidat.

Promovarea consecventă a procesului de reglementare a conflictului transnistrean şi a reintegrării ţării este un obiectiv primordial. OSCE este şi trebuie să fie şi în continuare forul de promovare a dialogului politic cu toţi actorii internaţionali, implicaţi în proces. Trebuie susţinută implicarea mai activă a acestei organizaţii în procesul de soluţionare politică a conflictului. Este prioritară reluarea negocierilor în formatul 5+2, singurul format internaţional viabil şi general recunoscut, creat în acest scop.

Fără îndoială, principiile suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Republicii Moldova, precum şi democratizarea şi demilitarizarea regiunii transnistrene, prevăzute de Legea din iulie 2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului, constituie suportul juridic necesar pentru identificarea soluţiei finale a problemei transnistrene şi reintegrarea ţării.

Stimaţi deputaţi!         

Preşedintele Ţării trebuie din plin să utilizeze pîrghiile menite să consolideze statul de drept, să asigure drepturile şi libertăţile omului şi accesul neîngrădit la o justiţie independentă şi echitabilă. În acest scop, este necesar de promovat mass-media liberă, independentă, de susţinut organizaţiile neguvernamentale. O atenţie deosebită este necesar de acordat asigurării activităţii diasporei moldovene, asociaţiilor de cetăţeni ai ţării în Italia, Rusia, Spania, Portugalia  şi alte ţări europene.

O măsură eficientă anticriză trebuie să devină elaborarea şi implementarea unui program de creare a locurilor noi de muncă, îndeosebi pentru cetăţenii, care, urmare a acestei crize economice, se întorc în Moldova.

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Zilele acestea, trăim cu toţii o perioadă de importanţă excepţională pentru Moldova. Astăzi vor avea loc alegerile repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Cunoaştem cu toţii că în cazul nealegerii şefului statului, conform articolului 78 alineatul (5) din Constituţie, actualul Preşedinte al Ţării va fi obligat să dizolve Parlamentul şi să stabilească data alegerilor în noul Parlament.

O analiză realistă a situaţiei create demonstrează că noile alegeri nu sînt convenabile nici statului, nici cetăţenilor lui. Este foarte posibil să avem o frecvenţă scăzută a alegătorilor din motivul perioadei active agricole şi de concedii. Desfăşurarea scrutinului va costa cîteva zeci de milioane de lei, pe care ar fi bine de distribuit în sfera socială. Adîncirea crizei financiare deja cere acţiuni urgente ale Executivului şi Parlamentului, care, fiind în campanie electorală, nu vor putea interveni, nu vor efectua corectarea bugetului de stat şi lua alte măsuri. Reieşind din aceste procese foarte probabile, invit pe reprezentanţii opoziţiei parlamentare să participe la alegerea Preşedintelui Ţării, dînd priorităţi intereselor naţionale şi nu celor de  partid.

De asemenea, doresc să îi mulţumesc pentru expunerea sa doamnei Zinaida Greceanîi, candidat destoinic, persoană cunoscută, care se bucură de o stimă destul de mare la cetăţenii ţării şi în străinătate.

Onorată asistenţă,

Vă mulţumesc pentru atenţia cu care mi-aţi ascultat discursul. Sînt gata să specific tezele  expuse sau  punctul meu de vedere în alte domenii, desigur, dacă  dumneavoastră   veţi manifesta dorinţă. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Întrebări către domnul candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova Andrei Neguţa.

Mulţumesc, domnule Neguţa.

Stimaţi deputaţi,

Eu solicit o pauză de 30 de minute, pentru a ne consulta cu fracţiunile. Eu solicit prima consultare cu Fracţiunea condusă de domnul Ghimpu, apoi cu Fracţiunea condusă de domnul Filat şi după aceea cu Fracţiunea condusă de domnul Serafim Urechean. Sînteţi de acord?

Se anunţă pauză pentru 30 de minute. 

 

P   A   U   Z   Ă

 

*

*      *      *

D  U  P  Ă    P  A  U  Z  Ă

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Rog să ne pregătim pentru a continua şedinţa.

Mă adresez către domnul Valeriu Sava, preşedintele Comisiei speciale. Unde e domnul Valeriu Sava? Sau dumneavoastră  aveţi necesitate de o pauză pentru a vă pregăti de procedura de votare? Aveţi, da? Da.

Se anunţă o pauză de 15 minute pentru pregătirea Comisiei speciale către procedura de votare. Ce oră este? Da, procedura de vot şi votarea. La ora 11 şi  45 de minute începem votarea, da?

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

La ora 11 şi 45 de minute începem votarea.

 

Domnul Vladimir Voronin:

La 11 şi 45 va începe votarea.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Şi după ea deja rezultatele, proteste  la sfîrşitul şedinţei.

 

P   A   U   Z   Ă

*

*    *    *

D  U  P  Ă    P  A  U  Z  Ă

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi colegi,

Continuăm şedinţa. Cuvînt se oferă domnului deputat Valeriu Sava, preşedintele Comisiei speciale, pentru a ne informa despre procedura votării.

Poftim.

 

Domnul Valeriu Sava:

Stimaţi deputaţi,

Aduc la cunoştinţă procedura votării secrete din cadrul şedinţei speciale a Parlamentului din 3 iunie 2009 privind alegerea Preşedintelui Republicii Moldova. În conformitate cu prevederile articolului 78 din Constituţie şi ale articolului 8 din Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintele Republicii Moldova se alege de către Parlament, prin vot secret. Aceasta presupune că nimeni nu poate influenţa voinţa alegătorului şi modalitatea de exprimare a acesteia care trebuie să fie necondiţionată şi secretă.

Deputaţii în Parlament trebuie să voteze pentru candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în condiţii în care voinţa lor să nu poată fi cunoscută şi influenţată de nimeni. Pentru asigurarea acestor cerinţe legale, Comisia specială a stabilit modelul şi textul buletinului de vot care, anterior, a fost demonstrat dumneavoastră, locul votării, care este holul Palatului Republicii Moldova, etajul II, special amenajat şi marcat.

Sînt amplasate 4 mese unde fiecare deputat va primi contrasemnătură cîte un buletin de vot, după care se va deplasa spre cabina de vot pentru a-şi exprima voinţa, ştergînd cu o linie în buletinul de vot numele candidatului împotriva căruia votează. Buletinul completat de deputat este introdus în urna de vot, care se plasează la ieşirea din cabina de vot.

În temeiul Hotărîrii Curţii Constituţionale nr.39 din 4 decembrie 2000, în scopul asigurării secretului votului şi al exprimării lui libere, deputaţilor li se interzice să completeze buletinul de vot în afara cabinei de vot, să intre cîte doi şi mai mulţi în cabina de vot, să demonstreze public pentru care candidat au votat, să transmită buletinul de vot altei peroane, să iasă cu buletinul de vot din locul destinat votării. Locul votării este amenajat după cum urmează: cele patru mese de la care membrii Comisiei speciale vor elibera buletinele de vot se vor afla în centrul holului la ieşire din sala de şedinţe. Cabinele pentru vot secret se vor afla la o distanţă de cîţiva metri de mese.

Urna de vot, sigilată în prezenţa deputaţilor şi a membrilor Comisiei speciale, a fost amplasată înainte de a începe votarea şi se află la ieşirea din cabinele pentru vot secret. După anunţarea votării, deputaţii se vor deplasa din sala de şedinţe spre locul de votare. Presa şi oaspeţii care asistă la votare se vor afla în partea holului care este special marcată şi destinată pentru ei.

După încheierea votării, preşedintele Comisiei speciale, însoţit de doi membri ai Comisiei, va lua urna de vot şi se va deplasa împreună cu ceilalţi membri ai Comisiei în Sala de conferinţe a Palatului Republicii, unde vor deschide urna cu buletinele de vot şi vor efectua numărarea voturilor.

Comisia specială va declara buletinele de vot nevalabile în cazul în care nu sînt semnate şi ştampilate, nu ilustrează intenţia votantului, au toate candidaturile şterse, au adăugate alte nume.

Domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Buletinele de vot sînt pregătite, Comisia este gata pentru desfăşurarea propriu-zisă a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Procedura votării este clară sau sînt întrebări? Nu sînt.

Trecem la procedura votării.

P   A   U   Z   Ă

*

*    *    *

D  U  P  Ă    P  A  U  Z  Ă

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Continuăm şedinţa. Se invită domnul Valeriu Sava, Preşedinte al Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova cu informaţia privind rezultatele votării. Poftim.

 

Domnul Valeriu Sava:

Mulţumesc.  

Stimaţi deputaţi,

Vă aduc la cunoştinţă procesul-verbal nr.6 din 3 iunie 2009.

1. În temeiul articolului 8 din Legea nr.1234-XIV din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova şi în urma votării efectuate în primul tur de scrutin al alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Comisia specială de desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a stabilit următoarele:

Numărul total al deputaţilor care au primit buletine de vot – 60. Numărul total de buletine introduse în urnă – 60. Numărul total de buletine declarate nevalabile – 0. Numărul total de voturi acumulate de fiecare candidat: Zinaida Greceanîi – 60; Andrei Neguţa – 0.

2. În temeiul articolului 9 din Legea nr. 1234-XIV din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova şi conform rezultatului obţinut, Comisia specială constată că alegerile repetate au fost blocate de fracţiunile de opoziţie şi nici unul din candidaţi nu a întrunit numărul necesar de voturi, adică mai mult de 3/5 din numărul deputaţilor aleşi. Şi Preşedintele Republicii Moldova nu a fost ales. Semnăturile preşedintelui Comisiei, secretarului Comisiei şi ale membrilor Comisiei.

Mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Întrebări către domnul Sava?

Domnule Sava,

O clipă, vă rog. Întrebări către preşedintele Comisiei speciale sînt? Nu sînt.

Mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Cine este pentru aprobarea procesului-verbal privind totalizarea rezultatelor votării, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr. 1 – 35.

Sectorul nr. 2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0. 

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

„Pentru” au votat 60 de deputaţi. Se aprobă procesul-verbal nr.6 privind rezultatele votării.

Conform articolului 78 alineatul (5) din Constituţie, dacă, şi după alegerile repetate, Preşedintele Republicii Moldova nu este ales, Preşedintele în exerciţiu dizolvă Parlamentul şi stabileşte data alegerilor în noul Parlament. Întrucît la votare au participat numai 60 de deputaţi, în rezultatul votării secrete nici un candidat nu a întrunit numărul necesar de voturi, 3/5 din numărul deputaţilor aleşi, acest fapt a condus la blocarea alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova atît la data de 20 mai, cît şi astăzi, 3 iunie. În aceste condiţii, putem să constatăm că există circumstanţe care justifică dizolvarea Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVII-a.

Poftim, în ordinea propusă, cine este primul?

Domnule Filat,

Declaraţia dumneavoastră în limitele Regulamentului.

 

Domnul Vladimir Filat:

Eu m-am obişnuit ca, în general, să nu mi se ofere cuvîntul, aşa că, dacă ar fi şi mai puţin de 4 minute, nu m-ar uimi.

 

Domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Luarea mea de cuvînt, aşa cum am cerut să fie la microfonul nr.5, urma să fie rostită de la tribuna centrală, după ce candidaţii pentru funcţia de Preşedinte îşi rosteau pledoariile, spre a justifica sau spre a argumenta deciziile partidului.

Oricum faptul este împlinit, sîntem într-o situaţie foarte concretă şi nu rămîne decît să acţionăm, în consecinţă. Este evident că întreaga societate a fost foarte şi foarte interesată de evenimentul zilei de astăzi. Semnalele venite de la cetăţeni au fost foarte clare. Ei nu au dorit legitimarea unei fraude, nu au dorit ca votul lor să contribuie la perpetuarea unui regim autoritar, care în continuare să le încalce drepturile şi libertăţile.

Partidul Liberal Democrat din Moldova a fost şi rămîne consecvent în calificarea caracterului fraudulos al scrutinului parlamentar şi a caracterului antidemocratic al guvernării comuniste. În continuare vom rămîne într-un respect total faţă de principiile, valorile pe care le au cetăţenii, alegătorii noştri, care ne-au acordat mandatul în Parlament. Din păcate, maşina propagandistică comunistă lucrează la turaţii maxime şi încearcă să inoculeze cetăţenilor că nu guvernarea este responsabilă  pentru criza sistemului politic, pentru criza economică, dar cel mai important lucru, pentru criza morală din societate, pentru polarizarea şi învrăjbirea societăţii. Mass-media controlată de putere şi îndeosebi audiovizualul public nici nu s-a oprit din campania electorală şi acum sperie populaţia într-un mod cinic cu costurile exagerate ale alegerilor anticipate.

Este absolut ridicol să insişti asupra faptului că alegerea Preşedintelui este singura soluţie pentru depăşirea crizei profunde în care se află Republica Moldova. Dimpotrivă, participarea noastră la instaurarea unui Preşedinte comunist ar fi însemnat nu doar legitimarea fraudei electorale, ci şi acordarea unui nou mandat pentru un regim autoritar, pentru o politică economică falimentară, pentru nefuncţionarea instituţiilor democratice şi pentru nerespectarea drepturilor omului în Republica Moldova.

Participarea la alegerea Preşedintelui ar fi însemnat să aprobăm toate provocările şi toate represaliile şi torturile la care s-au dedat guvernanţii în cadrul evenimentelor postelectorale. Este emblematic faptul că pînă astăzi nu s-a făcut absolut nimic pentru identificarea şi sancţionarea celor care au ordonat şi executat aceste atrocităţi. Noi, prin votul nostru, am fi devenit complici la aceste crime şi toate în numele aşa-numitei stabilităţi.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Nu complici, dar organizatori aţi fost.

 

Domnul Vladimir Filat:

Mă bucură foarte mult atenţia pe care mi-o acordaţi, dar aveţi un pic de răbdare, mai sînt trei pagini. Criza sistemului politic este cauzată, evident, şi de imperfecţiunea legislaţiei, şi de modificările nechibzuite ale Constituţiei, la care a contribuit din plin şi Partidul Comuniştilor. Însă adevărata cauză constă în uzurparea întregii puteri de stat de către Partidul Comuniştilor, care şi-au supus Parlamentul, Guvernul, justiţia, mass-media publică.

Partidul Liberal Democrat din Moldova a semnalat în repetate rînduri gravele disfuncţionalităţi ale sistemului politic şi constituţional. Partidul Liberal Democrat din Moldova a propus modificarea Constituţiei, iniţiind un referendum constituţional. Anume guvernarea comunistă, prin metode ilegale, a blocat desfăşurarea acestuia, pentru ca, recent, domnul Voronin să declare presei străine, că nimeni nu a făcut nici o propunere pentru îmbunătăţirea sistemului politic din Republica Moldova. Adevărul e că nici un model constituţional nu va funcţiona atît timp cît este promovată politica dublelor standarde, cît se vorbeşte despre democraţie şi integrare europeană, iar drepturile omului se încalcă în cel mai grav mod. Politica bazată pe fraudă şi minciună a generat neîncrederea cetăţenilor în instituţiile puterii de stat.

Astăzi, comuniştii afirmă că sînt disponibili de a continua procesul de democratizare. Ei spun că acceptă dialogul, însă fără ca opoziţia să emită pretenţii. Ei sînt gata să permită accesul opoziţiei la televiziunea publică, dar fără ca aceasta să critice puterea. Ei propun astăzi o coaliţie largă, pe care tot ei să o controleze şi care să îi ofere, în mod special, domnului Voronin ocazia de a vorbi de la tribunele forurilor internaţionale despre triumful democraţiei moldoveneşti.

Comuniştii au nevoie de opoziţie de buzunar, care să se transforme într-un decor pseudodemocratic. Pentru a-şi atinge scopul, comuniştii au recurs la metodele lor tradiţionale „de convingere” a oponenţilor: hărţuirea permanentă, intimidările, încercările de corupere şi şantajul au fost utilizate pentru a scoate aşa-numitul „vot de aur”, pe care noi îl numim „vot de trădare”. Anume aceste metode guvernanţii le cunosc foarte bine şi ele îi caracterizează  din plin.

Oare nu comuniştii declarau sus şi tare în perioada preelectorală şi electorală că Republica Moldova nu va fi afectată de criza economică? Ba chiar aceasta, după spusele unor înalţi funcţionari din Guvern, ar fi putut să ne aducă şi beneficii. Noi am declarat contrariul. Şi am atenţionat că modul în care este guvernată această criză, mai devreme sau mai tîrziu, va duce la faliment.

Dincolo de declaraţiile cinice despre liberalizarea economiei a fost instaurat un control total asupra celor mai importante ramuri. Interesul personal al înalţilor demnitari a generat o politică voluntaristă, numeroase ilegalităţi şi deposedări de afaceri şi proprietăţi. Aceste...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Domnule Filat,

Terminaţi, timpul a expirat.

 

Domnul Vladimir Filat: 

Aveţi un pic de răbdare, domnule Preşedinte. Închei. Dialog în numele progresului – aşa înţelegeţi dumneavoastră. Dacă nu aveţi răbdare să ascultaţi, o să citiţi, probabil, mîine. Însă este timpul ca să înţelegeţi că în Republica Moldova sînt oameni care au şi caracter şi au şi capacitate. Iar trădătorii sînt acei care au ajuns în afara Parlamentului în urma activităţii lor, începînd cu  data de 4 aprilie. Dacă sînteţi corecţi şi dacă adevărul este de partea voastră, să nu vă fie frică să aveţi curajul şi să ieşim împreună în faţa judecătorului, care este alegătorul, şi el ne va judeca. Noi avem acest curaj, ne-am asumat această misiune şi vom merge în această campanie electorală, asumîndu-ne şi riscurile, dar cu certitudine, sperînd,  păstrîndu-ne speranţa că vom trăi într-o ţară liberă şi democratică, chiar dacă voi aceasta nu doriţi. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Domnule Untilă,

Vă rog.   

 

Domnul Veaceslav Untilă:

Domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Onorată asistenţă,

Dincolo de faptul că după şedinţa de astăzi vom intra direct pe făgaşul alegerilor  anticipate, momentul istoric pe care îl trăim mai are încă o semnificaţie. E vorba de cristalizarea unei opoziţii unite, principiale şi responsabile faţă de alegători. Or, astăzi opoziţia a demonstrat că timpurile cînd interesele personale şi de partid erau puse mai presus decît interesele alegătorilor au trecut. Astăzi opoziţia a oferit o lecţie de demnitate civică. Da, o lecţie de demnitate civică. Drept urmare, stimaţi colegi comunişti, astăzi asistăm la înhumarea prostituţiei politice, care a înflorit continuu în politica moldovenească, în special în ultimii patru ani.

Noi, cei din opoziţie, conştientizăm întreaga responsabilitate pe care ne-am asumat-o, boicotînd alegerile unui preşedinte comunist. Dar noi nu am putut avea o altă opţiune, deoarece comuniştii nu ne-au lăsat o altă alternativă. Practica ultimilor ani ne arată că puterea comunistă nu ştie să preţuiască sprijinul opoziţiei. Că se foloseşte de aceasta, de acest sprijin doar pentru a promova o politică departe de normele democratice. Nu cred că în aceste condiţii un partid politic serios ar fi acceptat să acorde susţinere comuniştilor, pentru ca aceştia să îşi continue politica fariseică şi în următorul ciclu electoral.

Stimaţi deputaţi,

Acei care ne-au investit cu încrederea lor, şi-au dorit o guvernare mai bună, mai onestă, mai competentă. Ei s-au săturat să trăiască într-un lagăr de concentrare în care s-a transformat  Republica Moldova. Ei nu au nevoie de stabilitate şi prosperitate iluzorie, care există numai în declaraţii triumfaliste ale comuniştilor.  Ei vor să trăiască într-un stat unde în capul mesei este legea, dar nu interesele cuiva. Oare putem noi să înşelăm aşteptările acestor oameni? În perioada postelectorală puterea comunistă ne-a reproşat că nu vrem să cooperăm în interesul ţării. Dar noi anume în interesul ţării şi al cetăţenilor ne-am condus.

O democraţie se ţine pe voinţa poporului. Iar o putere este legitimă, doar dacă reprezintă majoritatea cetăţenilor. Ştim cu toţii enormele suspiciuni care planează asupra legitimităţii alegerilor parlamentare din 5 aprilie; opoziţia şi observatorii au adus probe privind gravele încălcări comise de guvernare. Dar acestea au fost trecute cu vederea. Tocmai de aceea acordarea unui vot comuniştilor ar fi însemnat alierea la imensa fraudă care s-a comis în alegeri. Şi ar fi însemnat susţinerea unei guvernări, a cărei legitimitate este pusă sub un mare semn de întrebare. Cum s-ar fi simţit alegătorii noştri, dacă noi, cei investiţi cu încrederea lor, în loc să  stăm de veghe la respectarea normelor democratice, am fi contribuit la compromiterea voinţei cetăţenilor?

Stimaţi deputaţi din fracţiunea majoritară,

Nu încercaţi să daţi vina pe opoziţie pentru criza politică pe care o traversează Republica Moldova, căci întreaga responsabilitate vă revine. Anume voi nu aţi fost în stare să înţelegeţi că opoziţia este o forţă care trebuie respectată şi  luată în calcul, deoarece reprezintă o bună parte din populaţia ţării.

În anii de guvernare v-aţi deprins cu gîndul că în rîndurile opoziţiei există păpuşari, pe care îi veţi putea speria, ameninţa, şantaja ca să vă facă jocul. De aceea, nici măcar nu aţi încercat să mimaţi un dialog cu opoziţia. Astfel a fost sfidată nu doar o parte importantă din populaţia ţării, dar şi organismele internaţionale. Voi aminti în context de rezoluţia Parlamentului european, care propune puterii comuniste iniţierea unui dialog constructiv cu partidele de opoziţie şi cu societatea civilă. Însă recomandările acestui prestigios for internaţional, menite să conducă la deblocarea situaţiei, au fost ignorate cu desăvîrşire de voi, de comunişti. În această situaţie, opoziţiei nu i-a rămas decît să acţioneze în consecinţă. 

Onorat Parlament,

Cred că în cele întîmplate de la 5 aprilie încoace trebuie să fie o lecţie pentru întreaga clasă politică, şi, în primul rînd, pentru partidul aflat la putere. În acest răstimp s-a văzut clar cine şi ce interese urmăreşte şi cine şi ce preţ pune pe interesul ţării şi al alegătorilor. Şi trebuie să recunoaştem că opoziţia a însuşit lecţia de bază: responsabilitatea faţă de alegători. Opoziţia a dovedit că este suficient de matură din punct de vedere politic, suficient de deschisă pentru o cooperare normală în limitele democraţiei, transparenţei şi bunului simţ, dacă vreţi. În schimb, comuniştii au căzut acest test  de maturitate politică. Puterea comunistă a afişat constant incapacitatea de a merge la compromisuri rezonabile în interesul ţării şi al cetăţenilor.

Stimaţi colegi,

Astăzi, cînd alegerile parlamentare anticipate au devenit, practic, un fapt împlinit, vin cu un apel către toţi dumneavoastră, să dăm dovadă de corectitudine, responsabilitate, ataşament faţă de normele democratice şi respect faţă de voinţa alegătorilor. Or, dincolo de faptul că  sîntem  politicieni, mai sîntem şi cetăţeni ai acestei ţări. Iar alegătorii şi mai ales istoria nu iartă „coţcarii” politici.

Mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Cuvînt i se oferă doamnei deputat Corina Fusu.

 

Doamna Corina Fusu:

Stimaţi colegi,

Stimaţi invitaţi,

Stimată presă,

Este un fapt împlinit că eşuarea alegerilor repetate ale Preşedintelui Republicii Moldova înseamnă alegeri anticipate. În primul rînd, vreau să felicit cetăţenii Republicii Moldova pentru faptul că în Republica Moldova a apărut, în sfîrşit, o opoziţie consecventă, demnă şi care îşi menţine irevocabil promisiunile făcute în campania electorală.

Vreau să menţionez totuşi faptul că pentru Partidul Liberal alegerile anticipate nu sînt un scop în sine. Noi considerăm că alegerile anticipate sînt pentru Republica Moldova o şansă oferită pentru a se reabilita, pentru a reveni la normalitate şi legalitate. Şi pentru a nu repeta fraudele care au avut loc în timpul alegerilor din 5 aprilie 2009, şi pentru a nu se repeta momentele tragice, care au survenit în urma acestor alegeri, Partidul Liberal vine cu următoarele propuneri: cerem asigurarea accesului liber şi egal al reprezentanţilor societăţii civile, dar şi al partidelor politice la posturile publice de radio şi televiziune, Compania „Teleradio-Moldova”.

Solicităm ca Parlamentul Republicii Moldova să ceară Comisiei Europene delegarea unei misiuni internaţionale de investigare a cazurilor de maltratare şi tortură, care au survenit protestelor din 6, 7 şi 8 aprilie.

Cerem tragerea la răspundere a persoanelor care au provocat, ordonat şi executat maltratările şi torturile.

Cerem sistarea lucrărilor de reparaţie şi restaurare a clădirilor Parlamentului şi Preşedinţiei în situaţia de criză economică şi în situaţia de dificultate a achitării salariilor şi pensiilor.

Parlamentul Republicii Moldova să solicite Comisiei Europene delegarea în Republica Moldova a unei misiuni de consolidare a instituţiilor democratice în Republica Moldova. Cerem îmbunătăţirea procesului electoral. Cerem să se respecte dreptul cetăţenilor în Moldova de a alege şi de a fi aleşi şi garantarea, în acest context, a dreptului la vot al cetăţenilor Republicii Moldova care lucrează peste hotarele ei în vederea deschiderii unor secţii de votare în afara ambasadelor şi consulatelor Republicii Moldova.

Cerem coroborarea şi ajustarea legislaţiei electorale în Republica Moldova cu recomandările Comisiei de le Veneţia. Cerem prezentarea registrului cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot, al cetăţenilor Republicii Moldova decedaţi în ultimii 20 de ani şi al cetăţenilor Republicii Moldova născuţi în anii 1990 – 1991.

În acest sens, Fracţiunea Partidului Liberal a prezentat ieri o interpelare către Ministerul Dezvoltării Informaţionale, depusă la Cancelaria Parlamentului  Republicii Moldova.

Cerem Guvernului Republicii Moldova să prezinte un plan de acţiuni anticriză, plan de acţiuni care să fie prezentat în Parlament şi adoptat de către Parlament. De asemenea, cerem punerea în acţiune implementarea rezoluţiilor atît ale Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, cît şi ale Uniunii Europene, pentru că implementarea lor, repet, necondiţionată este, în primul rînd, un garant al respectării drepturilor omului în Republica Moldova, a bunei funcţionări a instituţiilor democratice din Republica Moldova, este un garant pentru nişte alegeri libere şi corecte şi nu, în ultimul rînd, un garant pentru mersul irevocabil al Republicii Moldova către integrarea în Uniunea Europeană.

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Se invită doamna deputat Maria Postoico. Pofim, doamnă Postoico.

 

Doamna Maria Postoico:

Vă mulţumesc, domnule Preşedinte.

Stimaţi colegi,

Onorată asistenţă,

Astăzi s-a întîmplat lucrul pe care cel mai puţin şi-l doreau oamenii de bună credinţă din Moldova, care ne îngrijora pe toţi. Opoziţia a blocat astăzi pentru a doua oară alegerea Preşedintelui ţării şi prin aceasta a declanşat în mod direct alegerile Parlamentare anticipate. Şi dacă ţinem cont de faptul că scrutinul parlamentar precedent a început în luna februarie, atunci trebuie să constatăm o situaţie extrem de alarmantă. Ţara, cetăţenii ei de circa jumătate de an sînt aruncaţi în vîltoarea bătăliilor electorale şi a luptelor politice.

Practic, de jumătate de an toate organele puterii, începînd cu Parlamentul şi Guvernul şi terminînd cu oarecare primărie sînt în mare măsură distrase de la funcţiile lor directe, de la organizarea activităţii creatoare a colectivelor de muncă. Se amînă realizarea angajamentelor preelectorale, poruncilor şi propunerilor înaintate de alegători. Are de pierdut mediul de afaceri, scad investiţii în economia naţională. Are de suferit prestigiul ţării noastre pe arena internaţională. Iată preţul nici pe departe complet al evenimentului care s-a produs astăzi, 3 iunie, în Parlament.

Fracţiunea parlamentară a PCRM declară cu toată responsabilitatea: Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a făcut tot posibilul pentru a nu admite o evoluţie atît de negativă a situaţiei. Obţinînd, în urma scrutinului parlamentar din  5 aprilie curent, 60 de mandate de deputat din totalul de 101, noi, după cum e şi firesc, am propus opoziţiei parlamentare o reprezentare proporţională în organele de conducere a Legislativului, în toate comisiile parlamentare permanente, străduindu-ne să stabilim o colaborare constructivă a forţelor politice care au acces în Parlament.

Dar şi gestul nostru a fost respins. Liderii PL, PLDM şi ai „Alianţei «Moldova Noastră»” au refuzat în mod demonstrativ să îşi înainteze reprezentanţii în structurile de lucru ale Parlamentului. Nu au reacţionat, de fapt, nici la apelurile insistente ale Fracţiunii majoritare de a organiza consultări de lucru în ajunul celor două tentative de a alege şeful statului. Evitînd aceste consultări obiective, prevăzute de normele democratice, liderii opoziţiei au preferat să facă declaraţii politice categorice, acceptînd limbajul şantajului şi al ameninţărilor, al tîrguirilor cinice şi, de fapt, pregătind în mod premeditat eşecul tentativelor de a alege şeful statului.

Fracţiunea PCRM consideră că scenariul periculos impus de către opoziţie nici pe departe nu este întîmplător şi chestiunea constă doar în faptul că, prin blocarea alegerilor Preşedintelui ţării, politicieni radicali din opoziţie au continuat cursul cinic început de ei la 7 aprilie prin tentativa unei lovituri de stat.

Este mult mai serios alt fapt. Cea de a treia victorie a Partidului Comuniştilor la alegerile parlamentare, pe de o parte, a demonstrat în mod convingător succesele obţinute de PCRM în 8 ani de guvernare: strategia eficientă a construcţiei statale, renaşterea economică şi spirituală a ţării, realizarea aspiraţiilor ei europene, iar pe de altă parte a pus bazele progreselor viitoare pe toate aceste direcţii strategice.

Anume aceste fapte incontestabile nu le convin categoric celor care la  7 aprilie au arborat pe clădirea Preşedinţiei drapelul unui stat străin, celor care neagă dreptul poporului la autoidentificare, la propria istorie, limbă, la propriile tradiţii spirituale, de aici şi încercările lor disperate de a lipsi Republica Moldova de independenţă şi de viitor, de a condamna din nou poporul nostru la sărăcie şi lipsă de drepturi, de a semăna discordie socială şi xenofobie.

Fracţiunea PCRM îşi exprimă ferma convingere că aceste planuri nu au sorţ de izbîndă. Drept garanţie serveşte consolidarea evidentă a forţelor sănătoase ale societăţii în jurul scopurilor nobile de întărire a suveranităţi şi statalităţii Republicii Moldova, de dezvoltare continuă a potenţialului ei economic şi cultural, de ridicare a calităţii vieţii, de realizare a cursului spre integrarea europeană; drept garanţie serveşte şi susţinerea crescîndă an de an de către alegători a Partidului Comuniştilor drept exponent principal şi apărător al intereselor cardinale, drept cea mai importantă forţă politică progresistă din ţara noastră.

Nu încape îndoială că această susţinere de către majoritatea poporului a partidului nostru va fi demonstrată şi la alegerile parlamentare anticipate.

Cît priveşte actuala opoziţie parlamentară, putem să spunem cu certitudine că, prin acţiunile sale din ultimă oră, ea şi-a demonstrat fără echivoc natura antistatală şi antipopulară. Iar acestea se vor solda pentru partidele de opoziţie cu o înfrîngere zdrobitoare la viitoarele alegeri. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Stimaţi deputaţi,

Şedinţa de astăzi o declar închisă.

Însă, atenţie, rog liderii fracţiunilor parlamentare să se adune şi să se convoace cu membrii fracţiunilor în birourile respective, ca eu, în calitate de Preşedinte al Republicii Moldova, conform articolului 98 din Constituţie, să petrec consultări privind desemnarea candidatului pentru funcţia de Prim-ministru.

Următoarea şedinţă a Parlamentului va avea loc astăzi, 3 iunie, ora 14.00. Anunţ membrii Biroului permanent că şedinţa Biroului va avea loc astăzi, la ora 13.30. Vă invit, poftim.

 

 

Şedinţa s-a încheiat la  ora 13.15.

 

Stenograma  a  fost  pregătită  spre

publicare  în Direcţia  documentare

parlamentară.

 

DEZBATERI   PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a

SESIUNEA  I  ORDINARĂ – IUNIE 2009

Şedinţa din ziua de 3 iunie 2009

(STENOGRAMA)

 

sumar

1. Declararea şedinţei ca fiind deliberativă.

2. Adoptarea proiectului ordinii de zi a şedinţei.

3. Aducerea la cunoştinţa deputaţilor a Decretului Preşedintelui Republicii Moldova cu privire la desemnarea candidaturii pentru funcţia de Prim-ministru al Republicii Moldova.

 

 

Şedinţa începe la ora 14.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Vladimir Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului,  şi de domnul Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

La lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului din 3 iunie la ora 14.00 s-au înregistrat 98 de deputaţi. Nu s-au înregistrat domnii deputaţi: Chirtoacă Dorin, Platon Veaceslav şi Palihovici Liliana.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi colegi,

Şedinţa noastră este deliberativă.

Rog să onorăm Drapelul Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)

Mulţumesc.

Se propune ordinea de zi a şedinţei, coordonată cu Biroul permanent al Parlamentului, cu privire la desemnarea candidaturii pentru funcţia de Prim-ministru al Republicii Moldova.

Alte propuneri la ordinea de zi din partea deputaţilor sînt? Nu sînt.

Cine este pentru a adopta această ordine de zi, rog să voteze. Cine este împotrivă? Cine s-a abţinut?

Cu majoritatea voturilor Parlamentului, ordinea de zi se adoptă.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Cuvînt se oferă domnului Vladimir Voronin, Preşedintele Republicii Moldova. 

 

Domnul Vladimir Voronin:

Aţi văzut cît e de comod, nici nu trebuie să schimbi microfonul.

Stimaţi colegi,

Preşedintele Republicii Moldova a semnat decretul privind desemnarea candidatului pentru funcţia de Prim-ministru.

În temeiul articolului 98 alineatul (1) şi alineatul (2) din Constituţia Republicii Moldova, Preşedintele Republicii Moldova decretează:

Articolul 1. Doamna Zinaida Greceanîi se desemnează în calitate de candidat pentru funcţia de Prim-ministru şi se autorizează să întocmească programul de activitate şi lista Guvernului şi să le prezinte Parlamentului spre examinare.

Articolul 2. Prezentul decret intră în vigoare la data semnării.

Ce întrebări sînt? De fapt, Decretul Preşedintelui se pronunţă şi atît. Tot, e clar.

Eu o rog personal pe doamna Zinaida Greceanîi şi echipa care lucrează cu dumneaei că pe data de 10 iunie 2009, şi eu anunţ aceasta oficial, va avea loc şedinţa Parlamentului, pentru a discuta programul de activitate a Guvernului şi componenţa nominală a Guvernului.

Cu aceasta, şedinţa de astăzi se declară închisă.

Următoarea şedinţă va avea loc pe data de 10 iunie, la ora 10.00.

Mulţumesc.

 

Şedinţa s-a încheiat la  ora 14.06.

 

Stenograma  a  fost  pregătită  spre

publicare  în Direcţia  documentare

parlamentară.

 


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova