version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVI-a

SESIUNEA a VI-a ORDINARA OCTOMBRIE 2007

Sedinta din ziua de 5 octombrie 2007

(STENOGRAMA)

SUMAR

1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.

2. Alocutiunea Lordului Dubs of Battersea, Presedintele Grupului de prietenie moldo-britanic.

3. Dezbateri asupra ordinii de zi, adoptarea ei.

4. Dezbaterea si aprobarea proiectului de Hotarire nr.3380 privind desemnarea membrului Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare (E. Pui)

5. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2497 pentru modificarea unor acte legislative (Legea cu privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei art.11, 30; Legea cu privire la rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public art.21, 32).

6. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2463 pentru modificarea si completarea unor acte legislative (Codul cu privire la contraventiile administrative art.57, 86, 861 s.a.; Codul penal art.2341).

7. Declaratia doamnei deputat Zoia Jalba.

 

Sedinta incepe la ora 10.00.

Lucrarile sint conduse de domnul Marian LUPU, Presedintele Parlamentului Republicii Moldova.

 

Domnul Maxim Ganaciuc director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:

Doamnelor si domnilor deputati,

Buna dimineata.

Va anunt ca la lucrarile sedintei de astazi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputati, si-au inregistrat prezenta 86 de deputati. Nu s-au inregistrat deputatii: Maria Postoico, Iurie Rosca, Arcadi Pasecinic, Valeriu Cosarciuc, Veaceslav Untila, Vlad Cubreacov in delegatie; Stefan Secareanu, Dumitru Braghis, Oleg Serebrian la cerere; Ion Gutu din motive de sanatate; Vasile Grozav, Nicolai Deatovschi.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Buna dimineata.

Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat.)

Multumesc.

Stimati colegi,

Vreau sa va informez ca zilele acestea in Republica Moldova se afla in vizita delegatia parlamentara britanica, Grupul parlamentar de prietenie cu Republica Moldova, delegatia care este condusa de catre Lordul Dubs of Battersea, Presedintele Grupului de prietenie moldo-britanic, Camera Lorzilor, Parlamentul Marii Britanii. Va rog sa-l salutam cu aplauzele dumneavoastra. (Aplauze.)

Din componenta delegatiei parlamentare britanice, la fel, fac parte: domnul Alun Michael, deputat, Camera Comunelor, Parlamentul Marii Britanii (ex-Ministru-Principal al Tarii Galilor) (aplauze), domnul George Reid, ex-Speaker al Parlamentului Scotiei (aplauze), doamna Emma MacLennan, Directorul Fundatiei John Smith Memorial Trust (aplauze), precum si doamna Jennie Partington, Asistentul personal al Lordului Dubs (aplauze).

Stimati colegi,

In cadrul acestei vizite, Lordul Dubs of Battersea si-a manifestat disponibilitatea sa vina cu un discurs in fata plenului Parlamentului. Si la acest moment, cu cea mai mare placere ii ofer spatiu de timp dumnealui pentru a tine acest discurs. (Vorbeste in engleza.)

 

Lordul Dubs of Battersea Presedintele Grupului de prietenie moldo-britanic:

(Discursul este tinut in limba engleza.)

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

In numele tuturor dumneavoastra, imi permiteti sa ii multumesc colegului nostru, parlamentarului britanic Lordului Dubs Battersea pentru acest discurs rostit in fata plenului Parlamentului. Vizita delegatiei parlamentare britanice este un semnal foarte clar de incurajare in contextul aprofundarii si dezvoltarii dialogului la nivel bilateral, cit si intr-un context mai larg, cel al integrarii europene a Republicii Moldova.

Precum am mentionat, colegul nostru este deja pentru a treia oara in Republica Moldova si acest lucru demonstreaza intr-un mod foarte si foarte evident o dinamica pozitiva in aprofundarea dialogului dintre cele doua tari, in special pe dimensiunea parlamentara.

Noi apreciem foarte inalt aceste contacte, aceste vizite frecvente care ne permit sa desfasuram un schimb de experienta, sa desfasuram un adevarat dialog, care vine in suportul aspiratiilor europene ale Republicii Moldova si sint sigur ca vizita preconizata a delegatiei parlamentare moldovene la Londra pentru luna februarie anul viitor va reprezenta o contributie in plus in dinamizarea si in aprofundarea dialogului nostru din momentul in care Parlamentul Republicii Moldova trateaza Marea Britanie ca unul din cei mai importanti parteneri strategici europeni de dezvoltare.

Imi permiteti sa multumesc, in numele plenului Parlamentului, intreaga componenta a delegatiei parlamentare britanice, sa doresc colegilor nostri o buna desfasurare a programului vizitei in continuare si o sedere foarte placuta in Republica Moldova. (Aplauze.)

O scurta pauza de 5 secunde doar, pentru ca colegii nostri britanici sa poata sa-si continue programul. O sa-l rog pe domnul Petrenco, presedintele Comisiei pentru politica externa si Integrare Europeana sa ii acompanieze pentru actiunile ulterioare.

Stimati colegi,

Continuam sedinta plenului Parlamentului.

Ordinea de zi: luari de cuvint, declaratii, dar nu inainte sa anunt un lucru foarte important. Astazi, 5 octombrie, este Ziua pedagogului, ziua profesionala a lucratorilor din invatamint, care este sarbatorita in Republica Moldova. Eu as vrea ca noi toti, intreg corpul legiuitor, toti impreuna sa felicitam pedagogii, sa felicitam reprezentantii acestei deosebit de importante si nobile profesii cu aceasta sarbatoare.

Si eu cred ca aceasta zi este inca un prilej foarte bun, inclusiv pentru noi, pentru Parlament, ca sa ne gindim la acele responsabilitati si actiuni pe care am putea sa le desfasuram in continuare si care trebuie sa fie desfasurate pentru a asigura o viata decenta a reprezentantilor acestei profesii, de fapt, de a caror activitate depinde, in cea mai mare masura, sanatatea spirituala a generatiilor in crestere, a celor care reprezinta tara, a celor care vor reprezenta tara si vor forma viitorul Republicii Moldova.

Microfonul nr.5. (Aplauze.)

 

Doamna Zoia Jalba:

Multumesc, domnule Presedinte.

Solicit timp pentru sfirsitul sedintei de astazi, pentru a ma adresa si eu mariei sale profesor printr-o declaratie.

 

Domnul Marian Lupu:

Declaratie, de acord.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Dragomir:

Multumesc, domnule Presedinte.

In legatura cu aceea ca persoana care ar fi inaintata la functia de membru al Consiliului de observatori astazi este in deplasare. Eu rog ca proiectul de Hotarire nr.3394 sa fie retras de pe ordinea de zi.

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule Dragomir,

Nu va suparati, va rog. Eu am luat act de propunerea dumneavoastra. Inainte de a spune verdictul, as vrea sa consult si colegii juristi, poate domnul Turcan, absenta candidatului este impediment pentru... sau nu este? Sau cine ne ajuta, domnul Stepaniuc? Absenta este impediment de examinare a subiectului sau nu? Este, bine. M-ati convins.

Va multumesc.

Stimatii mei colegi,

Eu ma bucur ca astazi sinteti in plin spirit, cu buna dispozitie. Cred ca vom continua in acelasi mod si pentru viitor.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Igor Klipii:

Domnule Presedinte,

La sfirsitul sesiunii precedente, s-a difuzat adresarea postului de radio Vocea Basarabiei. Ieri, domnul Filat a abordat subiectul respectiv si toata problema este intr-o stare de suspans. Ei au toate drepturile sa ceara acest lucru, au tot dreptul ca sa difuzeze in direct sedintele plenului Parlamentului. Nu exista vreun document sau vreun regulament care ar prevede modalitatea de atribuire, deci, de pornire a acestei activitati, blocarea ei.

Si atunci ma intreb si va intreb pe dumneavoastra, colegii: care ar fi situatia? Fiindca nu putem gasi un raspuns concret la o problema, practic, foarte simpla.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Multumesc pentru aceasta intrebare.

Eu cred ca acest subiect va fi un subiect de discutie, de consultari la urmatoarea sedinta a Biroului permanent, fiindca eu m-am ocupat indeaproape de acest subiect. S-a vorbit foarte mult in ultima zi a plenului Parlamentului din sesiunea de primavara vara.

S-a produs, cred, aceasta discutie, ea fiind bazata pe doua considerente. Primul considerent, prevederile Codului audiovizualului si prevederile Regulamentului Parlamentului, unde al doilea considerent expunerea unei pozitii, care s-a produs de aici, de la tribuna centrala. O expunere care a fost facuta de catre domnul presedinte al Comisiei pentru cultura, stiinta, invatamint, Victor Stepaniuc cu o opinie poate mai personala in acest sens.

Avem o situatie putin confuza, fiindca serviciile juridice dau unele aprecieri, care nici pe departe nu sint fara echivoc referitor la partea juridica a acestui aspect: prevederile legii. Eu vreau sa va spun deschis ca, personal, sint pentru transmisiunile in direct. Totodata, vreau sa va zic ca noi, in aceasta sala, sintem obligati sa actionam conform buchiei legii, adica ma intereseaza foarte mult ca acest lucru sa fie conform prevederilor legii.

Iata de ce, avind si expertiza juridica, avind si, de fapt, diferite opinii, sint, intr-adevar, diferite opinii... Eu vreau sa ne asezam si sa discutam calm acest subiect in prima jumatate a saptaminii viitoare in cadrul sedintei Biroului permanent. Fiindca ce avem noi? Avem niste contradictii. Regulamentul se refera in mod expres la posturile publice Teleradio, in Codul audiovizualului la fel se face referinta in mod expres la aceleasi companii.

Lucrul acesta vine in contradictie cu declaratiile care au fost facute aici de la tribuna centrala, fiindca atunci s-a spus ca modificarea stipulata in Regulament elimina doar caracterul obligatoriu, dar toti cei care doresc, pot sa vina si sa faca acest lucru. Or, in lege gasim completamente altceva. Adica va trebui sa vedem ca tratamentul sau interpretarea acestor fraze a fost una eronata. Sau ca, totusi, continutul legilor propriu-zise permit acest lucru din tot ce am primit eu ca propuneri, ca expertize juridice situatia se prezinta a fi destul de contradictorie.

Iata de ce vreau sa discutam calm si linistiti si sa punem punct si sa spunem oamenilor adevarul pur: ce prevede legea? Ce am facut noi atunci, modificind Regulamentul. Sa spunem direct in fata, ca, iata, aceasta este si nu este ceea ce se gindea. Eu as ruga foarte mult sa nu deschidem dezbateri la acest subiect, fiindca daca este vorba de precizari, stimatii mei colegi, scurt, cite un minut, eu am sa va rog foarte mult.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Multumesc, domnule Presedinte.

Mai scurt decit un minut. Noi trebuie sa pornim in dezbaterile vizavi de permisiunea transmiterii in direct din partea unui post public, fiind nu obligatoriu, privat, nu obligatoriu public, de la caracterul sedintelor Parlamentului. Sedintele Parlamentului Republicii Moldova au caracter public deschis.

Parlamentul nu are decit sa asigure din punct de vedere tehnic conditiile necesare pentru ca sa se faca aceste retransmisii. Vocea Basarabiei, vreau sa va spun, deja a primit de la institutiile abilitate de stat permisiunea de frecventa. Lincul a obtinut deja. Este, de fapt, o problema tehnica si rugamintea mea este vizavi de interpretarile care se fac sub aspect juridic. Sa nu se rezume la interpretarea Directiei juridice a Parlamentului, care, de fapt, devine la un moment dat dogma. Si rugamintea mea este sa pornim, domnule Presedinte, de la caracterul sedintelor plenare. Exact asa cum este prevazut in Constitutie, ca sedintele plenare ale Parlamentului Republicii Moldova sint publice. Aceasta as vrea eu sa spun.

 

Domnul Marian Lupu:

Luat act.

Microfonul nr.4 in continuare.

 

Domnul Leonid Bujor:

Multumesc.

Am vrut sa abordez doua subiecte.

Multumesc, domnule Filat.

Datorita faptului ca dumnealui a abordat problema cu privire la caracterul transmiterii sedintelor plenare, voi aborda al doilea subiect. Eu salut initiativa parvenita de la conducerea comisiei in frunte cu domnul presedinte Victor Stepaniuc, este una foarte rationala. Si vreau sa atrag atentia asupra urmatorului subiect.

Domnule Presedinte al Parlamentului,

Avem o situatie pe cit de ridicola, pe atit si de neserioasa. De aceea, eu solicit ca Biroul permanent, saptamina viitoare sau pe parcursul urmatoarelor doua saptamini, la compartimentul controlul asupra executarii legilor adoptate de Parlamentul Republicii Moldova, sa examineze situatia creata in jurul Consiliului Coordonator al Audiovizualului.

Deci, eu inteleg ceea ce s-a discutat si cum s-au impartit functiile atunci cind a fost confirmata componenta Consiliului, dar faptul ca noi in citeva luni avem deja trei presedinti ai Consiliului demonstreaza o data in plus ca, atunci cind au fost selectati candidatii si atunci cind au fost confirmati in functiile respective membrii, s-a gresit foarte mult privind calitatea si profesionalismul lor. Deci, s-a transformat intr-o sectie politica acest Consiliu Coordonator al Audiovizualului si daca toata mass-media, care scrie atit in limba romana, cit si in limba rusa, abordeaza aceste subiecte, iar noi ne facem ca nu auzim si nu vedem, cred ca nu ne face fata.

 

Domnul Marian Lupu:

Continuam.

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnule Presedinte al Parlamentului,

Rog foarte frumos: concluziile Biroului permanent sa fie aduse la cunostinta deputatilor in cadrul sedintei plenare.

Va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Am luat act.

Stimati colegi,

Proiectul nr.3394. Propunerea a fost sa fie eliminat, exclus de pe ordinea de zi a sedintei de astazi. Plenul sustine aceasta propunere unanim. In acest caz, continuam cu examinarea subiectelor ramase pe ordinea de zi a sedintei de astazi.

Proiectul de Hotarire nr.3380 privind desemnarea membrului Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare. O sa rog comisia, domnul Turcan sa prezinte acest subiect.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Onorat Parlament,

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a examinat demersul Presedintelui Parlamentului din 25 septembrie 2007, in care se propune desemnarea in calitate de membru al Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare, candidatura doamnei Pui Elena pe un termen de doi ani. La demersul nominalizat sint anexate proiectul respectiv de hotarire si alte materiale aditionale, care au fost difuzate de noi.

Conform prevederilor Legii privind Comisia Nationala a Pietei Financiare, aceasta comisie este condusa de Consiliul de administratie compus din 5 membri. Membrii Consiliului de administratie sint desemnati de Parlament la propunerea Presedintelui Parlamentului cu avizul prealabil pozitiv al Comisiei parlamentare de profil.

Presedintele Consiliului de administratie se desemneaza pe patru ani, vicepresedintele pe trei ani, un membru pe trei ani si doi membri pe doi ani. In functia de membru al Consiliului de administratie pot fi desemnati cetateni ai Republicii Moldova, care au o vechime in munca de cel putin 10 ani in domeniul financiar, economic sau bancar.

Totodata, as vrea sa mentionez ca, anterior, Parlamentul prin Hotarirea nr.175 din 20 iulie 2007, a desemnat doar patru membri ai Consiliului de administratie. Astfel, o functie de membru al acestui consiliu pentru un mandat de doi ani continua sa fie vacanta. In contextul prevederilor expuse Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a examinat materialele respective si a constatat ca candidatura doamnei Pui corespunde cerintelor legale si aceasta candidatura a fost sustinuta unanim de toti membrii Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati.

Avind in vedere cele relatate, Comisia juridica, pentru numiri si imunitati propune Parlamentului spre examinare si adoptare proiectul de Hotarire al Parlamentului privind desemnarea unui membru al Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, domnule Turcan,

Va multumesc.

Stimati colegi,

Doamna Elena Pui este prezenta in aceasta sala la microfonul nr.1. In eventualitatea existentei unor intrebari, rog sa le adresati candidatului comisiei.

Microfonul nr.4.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Multumesc, domnule Presedinte.

Eu am o intrebare catre comisie sau, in genere, o remarca. Articolul 1 In componenta s.a.m.d. se desemneaza urmatorii membri. Chiar nu sintem in stare trei cuvinte sa le scriem corect? Elena Pui membru pe doi ani. Pe doi ani la revedere sau cum? In trei cuvinte sapte greseli.

 

Domnul Marian Lupu:

Deci, dumneavoastra faceti referinta la partea de redactie, la formulare, da?

 

Doamna Valentina Cusnir:

Urmatorii membri. Ce chiar sintem la...

 

Domnul Marian Lupu:

Bine, logic ar fi: in componenta se desemneaza si doua puncte. Si e tot.

 

 

Doamna Valentina Cusnir:

Dar nu stiu cum sa zic.

 

Domnul Marian Lupu:

Sau exista poate un cliseu aici, exista niste formulari standarde? Cine ne poate spune?

 

Doamna Valentina Cusnir:

Dar urmatorii membri.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Cred ca noi o vom ruga pe doamna Cusnir sa participe la redactarea textului.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Da, multumesc.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Poftim.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Cred ca am alta functie in Parlament si sint oameni care primesc bani pentru aceasta.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Macar aceasta.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Intrebari? Nu sint.

Va multumesc.

Domnule Turcan,

Va multumesc.

Luati loc, va rog, doamna Pui.

Deci, pentru inceput, conform normelor de procedura, voi supune votului exercitiul propriu-zis de desemnare de catre plenul Parlamentului a candidaturii doamnei Elena Pui in calitatea respectiva, dupa care voi supune votului pe ansamblu proiectul de Hotarire a Parlamentului.

Stimati colegi,

Cine este pentru desemnarea in componenta Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare in calitate de membru comandat pe perioada de doi ani a doamnei Elena Pui, rog sa voteze. Rog la fel sa fie anuntate rezultatele pentru stenograma.

Numaratorii:

Sectorul nr.1 30.

Sectorul nr.2 32.

Sectorul nr.3 12.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Va multumesc.

74 de voturi pro. Impotriva? Zero voturi.

Stimati colegi,

Acum, votul asupra proiectului de Hotarire a Parlamentului. Eu cred ca o sa acceptam tacit, fara necesitatea de a supune votului aceasta modificare de redactie in modul in care articolul 1 sa sune in felul urmator: in componenta Consiliului de administratie al Comisiei Nationale a Pietei Financiare se desemneaza doua puncte. Si in continuare precum urmeaza: doamna Elena Pui pe doi ani. Acceptam? Bine.

Perioada este fixata pe un termen de doi ani. Bine, sa-si faca treaba redactorii cred eu.

Stimati colegi,

Cine este pentru adoptarea, aprobarea proiectului de Hotarire a Parlamentului nr.3380, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Conform rezultatelor acestor doua exercitii de vot, doamna Elena Pui se desemneaza de catre Parlament, pentru o perioada de doi ani, in calitate de membru al Comisiei Nationale a Pietei Financiare. Doamna Pui, Parlamentul Republicii Moldova va felicita cu desemnarea in acest post, urindu-va succese si frumoase realizari. (Aplauze.)

Continuam.

Proiectul de Lege nr.2497 pentru modificarea unor acte legislative (Legea cu privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei s.a.).

Guvernul.

 

Domnul Ion Coropcean Seful Marelui Stat-Major al Armatei Nationale,
Comandant al Armatei Nationale, General de
brigada:

Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Stimati domnilor deputati,

Proiectul de Lege privind modificarea unor acte legislative a fost elaborat ca urmare a lichidarii Departamentului administrativ militar intru realizarea procesului de reforma militara.

Prin proiectul de lege nominalizat se propune substituirea sintagmei Departamentul Administrativ Militar al Ministerului Apararii prin cuvintele Marele Stat-Major al Armatei Nationale in Legea cu privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei si in Legea cu privire la rechizitii de bunuri si prestari de serviciu in interes public.

In acest context, proiectul de lege este conditionat de optimizarea conducerii si activitatii administrativ-militare, stipulate in capitolul 6, a etapei a doua
2005 2008 din Conceptia reformei militare, aprobate de Hotarirea Parlamentului nr.1315 din 2002 si intru transmiterea atributiilor privind activitatea administrativ-militara Marelui Stat-Major al Armatei Nationale si evitarea dublarii lor.

Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Stimati domnilor deputati,

Rog Parlamentul sa sustina proiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative, a carui adoptare va contribui la ajustarea cadrului legislativ existent.

Va multumesc pentru atentie.

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule general,

Va multumesc.

Stimati colegi,

Intrebari pentru domnul raportor?

Microfonul nr.4.

 

Domnul Leonid Bujor:

Va multumesc frumos.

Domnule general,

In avizul Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati se atrage obiectiv atentie asupra unei situatii care nu este reflectata in nota informativa si cum procedam. Deci, in conceptia nationala este fixata formularea actuala a existentei Departamentului. Dumneavoastra propuneti modificari doar in doua legi. Cum ramine cu Hotarirea Parlamentului cu privire la aprobarea Conceptiei in care figureaza actuala structura a carei modificari dumneavoastra o propuneti.

Vom avea o situatie de urmatorul gen. Vasazica, in doua legi avem o institutie subordonata Statului-Major, da, in doua legi, pe cind in hotarirea Parlamentului va exista actuala structura.

 

Domnul Ion Coropcean:

Conceptia este un document-cadru, un document ce prevede activitatile care urmeaza sa fie stipulate, urmeaza sa fie realizate in acte legislative si ea insasi in etapa a doua, eu am nominalizat, punctul intii prevede ca intru realizarea acestor prevederi a Conceptiei, sa fie optimizata crearea unui sistem optim de conducere prin delimitarea atributiilor.

Deci, noi mergem in etapa la care sintem, 2005 2008. Conceptia a fost adoptata in 2002 si catre anul 2005 aceasta lege pune la punct si realizeaza obiectivele ei. Noi am considerat ca Conceptia traseaza niste directii de activitate si nu urmeaza sa fie modificate acele care...

 

Domnul Leonid Bujor:

Dumneavoastra aveti perfecta dreptate. Dar eu vreau sa atrag atentia ca nu este, pur si simplu, Conceptie care se aproba citiva ani in urma si era aprobata de Guvern sau chiar de ministere. Noi avem de a face cu o conceptie foarte serioasa, care este aprobata prin hotarirea Parlamentului. Deci ea ramine in vigoare atit timp cit nu este modificata conceptia sau nu este abrogata hotarirea Parlamentului in general.

Domnule Presedinte,

De aceea, eu propun urmatoarea varianta. Sau se completeaza cu un articol suplimentar care face referinta la conceptie sau, ulterior, ministerul vine cu o propunere de modificare a conceptiei, fiindca si trebuie s-o faca in regim de urgenta.

 

Domnul Marian Lupu:

Ce ne spune...

 

Domnul Leonid Bujor:

Din momentul adoptarii legii ea intra in vigoare, publicarii, imi cer scuze.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, vreau sa rog comisia sa se expuna pe marginea acestui subiect.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Domnule Presedinte,

Domnul general, in fond, a raspuns la aceasta intrebare. Conceptia este o strategie, este o directie de dezvoltare, nu este necesar de a indeplini mot a mot pe viitor. Nu este exclus ca peste vreo 3 4 ani noi vom modifica ori vom veni cu alta conceptie a reformei militare.

 

Domnul Leonid Bujor:

Eu va multumesc frumos pentru completare.

Partial, sint de acord, dar sint absolut convins ca in sistemul militar sau in sistemul Ministerului Afacerilor Interne de graniceri noi nu putem avea paralel prevazute in acte normative doua structuri.

Asa a fost si conceptia in domeniul tineretului, atunci cind s-a schimbat structura de tineret. A fost prezentata o nota informativa si o modificare la conceptia care era atunci in vigoare.

 

Domnul Marian Lupu:

Poate procedam in felul urmator, oricum este un proiect de lege si noi nu ne grabim astazi sa o adoptam si in a doua lectura. Din momentul in care conceptual cadem de acord pe marginea acestui proiect, pentru lectura a doua sa se tina cont si de prevederile altor documente, fiindca, bine, aici trebuie sa vedem cu multa atentie partea juridica.

As da dreptate si domnului Stoicov, concomitent, de ce? Fiindca un concept care se aproba, de fapt, insusi proiectul de hotarire a Parlamentului este unul foarte scurt, se aproba conceptul. Si, probabil, textul acestui concept sau textul continutului conceptului nu este interpretat ca textul unei legi pe care o adoptam integral prin votul majoritatii.

Dar eu cred ca nu este cazul poate sa ne lansam in discutii detaliate, lectura a doua si mergem in continuare. Da, neaparat.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Presedinte,

Este adevarat ca observatia domnului Bujor merita a fi luata in considerare. Insa noi astazi vorbim despre un proiect distinct de lege care priveste un act normativ, priveste un act legal. Conceptia este o hotarire a Parlamentului care, ulterior, o sa fim nevoiti sa o aducem in concordanta cu prevederile legale si. (Rumoare in sala.)

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule Stepaniuc,

Eu va rog foarte mult.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Stepaniuc,

Noi vorbim de lege, care este lege organica, si vorbiti de conceptie care este adoptata printr-o hotarire a Parlamentului. Uitati-va si la puterea actului normativ.

Si mai este o problema: dumneavoastra ati intervenit si daca e sa vorbim serios conceptiile si strategiile ar fi trebuit sa fie votate prin legi organice ca sa aiba statutul respectiv. Dar noi vorbim despre ceea ce domina la ora actuala, legislatia Republicii Moldova.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine, multumesc.

 

Domnul Vladimir Filat:

Dar pentru juristi incepatori inca se poate...

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.3.

 

Domnul Victor Stepaniuc:

Stimati colegi,

In Parlament a fost inaintat un proiect de lege despre conceptii si strategii si incerc sa repet inca o data ca noi in aceasta problema avem un haos nemaipomenit.

 

Domnul Marian Lupu:

Asa este.

 

 

Domnul Victor Stepaniuc:

Majoritatea absoluta a conceptiilor si strategiilor adoptate de Guvern tot Guvernul le controleaza, de multe ori ele nu sint indeplinite si timpul a trecut. In loc sa se ocupe de indeplinirea legilor si hotaririlor Parlamentului, caci asa este normal in toata lumea, juristii aceasta stiu foarte bine, deci noi ne ocupam de alte lucruri.

Desigur, nu este regula ca sa fi adoptata o conceptie sau o strategie si dupa aceea Guvernul, in loc sa indeplineasca conceptia si strategia respectiva, sa vina cu proiecte care vin in contradictie cu conceptia. Este, desigur, lipsita de sens.

Domnule Presedinte,

Propunerea pe care dumneavoastra o inaintati de adoptat in prima lectura, desigur, e logica. In prima lectura, dupa aceea...

 

Domnul Marian Lupu:

Si pe urma o curatim. Da?

 

Domnul Victor Stepaniuc:

Da.

 

Domnul Marian Lupu:

Si apoi vedem cum...

 

Domnul Victor Stepaniuc:

Dar aceea ca nu este regula in problema respectiva si eu as dori sa prezint din partea Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati, din partea domnului Turcan, care m-a rugat de mai multe ori sa puna proiectul de lege.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Este un subiect la care va trebui sa revenim, fiindca, intr-adevar, este un haos total cu referinta la cadrul juridic, cine aproba conceptiile, strategiile. Exista un sir de documente care sint aprobate de Guvern si poate ar fi mai clar daca toate strategiile ar fi aprobate la nivel de Executiv. Dar noi avem cu dumneavoastra si alte strategii sau conceptii care vin pentru aprobare in Parlament si atunci intrebarea este: ele sint de calibru diferit, ele sint de importanta diferita.

Dar la fel e grav ca cadrul nostru legal actual nu prevede niste pozitii foarte clare in acest sens. Si, de fapt, acest lucru poate si genereaza discutiile care s-au declansat si astazi in aceasta sala.

Microfonul nr.2.

 

Domnul Vadim Misin:

.

, . . 2002 , , - , . , , , .

, , , . , , , , , , , .

. , 2002 . : . , .

 

Domnul Marian Lupu:

Bine. Ultima remarca.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnule Presedinte,

Eu sustin propunerea dumneavoastra ca comisia de baza sa examineze in mod serios acest subiect pentru lectura a doua, fiindca domnul Stepaniuc are perfecta dreptate, in toata lumea se aproba conceptii. In baza acestor conceptii se elaboreaza baza legislativa. La noi, in Republica Moldova, in diferite ministere avem diferite situatii, in baza legilor se adopta conceptii aprobate de Guvern si, in felul acesta, rezulta ca o hotarire de Guvern prevaleaza asupra legii adoptate in Parlament, si, dimpotriva, in cazul de fata avem o situatie viceversa.

 

Domnul Marian Lupu:

De acord.

 

Domnul Leonid Bujor:

Si ceea ce are dreptate domnul Misin ca se schimba structural, dar aceasta schimbare structurala, daca nu modificam conceptia, inseamna ca avem doua structuri paralele: una prevazuta in conceptie si alta prevazuta in lege. Si acesta-i suta de procente.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Stimati colegi,

Verificati aceste momente, pentru lectura a doua sa iesim cu o buna cunostinta de cauza. Alte intrebari? Nu sint.

Domnule general,

Va multumesc.

Domnul Ion Coropcean:

Va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Rog comisia.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Stimate domnule Presedinte,

Stimati deputati,

Onorata asistenta,

Comisia pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica a examinat roiectul de Lege pentru modificarea unor acte legislative, adoptat prin Hotarirea Guvernului din 29 iunie curent.

Proiectul de lege nominalizat a fost elaborat in legatura cu lichidarea Departamentului Administrativ-Militar al Ministerului Apararii si preluarii de la aceasta subdiviziune a atributiilor privind activitatea administrativ-militara de catre Marele Stat-Major al Armatei Nationale si prevede modificarea Legii cu privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei si a Legii cu privire la rechizitii de bunuri si prestari de servicii interes public.

Comisiile parlamentare au avizat pozitiv acest proiect de lege. Comisia propune adoptarea in prima lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule Stoicov.

Intrebari? Nu sint.

Multumesc.

Stimati colegi,

In conditiile raportului prezentat de comisia de profil, supun votului aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2497. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.2497 este aprobat in prima lectura.

Proiectului de Lege nr.2463 pentru modificarea si completarea unor acte legislative (Codul cu privire la contraventiile administrative, Codul penal).

Guvernul.

 

Domnul Constantin Mihailescu ministrul ecologiei si resurselor
naturale:

Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Stimati deputati,

Atentiei dumneavoastra se propune proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative, care a fost elaborat in conformitate cu prevederile articolului 28 alineatul (1) din Legea nr.265 din 28 iulie 2006 privind protectia animalelor folosite in scopuri experimentale sau in alte scopuri stiintifice.

Aceasta lege prevede ca Guvernul, in termen de 6 luni, sa prezinte Parlamentului propuneri privind aducerea legislatiei in vigoare in concordanta cu prezenta lege.

Conform articolului 26 din legea mentionata, au fost elaborate propunerile de modificare si completare a Codului cu privire la contraventiile administrative si a Codului penal.

Concomitent, proiectul de lege se completeaza cu modificarile la Codul cu privire la contraventiile administrative care tin de protectia speciilor rare si pe cale de disparitie atit de animale, cit si plante din flora si fauna spontana.

Ma refer la Legea cu privire la Cartea Rosie a Republicii Moldova, Legea regnului animal, Conventia privind comertul international cu specii salbatice de fauna si flora pe cale de disparitie, cunoscuta sub denumirea de Saites, Regulamentul Consiliului Europei nr.338-97 CE din 9 decembrie 1996 privind protectia speciilor din fauna si flora salbatica privind reglementarea comertului cu acestea si, desigur, Directiva Consiliului Europei nr.92/43 CE din 25 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale si a speciilor de flora si fauna salbatica.

Scopul proiectului este de a inaspri sanctiunile de contracarare a cazurilor in care persoanele fizice si juridice incalca prevederile legislatiei de protectie a mediului si folosire a resurselor naturale.

Reiesind din acestea, va rog, domnilor deputati, sa adoptati prezentul proiect de Lege in prima lectura.

Va multumesc pentru atentie.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Intrebari pentru domnul ministru?

Microfonul nr.4.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Multumesc.

Domnule ministru,

As vrea sa va intreb, sint curioasa ca nu cunosc aceasta situatie, daca avem inregistrate aceste intreprinderi care fac aceste experimente, ele le fac in baza de licenta sau cum vom tine evidenta. Adica ei inregistreaza undeva ca au, folosesc cutare sau cutare animale si le-au prins de acolo sau de acolo.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Desigur, acestea sint institutii stiintifice care au dreptul la asemenea tip de activitate.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Dar anume se duce evidenta ce experimente se duc, pe care animale le-au dat drumul, le-au eliberat sau ce au facut cu ele.

 

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Ei au nevoie de autorizatii unde sint vizate atit la protectia mediului, cit si la Serviciul Veterinar de Stat.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Fiindca aici, ca daca au fost folosite si nu au fost eliberate sau cum. Aceasta am in vedere, cum se tine evidenta, cum ii vom prinde, mai clar, pe acei care au incalcat legea?

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Ei au dreptul sa faca asemenea activitati doar in cazul in care animalele sint inregistrate, au anumit numar si totul se tine la evidenta.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.5.

 

Domnul Vladimir Braga:

Multumesc, domnule Presedinte.

Domnule ministru,

Cu referinta la 89, articolul 1, deci este vorba de furnizarea si pastrarea animalelor nemarcate si neinmatriculate. Noi cunoastem ca Conventia europeana prevede aceste lucruri si sint convins ca si noi vom veni la acest procedeu care este destul de aspru pentru taranii nostri.

Nu v-ati gindit dumneavoastra ca aceasta procedura se va efectua contra bani. Bineinteles, chestia aceasta pe taranii care au animale o sa-i atinga foarte serios financiar. Adica nu v-ati gindit la asa un gind ca poate macar momentul acesta sa-l intindem putin in timp.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Aceasta se poate de discutat la nivel de experti. Eu consider ca durata de timp poate fi.

 

Domnul Vladimir Braga:

Multumesc.

Si a doua intrebare. Deci, 88, mai sus, este vorba de capturarea sau nimicirea animalelor, eu ma refer la capturare. Avem o serie de intreprinderi deja private care se ocupa de business-ul animalelor salbatice care se pregatesc pentru vinatoare, cunoasteti dumneavoastra chestiile acestea. Deci, in acest articol, conform acestei legi aceasta capturare va fi deja interzisa pentru ei sau nu este clar din articol, deci, cumva trebuie definitivat acest articol, dupa parerea mea.

 

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Stimate domnule deputat,

Cum ati mentionat singur, sarcina acestor gospodarii cinegetice, daca va referiti la ele...

 

Domnul Vladimir Braga:

Le ele.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Este de a inmulti, de a diversifica biodiversitatea republicii, dar nu de a captura, mai ales cele care, aici in acest caz in articol sint incluse cele care in Cartea Rosie doar...

 

Domnul Vladimir Braga:

Eu tot la ele ma refer, domnule ministru. Pur si simplu, eu.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Este interzisa capturarea si anume de aceea propunem sanctiune penala.

 

Domnul Vladimir Braga:

Da, dar in cazul... eu nu sint impotriva sanctiunilor, eu ma gindesc daca se formeaza o gospodarie cinegetica noua care va inmulti aceasta specie, ei, mai intii de toate. trebuie de undeva sa o ia: ori din natura, ori de la alta gospodarie cinegetica si in cazul nostru capturarea aceasta suna cam dura pentru acei care vor sa faca inmultirea lor.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Ei nu au dreptul sa o ia din natura, sint nevoiti doar s-o procure, ori s-o importe.

 

Domnul Vladimir Braga:

Deci trebuie nominalizata, dupa parerea mea, chestia aceasta.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Bine, la nivel de experti se face.

 

Domnul Vladimir Braga:

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.4.

 

Domnul Ion Varta:

Multumesc, domnule Presedinte.

Domnule ministru,

Vreu sa va intreb cu referire la sanctiunile prevazute de cele doua articole 88 si 89. Parerea mea e ca e mare discrepanta intre marimea amenzilor care urmeaza a fi administrate cetatenilor simpli si persoanelor cu functii administrative. Nu vi se pare ca aceasta poate cumva sa stimuleze, ii favorizeaza intr-un fel pe acei care nu au functii de raspundere ca sa comita asemenea contraventii in serie. Poate era cazul ca aceasta discrepanta sa fie redusa.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Daca dumneavoastra propuneti in aspectul inaspririi lor, noi putem sa va sustinem. Daca vrem sa avem ordine in acest domeniu, noi trebuie sa avem sanctiuni dure.

 

Domnul Ion Varta:

Pai, despre aceasta era vorba. Fiindca era vorba despre speciile de animale rare care sint expuse disparitiei. Si in cazul in care cineva s-a incumetat si a impuscat un reprezentant al unei asemenea specii, trebuie sa fie sanctionat mai dur, nu?

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Propuneti si dati sa examinam.

 

Domnul Ion Varta:

Aceasta diferenta propunem ca sa fie redusa. Aceasta discrepanta mare. Sanctiunile si pentru persoanele fizice sa fie mai mari decit cele prevazute de proiectul de lege.

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Ei, ca sa fie mai dur ca la persoanele juridice, nu sint de acord. Dar ca pot fi mai mari, sint de acord.

 

Domnul Ion Varta:

Un pic majorate, dar sa nu fie asa diferenta mare. De sase ori mai mica este sanctiunea care i se administreaza unui cetatean simplu decit unui cetatean cu functie publica. Deci, aceste sanctiuni ar trebui sa fie majorate pentru persoanele...

 

Domnul Marian Lupu:

Inregistrat.

Microfonul nr.3.

 

Doamna Ludmila Borgula:

!

- 891. , , , , , . , . , , . : , . ? , ?

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Stimata doamna deputat,

Se au in vedere doar animalele nemarcate sau neinmatriculate, fara certificate sanitaro-veterinare. Specialistii in domeniu, anume veterinarii, pot evalua acest lucru.

 

Doamna Ludmila Borgula:

?

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Daca aceasta se face in majoritatea tarilor europene, de ce noi nu putem face? Aceasta este intrebarea.

 

Doamna Ludmila Borgula:

, - , . - , .

 

Domnul Constantin Mihailescu:

Se accepta. Pentru a doua lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.2.

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

Multumesc, domnule Presedinte.

Stimati colegi,

Noi singuri am creat astazi o situatie putin neinteleasa, de ce? Proiectul pe care il discutam astazi face referire la Legea cu privire la regnul vegetal, incalcarile regulilor de protectie si de folosire a regnului animal si vegetal. Noi am scos din ordinea de zi legea si nu putem face referire la cerintele unei legi care nu este discutata. Mai intii, trebuie sa fie discutata legea, sa fie adoptata dupa aceea putem adopta care stabileste masurile despre responsabilitate, dupa aceea noi putem face ceva referire. De aceea, singuri am creat...

Ar fi bine... sau noi terminam discutia, sau aprobam in prima lectura, dar comisia de baza o sa aiba in vedere ca in lectura a doua sa iasa numai dupa ce va fi aprobata Legea privind regnul vegetal in prima lectura, lege pe care am scos-o din ordinea de zi. Atunci noi o sa intram concomitent in discutie la aceasta tema. Desigur, marimea pedepselor... pentru lectura a doua consider ca comisia singura o sa faca regula, deci, in prima lectura poate fi aprobata.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Multumesc, domnule Presedinte.

Stimati colegi,

Proiectul respectiv de lege, desigur, vizeaza o mica parte din reglementarea care urmeaza s-o avem in domeniul protectiei animalelor. Eu, in acest sens, vreau sa rog ca proiectele de lege inaintate deja legal in Parlamentul Republicii Moldova si anume: Legea privind protectia animalelor si Legea privind modul de tinere si protectie a animalelor de companie sa fie adoptate. Iar normele stabilite in aceste legi, ulterior, sa fie stipulate modificarile in Codul administrativ, in Codul penal sub aspect de sanctiune.

Fiindca ceea ce este prezentat astazi in proiectul respectiv este o mica parte componenta din sirul de masuri care urmeaza sa il reglementam sub aspect de sanctiune. Poate, eu stiu, pentru prima lectura se voteaza in forma in care este prezentata, iar pentru lectura a doua noi venim cu doua noi initiative legislative pentru modificarea Codului administrativ si a Codului penal, care urmeaza sa reglementeze masurile de sanctionare a celor care incalca drepturile de detentie si drepturile animalelor in general. Si pentru lectura a doua sa fie puse in pachet pentru a fi reglementate.

Eu va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Va multumesc.

Eu as vrea sa introduc unele momente de clarificare a situatiei. In primul rind, aceste propuneri rezulta din legea care deja e adoptata si a intrat in vigoare. De aceea, e clar ca toate acele propuneri care sint astazi si din partea domnului Filat, pot fi luate in considerare numai dupa ce va fi examinat proiectul respectiv, in cazul in care va fi adoptat, promulgat etc. In acest caz de astazi noi examinam numai modificarile care reies din legea care deja a intrat in vigoare si de la 1 iunie este de acum aplicata.

 

Domnul Marian Lupu:

Am luat act.

Domnule ministru,

Va multumesc.

Rog comisia.

Domnul Ion Plesca:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a examinat proiectul in cauza si a constatat urmatoarele. Proiectul a fost inaintat cu titlu de initiativa legislativa de catre Guvernul Republicii Moldova si are ca scop modificarea si completarea Codului cu privire la contraventiile administrative si a Codului penal cu norme noi care prevad largirea raspunderii administrative si penale pentru incalcarea regulilor de protectie si de folosire a animalelor in scopuri experimentale sau in alte scopuri stiintifice.

Modificarile si completarile mentionate sint propuse intru asigurarea executarii prevederilor stipulate la articolul 26 din Legea nr.265 din 28 iulie 2006 privind protectia animalelor folosite in scopuri experimentale si in alte scopuri stiintifice, care prevede raspunderea administrativa si penala pentru incalcarile mentionate.

Asupra proiectului nominalizat avize pozitive au prezentat comisiile permanente si Directia juridica a Aparatului Parlamentului cu unele obiectii la articolul 2 din proiect. Ca rezultat al dezbaterilor a acestui proiect de lege in cadrul sedintelor Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati, urmeaza de mentionat urmatoarele propuneri de modificare a articolelor 57 Incalcarea legislatiei privind subsolul, articolul 218 Organele de supraveghere minierii de stat, articolul 2211 Organele de control financiar si fiscal , prima propozitie din articolul 226 Organele de protectie a mediului si articolul 2311 Inspectia de stat in constructie, expuse in punctele 1, 8, 10, 12 si 13 ale articolului 1 din proiect nu sint argumentate in nota infirmativa si nici nu rezulta din Legea nr.265. Astfel de propuneri sint stipulate la capitolele respective din proiectul nr.1593 din Codul contraventional privind modul de protectie si de folosire a subsolului.

Prin urmare, propunerile expuse la punctele 1, 8, 10, prima propozitie din punctele 12 si 13 ale articolului 1 din proiect, sint de prisos si urmeaza a fi excluse. Propunerile la punctele 2, 7, 9, 11 si a doua propozitie din punctul 12 al articolului 1 din proiectul de Lege nr.2463 de modificare si completare a Codului cu privire la contraventiile administrative au fost sustinute integral de catre membrii Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati si propunem aprobarea lor de catre Parlament in prima lectura. Iar pentru lectura a doua sa fie comasate ca propuneri de alternativa la proiectul nr.1593 din Codul contraventional ca proiect de baza.

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati considera inoportuna completarea Codului penal cu un articol nou 2341, care prevede raspundere penala pentru incalcarea regulilor de folosire a animalelor in scopuri experimentale sau in alte scopuri stiintifice, deoarece la elaborarea actualului Cod penal s-a tinut cont de recomandarile Consiliului Europei privind simplificarea justitiei. Si unul din principiile conceptuale a fost discriminarea faptelor infractionale, in care sa domine climatul valorilor umane.

Respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, fapt ce a conadus si la adoptarea Legii nr.184 din 29 iunie 2006, prin care multiple sanctiuni din partea speciala a Codului penal au fost micsorate sau excluse. In acest context, este cazul de mentionat ca propunerile de completare ale Codului penal cu articolul mentionat au fost dictate de reglementarile din alineatul 3 al articolului 26 din Legea nr.265, sint contradictorii principiilor generale privind sistematizarea actelor legislative, prevazute la articolul 52 din Legea nr.780 privind actele legislative si in contradictie cu articolul 1 din Codul penal, care este unica lege penala ce determina faptele ce constituie infractiuni si prevede pedepsele ce se aplica infractorilor.

Comisia considera ca propunerile la articolul 2 din proiectul nr.2463 urmeaza a fi prevazute in dispozitiile punctelor 2.7 din articolul 1 al proiectului mentionat, care, ulterior, va fi propus Parlamentului pentru examinare in lectura a doua. Pornind de la cele mentionate, Comisia juridica, pentru numiri si imunitati considera ca initiativa legislativa propusa la punctele 2, 7, 9, 11 si a doua propozitii din punctul 12 al articolului 1 din proiectul nr.2463 se incadreaza in tendinta ajustarii legislatiei contraventionale, nu contravine Constitutiei si propune aprobarea acestora ca propuneri de alternativa in prima lectura si comasarea lor pentru lectura a doua, luind ca baza proiectul nr.1593.

Punctele 1, 8, 10, prima propozitie a punctelor 12 si 13 din articolul 1 si articolul 2 din proiect, din motivele mentionate mai sus, se propun a fi respinse.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule vicepresedinte al comisiei.

Microfonul nr.2.

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

Multumesc, domnule Presedinte.

Suplimentar, o precizare dupa precizarile pe care le-a facut presedintele comisiei. Totusi, domnule presedinte, cerintele legii, pe care noi o discutam astazi, reies nu din legile in vigoare in ramura vegetala, dar reies din Legea cu privire la regnul vegetal nemijlocit. Din cauza ca in legile in vigoare nu sint aceste cerinte, ele sint in legea care trebuie sa fie adoptata. De aceea, n-ar fi corect ca acest document sa fie adoptat in a doua lectura inainte de a fi adoptat Legea cu privire la regnul vegetal.

Multumesc.

 

Domnul Ion Plesca:

Aceste prevederi sint prevazute in Legea nr.265 privind protectia animalelor folosite in scopuri experimentale si in alte scopuri stiintifice.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Stimati colegi,

Noi am avut aceasta Lege privind regnul vegetal, daca nu gresesc, chiar inclusa pe ordinea de zi a sedintelor noastre, in ultimul moment a fost exclusa de catre comisie. Eu cred ca nu exista vreun impediment, vreo problema ca sa se coraporteze in procesul de lucru proiectului pe care il discutam astazi si proiectul pe care l-a mentionat colegul Todoroglo.

Alte intrebari? Nu sint.

Va multumesc, domnule Plesca.

Stimati colegi,

In conditiile raportului comisiei sesizate in fond supun votului aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2463. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.2463 este aprobat in prima lectura.

Si, ca sa avem o intelegere comuna, propunerea comisiei a fost ca, pentru lectura a doua, acest proiect sa fie comasat cu proiectul mai larg, al carui numar a fost evocat de catre vicepresedintele comisiei si se refera, in general, la Codul contraventiilor.

Stimati colegi,

Inainte de a oferi spatiu de timp colegei noastre doamnei Jalba pentru declaratia pentru care dumneaei s-a inscris, as vrea rapid, telegrafic, citeva mesaje, citeva informatii la subiectul agendei de lucru a Parlamentului. Eu as ruga foarte mult presedintii de comisii, respectiv, pentru ziua de miercuri, cel tirziu, saptamina viitoare sa mai treceti inca o data peste agenda proiectelor sint examinate si sa identificati care din ele ar purta un caracter mai urgent sau care din ele ar fi deja pregatite pentru inaintare si examinare in plenul Parlamentului deja saptamina viitoare, joi si vineri, ca sa completam ordinea de zi pentru urmatoarele doua sedinte ale plenului Parlamentului. In acest caz, vom organiza o sedinta a Biroului permanent, cel tirziu miercuri dupa masa, pentru a fi in capacitate sa inaintam aceste noi propuneri atentiei plenului Parlamentului joia viitoare.

Doi la mina. Am inceput o discutie in cadrul Biroului permanent privind pachetul impunator de proiecte de legi care s-au cam stocat prin comisii de ani de zile. Si am convenit cu toti liderii de fractiuni, cu toti membrii Biroului permanent, ca ar fi cazul sa facem o curatare, sa mai curatim rafturile de proiecte care demult si-au pierdut relevanta, demult si-au pierdut actualitatea. Si mi s-a spus, anterior, in Parlament a existat o asemenea practica abordarea angro.

Deci, cind se vine cu acest pachet de proiecte de legi, care, pe motive obiective, nu pot fi retrase, fiindca au fost initiate si 4, si 7, si mai multi ani in urma. Si eu cred ca o asemenea curatare la figurat a agendei pentru fiecare comisie ar fi un lucru bun. Dar, la fel, am discutat cu liderii politici sa ne organizam noi, sa coordonam destul de bine aceasta activitate la etapa preparatorie, pentru a nu organiza spectacole lipsite de sens aici, in plenul Parlamentului. Eu as ruga, la fel, comisiile si fractiunile, respectiv, sa atrageti atentie si asupra acestui subiect in modul in care, pina la sfirsitul acestei luni, sa fim in capacitatea desfasurarii acestui exercitiu.

Si un ultim anunt, la fel pentru presedintii de comisii, pentru sefii de fractiuni la nivel politic. Am convenit ca, in luna noiembrie, la inceputul lunii noiembrie, daca reusim, la sfirsitul lunii octombrie, sa organizam acest prim exercitiu de control parlamentar asupra executarii legilor in plenul Parlamentului. Eu am avut deja o intrevedere cu presedintii de comisii, as ruga foarte mult, doamnelor si domnilor presedinti, sa continuati sa examinati propunerile dumneavoastra pentru modalitatea de desfasurare pentru legile selectate, in modul in care nu mai tirziu de aici in 10 zile sa mai avem o sedinta cu dumneavoastra, pentru a stabili definitiv normele de procedura si prioritatile pe care ne axam in cadrul urmatoarelor citeva luni de zile. In mod evident, nu reusim sa acoperim toata legislatia de aceea si spun, selectiv, pornind de la gradul de prioritate.

Va multumesc pentru atentia dumneavoastra. Si o invit la tribuna centrala pe doamna Jalba pentru declaratia solicitata.

 

Doamna Zoia Jalba:

Multumesc, domnule Presedinte.

 

Iti multumesc, o, buna mea invatatoare,

Ca fericirea vietii mele tu ai dat.

Aveai in ochii dumitale atita soare,

Caldura lor ne mingiia neincetat.

Parca ma vad in rindul intii pe banca scolii,

A fost problema complicata cea dintii.

M-ai scos la tabla, mi-ai citit si o mustrare,

M-ai corectat, m-ai indrumat si am rezolvat.

Atare cuvinte plutesc astazi in aerul inmiresmat de mirosul de gutuie coapta. Cuvinte care sint murmurate de picii de la gradinite, de copiii claselor primare, de elevii din gimnaziile si liceele din Republica Moldova. Cuvinte sobre, mai sonore si mai pline de recunostinta sint rostite astazi de elevii si studentii de la institutiile de invatamint superior. Si toate au un singur destinatar: Maria sa invatatorul.

Si pentru ca sintem in ziua cind consemnam Ziua pedagogului, personal, ca deputat, reprezentant al profesorilor preuniversitari aduc cele mai sincere felicitari de consideratiune tuturor acelor care mai duc astazi greul educatiei din societate. Multa sanatate, prosperitate, dar si curaj, pentru a ne mentine verticalitatea identitara, dar si cea omeneasca.

Regretabil este faptul ca si anul curent toti fauritorii de personalitati isi intimpina sarbatoarea profesionala cu multiple probleme, pentru ca sistemul educational din Republica Moldova este astazi in declin. Actiunile intreprinse in ultimii ani de catre conducerea Republicii Moldova nu solutioneaza situatia creata, caci altfel cum se explica fenomenul abandonarii de catre cadrele didactice a locului de munca si plecarea lor masiva pentru un trai mai bun?

Iar daca ne gindim la performantele pe care le obtin elevii, studentii, locurile de cinste la olimpiadele nationale, dar mai ales cele internationale, atunci trebuie sa ne dam seama ca aceasta se datoreaza Mariei sale profesorul, dar si elevului, si parintelui. De aici imi vine in gind o intrebare: dar ce face statul pentru acestia? Cu ce ii ajuta? In ce situatie este pus astazi profesorul? Ce statut ii este acordat? De cersetor, de umilit in fata parintilor, in fata societatii in general?

Cu parere de rau, cadrele didactice din Republica Moldova au fost determinate ca sa-si intimpine sarbatoarea prin proteste. Saptamina aceasta Miscarea Actiunea Europeana a pichetat Ministerul Educatiei si Tineretului.

Ca profesor, in primul rind, si ca deputat am participat la aceste pichetari, care vor dura pina in ziua de 6 octombrie. Ministerului Educatiei si Tineretului i-au fost inaintate urmatoarele revendicari:

majorarea salariilor profesorilor, invatatorilor, educatorilor din gradinitele de copii, bibliotecarilor, dar si a burselor studentilor, pensiilor cadrelor didactice la nivelul mediu al salariilor, burselor, pensiilor din tarile Uniunii Europene, pentru ca astazi in scoala cerintele sint europene; aprobarea unui regulament privind oferirea democratica si transparenta a burselor pentru tinerii studiosi, regulament ce ar prevedea, intre altele, excluderea platii taxei pentru studii in situatia obtinerii de catre student a bursei din partea statului. Elaborarea, publicarea in presa pentru a fi discutat si aprobarea in regim de urgenta a statutului cadrului didactic din Republica Moldova. Inaintarea de catre Ministerul Educatiei si Tineretului in Parlamentul Republicii Moldova a unui proiect de lege, care ar stabili cota de
8 10% din produsul intern brut pentru educatie; elaborarea de catre Ministerul Educatiei si Tineretului a proiectului de Lege a tineretului studios, ce ar prevedea atit drepturile cit si obligatiile tinerilor. Semnarea urgenta a unui acord de colaborare cu Ministerul Educatiei din Romania, deschiderea celor doua consulate ale Romaniei la Balti si la Cahul, promisa de Presedintele Republicii Moldova Vladimir Voronin.

Solicitam Ministerului Educatiei si Tineretului sa ne ofere planul de repartizare a absolventilor universitatilor, care au studiat trei ani conform procesului de la Bolonia si marimea salariilor acestora, precum si Conceptia privind masteratul, inclusiv marimea bursei oferite masteranzilor de catre statul Republicii Moldova. Fiind solutionate aceste revendicari, mai putem vorbi despre redresarea situatiei in invatamintul din Republica Moldova.

Va multumesc pentru atentie.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Sedinta o declar inchisa.

Urmatoarea sedinta va avea loc saptamina viitoare, joi, la 11 octombrie, ca de obicei la orele 10.00.

Multumesc.

 

Sedinta s-a incheiat la ora 11.23.

 

Stenograma a fost pregatita spre publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.

 

 


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova