version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version
русская версия



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



corectura

DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVIII-a

SESIUNEA I ORDINARĂ – DECEMBRIE 2009

Şedinţa din ziua de 4 decembrie 2009

(STENOGRAMA)

S U M A R

 

1. Dezbateri asupra ordinii de zi şi aprobarea ei.

2. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr.1390 din 22 aprilie 2004 privind modificarea unor prevederi ale articolului 174 1 din Codul cu privire la contravenţiile administrative din 29 martie 1985. Respingerea proiectului.

3. Prezentarea rapoartelor asupra proiectului de Lege nr.4583 din 25 decembrie 2007 pentru modificarea şi completarea Codului penal al Republicii Moldova (art.21, 145, 151 ş.a.). Remiterea proiectului în Comisie.

4. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr.1391 din 22 aprilie 2004 cu privire la statutul procurorului. Respingerea proiectului.

5. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr.1232 din 8 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Codul cu privire la locuinţe – art.29, 44; Legea cu privire la poliţie – art.35; Legea cu privire la trupele de carabinieri – art.23, 27 ş.a.). Adoptarea proiectului în lectura a doua.

6. Dezbaterea, aprobarea în primă lectură şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.1769 din 27 noiembrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.1100-XIV din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice (art.1, 5, 16, 177, 178).

7. Dezbaterea, aprobarea în primă lectură şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr. 1135 din 24 septembrie 2009 privind importul tehnicii agricole.

8. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr.1648 din 19 noiembrie 2009 pentru modificarea unor acte legislative (Legea taxei de stat – art.4; Legea privind statutul alesului local ş.a.). Adoptarea proiectului în lectura a doua.

9. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr. 1534 din 10 noiembrie 2009 pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 nr.262-XVI din 11 decembrie 2008 (anexa nr.1, anexa nr.2). Adoptarea proiectului în lectura a doua.

10. Prezentarea raportului Comisiei de profil asupra proiectului de Lege nr. 111 din 11 ianuarie 2006 privind interpretarea articolului 46 alineatul (3) din Codul electoral în redacţia Legii nr.796-XV din 25 ianuarie 2002 pentru modificarea şi completarea Codului electoral. Respingerea proiectului.

11. Respingerea proiectului de Lege nr.3201 din 14 noiembrie 2008 cu privire la modificarea articolului 25 din Legea nr.317-XIII din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi a articolului 38 alin.(1) din Codul jurisdicţiei constituţionale nr.502-XIII din 16 iunie 1995.

12. Respingerea proiectului de Lege nr.2489 din 26 iulie 2003 privind abrogarea unor prevederi din Codul penal (art. 170) şi din Codul contravenţiilor administrative (472, 473).

13. Declaraţia domnului deputat Vladimir Filat – Fracţiunea parlamentară a Partidului Liberal Democrat din Moldova.

14. Declaraţia doamnei deputat Ludmila Belcencova – Fracţiunea parlamentară a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.

15. Declaraţia domnului Preşedinte al Parlamentului şi Preşedinte interimar al Republicii Moldova Mihai Ghimpu.

 

Şedinţa începe la ora 10.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Mihai Ghimpu, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Serafim Urechean, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, de domnul Iurie Ţap şi de domnul Alexandru Stoianoglo, vicepreşedinţi ai Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Bună dimineaţa.

Vă anunţ că la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 90 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Igor Corman, Dmitiri Todoroglo – în delegaţie; Vladimir Eremciuc – din motive de sănătate; Aliona Babiuc, Tatiana Botnariuc, Zinaida Greceanîi, Eduard Muşuc, Petru Porcescu, Raisa Spinovschi, Mark Tkaciuk, Vladimir Voronin.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Bună dimineaţa. Luaţi loc, vă rog. Înainte de a începe şedinţa, rog să onorăm Drapelul de Stat al Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)

Mulţumesc.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Mihai Godea – Fracţiunea PLDM:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Propunere la ordinea de zi, dacă este posibil. Ieri, noi am votat în primă lectură proiectul de Lege nr.1648. Comisia sesizată în fond s-a întrunit şi propune includerea acestuia în ordinea de zi, lectură a doua.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Nr.1648?

 

Domnul Mihai Godea:

Nr.1648.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sau nr.1228, care?

 

Domnul Mihai Godea:

Nu, nu, nr.1648. Crearea oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.4 în continuare.

 

Doamna Liliana Palihovici – Fracţiunea PLDM:

Domnule Preşedinte,

La fel, ieri, am votat în primă lectură proiectul nr. 1534, vă rog să îl includeţi în ordinea de zi pentru astăzi pentru lectura a doua.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Alte propuneri?

 

Domnul Veaceslav Untilă – Fracţiunea „AMN”:

Domnule Preşedinte,

Chestiunea a treia din ordinea de zi, vă rog, să fie retrasă, pentru a fi examinată în bloc cu celelalte legi cu privire la modificarea Codului electoral.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Proiectul … Da, am înţeles.

Mulţumesc. Alte propuneri? Nu sînt, da? Cu tot respectul.

Microfonul nr.3.

 

Doamna Ludmila Belcencova – Fracţiunea PCRM:

Спасибо. Прошу в конце заседания время для декларации.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Declaraţie sau altceva?

Microfonul nr.3 în continuare. Nu, da? Nu, la sfîrşitul şedinţei. Atunci, ordinea de zi de bază noi avem votată sau o votăm din nou? Ieri, nu am votat pentru astăzi?

Supun votului ordinea de bază, apoi propunerile venite din partea deputaţilor. Cine este pentru adoptarea ordinii de zi de bază, rog să voteze.

Mulţumesc.

Majoritatea.

Propunerea domnului Godea, proiectul nr.1648 pentru a-l include în ordinea de zi pentru astăzi, lectura a doua.

Cine-i pentru, rog să voteze.

Majoritatea.

Şi propunerea nr.1534, venită din partea comisiei doamnei Palihovici. Cine este pentru, rog să voteze. Lectura a doua.

Mulţumesc.

Deci ordinea de zi este adoptată.

Şi propunerea domnului Untilă, nr.15... Cît? Proiectul nr.1113, de a-l exclude.

Cine este pentru excluderea proiectului nr.1113, rog să voteze. Majoritatea. De fapt, este. S-a acceptat propunerea domnului Untilă.

Microfonul acesta nu întotdeauna ascultă. Aşa, continuăm şedinţa. Începem cu primul proiect. Proiectul de Lege nr.1390 privind modificarea unor prevederi ale articolului 1741 din Codul cu privire la contravenţiile administrative din 29 mai 1985.

Prezintă un grup de deputaţi. La concret cine? Cine prezintă proiectul nr.1390? Comisia, da?

Domnul Pleşca. Da, vă rugăm.

 

Domnul Ion Pleşca – Fracţiunea „AMN”:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Eu voi prezenta raportul asupra proiectului de Lege privind modificarea unor prevederi ale articolului 1741 din Codul cu privire la contravenţiile administrative. Comisia juridică, numiri şi imunităţi a constatat că acest proiect a fost înaintat, cu titlu de iniţiativă legislativă, de către un grup de deputaţi în Parlamentul de legislatura a XV-a, avînd ca obiect excluderea din articolul 1741 a unor norme care prevedeau răspunderea administrativă pentru organizarea şi desfăşurarea întrunirilor fără avizul Primăriei.

În şedinţa din 3 decembrie 2007 a Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, deputaţii s-au expus asupra inoportunităţii operării modificărilor propuse, deoarece ele contravin prevederilor Legii nr.560 din 1995 cu privire la organizarea şi desfăşurarea întrunirilor. Acest proiect a fost avizat negativ de către comisiile permanente, Direcţia juridică şi Guvern.

Actualmente, prevederile articolului 1741 din Codul cu privire la contravenţiile administrative, cu unele modificări şi completări, sînt înglobate în articolul 67 „Încălcarea legislaţiei privind întrunirile” din Codul contravenţional.

Pornind de la cele menţionate, Comisia propune Parlamentului respingerea proiectului din 11 aprilie 2004.

Stimaţi colegi,

Domnule Preşedinte,

Pentru respingere se votează cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi în sală.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Cine este pentru propunerea comisiei, rog să voteze.

Majoritatea avem.

Mulţumim.

Proiectul de Lege nr.4583 pentru modificarea şi completarea Codului penal. Prezintă domnul Efrim şi Comisia juridică, numiri şi imunităţi.

 

Domnul Oleg Efrim – viceministru al justiţiei, reprezentantul permanent al Guvernului în Parlament:

Domnule Preşedinte,

Onorat Parlament,

Propunem atenţiei dumneavoastră proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Codului penal al Republicii Moldova, care a fost elaborat în vederea executării punctului 1 capitolul XII din Planul naţional de acţiuni în domeniul drepturilor omului pentru anul 2004 – 2008, precum şi a obiectivului 151 din Hotărîrea Guvernului nr.113 din 3 februarie 2007 şi are drept scop amendarea în contextul practicii internaţionale a legislaţiei penale în vederea asigurării, respectării principiului nondiscriminării. Combaterea discriminării este indispensabilă procesului de promovare a egalitarii absolute pentru toate persoanele.

Dreptul internaţional în materia drepturilor omului asigură atît dreptul la egalitate, precum şi dreptul de a nu fi supus discriminării pe criterii specifice enumerate. De asemenea, principiul nediscriminării derivă şi din standardele prevăzute în dreptul european şi anume: Directiva Consiliului Uniunii Europene privind stabilirea unui cadru general pentru tratament egal în materie de angajare şi ocupaţie şi Directiva Consiliului Uniunii Europene cu privire la sarcina probaţiunii în cazurile de discriminare, bazate pe criteriu de sex.

Astfel, dreptul internaţional, precum şi cel european cere statelor nu doar să interzică discriminarea, dar şi să întreprindă măsuri pozitive în scopul prevenirii acesteia şi tragerii la răspundere a persoanelor ce se fac vinovate de încălcarea acestui principiu. Prevederi referitoare la incriminarea discriminării pot fi găsite în codurile penale ale Norvegiei, Finlandei, Franţei, Estoniei, Lituaniei etc.

În legislaţia naţională a ţării noastre, principiul nediscirminării îşi găseşte consfinţire în Codul de procedură civilă, Codul penal, Codul familiei, Codul muncii, Codul de executare şi în alte acte legislative. La capitolul „Tragerea la răspundere penală a persoanelor care se fac vinovate de încălcarea principiului nediscriminării” relevăm faptul că actualele prevederi ale Codului şi anume articolul 176 nu asigură înţelegerea exactă a tipului de conduită interzis şi contravine principiului egalităţii, consfinţit în articolul 7 al CEDO.

În prezent, articolul 176 incriminează încălcarea egalităţii în drepturi a cetăţenilor, fapt ce poate fi considerat a fi discriminatoriu faţă de persoanele care nu sînt cetăţeni ai Republicii Moldova, precum şi faţă de apatrizi. În scopul înlăturării acestor lacune este necesară modificarea titlului articolului menţionat.

Totodată, în vederea lărgirii cercului de situaţii în care principiul nediscriminării poate fi încălcat, a fost necesară expunerea într-o nouă redacţie a articolului 176, incriminîndu-se orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă faţă de o persoană, grup de persoane sau comunitate, fără o justificare rezonabilă sau obiectivă pe baza criteriilor stabilite de tratatele internaţionale.

Spre deosebire de actuala redacţie a articolului 176, noua redacţie asigură incriminarea discriminării şi pe bază de orientare sexuală. De asemenea, conform redacţiei noi a articolului 176, orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă faţă de o persoană, grup de persoane sau comunitate pe baza criteriilor invocate urmează a fi incriminate dacă sînt săvîrşite în scopul restrîngerii, înlăturării, recunoaşterii, folosinţei sau exercitării în condiţii de egalitate a drepturilor şi libertăţilor fundamental recunoscute de Constituţie, legislaţiei şi tratatele internaţionale, la care ţara noastră este parte.

Concomitent, articolul 346 din Codul penal a fost expus în redacţie nouă pentru a incrimina îndemnurile publice, inclusiv prin mass-media scrisă sau electronică, prin care se înjoseşte, se umileşte, se instigă la discriminare sau ură faţă de un grup de persoane sau o persoană pe motiv de apartenenţă reală sau presupusă la acest grup, adică pe criterii de discriminare.

Proiectul de lege a fost supus procedurilor de coordonare cu organele interesate, în special s-a solicitat opinia Procuraturii Generale. Ministerului Afacerilor Interne, Curţii Supreme de Justiţie, Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa Misiunea din Moldova, Asociaţia Obştească „GenderDoc”

Recomandările acestora au fost expuse în sinteza obiecţiilor şi propunerilor la proiect şi s-a ţinut cont de ele la definitivarea proiectului. Astfel, în vederea introducerii în legislaţia naţională a prevederilor care ar incrimina tratamentul degradant sau vătămarea gravă a integrităţii corporale ori a sănătăţii persoanelor pe motiv de orientare sexuală a acesteia, articolele 145, 151, 152 şi 171 din Codul penal se propun a fi modificate, completate cu o nouă agravantă în cazul săvîrşirii acestor infracţiuni pe motiv de orientare sexuală.

Astfel, în contextul celor expuse, rugăm respectuos să susţineţi proiectul prezentat.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Întrebări? De fapt, da, întrebări, apoi preşedintele comisiei.

Poftim? Da, problema e foarte importantă. De acord că trebuie o pauză. 15 minute pauză.

P A U Z Ă

* * *

D U P Ă P A U Z Ă:

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr. 2? Nu avem ce număra.

Stimaţi colegi,

Continuăm şedinţa. Invitaţi, vă rog, colegii în sală. Cine este aici din partea Aparatului, treceţi pe la bar acolo şi rugaţi-i să… Dar poate facem ca la Strasbourg, la Consiliul Europei acolo? Punem o boxă şi jos, la bar şi oamenii ascultă. Atunci cînd este vorba de vot, vin în sală, votează. Adică, să fie o şedinţă mai democratică, mai liberală, că aşa e. Încetul cu încetul eu cred că noi o să ajustăm activitatea noastră la activitatea europeană a şedinţelor.

Microfonul nr. 4.

 

Domnul Alexandru TănaseFracţiunea PLDM:

Domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

În legătură cu proiectul prezentat astăzi în Parlament, vreau să vă aduc la cunoştinţă că el a fost elaborat încă în anul 2007. De la acel moment au mai fost operate mai multe modificări în Codul penal, inclusiv prin Legea nr.277 din 18 decembrie 2008. Prin urmare, proiectul acesta pentru a fi promovat urmează a fi examinat suplimentar în comisii. Şi mă adresez dumneavoastră cu solicitarea de a retrage acest proiect şi a-l întoarce în comisia de profil, pentru a fi examinat suplimentar.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Eu, ca Preşedinte al Parlamentului, dispun de acest drept. Acest drept este prevăzut în Legea cu privire la activitatea Parlamentului. Mă folosesc de acest drept şi retrag acest proiect, pentru a fi examinat mai minuţios în comisia parlamentară.

Cine este pentru propunerea mea, rog să voteze.

Nu se votează? Dacă sectorul nr.1 spune că nu se votează, înseamnă că e lege.

Bine, ne-am înţeles. Continuăm şedinţa.

Proiectul nr.1391 cu privire la statutul procurorului.

Domnul Pleşca, vă rog la tribuna centrală.

 

Domnul Ion Pleşca – Fracţiunea AMN:

Stimate domnule Preşedinte, Stimaţi colegi,

O să dau citire raportului asupra acestui proiect de Lege cu privire la statutul Procurorului. El a fost înaintat de un grup de deputaţi încă în 2004, unde se propune adoptarea unei Legi cu privire la statutul procurorului, care va prevedea învestirea procurorului cu calitatea de magistrat, numirea lor în funcţie de către Procurorul general la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii. De asemenea, proiectul cuprinde reglementări referitoare la drepturile şi obligaţiile procurorilor, promovarea procurorilor în funcţiile superioare, suspendarea şi eliberarea numai cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.

Ca urmare a discuţiilor purtate asupra proiectului de lege, membrii comisiei au ajuns la concluzia că majoritatea ideilor expuse şi-au găsit reflectare în reglementările Legii nr.294 din 25 decembrie 2008 cu privire la Procuratură, adoptate ulterior înregistrării proiectului supus examinării. Cu referire la reglementarea privind acordarea procurorului calităţii de magistrat, menţionăm că aceste probleme vor putea fi soluţionate doar în viitor, prin efectuarea modificărilor respective în Constituţie: Legea cu privire la Procuratură, Legea cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, precum şi în Legea cu privire la statutul judecătorului, care prevede expres persoanele care fac parte din corpul magistraţilor. Avînd în vedere cele expuse, comisia propune respingerea acestui proiect de lege.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Întrebări nu sînt.

Cine este pentru propunerea comisiei, rog să voteze.

Mulţumesc.

Majoritatea.

Continuăm.

Proiectul de Lege nr.1232 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative.

Prezintă Guvernul şi Comisia juridică. Cine? Comisia juridică, numiri şi imunităţi da? Vă, rog, domnul Pleşca, pentru lectura a doua.

 

Domnul Ion Pleşca:

Raport asupra proiectelor de Lege pentru modificarea unor acte legislative şi pentru completarea articolului 12 din Legea nr.121 din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice. Comisia juridică, numiri şi imunităţi a examinat pentru lectura a doua proiectele de lege nr.1232 şi nr.1842 şi expune următoarele. Proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative nr.1232 de pe data de 8 octombrie 2009 a fost examinat şi aprobat de către Parlament în primă lectură la 29 octombrie. În cadrul dezbaterilor proiectului la şedinţa în plen, unii deputaţi au expus opinii şi amendamente cu privire la conţinutul proiectului de lege.

Concomitent, unele comisii permanente, în avizele prezentate, au făcut propuneri asupra unor reglementări din proiect. În acest context, comisia menţionează următoarele. Comisia cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media şi doamna deputat Inna Şupac s-au pronunţat pentru excluderea articolului 10 din proiect, care ţine de Legea învăţămîntului. Totodată, deputatul Muşuc, în cadrul dezbaterilor la şedinţa în plen, a menţionat articolul 14 din proiect, care se referă la Legea cu privire la veterani. Comisia responsabilă de prezentarea raportului a acceptat aceste propuneri şi a decis excluderea articolelor 10 şi 14 din proiectul nr.1232.

De asemenea, la şedinţa în plen, în raportul comisiei, de către deputaţii Oxana Domenti, Iurie Stoicov, Igor Vremea şi alţi deputaţi s-a menţionat necesitatea stabilirii unui mecanism compensatoriu. Această propunere s-a realizat în proiectul nr.1842 pentru completarea articolului 12 din Legea nr.121 din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, care a fost aprobată în primă lectură cu propunerea comisiei ca, pentru lectura a doua, să fie comasat cu proiectul de Lege nr.1232.

Suplimentar, menţionăm că Comisia protecţie socială, sănătate şi familie, în avizul său, a propus ca Guvernul să elaboreze un mecanism de oferire a compensaţiilor pentru închirierea apartamentelor de către angajaţii bugetari. Avînd în vedere că propunerea nu ţine nemijlocit de textul proiectului, Comisia juridică, numiri şi imunităţi consideră oportun ca autorul să o concretizeze şi de sine stătător să facă solicitarea respectivă Guvernului.

Avînd în vedere cele expuse, comisia a hotărît să propună Parlamentului proiectul de Lege nr.1232 pentru examinare şi adoptare în lectura a doua, comasat cu proiectul nr.1842 şi cu propunerile acceptate de comisie.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Întrebări? Nu sînt.

Supun votului adoptarea proiectului în lectura a doua.

Cine este pentru, rog să voteze. Sectorul nr. 1?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr. 1 – 0.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

0.

Sectorul nr. 2 - ?

 

Domnul Mihai Ghimpu:

− 20.

Sectorul nr. 3?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr. 3 – 33.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Cu 53 de voturi, legea este adoptată.

Proiectul nr.1769 pentru modificarea Legii nr.1100 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice.

− 19? 19, da.

− 52. Corectăm.

Domnule ministru, poftim.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc – ministrul agriculturii şi industriei alimentare:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Se prezintă proiectul de Lege 1769 pentru modificarea Legii nr. 1100 din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice.

Proiectul de modificare a Legii nr.1100 din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic este elaborat pentru ca să fie îndeplinit Programul de guvernare ”Libertate, Democraţie, Bunăstare”.

Prezenta modificare a Legii nr. 1100 are drept scop facilitarea exportului prin simplificarea procedurilor la export. Prin Legea nr.423 din 23 decembrie 2006 de modificare şi completare a acestei legi în cadrul legal a fost introdusă şi este implementată utilizarea mărcii comerciale de stat la producţia alcoolică, destinată exportului, certificarea obligatorie pe loturi a producţiei alcoolice, supuse exportului şi aprecierea calităţii producţiei alcoolice.

Trebuie să menţionăm că, odată cu modificarea legii, au fost introduse impedimente pentru activitatea agenţilor economici din domeniul vinificaţiei. Agenţii economici au fost nevoiţi să cheltuie adăugător mijloace financiare pentru a aplica marca comercială ca să certifice fiecare lot de producţie vinicolă la Centrul naţional de verificare a producţiei alcoolice. Şi aceasta a adus la aceea că producţia vinicolă din Republica Moldova a devenit mai puţin competitivă pe pieţele externe.

Vreau să menţionez că în perioada 2006−2009 au fost procurate 209 milioane 518 mii de mărci comerciale la preţul de 0,2 lei per bucată în sumă de 41 milioane 903 mii lei. Guvernul Republicii Moldova vine cu propunerea ca să fie exclusă din lege necesitatea aplicării mărcii comerciale. Totodată, se propune modificarea articolului 177 alineatul (3) ca pentru producţia alcoolică destinată exportului să nu fie necesară certificarea pe fiecare lot. Şi se modifică articolul 178, ca membrii Comisiei pentru evaluarea calităţii şi pentru degustare să poată fi reprezentanţii producătorilor şi exportatorilor.

Stimaţi colegi,

Prin acest proiect de lege, va fi simplificată procedura şi astfel agenţii economici din vinificaţie vor putea să îşi promoveze produsele la export. Propunem ca acest proiect de lege să fie susţinut de Parlamentul Republicii Moldova.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Întrebări?

Microfonul nr. 3.

 

Domnul Iurie Muntean – Fracţiunea PCRM:

Domnule Preşedinte,

Onorat Parlament,

Domnule ministru,

Sistemul mărcii comerciale de stat avea, era destinat asigurării trasabilităţii calităţii fiecărei unităţi de producţie alcoolică şi permitea trasarea producţiei de-a lungul întregului lanţ valoric, începînd cu roada şi terminînd cu vînzarea de pe raft.

În opinia dumneavoastră, acest sistem nu este reuşit, am în vedere din această cauză dumneavoastră veniţi cu propunerea de a-l exclude. Bine, care este propunerea de a-l substitui, astfel ca în continuare să fie asigurată trasabilitatea calităţii producţiei alcoolice moldoveneşti pe pieţele externe în special, avînd în vedere că la acest capitol noi am avut mai multe carenţe.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Mulţumesc, domnule deputat Munteanu, pentru întrebare.

Vreau să vă asigur că calitatea produselor va fi asigurată prin intermediul sistemelor de asigurare a calităţii întreprinderilor din vinificaţie. În afară de aceasta, vreau să menţionez că eliminarea mărcii comerciale nu va aduce impedimente pentru ca să urmărim trasabilitatea produselor din vinificaţie. Vreau să vă arăt cum arată prima pagină a site-ului „Vin Moldova. torg”. Şi aici este marca comercială de stat.

În continuare vreau să vă arăt cum arată timbrul de acciz din Federaţia Rusă sau din orice altă ţară. Pentru a accesa acest site şi a vedea care sînt loturile şi calitatea era aplicat numărul de pe această marcă comercială, care este scrisă aici. Acelaşi număr sau al altor este pe marca sau timbrul de acciz de la ţara importatoare. Adică sistemul va rămîne, nu va fi aplicată marca comercială de stat, va fi aplicat numai timbrul de acciz, care are număr şi el va fi introdus în sistem şi astfel va fi urmărită în continuare calitatea şi testarea fiecărui lot sau a fiecărei partide de produse alcoolice, care sînt exportate din Republica Moldova. De aceea, eliminarea mărcii comerciale nu aduce impedimente sistemului.

 

Domnul Iurie Muntean:

Cu alte cuvinte, dumneavoastră afirmaţi că păstraţi sistemul. Pur şi simplu, încercaţi să îl îmbunătăţiţi. Îl păstraţi.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Noi, prin ceea ce se propune, creăm condiţii normale pentru agenţii economici din Republica Moldova.

 

Domnul Iurie Muntean:

E clar. Aceasta e politică.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Ei nu vor fi nevoiţi să aplice adăugător marca comercială de stat. Ei nu vor fi obligaţi să facă certificarea la fiecare lot, fiindcă noi introducem certificarea pe partide, adică la producţia pentru export. Adică, este foarte clar că noi simplificăm procedura şi aducem un avantaj agenţilor economici din vinificaţie.

 

Domnul Iurie Muntean:

Cu alte cuvinte, dumneavoastră păstraţi sistemul.

Întrebarea a doua. Aţi prevăzut dumneavoastră cumva, în următoarea perioadă, careva suporturi financiare pentru agenţii economici din sectorul vinificaţiei în ceea ce priveşte implementarea sistemelor internaţionale de calitate, care, apropo, asigură nu calitatea producţiei, ci calitatea procesului. Aţi prevăzut sau nu?

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Stimate domnule deputat,

Dumneavoastră cunoaşteţi că există un astfel de sistem, care este promovat în Republica Moldova, acei care, de pildă, aplică la certificarea sistemului în conformitate cu standardele ISO sau ISO 22000, adică ceea ce este legat cu sistemul de asigurare a inofensivităţii produselor alimentare, este acest suport pentru agenţii economici. Şi el va fi în continuare promovat pentru agenţii economici din Republica Moldova.

 

Domnul Iurie Munteanu:

Dumneavoastră vă referiţi la proiectul de ameliorare a competitivităţii. Alte proiecte mai aveţi pe lîngă acelea pe care le-aţi moştenit de la noi?

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Conform planului de stabilizare economică şi relansare economică vor fi promovate şi alte instrumente pentru susţinerea agenţilor economici, ca ei să îşi aducă sisteme de asigurare a calităţii şi inofensivităţii în conformitate cu standardele internaţionale.

 

Domnul Iurie Munteanu:

Care sînt aceste proiecte?

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, domnule ministru, mă scuzaţi.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Sînt multe.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

E clar.

Domnule deputat,

Cinci întrebări aţi pus.

E de ajuns. Alte întrebări?

Nu sînt.

Mulţumim.

Luaţi loc vă rog.

Invit la tribună comisia. Cine? Domnul Balan, da? Vicepreşedintele comisiei.

 

Domnul Ion BalanFracţiunea PLDM:

Stimaţi deputaţi,

Vă aduc la cunoştinţă raportul asupra proiectului de Lege nr.1769 din 27 noiembrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.1100 din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice. Comisia agricultură şi industrie alimentară a examinat proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.1100 din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice, aprobate şi prezentate de către Guvern prin Hotărîrea nr.769 din 26 noiembrie 2009, şi a constatat următoarele.

Iniţiativa legislativă urmăreşte scopul de a facilita exportul producţiei alcoolice moldoveneşti prin eliminarea din tot textul Legii nr.1100 din 2000 a sintagmei „Marca comercială de Stat”, precum şi a cerinţelor de certificare la exportul producţiei alcoolice pe loturi. Aceste remanieri în lege vor aduce la:

1) micşorarea costurilor şi ridicarea competitivităţii producţiei alcoolice autohtone pe piaţa externă;

2)      simplificarea procedurii de certificare a producţiei alcoolice.

Avizele la proiectul de lege au prezentat Comisia economie, buget şi finanţe şi Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului. Ambele sînt pozitive şi conţin unele propuneri de ordin redacţional, care vor fi luate în consideraţie la perfectarea documentului. În cadrul şedinţei comisiei din 2 decembrie curent, toţi deputaţii prezenţi în număr de 7 persoane s-au pronunţat pentru susţinerea proiectului de lege.

În temeiul celor expuse, Comisia agricultură şi industrie alimentară propune ca proiectul de Lege nr. 1769 din 27 noiembrie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 1100 din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice să fie aprobat în primă lectură. Iar dacă nu vor fi amendamente de la deputaţi, să fie şi adoptat în lectura a doua.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim frumos. Supun votului aprobarea în primă lectură a proiectului.

Cine este pentru, rog să voteze.

Sectorul nr. 1?

Majoritatea.

Da, dar la lectura I, majoritatea.

Mulţumim.

Întrucît, stimaţi colegi, nu sînt propuneri la acest proiect, cred că e posibil să îl votăm şi în lectura a doua. Ce ziceţi? Pentru, da.

Mulţumim. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Sectorul nr.1?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr. 1 – 0.

Dar noi nu am fost de acord pentru lectura a doua.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr. 2?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr. 2 – 19.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

 − 19.

Sectorul nr. 3?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr. 3 – 33.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

52 de voturi.

Proiectul a devenit lege.

Mulţumesc.

Proiectul de Lege nr.1135 privind importul tehnicii agricole. Prezintă domnul deputat Leonid Bujor. Şi Comisia economie, buget şi finanţe, raportor.

Poftim, domnule deputat.

 

Domnul Leonid Bujor – Fracţiunea „AMN”:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Prin proiectul de Lege nr.1135, înregistrat la 24 septembrie curent, se solicită de a permite, cu titlu de excepţie, Instituţiei Publice „Institutul Ştiinţifico- Practic” filiala Bălţi de a introduce în ţară trei unităţi de transport şi anume o combină pentru parcele „Hege”, un minitractor „Hege 500” şi a unei grape.

Este rezultatul conlucrării institutului respectiv, filiala Bălţi cu Universitatea de Ştiinţe Aplicate din oraşul Bern, Elveţia. Urmare a protocolului semnat între aceste instituţii, care cuprinde diverse domenii de activitate, deci partea elveţiană şi-a expus disponibilitatea de a acorda acest ajutor institutului nostru care, în momentul de faţă, nu deţine suficientă tehnică pentru prelucrarea parcelelor mici.            Avînd în vedere faptul că comisia de bază, al cărui preşedinte este domnul Todoroglo, şi celelalte comisii au prezentat avize pozitive, cu excepţia comisiei, al cărei preşedinte este domnul Guznac, care menţionează în aviz că acceptă examinarea proiectului şi adoptarea lui în condiţia prezentări avizului pozitiv al Guvernului, şi, în această ordine de idei, menţionez că este prezentat avizul pozitiv al Guvernului. De aceea, mă adresez către dumneavoastră respectuos cu propunerea de a susţine acest proiect de iniţiativă.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.3.

 

Domnul Iurie Muntean:

Domnule ministru, vă rog mult să ne spuneţi care este anul producerii şi dării în exploatare a tehnicii la care dumneavoastră vă referiţi?

 

Domnul Leonid Bujor:

Este depăşit, domnule Muntean. Şi dumneavoastră sînteţi informaţi despre acest lucru. În caz contrar nu prezentam…

 

Domnul Iurie Muntean:

Nu, nu, nu, eu vă rog să aud răspunsul.

 

Domnul Leonid Bujor:

Anul 1980 şi anul 1981.

 

Domnul Iurie Muntean:

Anul 1980 şi anul 1981.

 

Domnul Leonid Bujor:

Da.

 

Domnul Iurie Muntean:

Deci 28 şi 29 de ani are tehnica.

 

Domnul Leonid Bujor:

Da…

 

Domnul Iurie Muntean:

Da, dar poate mai bune pentru un muzeu.

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnule Muntean,

Cred că Parlamentul Republicii Moldova nu este instituţia unde fiecare dintre noi se exersează la capitolul „glume şi bancuri de prost gust”. Deci doriţi…

 

Domnul Iurie Muntean:

Păi cum dumneavoastră credeţi că…

 

Domnul Leonid Bujor:

Doriţi…

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Bine, domnul…

 

Domnul Leonid Bujor:

…Doriţi să ajutăm o instituţie publică, solicit şi aportul dumneavoastră în acest sens prin vot. Nu doriţi, e dreptul dumneavoastră ca deputat al Parlamentului.

 

Domnul Iurie Muntean:

Cu o tehnică de 30 de ani?

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnule Muntean,

Eu am răspuns la întrebarea dumneavoastră

 

Domnul Mihai Ghimpu:

… domnule Muntean…

 

Domnul Leonid Bujor:

Şi vreau să vă spun că, în calitate de deputat în Parlament din opoziţie din acea perioadă, am votat mai multe proiecte lansate de colegii dumneavoastră, cu o vîrstă mult mai înaintată.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Domnul Muntean…

 

Domnul Iurie Muntean:

Puteţi da un exemplu?

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Maşina e cu motor nou. Gata, aţi pus două întrebări, ajunge.

 

Domnul Iurie Muntean:

Peste 30 de ani, bine.

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnule Muntean…

 

Domnul Iurie Muntean:

Eu cred că agricultorii o să aprecieze tehnica de 30 de ani…

 

Domnul Leonid Bujor:

Eu…

 

Domnul Iurie Muntean:

…din partea Alianţei pentru Integrare Europeană.

 

Domnul Leonid Bujor:

Eu cred că colaboratorii acestui institut, inclusiv ai filialei din oraşul Bălţi, vor aprecia foarte înalt şi prestaţia dumneavoastră la acest subiect în acest moment.

 

Domnul Iurie Muntean:

Să sperăm.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Vă rog să îi oferiţi posibilitatea.

 

Domnul Leonid Bujor:

Sînt convins. Nu sper, dar sînt convins.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Domnule ministru,

Îi oferiţi posibilitatea să se plimbe pe vreo orădouă în maşina aceasta. Să se convingă că are motor nou.

Mulţumim.

Comisia, vă rog, la tribună.

 

Domnul Veaceslav Ioniţă – Fracţiunea PLDM:

Stimaţi colegi,

Comisia economie, buget şi finanţe a examinat proiectul de lege şi sîntem de acord cu acest proiect de lege. Doar am propus următorul lucru. În baza avizelor primite de la Guvern, de la Direcţia juridică a Parlamentului, să fie exclus textul „cu titlu de excepţie”. Textul „filiala Bălţi” să fie substituit prin textul „filiala „Selecţia” din municipiul Bălţi” şi numărul de înmatriculare a şasiului.

Autorul este de acord cu această modificare şi comisia propune votarea în ambele lecturi, ţinînd cont de observaţiile comisiei.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, domnule preşedinte.

Cine este pentru, rog să voteze în primă lectură.

Mulţumesc.

Majoritatea. Şi lectura a doua, cu propunerile venite din partea comisiei. Cine este pentru, vă rog.

Mulţumesc.

Sectorul nr.1?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr.1 – 0.

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr.2? – 19.

 

N u m ă r ă t o r i i:

19.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr.3?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr.3 – 33.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Cu 52 de voturi, legea este adoptată.

Proiectul de Lege nr.1648 pentru modificarea unor acte legislative.

Prezintă în lectura a doua doamna Ivanov, vicepreşedinte al Comisiei administraţie publică, mediu şi dezvoltare regională. Sau domnul preşedinte? Vă rog, domnule preşedinte.

 

Domnul Valentin Guznac – Fracţiunea PCRM:

Stimaţi deputaţi,

Comisia administraţie publică, mediu şi dezvoltare regională menţionează că proiectul de Lege nr.1648 din 19 noiembrie 2009 pentru modificarea unor acte legislative a fost examinat şi aprobat în primă lectură în şedinţa plenară a Parlamentului din 3 decembrie curent.

Comisia permanentă, la şedinţa din 3 decembrie 2009, a examinat obiecţiile şi propunerile expuse în avizele comisiilor permanente, Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului şi a Guvernului Republicii Moldova.

Comisia a susţinut propunerile şi obiecţiile expuse în avizele Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului şi a Guvernului Republicii Moldova ce ţin de respectarea normelor de tehnică legislativă.

Comisia permanentă a acceptat şi propunerea Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului de a completa proiectul de lege cu modificarea următoarelor acte legislative, indicate respectiv la articolele 9, 10, 11, cu următorul cuprins:

„Articolul IX. Anexa numărul 5, compartimentul „direcţiile teritoriale control administrativ ale Ministerului Administraţiei Publice Locale” din Legea nr.355 din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

Sintagma „direcţiile teritoriale control administrativ ale Ministerului Administraţiei Publice Locale” se substituie prin sintagma „oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat”; cuvintele „şef Direcţie” se substituie prin cuvintele „şef al Oficiului”; cuvintele „în Direcţia teritorială” se substituie prin cuvintele „în Oficiul teritorial”; cuvîntul „direcţii” se substituie prin cuvîntul „oficii”.

Articolul X. La articolul 8 alineatul (3) din Legea fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei nr.827 din 18 februarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „Direcţiei teritoriale control administrativ a Ministerului Administraţiei Publice Locale” se substituie prin sintagma „Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat”.

Articolul XI. În textul Legii nr.438 din 28 decembrie 2006 privind dezvoltarea regională a Republicii Moldova, sintagma „Ministerul Administraţiei Publice Locale” se substituie prin sintagma „Cancelaria de Stat” la cazul respectiv.”

Sinteza propunerilor şi obiecţiilor la proiectul de Lege nr.1648 din 19 noiembrie 2009 pentru modificarea unor acte legislative se anexează la prezentul raport.

În temeiul celor expuse, Comisia administraţie publică, mediu şi dezvoltare regională propune Parlamentului proiectul de Lege nr.1648 din 19 noiembrie 2009 pentru modificarea unor acte legislative să fie examinat în lectura a doua.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, domnule preşedinte.

Întrebări?

Nu sînt.

Luaţi loc, vă rog.

Stimaţi colegi,

Supun votului adoptarea proiectului în lectura doua. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Sectorul nr.1?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr.1 – 0.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

– Zero.

Sectorul nr.2? 19.

 

N u m ă r ă t o r i i:

19.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr.3?

 

N u m ă r ă t o r i i:

33.

 

 Domnul Mihai Ghimpu:

             33.

Cu 52 de voturi, proiectul de Lege este acceptat.

Proiectul de Lege nr.1534 privind modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale.

Doamnă Palihovici, vă rog.

 

Doamna Liliana Palihovici:

Stimate domnule Preşedinte,

Domnule Prim-ministru,

Stimaţi deputaţi,

Comisia protecţie socială, sănătate şi familie a examinat proiectul de Lege pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 nr.262 din 11 decembrie 2008, înaintat cu titlu de iniţiativă de către Guvern şi aprobat de către Parlament în primă lectură la 3 decembrie 2009.

Pe marginea proiectului nu au parvenit amendamente, propuneri şi obiecţii din partea comisiilor parlamentare, precum şi de la Direcţia juridică a Aparatului.

Pornind de la cele relatate, Comisia protecţie socială, sănătate şi familie, cu majoritatea de voturi ale membrilor, prezintă proiectul de lege nominalizat spre adoptare de către Parlament în lectura a doua.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, doamnă preşedinte.

Întrebări?

Nu sînt.

Luaţi loc, vă rog.

Stimaţi colegi,

Supun votului adoptarea proiectului pentru lectura a doua. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Sectorul nr.1?

 

N u m ă r ă t o r i i:

Sectorul nr.1 – 0.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr.2?

– 19.

Sectorul nr.3?

 

N u m ă r ă t o r i i:

33.

Domnul Mihai Ghimpu:

             33.

Cu 52 de voturi, proiectul de Lege nr.1534 este adoptat. Proiectul nr.111 privind interpretarea articolului 46 alineatul (3) din Codul electoral. Prezintă Comisia juridică, numiri şi imunităţi, domnul preşedinte Ion Pleşca. Toate trei, da. Rămîneţi aici la tribună.

Domnul Ion Pleşca:

Raport asupra proiectului de Lege privind interpretarea articolului 46 alineatul (3) din Codul electoral.

Comisia juridică, numiri şi imunităţi menţionează că proiectul din 11, luna ianuarie 2006 este iniţiativa legislativă a unui grup de deputaţi în Parlamentul de legislatura a XVI-a. În proiect se prevede interpretarea alineatului (3) al articolului 46 din Codul electoral. Şi se indică candidaţii care, pe durata campaniei electorale, au fost degrevaţi de atribuţiile de la locul de muncă permanent şi nu mai tîrziu de două luni din ziua alegerilor au prezentat Comisiei Electorale Centrale documentele de salarizare, aveau dreptul să beneficieze de salariul mediu pe perioada degrevării din contul mijloacelor alocate pentru desfăşurarea alegerilor.

Vreau să vă spun că aceste persoane s-au adresat în judecată. Instanţa de judecată le-a refuzat. De aceea, şi comisia propune ca acest proiect de lege să fie respins.

 

Domnul Serafim Urechean – Fracţiunea „AMN”:

Bine, stimaţi colegi. Cine este pentru propunerea Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, rog să voteze.

Cum, domnule Pleşca? Poftim.

Majoritatea.

Mulţumesc. Poftim următoarea.

 

Domnul Ion Pleşca:

Care?

 

Domnul Serafim Urechean:

Care doriţi. Fie 3. Anunţă care.

 

Domnul Ion Pleşca:

Raport asupra proiectului de Lege nr.3201 cu privire la modificarea articolului 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi a articolului 38 alineatul (1) din Codul jurisdicţiei constituţionale. Aici este un proiect de lege iniţiat de către fostul deputat Dumitru Braghiş.

În raport sînt menţionate multe momente. Dar principalul este menţionat precum că pentru a modifica aceste articole este necesar de modificat Constituţia. De aceea, după ce va fi modificată Constituţia, putem să revenim la modificările propuse de ex-deputatul Braghiş. Propunem să fie respins şi acest proiect de lege.

 

Domnul Serafim Urechean:

Stimaţi colegi,

Cine este pentru propunerea comisiei, rog să voteze.

Mulţumesc.

Majoritatea.

Următorul.

 

Domnul Ion Pleşca:

Şi ultimul raport, asupra proiectului de Lege nr.2489 din 16 iulie 2003. Aici este iar un grup de deputaţi, printre care domnul Roşca şi alţii. Comisia a examinat şi acest proiect de lege din 2003 şi propune respingerea lui.

 

Domnul Serafim Urechean:

Stimaţi colegi,

Cine este pentru propunerea comisiei, rog să votaze.

Mulţumesc.

Majoritatea.

Vă mulţumesc frumos.

S-a înscris pentru declaraţii domnul Prim-ministru. Poftim.

 

Domnul Vladimir Filat – Prim-ministru al Republicii Moldova:

Onorat prezidiu,

Stimate doamne deputaţi,

Stimaţi domni deputaţi,

Onorată asistenţă,

Pe data de 8 decembrie, Partidul Liberal Democrat din Moldova va face doi ani din momentul constituirii.

Pe parcursul a doi ani de zile, împreună cu colegii mei, prin acţiuni şi nu prin declaraţii, am demonstrat că sîntem un partid care ştim să ne asumăm angajamente şi foarte important e să le respectăm.

Avînd în vedere că data de 7 decembrie anul 2009 pentru Republica Moldova este o dată foarte importantă, chiar dacă mulţi din această sală încearcă să diminueze importanţa acestei date, am decis să ies la această tribună cu cîteva zile înainte de această dată, să atenţionez pe colegii deputaţi, dar şi întreaga societate, că de decizia care urmează să fie luată în Parlamentul Republicii Moldova depinde în modul cel mai direct viitorul ţării noastre.

Eu am deja o experienţă care mă face să înţeleg că anumite personalităţi „politice” care, în activitatea lor, substituie discuţiile directe, angajamentele asumate şi respectate prin speculaţii, bîrfe, insinuări, prin transpunerea responsabilităţilor de pe cei care trebuie să le respecte pe alţii. Însă, de această dată, este necesar ca deciziile să fie asumate.

În acest context, stimaţi colegi deputaţi, eu sincer cred că pe data de 7 decembrie în Parlamentul Republicii Moldova noi cu toţii împreună vom lua o decizie care va fi foarte departe pe alocuri de interesele personale şi de grup. Vom lua o decizie consolidată pentru Republica Moldova.

Pentru a pune punct pe foarte multe speculaţii pe care le simt şi le aud în ultima perioadă de timp vizavi de punctul de vedere al Partidului Liberal Democrat din Moldova, punctul de vedere al meu privind ceea ce ţine de această dată, declar, în numele partidului, că noi ne vom respecta întru totul angajamentele faţă de alegători, nu faţă de partide sau faţă de persoane.

Noi vom insista în continuare, prin vot, prin acţiune, ca angajamentele asumate să fie îndeplinite. Ori, aceste angajamente asumate pot fi duse la îndeplinire atunci cînd vom finaliza odată şi odată acest proces electoral mult prea prelungit în ţara noastră, atunci cînd vom finaliza instituirea tuturor instituţiilor importante în stat. Şi toată acea deschidere pe care o are ţara noastră din partea partenerilor noştri din Vest şi de Est poate fi administrată cu grijă, şi aici insist, în beneficiul cetăţeanului Republicii Moldova.

Au rămas, cum am spus, zile numărate, în ore putem să calculăm. Aveţi, stimaţi colegi, timpul necesar să mai meditaţi. Şi vă îndemn, pentru ziua de luni, cum spuneam, să luăm o decizie pentru Republica Moldova, nu pentru partide sau interese de grup.

Eu îi doresc domnului Lupu ca pînă pe data de 7, să aibă liniştea necesară şi să vă asigur că şi acei care comentează în partea ceea o să aibă un pic altă atitudine decît cea declarată pînă în prezent, pentru ca Republica Moldova, după cum spuneam, să aibă un viitor.

Mulţumesc pentru atenţie. (Aplauze.)

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, domnule Prim-ministru. Următoarea declaraţie vine din partea Fracţiunii Partidului Comunist doamna Belcicova, da? Belcencova. Vedeţi dacă nu mă invitaţi pe mine la emisiunea NIT, căci nu prea pot pronunţa numele dumneavoastră.

 

Doamna Ludmila Belcencova:

Господин Гимпу, я с удовольствием пригласила бы вас на свою программу. К сожалению, нет… только с той целью, чтобы тогда, понимаете, я буду иметь возможность выключить вам микрофон.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Dar vedeţi dacă e compatibilă emisiunea dumneavoastră şi cu mandatul de deputat. Iată unde e problema.

 

Doamna Ludmila Belcencova:

Хорошо. Уважаемые коллеги, я совершенно уверена, что сложившаяся сегодня в средствах массовой информации ситуация заслуживает не только вашего самого пристального внимания, но и оценки.

 Я сейчас перечислю несколько фактов, которые, наверняка, всем вам известны. Но я позволю себе еще раз это сделать. Речь идет о закрытии теле- программы «Топ ньюс» на ретранслируемом канале РЕН ТВ.

Угроза лишения частот для радиостанции «Серебряный дождь», которой Координационный совет по телерадиовещанию прямо отказал в продлении лицензии.

Фактическое закрытие муниципального телевидения Бэлць. Запрет ретрансляции программ радио «Голос России». Постоянный прессинг на телерадио Гагаузии, передача частот радио «Фреш ФМ» в пользу «Вочя Басарабией» фактически ... парламентского большинства.

Все эти примеры говорят только о том, что новая власть ополчилась именно на те средства массовой информации, которые позволяют себе высказывать точку зрения, прямо противоречящую точку зрения Альянса. Причем зачастую, как констатируют наблюдатели, это еще и русскоязычные средства массовой информации

Важнейшим инструментом для реализации всей этой политики сегодня служит Координационный совет во главе с Горинчоем. Вот непонятно только, в чем причина такой его внезапной смелости. Почему спустя определенное время он стал проявлять именно такую смелость принятии своих решений.

А знаете почему? Дело в том, что он абсолютно уверен в своей безнаказанности. Но во всей этой ситуации для меня самым интересным представляется позиция лидеров Альянса, каждого в отдельности.

Вот господин Гимпу и госпожа Фусу позволяют себе прямо и открыто давать указания Горинчою. Но остальные лидеры Альянса предпочитают молчать. Однако мы ведь знаем, что было и другое. Мне очень жаль, что я сейчас не вижу господина Дьякова.

 Вы не дадите мне солгать, что мы с вами помним и другие времена, когда было принято к рассмотрению дело Каира. Вы четко и неоднозначно позволили себе высказаться, несмотря на то, что это дело было в суде.

Сегодня, к сожалению, я этой оценки не слышу и от вас, и от других лидеров Альянса.

А теперь немного о телекомпании NIT. Вы знаете, ни для кого не секрет, что именно этот телеканал в списке на лишение частот является первым. Да вы, собственно говоря, и не скрываете этого. Потому что здесь, именно с этой трибуны, госпожа Гуцу прямо сказала, что телекомпанию NIT нужно закрыть.

Вы думаете, мы не знаем о том, что происходит в районах, как глушится сигнал телекомпании NIT именно в тех районах, где руководят примары от Альянса. Выбрасывается из пакета именно телекомпания NIT.

Своего рода черной меткой для телекомпании послужил тот штраф, который наложил Координационный совет. И вот в этих условиях, конечно, мало кто сегодня сомневается, что следующим шагом для вас будет просто-напросто лишение телекомпании лицензии.

В этих условиях я спрашиваю всех вас и каждого в отдельности, о какой демократии, о каких европейских ценностях мы сегодня говорим. Сегодня людей лишают права на свободный доступ к альтернативной точке зрения. Я призываю вас всех, я призываю каждого в отдельности, чтобы вы сделали однозначный и четкий выбор в пользу свободы слова.

Спасибо.

 

Domnul Serafim Urechean:

Stimaţi colegi,

Permiteţi-mi să îi ofer cuvîntul pentru o declaraţie domnului Mihai Ghimpu. (Rumoare în sală.)

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Stimate doamne,

Vreau să vă văd faţa, dacă îmi permiteţi. Nu pentru prima dată aici, în Parlament, şi la canalele NIT, Moldova 1 şi altele se spune că Ghimpu dă comandă lui Gorincioi.

 

Dacă dumneavoastră aveţi probe să le puneţi aici, în faţa Parlamentului.

Eu nici o dată n-am vorbit la telefon cu domnul Gorincioi, nici o dată. L-am văzut doar la CEC şi la o recepţie. Şi încă am zis: „Domnule Gorincioi, se poate să vă spun bună ziua? Căci toată lumea vorbeşte că eu vă dau comandă la telefon.”

Nu manipulaţi în continuare cu NIT şi Moldova 1 din deal, care spuneam că, încă acolo, la Schinoasa, Preşedintele Republicii Moldova e domnul Voronin. Nu minţiţi lumea. Eu sînt omul care spun deschis şi direct. Şi ceea ce vreau eu să fac, fac prin Parlament, conform Constituţiei şi conform legilor, ca să demonopolizăm mass-media care a fost în mîna dumneavoastră, a comuniştilor.

Şi, doamnă stimată, dragă, frumoasă Liudica Belcencova, asculaţi-mă foarte atent pe mine, ori depuneţi mandatul, ori rămîneţi în deal la NIT. Nu poate să fie un deputat, care trebuie să fie imparţial, să aibă misiuni la top-show-uri în deal la NIT. Iată corectitudinea de unde vine. Şi trebuie să daţi dovadă de aceasta, dacă sînteţi un ziarist corect şi cinstit. Aşa ar fi cel mai corect.

Şi nu am de gînd nici o dată să sun nimănui şi nici nu am sunat, doar poate pe Liudica să o sun deseară, ca să vă liniştesc şi să vă spun că eu cu adevărat nu am nimic cu domnul Gorincioi. Eu un singur lucru îmi doresc în Republica Moldova: să avem o presă liberă, dar şi corectă.

Ce se întîmplă la dumneavoastră la NIT în deal acolo? Insultaţi în continuare, vă bateţi joc de oameni, de votul cetăţenilor, care a fost la 29 iulie. Şi dumneavoastră veniţi aici şi ne ţineţi nouă lecţii, că noi comandăm? Dacă o să dau eu comandă, apoi NIT în deal nu o să mai existe. Dacă vreţi aşa dumneavoastră. Dar eu lucrul acesta nu îl fac, fiindcă eu mă conduc de democraţie. Acesta este adevărul din partea mea.

Faptul că aţi pierdut puterea, împăcaţi-vă. Oamenii se împacă cu moartea, dar dumneavoastră nu vă puteţi împăca că aţi pierdut puterea. Vedeţi cum stau lucrurile la noi, în Partidul Comunist la dumneavoastră?

Domnule Petrenco,

Eu sînt foarte calm, stai liniştit. Am să ajung şi acolo unde ai mata datorii 800 000, că ai luat o clădire acolo, Liceul „Petrenco”, şi o să ne clarificăm, de ce nu achiţi la stat? Şi vorbeşti în numele statului că aperi interesele cetăţenilor. Dar cetăţenii nu au de unde primi banii din cauză că dumneata şi alţii nu plătiţi, furaţi statul acesta în continuare. Încetişor o să ajungem peste tot.

Şi vă rog, doamnă Belcencova, eu sînt român nu prea pot citi corect, să-mi puneţi probe pe masă aici: cînd, ora, data, ziua şi anul eu am vorbit cu domnul, cum îl cheamă … căci am uitat … Gorincioi. Vă rog frumos.

 

Domnul Serafim Urechean:

Replică la ce? Replică la replică? Bine.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Eu am dat replică şi dumneavoastră în scris îmi daţi mie probele.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Ion Hadârcă – Fracţiunea PL:

Mulţumesc.

Un anunţ scurt. Deci, după încheierea şedinţei, o pauză de 10–15 minute, convocăm Alianţa în sala mică.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Mai am o chestiune. Linişte, vă rog.

Microfonul nr.3 o să fie luni. Aţi vorbit, aţi avut dreptul, aţi vorbit aici, la tribună.

Stimaţi deputaţi,

Compania „Teleradio-Moldova” s-a adresat ca să le permitem pe data de 7 decembrie de a transmite în direct la radio şi televiziune şedinţa cu privire la alegerile repetate ale Preşedintelui Republicii Moldova.

Conform Regulamentului, acest drept îi revine Companiei „Teleradio-Moldova”. Doar în cazul în care solicită Parlamentul, atunci noi examinăm această chestiune şi luăm o hotărîre, adoptăm. În cazul dat, dreptul le aparţine, aşa că noi nu încurcăm nimănui să transmită. Poftim, iată presa este, cînd doreşte, şedinţele noastre sînt libere şi deschise.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitur Diacov – Fracţiunea PD:

Domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi. Eu înţeleg că este dreptul Companiei de a transmite, dar ne mai aducem aminte că, la timpul respectiv Compania, cînd noi îi rugam, spunea că nu are bani.

Eu vreau să vă spun că noi sîntem acum în campania prezidenţială, da? Iată, ei actul final doresc din tot sufletul să îl transmită în direct. Pe mine mă miră chestia aceasta.

Eu am avut o discuţie cu domnul Todercan la începutul campaniei prezidenţiale, înainte de primul tur, şi i-am spus: „Domnule Todercan, dumneavoastră reprezentanţi o companie publică. Noi de astăzi intrăm în campanie prezidenţială.” Căci acestea sînt alegeri prezidenţiale. „Vă propunem, vă rugăm să invitaţi candidatul pentru funcţia de Preşedinte măcar pe parcursul a 45 de minute sau pentru o oră. Puneţi în faţa dumnealui trei ziarişti şi lăsaţi candidatul să răspundă ce doreşte el să facă în ţara aceasta.”

La PRO TV a fost invitat, la TV7 a fost invitat, alte canale, îmi pare că, au manifestat interes, Televiziunea publică nu a găsit 5 minute să invite singurul, unicul candidat la funcţia de Preşedinte, nu a găsit. Dar acum doreşte din tot sufletul să facă transmisiune în direct.

Eu nu sînt împotrivă, poftim. Dar unde e logica? Şi de ce comportamentul acesta foarte cinic al domnului Todercan personal?

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Iată, încă o dovadă despre faptul că nu avem presă liberă şi Compania „Teleradio-Moldova” este în continuare în mîna guvernării precedente comuniste. Nu numai domnul candidat, domnul Lupu, nimeni nu este invitat de la noi. Ce fel de Televiziune publică avem noi?

Aşa că, cu tot respectul, Liudica, şedinţa o declar închisă. Ne vedem luni la ora 10.00.

 Şedinţa s-a încheiat la ora 11.30.

 

Stenograma a fost pregătită spre publicare

în Direcţia documentare parlamentară

a Aparatului Parlamentului.


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova