DEZBATERI
PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVIII-a
SESIUNEA
I ORDINARĂ – SEPTEMBRIE 2009
11
septembrie 2009 – continuarea şedinţei din 10 septembrie 2009
(STENOGRAMA)
sumar
1. Dezbateri asupra ordinii de zi şi aprobarea
ei.
2. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de
Hotărîre privind aprobarea nominală şi numerică a
comisiilor permanente.
3. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre
privind demisia Preşedintelui Republicii Moldova.
4. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre
privind asigurarea interimatului funcţiei de Preşedinte al Republicii
Moldova.
5. Declaraţia domnului deputat Grigore Petrenco
– Fracţiunea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.
Şedinţa
începe la ora 14.17.
Lucrările sînt prezidate
de domnul Mihai GHIMPU, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul
Serafim Urechean, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, de domnii Iurie
Ţap şi Marcel Răducan, vicepreşedinţi ai
Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct
al Aparatului Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor
deputaţi,
Bună ziua.
Vă anunţ că
la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din
totalul celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 98
de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Vladimir Eremciuc,
Vladimir Voronin; Ana Guţu – în delegaţie.
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Bună ziua.
Îmi pare că astăzi
avem o zi bună.
Înainte de a
continua şedinţa de ieri, îmi permiteţi să aduc la
cunoştinţă Parlamentului... Astăzi are loc continuarea
şedinţei de ieri. Aşa este după Regulament.
Sînteţi de acord, da, Fracţiunea PCRM?
Stimaţi colegi,
Vă rog,
puţină răbdare.
Stimaţi colegi,
Îmi permiteţi
să aduc la cunoştinţă cererea... Vă rog să
luaţi loc. Am zis că o să vă ofer cuvîntul. Îmi
permiteţi să aduc la cunoştinţă Parlamentului un
document, care a apărut astăzi proaspăt, acum, adresat
Parlamentului. Şi nu insistaţi, vă rog. Proceduri o să fie
mîine, dacă nu înţelegeţi ce vă spun acum.
Stimaţi
deputaţi,
Aduc la
cunoştinţă cererea Preşedintelui Republicii Moldova Vladimir
Voronin adresată Parlamentului:
Către Parlamentul
Republicii Moldova.
În temeiul
articolului 90 din Constituţia Republicii Moldova, aduc la
cunoştinţă forului legislativ al ţării decizia mea de
a demisiona din funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
11 noiembrie 2009 Vladimir
Voronin
Septembrie. Da, eu spun
că ce mai dorea. Înregistrată în Cancelaria Parlamentului
cu nr.1054. 11 septembrie.
Microfonul nr.4.
Domnul Ion Pleşca – Partidul „Alianţa «Moldova
Noastră»”:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Domnule Preşedinte al
Parlamentului,
Stimaţi colegi,
Ieri, noi am adoptat
ordinea de zi pentru şedinţa în plen de ieri şi de
astăzi, de aceea vin cu o propunere, adică din partea Fracţiunii
„Alianţa «Moldova Noastră»”: dumneavoastră, ca Preşedinte
al Parlamentului, să propuneţi modificarea ordinii de zi cu
includerea chestiunii în legătură cu cererea de demisie a lui
Vladimir Voronin din funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi
această propunere să fie pusă la vot. Da, două chestiuni:
declararea funcţiei vacante şi asigurarea interimatului funcţiei
de Preşedinte al Republicii Moldova.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc, domnule
deputat.
Dacă ţine de
această chestiune, vă ofer cuvîntul, iar dacă de
procedură, apoi după aceasta. Nu vă supăraţi, domnule
Petrenco.
Stimaţi colegi,
De procedură? Poftim.
Domnul Grigore Petrenco – Partidul Comuniştilor
din Republica Moldova:
Domnule Ghimpu,
În primul
rînd, nu dumneavoastră trebuie să hotărîţi
cînd să conectaţi microfonul şi cînd să
deconectaţi. Vă rog documentaţi-vă mai bine şi
citiţi Regulamentul Parlamentului. Şi cum prevede Regulamentul:
cînd aveţi dreptul să închideţi microfonul şi
cînd nu.
În al doilea
rînd, aţi convocat şedinţa de astăzi pentru ora
14.00, acum e ora 14.25. Noi vrem să ştim: care este cauza,
totuşi? De ce aţi întîrziat la şedinţă? De
ce nu am început această şedinţă la timp? Vreau
să vă aduc la cunoştinţă că este pentru prima
dată în istoria Parlamentului Republicii Moldova cînd nu se
începe şedinţa la timp.
Domnule Ghimpu,
Parlamentul Republicii
Moldova nu este Consiliul municipal şi nu sînteţi
preşedintele Consiliului municipal. Cel puţin în semn de
respect faţă de corpul diplomatic, care astăzi s-a adunat aici,
la această şedinţă, trebuia să începeţi la
timp.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
O clipă.
Stimaţi colegi,
Neînceperea
şedinţei la timp, la ora 14.00 este legată tot de lipsa de
caracter, de voinţa politică a celor care au condus Republica
Moldova, Preşedintele Voronin şi doamna Greceanîi, care nu au
avut curajul să vină în faţa Parlamentului să îşi
dea demisia, aşa cum prevede Constituţia. Iată care este motivul
din ce cauză noi începem şedinţa puţin mai
tîrziu. Aceasta-i.
Poftim, domnul Muşuc.
Domnul Eduard Muşuc
– Partidul
Comuniştilor din Republica Moldova:
Vă mulţumesc.
Am aşteptat
începînd cu ziua de ieri această posibilitate de a veni cu
acest discurs mic, ca atare, vreau să mă refer la procedura deciziei
care a fost aprobată ieri. În primul rînd, vreau să
constat un lucru trist. Ieri, nu mi s-a oferit cuvîntul, ieri mi-aţi
închis microfonul şi solicit respectuos, domnule Mihai Ghimpu,
să nu continuaţi practica dumneavoastră tristă din
Consiliul municipal Chişinău aici, în forul naţional,
în Parlamentul Republicii Moldova. Solicit insistent lucrul acesta.
Ieri, am solicitat
cuvîntul pentru că consider că am aprobat o decizie
greşită. În primul rînd, cînd am aprobat
componenţa numerică a comisiilor, nu exista o înţelegere
la nivel de Biroul permanent al Parlamentului. Şi astăzi vă
veţi convinge că vom fi nevoiţi să venim şi să
modificăm decizia de ieri. Ceea ce înseamnă că trebuia
să îmi oferiţi ieri cuvîntul, ca să nu comitem
greşeli.
A doua chestiune. Nici
aprobarea numerică a comisiilor nu rezolva problema, trebuia să
repartizăm pentru fiecare fracţiune cîţi membri,
cîţi deputaţi din partea fiecărei fracţiuni trebuie
înaintaţi în fiecare comisie. Lucru care nu s-a făcut
ieri.
Reieşind din aceasta,
încă o dată vreau să îmi termin gîndul.
Solicit ca dumneavoastră să conduceţi corect
şedinţele Parlamentului, fără abuz, fără atacuri
la persoană, fără ca să închideţi gura şi
să închideţi microfoanele, aşa cum prevede legea
democraţiei şi Regulamentul Parlamentului.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav
Untilă – Partidul „Alianţa «Moldova Noastră»”:
Mult stimate domnule
Preşedinte,
Astăzi este 11
septembrie, eu aş propune să anunţaţi un minut de
reculegere pentru acei care au murit în urma actului de terorism în
Statele Unite ale Americii. Vă rog.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Vă rog, un minut de
reculegere. (Se păstrează un minut de reculegere.)
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Eu nu sînt
împotrivă ca fiecare dintre noi să se folosească de
dreptul prevăzut de Regulamentul Parlamentului, dar eu cred că
fiecare dintre noi trebuie să conştientizeze faptul că
Parlamentul are misiunea de a soluţiona problemele cetăţenilor,
nu de a asculta permanent de procedură, de alt mod, aşa cum îi
vine fiecărui, ca să tărăgăneze activitatea
Parlamentului. Eu vă promit că veţi avea cuvînt. În
caz că veţi face abuz, o să mă conduc şi eu de
Regulament şi o să supun votului cîte minute trebuie să
aibă loc dezbaterile, procedurile de vot şi toate celelalte. Aşa
o să fie.
Poftim, domnule Petrenco.
Microfonul nr.3, vă rog.
Domnul Grigore Petrenco:
Domnule Ghimpu,
Totul este prevăzut
de Regulament, trebuie să îl citiţi mai bine şi nu trebuie
să ne daţi lecţii. Dar în ceea ce priveşte
acuzaţii, că şedinţa s-a început mai tîrziu din
cauza domnului Voronin sau a doamnei Greceanîi, Fracţiunea
noastră, Fracţiunea PCRM, a fost pe loc la ora 14.00. Şi trebuie
să spuneţi sincer, care este cauza, de ce nu aţi început-o
la timp? Pur şi simplu, nu aţi avut cvorumul, nu aţi avut 53 de
deputaţi în sală. Şi trebuie să nu induceţi
lumea în eroare. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Staţi rău cu
aritmetica.
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor – Partidul „Alianţa «Moldova
Noastră»”:
Da, vă
mulţumesc.
Domnule Preşedinte al
Parlamentului,
Stimaţi colegi,
În conformitate cu
prevederile articolului 4 alineatul (11), vă aduc la
cunoştinţă hotărîrea Fracţiunii parlamentare
adoptată în cadrul şedinţei de astăzi.
Domnul deputat Veaceslav
Untilă este ales în calitate de preşedinte al Fracţiunii
„Alianţa «Moldova Noastră»” şi domnul Vasile Balan este ales
în calitate de vicepreşedinte al Fracţiunii parlamentare
„Alianţa «Moldova Noastră»”.
Domnule Preşedinte,
Propun să lucrăm
în continuare conform programului, fiindcă avem două
întrebări foarte serioase.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc, domnule
deputat.
Stimaţi colegi,
Situaţia în
care s-a pomenit Republica Moldova... Cum spuneam, nici una din persoanele care
au deţinut funcţii-cheie nu au avut curajul să vină
în faţa Parlamentului. Astăzi, noi sîntem puşi
în situaţie să luăm o hotărîre,
întrucît nu poate exista în republică vacuum aşa
cum au preconizat comuniştii.
Conform articolului 46 din
Regulament, în mod excepţional, Preşedintele Parlamentului
poate propune, în orice şedinţă a Parlamentului,
modificarea şi completarea ordinii de zi din proprie iniţiativă,
la cererea Biroului permanent, a unei fracţiuni parlamentare sau a unei
comisii parlamentare. Această propunere se adoptă cu votul
majorităţii deputaţilor prezenţi.
Aţi auzit că a
fost propunerea din partea Fracţiunii „Alianţa «Moldova
Noastră»” de a completa ordinea de zi сu ceea ce ţine de demisia
Preşedintelui Republicii Moldova. Folosindu-mă de acest drept, propun
Parlamentului să luăm act de cererea înaintată de
către Preşedintele statului.
Şi a doua
hotărîre. Ceea ce a propus domnul deputat din partea Fracţiunii
„Alianţa «Moldova Noastră»”, domnul Pleşca, să
discutăm, să vedem, în situaţia creată, ce trebuie
să întreprindă Parlamentul în cazul demisiei
Preşedintelui statului?
Este vorba de o
hotărîre, aşa cum a propus-o domnul Pleşca, ce ţine
de interimatul funcţiei.
Poftim, domnule
Tănase. Microfonul nr.4.
Domnul Alexandru
Tănase – Partidul Liberal Democrat din Moldova:
Eu cred că aceste
propuneri trebuie supuse votului, de modificat ordinea de zi, după care
să trecem la examinarea lor.
Domnul Mihai Ghimpu:
Despre aceasta eu şi
vorbeam, să supun votului propunerea domnului Pleşca pentru a
completa ordinea de zi.
Cine este pentru, rog
să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2?
Numărătorii:
Sectorul nr.2 – 20.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.3?
Numărătorii:
Sectorul nr.3 – 32.
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Cu votul a 52 de
deputaţi, adică majoritatea parlamentară, ordinea de zi este
completată cu chestiunile ce ţin de cererea depusă a
Preşedintelui şi de interimatul funcţiei de Preşedinte al
statului. Acum continuăm şedinţa aşa cum ne-am
înţeles ieri.
Ofer cuvîntul
doamnei Fusu, pentru a aduce la cunoştinţă Parlamentului
deciziile care au fost luate de către fracţiunile parlamentare la
şedinţa Biroului permanent. Este vorba de componenţa
nominală a comisiilor, de alegerea preşedinţilor,
vicepreşedinţilor şi a secretarilor comisiilor.
Da, eu îmi cer
scuze, doamnă Fusu. În urma discuţiei pe care am avut-o la
şedinţa Biroului permanent am convenit că e nevoie de o
modificare ce ţine de componenţa nominală a comisiilor.
Domnule Petrenco,
Puteţi vorbi, dar
îmi permiteţi să termin şi eu exprimarea a ceea ce am de
gînd, pe urmă o să fie... Nu este vorba că prezintă
un membru al Biroului, este vorba că prezintă un proiect de
hotărîre. Atît doar. Eu vă rog să... Nu este
prevăzut, nu prezintă poziţia Biroului permanent, prezintă
un proiect de hotărîre. Este deputat şi aceasta este. Biroul
permanent nu a adoptat nici o hotărîre. Bine. O clipă, vă
rog. Înainte de a dezbate componenţa nominală a comisiilor,
propun Parlamentului următorul proiect de Hotărîre pentru
modificarea articolului 1 din Hotărîrea Parlamentului din 10
septembrie 2009 privind înfiinţarea comisiilor permanente ale
Parlamentului şi componenţa lor numerică.
Doamnă Fusu,
Luaţi loc deocamdată,
vă rog.
Parlamentul adoptă
prezenta hotărîre:
Articolul 1. – La
articolul 1 din Hotărîrea Parlamentului din 10 septembrie 2009
privind înfiinţarea comisiilor permanente ale Parlamentului şi
componenţa lor numerică, textele: „Comisia politică externă
şi integrare europeană – 11 membri”, „Comisia drepturilor omului
şi relaţii interetnice – 12 membri” şi „Comisia protecţie
socială, sănătate şi familie – 11 membri” se
înlocuiesc cu textele: „Comisia politică externă şi
integrare europeană – 12 membri”, „Comisia drepturile omului şi
relaţii interetnice – 10 membri” şi „Comisia protecţie
socială, sănătate şi familie – 12 membri”.
Prezenta
hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
Poftim, cine doreşte?
Microfonul nr.3. Domnul
Ţurcan?
Domnul Vladimir
Ţurcan – Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:
Vă mulţumesc.
De fapt, acest proiect de
hotărîre, evident, reiese din propunerea noastră din ziua de
ieri, cînd eu am propus să nu ne grăbim să aprobăm
numeric componenţa comisiilor permanente, deoarece noi nu am respectat
toate procedurile celea care sînt prevăzute de lege. De aceea, eu
cred că trebuie să recunoaşteţi, mai bine să nu ne
grăbim, dar permanent să ne conducem de raţiune şi de lege,
cum este pentru noi Regulamentul Parlamentului. Una la mînă.
Doi. Ceea ce ţine de
acest proiect şi inclusiv proiectul privind componenţa nominală
a comisiilor permanente. Spre regret, noi nu avem la mînă absolut
nici un document. Deci cum putem noi să votăm? Ei bine, primul
proiect e mai simplu, acolo este vorba numai de cifre. Dar ceea ce ţine de
componenţa nominală. Totuşi este vorba despre soarta
fiecăruia dintre aceşti deputaţi în sensul în care
comisie... să nu cumva să fie o eroare tehnică în
această hotărîre. Mai bine să avem la mînă
aceste proiecte de hotărîri. Facem o pauză. Să daţi
în mînă toate aceste acte. După aceea ne întoarcem
la votare, aşa cum cere Regulamentul. E o chestie, îmi pare,
rezonabilă şi firească care reiese din cerinţele
Regulamentului.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat – Partidul Liberal Democrat
din Moldova:
Mulţumesc.
Domnule Preşedinte,
Am ştiut că va
fi făcută această precizare şi vreau să fac şi eu
o precizare şi o constatare. Proiectul de hotărîre, pe care
l-aţi... sau care l-aţi dat citirii, domnule Preşedinte al
Parlamentului, stimaţi colegi, nu este rezultatul propunerii dumneavoastră
de ieri. Este rezultatul compromisului pe care l-am realizat astăzi noi,
cei din Alianţă. Ascultaţi pînă la urmă. Pentru
că dacă este să mergem... Nu, nu, ascultaţi pînă
la urmă. Că dacă este să mergem în comparaţie
cum aţi înţeles dumneavoastră reprezentativitatea şi
legalitatea activităţii deputaţilor în Parlament, atunci
ar fi o situaţie mult mai tristă.
Într-adevăr,
noi nu am dori să impunem un punct de vedere aşa cum dictează,
dacă doriţi, pînă la urmă interesul nostru politic.
Am asigurat acest lucru şi v-am demonstrat că avem capacitatea,
dacă este cazul şi sînt argumente suficiente, să facem un
pas înapoi. Acum, sperăm că şi dumneavoastră în
continuare nu veţi face uz numai de posibilitatea de a face comentarii,
dar veţi propune, într-adevăr, soluţii, chiar dacă
trebuie şi să cedaţi pe alocuri.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Vă mulţumesc.
Eu sînt de acord cu
gîndul acela că, într-adevăr, este rezultatul
compromisului, dar ideea noastră şi ieri a fost, ca, pînă
a vota ceva, să ajungem la un compromis, să discutăm în
mod normal şi atunci nu vor fi de fiecare dată ba aprobarea, ba
modificarea hotărîrilor etc., etc.
Dar propunerea a doua
rămîne în vigoare. Evident, totuşi trebuie să fie
făcută o pauză, pentru ca noi să adoptăm, să avem
la mînă aceste proiecte de hotărîri. Printre altele,
chiar şi fără adoptarea acestei prime hotărîri. De
ce? În hotărîrea referitor la componenţa comisiilor
permanente, aşa cum prevede şi Regulamentul, deodată trebuie de
indicat componenţa numerică şi nominală. Aceasta cere
Regulamentul. Şi atunci hotărîrea respectivă, pe care noi
urmează să o adoptăm astăzi, va fi foarte corectă din
punct de vedere al legislaţiei.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Marian Lupu – Partidul Democrat din
Moldova:
Vă mulţumesc,
domnule Preşedinte.
Întîi de
toate, eu cred că aceste 20 de minute noi jucăm ping-pong în
sala plenului Parlamentului, care pe alocuri se aseamănă cu o
joacă de copii. Aşa, de fapt, şi este. Eu propun tuturor
colegilor, cu toate emoţiile pe care le încercăm, cred că
sînt toţi în această sală care încearcă
diferite emoţii, să le lăsăm la o parte, şi să
vedem cu maximă precizie documentul care este propus atenţiei
corpului de deputaţi.
Domnule Preşedinte,
Ceea ce contează cel
mai mult nu este unde este documentul, contează conţinutul acestuia.
Deci varianta a) – dacă în prezidiu aveţi această
repartizare cu nume, prenume pe comisii, în modul în care
fracţiunile parlamentare au propus în cadrul Biroului permanent
această repartizare. Deci, ziceam, dacă un asemenea document este,
să fie dat citire din prezidiu, ca să verificăm, fiindcă
este un exerciţiu pur tehnic, dragii mei. Nu mai mult.
Dacă un asemenea
document nu există, atunci într-adevăr, ar trebui cel
puţin prezidiul să îl aibă sau să îl distribuie
tuturor deputaţilor. O cale din două, dar să ajungem în
mod normal la formarea acestor comisii.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Eu vreau, totuşi,
să supun votului proiectul de Hotărîre privind modificarea
articolului 1 din Hotărîrea Parlamentului din 10 septembrie şi
apoi hotărîm ce facem cu pauza. Multiplicăm sau ţinem cont
de faptul că fiecare fracţiune a prezentat lista tuturor deputaţilor
din care comisie, în care comisie să activeze. Acum spun.
Doamnă Postoico,
Discutăm după ce
ţine de pauză. Acum este vorba de această hotărîre.
Poftim. Microfonul nr. 3.
Doamna Maria Postoico –
Partidul
Comuniştilor din Republica Moldova:
Eu vreau, vă rog
încă o dată, fiindcă dumneavoastră aţi modificat
numirea Comisia drepturilor omului şi relaţii interetnice. Au fost
12, acum 10. Noi nu cunoaştem care este decizia dumneavoastră.
Aţi micşorat numeric din fracţiunea noastră sau din altă
fracţiune? Noi nu cunoaştem.
De aceea, totuşi, noi
insistăm ca cu dumneavoastră să facem pauză şi
multiplicare, ca noi să luăm cunoştinţă. Fiecare
deputat trebuie să avem un document oricare. Noi la ce am venit aici? La
nu ştiu ce acolo sau am venit să discutăm proiecte concrete, ca
fiecare deputat să aibă la mînă, nu să asculte
poveştile pe care noi le auzim de acolo de pe scenă, dar anume
să vedem, să ne implicăm, să fie corect, dacă
vreţi mai departe să lucrăm, într-adevăr,
într-un consens. Dar dacă nu, făceţi ce vreţi,
aveţi majoritatea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc, doamnă
Postoico.
Dar îmi pare
rău, am dat citire tocmai la ceea ce ne-am înţeles noi la
Biroul permanent. La rugămintea dumneavoastră am modificat
hotărîrea de ieri. Şi îmi pare rău, că
dumneavoastră nu aţi adus la cunoştinţa Fracţiunii
ceea ce am hotărît noi la birou. Mă scuzaţi, vă rog,
poveştile vă aparţin dumneavoastră şi sînt
foarte proaste.
Supun votului proiectul de
hotărîre. Cine este pentru, rog să voteze. Eu am dat citire
proiectului. Eu am dat citire proiectului şi nu o să îl
repetăm de zece ori.
Aşa, sectorul nr.1?
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 20.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 20.
Sectorul nr. 3?
Numărătorii:
Sectorul nr. 3 – 32.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 3 – 32.
Deci cu 52 de voturi,
proiectul de hotărîre este adoptat.
Vă mulţumesc
frumos.
Acum să
hotărîm.
Stimaţi colegi,
Eu cred că nu e nimic
în faptul că încă multe pauze noi o să avem. E de
dorit să nu avem pauze de acelea constituţionale, dar de 15 minute,
de 20, eu cred că se poate. Da, 15 minute. Eu l-am întrebat pe
domnul Ganaciuc. A zis că 15 – 20 de minute sînt de ajuns.
Şi dacă nu sînteţi
împotrivă, ca să nu fiu învinuit că eu anunţ
şi încalc nu ştiu ce, anunţ o pauză pînă
la ora 15.00, pentru a multiplica proiectul de hotărîre.
Mulţumesc frumos.
P
A U Z Ă
*
*
* *
D U P Ă P A U Z
Ă
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Dumneavoastră
aţi primit documentele în pofida faptului că, după
alegerile din 5 aprilie, conducerea comunistă a concediat 80 de
lucrători din Aparatul Parlamentului, iată totuşi aţi
primit documentele. Continuăm şedinţa.
Vă propun spre
examinare următorul proiect de Hotărîre – privind aprobarea
componenţei nominale a comisiilor permanente ale Parlamentului.
În temeiul
articolului 13; articolului 16 alineatul (3); articolului 17, alineatul (1) din
Regulamentul Parlamentului,
Parlamentul adoptă
prezenta hotărîre.
Articolul 1. – Se
aprobă componenţa nominală a comisiilor permanente ale Parlamentului,
potrivit anexelor 1-9, care fac parte integrantă din prezenta
hotărîre.
Articolul 2. – Hotărîrea
Parlamentului din 13 mai 2009 privind aprobarea componenţei numerice
şi nominale a comisiilor permanente ale Parlamentului se abrogă.
Articolul 3. – Prezenta
hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
Deci dumneavoastră
aveţi, dispuneţi de acest proiect de Hotărîre. Cînd
spun „componenţa nominală”, se are în vedere inclusiv alegerea preşedintelui
Comisiei, vicepreşedintelui Comisiei şi a secretarului.
Aşa, deci,
începem. Poftim, microfonul nr.3.
Domnul Grigore Petrenco:
Domnule Ghimpu,
Noi am examinat documentul
pe care l-aţi distribuit şi avem cîteva întrebări.
În primul rînd, totuşi, de ce nu aţi propus pe nimeni
în calitate de vicepreşedinte nominal, da, în Comisia administraţie
publică, mediu şi dezvoltare regională? De asemenea, nu este
indicat cine va fi vicepreşedintele Comisiei cultură, educaţie,
cercetare, tineret, sport şi mass-media. Şi anexa nr.8,
vicepreşedinte al Comisiei agricultură şi industrie
alimentară. Care este cauza şi de ce nu aveţi, nu aţi
nominalizat persoanele respective?
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Aceste completări le
vor face fracţiunile în timpul şedinţei.
Domnul Grigore Petrenco:
Nu, nu, nu. Aţi prezentat
documentul. Aţi avut timp suficient, aproape o oră şi trebuia
să vă înţelegeţi. Dacă nu v-aţi
înţeles între fracţiuni, aceasta nu înseamnă
că nu trebuie să...
Domnul Mihai Ghimpu:
Deconectaţi
microfonul nr. 3.
Microfonul nr. 4, vă
rog.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Este un proiect de Hotărîre
pe care urmează să îl dezbatem în şedinţă
plenară. Problemele care nu vă sînt clare sau nu vă sînt
cunoscute, foarte curînd, domnule Petrenco, urmează să
indicăm. Nu vă grăbiţi. Vizavi de aşteptarea de o
oră sau de jumătate de oră, stimaţi colegi, noi am fost
într-o situaţie în care să aşteptăm de pe data
de 29 iulie pînă pe data de 28 august, o lună
întreagă, prima şedinţă a Parlamentului. Aşa că
nu jucaţi aici cu minutele, cu jumătate de oră şi o
oră.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Vă rog, da, poftim,
domnule Urechean.
Domnul Serafim Urechean:
Stimaţi colegi,
Deci la anexa nr.7,
Comisia cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi
mass-media, domnul Leonid Bujor a fost propus şi este susţinut de
către Fracţiunea parlamentară «Alianţa "Moldova
Noastră"» în calitate de vicepreşedinte, conform partajării
funcţiilor în comisii. Şi vă rog un lucru numai. Nu aş
vrea să pun semne de întrebare, dar tot ce a făcut
celălalt Parlament timp de o lună de zile, cu dumneavoastră
împreună noi facem în două ore. Dacă s-a
reţinut puţin, iată tipărirea acestor propuneri, nu vă
supăraţi, vă rog.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 3.
Domnul Grigore Petrenco:
În primul
rînd, eu aş vrea să atrag atenţia tuturor că
Hotărîrea se numeşte Hotărîre privind aprobarea
componenţei nominale... Nu cui şi ce comisie sau ce funcţie
îi revine. Eu am în vedere fracţiunile, dar componenţa
nominală. Trebuie să indicaţi numele sau prenumele persoanei,
deputatului, care este vicepreşedintele comisiei respective. Mai mult
decît atît, am observat că lipseşte şi numele,
prenumele secretarului la Comisia juridică, numiri şi
imunităţi da? Noi nu putem examina acest document, dacă nu
există numele concret.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Alte propuneri?
Microfonul nr. 4, vă
rog.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Anexa nr.8, Comisia
agricultură şi industrie alimentară – vicepreşedinte domnul
Balan Ion, deputat PLDM. Pentru stenogramă şi pentru informarea colegilor.
Avem două situaţii ce ţin de secretarii comisiilor. Este vorba
de Comisia juridică, numiri şi imunităţi şi de Comisia,
mă scuzaţi, cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport
şi mass-media. Aceste două funcţii, conform
reprezentativităţii în Parlament şi al discuţiilor pe
care le-am avut în Biroul permanent, revin Fracţiunii Partidului
Liberal Democrat din Moldova.
Rugămintea este ca
decizia asupra candidaturilor concrete la aceste funcţii să fie
lăsată pentru următoarea şedinţă. Nu cred că
lucrul acesta ar afecta activitatea comisiilor sau a Parlamentului.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Microfonul nr. 3.
Domnul Dumitru Diacov – Partidul Democrat din Moldova:
Domnule Preşedinte,
Eu propun să
demarăm mai operativ. Să luăm anexele pe rînd. Anexa nr.1,
Comisia juridică, numiri şi imunităţi. Sînt
observaţii, sînt propuneri? La vot. Anexa nr.2, Comisia... Sînt
propuneri? La vot. Fiindcă noi aşa o să discutăm mult
şi bine.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule
Diacov.
Microfonul nr. 4, vă
rog.
Domnul Călin Vieru – Partidul Liberal Democrat
din Moldova:
În urma cuvintelor
colegului, domnului Diacov, aş vrea să mă refer la colegii
noştri din Partidul Comuniştilor. Astăzi noi trăim
fenomenul Legii cazurilor pare. Cu 8 ani în urmă, s-au
prăbuşit Turnurile gemene din New-York. Astăzi, în Moldova
s-a mai prăbuşit un turn, un stîlp al Partidului Comuniştilor.
După mine, e o casă de nisip, care s-a ruinat şi la
suprafaţă a ieşit. O’key, deci eu am vrut numai să nu
debusolăm, să fim, să rămînem profesionişti
pînă la urmă, să nu reorientăm acest proces în
altă parte.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Vă mulţumesc,
frumos.
Microfonul nr. 2, vă
rog.
Domnul Dmitri Todoroglo – Partidul Comuniştilor
din Republica Moldova:
Da, mulţumesc.
Observaţia mea este
legată de anexa nr.8. E mai aproape greşeală tehnică, dar
totuşi pentru stenogramă. Numele de familie şi prenumele meu
corect este Todoroglo Dmitri. Eu rog, să aveţi în vedere, ca
să nu fie probleme după votare.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 3, vă
rog.
Doamna Maria Postoico:
Da, mulţumesc.
Fiindcă a fost
vizată Fracţiunea Partidului Comuniştilor, domnule Vieru, eu
aş vrea să vă rog să aveţi puţină
răbdare, fiindcă totuşi sînteţi un coleg, nu
aveţi practică în privinţa acestor declaraţii.
Şi, vă rog, toate declaraţiile se fac la sfîrşitul
şedinţei. Dar aici să mergem mai repede, să demarăm
ceea ce noi singuri ne-am încurcat în toate comisiile şi
nominal, şi numeric ş.a.m.d. Eu vă rog, ca să avem în
vedere în viitor. Ori lucrăm, ori facem declaraţii între
şedinţă şi, totodată, să nu nominalizăm pe
fiecare fracţiune. Fiindcă avem dreptul la replică atît
şi deputatul, cît şi fracţiunea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Eu sînt de acord, doamnă
Postoico, cu dumneavoastră, dar opt ani de zile oamenii au aşteptat
să poată să spună un cuvînt în statul acesta.
Stimaţi colegi,
Nnu vă
supăraţi.
Doamnă Postoico,
Nu, aceasta a fost ca „bună
dimineaţa” pentru dumneavoastră.
Poftim, microfonul nr. 3.
Doamna Maria Postoico:
Eu vă rog, cînd
noi luăm cuvîntul, nu comentaţi. Sînteţi numai
Preşedinte al şedinţei pe care o conduceţi. Dar nu
comentaţi ceea ce spun deputaţii.
Domnul Mihai Ghimpu:
Bine. Cu tot respectul,
doamnă Postoico.
Stimaţi colegi,
Am înţeles
că dacă la microfon nu este nimeni, toţi sînt de acord cu
proiectul de hotărîre pe care îl deţineţi.
Supun votului proiectul de
hotărîre. Cine este pentru, rog să voteze. Proiectul, noi am
discutat la Birou. Avem. Domnule Ţurcan, aveţi tot.
Are loc votarea.
Microfonul nr. 1, vă
rog. Sectorul nr. 1?
Domnul Ghenadie Morcov – Partidul Comuniştilor
din Republica Moldova:
Mai sînt
deputaţi la microfon, ca să îşi expună părerea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr.2? Acuşi.
Numărătorii:
Sectorul nr. 2 – 22.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 2 – 22.
Sectorul nr. 3?
Numărătorii:
Sectorul nr. 3 – 32.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 3 – 30.
Deci cu 52 de voturi...
Poftim? 54, da? Cu 54 de voturi, proiectul de Hotărîre a fost
adoptat.
Mulţumesc.
Microfonul nr. 3, vă
rog.
Domnul Victor Stepaniuc – Partidul Comuniştilor
din Republica Moldova:
Stimate domnule
Preşedinte,
Eu vreau să vă
spun că fiecare proiect de hotărîre şi cu atît mai
mult Regulamentul Parlamentului oferă deputaţilor dreptul de a se
expune. Referitor la denumirea Comisiei cultură, educaţie, cercetare,
tineret, sport şi mass-media, aş vrea să dau o propunere, ca noi
să ne dezicem totuşi de cuvîntul „cercetare”, care are mai
multe sensuri şi să revenim la cuvîntul
„ştiinţă”, care este o noţiune mult mai concretă:
Comisia cultură, educaţie, ştiinţă, tineret, sport
şi mass-media. Şi aş vrea să punem chestiunea
respectivă la vot: „ştiinţă” în loc de „cercetare”.
Domnul Mihai Ghimpu:
Cu tot respectul, dar noi
am adoptat proiectul de hotărîre şi dezbaterile nu mai pot avea
loc.
Stimaţi colegi,
Următoarea chestiune
de pe ordinea de zi este proiectul de Hotărîre privind demisia
Preşedintelui.
Microfonul nr. 2. Da,
vă rog.
Domnul Iurie Stoicov – Partidul Comuniştilor
din Republica Moldova:
Domnule Ghimpu,
Această
hotărîre va fi publicată în „Monitorul Oficial”.
Spuneţi-mi vă rog, ce o să citească populaţia
noastră la Comisia juridică, numiri şi imunităţi. Cine
este în calitate de secretar? Aici este scris „secretar” şi nu este
nimeni. Ce o să publicaţi dumneavoastră?
Domnul Mihai Ghimpu:
Unde nu este nume,
înseamnă că nu a fost ales secretarul. Este clar.
Da, poftim, microfonul nr.
4.
Domnul Iurie Stoicov:
Şi cum, comisia fără secretar o
să fie?
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Preşedinte,
Vor citi oamenii exact ce
au citit în „Monitorul Oficial”, atunci cînd s-a adoptat hotărîrea Parlamentului,
adoptată după alegerile din 5 aprilie. Atunci cînd nu au fost
aleşi vicepreşedinţi, secretari, preşedinţi de
comisie, Comisia poate activa şi fără secretar. Care este
problema? Sînt, deciziile se vor lua de către deputaţi prin
vot. Preşedinţii asigură doar funcţionalitatea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 3.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Da, mulţumesc.
Eu pentru precizare, pur
şi simplu. Data trecută, în legislatura a XVII-a, noi am
menţionat în special că în cazurile în care nu este
ocupat locul vacant de secretar, care aparţine opoziţiei, noi
temporar am numit o persoană din partea majorităţii, care urma
să fie după aceea înlocuită cu acel care va fi propus,
deoarece fără secretar nici o comisie nu poate să activeze,
deoarece fiecare şedinţă se soldează cu întocmirea
unui proces-verbal, care trebuie să fie semnat de preşedintele Comisiei
şi de secretar. Invers, şedinţa nu va fi valabilă.
Iată, domnul Bujor este de acord cu această problemă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Stimaţi colegi,
Noi am votat proiectul de hotărîre
cu propuneri înaintate din sală. În calitate de
vicepreşedinte al Comisiei cultură, educaţie, cercetare,
tineret, sport şi mass-media a fost votată candidatura domnului
Bujor Leonid. La Comisia agricultură şi industrie alimentară,
în calitate de vicepreşedinte – Balan Ion. Da, cu adevărat, au rămas
trei funcţii de secretari. Fracţiunea Partidului Liberal Democrat au
rugat şi la Comisia, da, juridică, numiri şi imunităţi
ca să le votăm mai tîrziu. Nu este nimic straşnic, tocmai
aşa cum a spus domnul Filat. Aşa am votat şi data trecută
şi nu a fost nimic în aceasta. Eu rog să încheiem
dezbaterile.
Proiectul de
Hotărîre a fost votat.
Continuăm ordinea de
zi. Următoarea chestiune a ordinii de zi.
Stimaşi colegi,
Propun Parlamentului
următorul proiect de Hotărîre – privind demisia
Preşedintelui Republicii Moldova.
În temeiul
articolului 90 alineatul (1) din Constituţia Republicii Moldova,
Parlamentul adoptă
prezenta hotărîre.
Articolul 1. – Se ia act
de cererea de demisie a domnului Vladimir Voronin din funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova.
Articolul 2. – Se
declară vacantă funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova.
Articolul 3. – Prezenta
Hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
Linişte. Microfonul
nr. 3.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Da, mulţumesc.
Noi avem două
proiecte de hotărîre.
În primul
rînd, acestea deja sînt proiecte de hotărîre care se
referă la procesul legislativ. Şi, conform Regulamentului, toate
proiectele trebuie să fie înregistrate. Una la mîină.
Doi. Aceste proiecte de
genul prezentat referitor la problema ocupării, sau demisia persoanei dintr-o
funcţie înaltă în stat, trebuie să fie
numaidecît trecută prin procedura examinării la Comisia
juridică, numiri şi imunităţi, care a prezenta raportul
respectiv şi în baza acestui raport va fi deci pus la vot acest
proiect de hotărîre.
Trei la mînă. Dacă
noi comparăm aceste două proiecte de hotărîre, prima –privind
demisia Preşedintelui Republicii Moldova şi a doua – privind
interimatul funcţiei de Preşedinte, nu este corect din punct de
vedere juridic şi din punct de vedere constituţional. Deoarece iarăşi
ceea ce trebuie să fie discutat la şedinţa Comisiei juridice, numiri
şi imunităţi, evident, problema interimatului poate fi
rezolvată numai după ce va fi prezentat avizul Curţii
Constituţionale, conform articolului 135 din Constituţia Republicii
Moldova.
De aici rezultă ca
să nu ne grăbim. Marţi, luni, cînd acolo, va fi
şedinţa, dacă noi totuşi ne apreciem, în
sfîrşit, şi cu secretarul Comisiei juridice, numiri şi
imunităţi, ca şedinţa acestei comisii să fie
valabilă. Deci să facem şedinţa Comisiei din care fac parte
şi eu. Vom examina aceste două proiecte de hotărîre care
vor fi înregistrare la secretariat în modul stabilit. Vom prezenta
raportul şi la şedinţa următoare, despre care, mă rog,
ne vom determina cînd o să aibă loc. Marţi, miercuri, joi?
Vom adopta o hotărîre corectă din punct de vedere al
legislaţiei.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc, domnule
Ţurcan.
Microfonul nr. 4, domnul
Filat.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule
Preşedinte.
Eu vreau să vă
spun că nu reiese, dar este un punct de vedere. Doar ceea ce reiese, am
mai văzut. Acum pentru informare. Articolul 11 din Legea privind actele
legislative stabileşte expres, că hotărîrile cu caracter
individual şi alte hotărîri care nu conţin norme de drept
pot fi examinate, fără a fi supuse tuturor procedurilor prealabile
în organele de lucru ale Parlamentului. Deci avem tot dreptul şi
posibilitatea, mai mult ca atît, necesitatea să adoptăm
această declaraţie astăzi. Iar vizavi de acele expuse ca
procedură, cum trebuie să procedăm, este la fel un punct de
vedere. Noi avem alt punct de vedere, pe care ni-l sumăm şi
urmează să îl adoptăm prin hotărîrile
Parlamentului.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim şi noi.
Domnule Pleşca,
Vă rog, microfonul
nr. 4.
Domnul Ion Pleşca:
Da, mulţumesc,
domnule Preşedinte.
Eu susţin
poziţia domnului Filat şi vreau să mai adaug, precum că din
acest moment funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a devenit
vacantă şi din acest moment cineva trebuie să asigure
interimatul. Trebuie să fie asigurată continuitatea exercitării
funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova. Şi nu o să
aşteptăm: şi aşa este scris în Constituţie: nu o
să aşteptăm noi 30 de zile pînă cînd Curtea
Constituţională va constata circumstanţele. Atunci cine va
asigura interimatul? Cine va fi preşedinte interimar?
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr. 3.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Vă mulţumesc.
Îmi pare că
domnul Pleşca şi domnul Filat au participat la şedinţa
Curţii Constituţionale de marţi. Atunci tot s-a pus sub semnul
întrebării problema, dacă actul contestat, cum este alegerea
Preşedintelui Parlamentului inclusiv, poartă un caracter normativ sau
nu? A fost înaintat un demers ca să fie în genere sistată
examinarea, din cauză că acest act nu este, nu poartă un caracter
normativ.
Decizia Curţii a fost
de a admite examinarea acestui recurs şi acestor acte sub vizorul
constituţionalităţii sau nu. De ce? Deoarece din această
hotărîre... nu, pur şi simplu, ea este o hotărîre
individuală, cu caracter individual. De aici apar nişte
consecinţe şi nişte efecte juridice, cum este inclusiv problema
interimatului.
Iată de ce
această hotărîre nu este, pur şi simplu, o
hotărîre individuală, care nu are un caracter normativ, la care
s-a referit domnul Filat.
Şi doi. Deci e clar
că citim aşa cum citim, dar este foarte clar prevăzut în
Constituţia Republicii Moldova articolul 135 că anume Curtea
Constituţională stabileşte dacă există
circumstanţe în care este posibil interimatul. Iată,
analizînd hotărîrea noastră şi solicitarea ca
să fie prezentat acest aviz, Curtea Constituţională urmează
să adopte o decizie, un aviz, dacă există aceste
circumstanţe, numai după această decizie, după acest aviz
poate deja, din punct de vedere juridic, să intre în vigoare acest
institut, cum este interimatul funcţiei Preşedintelui
Ţării.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Doar o scurtă
precizare. Atribuţiile Curţii Constituţionale nu au absolut
nimic comun cu procedura constituţională stabilită de norma
concretă, cum se procedează atunci cînd Preşedintele
Republicii Moldova, prin cerere, oficial, de fapt, la televiziunea
publică, acolo grila nu ar trebui să fie schimbată, cînd
Parlamentul cere să transmită un mesaj, uite, trebuie de schimbat
grila şi este o problemă, a depus cerere, oficial, în
Parlamentul Republicii Moldova, se stabileşte foarte clar prin articole
distincte cum se procedează, ce circumstanţe urmează să
stabilească Curtea Constituţională, domnule Ţurcan? Este
foarte clar, şi-a depus demisia. După ce şi-a depus demisia, funcţia
este vacantă.
Noi avem posibilitatea
să discutăm foarte mult, însă eu vreau să revin,
domnule Preşedinte, la începutul celor spuse, ca să nu
continuăm foarte mult polemica, atribuţiile Curţii
Constituţionale, în acest caz, nu au nimic comun cu procedura care
urmează să o respectăm noi, pentru a declara vacantă
funcţia şi pentru a stabili interimatul. Şi trebuie să
luăm această decizie prin vot şi dacă doresc să mai
tergiverseze, e problema dînşilor.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.3. Domnul
Diacov.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimaţi colegi,
Domnule Preşedinte,
Desigur, este un caz cu
care nu s-a mai confruntat Republica Moldova, de aceea şi discuţiile
acestea. Dar domnul Preşedinte şi-a depus benevol demisia,
Parlamentul urmează ca să ia act, da? Nu este vorba de o funcţie
de brigadier, de altă funcţie, care poate răbda, este vorba de
şeful statului. Republica Moldova, care vrea să devină stat
serios, nu poate să fie trei zile fără şeful statului. De
aceea, eu, cu logică de nejurist, dar de filolog, mă gîndesc
că este absolut corect de a adopta o decizie prin care Parlamentul,
practic, confirmă ceea ce spune legislaţia că Preşedintele
Parlamentului exercită funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova. Curtea Constituţională, la care vorbeşte colegul domnul
Ţurcan, desigur, ar fi principială poziţia Curţii
Constituţionale, cînd este vorba de alte circumstanţe de
demisie, atunci, poate, da, Curtea Constituţională ca arbitru. Dar
în cazul dat omul şi-a prezentat demisia şi a semnat scrisoarea
cu data de 11 septembrie, gata. Parlamentul trebuie să facă pasul
acesta. De aceea, mie îmi pare că putem să mai discutăm
încă vreo 5-10 minute, la vot şi mergem înainte.
Domnul Serafim Urechean:
Onorată
asistenţă,
Iată cererea de
demisie sau declaraţia de demisie de pe data de 11 septembrie, de la data
de astăzi. Ce, trebuie să îi dăm două
săptămîni pentru a se aprecia: pleacă sau nu? Cine
mîine sau poimîine, sîmbătă, duminică
poartă responsabilitate de Republica Moldova? Să fim oameni
serioşi.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.4. Domnul
Nagacevschi.
Domnul Vitalie
Nagacevschi – Partidul Liberal Democrat din Moldova:
În primul
rînd, vreau să mă refer la argumentele domnului Ţurcan,
care face paralelă cu hotărîrea sau nici nu cu hotărîrea,
dar cu decizia Curţii Constituţionale imediat anterioară.
Apropo, vreau să atenţionez că Curtea Constituţională
nu s-a pronunţat prin hotărîre şi nu s-a pronunţat
asupra fondului cererii. Ea prin decizie a sistat examinarea sesizării
dumneavoastră, altfel spus, a constatat că această sesizare nu
întruneşte condiţiile necesare pentru a fi examinată
în fond şi anume e vorba de faptul că aceste
hotărîri sînt individuale. Un moment.
Al doilea moment. În
cazul în care domnul Ţurcan susţine că aceste două
proiecte de hotărîri sînt nişte acte normative, în
asemenea caz eu, domnule Ţurcan, îmi pare rău, v-aş
propune să depuneţi licenţa de jurist acolo de unde aţi
primit-o.
Următorul moment.
În ceea ce priveşte vacanţa şi interimatul funcţiei
de Preşedinte al Republicii Moldova. Eu aş fi fost de acord, eventual,
cu propunerea domnului Ţurcan, dacă Curtea Constituţională
trebuia să se pronunţe asupra vacanţei. Noi trebuie să
facem distincţie: există vacanţa funcţiei şi
interimatul funcţiei.
Noi vorbim acum despre
faptul că Curtea Constituţională verifică numai
circumstanţele în ceea ce priveşte interimatul funcţiei,
dar nu vacanţa. Dacă era vacanţa, atunci jos pălăria,
de la început Curtea Constituţională constată
circumstanţele care justifică vacanţa şi pe urmă se
desemnează interimatul. Or, Curtea Constituţională verifică
interimatul funcţiei de Preşedinte şi, în atare caz,
trebuie obligatoriu, dar obligatoriu astăzi, să soluţionăm
această problemă, nu putem avea vacuum de putere.
Bine, noi sîntem
Republica Moldova, aşa cum sîntem, dar închipuiţi-vă
că Republica Moldova dispune de o armă nucleară şi
dacă Preşedintele Republicii Moldova îşi dă demisia
şi pe urmă două săptămîni noi aşteptăm
nu ştiu ce, nu ştiu cum. Cine va deţine geamantanul cu „pult”-ul
pentru declanşarea armei nucleare?
Dar actualmente la noi ce
se face? Preşedintele este în demisie, Guvern nu avem, care nici nu
a vrut să vină în faţa Parlamentului ca să îşi
dea demisia, nu avem Prim-ministru, nu avem nimic. Avem un „paţan” de 35
de ani care se pretinde a fi Prim-ministru în Republica Moldova, 8
miniştri, de asemenea, au plecat din Guvern. La ce ajungem noi? La un
haos. Astăzi şi numai astăzi trebuie de urgenţă
să adoptăm acest proiect de Hotărîre.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Ţurcan,
Interveniţi a patra
oară. Ultima dată vă ofer cuvîntul.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
În primul
rînd, am fost vizat. Conform Regulamentului, am dreptul la replică.
Şi încep cu aceea că l-am ascultat foarte atent pe domnul
Nagacevschi şi mi-am adus aminte de Ilif şi Petrov, care au spus:
«Остапа понесло».
În primul rind, eu
deja mă bărbieresc cu lama, dar nu cu ştergar, de aceea, mai
bine uitaţi-vă în oglindă cînd vorbiţi despre
ceva. Cu atît mai mult cu aprecierile calităţilor sau a
nivelului de cunoştinţe ale altor persoane.
Şi trei. În primul
rind, ce stabilim noi? Uitaţi-vă foarte atent. Vacanţa
funcţiei. Una la mînă. Ceea ce a spus Nagacevschi e foarte
corect, dacă o să fie vacanţa funcţiei, atunci,
într-adevăr, urmează ca Curtea Constituţională
să stabilească dacă sînt circumstanţele respective
care justifică necesitatea interimatului. În acest caz, stabilind
că este vacanţa funcţiei, noi trebuie să solicităm
avizul Curţii Constituţionale, dacă sînt sau nu aceste
circumstanţe. Printre altele, anume acest lucru noi şi solicităm
în textul proiectului respectiv.
Mai departe. Eu fac o
analogie cu problema deputatului. Deputatul declară demisia din
funcţia de deputat, Parlamentul ce face? Examinînd această
cerere la şedinţa Comisiei juridice, numiri şi
imunităţi, prezintă raportul, este adoptată o
hotărîre a Parlamentului cu privire la declararea locului vacant
şi după aceea această hotărîre se prezintă
Comisiei Electorale Centrale, Comisia remite Curţii Constituţionale
şi numai după hotărîrea Curţii Constituţionale
acest deputat se consideră că a pierdut acest mandat şi
urmează să fie numit altul care urmează conform listei.
Aceeaşi
procedură şi în cazul dat. Poftim, eu încă o
dată repet, puteţi să adoptaţi orice decizie astăzi,
trebuie de calculat cîţi sînteţi: 52 sau 51, dar,
totodată, această hotărîre urmează după aceea
să fie prezentată la Curtea Constituţională şi o
să pierdeţi încă mai mult timp.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule
Ţurcan.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Pentru a atinge acest scop
de a intra cît mai urgent în interimatul funcţiei de
Preşedinte. Asta e.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.3.
Domnul Vadim Mişin –
Partidul
Comuniştilor din Republica Moldova:
Спасибо, господин
Председатель.
Я хотел бы, не вникая пока
в существу спора, сказать господину
Нагачевскому, что кричать громко – это не значит правильно, а обращаться в
адрес коллеги бестактно, это не в соответствии с парламентскими нормами. И
поэтому «кому надо ложить диплом и куда надо ложить диплом», это большой
вопрос, господин Нагачевски... У кого солиднее диплом: у вас или у Цуркана?
Но вообщем такая тема в
Парламенте некорректна. И на вашем месте в цивилизованном обществе и в
цивилизованном Парламенте надо извиняться.
Спасибо. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Dorin
Chirtoacă – Partidul Liberal:
Domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Conform Constituţiei,
articolul 77: Preşedintele Republicii Moldova reprezintă statul, este
garantul suveranităţii, independenţei naţionale, al
unităţii şi integrităţii teritoriale a
ţării, de asemenea este Comandantul Suprem al Forţelor Armate.
Avînd în
vedere aceste argumente şi avînd în vedere faptul că
Republica Moldova astăzi nu are Preşedinte, se impune şi este
obligatoriu ca Parlamentul Republicii Moldova să ia act de vacanţa
funcţiei, lucru specificat foarte clar de Constituţie, articolul 90.
Şi, în conformitate cu articolul 91, să stabilească
interimatul funcţiei prin intermediul Preşedintelui Parlamentului.
Aşa cum prevede acest articol din Constituţie.
De aceea, propun să
încheiem dezbaterile, să trecem la vot şi să rezolvăm
această problemă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Eu îmi cer scuze
că sînt nevoit să ies de atîtea ori la microfon, numai
că pentru stenogramă, fiindcă, pînă la urmă, o
să mai treacă timp, o să revenim, o să citim ce am vorbit,
cum am vorbit, cum am interpretat multe lucruri.
Domnule ministru
Ţurcan,
Sper să nu vă
supere că mă adresez în asemenea mod, nu este corect să
facem analogii: deputat, Preşedinte. Şi vă spun de ce.
Fiindcă în
cazul deputatului avem... Păi, vreau să explic de ce. Fiindcă
în cazul deputatului avem prevederi clare ale Regulamentului
Parlamentului, care prevăd expres care este procedura. În cazul
Preşedintelui Republicii Moldova, avem norma constituţională
care stabileşte exact cum trebuie să procedăm. Şi nu
trebuie să trecem noi de la reglementări în cazul
deputaţilor în situaţia Preşedintelui Republicii Moldova.
Aceasta este pentru precizare.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.3.
Domnul Victor Stepaniuc:
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Desigur, noi avem aici,
cel puţin, două articole, avem articolul 90 cu vacanţa
funcţiei şi articolul 135 cu atribuţiile Curţii
Constituţionale. Dacă în articolul 90 se vorbeşte despre
vacanţa funcţiei şi s-ar părea că,
într-adevăr, Parlamentul decide în totalmente fără
avizul Curţii Constituţionale, apoi în articolul 135, la litera
f) se vede foarte clar că interimatul funcţiei de Preşedinte
numaidecît poate să aibă loc cu avizul şi cu decizia
Curţii Constituţionale.
Ce am vrea să facem
noi? Adică, ce aţi vrea să faceţi dumneavoastră, cum
înţeleg eu, majoritatea parlamentară? Dacă se
recunoaşte vacanţa funcţiei, care dumneavoastră,
într-adevăr, probabil, o puteţi decide, cum prevede articolul
90, apoi este imposibil de a numi astăzi interimatul din cauză
că articolul 135 vă obligă ca în acest sens să fie
decizia Curţii Constituţionale.
Reiese că noi,
într-adevăr, lăsăm ţara fără
Preşedinte cîteva zile, cîteva săptămîni,
cîteva luni. De aceea, ar fi totuşi rezonabil ca să facem o
mică pauză, avem Comisiei juridică, numiri şi
imunităţi, avem jurişti în Parlament în mai multe
fracţiuni şi vă îndemn să medităm mai bine. La
urma urmei, sînt şi reprezentanţii Guvernului, care au
pregătire necesară, şi să medităm bine. Fiindcă,
în cele din urmă, nici noi, nici dumneavoastră nu vrem rău
acestei ţări. Cu atît mai mult că Preşedintele mai
este şi comandant suprem, cu atît mai mult că sunt şi
nişte cerinţe, inclusiv legate de certificatul de sănătate
pentru viitorul Preşedinte, chiar dacă el îndeplineşte
funcţia de interimat. Deci aceasta este propunerea mea. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Acei care sînt la
microfon şi mai mult, dezbaterile s-au încheiat.
Poftim, domnule
Nagacevschi.
Domnul Vitalie
Nagacevschi:
În primul
rînd, am o propunere în ceea ce priveşte primul proiect de
hotărîre a Parlamentului privind demisia Preşedintelui
Republicii Moldova. Aş propune, în afară de alineatul (1) din
articolul 90, să fie indicat şi alineatul (2). De ce? Deoarece
alineatul (2) din articolul 90 din Constituţia Republicii Moldova
vorbeşte despre faptul că Parlamentul se pronunţă asupra
cererii de demisie a Preşedintelui Republicii Moldova. Şi, de aceea,
eu propun ca să fie indicate ambele alineate.
Şi a doua
problemă. E vorba de replică la replica domnului Mişin. Eu sînt
gata să îmi cer scuze după ce domnul Voronin Vladimir
Nicolaevici îşi va cere scuze de la Vlad Filat pentru replica sa
bădărănească pe care a avut-o în şedinţa
precedentă a Parlamentului Republicii Moldova.
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Microfonul nr.4. Domnul Bujor.
Domnul Leonid Bujor:
Vă mulţumesc.
Domnule Preşedinte al
Parlamentului,
Pornind de la Hotărîrea
Curţii Constituţionale, care a interpretat articolele 80, 90 şi
91 ale Constituţiei Republicii Moldova, sper foarte mult că lumea
prezentă aici, care s-a prezentat la microfon, cunoaşte
conţinutul ei. Şi avînd în vedere prevederile articolului
91 din Constituţia Republicii Moldova, conform căruia noi sîntem
obligaţi să asigurăm interimatul Preşedintelui Republicii
Moldova, consider că sîntem în drept legal să
adoptăm astăzi această hotărîre, pentru a nu admite
vacuumul puterii şi să nu ne trezim cu surprize pe care le-am avut pe
parcursul ultimilor 8 ani de zile.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Alexandru
Tănase:
Domnule Preşedinte,
O propunere de redactare a
Hotărîrii privind asigurarea interimatului funcţiei de
Preşedinte. Nu la aceasta acum? A, o’key, la următoarea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Îmi permiteţi
şi mie, ca deputat, am şi eu dreptul să îmi spun punctul
meu de vedere. Avem Constituţia care prevede demisia, cine
examinează. Avem Constituţia care stabileşte cine, în caz
de demisie sau de boală, îndeplinişte: Preşedintele
Parlamentului sau Prim-ministrul. Şi avem Constituţia, capitolul
Curtea Constituţională – atribuţii, unde se prevede constatarea
circumstanţelor. În afară de aceasta, avem Codul
jurisdicţiei constituţionale, care prevede că Curtea Constituţională
examinează constatarea circumstanţelor.
Acum să vedem logic:
poate examina Curtea Constituţională, la cererea Preşedintelui,
să vadă. Curtea nu examinează ceea ce ţine de funcţia
vacantă. Curtea examinează interimatul. Deci ce poate examina Curtea?
Numai în cazul în care Parlamentul, în baza cererii,
adoptă o hotărîre şi atunci examinează, constată
aceste circumstanţe. În baza la ce? Este cererea Preşedintelui,
e bolnav, s-a întîmplat? Sînt aceste prevederi care
prevăd de interimat.
Şi a doua, dacă
corespunde Constituţiei persoana nominalizată de a îndeplini
interimatul în hotărîrea de către Parlament. Iată
care sînt atribuţiile Curţii Constituţionale. Şi,
credeţi-mă, nimeni nu doreşte nimic aici, decît să
mergem pe cale constituţională. Dar Republica Moldova, ca orice stat
din lume, nu poate avea un vacuum de putere. Nu avem Guvern, nu avem
Preşedinte. Sîntem, slavă Domnului, noi aici, Parlamentul.
Iată de ce noi acum trebuie să ne asumăm responsabilitatea
pentru a soluţiona şi această problemă. Aşa că permiteţi
să pun la vot proiectul de hotărîre, cu propunerea domnului
Tănase sau Nagacevschi, să îmi amintesc, de a completa
articolul 90 cu alineatul (2) că ţine de competenţa
Parlamentului, care trebuie să se pronunţe asupra demisiei.
Cine este pentru, rog
să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1?
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.1 – 0.
Sectorul nr. 2?
Numărătorii:
Sectorul nr. 2 – 20.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2 – 20.
Sectorul nr. 3?
Numărătorii:
Sectorul nr. 3 – 32.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.3 – 32.
Mulţumesc.
Cu 52 de voturi, proiectul
de Hotărîre a fost adoptat. Deci funcţia este declarată
vacantă.
Acum permiteţi
să îi ofer cuvîntul domnului Serafim Urechean privitor la
următorul proiect de hotărîre.
Domnul Serafim Urechean:
Onorată
asistenţă,
Înţelegem cu
toţii durerea sufletească prin care trece o parte din deputaţi,
dar ţara nu poate să rămînă fără conducere
nici o secundă. Situaţia este destul de dificilă, de aceea
vă propun un proiect de Hotărîre care, cu permisiunea
dumneavoastră, o să-l dau citirii.
Hotărîre
privind interimatul funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova.
În temeiul
articolului 91 şi al articolului 135 din Constituţia Republicii Moldova,
Parlamentul adoptă
prezenta hotărîre.
Articolul 1. – Interimatul
funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova se asigură de
Preşedintele Parlamentului.
Articolul 2. – Prezenta
hotărîre se transmite Curţii Constituţionale pentru
constatarea circumstanţelor ce justifică interimatul funcţiei de
Preşedinte al Republicii Moldova.
Articolul 3. – Prezenta
hotărîre intră în vigoare la data adoptării.
Eu cred că alte propuneri
nu pot avea loc. De aceea, permiteţi-mi să supun votului. Bine.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sînt dezbateri.
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Filat:
La alineatul (1), vă
rog foarte mult. Cuvintele „se stabileşte” se substituie prin cuvintele
„se constată”. Căci noi nu putem stabili, stabileşte norma
legală. Deci noi constatăm ş.a.m.d. Şi aşa se prevede
în Constituţie, pentru precizare.
Domnul Mihai Ghimpu:
Nu, nu este acesta, domnule
Filat.
Domnul Vladimir Filat:
Şi încă o
propunere pentru...
Domnul Mihai Ghimpu:
Proiectul cu interimatul.
La care articol vă referiţi?
Domnul Vladimir Filat:
La primul.
Domnul Mihai Ghimpu:
Primul. Interimatul
funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova se asigură de
Preşedintele Parlamentului. Ce text? Posibil, dumneavoastră
aveţi alt text.
Domnul Vladimir Filat:
Pentru că am primit.
Secretariatul la noi, vreau să vă spun, funcţionează
perfect. Uitaţi-vă ce proiect de Hotărîre am eu. Cel
puţin, şi cu care am lucrat.
Domnul Mihai Ghimpu:
Ceea ce vom supune
votului, va fi cu următorul conţinut. Articolul 1. L-a dat citire
domnul Urechean. Da. Alte propuneri? Nu sînt. Atunci îmi permiteţi
să supun votului proiectul de Hotărîre. Numele? Păi, la
microfon atunci, la microfon vorbiţi.
Domnul Bujor, microfonul
nr. 4.
Domnul Leonid Bujor:
De indicat:
Preşedintele Parlamentului – Mihai Ghimpu.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Vă mulţumesc.
Microfonul nr. 3.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Vă mulţumesc.
Iarăşi pentru
stenogramă. Alineatul (3): prezenta hotărîre intră
în vigoare la data adoptării. La momentul cînd nu este avizul
Curţii Constituţionale, eu nu ştiu cum poate să intre
în vigoare această hotărîre? Vă gîndiţi
binişor referitor, printre altele, şi la logica pe care aţi
expus-o.
Domnul Mihai Ghimpu:
Ceea ce am spus eu, tocmai
confirmă că trebuie să fie adoptată hotărîrea,
ca Curtea să poată examina. Astfel, dacă nu intră
în vigoare la data adoptării, Curtea nu poate examina.
Stimaţi colegi,
Supun votului proiectul de
Hotărîrii. Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1?
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2?
Numărătorii:
Sectorul nr. 2 – 20.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 2 – 20.
Sectorul nr.3?
Numărătorii:
Sectorul nr.3 – 32.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.3 – 32.
Stimaţi colegi,
Cu votul a 52 de
deputaţi, acest proiect de Hotărîre este adoptat. Cu ce? (Aplauze.)
Mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Ordinea de zi am
epuizat-o. Dacă cineva doreşte declaraţii. Avem din partea Fracţiunii
Partidului Comuniştilor o declaraţie. Îi oferim cuvîntul
domnului Grigore Petrenco.
Domnul Grigore Petrenco:
Stimaţi colegi,
Declaraţia Partidului
Comuniştilor din Republica Moldova privind politica de reprimare din
partea aşa-numitei Coaliţiei liberal democrate a libertăţii
cuvîntului şi ameninţările la adresa mijloacelor de
informare în masă incomode.
Fracţiunea
parlamentară a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova
îşi exprimă profunda indignare în legătură cu
multiplicarea cazurilor de ameninţare şi presiune din partea
aşa-numitei Coaliţii liberal democrate asupra mijloacelor de
informare în masă, în general, şi a jurnaliştilor,
în special.
În ultimele zile,
liderii partidelor care formează aşa-numita coaliţie atît
în Parlament, cît şi în alte condiţii şi-au
permis în mod public să ameninţe Compania publică
„Teleradio-Moldova”, conducerea şi colectivul de creaţie ale
acesteia. Această aşa-numită Coaliţie a încercat
să exercite presiune şi să intervină în politica
redacţională şi grila de emisie a televiziunii publice. Nu
încetează ameninţările din partea majorităţii
nou-create de a se răfui cu conducerea Companiei „Teleradio-Moldova”,
precum şi cu unii jurnalişti incomozi.
În condiţii de
presiune continuă activitatea colectivului postului privat de radio „Antena
C”, în adresa căreia aşa-numiţii democraţi şi
liberali au declanşat o campanie de intimidare, declarînd despre
revizuirea incontestabilă a deciziilor şi concursurilor anterioare,
referitoare la postul de radio în cauză.
Fracţiunea Partidului
Comuniştilor din Republica Moldova atrage atenţia
societăţii civile, organizaţiilor internaţionale,
reprezentanţilor misiunilor diplomatice, acreditate în Republica
Moldova asupra cazurilor inadmisibile de încălcare din partea
aşa-numitei Coaliţii a legislaţiei în vigoare, a Codului
Audiovizualului, adoptate în baza recomandărilor partenerilor
noştri europeni.
Sîntem
indignaţi de metodele şi comportamentul antidemocratic şi antieuropean
al acestei Coaliţii, aşa-numitei Alianţe pentru Integrare
Europeană, comportament îndreptat spre oprimarea libertăţii
cuvîntului şi amestecului ilegal în politica
redacţională a mijloacelor de informare în masă.
În conformitate cu
articolul 52 din Codul Audiovizualului, citez: „Independenţa
editorială a Companiei este garantată prin lege. Nu se admit
ingerinţe operate de autorităţi publice şi nici
influenţa vreo unui partid, organizaţii comerciale, economice,
social-politice, sindicale şi de alt ordin”.
Acelaşi articol
prevede că independenţa editorială şi de creaţie
include dreptul exclusiv al organelor de conducere ale Companiei de a adopta,
în limitele stabilite în prezentul Cod, decizii cu privire la
elaborarea politicii editoriale, adoptarea şi modificarea grilei de emisie
a Companiei.
În acest context,
chemăm toate persoanele şi structurile interesate să condamne
în mod categoric politica de ameninţare şi presiune,
iniţiată de actuala majoritate parlamentară împotriva
Companiei publice „Teleradio-Moldova” şi alte mijloace de informare
în masă.
Mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Petrenco.
Dar cu cenzura s-a
terminat.
Şedinţa o
declar închisă.
Mulţumesc frumos.
Timp pentru
declaraţii se permite doar la sfîrşit.
Nu vă
supăraţi, domnule Stepaniuc. Dacă doriţi, poftim. Microfonul
nr.3, vă rog.
Domnul Victor Stepaniuc:
Stimate domnule
Preşedinte al Parlamentului,
Eu aşa
înţeleg că, în urma acestor două hotărâri
ale noastre, în care aţi declarat vacanţa funcţiei Preşedintelui
şi aţi adoptat interimatul, dumneavoastră acum sînteţi
Preşedinte al Republicii Moldova interimar. Permiteţi-mi să nu
vă port respectul, ştiind că sînteţi jurist.
Fiindcă eu aşa
înţeleg, că noi în republică acum avem doi
preşedinţi. Pînă ce Curtea Constituţională nu o
să decidă interimatul, cine sînteţi dumneavoastră?
Dumneavoastră sînteţi doar Preşedinte al Parlamentului.
Şi vă port respectul ca Preşedinte al Parlamentului şi sînt
gata să vă spun „bună ziua” în sensul acesta. Dar nu
vă pot respecta ca Preşedinte, deci, interimar al Republicii Moldova.
Dumneavoastră sînteţi jurist. Şi pînă ce
Curtea Constituţională nu o să vă spună că
aveţi dreptul la interimat, dumneavoastră nu aveţi acest
mandat. Dumneavoastră singur aţi intrat în această
capcană. Pentru ce dumneavoastră vă trebuie personal?
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Domnule Stepaniuc,
Fiecare dintre noi are
dreptul la un punct de vedere.
Şedinţa o declar
închisă.
Mulţumim, la
revedere.
Data următoarei
şedinţe o să fie anunţată aşa cum prevede
Regulamentul. Se convoacă Biroul permanent şi acesta o să
stabilească data desfăşurării următoarei şedinţe.
Şedinţa
s-a încheiat la ora 16.33.
Stenograma a fost pregătită spre
publicare în Direcţia documentare
parlamentară.