DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVI-a
SESIUNEA a VII-a ORDINARĂ – iuLie 2008
Şedinţa din ziua de 11 iulie
2008
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea şedinţei ca fiind
deliberativă.
2. Alocuţiunea domnului Vlad
Cubreacov, preşedintele Fracţiunii parlamentare a Partidului Popular
Creştin Democrat.
3. Alocuţiunea domnului Dumitru
Diacov, preşedintele Fracţiunii parlamentare a Partidului Democrat
din Moldova.
4. Alocuţiunea domnului Serafim
Urechean, preşedintele Fracţiunii parlamentare “Alianţa «Moldova
Noastră»”.
5. Alocuţiunea doamnei Eugenia
Ostapciuc, preşedintele Fracţiunii parlamentare a Partidului
Comuniştilor din Republica Moldova.
6. Alocuţiunea domnului Marian Lupu,
Preşedintele Parlamentului Republicii Moldova, privind activitatea
Parlamentului în cadrul sesiunii de primăvară.
7. Declararea sesiunii de primăvara –
vară 2008 închisă.
8. Intonarea Imnului de Stat.
Şedinţa începe
la ora 10.00.
Lucrările sînt
conduse de domnul Marian LUPU, Preşedintele Parlamentului, asistat de
doamna Maria Postoico şi domnul Iurie Roşca, vicepreşedinţi
ai Parlamentului.
Domnul Marian Lupu:
Bună dimineaţa.
În sală sînt prezenţi 100 de deputaţi, conform
datelor Secretariatului. Constat că şedinţa este
deliberativă. Rog să onorăm Drapelul Ţării. (Se
onorează Drapelul Ţării.)
Vă mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Şedinţa de
astăzi este, de fapt, ultima şedinţă din sesiunea de
primăvară–vară 2008, este şedinţa de încheiere a
sesiunii şi, tradiţional, voi oferi cuvînt liderilor grupurilor
politice la etapa de încheiere a sesiunii curente. Vreau, la fel, să
salut prezenţa în sală a invitaţilor.
Şi în acest context,
stimaţi colegi, îl invit la tribuna centrală, vom merge pe
calea ascendentă, pe domnul Vlad Cubreacov, preşedintele
Fracţiunii parlamentare a Partidului Popular Creştin Democrat.
Vă rog.
Domnul Vlad Cubreacov – Preşedintele
Fracţiunii Partidului Popular Creştin Democrat:
Stimaţi colegi,
Onorată
asistenţă,
Sîntem la
sfîrşitul penultimei sesiuni şi din septembrie vom intra
în ultima sesiune a prezentei legislaturi, care se va încheia cu
alegerile parlamentare din primăvara anului 2009. Totalurile pe care am
putea să le facem ar viza nu numai segmentul de timp cuprins doar de
ultima sesiune, dar şi o scurtă evaluare a perioadei care s-a scurs
din momentul formării actualului Parlament, precum şi creionarea
cîtorva priorităţi politice ale statului pentru perioada care a
rămas pînă la următoarele alegeri.
Dacă există vreun
merit al actualului Parlament dincolo de orice polemici, confruntări sau
speculaţii fireşti pentru un sistem democratic, acesta rezidă
în menţinerea stabilităţii politice, care a permis
funcţionarea normală a instituţiilor statului. Nu este cazul
să facem înşiruiri triumfaliste şi totuşi trebuie
să menţionăm că Legislativul nostru a adoptat un număr
important de acte care asigură armonizarea cadrului legislativ
naţional cu normele şi standardele europene.
Avem o nouă
legislaţie care vizează independenţa justiţiei, activitatea
cultelor religioase, activitatea şi finanţarea partidelor politice,
domeniul audiovizualului, Curtea de Conturi, Comisia Electorală
Centrală şi libertatea întrunirilor.
Sîntem
conştienţi, însă, că avem de realizat cîteva
reforme vitale pentru buna funcţionare a statului de drept, acestea
reprezentînd şi angajamentele noastre faţă de Consiliul
Europei şi Uniunea Europeană, cum sînt: locul, rolul şi
funcţiile Procuraturii într-un stat democratic, consolidarea
independenţei puterii judecătoreşti şi autonomia
administraţiei publice locale, asigurarea libertăţii de expresie
implicit prin deetatizarea şi încetarea finanţării
instituţiilor de presă de la bugetele locale, asigurarea unei
protecţii reale a drepturilor şi libertăţilor fundamentale
ale omului. Aceste restanţe care ţin de domeniul legislaţiei,
dar şi al practicilor, trebuie onorate cît mai curînd posibil,
întrucît există şanse reale ca Republica Moldova să
obţină în anul 2009 suspendarea procedurii de monitorizare din
partea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei şi avansarea
în obţinerea unui nou statut mai avantajos în raporturile
noastre cu Uniunea Europeană.
Abordarea constructivă a
priorităţilor naţionale trebuie să îi determine pe
toţi actorii politici responsabili să evite tensionarea artificială
a situaţiei politice prin specularea sau supralicitarea unor subiecte
sensibile cu mare potenţial conflictual, cum ar fi cele de ordin:
identitar, etnic, lingvistic sau religios.
Partidul Popular Creştin
Democrat consideră că aceste subiecte nu trebuie să
împartă societatea în învingător şi
învinşi, consensul şi stabilitatea politică constituind
valori mai importante decît diferenţele dintre noi.
Preocupările noastre majore trebuie să se axeze pe rezolvarea
problemelor de ordin economic şi social. În acest context, este bine
să nu ne scape din vedere mizele jocului geopolitic şi geostrategic
din regiune, poziţionarea corectă a Republicii Moldova şi
reacţia adecvată la influenţele din exterior.
Astfel, nu putem
rămîne indiferenţi faţă de acţiunile unor provocatori
politici, care se erijează în apărători ai valorilor
naţionale şi democratice, dar sînt în realitate
instrumente puse în serviciul intereselor imperiale ale Kremlinului.
Anume aceşti aventurieri, tocmiţi pe bani grei,
aţîţă spiritele şi caută să răstoarne
echilibrul politic pentru a vulnerabiliza ţara şi mai mult în
faţa presiunilor Moscovei. Tot ei sînt prieteni ai
separatiştilor şi răsfăţaţii presei galbene,
cumpărate pe bani murdari, proveniţi din privatizări
frauduloase, contrabandă şi surse oculte din afară. Pentru
aceste persoane, aflarea în politică se reduce la interesul de a
aduna averi pe căi ilicite şi de a obţine mandate de
deputaţi pentru a scăpa de puşcărie.
O chestiune fundamentală
pentru menţinerea independenţei statului nostru şi a
perspectivelor lui de integrare europeană o reprezintă problema
transnistreană. Partidul Popular Creştin Democrat apreciază
că este necesară renunţarea la iluzia că diferendul
transnistrean poate fi rezolvat în mod echitabil şi durabil,
fără înlăturarea singurei lui cauze – prezenţa
ilegală a trupelor militare ale Federaţiei Ruse pe teritoriul nostru
naţional.
Considerăm, de asemenea,
că orice abordare superficială a acestei chestiuni şi acceptarea
unei pretinse soluţionări rapide, fără
înlăturarea factorului de presiune militară externă,
reprezintă o capcană care poate fi fatală pentru ţara
noastră. Să nu uităm, stimaţi colegi, care este esenţa
legii abordate de noi prin consens la 22 iulie anul 2005 privind principiile de
reglementare a acestui diferend.
Această lege
reprezintă un scut politico-militar solid şi o platformă
constructivă de negocieri cu Moscova. Noi trebuie să urmărim
restabilirea părţii stricate a construcţiei noastre statale, nu
să distrugem întregul după modelul strîmb al
separatiştilor. Noi vrem să reunim Transnistria la Republica Moldova,
nu să anexăm Republica Moldova la Federaţia Rusă prin
intermediul Transnistriei.
Eventuala modificare a Codului
electoral în ajunul alegerilor şi acordarea de cote în
Legislativul naţional pentru exponenţii regimului separatist, ca
şi forţarea participării regiunii ocupate militar la viitoarele
alegeri parlamentare, constituie o ameninţare gravă pentru
stabilitatea politică a ţării şi contravin Declaraţiei
de independenţă, Constituţiei ţării şi Legii din
22 iulie 2005.
Este cazul să
arătăm din nou că Federaţia Rusă este singura
ţară din lume care nu recunoaşte şi nu respectă
neutralitatea Republicii Moldova, consfinţită de Constituţie,
care interzice orice prezenţă militară străină pe
teritoriul nostru. Orice încercare de a-i acorda regiunii Transnistrene
un statut mai ridicat decît autonomiei Găgăuze îi va
determina pe liderii de la Comrat să pretindă un tratament egal
şi, prin urmare, ridicarea statutului autonomiei Găgăuze. O
astfel de evoluţie a lucrurilor ar arunca ţara într-un blocaj
decizional şi paralizie instituţională, provocînd
confruntări ireconciliabile şi punînd sub semnul
întrebării însăşi existenţa statului.
Stimaţi colegi,
Nu trebuie să uităm
pentru nici o clipă că ţinta geostrategică a Kremlinului
în perspectiva viitoarelor alegeri parlamentare este formarea unei
majorităţi postelectorale obediente, care să instaleze un Preşedinte
slugarnic, a cărui misiune s-ar reduce la legalizarea prezenţei
militare ruse pe teritoriul Republicii Moldova. O altă miză a acestei
strategii neoimperiale este preluarea controlului asupra instituţiilor de
stat şi implicit asupra procesului decizional al ţării.
Partidul Popular Creştin
Democrat nu va admite nici dinamitarea Republicii Moldova din interior şi
nici strangularea ei din afară. Numai naivii şi aventurierii nu pot
înţelege că un nou plan Kozak nu va trece şi numai
inconştienţii calcă de două ori pe aceeaşi
greblă.
Stimaţi colegi,
Partidul Popular Creştin
Democrat este singura formaţiune politică din ţară, care
şi-a exprimat tranşant, de la această tribună, atitudinea
în legătură cu manifestările tot mai agresive şi
neruşinate ale unor grupări marginale şi cu
încercările de a impune practicile sexuale anormale ca pe o
normalitate. Este amoral să transformi o chestiune intimă, cu
atît mai mult o deviaţie, în subiect de propagandă
homosexuală şi de demonstraţie publică.
Sub presiunea unor cercuri
imorale şi anticreştine, Ministerul Justiţiei elaborează o
Lege, zisă cu privire la nediscriminare, prin care se încearcă
legiferarea acestor practici ruşinoase, care constituie un atentat
direct împotriva instituţiilor fundamentale ale societăţii
noastre: familia, biserica şi şcoala. În felul acesta, sunt
atacaţi copiii noştri, este agresat viitorul neamului nostru.
Partidul Popular Creştin
Democrat împărtăşeşte viziunea creştină
asupra omului şi a lumii ca operă a lui Dumnezeu. Ca oameni politici,
nu putem face abstracţie de faptul că ţara noastră este
în proporţie de peste 90 la sută ortodoxă şi aproape
sută la sută creştină. Iar noi, ca aleşi ai acestui
popor, trebuie să îi apărăm interesele şi să
veghem la respectarea moralei publice.
Stimaţi colegi,
Partidul Popular Creştin
Democrat salută reluarea dialogului dintre Republica Moldova şi
România. Raporturile noastre trebuie să cunoască o
dinamică pozitivă pe plan politic, economic şi cultural. A venit
momentul să depăşim frustrările istorice şi limitele
de percepţie a noilor realităţi geopolitice de după
prăbuşirea URSS. Interesele naţionale ale Republicii Moldova
şi ale României sunt complimentare şi nu divergente.
Intensificarea raporturilor
dintre ţările noastre trebuie să conducă, în mod
logic, la încheierea tratatului de bază a acordului de frontieră
şi a celui privind micul trafic de frontieră. Ne bucură şi
faptul că a fost reluată discuţia privind deschiderea unor noi
consulate ale României în Republica Moldova şi, eventual, a
unor noi consulate ale Republicii Moldova în România. Asemenea decizii
ar fi în interesul cetăţenilor ambelor state şi ar
consolida relaţiile de cooperare şi parteneriat dintre ele.
Partidul Popular Creştin
Democrat acordă o atenţie deosebită şi relaţiilor
Republicii Moldova cu Ucraina, care este un partener politic şi economic
strategic. Aspiraţiile europene şi reformele democratice din
această ţară, consolidarea independenţei şi
creşterea rolului ei pe arena internaţională impune o cooperare
strînsă între statele noastre în avantajul ambelor
părţi. Succesul proiectului european al Ucrainei va determina
în mare măsură succesul european al Republicii Moldova. Le
sîntem recunoscători prietenilor noştri ucraineni pentru
contribuţia lor la monitorizarea frontierei noastre de răsărit
pe segmentul transnistrean, desfăşurată cu asistenţa
Uniunii Europene.
Partidul Popular Creştin
Democrat consideră că, fiind situată între România
şi Ucraina, Republica Moldova este interesată în mod special de
dezvoltarea parteneriatului strategic tripartid între ţările
noastre.
Stimaţi colegi,
Partidul Popular Creştin
Democrat este profund angajat în promovarea intereselor naţionale
ale ţării şi în continuarea procesului de consolidare a
Republicii Moldova ca stat democratic, funcţional, stabil şi prosper.
Iată de ce îndemnul
nostru este să ne conjugăm eforturile pentru a demonstra că
ţara noastră poate fi un proiect de succes spre binele
cetăţenilor ei.
Vă mulţumesc.
Domnul Marian Lupu:
Îl invit la tribuna
centrală pe domnul Dumitru Diacov, Preşedintele Fracţiunii
parlamentare a Partidului Democrat.
Domnul Dumitru Diacov – Preşedintele
Fracţiunii Partidului Democrat din Moldova:
Stimaţi colegi,
Onorată
asistenţă,
Domnule Preşedinte,
Într-adevăr, este
penultima porţiune de timp cînd Parlamentul îşi face
bilanţul activităţii sale, luînd în
consideraţie că înainte avem ultima sesiune, sesiune care va
determina atît viitorul Parlament, cît şi viitorul Republicii
Moldova, în mare măsură.
Eu mă gîndesc
că domnul Preşedinte, cred că şi doamna preşedinte al
Fracţiunii majoritare vor veni aici cu o serie de cifre, cu analize care
determină partea tehnică a activităţii Parlamentului,
cîte legi s-au adoptat, cîte proiecte au fost discutate. Un lucru,
care, într-adevăr, în mare măsură determină
activitatea Parlamentului. Însă o bună parte din viaţa Republicii
Moldova rămîne, din păcate, în afara tematicii care
se discută în cadrul Legislativului.
În această sesiune,
au fost votate multe proiecte, multe legi, dar partea calitativă a acestor
legi rămîne, desigur, şi lasă mult de dorit. Eu m-aş
referi la o serie de proiecte care aşa şi au rămas în
sertarele comisiilor parlamentare, proiecte care vin din partea opoziţiei,
proiecte care au venit şi din partea Fracţiunii Partidului Democrat.
M-aş referi la proiectul cu privire la statutul cadrelor didactice,
proiect, care, din păcate, de rînd cu promisiunea din partea
Guvernului de a veni cu o lege completă în ceea ce priveşte
situaţia din învăţămînt, nu a fost pus în
discuţie pe parcursul acestei sesiuni.
În această sesiune,
Fracţiunea Partidului Democrat a venit cu Moţiunea simplă
privind situaţia în complexul energetic. O prioritate a Republicii
Moldova, o problemă care în ordinea de zi în situaţia
economică este numărul 1. Dar, din păcate, discuţia din
Parlament a fost una formală, a fost una care nu a atins în
profunzime problemele care sînt în complexul energetic şi,
prin urmare, a rămas în afara interesului Parlamentului, probleme cu
care se confruntă Republica Moldova.
Nenumăratele
încercări ale noastre de a discuta problemele legate de politica
financiară şi cursul valutar al Republicii Moldova. Eu mă bucur
că astăzi îl avem aici, în sală, pe domnul Talmaci,
Preşedintele Băncii Naţionale. Cred că astăzi nu o
să avem fericita ocazie să discutăm această
problematică, dar ea este discutată în afara Parlamentului de
către populaţia Republicii Moldova, de către oameni.
Situaţia extrem de delicată care s-a creat pe piaţa de schimb
valutar, legată de cursul leului în raport cu dolarul american, care
creează condiţii nefavorabile pentru activitatea producătorilor
interni şi pentru o bună parte a populaţiei, care, de fapt, se
confruntă cu un impozit în plus din partea autorităţilor
locale.
În nenumărate
rînduri, noi am cerut o discuţie serioasă în problema
Transnistreană. Noi l-am invitat la Fracţiune pe domnul Şova,
ministrul reintegrării, dar această discuţie în cadrul
Fracţiunii, desigur, a rămas una nesatisfăcătoare pentru
noi. În Parlamentul Republicii Moldova este nevoie de o discuţie
amplă, care este starea de lucruri, care sînt impedimentele, de ce
problema transnistreană este atît de mult speculată în
ultimii ani, dar, din păcate, ea rămîne nerezolvată
şi astăzi?
Eu cred că noi putem
să ne aducem aminte de discuţiile în cadrul acestui Parlament atunci
cînd s-a discutat şi s-a aprobat Concepţia
securităţii naţionale, una din problemele fundamentale ale
Republicii Moldova. Noi, de la această tribună, Fracţiunea
Partidului Democrat, a propus ca să discutăm, să punem în
atenţie pericolele interne care ameninţă securitatea
naţională, exodul de populaţie, problemele ecologice şi
multe alte chestiuni. Din păcate, s-a trecut aşa, foarte repede, am
încercat să demonstrăm, nu ştiu cui, că avem o
concepţie a securităţii naţionale, document, care, practic,
aşa şi nu a lăsat o urmă, să spunem aşa, în
viaţa noastră de zi cu zi.
Acum o
săptămînă, am discutat modificări privind Legea
bugetului pentru anul 2008, discuţii foarte rapide. De fapt, am avut
impresia că s-a discutat pentru a rezolva problemele unor primari, venite
din Fracţiunea majoritară îndeosebi.
În această sesiune,
Parlamentul a revenit la un document fundamental şi anume la Codul
electoral, a majorat pragul electoral şi a interzis blocurile electorale.
Pe noi ne afectează această problemă, deoarece, în
momentul votării Preşedintelui Republicii Moldova, această
chestiune a fost inclusă în acele puncte privind care şi-a
asumat obligaţiunea şi Preşedintele Republicii, şi
Fracţiunea majoritară.
Pe parcursul anului 2005 noi am
revenit şi am scăzut pragul electoral, comunitatea
internaţională a salutat această decizie. Pe urmă,
fără nici un motiv, Parlamentul a revenit la această chestiune,
a majorat pragul, a interzis blocurile şi acum avem din nou aceleaşi
observaţii de la structurile internaţionale. Eu cred că este o
chestie absolut neserioasă, fiindcă nu a trecut nici un ciclu
electoral şi noi de două ori deja am atins această
legislaţie.
La momentul votării
Şefului statului, noi am discutat şi despre depolitizarea
funcţiei Preşedintelui Republicii Moldova. Fracţiunea Partidului
Democrat a dat dovadă de înţelegere, nu am inclus această
problemă din primele săptămîni, am lăsat la
sfîrşitul mandatului, ca să nu creăm tensiuni. Am iniţiat
o iniţiativă legislativă de modificare a Constituţiei, am
trimis-o la Curtea Constituţională.
Era absolut clar că Curtea
Constituţională trebuia să dee un aviz tehnic şi Curtea
Constituţională a făcut aşa cum, de fapt, nici nu mă
aşteptam, în primul punct se acceptă că corespunde
tehnicii. În punctul doi, ea nu corespunde altor prevederi, precum
că îngrădeşte dreptul Preşedintelui de a se ocupa cu
politica. Este o chestie, pur şi simplu, de mirat. Curtea
Constituţională, din păcate, a demonstrat că este în
angajamentul puterii, în mare măsură.
Eu sper, printre altele,
că noi vom reveni la toamnă asupra acestui proiect, fiindcă
Parlamentul este în drept să revină la acest proiect. Şi
sper foarte mult că majoritatea parlamentară îşi va asuma
această responsabilitate, vom vota şi vom avea un Preşedinte
neutru, un Preşedinte care împacă lume şi nu este unul
lider de partid, care creează atmosferă de tensiune.
În această sesiune,
eu mă întreb dacă s-a rezolvat problema mult discutată
privind accesul partidelor politice, accesul opoziţiei îndeosebi la
presă, la televiziunea publică, în primul rînd? Eu nu
cred că noi găsim un om serios care să ne spună,
într-adevăr, că s-a schimbat ceva în acest domeniu.
Justiţia
independentă. De atîtea ori noi vorbim la această temă,
Republica Moldova doreşte să se integreze în Uniunea
Europeană, Republica Moldova doreşte să iasă din procesul
de monitorizare. Păi, în primul rînd, problema
independenţei justiţiei şi într-un caz, şi în
altul este pusă în ordinea de zi. Eu personal nu am avut de
furcă cu justiţia moldovenească, sînt bucuros şi
fericit din acest punct de vedere. Dar nu demult, în raionul Leova
comuniştii cu PPCD-iştii s-au unit, au demis un vicepreşedinte
al raionului din partea Partidului Democrat. Unicul om, tovarăş
Dragan, care este la locul lui, a fost la locul lui în acest consiliu raional.
Evenimentul s-a
întîmplat la 28 februarie, doamna Greţu a încercat
să găsească dreptate în instanţele de judecată
moldoveneşti. Pînă acum, domnule Clima, pînă acuma
procesul nu a fost discutat niciodată, în fond. Îl ţin o
săptămînă–două–trei într-o instanţă
de judecată, o trimite dincolo, pe urmă o trimite dincolo, pe
urmă o trimite înapoi. Eu vă spun că ?? ????????
??????????, cum se spune. Eu eram unul dintre oamenii care privesc cu mult, cum
se spune, optimism situaţia din justiţie, dar, după aceste
cazuri, eu nu ştiu ce să spun. În schimb, la Comrat se
discută foarte operativ. Astăzi se adresează, mîine se iau
decizii. Păi, stimaţi prieteni, stimaţi colegi, totuşi,
aşa trebuie să fie.
Moldova şi lumea. Eu cred
că este un capitol foarte important în activitatea Parlamentului
este atît activitatea cu societatea civilă, ştim noi, da?
Frecvent se discută, frecvent se vorbeşte, mă bucur chiar. Nu
ştiu că societatea civilă cam de fiecare dată ne
întreabă: bine, ce faceţi voi acolo?
Şi diplomaţia
parlamentară. Eu înţeleg foarte bine, noi avem două locuri
frumoase: Cricova şi Mileşti, acolo toţi străinii
sînt foarte, foarte impresionaţi. Da, ei pleacă, noi le vorbim
în 2–3 limbi străine, în una moldovenească şi una
română, ei pleacă fericiţi din republică. Dar,
stimaţi colegi, aceasta nu schimbă situaţia. Noi îi
oblojim pe o săptămînă–două, dar ei vin acolo şi
totdeauna aud, ştiu ce se întîmplă în Republica
Moldova.
În comparaţie cu
alte partide, cu alte fracţiuni din Parlament chiar, dreapta este
tentată să facă totul aşa în negru şi sumbru,
majoritatea are obiceiul să facă totul roz, frumos şi parcă
eşti în rai. Noi ne străduim să găsim acest
echilibru, să privim lucrurile reale. De aceea, vă chemăm,
stimaţi prieteni, chemăm şi dreapta să privească real
problemele Republicii Moldova, chemăm şi guvernarea să aprecieze
real situaţia în care noi trăim.
Dacă noi ne vom minţi
unul pe altul... Eu am ascultat ieri speech-ul domnului Todoroglo în ceea
ce priveşte situaţia din agricultură, eu, pur şi simplu, nu
ştiam ce să fac de bucurie. În fiecare
săptămînă, te duci în sate şi vezi viaţa
reală, cînd asculţi discursul reprezentanţilor
Fracţiunii majoritare nu, e foarte bine, nici nu avem nevoie să ne
întrunim noi aici, hai să facem vacanţă 3–4 luni de zile,
Guvernul să îl trimitem toată vara în concediu.
Problemele sînt rezolvate.
Stimaţi prieteni,
Eu cred că dacă noi
aşa vom aborda problemele noastre, o să fie foarte complicat.
Moldova şi lumea. Eu
salut, într-adevăr, reînceperea dialogului cu România.
Partidul Democrat nu acceptă atît accentele
antiromîneşti, cît şi accentele antiruseşti, care
sună aici deseori în sală şi în republică
în general. Republica Moldova este o ţară mică, Republica
Moldova are o mie şi una de probleme, Republica Moldova trebuie să
îşi hotărască singură problemele sale, dar, desigur,
este absolut clar că Republica Moldova trebuie să fie în
relaţii bune şi cu România, în primul rînd, şi
cu Ucraina, care este ţară vecină, şi cu Federaţia
Rusă, care are o influenţă foarte importantă în
zonă, şi să facem totul posibil ca lozincile noastre proeuropene
să devină o practică. Şi să spunem foarte clar lumii:
noi dorim să ne integrăm în Uniunea Europeană. Aceasta nu
înseamnă că noi vrem să trăim rău cu ruşii,
cu ucrainenii sau cu ceilalţi din jurul nostru. Aceasta este strategia
Republicii Moldova... noi avem încă şansa în ultima
sesiune să redresăm situaţia.
Fracţiunea noastră
vă cheamă ca noi, în următoarea sesiune, să dăm
dovadă de maturitate politică, să nu agravăm situaţia,
căci este foarte real lucrul acesta. În perioada postelectorală
să nu fim puşi în situaţia unul pe altul să ne
îmblînzim, cum se spune. De aceea, eu vă chem la solidaritate,
eu vă chem la muncă asiduă pentru binele ţării.
Mulţumesc frumos.
Domnul Marian Lupu:
Îl invit la tribuna
centrală pe domnul Serafim Urechean, Preşedintele Fracţiunii
parlamentare a Partidului “Alianţa «Moldova Noastră»”.
Domnul Serafim Urechean – Preşedintele
Fracţiunii “Alianţa «Moldova Noastră»”:
Stimate domnule
Preşedinte,
Stimaţi deputaţi,
Mai ales după vizita
recentă a Preşedintelui Adunării Parlamentare a Consiliului
Europei, care a scos unele ambalaje de pe realitatea moldovenească, eu
cred că trebuie de spus lucrurilor pe nume. Numai aşa vom
păstra, cel puţin, speranţa de a le
îmbunătăţi.
Fracţiunea “Alianţa
«Moldova Noastră»” a fost cea mai activă în această
sesiune, cum şi este normal pentru forţa principală a
opoziţiei din Republica Moldova. Deputaţii noştri au avut un
mare număr de iniţiative legislative şi amendamente, date
calculate chiar de doamna Ostapciuc şi publicate în presa
comunistă.
Spre regret, însă,
proiectele opoziţiei cu cît sînt mai bune, cu atît
şi mai greu nimeresc pe agenda Parlamentului. Acei care conduc
instituţia sînt gata să încalce şi legea, şi
regulamentele, numai ca nu cumva deputaţii din “Alianţa «Moldova
Noastră»” să contribuie la îmbunătăţirea
situaţiei din ţară. Iată de ce noi am protestat, am blocat
tribuna, am sesizat organismele internaţionale, drept că
fără rezultate palpabile deocamdată.
Şi tot pe motiv că
iniţiativele legislative de calitate sînt ignorate, situaţia
din ţară devine tot mai proastă, ceea ce, cum arată
istoria, este o tendinţă obişnuită acolo unde conduc regimuri
autoritare. Sîntem nevoiţi să constatăm că prima
jumătate a anului 2008 a avut cele mai negative conotaţii de la
începutul actualei legislaturi încoace. Din cauza ineficienţei
generale a actualei puteri, dar şi a politicii ei de subminare a
vectorului european, Republica Moldova a intrat într-o fază de
regres evident atît în plan intern, cît şi în plan
extern.
În 2005, Parlamentul
făcea declaraţii romantice despre consensul proeuropean, substituit
imediat prin coaliţia roş–oranj. În iulie 2006, se votau la
grămadă pretinse legi reformatoare, care, în esenţă,
ascundeau interese de clan. În 2007 încă se mai aştepta
apariţia efectelor democratice ale acestor legi, iar alegerile locale,
fraudate de putere, au fost salvate în faţa observatorilor
internaţionali de electorat, care au optat preponderent pentru
forţele de opoziţie. Pînă aici, cu toate problemele, se
mai păstrau aparenţele unor tendinţe democratice, dar şi
ele s-au pierdut în 2008, cînd activitatea Parlamentului a devenit
şi mai obscură. Au fost efectuate modificări legislative
orientate cu tupeu spre anularea unor paşi mărunţi de a reforma
situaţia din ţară.
Majoritatea parlamentară a
ignorat nevoile cetăţenilor şi a deservit interesele grupurilor
protejate de guvernare. O serie de acte adoptate sînt bănuite
că ar reprezenta corupţia de la vîrful puterii. Iată de
ce, stimată audienţă, mesajele partenerilor noştri
occidentali devin tot mai explicite şi prin accentul, prin lipsa de
eficient, prin proasta implementare a reformelor cu care se lăudau
pînă pe curînd comuniştii şi aliaţii lor.
Iată de ce, spre deosebire
de alte state estice, care au iniţiat negocierile pentru cadrul
următor al relaţiilor cu Uniunea Europeană, Republicii Moldova i
se arată cu degetul la problemele grave pe care le are: ale climatului de
afaceri, ale justiţiei independente, ale presei libere, ale sistemului
politic şi ale condiţiilor necesare pentru garantarea alegerilor
corecte.
Fiind ţară membru a
Consiliului Europei cu cel mai îndelungat termen de monitorizare, liderii
iresponsabili ai PCRM şi PPCD sfidează această organizaţie,
ignorînd recomandările. Majoritatea parlamentară a introdus
bariere în calea dreptului la asociere politică şi
preelectorală, a ridicat la 6% pragul electoral, limitînd dreptul
cetăţenilor de a fi reprezentaţi, a discriminat
deţinătorii de dublă cetăţenie, pe care tot ea a
instituit-o anterior absolut necondiţionat.
Fără
îndoială, la capitolul “Regrese”, dacă vorbim numai de
monitorizarea Moldovei de către organismele europene, intră şi
distribuirea pe criterii evident politice a alocaţiilor de la bugetul de
stat pentru administraţiile publice locale, instrument de recompensare a
celor care au ales reprezentanţii PCRM sau ai partidelor ce slujesc
comuniştii, dar şi pîrghiile de strangulare financiară a acelor
comunităţi ce au făcut alte opţiuni.
Tot aici sînt de
menţionat şi atacurile ce se înteţesc asupra
instituţiilor de presă neloiale puterii. În acelaşi timp,
se amplifică activitatea propagandistică şi denigratoare a
instituţiilor acaparate şi utilizate în scop politic de
către putere.
Hărţuirea unor tineri
mai rebeli care au criticat comuniştii pe forumuri în Internet,
în învinuirea parcă ei ar planifica răsturnarea ordinii
constituţionale, pune vîrf la toate şi face Moldova o
“Birmă” în centrul Europei. Ca şi limitarea
imunităţii judecătorilor şi promovarea unor cadre renumite
prin adoptarea deciziilor ilegale, care au adus la condamnarea Republicii
Moldova de către CEDO. Ca şi refuzul de a lupta la modul serios cu
corupţia şi traficul de stupefiante, protejat de organele de
forţă şi de securitate ale regimului. Ca şi traficul de
fiinţe umane, protejat de autorităţi pînă la
obţinerea unor avertismente deschise din partea americanilor. Ca şi
rating-ul, o practică înfloritoare de preluare a afacerilor de
succes, inclusiv a celor iniţiate de investitorii străini şi
continuarea atacurilor deloc amabile la adresa vecinilor, dar şi multe
altele. Din păcate, acesta e bagajul acumulat de actuala guvernare
în prima jumătate a anului şi prezentat în faţa
Europei şi a lumii.
Lluis Maria de Puig a spus
foarte clar, că vizita sa în Moldova are conotaţie
politică şi cine trebuie înţelege acest lucru. Dar el a
indicat ferm şi faptul că accesul nostru în Uniunea
Europeană nici nu se discută atît timp cît
autorităţile refuză să îndeplinească
angajamentele şi obligaţiile ţării în cadrul
Consiliului Europei. Deşi comuniştii au alergie, se fac oranj
cînd aud asemenea avertizări şi cînd li se aminteşte
de monitorizare.
Fracţiunea “Alianţa
«Moldova Noastră»” consideră că anume implementarea fidelă,
rapidă şi durabilă a normelor Consiliului Europei ar deschide
ţării perspectivele integrării europene. Demnitarii occidentali
acuză proasta implementare a legilor, dar unii conducători de pe la
noi, inclusiv din Parlament, încearcă să se ascundă de
responsabilitate în spatele acestei constatări, dau vina pe
implementare.
Accentuez însă
că a urmări modul în care se realizează în
practică legislaţia este una din atribuţiile directe ale
Parlamentului şi, nu numai din punctul meu de vedere, atribuţia cea
mai prost îndeplinită la moment. Exemple ale
iresponsabilităţii Legislativului în acest domeniu sînt
exact atîtea cîte eşecuri avem în implementarea
legislaţiei.
Dar am să aduc numai unul
recent dintr-un domeniu lăudat al pseudoreformatorilor, Raportul anual al
Consiliului Coordonator al Audiovizualului a fost unul incomplet şi
manipulator. Iar audierea lui în Parlament s-a tergiversat cîteva
luni de zile, după care ea a fost ignorată prin lipsa în sală
a Preşedintelui Parlamentului şi de promotorul privatizării
posturilor publice din Chişinău, tovarăşul Roşca,
şi de autoarea aşa-numitului Cod de Aramă al
Audiovizualului. Deci fiecare şi-a făcut trebuşoara, interesul
şi acum coaliţia roş–oranj e profund dezinteresată.
Apropo, de vicepreşedintele
urcat de Voronin în Prezidiu. Degeaba roade papucii prin toată
lumea, încercînd să explice asemenea atitudini şi fapte
sau să îşi menţină canalele de dezinformare a
cancelariilor occidentale. Anunţul despre acordul de colaborare dintre
Partidul Democrat Liberal din România şi Partidul Liberal din
Republica Moldova arată că el riscă să devină un
renegat şi în cadrul familiei popularilor europeni, dacă mai
acceptă să fie folosit în schemele clanului Voronin.
Fac aceste aprecieri cu tot
respectul pentru membrii demni ai PPCD, pe care reprezentanţii
“Alianţa «Moldova Noastră»” îi vor susţine în
coaliţiile locale, ca şi pe toţi democraţii oneşti.
Şi poate că, în următoarea sesiune parlamentară,
conducerea PPCD va reveni la lupta pentru eliberarea Moldovei de comunism
şi de mafia adevărată cea din jurul clanului Voronin.
În final, reiterez
poziţia insistentă a Fracţiunii “Alianţa «Moldova
Noastră»” de a lua în serios angajamentele asumate de Republica
Moldova în faţa organismelor europene, din care facem parte şi
pe care vă îndemn, sîntem obligaţi să facem uz de
toate atribuţiile şi de pîrghiile de care dispunem, ele
oferă Legislativului putere, dar tot ele ne fac şi responsabili de
asigurarea progresului democratic al ţării.
Vă mulţumesc pentru
atenţie.
Domnul Marian Lupu:
Stimaţi colegi,
O invit la tribuna
centrală pe doamna Eugenia Ostapciuc, Preşedintele Fracţiunii
parlamentare a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.
Doamna Eugenia Ostapciuc – Preşedintele
Fracţiunii Partidului Comuniştilor din Republica Moldova:
Stimate domnule
Preşedinte,
Stimaţi deputaţi,
Doamnelor şi domnilor,
Legislatura a XVI-ea a
Parlamentului se apropie de final. Peste circa jumătate de an actuala
componenţă a organului legislativ va transmite ştafeta
responsabilităţii unui nou corp de deputaţi. De aceea, putem
susţine că sesiunea curentă este deosebită, deoarece,
în fond, face totalurile prealabile ale legislaturii. Concomitent, putem
spune că sesiunea a relevat şi a accentuat un şir de
tendinţe esenţiale în activitatea legislatorilor.
Cred că nu este necesar
să mă opresc la statistica actelor legislative adoptate, domnule
Diacov, chiar dacă cifrele sînt semnificative.
Este cu mult mai
importantă concluzia obiectivă că actualul corp de
deputaţi, în linii generale, a făcut faţă sarcinii de
asigurare legislativă a dezvoltării în continuare a
ţării şi societăţii pornind de la interesele
cetăţenilor, de la cerinţele şi provocările timpului.
Şi aceasta în pofida
unor circumstanţe social-economice destul de complicate,
începînd cu barierele artificiale în calea exportului
vinurilor şi terminînd cu seceta din anul trecut.
Asigurarea şi în
aceste condiţii a dezvoltării stabile a complexului economic şi,
pe baza aceasta, ridicarea calităţii vieţii populaţiei,
creşterea autorităţii Republicii Moldova pe arena
internaţională, iată doar cîteva din argumentele care
demonstrează eficient activitatea Partidului Comuniştilor aflat la
guvernare, randamentul înalt al muncii majorităţii
parlamentare.
Anume datorită eforturilor
majorităţii noastre, putem vorbi, în principiu, de
eficienţa sesiunii care se încheie astăzi. Un pachet
întreg de legi adoptate în cadrul sesiunii perfecţionează
bazele legale ale reformelor sociale desfăşurate în
ţară şi orientate spre ridicarea nivelului de trai al oamenilor,
legile cu privire la ajutorul social şi la ipotecă, o serie de
modificări în legile privind protecţia socială a unor
categorii de populaţie etc.
Componenţa economică
a cadrului legislativ a fost determinată de atare documente cum ar fi
legile privind rectificarea bugetului pentru anul 2008, modificarea actelor
legislative care determină politica fiscală pentru anul 2009, Legea
cu privire la arbitrajul comercial internaţional, Legea privind
reglementarea valutară şi altele.
Consolidării
suveranităţii şi statalităţii, democratizării
şi în continuare a tuturor laturilor vieţii a fost
subordonată adoptarea Concepţiei Securităţii Naţionale
a Republicii Moldova, a Codului contravenţional, a legilor cu privire la
prevenirea şi combaterea corupţiei, cu privire la Codul de
conduită a funcţionarului public, privind întrunirile,
modificările la Codul electoral şi altele.
Realizarea Planului individual
de acţiuni “Republica Moldova – Uniunea Europeană” a fost una din
cele mai importante direcţii în activitatea legislativă a
Parlamentului pe parcursul sesiunii şi a avut drept rezultat aprecierea
pozitivă din partea structurilor Consiliului Europei.
O particularitate a sesiunii de
care am vorbit mai sus este apariţia şi consolidarea unor noi
tendinţe în activitatea legislatorilor. Merită atenţie,
în primul rînd atenţie sporită a Parlamentului
faţă de societatea civilă, atitudinea atentă a
deputaţilor faţă de iniţiativele şi propunerile venite
din partea societăţii.
Dialogurile legislatorilor cu
membrii societăţii civile, ca element important al creării unei
societăţi cu adevărat democratice, a căpătat un
caracter permanent, spre deosebire de timpurile cînd asemenea dialog era
stopat o dată cu încheierea campaniei electorale.
Încă o
tendinţă semnificativă constă în perfecţionarea
legăturilor deputaţilor cu alegătorii în căutarea
unor forme şi metode noi, moderne ale acestei activităţi de care
Fracţiunea parlamentară a PCRM se ocupă permanent.
Tradiţionalele întîlniri cu alegătorii şi primirea
cetăţenilor în audienţă se suplimentează cu
deplasările Fracţiunii în teritorii, întîlnirile
permanente ale deputaţilor cu consilierii de diferite niveluri etc.
Cea de a treia
tendinţă, în opinia noastră, este atingerea unui nivel
calitativ nou al conlucrării dintre puterea legislativă şi cea
executivă. Bazele acestei colaborări au fost puse încă
în anul 2001. Pe parcurs, ea a căpătat o dezvoltare
permanentă, devenind tot mai concretă şi mai fructuoasă.
Aceasta a condus la realizarea
în mare măsură a programelor de guvernare anterioare, precum
şi la începutul realizării noului Program de guvernare “Progres
şi integrare”, bazat, ca şi celelalte programe, pe platforma
electorală a PCRM.
Sperăm că noua
componenţă a Executivului va asigura o continuitate în politica
internă şi externă, va continua realizarea strategiilor şi
programelor naţionale iniţiate în ultimii ani şi anume:
Strategia de creştere economică şi reducere a
sărăciei, Programul naţional “Satul moldovenesc”, Strategia de
informatizare a societăţii, Programul de gazificare, Strategia cu
privire la tineret şi multe altele.
Menţionînd cu
satisfacţie aceste şi alte momente pozitive, nu putem ignora şi
faptul că, pe parcursul sesiunii, au avut loc şi unele tendinţe
negative. Una din ele constă în manifestarea de către o parte
de deputaţi a dispoziţiilor populiste. După sistarea
transmiterii în direct a lucrărilor Parlamentului, am sperat că
acest fenomen se va diminua substanţial. Cu părere de rău, acest
lucru nu s-a întîmplat.
Se vede că dorinţa de
a face promisiuni goale nu are margini. Acest lucru se referă la unii
dintre colegii noştrii, reprezentanţi ai fracţiunilor de
opoziţie, care vorbesc de la microfoane despre necesitatea majorării
imediate a pensiilor, salariilor, îndemnizaţiilor etc., iar faptul
că aceste majorări nu se încadrează în
posibilităţile bugetului pe aceşti deputaţi nu îi
interesează. De fapt, ei nici nu participă la formarea şi
aprobarea bugetului.
Cu alte cuvinte, avem în
faţă un exemplu clasic de cinism, o şmecherie politică care
are un singur scop: de a cîştiga dividende în vederea
viitoarelor alegeri parlamentare. Dincolo de acest scop se vede şi
altă tendinţă negativă, încercările
opoziţiei distructive de a ne implica cu mult înainte de termen
în lupta electorală, în detrimentul calităţii
şi eficienţei procesului legislativ, asigurării legale a
eforturilor creatoare ale partidului de guvernămînt.
Pe parcursul sesiunii, am fost
de multe ori şocaţi de învinuirile şi demascările
unor fracţiuni şi grupări parlamentare, grupuri parlamentare
care încearcă să se excludă reciproc din lupta pentru
putere.
Opozanţii noştri au
şi un subiect comun, în jurul căruia ei sînt gata să
se consolideze. Este vorba de anticomunismul primitiv. Unii din ei se străduiesc
să politizeze la maximum orice chestiune de pe ordinea de zi a
Parlamentului, să implice o direcţionare anticomunistă şi
acţionează cu o insistenţă care adesea
depăşeşte limitele unui psihic normal.
În acest context, apare
fireasca întrebare: domnilor oare nu v-aţi săturat să
repetaţi la nesfîrşit unul şi acelaşi lucru, oare
potenţialul intelectual nu vă permite să mai inventaţi
şi altceva afară de aceste clişee anticomuniste cu vechimea de
15–20 de ani. Oare nu vreţi, nu vedeţi că aceste lozinci ideologice
deja nu-i mai interesează, nu îi mai atrag pe alegători. Oare
nu vă daţi seama că nu vă pot ajuta nici cumpărarea cu
bani şi alte bunuri a candidaţilor şi alegătorilor, nici cu
coruperea consilierilor pentru a ocupa un post sau altul, pentru că aceste
lucruri deja nu mai sînt acceptate de majoritatea cetăţenilor.
Dacă nu vedeţi
şi nu simţiţi toate acestea, atunci cred că punctul pe “i”
îl vor pune în 2009 anume alegătorii de care, chipurile,
aveţi atîta grijă. Desigur, acest populism, aceste certuri
dintre partide, această isterie anticomunistă şi această
corupere a electoratului nu are nimic comun cu interesele oamenilor de
rînd.
Noi sîntem ferm
convinşi că pe prim-plan trebuie să se afle adevărata
grijă pentru oamenii care ne-au înmînat mandatul
încrederii, care ne-au înaintat în Parlament şi ne-au
încredinţat soarta lor, soarta ţării, anume aceşti
oameni şi numai ei sînt în drept să judece despre faptul
cum ne-am realizat în aceşti ani mandatul de ales al poporului.
Şi vor judeca nu după declaraţiile de la microfoanele
parlamentare sau de la mitinguri, nu după învinuiri şi
ameninţări, nu după promisiunile goale. Ei vor judeca după
faptele reale care conduc la ridicarea nivelului de trai, redresarea economiei,
renaşterea sferei spirituale.
Cred că anume cu aceste
gînduri, stimaţi colegi, putem închide ultima pagină a
sesiunii de primăvară–vară 2008, iar în perioada
următoare să continuăm faptele bune care au caracterizat
sesiunea curentă, să realizăm promisiunile electorale pe care ni
le-am asumat în primăvara anului 2005.
Vă mulţumesc pentru
atenţie.
Domnul Marian Lupu – Preşedintele
Parlamentului Republicii Moldova:
Stimaţi colegi,
Acestea au fost
declaraţiile, luările de cuvînt ale şefilor de grupuri
parlamentare. Opinii diverse. Îmi ziceam că e bine că în
cadrul şedinţei de astăzi nu aplicăm principiul dreptului
la replică, fiindcă riscăm să intrăm în
dezbateri de altă natură.
Cel puţin este absolut
firesc ce se întîmplă astăzi, opinii diferite, lucruri
fireşti pentru un sistem democratic şi discuţii în
contextul dezbaterilor parlamentare. Tradiţional, la acest
sfîrşit de sesiune primăvară–vară 2008, stimaţi
colegi, voi încerca succint să pun în evidenţă unele
accente care se referă la realizările şi performanţele
Parlamentului în întregime pe durata acestei sesiuni.
Şi voi începe prin a
menţiona acordarea votului de încredere noului Guvern şi
aprobarea programului de activitate al acestuia, însoţite de
frumoase şi bine meritate aprecieri la adresa atît a doamnei Prim-ministru,
cît şi la adresa echipei sale.
Faptul că aceste aprecieri
au fost expuse, practic, de toate fracţiunile parlamentare generează
o anumită speranţă în desfăşurarea unei
conlucrări mai strînse şi mai eficiente dintre corpul de
deputaţi şi Legislativ, şi Executiv, pardon. Cu
referinţă la cea dintîi sarcină a Parlamentului, cea de
activitate legislativă, cred că merită a fi apreciată
adoptarea unui şir de legi noi care vizează atît domeniul
socioeconomic, cît şi sistemul judecătoresc, continuarea per
ansamblu a promovării reformelor democratice.
Exerciţiul de adaptare la
noile realităţi ale legislaţiei în vigoare, în
special celei din domeniul economic, a fost ghidat de noile principii ce stau
la baza activităţii de întreprinzător şi pe care
Parlamentul le-a legiferat încă în 2006, lansînd
procesul de optimizare a legislaţiei, cunoscut ca procesul “ghilotinei”.
Stimaţi colegi,
Vreau să atrag
atenţia că această reformă nu s-a încheiat o
dată cu adoptarea, la finele sesiunii precedente, a celor două legi
care introduc modificări de fond. Optimizarea legislaţiei respective
este un proces de durată în care continuăm să
participăm, să fim antrenaţi şi noi, membrii Parlamentului,
cu suportul indiscutabil al comunităţii de afaceri.
Examinarea propriu-zisă a
proiectelor de legi în cel mai scurt timp va fi complimentată cu un
nou element, cel de evaluare a impactului legislaţiei adoptate.
În aşa mod se va
extinde şi formatul funcţiei Legislativului de control parlamentar
asupra respectării şi implementării prevederilor legale, fapt ce
distinge actuala legislatură de toate cele precedente. În
acelaşi context al exercitării controlului parlamentar prin audierile
parlamentare pe subiecte tradiţionale, voi evidenţia raportul asupra
cauzelor pronunţării hotărîrilor CEDO în
privinţa Republicii Moldova, precum şi a executării acestora.
Diplomaţia
parlamentară este o altă direcţie importantă, a fost,
rămîne şi va fi în continuare importantă în
activitatea Forului legiuitor, s-a pronunţat tradiţional pe filiera
relaţiilor bilaterale atît în spaţiul vestic, cît
şi în cel estic, precum şi prin participarea
tradiţională la lucrările organizaţiilor
internaţionale partenere.
Graţie, nu în
ultimul rînd, poziţiei echilibrate şi constructive a Legislativului,
Moldova, pe durata acestei sesiuni, a fost vizitată de preşedintele
Consiliului Federaţiei din Rusia domnul Mironov.
La fel, Chişinăul
şi Parlamentul de la Chişinău au găzduit cea de a treia
şedinţă a Comitetului Interparlamentar de Cooperare moldo-rusă.
Pe durata acestei perioade de timp, a fost organizată şi
desfăşurată la înalt nivel şedinţa ordinară
mixtă a comisiilor pentru politică externă şi integrare
europeană, “Republica Moldova – Ucraina”. Sînt sigur că
aceeaşi poziţie constructivă, raţională şi
echilibrată a Parlamentului moldovean se face auzită şi în
alt stat vecin România, fapt confirmat recent de ministrul afacerilor
externe al acestei ţări, fiind în vizită la Chişinău.
Demersurile şi activitatea
cu conotaţie proeuropeană a Legislativului moldovean au făcut
posibilă acordarea asistenţei comunitare pentru Proiectul “Tuning”,
un proiect de cooperare interinstituţională care vine în
premieră absolută pentru Republica Moldova.
Şi vreau să vă
spun că mă încurajează acel fapt că vom avea în
calitate de parteneri pentru realizarea acestui proiect ambele Camere ale
Parlamentului francez şi Parlamentului Ungariei, a căror conducere se
anunţă a fi prezentă la Chişinău cu ocazia
lansării oficiale a acestui proiect în data de 17 septembrie curent.
La fel, în contextul
rezultatelor importante ale diplomaţiei parlamentare moldoveneşti,
voi menţiona şi Moţiunea privind susţinerea integrării
europene a Republicii Moldova de către Bundestagul german, care recunoaşte
opţiunea europeană declarată de conducerea ţării.
Îmi exprim speranţa că, urmare a continuării eforturilor
noastre comune, exemplul Germaniei va fi preluat şi de alte state membre
ale Uniunii Europene.
Un alt rezultat proeminent
în aceeaşi direcţie sînt relaţiile ascendente ale
Moldovei cu Consiliul Europei. Perseverenţa actualului Legislativ în
onorarea angajamentelor faţă de acest For, soldată cu rezultate
importante, aş zice chiar măsurabile, conferă actualului
Parlament calitatea de partener credibil, determinînd prezenţa mult
mai frecventă a Republicii Moldova pe agenda Organizaţiei pan
europene.
Astfel, Legislativul moldovean
a fost onorat de discursul domnului Preşedinte al Adunării
Parlamentare a Consiliului Europei Lluis Maria de Puig, care a dat aprecieri
rolului Legislativului de la Chişinău în promovarea
continuă a valorilor democratice în ţară şi, în
primul rînd, prin deschiderea sa către societate.
Stimaţi colegi,
Consider că rolul
Parlamentului nu se limitează doar la activitatea legislativă de
control sau de activităţi interparlamentare. Fără a diminua
importanţa acestor funcţii, sînt absolut sigur că
Legislativul este tocmai acea instituţie care vine să consolideze
societatea. Toţi împreună am lucrat nu doar la adoptarea
legilor. Ne-am plasat pe poziţii proactive, antrenînd în acest
proces şi societatea civilă, ceea ce permite dincolo de avansarea
calitativă a legislaţiei adoptate şi monitorizarea efectelor
socio-economice ale legilor.
Acest fapt constituie una din
caracteristicile esenţiale ale actualei legislaturi. Parteneriatul public
privat este nu doar o parte a procesului de democratizare, dar şi,
în viziunea mea, este generator şi al altor transformări, mai
profunde ale societăţii, transformări în consolidarea
construcţiei statale.
Cultura civică
dinamizează dezvoltarea culturii politice şi viceversa. Aceasta este
chintesenţa valorilor democratice atît de frecvente evocate şi
declarate, inclusiv în această sală. Sînt convins că
doar pe această cale putem ajunge la realitatea cînd devine
funcţională formula optimă: “statul pentru cetăţean
şi cetăţeanul pentru stat”.
Pe acest motiv, corpul
deputaţilor, în tandem cu exponenţii sectorului asociativ, au
elaborat proiectul Conceptului dezvoltării societăţii civile
care îşi propune să extindă formatul nu doar al dialogului
pe dimensiunea Parlament–societatea civilă, dar cel al
însăşi activităţii parlamentare tradiţionale. De
fapt, societatea devine partenerul nostru, societatea devine partenerul
Legislativului în exercitarea funcţiilor sale, majorînd
substanţial gradul de responsabilitate reciprocă al statului şi
societăţii pentru destinele ţării.
Iar formarea, educarea
responsabilităţii civice cu orientare în special asupra
tinerelor generaţii trebuie în continuare să fie, în
viziunea mea, una dintre priorităţile statului.
În continuare,
stimaţi colegi, voi insista că una din necesităţile
stringente este promovarea continuă şi univocă a imaginii
statului Republica Moldova. Deputaţii sînt sau cel puţin
urmează să fie printre cei mai eficienţi promotori şi
susţinători ai suveranităţii, independenţei,
integrităţii teritoriale şi imaginii ţării şi a
poporului pe care îl reprezintă.
Participarea membrilor
Parlamentului în diverse activităţi în parteneriat cu
colegii din străinătate oferă posibilitatea de a livra
informaţii despre ţară. Aceste informaţii trebuie să
fie veridice şi vreau să atrag atenţia asupra acestui subiect
în mod particular. Nu sînt adeptul extremelor, a
înfrumuseţării excesive, dar nici a înnegririi
tendenţioase a realităţilor noastre. Sînt multe probleme
care se discută şi se rezolvă pe intern într-o
manieră normală. Chiar şi aici, în sala
şedinţelor plenului Parlamentului, tonalitatea şi forma
discuţiilor nu întotdeauna sînt cele mai adecvate.
Dar vă rog să nu
uităm că nu interesele de partid, şi chiar mai puţin cele
personale, trebuie să ne domine. Primatul absolut este deţinut de
interesele concetăţenilor noştri, de interesele statului. Or,
părerea mea, fiecare dintre noi, pe lîngă faptul că este
cetăţean cu mai multă responsabilitate, mai este sau cel
puţin trebuie să fie şi statalist, respectiv să se
manifeste ca atare. Să recunoaştem, unora le reuşeşte mai
mult, altora mai puţin.
Dar, stimaţii mei colegi,
dacă noi nu vom şti şi nu vom dori să ne promovăm
ţara, atunci cine, credem, va face acest lucru în locul nostru?
În final, stimaţi colegi, ţin să subliniez că actuala
legislatură care este pe cale de a se încheia, reuşeşte,
în pofida discuţiilor uneori aprigi, să se menţină
într-un făgaş de lucru constructiv.
Personal, am tot respectul
faţă de întreg corpul de deputaţi, indiferent dacă
împărtăşesc sau nu poziţiile şi viziunile
exprimate sau cele promovate. Aşa cum sfîrşitul
încoronează opera, vreau să încurajez deputaţii
să dea dovadă de echilibru, respectuozitate şi responsabilitate
pînă la finele exercitării actualului mandat.
Acest moment este deosebit de
important şi pentru a oferi un bun exemplu, un exemplu demn de urmat
şi colegilor noştri din Adunarea populară a Găgăuziei.
Din cele expuse aş vrea să concluzionez, stimaţi colegi, că
Parlamentul a reuşit suficiente lucruri bune pe durata acelor 7 luni de
zile care s-au scurs. Şi, în particular, contrar unor opinii, cred
că actualul Parlament a reuşit să dinamizeze procesul de
integrare europeană a ţării, în special prin
perseverenţă, continuitate, iniţiativă, curaj în
asumarea de responsabilităţi şi, nu în ultimul rînd,
prin onorarea promisiunilor şi angajamentelor declarate.
În pofida faptului
că vor fi, în mod evident, încercări de a transforma
următoarea sesiune de toamnă – iarnă în avanscena luptelor
preelectorale, personal am încredere în maturitatea noastră
comună, maturitatea noastră a tuturor. Şi vreau să cred
că odihna care vă aşteaptă, va servi nu doar pentru a ne
înarma ideologic, dar, în primul rînd, pentru a reveni cu noi
puteri asupra rezolvării problemelor curente, specifice
activităţii Legislativului pentru menţinerea şi
consolidarea stabilităţii şi promovarea în continuare a
reformelor începute.
Stimaţii mei colegi,
Vreau să vă
mulţumesc pentru activitatea desfăşurată de către
toţi împreună şi fiecare în parte pe durata sesiunii
de primăvară–vară a anului 2008, să vă doresc
vacanţă plăcută pentru ca în luna august, la
sfîrşitul lunii august, cînd revenim la activităţile
parlamentare plini de forţe şi energie, să ne continuăm
calitativ activitatea noastră de deputaţi.
La această etapă,
stimaţii mei colegi, anunţ şedinţa de astăzi,
ultima şedinţă a sesiunii, cît şi sesiunea
propriu-zisă, încheiată şi vreau să vă propun să
onorăm Imnul şi Drapelul Republicii Moldova. (Se intonează
Imnul de Stat al Republicii Moldova.) (Aplauze.)
Stimaţi colegi,
Tradiţional, o cupă
de şampanie la sfîrşit de sesiune, după care o să
vă invităm pe toţi la intrare pe scări, la intrarea
centrală, pentru a face o poză comună înainte de sesiunea
de toamnă, cînd începem mai pronunţat deja campania
preelectorală.
Vă mulţumesc.
Şedinţa s-a
încheiat la ora 11.05.
Stenograma a fost
pregătită spre publicare
în Direcţia documentare parlamentară a
Aparatului Parlamentului.
|