DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVI-a
SESIUNEA a VIII-a ORDINARĂ –
OCTOMBRIE 2008
Şedinţa din ziua de 10
octombrie 2008
(STENOGRAMA)
sumar
1. Declararea şedinţei ca fiind deliberativă.
2. Dezbateri pe marginea ordinii de zi.
3. Dezbaterea şi aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2475 pentru modificarea Legii
nr.257-XVI din 27 iulie 2006 privind organizarea şi funcţionarea
pieţelor produselor agricole şi agroalimentare (art.2, 6, 10
ş.a.).
4. Dezbaterea şi aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2720 pentru completarea
Codului de procedură civilă – art.127, 128).
5. Dezbaterea şi aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2080 pentru modificarea
şi completarea Legii nr.1384 din 11 octombrie 2002 cu privire la
rechiziţiile de bunuri şi prestările de servicii în
interes public.
6. Dezbaterea şi adoptarea în
lectura a doua a proiectului de Lege nr.2308 pentru aprobarea Declaraţiei
comune privind instituirea Consiliului Regional de Cooperare.
7. Dezbaterea şi aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2063 privind controlul civil
asupra respectării drepturilor omului în instituţiile ce
asigură detenţia persoanelor.
Şedinţa începe
la ora 10.00.
Lucrările sînt
conduse de domnul Marian LUPU, Preşedintele Parlamentului, asistat de
doamna Maria Postoico şi domnul Iurie Roşca, vicepreşedinţi
ai Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al
Aparatului Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la
lucrările şedinţei de astăzi a plenului Parlamentului, din
totalul celor 100 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa
91 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Nicolae
Bondarciuc – în delegaţie; Eva Gudumac, Gheorghe Susarenco – din
motive de sănătate; Valeriu Cosarciuc, Serafim Urechean, Vladimir
Braga – la cerere; Gheorghe Musteaţă, Irina Vlah, Oleg Ţulea.
Domnul Marian Lupu:
Stimaţi colegi,
Bună dimineaţa.
Şedinţa este
deliberativă. Rog să onorăm Drapelul Ţării. (Se
onorează Drapelul Ţării.)
Mulţumesc.
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Stimate domnule
Preşedinte,
Ieri, în cadrul Orei Guvernului
am adresat o întrebare domnului ministru de interne Valentin Mejinschi,
vizavi de cazul agresării de către colaboratorii de poliţie din
sectorul Buiucani a unui operator al postului de televiziune PRO TV. Din datele
pe care le deţin, vreau să vă spun că am comunicat şi
cu reprezentanţii de la Ministerul de Interne, situaţia este
mai complicată decît apare. Se încearcă
muşamalizarea acestui caz şi, mai mult ca atît, se
exercită presiune directă asupra acestui cetăţean şi
nu numai.
În acest sens, stimate
domnule Preşedinte, noi, în Parlament am mai avut discuţii
multiple, să ne aducem aminte de cazul Domnişor, “Heroina”
ş.a.m.d., ne-am eschivat în permanenţă de a avea audieri şi
de a avea răspuns exhaustiv din partea organelor implicate în aceste
probleme grave, de altfel. Să nu uităm că este vorba despre
presă, oprimarea presei este o chestiune gravă. Şi, în
acest sens, rog, domnule Preşedinte, ca la sfîrşit de
şedinţă să fie invitat ministrul de interne şi
Procurorul General să ofere informaţii ample asupra acestui caz. Eu
cred că este şi de datoria noastră să ne implicăm
întru elucidarea situaţiei.
Mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Doamna Vitalia
Pavlicenco:
Stimaţi colegi,
Am vrut să vă spun
şi eu că am rămas şocată în legătură
cu reportajul despre arestarea reporterului PRO TV şi consider că,
în contextul atîtor poziţii exprimate de misiunile diplomatice
acreditate în Republica Moldova în privinţa
încălcării dreptului la libertatea de exprimare la
situaţia presei, la situaţia justiţiei, ceea ce se
întîmplă astăzi în Republica Moldova este nu numai
explicabil, ci este şocant şi este condamnabil. Noi, pur şi
simplu, alunecăm într-un regim vădit făţiş de
dictatură.
Eu cred că,
într-adevăr, trebuie să chemăm aici reprezentanţii
instituţiilor, ministerelor de resort. Ieri, eu am făcut aceeaşi
solicitare în legătură cu cazul “Heroina”, care
demonstrează iarăşi că totul se face pe ascuns şi
nimic nu vrea să se ştie. Şi nici deputaţii nu vor să
se implice să vadă poate că e nevoie de ajutorul nostru, ca
să mai punem nişte lucruri la cale şi la punct. De aceea,
consider că trebuie sprijinită această propunere,
făcută de deputatul Filat, şi să ne revoltăm în
legătură cu ceea ce se întîmplă.
Fiindcă aţi spus,
că vine ministrul Mejinschi şi face ordinea, dar ceea ce se
întîmplă şi face ministrul Mejinschi, este, pur şi
simplu, mutarea conceptului organului represiv de la Centrul pentru Combaterea
Crimelor Economice şi Corupţiei la Ministerul de Interne.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav
Untilă:
Domnule Preşedinte,
Eu vreau să fac o
claritate la declaraţia care dumneavoastră aţi făcut-o ieri
aici, în Parlament. Atunci cînd acei din “Alianţa «Moldova
Noastră»” au ieşit la microfon, dumneavoastră aţi
mulţumit preşedinţilor de raioane, că, graţie
apariţiei lor anume în Parlament, opoziţia a devenit
activă. Ca mai tîrziu, la finele şedinţei, să vedem
cum Fracţiunea Comunistă a ieşit chiar cu două
declaraţii deodată, care erau adresate preşedinţilor de
raioane. Se pune întrebarea: pe cine a influenţat
preşedinţii de raioane – pe opoziţie sau pe actuala guvernare,
sau pe actualul Parlament comunist, pe majoritatea comunistă?
De aceea, eu cred că
declaraţia dumneavoastră a fost făcută în mod
special, pentru a ne aduce învinuiri nouă faţă de
preşedinţii de raioane, că am devenit foarte activi cu
apariţia lor. Dar vreau să vă spun, domnule Preşedinte,
ieri, am avut patru ieşiri la microfon la ordinea de zi, data trecută
16. De aceea, dumneavoastră, cred că aţi comis o
greşeală şi ar fi cazul să vă cereţi scuze.
Mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Alexandru Oleinic:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Eu am o propunere pentru ordinea
de zi de astăzi, dar, înainte de a face propunerea, vreau să
fac nişte precizări în legătură cu unele
declaraţii făcute ieri de colegii noştri din opoziţie, la
care noi nu am avut posibilitate... învinuirile au fost aduse
“Alianţei «Moldova Noastră»”, de aceea noi nu am avut posibilitate la
urmă să ne expunem, după cum prevede Regulamentul. Eu am
propunere.
Stimaţi colegi,
Eu am propunere la ordinea de
zi, eu nu am înţeles. Permiteţi-mi...
Domnule Preşedinte,
Situaţia care s-a creat la
Soroca, într-adevăr, stîrneşte îngrijorări
destul de mari, dar, pînă la urmă, cred că situaţia e
legată anume de răfuiala care are loc acolo în raion. Eu spun
aşa ceva băzîndu-mă pe adresările făcute din
partea unor colegi din Fracţiunea majoritară faţă de
organele de control, patru adresări faţă de Prim-ministru, ca
să fie efectuate controale şi să fie demisă acutala
şefă a spitalului din raionul Soroca şi nu numai din raionul
Soroca. Aceste metode sînt în 5–6 raioane, în care
astăzi avem asemenea situaţie în ţară. În
afară de aceasta, tot aici eu am două scrisori.
Domnul Marian Lupu:
Domnule coleg,
Nu vreţi să vă
înscrieţi la o declaraţie la sfîrşit?
Domnul Alexandru Oleinic:
Nu, nu, o propunere, domnule
Preşedinte. O secundă.
Domnul Marian Lupu:
V-a rămas un minut.
Domnule Alexandru
Oleinic:
Am două minute, eu
reuşesc. Tot aici eu am adresări din partea colectivelor de
muncă a Spitalului Raional şi a Centrului Medicilor de Familie, 200
şi 300 de semnături. Eu nu le-am adus la cunoştinţă
în Parlament mai înainte, fiindcă “Alianţa «Moldova
Noastră»” o ieşit cu o propunere ca să fie formată o
comisie specială pentru a efectua controlul asupra modalităţii
de implementare a reformelor în domeniul sănătăţii
şi aceasta a fost la 15 mai 2008. De aceea, astăzi eu vin cu
aceeaşi propunere ca noi să votăm această
iniţiativă a “Alianţei «Moldova Noastră»” şi să
punem punct pe toate învinuirile.
Eu vreau să mai spun
că în Consiliul raional Soroca are numai 9 membri din 35, de aceea
acolo este organ reprezentativ. Şi nu trebuie să daţi toată
vina, responsabilitatea s-o treceţi dumneavoastră, care aţi
gestionat Spitalul Raional pe parcursul a 8 ani de zile, dar acum este o
situaţie foarte concretă, într-un an de zile s-a distrus tot.
De aceea, domnule Preşedinte, eu propun totuşi ca iniţiativa
nr.1585 din 15 mai 2008, să fie constituită o comisie specială,
ca să punem punct pe atare situaţii care sînt în 5–6
raioane din ţară.
Domnul Marian Lupu:
Voi supune propunerea votului.
Domnul Alexandru Oleinic:
Eu cred că... nu am permis
să fie făcută vreo replică pe această bază,
fiindcă eu nu am numit nici o familie, domnule Preşedinte.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Continuăm pe cerc.
Microfonul nr.2.
Staţi puţin, ce ţipaţi voi în sală? Noi nici nu
am auzit ce spune doamna.
Vă rog.
Doamna Elena Bodnarenco:
Unele declaraţii în
legătură cu situaţia din spitalul raional Soroca am făcut
anume eu. Mă socot că am fost vizată şi am dreptul la
replică. Господи Олейник, не только вы получили. Doamna Cuşnir, o
să luaţi cuvîntul. Vorbiţi cîte zece ori pe zi.
Господи Олейник, не только вы
получали эти подмётные письма с подписями, их получал и Председатель
Парламента, позже я получила письма, где
подписавшиеся говорят о том, что их заставили это сделать, угрожая, и пр.
Я бы советовала и вам, господин Олейник, – вы как депутат тоже имеете право устраивать встречи в селах, – и тем советникам, которые представляют не только
Альянс „Moldova Noastră” в районном
совете Сорока, побывать в селах, поговорить с людьми и
спросить: как они оценивают ситуацию в сорокской районной больнице? И тогда вы бы писали, как и я, письма в различные инстанции, потому что это не порядок,
когда человек платит 100% а получает медикаменты на 63%, когда по нескольку месяцев в больнице нет
воды и возникает другие
подобные ситуации.
Eu sînt de acord cu
domnul Oleinic, ca împreună cu dumneavoastră luni şi
dumneavoastră, şi eu să lucrăm în raionul Soroca.
Luni plecăm la spital, vorbim cu oamenii, nu cu medicul şef la
spitalului raional Soroca, dar cu acei pacienţi care stau acolo şi
înţelegem care este situaţia.
Domnul Marian Lupu:
Bine. O vizită comună
ar face bine.
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Eremciuc:
Спасибо. Я вышел к микрофону,
потому что и в первый раз, когда предлагалось создание
специальной комиссии, чтобы разобраться о ситуации
медико-санитарных учреждениях Республики Молдова, тогда я предлагал, что есть
Министерство здравоохранения, есть
соответствующие органы и нам не надо еще раз будoражить эти коллективы.
В отношении Сорок я никогда эти цифры не называл, но назову их, потому
что нельзя эти вещи замалчивать. Когда подводились
итоги работы территориальной страховой
компании, госпожа из Сорок, главный врач, признала, что из-за того, что не было
финансирования на медикаменты, они вернули 25 человекам деньги. Эти люди, находясь в больнице, в соответствии
с полисом должны были получать
бесплатное лечение, но платили за лекарство, и потом им вернули деньги. Спасибо.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Eu în legătură
cu propunerea ca domnul Mejinschi să vină în Parlament să
ne povestească, totuşi, cîte ceva despre comportamentul
poliţiei, comportament care devine îngrijorător în
ultimul timp. Fiindcă atunci cînd poliţia se ia la bătaie
cu operatorii, cu protestatarii, fără mari motive, nu este normal.
Dar acesta a fost un motiv ca să ies eu la microfon şi să spun
că, în ultimul timp, tot mai frecvent şi mai des se
prezintă fel de fel de persoane: primari, directori de şcoli, pedagogi,
medici, care “iakobî” au luat mită de 100 de lei, 200 de lei,
sînt puşi pe post, declaraţi ca infractori, bandiţi, care
o să fie puşi la puşcărie ş.a.m.d.
Domnul Mejinschi
înţelege că se încalcă prezumţia
nevinovăţiei în acest caz? Că noi putem să
întocmim o listă de sute de persoane care, pe parcursul anilor, au
fost anunţate şi pe urmă nicăieri nu s-a demonstrat, nu s-a
dovedit. Cineva trebuie să se gîndească la această
chestie?
Săptămîna
trecută, alaltăieri, un primar din Şoldăneşti ar fi
luat mită. Eu ştiu că poliţia împreună cu acel
care a dat mită au acţionat de comun acord. Unul intră,
lasă leii şi după aceia intră alţii şi
filmează, şi arestează. Vă gîndiţi ce
înseamnă chestia aceasta? Poliţia se transformă
într-un organ de teroare în Republica Moldova şi intimidează
oamenii de afaceri, intimidează fel de fel de persoane care s-ar trezi
cîndva în opoziţie faţă de cineva.
Domnule Preşedinte,
Eu cred că este o
temă pe care noi trebuie să o discutăm. Eu nu cer ca
poliţia să fie adeptul oricui ş.a.m.d. Este lege în
ţara aceasta.
Şi a doua chestiune. De
asemenea o problemă pe care nu odată am disuctat-o: prestaţia
televiziunii publice naţionale a Republicii Moldova. Ieri, am avut
răbdarea şi am privit emisiunea “Mesagerul”. Oameni buni, totul cu
fundul în sus se prezintă din acest Parlament. Poate este timpul ca
noi să revenim, să restabilim Serviciul de Presă al
Parlamentului şi acesta să prezinte informaţia la televiziunea
publică.
Eu vorbesc numai de
televiziunea publică. Televiziunile democratice, care se fac pe bani
proprii şi nu îşi aduc aminte numele unui deputat din
opoziţie ş.a.m.d., aceasta e treaba lor şi e obrazul lor,
şi e conştiinţa lor ş.a.m.d., nu am pretenţie.
Însă cînd este vorba de televiziunea publică, care este
finanţată din contribuţiile tuturor: şi ale noastre şi
ale mele personale, şi ale alegătorilor noştri, trebuie să
prezinte lucrurile din Parlament aşa cum ele sînt Parlament.
Eu propun restabilirea
Serviciului de Presă al Parlamentului pînă la alegeri.
Domnule Preşedinte,
Şi conştiinţa
dumneavoastră va fi oleacă mai uşoară, şi noi ne vom
simţi mai cît de cît în acest Parlament. Şi
Serviciul de Presă al Parlamentului să prezinte lucrurile aşa
cum sînt ele în Parlament. Fiindcă este o mare ruşine. Eu
am lucrat la această televiziune, eu mă simt mult legat, am
mulţi prieteni acolo, dar îmi este ruşine cum se prezintă
lucrurile din Parlamentul Republicii Moldova.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc.
Microfonul nr.5.
Domnul Alexandru Oleinic:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Desigur, a aduce învinuiri
este cel mia simplu, dar, stimaţi colegi, nimeni nu a învinuit
medicul-şef de la Soroca, care 6 ani a fost membru al Comitetului Central
şi a lucrat medic-şef, şi a fost promovată la toate
nivelele. Într-un an de zile s-a destabilizat acolo absolut totul.
Eu aş pune la
îndoială declaraţiile că 300 plus 200 de semnături,
care au venit de la colectivele din Soroca, chiar şi către
Preşedintele Parlamentului, chiar şi către Preşedintele
Ţării, sînt toate falsificate. Acolo este o problemă
serioasă şi problema a început atunci cînd noi am
anunţat concursuri şi le-am făcut ilegal. Eu niciodată nu
am adus în Parlament la cunoştinţă toate aceste scrisori
şi nu am apărat concret un raion sau un spital.
Dar acum vreau să vă
spun, eu înţeleg că e foarte bine întocmit graficul de
lucru şi pentru deputaţii din opoziţie, cineva
încearcă aici să ne spună unde trebuie să ne ducem.
Dar, domnule Preşedinte, problema Comisiei este foarte serioasă
şi nu trebuie de fugit de aceasta. Fiindcă în fiecare Comisie
dumneavoastră aveţi majoritatea. Formăm Comisia, mergem în
toate raioanele, verificăm legalitatea desfăşurării
concursurilor şi închidem problema.
Fiindcă acum este perioada
de încheiere a contractelor pentru 2009 şi Ministerul
Sănătăţii şi Casa Naţională nu vor
să încheie contracte cu medicii-şefi şi cu şefii
Centrelor Medicilor de Familie concret din aşa motive. Şi are loc
aceasta în raioanele unde se răfuiesc cu oamenii care au trecut de
partea “Alianţei «Moldova Noastră»” sau a forţelor democratice.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
Domnule Preşedinte,
Fracţiunea
parlamentară “Alianţa «Moldova Noastră»” solicită, de
asemenea, prezenţa domnului Mejinschi. Pentru că deputaţii din
Fracţiunea majoritară acţionau bolnăvicios ori de
cîte ori noi spuneam că Republica Moldova se transformă
într-un stat poliţienesc. Vreau să vă aduc.,, S-a transformat,
mă corectează cineva. Vreau să vă aduc doar cîteva
exemple cunoscute opiniei publice din întreaga republică. Recent, a
fost transmisă o ştire chiar de Serviciul de Presă de la
Ministerul de Interne cum 4 colaboratori ai Poliţiei din sectorul Botanica
batjocoreau un cioban dintr-o localitate din raionul Ialoveni.
Cîteva
săptămîni în urmă s-a transmis o altă
ştire despre implicarea, presupusa implicare a 4 colaboratori de la
Comisariatul de Poliţie Buiucani, care încercau să
influenţeze un cetăţean să realizeze droguri. Şirul
acestor acţiuni, nemaivorbind de comportarea vicecomisarului
Comisariatului din municipiul Chişinău, poate fi, cu părere de
rău, continuat.
Iată de ce, dacă noi
vrem cu adevărat ca această instituţie, Ministerul Afacerilor
Interne, să devină una care respectă cetăţenii,
în afară de funcţia care o deţine, este important ca
domnul ministru să vină în faţa deputaţilor, să
fie ajutat să conştientizeze că nu vrem ca poliţia din
Republica Moldova să fie o armă de reprimare a cetăţenilor
ca în anii 1937, 1949. Deci s-a vorbit despre atitudinea lor
faţă de ziarişti, ştim atitudinea lor faţă de
mulţi avocaţi. În calitate de deputat alături de
încă de 3–4 deputaţi, am simţit şi eu comportarea
poliţiei în cadrul unei acţiuni de protest. Acesta e un moment.
Desigur, solicităm ca domnul ministru să fie invitat, că avem
foarte multe întrebări la care ar trebui să răspundă
şi să întreprindă măsuri pentru a face ordine cu
adevărat, nu doar declarative în cadrul conferinţelor de
presă.
Al doilea moment.
Domnule Preşedinte al
şedinţei,
Probabil, vă amintiţi
cu cît patos domnul Stepaniuc a adus şi a prezentat aici, în
Parlamentul Republicii Moldova, doi cetăţeni ai Statului Român,
lideri ai unui ONG. Iată, înaltul Forum legislativ al Republicii
Moldova a considerat să salute prezenţa celor doi
cetăţeni, pe care, practic, nimeni nu îi cunoştea la acel
moment. Şi regret faptul că am făcut ieri şi astăzi
atîtea trimiteri la adresa celor 20 de preşedinţi
invitaţi, prezenţi în cadrul şedinţei plenare,
şi nu ştiu de ce, spre deosebire de acei doi cetăţeni ai
României, ei nu au fost salutaţi şi nu a fost adus la
cunoştinţă prezenţa lor.
Deci colegii noştri din
Fracţiune s-au întrebat, urmare a şedinţei de ieri: ori nu
datorită faptului că mai mulţi dintre ei reprezentau
forţele de opoziţie, inclusiv “Alianţa «Moldova Noastră»”?
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Am să dau
răspuns la această întrebare.
Microfonul nr.5.
Doamna Zoia Jalbă:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Vin şi eu în
susţinerea acestor iniţiative ale colegilor mei. Desigur, ceea ce se
întîmplă în ultimele zile în Republica Moldova
seamănă mai mult a instituire de teroare. De aceea, pentru ziua de
astăzi propun, într-adevăr, să vină domnul ministru
al internelor, domnul Mejinschi. Dar vreau să invoc şi situaţia
care s-a creat la Orhei în data de 5 octombrie, atunci cînd a fost
provocată o debandadă chiar de forţele de ordine şi
celelalte lucruri care s-au întîmplat acolo, la Orhei, deci să
fie invocate astăzi de către domnul ministru, plus celelalte situaţii
care s-au creat în Republica Moldova.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.2.
Domnul Vadim Mişin:
Спасибо, господин председательствующий.
Уважаемые коллеги,
Я хорошо понимаю озабоченность наших коллег
из оппозиции ситуацией, которая складывается в
республике. Хочу сказать, что она ничем
не отличается от той ситуации, которая была полгода назад и год назад, и были разные случаи, и
было все остальное. И я вас уверяю, в то время, когда мы с вами работали, было
то же самое и в не меньшей степени.
Но я хочу сказать другое. Я очень надеюсь, что наши коллеги хорошо
понимают, что такое МВД и что
проблемы, а также, сложность задач, которые стоят перед этим министерством, превосходят проблемы и задачи всех
остальных силовых ведомств, вместе взятых. Но мы на фракции никогда ни одного министра не обеляли и
не выгораживали и мы не собираемся обелять и выгораживать Межинского. Но мы хотим, чтобы
действовали так как сегодня призвал наш уважаемый Дмитрий Георгиевич Дьяков:
давайте действовать в рамках закона.
У нас в Регламенте четко прописано: вы имеете претензию или вам не понятен
конкретный факт, идите к микрофону и задавайте конкретный вопрос, говорите о конкретике, придет сюда
Межински и будет докладывать по конкретному факту. А пригласить Межинского,
поставить его здесь и в течение часа упражняться в том, хороший он или плохой, извините, это ни в каком регламенте и ни в
каком законе не записано. И если я уж коснулся вопроса закона, то хочу сказать, что вы всё время в микрофон кричите:
коммунисты не голосуют потому, что мы вносим. Извините, как мы можем
голосовать, если вы вносите сейчас предложение пригласить Генерального прокурора
и Межинского и рассмотреть вопрос по наркотикам.
Хотя вы прекрасно знаете, что
уголовное дело по наркотикам передано в
суд, и мы не имеем никакого права ни задавать вопросы, ни вмешиваться, когда дело находится в суде. Любой наш вопрос с этой
трибуны будет расценен как давление на
суд. А чего же тогда вы предлагаете вызывать Генерального прокурора, вызывать Межинского и задавать им вопросы по делу, которое уже в суде?
Поэтому, уважаемые коллеги,
простите, пожалуйста, но мы голосовали и будем голосовать против, но не потому, что предлагает оппозиция, а потому, что это незаконно, а закон мы нарушать не будем.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Vă mulţumesc.
Stimate coleg,
Nu vă supăraţi,
aţi avut ieşire la microfon.
Stimaţi colegi,
Astea au fost propunerile
înaintate, voi supune votului două. Prima propunere care a fost
înaintată în numele Fracţiunii “Alianţa «Moldova
Noastră»” de către domnul Alexandru Oleinic privind includerea pe
ordinea de zi a proiectului nr.1585. Potrivit Regulamentului, sînt
obligat să supun votului această propunere,
înaintată de Fracţiune, atrag atenţia. Cine este
pentru, rog să voteze. Rog rezultatele.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 12.
Sectorul nr. 3 – 17.
Domnul Marian Lupu:
29 de voturi “pentru”.
Propunerea nu a fost susţinută de plen.
Acum, cea de a două
propunere pentru a invita în plenul Parlamentului ministrul de interne la
acest caz concret cu referinţă la situaţia cu reporterul de la
PRO TV.
Stimaţi colegi,
Voi supune votului,
fiindcă această propunere a fost susţinută şi de
fracţiunile parlamentare, dacă nu era să fie acest lucru, eram
să regret, dar nu era posibil să supun votului. Fiindcă,
ştiţi bine, pe durata agendei stabilită Parlamentului, doar
propunerile de la comisii şi de la fracţiuni pot fi supuse votului.
Deci există această susţinere din partea fracţiunilor, pe
care motiv supun votului această propunere. Cine este pentru, rog să
voteze. Rog rezultatele.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 12.
Sectorul nr. 3 – 17.
Domnul Marian Lupu:
29 de voturi. Rezultat similar.
Plenul Parlamentului nu a susţinut această propunere.
În aceste condiţii,
de fapt, aş ruga Secretariatul, fiindcă ne-ar trebui informaţii
detaliate, ce a fost, cum a fost? Eu aş ruga să fie efectuată
adresare către ministrul de interne, să ne vină astăzi
în mod operativ această informaţie şi ea să fie
distribuită pentru început membrilor Biroului permanent şi
vedem ce s-a întîmplat în general, pînă joia
viitoare, să fie catalogată această solicitare ca una în
cadrul Orei întrebărilor. Timp mai este pînă atunci.
Îmi cer scuze,
stimaţi colegi, tot, noi am terminat disecţiile. Dmitri Gheorghevici,
nu vă supăraţi, aţi avut timp suficient la microfon. Ce
propunere?
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimaţi colegi,
Nu, nu mă refer la ceea ce
s-a discutat pînă acum. În fiecare
săptămînă, cade preţul la petrol pe piaţa
internaţională, de la 140 de dolari preţul a devenit 80 de
dolari barilul. În aceste condiţii, nouă ni se pare că
Guvernul Republicii Moldova ar trebui să iniţieze negocieri cu
Federaţia Rusă pentru scăderea preţului la gaz. Este o
chestie absolut clară.
Noi pregătim un proiect de
hotărîre în acest sens şi propunem ca
săptămîna viitoare să revenim şi să propunem
Guvernului ca el să iniţieze aceste negocieri. Este o mare
diferenţă, nu e de la 140 la 130, de la 140 la 80. Este o mare
diferenţă de preţuri. Şi, în aceste condiţii,
Guvernul Republicii Moldova trebuie să facă acest lucru.
Mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Stimaţi colegi,
Bine, aceasta a fost
propunerea, ea a fost evocată. Dacă îmi permiteţi, să
fac doar o foarte succintă remarcă la această situaţie.
Spre deosebire de furnizările de gaze naturale, eu rog puţină
linişte, care, într-adevăr, se face la preţuri bazate pe
documente semnate la nivel de Guvern şi compania respectivă, dat
fiind caracterul ei public în mare măsură, pe piaţa
produselor petroliere, cred că se atestă o situaţie niţel
diferită, fiindcă e, întîi de toate, vorba despre
relaţiile dintre companii private cu companii private, agenţi
economici. Aceasta a fost să fie doar remarcă. Bine.
Stimaţi colegi,
În aceste condiţii,
vom începe examinarea subiectelor incluse pe ordinea de zi. Proiectul de
Lege nr.2475 pentru modificarea Legii privind organizarea şi
funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare.
Prezintă Guvernul.
Domnul Ion Perju – viceministru al
agriculturii şi industriei alimentare:
Stimate domnule
Preşedinte,
Stimat Parlament,
Spre atenţia
dumneavoastră se propune Legea nr.257 privind organizarea şi
funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare,
care are drept scop reglementarea funcţionării pieţelor produselor
agricole. Unul dintre momentele-cheie ale legii nominalizate este crearea
organizaţiei interprofesionale de produs, care se formează prin
asocierea organizaţiilor profesionale de pe filiera producerii,
prelucrării, transportării, depozitării, distribuţiei
şi comercializării produselor agroalimentare, constituite potrivit
legii nominalizate.
Elaborarea de către
minister a proiectului de Lege privind modificarea Legii nr.257 din 27 iulie
2006 se datorează faptului că, în urma aplicării în
practică a prevederilor articolelor 5, 10 şi 11 din legea
menţionată, se dovedeşte caracterul ineficient al acestora.
Astfel, în scopul eficientizării procesului de organizare şi
funcţionare a pieţelor produselor agricole şi agroalimentare
şi a înfiinţării consiliilor pe produs, organizaţii
deja înfiinţate şi înregistrate oficial, cum ar fi
Uniunea “Agroprotect”, Uniunea Producătorilor de Zahăr,
Asociaţia Producătorilor de Sfeclă de Zahăr, precum şi
cele care sînt în proces de înfiinţare, sînt pe
poziţia că înglobează în sine toată filiera
produsului, deci producerea, depozitarea, distribuirea, comercializarea
produselor la nivel naţional sau pe zonă de producţie şi
direct pot să delege reprezentanţii săi în cadrul
consiliilor pe filieră, fără formarea unei structuri ierarhic
superioare, cum ar fi organizaţiile interprofesionale din cauza barierelor
de ordin financiar şi organizaţional.
Specificăm că, din
această cauză, este imposibil de creat organizaţiile
interprofesionale, deci nu se pot constitui şi desfăşura
şedinţele consiliilor pe produs. În acest context,
considerăm oportun de a fi substituite organizaţiile
interprofesionale prevăzute în legea menţionată prin
organizaţiile profesionale deja înfiinţate şi care deja
activează, precum şi cele în proces de înfiinţare
înregistrate, conform legislaţiei în vigoare.
De asemenea, considerăm
că impactul modificărilor nominalizate se va resimţi, în
primul rînd, asupra posibilităţilor creării consiliilor pe
produs, creşterii calităţii, cantităţii şi
securităţii produselor agricole, acoperirii consumului intern şi
diminuării deficitului balanţei comerciale, dinamicii
preţurilor, creşterii profiturilor şi veniturilor
producătorilor agricoli, precum şi eliminării acelor bariere de ordin
juridic şi organizaţional, asigurării susţinerii financiare
şi apărării intereselor membrilor consiliilor pe produs.
Spunînd acestea, stimat
Parlament, rugăm susţinerea dumneavoastră pentru
modificările propuse în Legea nr.257 din 27 iulie 2006.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Întrebări? Nu
sînt.
Domnule viceministru,
Vă mulţumesc.
Rog Comisia.
Domnul Ion Perju:
Mulţumesc.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Stimate domnule
Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Comisia pentru agricultură
şi industria alimentară a examinat proiectul de Lege pentru
modificarea Legii privind organizarea şi funcţionarea pieţelor
produselor agricole şi agroalimentare, înaintat de Guvern şi
menţionează următoarele.
Conform modificărilor
propuse de Guvern, organizaţiile profesionale pe produs vor avea în
calitate de membri agenţi economici, organizaţii cu diferite
activităţi pe aceeaşi filieră, ceea ce nu corespunde
întocmai sensului proiectului de lege.
Realitatea în Republica
Moldova a demonstrat ineficientă şi tergiversarea creării
organizaţiei interprofesionale în domeniul adoptării Legii
privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole
şi agroalimentare şi pînă în prezent. Pe acest
motiv, propunerea de simplificare a structurii consiliului de produs şi
înlocuirea noţiunii de “organizaţie interprofesionale de
produs” cu “organizaţie profesională de produs” este considerat
adecvat realităţii sectorului agricol şi agroalimentar al
Republicii Moldova.
Comisia pentru agricultură
şi industria alimentară propune excluderea punctului 5 al articolului
unic din proiectul de lege menţionat, iar punctul 4 va fi prezentat
în următoarea redacţie.
Articolul 10 alineatul (1) va
avea următorul cuprins: “organizaţia profesională pe produs este
formată prin asocierea reprezentanţilor producătorilor
aceluiaşi produs sau a prestatorilor aceloraşi servicii. Iar la
alineatul (2) cuvintele “din cadrul organizaţiei interprofesionale pe
produs” se exclud.
În urma examinării
proiectului de lege nominalizat în cadrul comisiilor permanente,
proiectul prezentat a fost susţinut. Concluzie. Comisia sesizată
în fond propune acest proiect de lege cu condiţia acceptării, o
să fie aprobat în primă lectură, cu condiţia
acceptării obiecţiilor prevăzute în raport.
Şi avînd în
vedere, domnule Preşedinte, că în Comisie nu au parvenit nici
observaţii din partea comisiilor şi a deputaţilor, dacă
fracţiunile nu sînt împotrivă, Comisia propune adoptarea
acestui proiect de lege în a doua lectură.
Mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, vă mulţumesc.
Întrebări pentru
Comisie? Nu sînt.
Mulţumesc, domnule
vicepreşedinte.
Stimaţi colegi,
Supun votului aprobarea
în primă lectură a proiectului de Lege nr.2475. Cine este
pentru, rog să voteze. Majoritatea.
Proiectul este aprobat în
primă lectură.
Ţinînd cont de
propunerea Comisiei, mă adresez grupurilor parlamentare dacă nu au
obiecţii pentru lectura a doua. Deci o fracţiune este
împotrivă, da? Aşa să înţeleg. Bine, nu avem
consens la acest subiect, pe care motiv rămînem astăzi la nivel
de aprobare în primă lectură a acestui proiect. Şi
gîndesc că, dacă se clarifică situaţia în
cadrul fracţiunii, noi am putea acest proiect deja săptămîna
viitoare să îl examinăm, să îl punem pe ordinea de
zi.
În continuare, proiectul de
Lege nr.2720 pentru completarea Codului de procedură civilă.
Guvernul.
Domnul Dorian Chiroşca – director general al
Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală:
Mult stimate domnule Preşedinte,
Onorat Parlament,
Se propune spre aprobare în primă
lectură proiectul de modificare a Codului de procedură civilă
şi de remarcat faptul că acest proiect este elaborat întru
executarea prevederilor Legii privind protecţia mărcilor, a Legii
privind protecţia invenţiilor şi a Legii privind
indicaţiile, protecţia indicaţiilor geografice ... produselor
şi de spus că în fiecare din această lege care a fost
recent aprobată de către Parlamentul Republicii Moldova există
prevederi, ceea ce se referă la asigurarea drepturilor de proprietate
intelectuală.
Şi, în acest context, prezentul
proiect propune completarea articolului 127, 128 din Codul de procedură
civilă cu prevederi noi referitoare la asigurarea probelor în
cazurile de apărare a drepturilor de proprietate intelectuală
pînă la intentarea procesului în instanţa de
judecată.
De menţionat că, în
rezultatul studierii experienţelor altor ţări în problema
dată, asemenea norme se aplică în majoritatea statelor din
Uniunea Europeană. Temeiul legal al acestor norme este directiva
Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind
respectarea drepturilor de proprietate intelectuală la care au fost
armonizate şi legile speciale naţionale în domeniu.
Proiectul menţionat a fost coordonat,
în modul stabilit, cu autorităţile interesate, ale căror
propuneri şi obiecţii au fost luate în consideraţie la
definitivarea lui şi, în acest context, rog Parlamentul să
susţină această iniţiativă.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc.
Întrebări pentru raportor? Nu
sînt.
Vă mulţumesc.
Rog Comisia juridică, pentru numiri
şi imunităţi.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Proiectul de lege propus examinării
este înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă de
către Guvernul Republicii Moldova. Respectivul proiect de lege
conţine propuneri de ajustare a normelor Codului de procedură
civilă la prevederile Legii nr.161 din 12 iulie 2007 privind
protecţia desenelor şi modelelor industriale, a Legii nr.38 din 28
februarie 2008 privind protecţia mărcilor, Legii nr.50 din 7 martie
2008 privind protecţia invenţiilor şi a Legii nr.66 din 27
martie 2008 privind protecţia indicaţiilor geografice în partea
ce ţine de procedura de asigurare a probelor pînă la
înaintarea acţiunii.
Este de menţionat că, potrivit
dispoziţiilor finale şi tranzitorii ale acestor acte legislative,
normele ce ţin de reglementarea măsurilor de asigurare a probelor
pînă la intentarea acţiunii urmează a fi puse în
aplicare o dată cu intrarea în vigoare a modificărilor
corespunzătoare, operate în Codul de procedură civilă.
La proiectul în cauză au fost
prezentate avizele tuturor comisiilor permanente şi a Direcţiei
juridice a Aparatului Parlamentului în care se conţin unele
amendamente ce vor fi examinate pentru lectura a doua.
Avînd în vedere cele relatate
şi ţinînd cont de faptul că Parlamentul a adoptat în
primă lectură proiectul de Lege nr.964 din 18 martie 2008 pentru
modificarea şi completarea unor acte legislative, care prevede, de
asemenea, ajustarea Codului de procedură civilă la cadrul legislativ
în domeniul proprietăţii intelectuale, Comisia juridică,
pentru numiri şi imunităţi a hotărît să
propună Parlamentului proiectul de Lege nr.2720 din 18 septembrie 2008
pentru examinare şi adoptare în primă lectură, urmînd
a fi comasat pentru lectura a doua cu proiectul de Lege nr.964 din 18 martie
2008.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc.
Întrebări pentru Comisie? Nu
sînt.
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
În condiţiile raportului
Comisiei de profil, supun votului aprobarea în primă lectură a
proiectului de Lege nr.2720. Cine este pentru, rog să voteze. Majoritatea.
Vă mulţumesc.
Proiectul este aprobat în primă
lectură urmînd să fie comasat cu proiectul indicat de
către Comisia de profil în contextul dezbaterilor pentru lectura a
doua.
Proiectul de Lege nr.2080 pentru
modificarea şi completarea Legii cu privire la rechiziţiile de bunuri
şi prestările de servicii de interes public. Iniţiativa
colegului nostru domnul Eremciuc pe care îl invit la tribuna centrală.
Doar o întrebare: prezentaţi şi ca autor?
Domnul Vladimir Eremciuc:
Ca autor.
Domnul Marian Lupu:
Doar ca autor. Bine.
Domnul Vladimir Eremciuc:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Analizînd situaţiile excepţionale
care au avut loc în republica noastră şi activitatea
structurilor implicate în realizarea sarcinilor ce ţin de lichidarea
consecinţelor situaţiei excepţionale şi în
legislaţia în vigoare, anume legea nr.1384 din 11 octombrie 2002 cu
privire la rechiziţiile de bunuri şi prestările de servicii
în interes public constatăm că în articolul 5 nu
sînt incluse bunurile materiale de gen medical, iar în
componenţa Comisiei centrale de rechiziţii, articolul 21, nu este
inclus reprezentantul Ministerului Sănătăţii.
Iniţiativa legislativă
propusă are ca scop completarea articolului 5 şi a articolului 21 din
legea de bază, care va permite rechiziţionarea în situaţii
excepţionale a bunurilor materiale de gen medical şi includerea
în Comisia centrală de rechiziţii reprezentantul Ministerului
Sănătăţii.
Rog susţinerea acestei
iniţiative.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc.
Întrebări? Nu sînt.
Vă mulţumesc.
Rog prezentarea raportului Comisiei.
Domnul Iurie Stoicov:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi deputaţi,
Onorată asistenţă,
Comisia pentru securitatea
naţională, apărare şi ordinea publică a examinat
proiectul pentru modificarea Legii cu privire la rechiziţiile de bunuri
şi prestările de serviciu de interes public, înaintat cu titlu
de iniţiativă legislativă de către deputatul Vladimir
Eremciuc.
Scopul acestui proiect este modificarea
Legii cu privire la rechiziţiile de bunuri şi prestările de
servicii de interes public din 11 octombrie 2002 şi anume ca lista
bunurilor care pot fi rechiziţionate să fie completată cu
medicamente şi consumabile parafarmaceutice, aparataj, echipament şi
instrumetariu medical. Iar în Comisia centrală de rechiziţii
să fie inclus reprezentantul Ministerului Sănătăţii.
Necesitatea proiectului este
argumentată prin aceea că, la momentul actual, rechiziţionarea
bunurilor cu caracter medical nu poate fi efectuată, fapt care luînd
în consideraţie posibilitatea actuală limitată de a
menţine în stocuri necesarul de rezerve, poate complica
esenţial asigurarea cu materiale medico-sanitare a asistenţei
medicale a populaţiei în cazul unor eventuale situaţii
excepţionale.
Proiectul a fost avizat pozitiv de
majoritatea comisiilor parlamentare, precum şi susţinut de Guvernul
Republicii Moldova prin avizul aprobat prin Hotărîrea Guvernului din
9 septembrie 2008. Au fost prezentate amendamente cu caracter redacţional,
care vor fi luate în consideraţie la examinarea proiectului în
lectura a doua.
Reieşind din cele expuse, Comisia
propune adoptarea proiectului de lege în primă lectură.
Domnul Marian Lupu:
Domnule preşedinte al Comisiei,
Vă mulţumesc.
Întrebări pentru Comisie? Nu
sînt.
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Supun votului aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2080. Cine este pentru, rog
să voteze. Majoritatea.
Vă mulţumesc.
Proiectul este aprobat în primă
lectură.
Proiectul de Lege nr.2308 pentru aprobarea
Declaraţiei Comune privind instituirea Consiliului Regional de Cooperare.
Lectura a doua.
Rog Comisia.
Domnul Grigore Petrenco:
Stimaţi colegi,
Comisia a examinat pentru lectura a doua
prezentul proiect de lege şi constată următoarele. Proiectul de
lege a fost dezbătut în şedinţa plenară a
Parlamentului şi aprobat în primă lectură pe data de 3
octombrie 2008. În cadrul examinării proiectului pentru lectura a
doua, în adresa Comisiei a parvenit un amendament din partea deputatului
Vladimir Ţurcan, care a propus la articolul 2 din proiectul de lege de a
introduce după cuvîntul “cooperare” sintagma “în strictă
conformitate cu principiul constituţional de neutralitate permanentă
a Republicii Moldova.”
Întru asigurarea respectării
prevederilor articolului 11 din Constituţie, Comisia susţine
această propunere şi, ţinînd cont de cele expuse, propune
adoptarea proiectului de lege în lectura a doua.
Domnul Marian Lupu:
Vă mulţumesc.
Întrebări pentru comisie? Nu
sînt.
Mulţumesc, domnule Petrenco.
Stimaţi colegi,
În condiţiile raportului
Comisiei de profil, voi supune votului adoptarea în lectura a doua a
proiectului de Lege nr.2308. Cine este pentru, rog să voteze. Rog
rezultatele, stimaţi colegi.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 29.
Sectorul nr.2 – 30.
Sectorul nr.3 – 6, 7.
Domnul Marian Lupu:
7 voturi, da? 66 de voturi “pro”.
Împotrivă? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.2308 este adoptat
în lectura a doua.
Proiectul de Lege nr.2063 privind
controlul civil asupra respectării drepturilor omului în
instituţiile ce asigură detenţia persoanelor.
Iniţiativa şefului statului.
Prezintă Guvernul.
Domnul Nicolae Eşanu – viceministru al
justiţiei, reprezentantul permanent al Guvernului în Parlament:
Stimate domnule Preşedinte,
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Ţinînd cont de faptul că
persoanele aflate în detenţie sînt vulnerabile într-o
măsură mai mare în faţa abuzurilor, este necesar de
instituit mecanisme suplimentare de control asupra respectării
legalităţii în locurile de detenţie.
Proiectul supus atenţiei
dumneavoastră vine să completeze instrumentele deja existente
în legislaţie cu instituirea unor comisii din membrii
societăţii civile, care vor putea controla respectarea
legalităţii în locurile de detenţie. Proiectul
stabileşte condiţiile de constituire a acestor comisii şi modul
de activitate a acestora.
Rugăm să susţineţi
aprobarea acestui proiect.
Mulţumim.
Domnul Marian Lupu:
Vă mulţumesc.
Întrebări?
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Domnule Eşanu,
Cîteva întrebări.
Articolul 4 alineatul (1) litera e) – suspendarea şi încetarea calităţii
de membru al Comisiei de monitorizare. Aici prevedeţi că suspendarea
activităţii asociaţiei obşteşti care a propus
candidatura respectivă conduce la suspendarea posibilităţii
membrului să fie în Comisia de monitorizare. Ce legătură
are una cu alta?
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci, în principiu,
ţinînd cont de faptul că activitatea acestei Comisii este
bazată pe principiul voluntariatului şi o parte din eventualele
cheltuieli ar fi trebuit să fie suportate de către societatea civilă,
noi am considerat că trebuie să păstrăm o anumită
legătură între persoanele care au desemnat membrul Comisiei
şi membrul Comisiei.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu.
Domnul Nicolae Eşanu:
Dar aceasta nu este o chestiune
conceptuală şi poate fi exclusă pentru lectura a doua. Ea a
trezit foarte mari discuţii.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu...
Domnul Nicolae Eşanu:
Inclusiv la etapa elaborării.
Domnul Vladimir Filat:
Deci voluntariat.
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci noi nu insistăm asupra...
Domnul Vladimir Filat:
Voluntariat, dar dacă menţinem
norma respectivă şi o dependenţă directă a membrului
respectiv faţă de organizaţia obştească care l-a
delegat. Dar vizavi de cheltuieli. Eu am văzut în lege că, de
fapt, cheltuielile aferente activităţi comisiilor de monitorizare se
suportă de la bugetul de stat, nu scrie.
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci cheltuielile legate de activitatea
Comisiei sînt suportate de la bugetul de stat. Dar, eventual, membrul ar
putea să aibă şi alte cheltuieli nelegate de activitatea
nemijlocit în comisii. Spre exemplu, deplasarea pînă la locul
unde este convocată Comisia. Noi nu putem garanta că toţi
membrii care au fost delegaţi, spre exemplu, vor fi din centrul raional
unde va fi sediul Comisiei.
Deci nu este exclus.
Domnul Vladimir Filat:
Şi cine va suporta atunci
cheltuielile respective?
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci cheltuielile respective nu vor putea
fi suportate de bugetul de stat, deoarece nu ţine nemijlocit de
activitatea Comisiei. Deci vor fi suportate de...
Domnul Vladimir Filat:
Ce înseamnă instituţia
în care activează, trebuie să suporte cheltuieli pentru
deplasarea membrului Comisiei pentru activitate în Comisie.
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci este opţiunea
organizaţiilor care le desemnează. Organele care desemnează au
posibilitatea să selecteze membrii din centrul raional. Noi am spus
că noi am ţinut cont de faptul că, eventual, pot exista anumite
cheltuieli. Noi vom suporta toate cheltuielile...
Domnul Vladimir Filat:
Bine.
Domnul Nicolae Eşanu:
...legate de activitatea Comisiei. Nu vom
suporta cheltuielile...
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu,
În continuare articolul 7, Comisia
de monitorizare pentru organizarea activităţii sale va elabora
şi va aproba un regulament de activitate. Cred că aici urmează
să includem şi o normă cine va adopta un regulament tip.
Fiindcă în caz contrar, fiecare Comisie de monitorizare la fiecare
raion va avea un regulament propriu, rezultă că... Deci lăsăm
eventual să fie un regulament tip aprobat de către Guvern şi,
în baza acestui regulament tip, ulterior, comisiile de monitorizare
la nivel de raion îşi ajustează regulamentul de activitate
propriu.
Domnul Nicolae Eşanu:
Deci aici este o problemă conceptuală.
Noi foarte frecvent vorbim despre adoptarea regulamentului tip şi eu cred
că aici este o problemă de concept. Dacă regulamentul este tip
atunci el trebuie să fie obligatoriu pentru toţi. În
măsura în care permitem ca, pe baza regulamentului tip, să se
dezvolte un propriu regulament nu, o să evităm situaţia despre
care aţi spus dumneavoastră, fiecare asociaţie are propriul
regulament. Deci noi trebuie să ne determinăm conceptual. Ori
permitem ca...
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu...
Domnul Nicolae Eşanu:
...comisiile să îşi aprobe
propriul regulament, ori un regulament aprobat de Guvern.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu,
Nu vă supăraţi.
Domnul Nicolae Eşanu:
Adoptarea unui tip ca ulterior el să
îl adopte, nu are sens juridic.
Domnul Vladimir Filat:
Eu înţeleg, dar să ne
înţelegem. Deci noi vorbim de o activitate, deci fiecare comisie de
monitorizare nu, sau invers nu, comisiile de monitorizare nu au domenii de
activitate diferite. Este un domeniu de activitate. Ele urmează să
aibă şi un regulament de activitate unic, dacă pînă
la urmă. În caz contrar, într-adevăr, fiecare raion va
avea un regulament de monitorizare.
Domnul Nicolae Eşanu:
Noi nu vedem o problemă
conceptuală.
Domnul Vladimir Filat:
Bine. Şi ultima observaţie,
articolul 8 – comisia de monitorizare are sarcina de a verifica şi
supraveghea condiţiile de ţinere şi modul.
Domnul Nicolae Eşanu:
Noi nu vrem, noi nu vedem o
problemă conceptuală.
Domnul Vladimir Filat:
Bine. Şi ultima observaţie,
articolul 8. Comisia de monitorizare are sarcina de a verifica şi
supraveghea condiţiile deţinerii şi modul în care
sînt trataţi deţinuţii în orice instituţie ce
asigură detenţia persoanelor, concluziile ei ş.a.m.d. Eu cred
că Comisia de monitorizare, dacă este instituită la nivel de
administraţie publică locală de nivelul doi, urmează
să îşi îndeplinească atribuţiile
funcţionale în teritoriul respectiv, fiindcă în caz
contrar... sau se înţeleg.
Domnul Nicolae Eşanu:
Nu, nu, deci, Comisia.
Domnul Vladimir Filat:
Oriunde.
Domnul Nicolae Eşanu:
Comisiile nu au nici o
legătură cu unităţile administrativ-teritoriale. Pur
şi simplu, noi am stipulat.
Domnul Vladimir Filat:
Şi atunci de ce instituim
alt nivel?
Domnul Nicolae Eşanu:
Nu, ele se vor constitui
în unităţile administrativ-teritoriale, unde există locuri
de detenţie. Noi avem în unele raioane mai multe penitenciare, plus
izolatoarele de detenţie, în altele avem doar izolatorul Ministerului
Afacerilor Interne. Dar, ţinînd cont de conceptul pe care noi l-am
aprobat prin constituirea caselor de arest, noi vom avea centre raionale
în care nu vor exista locuri de detenţie. Şi acolo nu vor
exista comisii.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Eşanu,
În cazul acesta, atunci
nu ar trebui să legăm comisiile de monitorizare de o anumită
unitate administrativ-teritorială. Dacă această Comisie de
monitorizare poate să efectueze controlul oriunde.
Domnul Nicolae Eşanu:
Nu, ea poate efectua controlul
doar în teritoriul pentru care a fost constituită. Noi am examinat
între opţiunile de a-i crea una sau cîteva comisii care
să aibă dreptul de a controla mai multe unităţi, dar,
în acest caz, vor fi cheltuielile mai mari.
Domnul Vladimir Filat:
Am înţeles,
deşi nu sînt de acord cu concluziile.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Microfonul nr. 3.
Domnul Nicolae Oleinic:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Domnule ministru,
Cum consideraţi dumneavoastră,
procedura de înaintare a candidaţilor la funcţia de membru al comisiilor
de monitorizare, prevăzute la alineatul (4) articolul 3, propune pentru
cazurile în care, într-o unitate administrativ-teritorială,
asociaţiile obşteşti ori lipsesc, ori nu au activitatea în
termen de cinci ani. Dacă unitatea să fie de consiliul raional
coordonat cu Centrul pentru drepturile omului şi... după aceasta
întărit în consiliile locale. Avînd în vedere
că Centrul pentru drepturile omului nu prea ştie candidaţii,
care să fie înaintaţi în calitate de membri ai acestei
Comisii.
Domnul Nicolae Eşanu:
Este o problemă pentru lectura a
doua.
Domnul Nicolae Oleinic:
Da, mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Alte întrebări? Nu sînt.
Mulţumesc, domnule Eşanu.
Rog Comisia.
Domnul Ştefan Secăreanu:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi deputaţi,
Proiectul de Lege privind controlul civil
asupra respectării drepturilor omului în instituţiile ce
asigură detenţia persoanelor este elaborat de către
Preşedintele Republicii Moldova în scopul creării unui
mecanism eficient şi independent de monitorizare a localurilor de
detenţie.
Cerinţa imperativă privind
siguranţa, integritatea fizică şi psihică a persoanelor
aflate în detenţie urmează a fi asigurată prin exercitarea
controlului corespunzător atît din partea organelor statale,
cît şi din partea societăţii civile. În acest sens,
prin prezentul proiect de lege se recomandă crearea unei Comisii de
monitorizare, formate din reprezentanţii asociaţiilor
obşteşti de profil, care vor evolua condiţiile de detenţie
şi tratamentul deţinuţilor.
Proiectul de lege menţionat
prezintă în capitolul I domeniul de aplicare şi scopul
legii, precum şi principiile controlului instituţiilor ce
asigură detenţia persoanelor, capitolul II conţine prevederi referitoare
la constituirea şi funcţionarea comisiilor de monitorizare în
calitate de organe de evaluare a gradului de respectare a drepturilor omului
în localurile de detenţie.
Capitolul III explică exercitarea
procedurii de monitorizare de către societatea civilă a acestor
instituţii. Comisia pentru drepturile omului a examinat avizele comisiilor
permanente, a Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului şi a
Guvernului Republicii Moldova, care s-au pronunţat pentru susţinerea
proiectului de lege menţionat. Toate propunerile de îmbunătăţire
a proiectului de lege, inclusiv cele ale avocaţilor parlamentari...
Comisia a solicitat suplimentar avocaţilor parlamentari să
îşi prezinte opinia pe marginea acestui proiect de lege.
Le avem deja, vor fi examinate în
lectura a doua toate propunerile care au fost, au venit şi din partea
Centrului pentru drepturile omului. Toate aceste propuneri ele sînt
foarte, destul de multe, inclusiv din partea Direcţiei juridice, din
partea Comisiei juridice, pentru numiri şi imunităţi a
Parlamentului. Vor fi examinate în lectura a doua. Comisia pentru
drepturile omului propune ca proiectul de Lege privind controlul civil asupra
respectării drepturilor omului în instituţiile care
asigură detenţia persoanelor să fie aprobat în primă
lectură.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc, domnule preşedinte al
Comisiei.
Întrebări pentru Comisie?
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Articolul 4, litera b).
Domnule Secăreanu,
Ca motiv de suspendare a
calităţii de membru al Comisiei, în proiectul de lege este
propus ca şi pornirea urmăririi penale să servească drept
temei. Chiar şi astăzi am vorbit vizavi de prezumţia
nevinovăţiei ş.a.m.d. Eu vă rog foarte mult, pentru
dezbaterile în comisii în lectura a doua, să vă
expuneţi şi să excludeţi această normă, fiindcă
ea vine în contradicţie cu norma generală.
Domnul Ştefan Secăreanu:
Simplă, un amendament şi vom
veni.
Domnul Vladimir Filat:
Luaţi-l ca un amendament. Este
posibil şi aşa. Este stenograma şi...
Domnul Marian Lupu:
Alte întrebări? Nu sînt.
Sînt, da?
Domnule Secăreanu,
Doar o clipă.
Microfonul nr. 4.
Domnul Leonid Bujor:
Eu vă rog să îmi
oferiţi 2 – 3 minute pentru luare de cuvînt la acest subiect.
Domnul Marian Lupu:
Stimaţi colegi,
Înainte de exerciţiul de vot,
luare de cuvînt.
Domnule Bujor,
Vă rog.
Domnul Leonid Bujor:
Domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Pornind de la situaţia reală din
Republica Moldova, la capitolul “respectarea dreptului omului”, Fracţiunea
parlamentară “Alianţa «Moldova Noastră» va vota pentru adoptarea
acestui proiect de lege în primă lectură. Apreciem pozitiv
propunerea autorilor cu privire la formarea Comisiei de monitorizare,
formată din reprezentaţi ai ONG-urilor, în speranţa
că aici se va respecta principiul promovării reprezentanţilor
ONG-urilor după calităţi personale, aspectul profesional şi
nu după principiul devotamentului politic al unei sau altei
formaţiuni. În cazul de faţă, desigur, că ne referim
la formaţiunea de la guvernare. În acelaşi timp, atragem
atenţia asupra faptului că de încălcarea gravă
şi multiplă a legislaţiei în vigoare, de cazurile de
tortură şi de atitudine inumană se fac responsabile persoanele
care deţin funcţii în diverse structuri ale statului.
Apreciem pozitiv rolul şi efectul
activităţii acestui consiliu, noi sperăm foarte mult că
structurile statului, în cazul de faţă Ministerul
Justiţiei, dar şi Ministerul Afacerilor Interne, care are nu o
ultimă... căruia îi revine nu ultimul rol, loc în
această situaţie, vor respecta pe viitor legislaţia în
vigoare, nu vor admite cazuri de tortură în instituţiile
penitenciare, dar în afara lor, şi astfel nu vom avea motive
serioase pentru creşterea numărului de condamnări la CEDO
împotriva Guvernului Republicii Moldova.
Sperăm foarte mult că, în
acelaşi timp, Ministerul Justiţiei va adopta măsuri concrete
pentru crearea condiţiilor satisfăcătoare în
instituţiile de detenţie. Ştim că membrii Comisiei pe care
o reprezentăm aici au vizitat în mai multe cazuri instituţiile
respective şi situaţia la mai multe capitole este deplorabilă.
Cu părere de rău, odată cu trecerea acestora în subordinea
Ministerului Justiţiei, lucrurile în bine nu s-au schimbat.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Stimaţi colegi,
Exerciţiul de vot. Voi supune votului
aprobarea în primă lectură a proiectului de Lege nr.2063. Cine
este pentru, rog să voteze. Majoritatea.
Vă mulţumesc.
Proiectul este aprobat în primă
lectură.
Acestea au fost subiectele incluse de
agenda şedinţei de astăzi a plenului Parlamentului, stimaţi
colegi. Cam tîrziu de procedură, dar vă rog, microfonul nr. 4.
Doamna Valentina Cuşnir:
Mulţumesc.
Vreau să revenim la proiectul
nr.2720, domnule Preşedinte. Comisia a propus şi s-a votat aici ca
să fie comasat cu proiectul nr. 964. Noi, conform Regulamentului, trebuie
să stabilim care din aceste două proiecte vor fi de bază şi
care de alternativă? Că nu putem care... în care să
î includem. Era şi aceasta zic să o facem conform
Regulamentului.
Domnul Marian Lupu:
Care acolo de bază? Sau în
raport este fixat sau nu?
Doamna Valentina Cuşnir:
Nu este fixat în raport. Este doar
de comasat.
Doamna Maria Postoico:
D-apoi este acela de bază, de acum
este.
Domnul Marian Lupu:
Ce-i, care? Deci, stimaţi colegi,
colega îmi spune cel cu care se comasează acest proiect va fi
proiectul de bază. Acesta este proiectul de alternativă.
Microfonul nr. 2.
Domnul Anatolie Zagorodnii:
Sensul de a se comasa... se comasează
cu cel care există de bază, cu nr.964. Aceasta e.
Domnul Marian Lupu:
Deci, acesta este de alternativă.
Acel care a fost deja aprobat în primă lectură, a fost luat ca
proiect de bază.
Doamna Valentina Cuşnir:
Ele puteau să fie adoptate în
aceeaşi zi în primă lectură şi spune care e de
bază.
Domnul Marian Lupu:
Vă mulţumesc, stimaţi
colegi.
Vă doresc o zi bună în
continuare.
Şedinţa de astăzi o declar
închisă. Următoarea şedinţă va avea loc, precum
ştiţi, joia viitoare, la ora 10.00.
La revedere.
Şedinţa s-a
încheiat la ora 11.00.
Stenograma a fost pregătită spre
publicare
în Direcţia documentare parlamentară a
Aparatului Parlamentului.
|