version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version
đóńńęŕ˙ âĺđńč˙



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVI-a

SESIUNEA a II-a ORDINARA – NOIEMBRIE 2005

Sedinta din ziua de 11 noiembrie 2005

(STENOGRAMA)

 

SUMAR

1. Adoptarea proiectului de Hotarire nr.3470 cu privire la aprobarea Programului calendaristic al actiunilor legislative in conformitate cu Rezolutia si Recomandarile Comisiei pentru respectarea obligatiilor si angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei.

2. Dezbaterea si adoptarea proiectului de Hotarire nr.3830 privind desemnarea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.

3. Adoptarea proiectului de Hotarire nr.3831 privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale.

4. Adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.3330 pentru modificarea si completarea Codului fiscal.

5. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.3541 pentru modificarea si completarea Legii nr.1103-XIV din 30 iunie 2000 cu privire la protectia concurentei.

6. Dezbaterea si adoptarea proiectului de Lege nr.3276 pentru modificarea si completarea unor acte legislative.

7. Aprobarea ordinii de zi pentru perioada 16-25 noiembrie.

 

 Sedinta a inceput la ora 10.00.

 Lucrarile au fost conduse de domnul Marian Lupu, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico, vicepresedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc - director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor si domnilor deputati, buna dimineata.

Din totalul celor 101 deputati, si-au inregistrat prezenta la lucrari 96 deputati. Sint absenti deputatii: Ivan Gutu – bolnav, Iurie Rosca, Vitalia Pavlicenco – plecati in delegatie, Vasile Bodisteanu, Serafima Borgan.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc.

Stimati colegi, sedinta este deliberativa. Rog sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat). Multumesc.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Multumesc.

Comisia propune retragerea din ordinea de zi a initiativelor nr.3828 si nr.3829. Se propune sa fie introduse in ordinea de zi initiativele nr.3830 si nr.3831. Ele se refera la modificarea componentei Comisiei Electorale Centrale si la desemnarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule presedinte al comisiei, va rog inca o data sa specificati care sint initiativele retrase? Numarul initiativelor.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Nr.3828 si nr.3829. De fapt, ele n-au fost incluse in ordinea de zi, dar ca initiativa se retrage.

 

Domnul Marian Lupu:

Eu vad pe ordinea de zi pentru sedinta de astazi, sub nr.2, proiectul care la fel vizeaza subiectul Consiliului Superior al Magistraturii – nr.3742. Deci, asta ramine?

 

Domnul Vladimir Turcan:

Da. Nu, nu, cer scuze. Ramine nr.3830. Se introduc nr.3830 si nr.3831.

 

Domnul Marian Lupu:

Cu nr. 3742 ce facem?

 

Domnul Vladimir Turcan:

Se exclude.

 

Domnul Marian Lupu:

Se propune pentru a fi exclus?

 

Domnul Vladimir Turcan:

Se exclude, da.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc.

Stimati colegi, cine este pentru a accepta aceasta modificare a ordinii de zi in conformitate cu propunerea inaintata de Comisia juridica, pentru numiri si imunitati rog sa voteze.

Majoritatea.

Va multumesc.

Deci ordinea de zi este amendata.

 

 

 

Proiectul de Hotarire nr.3740 cu privire la aprobarea Programului calendaristic al actiunilor legislative in conformitate cu Rezolutia si Recomandarile Comisiei pentru respectarea obligatiilor si angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei. Rog comisia. Va prezenta domnul Stati din partea autorului si din partea comisiei.

 

Domnul Sergiu Stati:

Va multumesc, domnule Presedinte.

Stimate domnule Presedinte,

Stimati colegi,

Vreau sa propun atentiei dumneavoastra proiectul hotaririi Parlamentului privind elaborarea unui plan de activitati in vederea realizarii de catre Republica Moldova a obligatiilor si angajamentelor sale in cadrul Consiliului Europei. Este inaintata aceasta initiativa in temeiul articolului 73 din Constitutia Republicii Moldova si articolului 44 din Regulamentul Parlamentului.

Initiativa legislativa este formulata si inaintata de catre delegatia, practic de intreaga componenta a delegatiei Republicii Moldova la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei si contine un plan concret de actiuni privind realizarea angajamentelor asumate de catre Republica Moldova la aderarea la Consiliul Europei. Contine, pe compartimente, realizarea unui program legislativ.

In acelasi timp, tin sa mentionez ca respectivul program de activitate va fi transmis Consiliului Europei in vederea coordonarii acestor actiuni. Comisia, in cadrul sedintei sale, a cazut de acord cu initiatorii proiectului de hotarire ca realizarea acestui plan va permite scoaterea Republicii Moldova de sub monitorizare catre luna septembrie 2006.

Vreau sa mai mentionez ca toate comisiile parlamentare si Directia juridica a Aparatului Parlamentului s-au expus in favoarea acestui proiect de hotarire. In aceste conditii, vreau sa solicit asistenta dumneavoastra pentru sustinerea proiectului respectiv.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

Intrebari? Nu sint. Va multumesc.

Rog sa luati loc.

Supun votului adoptarea proiectului de hotarire nr.3740. Cine este pentru rog sa voteze. Practic, in conditii de unanimitate. Deci proiectul de hotarire nr.3740 este adoptat cu majoritatea de voturi.

Stimati colegi, inaintez o propunere, din momentul din care am acceptat cu dumneavoastra propunerea Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati si am introdus pe ordinea de zi proiectele nr.3830 si nr.3831. Sint doua proiecte de hotariri care vizeaza desemnarea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii si a unor membri ai Comisiei Electorale Centrale. Persoanele vizate, candidatii sint prezenti in sala. Propunerea mea este sa continuam anume cu aceste

 

doua subiecte, iar mai apoi cu celelalte restante pe ordinea de zi. Acceptati aceasta propunere?

Va multumesc.

In aceste conditii, continuam cu examinarea proiectului de Hotarire nr.3830 privind desemnarea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii. Invit la tribuna centrala presedintele Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Proiectul nr.3830 este inaintat cu titlu de initiativa legislativa de catre un grup de deputati in Parlament si vizeaza alegerea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii din rindul profesorilor titulari.

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a consultat reglementarile legislative respective si mentioneaza ca, conform prevederilor articolului 3 din Legea nr.947 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii, organul de autoadministrare judecatoreasca este constituit din 12 membri. Din rindul lor fac parte: presedintele Curtii Supreme de Justitie, ministrul justitiei si Procurorul General – membri de drept, 7 membri din rindul judecatorilor sint alesi de Adunarea Generala a Judecatorilor si 2 membri - unul propus de majoritatea parlamentara si unul propus de opozitie. Acestia se aleg de Parlament din rindul profesorilor titulari, cu votul a cel putin 2/3 din numarul deputatilor alesi. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se aleg pe un termen de 4 ani.

Astfel, in proiectul de hotarire nominalizat sint propuse de catre reprezentantii majoritatii si opozitiei parlamentare doua candidaturi din rindul profesorilor titulari pentru a fi alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii.

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a examinat proiectul de hotarire inaintat si a constatat ca candidaturile propuse corespund cerintelor legislatiei in vigoare.

Reiesind din cele expuse, comisia propune Parlamentului, pentru examinare si adoptare, proiectul de Hotarire privind alegerea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii. Permiteti-mi sa dau citire textului.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, va rog, domnule presedinte.

 

Domnul Vladimir Turcan:

 “Hotarire

privind alegerea unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii

In temeiul articolului 3 alineatul (4) din Legea nr.947-XIII din 19 iulie 1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii,

Parlamentul adopta prezenta hotarire.

Art. 1. – Se aleg in calitate de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii urmatoarele persoane: domnul Boris Negru, domnul Vasile Cretu.

 

Art. 2. – Prezenta hotarire intra in vigoare la data adoptarii.”

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule presedinte.

Intrebari pentru comisie? Candidatii la fel sint aici? Nu sint. Eu va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

 Stimati colegi, conform normelor procedurale, voi supune votului alegerea in calitate de membru al Consiliului Superior al Magistraturii pe fiecare din acesti doi candidati inaintati, dupa care vom purcede la votarea proiectului de hotarire in ansamblu.

Domnul Boris Negru. Cine este pentru desemnarea domnului Boris Negru in calitate de membru al Consiliului Superior al Magistraturii rog sa voteze. Rog sa fie anuntate rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1. – 30.

Sectorul nr.2. – 36.

Sectorul nr.3. – 18.

 

Domnul Marian Lupu:

84 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Boris Negru intruneste conditiile votului anuntate de presedintele Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati conform legislatiei in vigoare si se desemneaza in calitate de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.

Domnul Vasile Cretu. Stimati colegi, cine este pentru desemnarea domnului Vasile Cretu in calitate de membru al Consiliului Superior al Magistraturii rog sa voteze. Rog sa fie anuntate rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1 – 30.

Sectorul nr.2 – 35.

Sectorul 3 – 18.

 

Domnul Marian Lupu:

83 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Vasile Cretu la fel intruneste conditiile respective si, urmare a acestui vot, se desemneaza in calitate de membru al Consiliului Superior la Magistraturii.

La aceasta etapa, stimati colegi, supun votului adoptarea proiectului de hotarire nr.3830 in ansamblu. Cine este pentru adoptarea acestui proiect rog sa voteze. Majoritatea. Va multumesc.

Proiectul de hotarire nr.3830 este adoptat.

In numele tuturor parlamentarilor, permiteti-mi sa-i felicit pe domnii Boris Negru si Vasile Cretu cu alegerea in aceasta inalta si foarte responsabila functie – functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii si sa le dorim mult

 

succes si, in calitate de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, sa-si exercite functiile care le revin cu maxim profesionalism, demnitate si la un nivel cel mai inalt etic si moral. Felicitari, mult succes.

Proiectul de Hotarire nr.3831 privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale.

Domnule Turcan, va rog.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a examinat proiectul de Hotarire a Parlamentului nr.3831 privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale si aduce la cunostinta urmatoarele.

Prin Legea nr.176 din 22 iulie 2005 pentru modificarea si completarea Codului electoral, care a intrat in vigoare la 12 august anul curent, s-a stabilit un nou criteriu de formare a Comisiei Electorale Centrale. Se prevede ca Parlamentul, in termen de 3 luni de la intrarea in vigoare a acestei legi, va aproba noua componenta a Comisiei Electorale Centrale.

In contextul celor relatate, informam ca, in conformitate cu prevederile Codului electoral articolul 16 alineatul (2), Comisia Electorala Centrala se constituie din 9 membri cu vot deliberativ: un membru este desemnat de catre Presedintele Republicii Moldova, un membru – de catre Guvern si 7 membri – de catre Parlament, inclusiv 5 – de catre partidele de opozitie, proportional numarului de mandate detinute de acestea. Membrii Comisiei Electorale Centrale nu pot fi membri ai partidelor si ai altor organizatii social-politice.

Proiectul este semnat de un grup de deputati, fiecare in parte fiind exponent al unui partid ce detine mandate in Parlament, iar in ansamblu, este cuprinsa intreaga gama a partidelor reprezentate in Parlament. Prin urmare, aceasta initiativa legislativa corespunde cerintelor legale nominalizate anterior.

In temeiul celor relatate, Comisia juridica, pentru numiri si imunitati propune Parlamentului proiectul de Hotarire nr.3831 privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale pentru examinare si adoptare. Dau citire textului proiectului.

 “Hotarire

privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale

In temeiul articolului 16 alineatul (2) din Codul electoral nr.1481 din 21 noiembrie 1997,

Parlamentul adopta prezenta hotarire.

Art. 1. – Se desemneaza in calitate de membri ai Comisiei Electorale Centrale urmatoarele persoane: doamna Renata Lapti, domnul Eugeniu Stirbu, domnul Mihail Busuleac, domnul Nicolae Girbu, domnul Vasile Gafton, domnul Iurie Ciocan si domnul Victor Costetchi.

Art. 2. – Prezenta hotarire intra in vigoare la data adoptarii.”

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

Intrebari pentru comisie?

Microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitru Diacov:

Stimati colegi, noi avem dosarele tuturor candidatilor pentru Comisia Electorala Centrala si lipseste, imi pare, un singur dosar, un CV.

 

Domnul Vladimir Turcan:

O aveti in vedere pe doamna Renata Lapti?

 

Domnul Dumitru Diacov:

Da. Si doamna simpatica este acolo, poate ne povesteste in citeva cuvinte biografia.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Cred ca domnul Diacov totusi a dorit s-o vada personal.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.5

 

Domnul Dumitru Diacov:

Eu trebuie sa stiu pentru cine votez.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, sint sigur, domnule Diacov, ca o faceti inclusiv si din mare placere estetica.

Microfonul nr.5, va rog.

 

Domnul Vlad Cubreacov:

Multumesc.

Este adevarat ca a fost o disfunctie tehnica legata de aceasta procedura. Proiectul a fost semnat ieri seara. Din cite cunosc eu, si m-am ingrijit personal de acest fapt, CV-ul a fost multiplicat si este la mesele din fata emiciclului. Am inteles ca s-a dat indicatia sa nu fie difuzat pe durata sedintei. Este posibil sa difuzam acest CV, daca domnul Ganaciuc isi va anula dispozitia anterioara. Dar, bineinteles, orice candidat este deschis intrebarilor.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitru Diacov:

Doamna singura poate sa ne spuna in citeva cuvinte biografia.

Domnul Marian Lupu:

Da, va rog, microfonul nr.6.

 

Doamna Renata Lapti:

Buna ziua.

Sint dispusa sa raspund la toate intrebarile dumneavoastra. In citeva cuvinte despre mine: sint absolventa Universitatii “Bavis Bolia” de la Cluj, am absolvit facultatea de drept, am facut masteratul postuniversitar la Madrid (Spania). In momentul actual, activez in cadrul Companiei “Union-Fenosa”. Imi pare bine ca dumneavoastra cunoasteti aceasta intreprindere, pentru ca este o intreprindere buna. Activez in cadrul Directiei reglementari si relatii institutionale.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi, eu rog putina liniste, inclusiv cu referinta la reactia salii din momentul din care a fost anuntata denumirea companiei. Rog sa atrageti atentia ca persoana nu este managerul general si nu face parte din bordul de directori al acestei companii. Rog o atitudine adecvata. Alte intrebari? Nu sint. Va multumesc, doamna Lapti.

 

Doamna Renata Lapti:

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

Stimati colegi,

Conform aceleiasi proceduri … Eu rog putina liniste in sala. Va multumesc. Conform unei proceduri similare, vom supune votului desemnarea fiecarui candidat, dupa care exercitiu vom purcede la votarea proiectului de hotarire in ansamblu. Deci supun votului candidatura doamnei Renata Lapti pentru desemnare in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale. Cine este pentru rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 33.

Sectorul nr. 3 – 20.

 

Domnul Marian Lupu:

84 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Doamna Renata Lapti intruneste conditiile pentru desemnarea dumneaei in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Domnul Eugeniu Stirbu. Cine este pentru desemnarea domnului Eugeniu Stirbu in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 35.

Sectorul nr. 3 – 21.

 

Domnul Marian Lupu:

85 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Eugeniu Stirbu la fel intruneste conditiile pentru desemnarea in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Urmatorul candidat domnul Mihai Busuleac. Cine este pentru desemnarea domnului Mihai Busuleac in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 35.

Sectorul nr. 3 – 21.

 

Domnul Marian Lupu:

85 de voturi. Impotriva? Zero voturi. Domnul Mihai Busuleac intruneste conditiile pentru a fi desemnat in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Domnul Nicolae Girbu. Cine este pentru desemnarea dumnealui in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 35.

Sectorul nr. 3 – 21.

 

Domnul Marian Lupu:

85 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Nicolae Girbu intruneste conditiile pentru desemnarea in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Domnul Vasile Gafton. Cine este pentru desemnarea dumnealui in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 36.

Sectorul nr. 3 – 21.

 

Domnul Marian Lupu:

86 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Vasile Gafton intruneste conditiile pentru desemnarea in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

 

 

Domnul Iurie Ciocan. Cine este pentru desemnarea dumnealui in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 35.

Sectorul nr. 3 – 20.

 

Domnul Marian Lupu:

84 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Iurie Ciocan intruneste conditiile pentru desemnarea in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Stimati colegi, eu rog putina liniste. Domnul Victor Costetchi. Cine este pentru desemnarea dumnealui in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr. 2 – 36.

Sectorul nr. 3 – 20.

 

Domnul Marian Lupu:

85 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi. Domnul Victor Costetchi la fel intruneste conditiile pentru desemnarea in calitate de membru al Comisiei Electorale Centrale.

Acum, in aceste conditii, supun votului adoptarea proiectului de Hotarire a Parlamentului nr.3831 privind desemnarea unor membri ai Comisiei Electorale Centrale. Cine este pentru adoptarea acestui proiect de hotarire rog sa voteze. Majoritatea. Va multumesc. Proiectul nr.3831 este adoptat.

Stimati membri ai Comisiei Electorale Centrale, in numele Parlamentului, va aduc cele mai sincere felicitari cu aceasta ocazie si va doresc mult succes in activitatea dumneavoastra.

De fapt, este un exercitiu deosebit de important, fiindca in contextul reformelor democratice, reformelor politice, toate fortele politice prezente in Parlament au convenit sa contribuie in mod direct si in modul cel mai serios la formarea acestei institutii prin membrii acestia ca o institutie depolitizata, o institutie care urmeaza sa se bazeze pe calitatile profesionale inalte, pe cele mai inalte calitati etice, pentru asigurarea unui proces corect de organizare a scrutinelor electorale.

Si cred ca exercitiul de astazi da dovada ca noi, toti cei prezenti in sala, am reusit in cadrul acestui exercitiu si vreau sa adresez un mesaj membrilor Comisiei Electorale Centrale, carora le revine o deosebita responsabilitate in activitatea pe viitor a acestei institutii. Felicitari si mult succes.

Persoanele care au fost invitate in contextul examinarii acestor doua proiecte – nr.3830 si nr. 3831 – pot fi libere.

 

Continuam cu examinarea subiectelor incluse pe ordinea de zi.

Proiectul de Lege… Eu foarte mult rog, e o agitatie mare in sala.

Va multumesc. Proiectul de Lege nr.3330 pentru modificarea si completarea Codului fiscal. Lectura a doua.

Rog comisia.

 

Domnul Alexei Ivanov:

Stimate domnule Presedinte,

Stimati colegi,

Comisia pentru politica economica, buget si finante a examinat pentru lectura a doua proiectul de lege, stenograma sedintei plenare si avizele prezentate de comisiile parlamentare, de Directia juridica, propunerile si observatiile deputatilor si relateaza urmatoarele.

Denumirea proiectului de lege urmeaza a fi completata cu cuvintele “nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1998”, iar cuvintele: “2001, nr.102-103, art. 814” de substituit cu cuvintele “25 martie, editie speciala”.

In contextul avizului Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati, tinindu-se cont de hotarirea Guvernului nr.474 cu privire la aplicarea masinilor de casa si control cu memorie fiscala pentru efectuarea decontarilor in numerar, la punctul 1 al articolului I din proiect, cuvintele “conform unui Regulament aprobat de Guvern, in care sint stipulate si genurile de activitate a caror practicare, in virtutea specificului si/sau conditiilor de desfasurare, sint scutite de utilizarea masinilor de casa si de control si/sau se utilizeaza formularea de pe site cu regim special” se propun a fi substituite cu cuvintele “in modul stabilit de Guvern”.

Cit priveste problema, abordata de catre deputatul Diacov, privind aplicarea masinilor de casa si de control in activitatea de transport al calatorilor cu automobilele taxi si de comercializare a florilor, constatam ca aceste activitati, conform Legii cu privire la patenta de intreprinzator, se desfasoara in baza patentei de intreprinzator. Totodata, mentionam ca in prezent aceasta lege este supusa revizuirii de catre Guvern si, in viitorul apropiat, vor fi prezentate propuneri de modificare.

Cu referire la obiectia, expusa de catre deputatul Cubreacov in cadrul examinarii proiectului de lege in prima lectura, privind problema adoptarii unui regulament, care ar prevedea genurile de activitate fara aplicarea masinilor de casa si de control, mentionam ca, la momentul actual, Hotarirea Guvernului nr. 474 din 28 aprilie 1998 prevede lista tipurilor de activitati specificul carora permite efectuarea decontarilor in numerar fara aplicarea masinilor de casa si de control.

Cit priveste obiectia, inaintata de catre deputatul Buliga, in partea ce tine de aplicarea masinilor de casa si de control in activitatea farmaciilor si punctelor farmaceutice, relatam ca, in conformitate cu prevederile punctului 5 din anexa nr.1 la Hotarirea Guvernului deja mentionata, in lista genurilor de activitate fara aplicarea masinilor de casa si de control este inclusa activitatea farmaceutica in punctele medicale din localitatile rurale, in care nu exista farmacii cu eliberarea bonurilor de plata de regim special.

 

Totodata, in contextul avizului Directiei juridice, la articolul II alineatul 2 din proiect, varianta in limba rusa urmeaza a fi adusa in concordanta cu varianta in limba de stat.

Pornind de la cele mentionate si in baza avizelor pozitive ale comisiilor permanente si al Directiei juridice, comisia propune proiectul de lege a Parlamentului spre adoptare in a doua lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, va multumesc, domnule Ivanov. Rog sa luati loc.

Propuneri, altele decit cele evocate in raportul comisiei? Nu sint.

In aceste conditii, supun votului pentru adoptare in a doua lectura proiectul de lege nr.3330. Cine este pentru rog sa voteze. Rog sa fie anuntate rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 – 29.

Sectorul nr.2 – 36.

Sectorul nr. 3 – 22.

 

Domnul Marian Lupu:

87 de voturi pentru. Impotriva? Zero voturi.

Proiectul de lege nr. 3330 este adoptat in a doua lectura. Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.3541 pentru modificarea si completarea Legii cu privire la protectia concurentei.

Rog Guvernul. Domnul Dodon.

 

Domnul Igor Dodonviceministru al economiei si comertului:

Mult stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Onorati deputati,

Doamnelor si domnilor,

Se propune spre examinare modificarea Legii cu privire la protectia concurentei. Voi structura modificarile in patru blocuri pentru a fi mai succinta informatia prezentata.

In primul rind, modificarea Legii cu privire la protectia concurentei a fost dictata de modificarea legislatiei in vigoare, precum si de necesitatile politicii antimonopol de stat in domeniul economic si nu numai. Unul din principalele blocuri de modificari propune a revizui acele functii antimonopol, care sint atribuite organului antimonopol si anume Agentiei pentru Protectia Concurentei. Astfel, au fost, in mare parte, reduse unele din functiile anterior specificate in redactia legii din anul 2000, fiind efectuate respectiv si in Regulamentul cu privire la Agentia pentru Protectia Concurentei, care este anexa la aceasta lege.

Al doilea bloc de modificari: in lege au fost incluse prevederi egale pentru investitorii straini si investitorii locali. Cunoastem ca, in conformitate cu modificarile efectuate anterior in legislatie, investitorii straini si investitorii locali sint tratati in aceleasi conditii. De aceea, au fost operate aceste modificari si in legea in cauza.

In afara de aceasta, tin sa mentionez ca deciziile foarte importante ale organului pentru protectia concurentei, care erau specificate in redactia legii anului

2000, ma refer, in primul rind, la decizia privind reorganizarea unui agent economic, adica lichidarea, fuzionarea, separarea sau divizarea, sa fie luate doar prin intermediul instantelor de judecata. Adica, daca pina acum aceste decizii puteau fi aprobate de acest organ de control al protectiei concurentei, pe viitor deciziile finale vor fi luate de organele judiciare.

In afara de aceasta, se propune ca decizia finala privind repararea prejudiciilor, cauzate de activitatea diferitor agenti economici suspectati de activitate antimonopol, sa fie luata de asemenea de catre organele judiciare.

A patra modificare, destul de esentiala. In Legea cu privire la protectia concurentei se specifica ca Agentia este o organizatie neguvernamentala, ceea ce contravine practicii internationale. De aceea, se propune ca Agentia Nationala pentru Protectia Concurentei sa fie specificata ca o autoritate independenta de alte autoritati ale administratiei publice, fiind o autoritate a administratiei publice centrale.

Pe linga aceasta, consideram ca modificarile care se propun in Legea cu privire la protectia concurentei, cit si in anexa la aceasta lege, vor avea un efect benefic in acest sens si consideram destul de importanta aprobarea acestor modificari pentru solutionarea divergentelor aparute in legislatie, precum si pentru a face activitatea autoritatii pentru protectia concurentei mai eficienta.

Va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc. Intrebari pentru domnul raportor.

Microfonul nr. 5.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Multumesc, domnule Presedinte.

Domnule viceministru, o intrebare referitor la articolul 12 pe care dumneavoastra acum il propuneti in redactie noua. La litera f) ati exclus ceea ce era in varianta initiala: divizarea lor fortata sau separarea unor subdiviziuni din componenta lor.

Eu consider ca este corect ca ati exclus aceasta sintagma, dar la punctul 2 din Regulamentul Agentiei Nationale, iarasi la litera f), aceasta sintagma a ramas. Eu cred ca trebuie sa fie exclus si din litera f) din Regulament. Acolo nu este vorba despre competenta Agentiei? Pur si simplu intreb.

 

Domnul Marian Lupu:

Este o eroare tehnica sau este ceva de concept.

 

 

 

Domnul Igor Dodon:

Mult stimate domnule deputat, este un moment tehnic, care va fi luat in considerare pentru lectura a doua.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Va multumesc. Si atunci, la articolul 20, nu, articolul 22, dumneavoastra adaugati un nou alineat (3). Noi am discutat in comisie si eu as vrea ca dumneavoastra sa confirmati ca acest alineat va fi exclus pentru lectura a doua.

 

Domnul Igor Dodon:

Va referiti la alineatul (3). Am sa dau citire alineatului: “In caz de necesitate, Guvernul trebuie sa asigure intreprinderea care indeplineste comanda de stat cu materie prima”.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Da, la acest alineat ma refer.

 

Domnul Igor Dodon:

Noi, dupa cum ati specificat, am discutat aceasta problema in cadrul comisiei. Si consideram ca pentru lectura a doua ar putea fi examinata posibilitatea redactarii acestui alineat.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Redactarii sau excluderii?

 

Domnul Igor Dodon:

Redactarii sau excluderii.

 

Domnul Valeriu Cosarciuc:

Da, va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Alte intrebari? Nu sint.

Va multumesc, domnule viceministru. Va rog sa luati loc. Rog comisia.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Stimate domule Presedinte,

Stimati colegi,

Comisia pentru politica economica, buget si finante a examinat proiectul de lege in cauza impreuna cu avizele pozitive ale comisiilor parlamentare si Directiei juridice a Aparatului Parlamentului.

Majoritatea modificarilor se propun pentru a aduce Legea nr. 1103 din 30 iunie 2000 cu privire la protectia concurentei in concordanta cu legislatia in vigoare. Totodata au fost revizuite functiile Agentiei Nationale pentru Protectia Concurentei si aduse la standardele acceptate in economia contemporana.

 

In proiect este bine evidentiat ca conflictele aparute in procesul asigurarii concurentei loiale pot fi solutionate numai prin instanta judecatoreasca. Concomitent, consideram ca unele functii ale Agentiei Nationale pentru Protectia Concurentei vor fi supuse unei examinari suplimentare pentru lectura a doua.

Comisia pentru politica economica, buget si finante propune aprobarea proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.1103 din 30 iunie 2000 cu privire la protectia concurentei in prima lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, va multumesc. Intrebari pentru comisie.

Microfonul nr. 4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule presedinte al comisiei, eu as avea o intrebare si as vrea sa inteleg prevederile articolului 18 alineatul (1).

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Aveti intrebare sau propunere?

 

Domnul Vladimir Filat:

Nu, eu am o intrebare. Cum se inteleg imputernicirile Agentiei de a controla? Eu pot sa dau citire prevederilor.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Poftim.

 

Domnul Vladimir Filat:

In cazul agentilor economici, despre care s-a constatat ca detin o situatie dominanta pe piata, Agentia efectueaza controlul asupra procurarii pachetului de control … si asa mai departe. Eu consider ca noi avem deja o institutie in Republica Moldova, care se numeste Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Eu ca concept intreb, daca ar fi normal ca agentia respectiva sa se ocupe cu functii, dupa mine, improprii.

 

Domnul Marian Lupu:

Eu solicit Ministerul Economiei.

Microfonul nr. 1.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Eu pot sa va spun ca pentru lectura a doua o sa examinam mai adinc pozitia aceasta.

 

 

 

Domnul Vladimir Filat:

Noi o sa propunem amendamente pentru lectura a doua, eu as fi vrut sa vad cum se incadreaza conceptual.

 

Domnul Marian Lupu:

De acord. Precizare la acest subiect.

Microfonul nr. 1.

 

Domnul Igor Dodon:

Da. Aveti perfecta dreptate. Exista un organ care are functia de reglementare a politicilor si a tot ceea ce se face in cadrul pietei valorilor mobiliare – Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Insa in functiile existente ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nu intra coordonarea si primirea unui permis privind procurarea pachetelor de control ale unui agent economic.

In conformitate cu legislatia in vigoare, atunci cind se procura un pachet de control al unei societati pe actiuni - este o practica atit in Republica Moldova, cit si in plan international - acest permis se obtine de la organul antimonopol. Pot sa va informez ca, pina la momentul de fata, in conformitate cu legea inca din 1992, la Ministerul Economiei si Comertului parvin diferite solicitari de a permite aceste procurari. Este destul de important ca acest organ sa obtina aceste functii si nu va fi o dublare a functiilor, deoarece la moment ele nu sint proprii Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.

 

Domnul Vladimir Filat:

Multumesc, domnule viceministru. Eu mentin punctul meu de vedere. Daca vreti sa abilitati agentia si cu functie de control, propuneti o formula mai simpla, un aviz prealabil, dar nu controlul unei actiuni deja efectuate. Noi si asa avem suficiente organe de control.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Stimate coleg, noi pentru lectura a doua o sa examinam pozitia aceasta. Sint si altele, pe care o sa le examinam suplimentar si mai adinc.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule presedinte, eu am inteles. Pentru lectura a doua noi o sa venim si cu amendamente in scris, daca e cazul.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Da, poftim.

 

Domnul Vladimir Filat:

Eu am dat o intrebare. Cum vedem noi ca trebuie sa functioneze agentia respectiva? Si mai am o intrebare. Nu stiu cine ar putea sa dea raspuns. Legea actuala este buna-rea, ramine de vazut. Dar legile, dupa cite stim noi, trebuie sa fie si indeplinite. De ce nu a actionat legea pina in prezent, timp de 5 ani de zile?

 

In curind expira si anul 2005. Fiindca, daca citim atent legea, efectul ei se rasfringe asupra … de fapt, scopul final este protectia consumatorului. Noi, pina in prezent, observam ca de acest domeniu se ocupa O.N.G.-urile care sint deja foarte multe. E foarte bine ca se ocupa, dar si statul ar fi trebuit sa desfasoare actiuni mai concrete.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimate domnule Filat!

Domnule presedinte, o clipa! Cred ca este o intrebare retorica. Nimeni n-o sa poata sa raspunda la aceasta intrebare. Dar, probabil, ar fi bine sa ne axam pe acea idee ca, pentru prima oara, in bugetul anului 2005 a fost deja inclus, la compartimentul finantarii acestei agentii, pachetul financiar necesar. Acelasi pachet este prezent si in proiectul legii bugetului pentru 2006, premise care permit, in final, Parlamentului sa instituie, de fapt, aceasta agentie si sa o faca functionala in timpul cel mai apropiat.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Multumesc, domnule Presedinte. Eu sint de acord ca intrebarea este retorica. Dar raspuns, in fond, ar trebui sa dea Guvernul, care este organul executiv ce urmeaza sa implementeze legile adoptate de Legislativ.

Va multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Alte intrebari? Nu sint.

Va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

Luari de cuvint? Nu se inregistreaza. Bine. In aceste conditii, supun votului proiectul de lege nr.3541 pentru aprobarea acestuia in prima lectura. Cine este pentru rog sa voteze. Majoritatea. Proiectul de lege nr.3541 este aprobat in prima lectura.

Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.3276 pentru modificarea si completarea unor acte legislative (Legea privind frontiera de stat, Legea privind securitatea statului s.a.m.d.).

Guvernul. Domnule Gumenii, va rog.

 

Domnul Nicolae Gumeniivicedirector al Serviciului Vamal:

Multumesc.

Mult stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Onorat Parlament,

Ca rezultat al adoptarii de catre Parlament a legii nr.2314 din 14 aprilie 2005 pentru modificarea Legii nr.6412 din 31 mai 1990 cu privire la Guvern, a Legii nr.1115 din 17 februarie 2005 pentru modificarea si completarea unor acte legislative, Serviciul Vamal al Republicii Moldova propune spre examinare proiectul Legii pentru modificarea si completarea unor acte legislative care prevede operarea de modificari si completari in Codul vamal al Republicii Moldova, in Codul de procedura penala, in Legea serviciului in organele vamale, in Legea cu privire la tariful vamal, in Legea privind frontiera de stat a Republicii Moldova, in Legea securitatii statului si in Legea privind organele securitatii statului.

Scopul proiectului propus spre examinare este ajustarea legislatiei in vigoare la noile schimbari care au intervenit in ultimul timp in legea nr.6412 din 31 mai 1990 cu privire la Guvern. Modificarile si completarile propuse tin de modificarea

denumirilor organelor centrale de stat, ale anumitor institutii de drept, vamale etc.

Potrivit legii nr.1115 din 17.02.2005 pentru modificarea si completarea unor acte legislative, in Codul vamal, au fost modificate normele care reglementeaza regimurile vamale si a fost introdusa notiunea de “destinatie vamala”.

Din acest considerent, propunem modificarea Codului vamal si a altor acte normative care contin notiuni deja fara suport juridic.

Va multumesc foarte mult pentru atentie si, stimati deputati, rog sustinerea dumneavoastra.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, multumesc. Intrebari pentru raportor?

Microfonul nr.5.

 

Domnul Ion Gutu:

Multumesc, domnule Presedinte.

Domnule Gumenii, daca ati calculat care este costul schimbarii denumirii “Departament Vamal” in “Serviciu Vamal”? Ati calculat, macar asa orientativ, ca sa stim costurile acestor denumiri ce se schimba din an in an.

 

Domnul Nicolae Gumenii:

Da, multumesc.

Stimate domnule deputat Gutu, noi am suportat cheltuieli numai la modificarea stampilelor Aparatului central si Serviciului Vamal. Nu pot sa va spun acum suma, dar nu e o suma considerabila, pentru ca avem stampile pentru 15 birouri vamale, o stampila pentru Aparatul central si 3 stampile in serviciul cadrelor, al contabilitatii. Suma nu este considerabila, va spun de la bun inceput.

 

Domnul Marian Lupu:

Alte intrebari? Nu sint.

Va multumesc, domnule Gumenii.

Rog sa luati loc.

Rog, comisia.

 

Domnul Alexei Ivanov:

Stimate domnule Presedinte,

Stimati colegi,

 

 

 

Proiectul prezentat de Guvern are ca scop ajustarea denumirilor organelor centrale de stat si a celui vamal la legislatia in vigoare, la modificarile care au intervenit in legatura cu modificarea legii nr.6412 din 31 mai 1990 cu privire la Guvern si, in special, substituirea cuvintelor “Departamentul Vamal” prin cuvintele “Serviciu Vamal”. Concomitent, in unele articole din Codul vamal, notiunile de “regim vamal” si “depozit vamal” au fost aduse in concordanta cu modificarile operate in legea nr.1115 din 11 februarie 2005, aplicindu-se notiunile de “antrepozit vamal” si “destinatie vamala”.

Pornind de la cele mentionate, comisia sustine proiectul de lege si il propune Parlamentului spre aprobare in prima si, daca nu vor fi alte propuneri, adoptare in a doua lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule Ivanov.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Multumesc, domnule Presedinte. eu am o intrebare. De fapt, daca ridicam documentele, acest document trebuia sa parvina in Parlament cu vreo 4-5 luni in urma. Fiindca, in conformitate cu legea, Guvernul a trebuit sa opereze modificarile respective in termen de 3 luni.

Intrebarea este urmatoarea: a analizat cumva comisia, care sint si alte documente de acest caracter, la care a expirat termenul si demult trebuia sa fie prezentate in Parlament? O statistica aveti? Din cele care sint la dumneavoastra in comisie.

 

Domnul Alexei Ivanov:

Alte documente nu avem in comisie, de aceea nu am putut analiza.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Blocul economic, daca inteleg eu corect, tot e la dumneavoastra?

 

Domnul Alexei Ivanov:

Da.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Nu e in alta parte.

 

Domnul Alexei Ivanov:

Da, multumesc, dar nu avem asa.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Si atunci, toate ministerele si departamentele ce tin de activitatea economica sint la dumneavoastra.

Domnul Alexei Ivanov:

Nu avem asa analiza.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Nu s-a facut. Domnule Presedinte, cred ca ar fi cazul…

 

Domnul Alexei Ivanov:

N-avem asa.

 

Domnul Dumitru Braghis:

…sa avem o analiza a situatiei respective. au trecut deja 7 luni de zile de cind s-a format Guvernul.

 

Domnul Marian Lupu:

Da. Alte intrebari? Nu sint.

domnule Ivanov, rog sa luati loc. Supun votului proiectul de lege nr.3276. Stimati colegi, ce se intimpla? De ce e o asa agitatie mare? Eu cred ca e atmosfera de vot, exercitiu standard, nu trebuie sa ne excite atit de mult. Deci supun votului proiectul nr.3276 pentru aprobarea acestuia in prima lectura. Cine este pentru rog sa voteze. Majoritatea. Va multumesc.

Lectura a doua. Propuneri? Nu sint. Supun votului proiectul de lege nr.3276 pentru adoptarea acestuia in lectura a doua. Cine este pentru? Rog sa fie anuntate rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1 – 29.

Sectorul nr.2 – 33.

Sectorul nr.3 – 23.

 

Domnul Marian Lupu:

85 de voturi. Impotriva? Zero voturi. Proiectul de lege nr. 3276 este adoptat in a doua lectura. Va multumesc.

Si ultimul subiect pe ordinea de zi a sedintei de astazi este aprobarea ordinii de zi pentru perioada 16–25 noiembrie. Tin sa atrag atentia, stimati colegi, ca Biroul permanent, in sedinta sa de ieri seara, a convenit asupra unui element de program mai specific pentru saptamina viitoare datorita unor factori de ordin obiectiv.

Propunerea este ca sedintele in plen pentru saptamina viitoare sa se desfasoare nu pe data de 17 si 18, ci pe data de 16 si 17. La 16 noiembrie la orele 13.00, avind ziua de miercuri. Iar peste o saptamina sa mentinem programul standard, deci doua sedinte in zilele obisnuite pentru desfasurarea lucrarilor in plen.

Propuneri pentru ordinea de zi?

Microfonul nr.3. Domnul Turcan.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Va multumesc.

domnule Presedinte,

Conform articolului 16 alineatul (2) din Codul electoral, dupa desemnarea tuturor membrilor Comisiei Electorale Centrale, Parlamentului ii revine sa adopte o hotarire referitor la componenta nominala a Comisiei Electorale Centrale in ansamblu.

Conform Decretului Presedintelui republicii, in calitate de membru al comisiei a fost desemnat domnul Valentin Vizant si, conform hotaririi Guvernului, in calitate de membru al comisiei a fost desemnat domnul Pavel Mitrigan.

Avind in vedere faptul ca noi astazi deja am desemnat 7 membri ai Comisiei Electorale Centrale, se propune ca, printr-o hotarire a Parlamentului, sa adoptam componenta nominala a Comisiei Electorale Centrale. In legatura cu aceasta sa fie inclusa in ordinea de zi de astazi.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, eu inteleg. De fapt, este mai mult un exercitiu tehnic, de procedura. Fiindca nu face decit sa confirmam acele decizii care, conform normelor legale, sint drepturile Presedintelui tarii si ale Guvernului. Au mai fost desemnate inca 2 persoane. E un moment doar tehnic, care putin ma jeneaza, fiindca e un proiect la care nu avem nici numar.

Dar va consult pe dumneavoastra. Cred ca am putea sa depasim aceste elemente care cu adevarat sint tehnice pentru a confirma intreaga componenta a Comisiei Electorale Centrale. Deci, acceptati o asemenea abordare?

Da. Pe acest motiv supun votului amendarea ordinii de zi a sedintei Parlamentului de astazi prin acceptarea examinarii acestui proiect de hotarire si eu ii voi da citire. Cine este pentru aceasta amendare, pentru supunerea examinarii subiectului care vizeaza proiectul de hotarire pentru desemnarea intregii componente a Comisiei Electorale Centrale rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Deci, in aceste conditii… Da, microfonul nr.4, va rog.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Domnule Presedinte, nu stiu daca este necesar inca o noua hotarire. Fiindca decizia pe care am aprobat-o noi, suna in felul urmator: “Se desemneaza in calitate de membri ai Comisiei Electorale Centrale urmatoarele persoane”. deci ar fi logic sa adaugam incoace inca 2 persoane, pe care le-a numit domnul Turcan, si sa terminam discutia.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Din punct de vedere formal, parca e corect. Dar din punct de vedere juridic, este necesar ca sa fie o hotarire.

 

 

Domnul Dumitru Braghis:

Asta e hotarire.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Eu dau citire alineatului (2) al articolului 16: “Comisia Electorala Centrala este constituita din 9 membri cu vot deliberativ: un membru este desemnat de catre Presedintele Republicii Moldova, un membru – de catre Guvern si 7 membri – de catre Parlament.” Ceea ce noi am facut astazi.

Mai departe: “Componenta nominala a comisiei se confirma prin hotarire a Parlamentului cu votul majoritatii deputatilor alesi.”

Deci trebuie sa fie o hotarire a Parlamentului aparte, prin care noi confirmam componenta nominala, avind in vedere ca vom include acele persoane care deja au fost desemnate.

 

Domnul Marian Lupu:

Da. Presupun ca in aceste conditii este vorba de un alt proiect cu titlul “Hotarire privind confirmarea…”

 

Domnul Vladimir Turcan:

…confirmarea comisiei, a componentei nominale.

 

Domnul Marian Lupu:

…confirmarea componentei nominale a Comisiei Electorale Centrale.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Da, corect.

 

Domnul Marian Lupu:

Articolul 1. – Se confirma in calitate de membri… da?

 

Domnul Vladimir Turcan:

Da, … ai Comisiei Electorale Centrale.

 

Domnul Marian Lupu:

Ai Comisiei Electorale Centrale.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Urmatoarele persoane.

 

Domnul Marian Lupu:

Si urmeaza persoanele pe care le-am desemnat astazi aici plus persoana din partea Presedintelui tarii si cea din partea Guvernului. acceptati o asemenea abordare?

 

 

 

Bine. Va multumesc. Deci, proiectul de hotarire va fi intitulat, dupa cum am si mentionat imediat anterior: “Hotarire privind confirmarea componentei nominale a Comisiei Electorale Centrale.” Si in continuare:

“In temeiul articolului 16 alineatul (2) din Codul electoral nr.1481-XII din 21 noiembrie 1997,

Parlamentul adopta prezenta hotarire.

Art. 1. – Se confirma in calitate de membri ai Comisiei Electorale Centrale urmatoarele persoane: doamna Renata Lapti, domnul Eugeniu Stirbu, domnul Mihai Busuleac, domnul Nicolae Girbu, domnul Vasile Gafton, domnul Iurie Ciocan, domnul Victor Costetchi, domnul Valentin Vizant, domnul Pavel Mitrigan.

Art. 2. – Prezenta hotarire intra in vigoare la data adoptarii.”

Supun votului adoptarea acestui proiect de hotarire a Parlamentului. Cine este pentru rog sa voteze. Majoritatea. Va multumesc.

Acest proiect de hotarire este adoptat.

Deci in ordinea de zi pe perioada 16–25 noiembrie s-a comis o eroare tehnica. Deoarece, din stenograma sedintei de ieri, am convenit ca proiectele nr.4616 si nr.1455, la solicitarea comisiei, sa fie excluse de pe ordinea de zi si incluse pentru data de 24–25, peste o saptamina, in eventualitatea obtinerii tuturor informatiilor si pregatirii raportului comisiei. Deci rog Secretariatul sa tina cont de acest moment.

In aceste conditii, supun votului aprobarea ordinii de zi a sedintelor Parlamentului pentru perioada 16–25 noiembrie 2005. Cine este pentru? Majoritatea.

Va multumesc. ordinea de zi este aprobata.

Aici incheiem sedinta plenara de astazi a Parlamentului. Urmatoarea sedinta, rog atentie, va avea loc pe data de 16 noiembrie, saptamina viitoare, miercuri, ora 13.00.

Va multumesc si va doresc o zi buna.

 

Sedinta s-a incheiat la ora 11.00.

                       

Stenograma a fost pregatita pentru

publicare de catre Directia documentare

parlamentara a Aparatului Parlamentului.


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova