DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVII-a
SESIUNEA I
ORDINARĂ – MAI 2009
Şedinţa din ziua de 5 mai 2009
(STENOGRAMA)
sumar
1. Declararea deschiderii şedinţei de
constituire a Parlamentului.
2. Prezentarea raportului privind rezultatele
alegerilor Parlamentului şi validarea mandatelor deputaţilor
aleşi. Raportor: domnul Preşedinte al Curţii
Constituţionale Dumitru Pulbere.
3. Alocuţiunea domnului deputat Ivan Calin.
Şedinţa începe la ora 10.00.
Lucrările şedinţei sînt
prezidate de domnul deputat Ivan Calin.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la lucrările
şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputaţi,
şi-au înregistrat prezenţa 98 de deputaţi. Nu s-au
înregistrat deputaţii: Andrei Stratan – în delegaţie;
Veaceslav Platon, Dorin Chirtoacă.
Domnul Ivan Calin:
Pentru a începere lucrările
şedinţei de constituire a Parlamentului, rog să onorăm Drapelul
de Stat şi Imnul de Stat ale Republicii Moldovei. (Se intonează
Imnul de Stat.)
Stimaţi deputaţi,
Conform articolului 2 din Regulamentul
Parlamentului, ofer cuvîntul domnului Preşedinte al Curţii
Constituţionale Dumitru Pulbere pentru prezentarea raportului privind
rezultatele alegerilor Parlamentului şi validarea mandatelor
deputaţilor aleşi.
Vă rog, domnule Pulbere.
Domnul Dumitru Pulbere – Preşedintele Curţii
Constituţionale:
Domnule Preşedinte al Republicii
Moldova,
Domnule Preşedinte al şedinţei,
Doamnelor şi domnilor judecători
ai Curţii Constituţionale,
Doamnelor şi domnilor deputaţi ai
Parlamentului Republicii Moldova,
Onorată asistenţă,
Am onoarea să vă salut în
această zi solemnă, cînd are loc prima şedinţă a
Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVII-a. Constituţia, la
articolul 2, declară că suveranitatea naţională
aparţine poporului Republicii Moldova, care o exercită în mod
direct şi prin organele sale reprezentative.
La 5 aprilie 2009 au avut loc alegerile
în Parlament, organul reprezentativ suprem al poporului Republicii
Moldova şi unica autoritate legislativă a statului. Curtea
Constituţională, fiind autoritatea care garantează
supremaţia Constituţiei, în conformitate cu articolul 135 din
Legea fundamentală şi cu articolul 89 din Codul electoral, a
confirmat la 22 aprilie 2009 legalitatea alegerilor Parlamentului Republicii
Moldova.
În avizul său, Curtea
Constituţională a constatat că scrutinul parlamentar din 5
aprilie 2009 s-a desfăşurat conform prevederilor legale şi
standardelor internaţionale cu privire la alegerile democratice.
Rezultatele scrutinului parlamentar reflectă voinţa autentică a
alegătorilor. În procesul alegerilor şi la numărarea
voturilor nu au fost comise încălcări ale Codului electoral de
natură să influenţeze rezultatele votării şi
atribuirea mandatelor.
Potrivit concluziilor Misiunii
Internaţionale de Observare a Alegerilor şi ale Misiunii de
Observatori din partea Comunităţii Statelor Independente, alegerile
pentru Parlamentul Republicii Moldova s-au desfăşurat în
conformitate cu prevederile Codului electoral şi cu standardele europene,
în condiţiile pluralismului politic, prin sufragiu universal, egal,
direct, secret şi liber exprimat, cu respectarea angajamentelor
internaţionale asumate de Republica Moldova.
Încălcările semnalate nu au
influenţat asupra exprimării libere a voinţei alegătorilor.
În baza articolelor 62 şi 69 din Constituţie şi a articolului
89 din Codul electoral, prin Hotărîrea din 22 aprilie 2009, Curtea
Constituţională a validat mandatele celor 101 de deputaţi
în Parlamentul Ţării.
Faptul că prima şedinţă
a Parlamentului are loc ne inspiră încrederea că disensiunile
politice vor fi depăşite. Găsirea unui compromis ar trebui
să fie pe primul punct de pe ordinea de zi, acest deziderat referindu-se
în egală măsură atît la fracţiunea
majoritară, cît şi la fracţiunile minoritare. Consensul
politic ar putea fi obţinut prin repartizarea echitabilă a
funcţiilor în acceptarea iniţiativelor legislative rezonabile
prin concesii reciproce, exprimînd speranţă că se va
ţine cont de recomandările oficialilor europeni, ele
permiţînd Parlamentului să activeze în regim normal
şi constructiv.
Viabilitatea Forului legislativ va depinde
de efortul fiecărei fracţiuni parlamentare, al fiecărui deputat,
pentru a depăşi situaţia de conflict.
Instaurarea unei atmosfere de lucru,
subordonarea intereselor de partid intereselor naţionale, aprecierea
obiectivă şi nepărtinitoare a evenimentelor ce ţin de
alegerile parlamentare, depăşirea crizei politice, funcţionarea
tuturor instituţiilor democratice, consolidarea relaţiilor cu Uniunea
Europeană, cu alte structuri europene şi internaţionale vor
contribui la crearea unei imagini pozitive a Republicii Moldova.
La 29 iulie 2009 vom marca cea de a XV-a
aniversare a Constituţiei Republicii Moldova. E un eveniment remarcabil
care presupune nu doar un bilanţ al realizărilor
constituţionalismului moldav, ci şi implementarea continuă a
standardelor democratice avansate.
În opinia Curţii
Constituţionale, un obiectiv prioritar este consfinţirea în
Constituţie a liberului acces al persoanei la justiţia
constituţională, care a devenit o normă pentru majoritatea
statelor, inclusiv spaţiul ex-sovietic. Determinarea
priorităţilor reformei constituţionale în acest sens se va
afla pe ordinea de zi a Conferinţei Internaţionale cu genericul
„Valorile constituţionale fundamentale – factor al stabilităţii
regimului constituţional”, care se va desfăşura la
Chişinău la 28 – 29 iulie anul curent sub egida Parlamentului
şi a Curţii Constituţionale.
O conlucrare fructuoasă între
toate instituţiile statului, bazată pe dispoziţiile
constituţionale şi legale şi pe principiul constituţional
al separaţiei puterilor – iată ce aşteaptă societatea de la
Parlamentul nou-ales.
Astăzi, pentru dumneavoastră nu
mai există concurenţi electorali şi alegători, există
poporul Republicii Moldova, în al cărui serviciu, conform
Constituţiei, în exercitarea mandatului, sînteţi,
domnilor deputaţi.
Stimaţi deputaţi,
Vă doresc succes în activitatea
de legiferare, de apărare şi de promovare a intereselor poporului
Republicii Moldova.
Vă mulţumesc pentru atenţie.
(Aplauze.)
Domnul Ivan Calin:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Stimaţi deputaţi,
Se propune a lua act de raportul domnului Preşedinte
al Curţii Constituţionale.
Stimaţi deputaţi ai Parlamentului
Republicii Moldova de legislatura a XVII-a,
Din acest moment, Parlamentul se
consideră legal constituit.
Stimate domnule Preşedinte al
Republicii Moldova,
Stimaţi deputaţi,
Onorată asistenţă,
Dragi concetăţeni,
După cum apreciază
înşişi alegătorii, multiplii reprezentanţi şi
observatori locali şi străini, precum şi prin aprecierea
Curţii Constituţionale, alegerile Parlamentului din 5 aprilie au fost
corecte, transparente, democratice, bine organizate şi s-au desfăşurat
în deplină conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii
Moldova şi ale Codului electoral. Ele sînt legitime.
Anume de la aceste premise principale
şi trebuie să pornim, făcînd primii paşi ai
activităţii noastre în calitate de deputaţi. Ca urmare,
fiecare din noi, fiecare din cei 101 de deputaţi a primit din
mîinile alegătorilor mandatul absolut legitim. A fi alesul poporului
e o mare cinste, dar şi o responsabilitate majoră. Permiteţi-mi,
din numele dumneavoastră, să aduc alegătorilor sincere
mulţumiri pentru înalta încredere pe care ne-au acordat-o
şi să îi asigur că fiecare din noi, în calitatea sa
de deputat, va face totul pentru a îndreptăţi această
încredere.
Aducem cele mai sincere mulţumiri
tuturor participanţilor la procesul electoral – membrilor comisiilor
şi birourilor electorale – tuturor celor care şi-au depus în
mod benevol eforturile şi au contribuit la desfăşurarea
calitativă a alegerilor.
Alegătorii, prin voturile lor, au ales
un Parlament care are toate calităţile necesare pentru a-şi
realiza atribuţiile constituţionale, pentru a deveni un centru, un
nucleu de consolidare a întregii societăţi, pentru
soluţionarea multiplelor probleme cu care se confruntă ţara,
pentru asigurarea îmbunătăţirii bunăstării
populaţiei.
Eu, în mod conştient, nu m-am
referit la evenimentele care au avut loc după alegeri, deoarece ele nu au
nimic comun cu alegerile şi rezultatele acestora. Este bine cunoscut
faptul că duşmanii interni şi externi ai statalităţii
Republicii Moldova de mai mulţi ani pregătesc diferite variante de
lovituri de stat, avînd ca scop nu numai, pur şi simplu, schimbarea
conducerii de vîrf a ţării, dar şi distrugerea
statalităţii Moldovei şi anexarea ei la o altă
ţară.
„Puciul” ar fi putut avea loc
oricînd, cu orice motiv. La 7 aprilie în calitate de motiv, de
material exploziv potrivit a servit minciuna, mitul despre aşa-numita
falsificare a alegerilor, inventat de unii politicieni – Dumnezeu să-i
judece – cărora li s-a părut că alegătorii nu i-au apreciat
la justa valoare şi că li s-au furat voturile. E necesară o
analiză profundă şi obiectivă a celor întîmplate.
Această analiză urmează să o facem în cadrul comisiei
create, în cadrul structurilor de drept şi altor organe statale, cu
participarea activă a reprezentanţilor societăţii civile, a
deputaţilor care vor dori să participe nemijlocit, a altor persoane
cointeresate, iar mai apoi – şi în cadrul Parlamentului Republicii
Moldova.
Stimaţi deputaţi,
Propun să ne abţinem
deocamdată de la discuţiile şi declaraţiile în plenul
Parlamentului referitor la această problemă.
În momentul de faţă este
absolut necesar să ne îndreptăm toate eforturile spre
soluţionarea problemelor de neamînat: formarea organelor de lucru
şi organizarea activităţii Parlamentului, alegerea
Preşedintelui Republicii Moldova, formarea Guvernului şi adoptarea Programului
de guvernare, asigurarea activităţii normale a tuturor structurilor
sistemului politic din ţară, a tuturor instituţiilor puterii.
Cîteva cuvinte referitor la alegerile
anticipate. Ele nu reies în nici un fel din situaţia economică,
socială, politică, în care se află ţara. Autorii
acestei idei trebuie să fie foarte atenţi, să nu uite că,
în urma acestui pas, vor avea de suferit toţi, şi, în
primul rînd, autorii acestei iniţiative. Eu personal consider destul
de reuşită structura politică a Parlamentului nou-ales.
Există o majoritate destul de puternică şi stabilă şi,
totodată, în unele cazuri (alegerea Preşedintelui, modificarea
Constituţiei şi alte probleme) problemele pot fi soluţionate
numai cu ajutorul unui număr suplimentar de voturi ale deputaţilor
din opoziţie. E o situaţie destul de normală, democratică,
care presupune un dialog permanent al formaţiunilor politice prezente
în Parlament. Atare situaţie e de folos atît pentru
fracţiunile din opoziţie, cît şi pentru fracţiunea
majoritară.
Stimaţi colegi,
Vă îndemn, să ne
implicăm cu toţii în activitatea normală şi
eficientă a Parlamentului, anume în configuraţia politică
stabilită de către alegători, renunţînd definitiv la
ideea alegerilor anticipate, depăşind posibilele
incomodităţi şi „disconfortul” pentru formaţiunile politice
– atît cele din opoziţie, cît şi cea majoritară.
În Parlament se discută, se caută compromisuri pentru binele
acestei ţări, pentru binele acestui popor. Nu vor ajunge, probabil,
la compromisuri numai forţele care au luat calea opoziţiei
faţă de însuşi statul moldovenesc, faţă de
Republica Moldova.
E clar de la sine că în
Parlament trebuie să fie creată o atmosferă favorabilă
pentru o activitate normală şi rodnică atît pentru
fracţiunea majoritară, cît şi pentru fracţiunile din
opoziţie. Îmi exprim încrederea că fiecare din noi, din
cei 101 de deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova,
începînd chiar de astăzi şi pe parcursul celor 48 de luni
ale mandatului (din care o lună deja a expirat), fiind în slujba
poporului, ne vom îndeplini datoria faţă de alegători,
folosind pe deplin toate drepturile şi împuternicirile
constituţionale ale alesului poporului întru realizarea programelor
şi promisiunilor preelectorale. Fiecare din noi, e clar lucru, va folosi
în cadrul Parlamentului spectrul larg de forme şi mecanisme ale
luptei politice în interesul făuririi, în interesul
prosperării Ţării, în interesul demnităţii
poporului moldovenesc.
Spor la muncă, stimaţi colegi!
Bunul Dumnezeu să ne ajute! (Aplauze.)
Stimaţi deputaţi,
Conform Regulamentului, urmează
să trecem la formarea organelor de lucru şi de conducere ale
Parlamentului – formarea fracţiunilor parlamentare, alegerea
Preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, alegerea Biroului
permanent, formarea comisiilor permanente şi a componenţei nominale a
acestora şi alte probleme. Aveţi puţină răbdare.
Formaţiunile politice din Parlament
urmează să vină cu propuneri concrete. Pentru formularea acestor
propuneri, evident, ele au nevoie de timp suficient.
În legătură cu aceasta,
şedinţa de astăzi a Parlamentului o declar închisă.
Următoarea şedinţă a plenului Parlamentului va avea loc
marţi, 12 mai, ora 10.00, în această sală.
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Şedinţa s-a încheiat la ora
10.21.
Stenograma a fost pregătită spre
publicare în Direcţia documentare
parlamentară.