DEZBATERI
PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA
a IV-a ORDINARA – DECEMBRIE 2006
Sedinta
din ziua de 12 decembrie 2006
(STENOGRAMA)
Sumar
1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.
2. Dezbaterea si reexaminarea proiectului
de Lege nr.374-XVI din
1 decembrie 2006 cu privire la modificarea si completarea unor acte legislative.
Sedinta incepe la ora 14.00.
Lucrarile sint conduse de domnul Marian
LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul
Iurie Rosca, vicepresedinti ai Parlamentului.
Domnul Marian Lupu:
Doamnelor si domnilor deputati,
Buna ziua.
Va anunt ca, din totalul celor 101 de
deputati, si-au inregistrat prezenta la lucrarile sedintei de astazi a
Parlamentului 91 de deputati. Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram Drapelul
de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat).
Va multumesc.
Stimati colegi,
potrivit prevederilor articolului 12 din
Regulamentul Parlamentului, am propus Biroului permanent sa fie convocata sedinta
speciala de astazi, speciala doar pe motivul ca nu se incadreaza in programul
abitual al sedintelor plenului Parlamentului de joi si de vineri, propunere
acceptata de Biroul permanent.
Caracterul special al sedintei de astazi, in
ziua de marti, se datoreaza necesitatii de a examina proiectul de Lege nr.4731,
care, de fapt, este reexaminarea Legii nr.374 din 1 decembrie 2006 cu privire
la modificarea si completarea unor acte legislative.
Va datorez anumite informatii si explicatii,
ceea ce o voi face-o imediat. Este vorba ca acest proiect este un proiect de
importanta majora in contextul Programului de colaborare a Republicii Moldova
cu partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova din strainatate, ma refer la
organizatiile si statele donatoare.
Astazi si miine la Bruxelles este in desfasurare
sedinta grupului consultativ al institutiilor si tarilor donatoare pentru
Republica Moldova. Asemenea evenimente importante decizionale se vor desfasura si
in ziua de joi si vineri la Bruxelles si Washington, pe care motiv acest
proiect de lege urmeaza sa fie examinat in mod prioritar.
Detaliile la subiectul acestui proiect vor
fi oferite de catre comisia sesizata in fond, pe care motiv il invit la tribuna
centrala pe domnul Ciobanu pentru a prezenta acest proiect de reexaminare a
Legii nr.374 din 1 decembrie 2006.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Comisia pentru administratia publica,
ecologie si dezvoltarea teritoriului, in urma examinarii obiectiilor si
propunerilor expuse in scrisoarea de remitere a Presedintelui Republicii
Moldova expune urmatoarele considerente.
Modificarea articolului 14 din Legea
serviciului public de gospodarie comunala nr.1402 din 24 octombrie 2002, aprobata
prin Legea nr.374 din 1 decembrie 2006 cu privire la modificarea unor acte
legislative nu contribuie la eliminarea divergentelor dintre autoritatile
administratiei publice locale si Agentia Nationala pentru Reglementare in
Energetica, care apar la stabilirea taxelor si aprobarea tarifelor pentru
serviciile publice de gospodarie comunala.
Conform modificarilor aprobate, autoritatile
administratiei publice locale vor putea, dar nu vor fi obligate, sa tina cont
de metodologia aprobata de ANRE. Modificarea articolului 14 din Legea
serviciilor publice de gospodarie comunala in proiectul Legii nr.1402 din 24
octombrie 2002, propusa in scrisoarea de remitere de catre Presedintele
Republicii Moldova, in viziunea comisiei sesizate in fond, corespunde
articolului 4 punctul 4 din Carta Europeana a autonomiei locale, potrivit careia
competentele atribuite autoritatilor administratiei publice locale trebuie sa
fie in mod normal depline si exclusive. Ele nu pot fi puse in cauza sau
limitate de catre autoritatile centrale, decit in cazurile prevazute de lege.
Pornind de la cele expuse, in baza
articolului 73, alineatul (4) din Regulamentul Parlamentului, comisia propune
spre reexaminare si revotare Legea nr.374 din 1 decembrie 2006, cu modificarile
propuse in demersul Presedintelui Republicii Moldova.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte al
comisiei.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Sa aduc la cunostinta si amendamentul?
Domnul Marian Lupu:
Da, va rog.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Articolul II va avea urmatorul cuprins:
la articolul 14 alineatul (4) din Legea
serviciilor publice de gospodarie comunala nr.1402 din 24 octombrie 2002, cu
modificarile ulterioare, litera i) se exclude.
Se introduce un nou alineat cu urmatorul
cuprins: “Autoritatile administratiei publice locale aproba, in conformitate cu
metodologia aprobata de ANRE, taxele si tarifele pentru serviciile
publice elementare cu energie termica, de alimentare cu apa, de canalizare si
epurare a apelor uzate, cu exceptia celor pentru serviciile de alimentare cu apa
tehnologica.” Urmatoarea modificare: la articolul 4 cuvintele: “in termen de 3
luni” se exclud.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Stimati colegi,
Intrebari?
Sau, de fapt, propuneri pentru reexaminare.
Microfonul nr.5.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule presedinte de comisie,
Totusi, noi avem o practica in Parlament si
nu e de la discretia Parlamentului actual, la reexaminarea legii. Intrebarea
mea este, pot fi date noi formule? Reexaminarea legii este: sau mentinerea de catre
Parlament, sau respingerea propunerea Presedintelui. Noi acum discutam o alta
propunere.
Domnul Vladimir Ciobanu:
De ce? Proiectul de lege viza amendarea
articolului 14. In acest caz acelasi lucru se face, se amendeaza articolul 14.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Dupa cite inteleg eu si m-au invatat la scoala
pe mine, reexaminarea legii este sau mentinerea de catre Parlament a deciziei
initiale, sau respingerea propunerii Presedintelui. In cazul dat noi discutam o
alta initiativa.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Noi examinam acelasi articol 14 si nu
reexaminam. Dar, practic, acelasi lucru se voteaza dincolo de faptul acela ca
cuvintul “poate” s-a exclus. Sintagma “poate fi” s-a exclus. Dar restul ramine,
practic, textul care l-am examinat in lectura a doua.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Eu citesc din articolul II din scrisoarea Sefului
statului. Articolul II. La articolul 14 din Legea serviciilor publice s.a.m.d.
se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins si e prezentata o noua redactie
a alineatului respectiv.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Un alineat nou.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Pai, nou, dar noi ce facem?
Domnul Vladimir Ciobanu:
Dar, alineatul acesta nou, vine, daca vedeti
prima varianta... se va amenda litera i) din articolul 14. Din articolul 14
punctul 4 s-a amenda litera (i). Acum, in loc de litera i), practic, se amendeaza
aceeasi litera i), dar sub un nou punct, punctul 5 cu acelasi continut
conceptual. Unicul lucru este ca s-a corectat din punct de vedere al eliminarii
unei situatii care creeaza divergente.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Poate o informatie suplimentara?
Domnul Vladimir Ciobanu:
Situatie ambigua.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Bine. Si dumneavoastra ati facut o
trimitere la Carta Europeana.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Da.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Si ati facut trimitere ca aceasta se face
pentru intarirea autonomiei autoritatilor publice locale. Cum se leaga treaba aceasta
cu articolul care ni se propune noua, care, in mod direct, spune: “Autoritatile
administratiei publice locale aproba, in conformitate cu metodologia adoptata
de ANRE”. Adica, direct se spune, ca aproba. Prin lege noi obligam sa aprobe.
Cum se leaga cu autonomia publica locala despre care vorbeati?
Domnul Vladimir Ciobanu:
Este obligatiunea administratiei publice sa
isi asume raspundere.
Domnul Gheorghe Susarenco:
D-apoi noi indicam, Legislativul indica
direct ca el trebuie sa aprobe in conformitate cu.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Dar administratia publica locala, prin
legislatie, este obligata sa isi indeplineasca domeniile de care raspunde.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Daca imi permiteti, incercam sa meditam, sa
dezbatem acest subiect. De fapt, in intelegerea mea, aceasta lege, pe care noi
o reexaminam, de fapt, nu obliga administratia publica locala sa aprobe.
Invers, aceasta lege, de fapt, obliga administratia publica locala, la momentul
cind ei vor decide sa aprobe, sa tina cont de metodologia care este aprobata de
ANRE. Iata, de fapt, care este sensul acestei sintagme.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Domnule Presedinte,
Dar tinind cont de competentele care sint
atribuite administratiei publice locale. Ei indeplinesc acest aspect conform
legislatiei de care se conduc.
Domnul Marian Lupu:
Absolut corect.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Altceva, ei pot sa o voteze, ei pot sa o
respinga, dar se va tine categoric cont de ceea ce este adoptat la ANRE.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Multumesc, domnule Presedinte.
De fapt, multe din cele ce vroiam sa spun
au fost expuse de dumneavoastra. Singurul lucru, pe care as vrea sa il scot in
evidenta, ideea noastra a fost intocmai asa cum a fost prezentata de catre Presedinte
pentru reexaminare.
Amendamentele... noi am spus ca ideea a
fost clara, metodologia o aproba ANRE, ulterior, ma rog, nu s-a facut aici, in
Parlament, probabil, amendamente. Sa nu fi fost nevoie sa revenim la proiectul
respectiv de lege. Si vizavi de reexaminare.
Din punctul nostru de vedere, in momentul in
care obiectiile facute de Presedinte si prin care se cere reexaminarea, care nu
se refera la schimbarea sensului proiectului respectiv, nu vad de ce nu poate
fi sustinut s.a.m.d.? Deci, scopul este unul si acelasi si urmeaza a fi supus
votului. Caci noi am mai practicat asemenea situatii.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Microfonul nr.3.
Domnul Dumitru Prijmireanu:
Multumesc.
Practic, ceea ce a spus deja colegul la
microfonul 4, subiectul reexaminarii, mi se pare ca, nu sint corecti juristii
de forta cind spun ce se reexamineaza: legea care a fost remisa spre promulgare
sau propunerile Presedintelui? Deci, Presedintele, la promulgare, are obiectii,
le remit in Parlament si dupa Regulament noi trebuie ori sa sustinem
propunerile Presedintelui, ori mentinem votul precedent. Iata care e
modalitatea.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Domnule Ciobanu,
Va multumesc.
Stimati colegi,
In aceste conditii, supun votului. Cine
este pentru adoptarea legii, tinindu-se cont si acceptind propunerile inaintate
de Presedintele tarii, rog sa voteze.
Rog sa fie anuntate rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 30.
Sectorul nr.2 – 30.
Sectorul nr.3 – 6.
Domnul Marian Lupu:
66 de voturi “pro”. Impotriva? Zero voturi.
Stimati colegi,
In aceste conditii, legea este adoptata, tinindu-se
cont de propunerile inaintate de Seful statului. Acesta a fost subiectul pe
ordinea de zi.
Eu tin sa va multumesc pentru participare
la sedinta.
Urmatoarea sedinta va avea loc joi, data de
14 decembrie, ora 10.00.
Sedinta o declar inchisa.
Sedinta s-a incheiat la ora 14.15.
Stenograma a fost pregatita spre
publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.