DEZBATERI
PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA
a VI-a ORDINARA – OCTOMBRIE 2007
Sedinta
din ziua de 19 octombrie 2007
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea sedintei ca fiind
deliberativa.
2. Dezbateri asupra ordinii de zi,
adoptarea ei.
3. Dezbaterea si adoptarea in lectura a
doua a proiectului de Lege nr.3013 cu privire la inregistrarea de stat a
persoanelor juridice si a intreprinzatorilor individuali.
4. Dezbaterea si adoptarea in lectura a
doua a proiectului de Lege nr.817 privind activitatea sanitara veterinara.
5. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului de Lege nr.3440 pentru modificarea unor acte legislative (Legea
cu privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei – art.18; Codul de
procedura penala – art.183 s.a.).
6. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului de Lege nr.2621 pentru modificarea si completarea Legii
nr.1402-XIII din 16 decembrie 1997 privind asistenta psihiatrica (art.1, 11,
3 s.a.).
7. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului de Lege nr.2471 pentru modificarea si completarea unor acte
legislative (Codul cu privire la contraventiile administrative – art.16215,
2101; Legea cu privire la antreprenoriat si intreprinderi – art.7,
34 s.a.).
8. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului Legii regnului vegetal. Proiectul nr.1953.
9. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului de Lege nr.3437 pentru modificarea si completarea Legii
nr.1100-XIV din 30 iunie 2000 cu privire la fabricarea si circulatia alcoolului
etilic si a productiei alcoolice (art.1, 4, 6 s.a.).
10. Declaratia domnului deputat Oleg
Serebrian – Partidul Democrat.
Sedinta incepe la ora 10.00.
Lucrarile sint conduse de domnul Marian
LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul
Iurie Rosca, vicepresedinti ai Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor si domnilor deputati,
Buna dimineata.
Va anunt ca la lucrarile sedintei de astazi
a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputati, si-au inregistrat prezenta
93 de deputati. Nu s-au inregistrat deputatii: Oleg Tulea, Anatol Taranu – la
cerere; Grigore Petrenco, Serafima Borgan, Irina Vlah, Serafim Urechean,
Vladimir Filat.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Stimati colegi,
Buna dimineata. Sedinta este deliberativa.
Rog sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat.)
Multumesc.
Stimati colegi,
Doua anunturi. Astazi, ziua de 19
octombrie, isi sarbatoresc ziua de nastere doi dintre colegii nostri: doamna
Eugenia Ostapciuc (aplauze) si domnul Anatol Taranu (aplauze),
sa-i felicitam, sa le dorim mult succes si sanatate.
Stimati colegi,
Tot astazi, 19... Stati putin, noi ieri am
discutat... cred ca e suficient cine cu cine s-a nascut, in ce zi si toate
celelalte detalii, cred ca am putea sa continuam...
19 octombrie este Ziua juristului (aplauze).
Stimati colegi,
Eu propun sa ii felicitam cu acest prilej
pe toti deputatii care sint juristi de formatiune, colegii nostri, membrii
Comisiei parlamentare juridice, pentru numiri si imunitati, consultantii
comisiei, colaboratorii Directiei juridice a Aparatului Parlamentului si, de
fapt, pe toti acei care isi desfasoara activitatea in acest domeniu foarte
important si punerea in valoare a capacitatilor profesionale ale colegilor
nostri atit deputati, cit si acei din Aparatul Parlamentului. De acest lucru
depinde foarte mult calitatea activitatii noastre legislative.
Stimati colegi,
Stimati juristi,
Va felicitam cu ocazia sarbatorii
dumneavoastra profesionale.
Microfonul nr.4.
Domnule Oleg Serebrian:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Vreau sa va anunt ca astazi deputatii
Partidului Social-Liberal au discutat cu colegii din Fractiunea Partidului
Democrat posibilitatea constituirii unui grup parlamentar comun. Si, din
aceasta zi, cei trei deputati ai Partidului Social-Liberal se alatura
Fractiunii Partidului Democrat.
Vom specifica in momentul in care ne vom
prezenta apartenenta noastra politica si la Partidul Social-Liberal. Si,
totodata, rog sa ma inscrieti cu ocazia acestui subiect pentru o declaratie la
finele sedintei.
Domnul Marian Lupu:
Da, stimate coleg,
Plenul Parlamentului a luat act de
informatia dumneavoastra si va va fi oferit spatiu de timp pentru o declaratie
la finele sedintei.
Microfonul nr.4, in continuare.
Domnul Dumitru Diacov:
Domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Noi salutam acest pas, este unul spre
consolidarea centrului politic in Republica Moldova. Dumneavoastra, va rog, sa
cautati un birou mai mare ca sa incapem toata fractiunea. Asa ca acei care au
sperat foarte mult ca o sa se destrame Partidul Democrat, iata, vedeti, oamenii
destepti vin la Partidul Democrat. (Aplauze.) Si eu va asigur ca acest
lucru are sa se intimple si in continuare. Acei care incearca sa faca foarte
mult fum, o sa ramina cu fumul, fumul o sa plece si ei au sa ramina cu ochii
usturati.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Astazi este o zi marcanta in sensul in care
plenul Parlamentului constata nu doar zile de nastere, dar si mariaje si cred
ca trebuie sa continuam in acest spirit de consolidare.
Va multumesc.
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Multumesc, domnule Presedinte.
Eu ma refer la ordinea de zi, la proiectul
de Lege nr.3437, care am solicitat, data trecuta, sa fie exclus din ordinea de
zi.
Domnule Presedinte,
Ar fi bine sa ascultati. Am luat cu mine
proiectul intrat in Parlament nr.2322 din 20 iunie 2007, articolul patruzeci si
trei roman este cuvint in cuvint copiat de catre colegul nostru Todoroglo si
venit cu o initiativa in Parlament la 1 octombrie 2007.
Pe data de 5 octombrie 2007, sub conducerea
colegului nostru Todoroglo, in lipsa domnului presedinte al comisiei Valeriu
Cosarciuc, fara nici un aviz al comisiilor permanente, face raportul asupra
acestui proiect doar in baza avizului Directiei juridice, in care scrie:
“Comisiile permanente au prezentat avize, avizeaza favorabil proiectul de lege
si au inaintat un sir de propuneri s.a.m.d.”. Eu cred ca asa initiative, mai
ales ca tine de Legea nr.1100 privind fabricarea si circulatia alcoolului
etilic si a productiei alcoolice, aceasta initiativa trebuie sa treaca
expertiza anticoruptie. Este vorba de bani, trebuie sa fie avizul Guvernului.
Avind in vedere toate acestea pe care le-am
spus, solicit inca o data (deficiente tehnice)... Sintem Parlament, cum
asa un proiect intrat pe 1 octombrie, 5 octombrie raportul comisiei fara nici
un aviz al comisiilor, semnat de acelasi Todoroglo. Si astazi, 19 octombrie,
deja se examineaza in Parlament.
Eu, ca vinificator, dar, in primul rind, ca
parlamentar, in semn de protest voi iesi din sala. Este o insulta atit la
adresa Parlamentului, cit si la adresa vinificatorilor din tara.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Doamna Valentina Cusnir:
Voi iesi din tara... din sala, daca... Dar
cred ca v-ati bucura sa ies din tara, nu va fi asa ceva... daca va fi examinat
astazi.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Stimati colegi,
Sa nu facem haz de necaz. Acum eu o sa ofer
unele explicatii la acest subiect, ca sa va demonstrez ca situatia este putin
diferita. Si, concomitent, aceste informatii le adresez si colegei noastre
pentru a clarifica situatia. Vreau sa va atrag atentia ca, da, colega noastra
are perfecta dreptate, cuprinsul proiectului nr.3437 nu difera cu nimic de
compartimentul respectiv din pachetul ghilotinei. Atrag atentia ca pachetul
ghilotinei a fost prezentat in Parlament, daca nu gresesc eu, in a doua
jumatate a lunii iunie.
In cadrul sedintei Comisiei parlamentare
speciale, cu participarea mai multor presedinti de comisii, mi s-au adus
argumente ca exista o anumita urgenta in punerea in aplicare a prevederilor
anume a acestui compartiment, fiindca de aceasta depind anumite norme legale
si, respectiv, in continuare, norme tehnologice care impiedica activitatea
propriu-zisa a intreprinderilor din domeniu.
Si atunci, in cadrul acestei sedinte, am
acceptat ca acest compartiment din ghilotina sa fie lansat mai repede decit o
sa adoptam in lectura a doua pachetul de legi, acele peste 80 de legi existente
privind ghilotina - 2. Iata de ce nu exista nici o diferenta. Aceasta si este
explicatia. S-a luat dintr-un context larg al pachetului si s-a pus pe dimensiunea
unui proiect de lege separat. Pentru ce? Ca sa grabim acest proces.
Fiindca tot pachetul de amendamente la
legislatia existenta in cadrul
ghilotinei - 2 va fi adoptat nu mai devreme de sfirsitul lunii noiembrie. Iata
si toata explicatia. Acum, cu avizul si pozitia Guvernului, nici nu este
necesar acest aviz pe simplul motiv ca aceasta initiativa a fost luata din
contextul initiativei a Guvernului. Iata si toata explicatia.
Ca perioada de timp, va atrag atentia,
iunie, iulie, august, septembrie, octombrie, nu inregistram careva incalcari
grave de ordin procedural, stimati colegi. Aceasta este explicatia acceptata,
de fapt, si in cadrul sedintei comisiei privind ghilotina - 2.
Microfonul nr.2.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Multumesc, domnule Presedinte.
Eu, in primul rind, o rog pe doamna deputat
Valentina Cusnir ca sa nu paraseasca sala din cauza ca sinteti un specialist
inalt in domeniul vinificatiei si dumneavoastra trebuiti pentru comisie
clarificarii problemei. Acesta e un moment.
Al doilea moment. Insa nu este corect...
dumneavoastra, ca de obicei, nu sinteti atenta, sint avizele comisiilor cu
semnatura doamnei Buliga, a domnului Secareanu, a domnului Stepaniuc, care au
examinat si au pareri asupra acestui document.
Al treilea moment. In lipsa presedintelui
comisiei, conform Regulamentului, vicepresedintele, in modul stabilit,
organizeaza activitatea comisiei. Regulamentul nu a fost incalcat si toti
membrii comisiei, inclusiv opozitia, au avut pareri unice referitor la
promovarea acestui proiect de lege la sedinta Parlamentului.
Si al patrulea moment. Miercurea trecuta,
Guvernul a examinat inca o data aceasta initiativa legislativa si a sustinut
proiectul prezentat din cauza ca este... dumneavoastra aveti dreptate,
referitor la cuprins.
Domnul Presedinte a mentionat, adresarile
care au parvenit in Parlament din partea Agentiei “Moldova-Vin” si din partea
Asociatiei Vinificatorilor. Ei au facut o adresare in timpul concediului. Din
cauza ca 6 luni, care au trecut dupa intrarea in vigoare a modificarilor, pe
care noi le-am introdus in aceasta lege, deja a trecut
1 septembrie si, practic, au stopat unele momente ale intreprinderilor care se
ocupa de producerea, comercializarea alcoolului, au stopat activitatea.
De aceea, domnul Presedinte al Parlamentului
a mentionat deja motivul cu care noi am iesit la aceasta problema. Noi sintem
dispusi si astazi, prin discutia proiectului in lectura a doua, fara ambitii,
sa discutam toate propunerile asupra proiectului.
Domnul Marian Lupu:
De acord.
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Domnule Presedinte,
Nu v-ati referit la propunerea mea –
expertiza anticoruptie, care este obligatorie conform legii.
Domnul Marian Lupu:
Stimata colega,
Pai, toate proiectele prezentate de Guvern,
conform acestei legi, se presupune ca, in mod automat, acest element de
expertiza face parte din sistemul general de expertiza a tuturor proiectelor
care vin de la Guvern.
Deci, acest proiect, desi, formal, este
transformat in initiativa legislativa a deputatului, de facto a fost propunerea
Guvernului. Nici o diferenta in pachetul ghilotinei.
Doamna Valentina Cusnir:
Multumesc, domnule Presedinte.
Eu, spre deosebire de aceea ca colegul meu
zice ca nu sint atenta, sint foarte atenta, am consultat site-ul Centrului de
combatere si nu am gasit acest proiect de lege ca expertiza anticoruptie. Eu
vreau sa concretizam, eu m-am referit la documentele pe care le avem noi si pe
care le au toti deputatii.
Domnul Marian Lupu:
Asa, asa.
Doamna Valentina Cusnir:
Raportul comisiei este de la data de 5
octombrie 2007. Raportul comisiei doamnei Buliga este tot de la 5 octombrie
2007. Adica, nu au putut sa il aiba atunci cind s-a examinat in comisie. Mai
mult decit atit, ca comisia spune ca numai cu avizul pozitiv din partea Guvernului,
adica se putea referi. Si este avizul Directiei juridice.
Ceea ce are domnul Todoroglo se vede ca a
venit mult mai tirziu, iar noi, deputatii, nu avem decit avizul Directiei
juridice si avizul doamnei Buliga.
Domnul Marian Lupu:
Sa procedam in felul urmator. Eu am in
pachet toate avizele tuturor comisiilor, incepind cu data de 3 – 4 octombrie si
ultimul aviz e din 11 sau 18 octombrie. Adica, in acest interval de timp, toate
comisiile au prezentat avizul. Care e problema?
Doamna Valentina Cusnir:
Da, dar raportul e pe 5 octombrie. Bine,
domnule Presedinte, eu o sa ascult propunerea colegului meu ca sa nu ies din
sala, voi bloca microfonul central.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Stimata colega,
Noi va rugam sa nu blocati nici microfonul,
sa nu iesiti nici din sala, sa nu iesiti nici din tara, sa lucram intr-un mod
profesionist. Si va incurajez pe toti sa urmam aceasta cale.
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Stratan:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule Presedinte,
Vreau sa va rog sa ma inscrieti pentru
dezbateri la proiectul de Lege nr.2621, nr.4 de pe ordinea de zi – sanatatea
mintala.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc si eu.
Stimati colegi,
Incepem examinarea proiectelor. Eu rog
putina liniste. Incepem activitatea.
Proiectul de Lege nr.3013 cu privire la
inregistrarea de stat a persoanelor juridice si intreprinzatorilor individuali.
Va readuc aminte ca este o finalizare a discutiilor noastre incepute ieri.
Practic, dezbaterile au fost aproape incheiate cu o singura exceptie –
propunerea Comisiei juridice, pentru numiri si imunitati, daca nu gresesc eu,
domnul Turcan. Rugamintea mea a fost sa gasim o formula de redactie cea mai
potrivita pentru a pune lucrurile foarte si foarte clar referitor la taxa de
stat si alte plati.
Domnule Bondarciuc, va rog.
Domnul Nicolae Bondarciuc:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Onorata asistenta,
Ieri noi inca o data ne-am adunat, am
discutat aceste propuneri si, dupa mine, noi am gasit o solutie, un compromis
si va propunem dumneavoastra cuprinsul articolului nr.4 – Plata pentru
inregistrarea de stat si furnizarea informatiei, alineatul (1): Inregistrarea
de stat a persoanelor juridice, filialelor si reprezentantilor acestora si a
intreprinzatorilor individuali, precum si a modificarilor in actele de
constituire si in Registrul de stat se efectueaza contra plata in marime de 250
de lei pentru persoanele juridice si 54 de lei pentru intreprinzatorii
individuali.
Alte servicii din domeniul inregistrarii de
stat, prevazute la articolul 35 din prezenta lege se efectueaza contra plata,
al carei cuantum si mod de achitare se stabilesc de Guvern. Platile indicate la
alineatele (1) si (2) se acumuleaza la contul organului inregistrarii de stat
si se utilizeaza pentru asigurarea activitatii acestuia.
Inregistrarea de stat in calitate de
intreprinzator individual a persoanelor fizice care si-au incheiat activitatea,
a incetat activitatea in baza patentei de intreprinzator din cauza expirarii
termenului stabilit la articolul 18, alineatul (2) si in anexa la Legea nr.93
din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de intreprinzator se efectueaza
gratuit.
S-a discutat inca un punct si noi propunem
un alineat: “Pentru inregistrarea modificarilor si completarilor conditionate
de modificarea legislatiei nu se percepe taxa de inregistrare”. Si alineatul
(6): “Autoritatilor publice informatia din Registrul de stat se prezinta
gratuit”.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc, domnule presedinte al comisiei.
Aceasta este formula care se inscrie in
raportul general al comisiei la acest subiect.
Eu va multumesc.
Stimati colegi,
In conditiile raportului comisiei sesizate
in fond, in baza rezultatelor dezbaterilor din ziua de ieri la acest proiect si
aditional, formula prezentata de catre comisie odinioara de la tribuna centrala
supun votului, stimati colegi, adoptarea in lectura a doua a proiectului de
Lege nr.3013. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 29.
Sectorul nr.2 – 28.
Sectorul nr.3 – 5.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Stimati colegi,
62 de voturi “pro”. Impotriva? Vad eu un
vot impotriva in sectorul nr.3.
Avind acest bilant, proiectul de Lege
nr.3013 este adoptat in lectura a doua.
Multumesc.
Proiectul de Lege nr.817 privind
activitatea sanitara veterinara. Lectura a doua.
Rog comisia.
Domnul Valeriu Cosarciuc:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Proiectul de Lege privind activitatea
sanitara veterinara in varianta definitivata a fost adoptat de catre Parlament
in prima lectura la sedinta din 6 iulie 2007. Dupa adoptarea proiectului in
prima lectura, Comisia a examinat propunerile inaintate de catre comisii la
momentul avizarii proiectului definitivat si amendamentele expuse de catre
deputati.
As vrea sa mentionez ca toate aceste
propuneri, amendamente sint incluse in sinteza la acest proiect de lege.
As vrea sa mentionez ca majoritatea
propunerilor inaintate de catre deputatii doamna Valentina Buliga, domnul Anton
Miron, doamna Eva Gudumac au fost acceptate de catre comisie si si-au gasit
reflectare pozitiva in sinteza.
Totodata, as vrea sa mentionez ca
amendamentul doamnei Valentina Buliga la articolul 45 de a fi excluse unele
formulari din alineatele (1), (2) si (3), cum ar fi cuvintul “exclusiv”, nu au
fost acceptate de catre comisie. Comisia considera ca la articol 45 sint
identificate competentele exclusive ale institutiei statului in domeniu, ceea
ce tine de activitatea in producerea produselor alimentare de origine animala.
Inj acelasi timp tin sa mentionez ca asupra
acestui proiect de lege au lucrat foarte intens si membrii Comisiei speciale
pentru reglementarea activitatii de intreprinzator si grupul de lucru a
prezentat unele propuneri care au fost iarasi acceptate de catre comisie. Chiar
si astazi, si ieri au mai aparut unele propuneri care au imbunatatit proiectul
de lege. Se au in vedere articolele 24, 25, 27, 30, 32 si 40. Acolo unde se
prevede ca unele norme sanitaro-veterinare sint elaborate de catre agentie si
aprobate prin ordinul ministerului, pina la urma s-a convenit sa fie aprobat
prin hotarire de Guvern. Este o cerinta a Legii nr.235 care a fost preluata si
aceste propuneri au fost acceptate de catre Comisie.
Stimati colegi,
In baza celor expuse si avind in vedere
sinteza Comisiei la acest proiect de lege, Comisia propune ca el sa fie adoptat
de Parlament in lectura a doua.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte al
comisiei.
Propuneri pentru lectura a doua?
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Buliga:
Nu am o propunere.
Domnule presedinte al comisiei, domnule
Cosarciuc,
Eu doar, vreau sa va multumesc pentru
unele amendamente sustinute de catre comisie si nu este vorba doar de
amendamentele mele, dar si ale Comisiei pentru protectia sociala, sanatate si
familie, care a dorit clar sa fie separate atributiile in acest domeniu. Speram
ca la momentul implementarii sau pe parcursul implementarii acestei legi si pe
parcursul activitatii structurii noi create, daca vor aparea unele dificultati
in privinta separarii atributiilor si monitorizarii produselor si asigurarii
securitatii asupra animalelor si a cetatenilor, noi putem reveni cu unele
propuneri. In rest noi vom sustine acest proiect de lege si dorim celor care au
menirea s-o implementeze s-o faca responsabil.
Domnul Valeriu Cosarciuc:
Multumim, doamna presedinte al comisiei.
Cred ca, pina la urma, s-a gasit un numitor
comun cu institutiile care sint implicate in implementarea acestei legi si
competentele acestor institutii.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte al
comisiei.
Stimati colegi,
In conditiile raportului prezentat de
domnul Cosarciuc, supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de
Lege nr.817. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 29.
Sectorul nr.2 – 30.
Cer scuze, sectorul nr.1 – 30.
Sectorul nr.3 - 17
Domnul Marian Lupu:
77 de voturi pro. Impotriva? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.817 este adoptat in
lectura a doua.
Proiectul de Lege nr.3440 pentru modificarea
unor acte legislative.
Guvernul.
Domnul Vitalie Vrabie – ministrul apararii:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati deputati,
Proiectul de lege pentru modificarea unor
acte legislative a fost elaborat in vederea de a opera modificarea legislatiei
in vigoare, pentru aducerea acesteia in concordanta cu prevederile Legii
nr.52-XIV din 2 martie 2007 cu privire la aprobarea Regulamentului disciplinei
militare. In fond, in proiectul de lege nominalizat se opereaza modificari, in
special, legate de termenii utilizati in cazul sanctionarii militare, a fortelor
armate, care la momentul actual nu corespund celor utilizati in Regulamentul
disciplinei militare, cum ar fi, de exemplu, “pedeapsa disciplinara”,
“pedepsiti”, precum si modificarea trimiterilor respective la regulamentul
nominalizat care se folosesc in actualul cadru normativ.
In acest context, prin proiectul de lege
nominalizat se presupun a fi introduse amendamentele in urmatoarele acte
legislative in vigoare: Legea nr.1245 din 18 iulie 2002 cu privire la
pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei, Codul de procedura penala al
Republicii Moldova din 14 martie 2003, Legea cu privire la apararea nationala
si Legea cu privire la statutul militarilor. Scopul principal al acestui
proiect, ca act legislativ, este de a aduce prevederile actelor legislative in
vigoare nominalizate in concordanta cu prevederile Legii cu privire la
aprobarea Regulamentului disciplinei militare.
Proiectul in cauza a trecut procedura
stabilita de coordonare a proiectelor, a actelor normative cu ministerele si
departamentele de resort si tine cont de propunerile si obiectiile inaintate de
aceste institutii.
Stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Onorat Parlament,
Rog sa fie adoptat proiectul de lege pentru
modificarea unor acte legislative in prima lectura, adoptarea acestui proiect
de lege va contribui la aducerea in concordanta a legislatiei in vigoare cu
cadrul legislativ existent.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule ministru.
Stimati colegi,
Intrebari?
Microfonul nr.5.
Domnul Ion Gutu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule ministru,
Am o intrebare care, poate, nu se refera la
disciplina militara, dar care vizeaza o problema foarte importanta pentru toti
cetatenii. Pozitia dumneavoastra: noi mergem spre a deveni o tara membru NATO?
Da sau nu?
Domnul Marian Lupu:
Este o intrebare filozofica, una retorica,
una cumva... intr-un context mai larg...
Domnul Ion Gutu:
...de rigoare. Disciplina. Eu inteleg.
Domnul Vitalie Vrabie:
Multumesc, domnule deputat.
Este un alt subiect care poate...
Domnul Ion Gutu:
Eu am inteles. Dupa doua luni de lucru e
greu de raspuns la o asemenea intrebare, dar va rugam foarte frumos – sintem o
tara neutra si impreuna trebuie sa ne gindim ce facem.
A doua intrebare tin de cele 122 milioane
de lei care au fost acumulati in rezultatul vinzarii terenurilor. Aceste 122 de
milioane sint prevazute in proiectul bugetului pentru anul viitor? Unde-s banii
acestia?
Domnul Marian Lupu:
Stimate coleg,
Sa ne intelegem asa: intrebarile se refera
la subiect, Ivan Timofeevici.
Domnul Ion Gutu:
La subiect. Acesta este interesul armatei.
Domnul Marian Lupu:
Este vorba de proiectul nr.3440.
Domnul Ion Gutu:
Dar unde sint acesti bani?
Domnul Marian Lupu:
Eu va rog foarte mult. Din momentul ce va
intereseaza unde-s banii, faceti o interpelare, vine reprezentantul
ministerului si o sa va dea raspuns la aceasta intrebare.
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
Multumesc domnule Presedinte al
Parlamentului.
Intuiesc ca veti comenta si intrebarea mea
adresata domnului ministru. Nu ma voi supara. Vreau sa intreb avind in vedere
ca noi examinam proiectul nr.3440 intr-un context politic concret.
Acum o saptamina Presedintele Republicii
Moldova Vladimir Voronin a facut un sir de propuneri cu privire la solutionarea
conflictului transnistrean. Unul din subiecte tine de reformarea Armatei
Nationale, propriu zis lichidarea armatei si crearea sau initierea unor cursuri
de pregatire pentru tinerii din Republica Moldova.
Domnule ministru,
In acest context, intreb, se impune aceasta
modificare sau asteptam?
Domnul Marian Lupu:
Se impune? Se impune, domnule ministru.
Domnul Vitalie Vrabie:
Se impune. Sint modificari tehnice.
Domnul Marian Lupu:
Se impune.
Domnul Vitalie Vrabie:
Eu pot sa va raspund, dar nu este subiectul
meu.
Domnul Marian Lupu:
Raspunsul este: se impune.
Domnul Leonid Bujor:
Nu-l pronunta domnul ministru. Raspunsul
nu-l pronunta.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule ministru.
Rog comisia.
Domnul Iurie Stoicov:
Mult stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Stimati deputati,
Onorata asistenta,
Comisia pentru securitatea nationala,
aparare si ordinea publica a examinat proiectul de lege pentru modificarea unor
acte legislative, aprobat prin Hotarirea Guvernului din 28 septembrie curent.
Proiectul de lege nominalizat a fost elaborat cu scopul de a aduce actele
legislative in vigoare in concordanta cu prevederile Legii cu privire la
aprobarea Regulamentului disciplinei militare si prevede modificarea Legii cu
privire la pregatirea cetatenilor pentru apararea Patriei, a Codului de
procedura penala, a Legii cu privire la apararea nationala si a Legii cu
privire la statutul militarului.
Comisiile permanente au avizat pozitiv
proiectul de lege nominalizat. In urma celor expuse, comisia propune adoptarea
proiectului de lege in prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte al
comisiei.
Intrebari pentru comisie?
Microfonul nr.5.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Eu am o replica. Noi mergem spre NATO, noi
mergem incetisor-incetisor, asa sa nu ne vada nimeni, pentru ca, pina la urma,
totuna trebuie sa aderam la sistemul de securitate … occidental si nu avem
incotro. Iar cit priveste neutralitatea care este atit de mult vehiculata,
stimati colegi, este neutralitatea din Constitutia Republicii Moldova, nu este
o vaca sfinta. Este ca o prevedere constitutionala care poate fi modificata
conform legii. Asa ca sa nu mai operam cu acest lucru. Nu conteaza, conteaza
lumea sa inteleaga.
Domnul Marian Lupu:
Doamna Pavlicenco.
Va multumesc.
Stimatii mei colegi,
Nici o lege nu este vaca sfinta, dar atit
timp cit in lege, mai ales in Constitutia tarii, sint fixate prevederi, ele
trebuie sa fie respectate. Asta e tot.
Proiectul nr.3440 aprobarea in prima
lectura. Cine este pentru, rog sa voteze . Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.3440 este aprobat in
prima lectura.
Proiectul de Lege nr.2621 pentru
modificarea si completarea Legii nr.1402 din 16 decembrie 1997 privind
asistenta psihiatrica. Guvernul. O liniste apasatoare s-a stabilit in sala. Va
rog.
Domnul Mircea Buga – viceministru al sanatatii:
Mult stimate domnule Presedinte,
Stimati deputati,
Onorata asistenta,
In atentia dumneavoastra se propune spre
examinare proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.1402 din
16 decembrie 1997 privind asistenta psihiatrica. Vreau sa va informez ca
prezentul proiect de lege a fost elaborat pentru realizarea prevederilor
relevante din programul comun al Comisiei Europene si Consiliului Europei
pentru sustinerea reformelor democratice in Republica Moldova pentru anii
2004-2006. Si este in concordanta cu recomandarile Organizatiei Mondiale a
Sanatatii, a Consiliului Europei si a Pactului de Stabilitate pentru Europa de
Sud-Est, asa-zisele recomandari: “sporirea coeziunii sociale prin fortificarea
serviciilor comunitare de sanatate mintala”. Totodata, s-a tinut cont de
Declaratia europeana privind sanatatea mintala, adoptata in 2005 la Helsinki,
si de practica legislativa in domeniul sanatatii mintale din alte state, cum ar
fi Marea Britanie, Franta, Muntenegru, Romania.
Momentele-cheie care au stat la baza
proiectului au fost:
– in primul rind, schimbarea denumirii
acestei legi, din Legea privind asistenta psihiatrica in Legea privind
sanatatea mintala, denumirea care reflecta un complex al laturilor implicate,
atit comunitare, sociale, juridice, cit si de reabilitare ale asistentei in
domeniu, nu numai al psihiatriei, ceea ce urma a fi inteles din vechea
denumire;
– includerea si definirea in lege a unor
notiuni relevante in domeniul sanatatii mintale si al serviciilor garantate
de stat in domeniu, ceea ce va permite stimularea eforturilor de organizare al
acestor servicii de catre persoanele de raspundere;
– fortificarea privind respectarea
drepturilor beneficiarilor in cadrul acordarii serviciilor respective, spre
exemplu, a fost introdusa, necesitatea avizului beneficiarului la fiecare act
curativ, legislativ, sociale pe care il primeste, indiferent de gradul lui, a
fost stipulata facilitatea procesului de depunere a plingerilor si examinarii
lor;
– limitarea posibilitatilor de declarare
abuziva a beneficiarilor inapti sau prelungirea abuziva a evidentei
dispensarice in stationarele de psihiatrie;
– fortificarea mecanismelor de prevenire a
abuzului fata de beneficiarii serviciilor sanatate mintala prin cresterea
posibilitatii si facilitarea accesului la asistenta juridica, pe de o parte, si
pe de alta parte, prin accentuarea asistentei extraspitalicesti, comunitare, in
conditii de ambulator, conform cerintelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii,
Comisiei Europene si a Consiliului Europei. Largirea acestei game de servicii
extraspitalicesti, stipulate in lege, va permite acordarea unui ajutor mult mai
adecvat si integru beneficiarilor, fara a-i plasa in stationare, in psihiatrie,
cu asigurarea continuitatii proceselor de reabilitare;
– ajustarea si concordarea legii la alte
documente legislative si normative ce tin de acest domeniu: Legea cu privire la
drepturile si responsabilitatile pacientului, Codul civil si Codul penal, Legea
cu privire la expertiza judiciara;
– concretizarea aspectelor de finantare ale
serviciilor de sanatate mintala si instituirea bazei juridice pentru
dezvoltarea serviciilor integrate in domeniul sanatatii mintale.
Stimati deputati.
Sintem convinsi ca noul proiect va
reglementa activitatile fata de persoanele cu dereglari mintale in contextul
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Rog sa sustineti aprobarea legii nominalizate, ceea ce va permite, in final,
fortificarea aspectului de promovare si protectie a sanatatii mintale, va
asigura schimbarea atitudinii societatii si va permite angajarea procesului de
evitare a marginalizarii beneficiarilor din domeniul sanatatii mintale.
In final, as vrea sa mentionez ca adoptarea
acestui proiect de lege, alaturi de alte masuri intreprinse de autoritati, va
contribui la armonizarea cadrului legislativ al Republicii Moldova cu cel al
Uniunii Europene.
Multumesc pentru atentie.
Sint dispus sa raspund la intrebarile
dumneavoastra. Vreau sa va informez ca este si specialistul principal al
Ministerului Sanatatii in domeniul psihiatriei, domnul Anatol Nacu, care va
poate raspunde la unele intrebari mai specifice de specialitate.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Va multumesc, domnule viceministru.
Stimati colegi,
Intrebari?
Microfonul nr.3.
Doamna Eva Gudumac:
Multumesc.
Domnule Buga,
Am intrebari la care dumneavoastra puteti
da raspunsuri. Desigur, proiectul de lege in cauza concretizeaza etapizarea si
diversificarea serviciilor in domeniul sanatatii mintale. Acesta lucru este
binevenit.
Am patru concretizari la patru articole. In
articolul 6 se stipuleaza ca se poate evalua o persoana cu tulburari psihice
nu mai mult de 5 ani, adica ea este suspendata din functie si noi, conform
legii, ii spunem sa vina peste 5 ani, dar poate recuperarea survine dupa un an
sau doi. Poate aici nu trebuie de concretizat un termen strict. Aceasta este
concretizarea la articolul 6.
Domnul Marian Lupu:
Domnule viceministru...
Doamna Eva Gudumac:
Lectura a doua, am inteles.
La articolul 7 alineatul (3) tot am o
concretizare: excludeti, cu exceptia cazurilor de urgenta, asigurarea
invitatiei avocatului, dar, si in caz de urgenta, daca este un minor sau este o
persoana care este tutelata atunci noi putem sa chemam avocatul? Aceasta nu
este specificat.
In articolul 10 alineatul (5) se stipuleaza
este inadmisibila tratarea tulburarilor psihice prin metode chirurgicale. Vreau
sa ma refer la urmatorul fapt: multe patologii organice, ca tumorile sau unele
cicatrici, duc la tulburari psihice prin urmare necesita interventie
chirurgicala. Noi nu putem fi atit de categorici in privinta interventiilor
chirurgicale. Eu inteleg ca nu scoatem jumatate de creier in epilepsie, dar sa
tratam acel focar care a dus la epilepsie este necesar. De aceea aici este
nevoie de o concretizare.
Si ultimul, articolul 17, in privinta
finantarii. Vreau sa va intreb: ramine ca program national tratarea bolnavilor
cu modificari mintale? Este asigurat cu polita de asigurare medicala? Are
dreptul si la alte donatii din afara? Care va fi modalitatea de finantare a
acestui serviciu?
Domnul Mircea Buga:
Da, multumesc, doamna academician.
Intr-adevar, noi cunoastem si propunerea
dumneavoastra, si propunerile care au parvenit din partea comisiilor de
specialitate, care, fara doar si poate, vor fi examinate pentru lectura a doua.
In ceea ce priveste aspectele legate de
avocatii care reprezinta acesti pacienti dimpotriva noi la articolul 5 ne-am
straduit sa accentuam acest moment – ca reprezentarea avocatilor este
obligatorie, inclusiv a celor din oficiu.
In ceea ce priveste articolul legat de
tratamentul chirurgical, aceasta a fost o indicatie expresa a organismelor
internationale, de excludere a acestei definitii, deoarece cunoasteti si
dumneavoastra tratamentele inumane care erau aplicate anterior, legate de
lobectomia in cazul unor tulburari psihiatrice. Poate ar trebui sa revenim la
concretizarea aspectelor neurologice sau oncologice, cind este vorba de anumite
tumori care urmeaza a fi, evident, tratate prin tratament chirurgical.
In ceea ce priveste articolul 17,
dumneavoastra va referiti la finantare, aveti dreptate, deci cea mai mare parte
a finantarii oricum va fi din fondurile de asigurari obligatorii de asistenta
medicala pentru persoanele asigurate, mai ales ca incepind cu anul 2008 aceste
persoane vor fi tratate dintr-o singura sursa – Compania Nationala de Asigurari
in Medicina, dar urmeaza a fi pastrate si celelalte surse, cum ar fi donatii
externe, granturi, surse din cadrul bugetului de stat. In Programul national de
psihiatrie ramine aprovizionarea cu medicamente specifice, mai ales in conditii
de ambulator, unde anume noi dorim sa fortificam acest tratament, in centrele
de sanatate mentala, care trebuie sa fi create incepind cu anul 2008.
Doamna Eva Gudumac:
Da, consider ca aceasta este o lege buna si
acele intrebari care le-am adresat sint toate recomandarile date de Organizatia
Mondiala a Sanatatii, adica unele recomandari sint de caracter discutabil si
trebuie adaptate la tara noastra.
Eu va multumesc.
Domnul Mircea Buga:
Sintem de acord.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Stefan Secareanu:
Multumesc mult.
Eu am in fata citeva amendamente care au
fost propuse de Comisia pentru drepturile omului pe marginea acestui proiect si
cu aceasta ocazie v-as intreba la punctul 17 al proiectului: unde exista
notiunea de examen psihiatric anonim? Colegii din cadrul comisiei noastre au
solicitat o explicatie a acestei notiuni. In ce conditii poate avea loc acest
examen?
Domnul Mircea Buga:
L-as ruga pe domnul conferentiar Nacu,
dumnealui este specialist in domeniu, sa va raspunda, daca imi permiteti, care
este practica actuala si ce se prevede pentru viitor.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.1.
Domnul Anatol Nacu – profesor universitar, specialist principal al
Ministerului
Sanatatii:
Mult stimate domnule Presedinte,
Mult stimati domni deputati,
Este vorba de examinarea anonima in cazul
cind persoana nu prezinta pericol pentru sine si pentru cei apropiati, deci in
momentele care persoana prefera sa ramina anonima si se intocmeste un dosar
medical anonim care este cunoscut, in special, lucratorilor medicali.
Domnul Stefan Secareanu:
Multumesc mult.
In nota informativa a proiectului este
specificata crearea unei comisii permanente pentru sesizari, dar in proiectul
respectiv de lege aceasta notiune, comisia independenta pentru sesizari, pur si
simplu, nu figureaza. Cum se va forma si cum va activa acest organ?
Domnul Anatol Nacu:
In proiectul care l-am inaintat initial era
vorba ca Ministerul Sanatatii sa instituie o astfel de comisie, insa Ministerul
Justitiei a fost impotriva, pentru ca era vorba de conflict de interese, din
care cauza a ramas formula veche, care, posibil, trebuie sa fie revazuta.
Domnul Stefan Secareanu:
Multumesc.
Domnul Mircea Buga:
Domnule deputat,
Nota informativa, intr-adevar, a fost
pastrata de la proiectul initial. Proiectul final, care a venit in Parlament,
nu contine acest aspect, dar urmeaza a fi examinat suplimentar, daca se
insista.
Domnul Stefan Secareanu:
La articolul 16 al legii exista notiunea
sau sintagma “cu participarea societatii civile” acolo unde se vorbeste despre
asistenta psihiatrica si de protectie sociala a persoanelor care trebuie sa fie
asigurate de organele respective ale statului cu participarea societatii
civile. Este o specificare mult prea generala. Cum explicati participarea
societatii civile in aceasta ordine de idei?
Domnul Anatol Nacu:
Notiunea “societate civila” include toate
organizatiile care sint interesate de asistenta mentala, ONG-urile, asociatiile
parintilor, rudelor, beneficiarilor, insasi societatea care poate sa se implice
in ajutorul persoanei respective, in sustinerea, in reabilitarea, in
reintegrarea, inclusiv, de exemplu, structurile de business, structurile de
productie s.a.m.d.
Domnul Mircea Buga:
Domnule deputat,
In principiu, aici se face referinta mai
mult nu la asistenta psihiatrica nemijlocita, aveti perfecta dreptate.
Societatile nonguvernamentale, asociatiile nonguvernamentale nu vor participa
la procesul de tratament. Insa cind e vorba de elaborarea unor politici,
strategii in domeniul sanatatii mentale si, mai ales cum prevedem noi in
continuare, pentru dezvoltarea ei in conditii de ambulator, noi ne straduim sa
implicam asociatiile respective din domeniul nonguvernamental pentru a lua o
decizie cit mai transparenta si echitabila si pentru societatea civila.
Al doilea aspect la care s-a referit domnul
conferentiar, intr-adevar, participarea lor este esentiala, la sustinerea
sociala si economica a acestor categorii de pacienti dintre care, intr-adevar,
o parte sint din categorii destul de defavorizate.
Domnul Stefan Secareanu:
De acord. Eu cred ca pentru lectura a doua
participarea societatii civile ar trebui concretizata intr-un fel in proiectul
de lege.
Domnul Mircea Buga:
Da, multumesc.
Domnul Stefan Secareanu:
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Doamna Ludmila Borgula:
У меня вопрос такого характера. Статья 16,
часть (4). Здесь говорится о том, что государство создает все виды учреждений,
оказывающих внебольничную и стационарную психиатрическую помощь, по
возможности, на дому. Как понять «все виды учреждений», что под этим
подразумевается?
Domnul Mircea Buga:
Спасибо за вопрос. Здесь имелось в виду,
госпожа депутат, то, что я говорил в первой части, то, что мы говорили насчет
различных видов медицинских учреждений. Если сейчас в основном акцент делается
на госпитальной помощи таким пациентам, то есть ментальная помощь оказывается пациентам в психиатрической больнице, то со следующего года, согласно
рекомендации международных организаций, предусматривается расширение этой
помощи в основном амбулаторным лечением на дому. Нельзя держать этих пациентов
столько времени в психиатрической больнице, если есть
возможность их лечения в амбулаторных условиях. Acesta a
fost deci cam raspunsul.
Doamna Ludmila Borgula:
Речь идет о всех видах учреждений. Вот что
меня заинтересовало: о каких учреждениях?
Domnul Mircea Buga:
У нас есть стационарные учреждения, есть
учреждения поликлини-ческого типа, есть учреждения коммунитарные, как
называется – institutii comunitare, различного типа учреждения. Поэтому
создаваться они будут согласно определенной политике, стратегии министерства и
государства.
Doamna Ludmila Borgula:
Судя по тому, что Вы сейчас рассказываете,
различные виды этих учреждений уже определены. Очевидно, в законе нужно сразу и
говорить, о каких учреждениях идет речь.
Domnul Mircea Buga:
Спасибо. Мы вернемся, наверное, во второй
редакции к этому вопросу.
Doamna Ludmila Borgula:
Следующее. Статья 20, часть (3), где
говорится о решении относительно применения к человеку принудительного
освидетельствования. Она звучит таким образом: «Решение о применении
принудительных медицинских мер является компетенцией судебной инстанции и
принимается с учетом мнения врача или врачебной комиссии...»
Скажите, пожалуйста, кто вообще имеет право
возбуждать вопрос о необходимости проведения психиатрического осмотра?
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.1.
Domnul Mircea Buga:
Если можно, наш...
Domnul Anatol Nacu:
Mult stimati domni deputati,
Pot sa adaug la prima intrebare a doamnei
deputat privind serviciile comunitare dupa ce voi trece la a doua, fiindca este
o gama intreaga de servicii comunitare care sint prezente in tarile dezvoltate,
cum, de exemplu, sint atelierele protejate, apartamentele protejate, cabinetele
de psihoterapie, deci o gama intreaga de servicii care va fi necesar sa fie
dezvoltate.
Privind a doua intrebare, este vorba despre
procesele civile sau procesele penale care, pentru expertiza psihiatrica, este
necesar avizul judecatorului sau cererea anchetatorului, pentru a fi efectuata
o astfel de expertiza in cadrul proceselor.
Doamna Ludmila Borgula:
Я почему задала этот вопрос – потому что в
статье 22, часть (8), опять говорится: «В случае запроса анонимного
психиатрического осмотра создается специальный зашифрованный медицинский
документ». Значит, с одной стороны, мы говорим, что должно быть определено, кто
имеет право и кто будет запрашивать, а с другой стороны – анонимно.
Я просто хочу, чтобы при рассмотрении во
втором чтении эти положения каким-то образом соответствовали одно другому и
было четко и ясно понятно из закона, каким образом осуществляется это
принудительное освидетельство-вание.
Domnul Marian Lupu:
Asa si fixam: pentru lectura a doua sa se atraga atentia la acest subiect.
Microfonul nr.2.
Doamna Elena Bodnarenco:
Спасибо, господин Председатель.
Господин министр, будьте добры,
одновременно с помещением больного в психиатрический стационар автоматически
снимается с него дееспособность или это не происходит вообще?
Domnul Anatol Nacu:
Ни в коем случае. Дееспособность снимается
только по...
Doamna Elena Bodnarenco:
...По решению...
Domnul Anatol Nacu:
...Решению комиссии, которая представляет
решение, то есть рекомендации, в суд, и судебная инстанция принимает решение о
дееспособности.
Domnul Mircea Buga:
И здесь, в этом проекте, акцентируется
внимание как раз на юридических аспектах...
Doamna Elena Bodnarenco:
Я задаю этот вопрос, потому что в ходе
последних местных выборов мы столкнулись с тем, что в психиатрическом интернате
Бэдичень в районе Сорока, где проживают, практически постоянно проживают 496
пациентов, ни один не был лишен дееспособности. А диагноз у всех – олигофрения,
шизофрения тяжелой степени. То есть я предлагаю в статье 25 после слов
«...судья по долгу службы принимает решения о пребывании и
недееспособности...», может быть, включить какие-то слова для того, чтобы
избежать каких-то ситуаций, когда человек не может самостоятельно принимать
решения, а ему закон позволяет голосовать. Вы понимаете, что здесь могут быть
спекуляции.
Domnul Mircea Buga:
Da, multumim.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Microfonul nr.5.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Domnule Presedinte,
O problema de procedura: noi nu sintem
vinovati ca sint deputati care stau cite 20 de ani in Parlamentul acesta si nu
stiu limba romana sau de stat, cum ii zic comunistii. Dar ar fi bine ca acei de
la tribuna centrala sa vorbeasca in limba de stat sau romana, (Rumoare in
sala.) “Moldoveneasca” dumitale o numesti, asa limba nu exista. (Rumoare
in sala.)
Domnul Marian Lupu:
Asa, stimati colegi...
Domnul Gheorghe Susarenco:
Eu repet, repet pentru cei care nu stiu cum
se numeste limba noastra. (Rumoare in sala.) Eu consider ca cei de la
tribuna trebuie sa vorbeasca in limba romana sau de stat, sau, cum zice
Stepaniuc, moldoveneasca.
Domnul Marian Lupu:
Domnule viceministru,
Eu va multumesc.
Stimati colegi,
Eu vreau sa pun in evidenta un singur
lucru. Eu cred ca prin toate actiunile noastre si, in primul rind, stimati
colegi, prin actiunile parlamentarilor, noi toti trebuie sa contribuim la o
consolidare a societatii si nu la dezbinarea acesteia.
Noi avem diferite categorii de populatie
care se identifica in mod diferit si au dreptul la acest lucru, la fel au
dreptul si la denumirea limbii, asa cum ei doresc s-o numeasca. Dar in mod
oficial, in Constitutie, noi avem consfintit acest lucru si eu gindesc ca, din
momentul in care vrem sa ne integram in UE trebuie sa tinem minte un fapt:
Europa de astazi este Europa care se bazeaza pe valori si, in primul rind, pe
valori de toleranta reciproca, (rumoare in sala) toleranta reciproca. Eu
cred ca aceste norme trebuie sa le intelegem si trebuie sa le urmam.
Asa, raportorul a prezentat.
Domnule Bujor,
Daca o sa doriti sa spuneti ceva, asteptati
putin. Fiindca raportorul a finisat, trebuie sa invitam comisia, nu va
suparati. Da, la ce subiect?
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
Domnule Presedinte al Parlamentului,
Eu respect apelul dumneavoastra cu privire
la toleranta, dar vreau sa atrag atentia asupra faptului de a nu se insista in
cadrul interventiilor diferitilor deputati la denumirea corecta a limbii. Noi
avem doua documente, in afara de Constitutie, care nu pot fi supuse
modificarii, spre deosebire de continutul Constitutiei: Declaratia cu privire
la suveranitatea Republicii Moldova si Declaratia cu privire la independenta
Republicii Moldova.
Cine a citit atent aceste documente,
inclusiv cei care au fost deputati si au votat acest lucru,..
Domnul Marian Lupu:
Stimate coleg...
Domnul Leonid Bujor:
...stiu ca acolo este fixata identitatea
limbii, deci fiecare dintre noi, deputatii, are dreptul legal si moral s-o
numeasca asa cum considera de cuviinta. Noi nu reactionam dureros cind
deputatii comunisti numesc limba gresit – limba moldoveneasca, dar va rugam
frumos sa nu le permiteti dumnealor sa ne impuna punctul de vedere gresit si
noua celorlalti.
Este demonstrat stiintific, inclusiv de
savanti din Federatia Rusa. De ce copiii cetatenilor Republicii Moldova...
Domnul Marian Lupu:
Domnule Bujor,
Ma iertati, va rog. Eu v-am permis ca
chestie de procedura, nu trebuie sa ne lansam in chestii de obraznicie. Tot, am
terminat. (Rumoare in sala.) Terminat.
Eu am sa va zic un singur lucru: atit timp
cit noi o sa ne comportam in aceasta sala in modul in care ne comportam –
intolerant – eu cred ca trebuie fiecare din noi sa vorbeasca in numele propriu
si nu sa vorbeasca pentru toti. Haideti sa lasam membrii societatii sa se
identifice asa cum vor sa se identifice si nimeni nu are dreptul sa le
interzica acest lucru. Tot, am terminat.
La proiectul nr.2621, rog comisia.
Doamna Valentina Buliga:
Mult stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Mult stimati colegi deputati,
Problema sanatatii mentale a cetatenilor
din Republica Moldova a fost audiata in cadrul comisiei si la 12 aprilie 2007,
si ulterior, cind am examinat proiectul de Lege privind completarea Legii
nr.1402 cu privire la asistenta psihiatrica.
N-o sa ma repet, deoarece domnul
viceministru a spus clar care sint normele prevazute de acest proiect de lege
si care sint concretizarile si consolidarea drepturilor persoanelor cu
tulburari psihice. La fel vreau sa va spun ca comisiile care au examinat acest
proiect de lege, in principiu, sustin acest proiect de lege cu unele obiectii
si propuneri de care vom tine cont dupa ce vom examina pentru lectura a doua
acest proiect de lege in comisie.
Va propun sa sustinem acest proiect de lege
in prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, doamna presedinte al
comisiei.
Intrebari pentru comisie? Nu sint.
Multumesc.
Supun votului aprobarea in prima lectura a
proiectului de Lege nr.2621. (Rumoare in sala.) Imi cer scuze.
Doamna Stratan,
Imi cer scuze, dumneavoastra ati solicitat
timp pentru luare de cuvint. Va invit la tribuna centrala.
Doamna Valentina Stratan:
Mult stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Onorata asistenta,
Stimati deputati,
Sanatatea mentala ramine o problema
prioritara pentru omenire, dat fiind faptul ca bolile psihice continua sa
afecteze populatia in proportii mari, provocind un grad inalt de invaliditate,
iar impactul negativ economic al acestei maladii este unul foarte mare.
Prin importanta mare a acestei probleme se
explica si faptul regasirii acestui subiect in agenda programului comun
Republica Moldova, Comisia Europeana si Consiliu Europei pentru reformele
democratice in Republica Moldova. Proiectul de lege propus spre discutii azi in
plenul Parlamentului are drept scop revizuirea si ajustarea la criteriile si
standardele europene a existentei Legi privind asistenta psihiatrica.
Prin modificarile propuse de autori, se
introduce un articol nou, care explica semnificatia celor mai importante si des
intilnite notiuni in activitatea psihiatrica. Pentru prima data apar notiuni
cum ar fi “asistenta juridica a bolnavilor prin sanatatea mentala”, “asistenta
comunitara de sanatate mentala” etc.
As vrea sa ma opresc doar asupra unor
obiectii si sa vin cu unele propuneri pentru lectura a doua. Referitor la
articolul 11 consider necesar de a introduce notiunile propuse de
autori in dependenta de rolul si importanta lor. Or, este stiut ca rolul primordial
ii revine profilaxiei, prevenirii si promovarii modului sanatos de viata, dupa
aceea examinarii si diagnosticarii in cazul oricarei maladii, iar, in ultima
instanta, – tratamentului si reabilitarii. In acest mod, articolul 1 va avea
urmatorul continut: “asistenta psihiatrica include prevenirea si promovarea
sanatatii mentale, examinarea si diagnosticul, tratamentul, reabilitarea si
protectia medico-sociala a persoanelor cu tulburari psihice, care se efectueaza
in conformitate cu prevederile prezentei legi, precum si altor acest
legislative.”
Propun ca sintagma din articolul 13 si alte
articole ale prezentei legi “masuri medicale coercitive” sa fie inlocuita cu
sintagma “masuri medicale prin constringere”. Dictionarul explicativ al limbii
romane, DEX, ne da o explicatie ca acest cuvint “coercitiv” are sensul de
“dreptul de a constringe”. Anume acest termen il regasim atit in alte acte
legislative, cum este Codul penal articolul 99, articolele 100-105, cit si in
practica specialistilor din psihiatrie si jurisprudenta.
Un rol important revine compartimentului
“Asistenta garantata de stat”. La articolul 16, unde sint destinse tipurile de
asistenta, consider necesara descifrarea detaliata a acestui model de
asistenta, din motivul ca serviciile comunitare pentru tara noastra reprezinta
o strategie noua, ce ar permite dezvoltarea suportului comunitar in asistenta
sanatatii mentale.
Amintesc ca scopul principal al Planului de
actiune pentru implementarea reformei in sanatatea mintala, elaborat de
Republica Moldova in luna februarie 2004 cu sprijinul institutiilor europene,
este reorganizarea asistentei psihiatrice prin orientarea acesteia spre
asistenta comunitara, prin instituirea echipelor multidisciplinare si
dezvoltarea resurselor umane.
Propun sa fie introdus la articolul 16
litera e) asa notiuni cum sint: cabinete medicale comunitare, stationare de zi
comunitare, centre de criza, centre de consiliere si asistenta psihologica,
cabinete de ergoterapie etc.
La articolele 27 – 30, care stipuleaza
internarea si examinarea minorilor in stationarul de psihiatrie, propun
suplinirea unui alineat nou care ar interzice procedurile degradante si
ireversibile de terapie, ar interzice tratamentul psihochirurgical si al
terapiei electroconvulsive.
Nu este mentionat nimic despre masurile de
asigurare a securitatii personalului in timpul acordarii de asistenta
psihiatrica, nu se mentioneaza nimic despre prezenta factorilor de risc inalt
in domeniu. Articolul 29 stipuleaza doar masurile de asigurare a securitatii
persoanei spitalizate.
Foarte vag este abordata conlucrarea
serviciilor de specialitate cu organizatiile neguvernamentale, societatea
civila, care deja s-au afirmat in vederea acordarii serviciilor de asistenta si
consultatii logistice pentru bolnavii din aceasta categorie. Este extrem de
importanta revizuirea si modificarea ulterioara a altor acte legislative, care
ar veni in concordanta cu modificarile propuse spre adoptare la acest proiect.
Sustinem acest proiect de lege, iar pentru
lectura a doua vom veni si cu alte propuneri si amendamente.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc.
Stimati colegi,
Supun votului aprobarea in prima lectura a
proiectului de Lege nr.2621. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.2621 este aprobat in
prima lectura.
Proiectul de Lege nr.2471 pentru
modificarea si completarea unor acte legislative.
Guvernul.
Domnul Andrei Ivancov – vicedirector al Centrului pentru Combaterea
Crimelor Economice
si Coruptiei:
Mult stimate domule Presedinte al
Parlamentului,
Stimati deputati,
Onorata asistenta,
Proiectul prezentat este elaborat in scopul
asigurarii compatibilitati cadrului legal national cu prevederile Conventiei
Europene privind spalarea banilor, depistarea, sechestrarea si confiscarea
veniturilor provenite din activitate infractionala si finantare a terorismului,
ratificate prin Legea nr.165 din 13 iulie 2007, in scopul aducerii legislatiei
in vigoare in coordonanta cu Legea nr.190 din 26 iulie 2007 cu privire la
prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, in
conformitate cu articolul 17 din aceasta.
In proiect sint reflectate recomandarile
expertilor Consiliului Europei expuse pe marginea procesului de implementare a
legislatiei in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii
terorismului, propuneri care constituie obiectul de reglementare a unor acte
legislative.
Proiectul prezentat spre examinare propune
un set de norme noi in structura acestor acte, printre care pot fi mentionate:
– stabilirea expresa in legile speciale a
obligatiilor entitatilor raportoare in domeniu prevenirii spalarii banilor si
finantarii terorismului;
– instituirea raspunderii contraventionale
pentru nerespectarea obligatiilor in acest domeniu;
– concretizarea atributiilor organelor
competente in domeniul supravegherii entitatilor raportoare si modalitatea de
sistare a tranzactiilor suspecte;
– instituirea raspunderii penale a
persoanelor juridice pentru finantarea terorismului.
Ca urmare a celor expuse, in scopul
eficientizarii masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si
finantarii terorismului, respectarii angajamentelor asumate pe plan
international, ne pronuntam pentru aprobarea proiectului in prima lectura si
definitivarea acestuia pentru lectura a doua. Rog sustinerea dumneavoastra,
stimati deputati.
Doamna Maria Postoico:
Da, va multumim.
Intrebari catre raportor? Nu sint.
Rog Comisia. Luati loc, va rog.
Domnul Iurie Stoicov:
Stimati colegi,
Comisia pentru securitatea nationala,
aparare si ordinea publica a examinat proiectul de Lege pentru modificarea si
completarea unor acte legislative, inaintat de Guvern. Necesitatea elaborarii
proiectului nominalizat rezulta din necesitatea aducerii in concordanta a
legislatiei nationale in domeniul prevenirii si spalarii banilor si finantarii
terorismului cu prevederile Legii cu privire la prevenirea si combaterea
spalarii banilor si finantarii terorismului, in redactia noua, adoptata la 26
iulie 2007.
Proiectul este constituit din 18 articole
care prevad modificari in 3 Coduri: Codul cu privire la contraventiile
administrative, Codul penal si Codul de procedura penala. 10 articole prevad
completarea si modificarea a zece legi economico-financiare. 5 articole prevad
concretizarea atributiilor organelor securitatii statului, Legii cu privire la
apararea nationala si Legii cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor
Economice si Coruptiei.
Pe marginea proiectului si-au expus parerea
si au avizat pozitiv toate comisiile permanente ale Parlamentului si Directia
juridica a Aparatului Parlamentului.
Comisia juridica, pentru numiri si
imunitati si Comisia pentru politica economica, buget si finante, in calitate
de comisii coraportoare, au prezentat amendamente esentiale care au fost
sustinute de Comisie. Dintre cele mai importante as vrea sa ma refer la
urmatoarele:
Comisia juridica, pentru numiri si
imunitati nu sustine completarea Codului cu privire la contraventiile
administrative, prevazuta la articolul 1 din proiect, cu articolul 16215,
care prevede raspunderea administrativa pentru incalcarea legislatiei cu
privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii
terorismului, in scopul obtinerii de profit in lipsa componentei de
infractiune, considerind ca neexecutarea de catre entitatile raportoare a
obligatiunilor prevazute de Legea cu privire la prevenirea si combaterea
spalarii banilor si finantarii terorismului poate fi calificata ca
complicitate, adica o contribuire la savirsirea infractiunii prin sfaturi,
indicatii, prestari de informatii etc. Astfel de actiuni nu pot fi calificate
ca contraventii, adica cad sub reglementarile Codului penal, dar nu cel
administrativ. Comisia sustine aceasta propunere.
De asemenea, Comisia juridica, pentru
numiri si imunitati si Comisia pentru economie, buget si finante considera ca
actuala redactie a alineatelor (1) si (2) ale articolului 106 din Codul penal
nu provoaca indoieli referitoare la caracterul imperativ la dispozitiile normelor
vizate in ceea ce priveste obligativitatea confiscarii bunurilor utilizate la
savirsirea infractiunilor sau rezultate din infractiuni si, in acest caz,
amendarea acestor norme, in sensul evidentei obligativitatii confiscarii
speciale, este de prisos.
Prin urmare, comisiile nu accepta
completarea alineatelor (1) si (2) ale articolului 106 din Codul penal cu
cuvintele “obligatorie” si “obligatoriu”. Comisia pentru securitatea nationala,
aparare si ordinea publica sustine acest amendament.
De asemenea, Comisia juridica, pentru
numiri si imunitati considera ca la articolului 243 alineatul (31)
si articolului 279 alineatul (3) din Codul penal articolul XIII din proiect,
propunerile sint ineficiente, deoarece reglementarile propuse se contin deja la
articolele capitolului II, capitolului IV si ale capitolului VIII din partea
generala a Codului penal si reproducerea lor repetata intr-o norma speciala, de
asemenea, este inutila.
Din aceste considerente se propune
excluderea din proiect a prevederilor stipulate la articolul 243 alineatul (31)
si la articolul 279 alineatul (3) din Codul penal. Comisia pentru securitatea
nationala, aparare si ordinea publica sustine aceasta propunere.
Amendamentele si propunerile, altele decit
cele raportate, vor fi propuse Parlamentului la examinarea proiectului in
lectura a doua.
Ca urmare a celor expuse, Comisia propune
adoptarea proiectului de lege in prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc, domnule presedinte.
Intrebari? Nu sint.
Va multumesc.
Stimati colegi,
In conditiile raportului comisiei de
profil, supun votului aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2471.
Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.2471 este aprobat in
prima lectura.
Proiectul nr.1953 al Legii regnului
vegetal.
Guvernul.
Domnul Constantin Mihailescu – ministrul ecologiei si resurselor naturale:
Stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Stimati deputati,
Onorata asistenta,
Atentiei dumneavoastra se propune proiectul
Legii regnului vegetal. Acest proiect a fost elaborat in scopul reglementarii
relatiilor in domeniul conservarii, protectiei si folosintei obiectelor
regnului vegetal.
Prevederile legii se bazeaza pe principiile
internationale ale protectiei obiectelor regnului vegetal si creeaza cadrul
necesar aplicarii Regulamentului Consiliului Europei privind protectia
speciilor de fauna si flora salbatica prin reglementarea comertului cu acestea,
a Directivei Consiliului Europei privind conservarea habitatelor naturale si a
speciilor de flora si fauna salbatica si a prevederilor conventiilor
internationale la care Republica Moldova este parte.
Legea stabileste bazele juridice privind
administrarea de stat in domeniul protectiei, folosintei si restabilirii
regnului vegetal, dreptul de proprietate asupra obiectelor regnului vegetal,
administrarea, reglementarea si controlul de stat in acest domeniu si
asigurarea stiintifica a cercetarilor in acest domeniu, autorizarea colectarii
din natura, importului si exportului plantelor din flora spontana.
Legea include reglementari privind evidenta
si monitoringul obiectelor regnului vegetal, masurile de conservare, protectie
si restabilire a speciilor de plante rare si a celor pe cale de disparitie.
Stimati domnilor deputati,
Ca urmare a celor relatate, va rog sa
adoptati prezentul proiect de lege in prima lectura.
Va multumesc pentru atentie.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Intrebari? Nu sint.
Multumesc, domnule ministru.
Domnul Constantin Mihailescu:
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Rog Comisia.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Comisia pentru administratia publica,
ecologie si dezvoltarea teritoriului a examinat la sedinta sa din 11 iulie 2007
proiectul de lege mentionat, aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.556 din 18
mai 2007.
Elaborarea si adoptarea proiectului Legii
regnului vegetal sint prevazute in Programul legislativ pentru anii 2005–2009,
aprobat prin Hotarirea Parlamentului nr.300 din 21 noiembrie 2005, cu termenul
de executare pe anul 2006, precum si in Planul de actiuni pentru realizarea
programului de activitate a Guvernului pe anii 2005–2009 “Modernizarea tarii –
bunastarea poporului”, aprobat prin Hotarire de Guvern.
Documente de referinta au constituit
Directiva “Habitate” 92/43/EEC din
21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale si a speciilor de fauna si
flora salbatica si Regulamentul Consiliului Europei privind protectia speciilor
faunei si florei salbatice prin reglementarea comercializarii acestora.
La proiectul mentionat au parvenit avizele
comisiilor permanente ale Parlamentului si Directiei juridice a Aparatului
Parlamentului. Comisiile permanente si Directia juridica propun examinarea si
adoptarea proiectului de lege in sedinta plenara a Parlamentului. Obiectiile si
propunerile comisiilor permanente vor fi examinate si, totodata, se vor examina
si propunerile care vor parveni din partea deputatilor in procesul examinarii
proiectului de lege in sedinta plenara.
In temeiul celor expuse, Comisia pentru
administratia publica, ecologie si dezvoltarea teritoriului propune aprobarea
proiectului de lege in prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte.
Intrebari pentru comisie? Nu sint.
Multumesc.
Stimati colegi,
In conditiile raportului comisiei de profil,
supun votului aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.1953. Cine
este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.1953 este aprobat in
prima lectura.
Stimata colega Cusnir,
Vin cu o rugaminte, poate va reevaluati
pozitia anuntata anterior referitoare la blocarea tribunei, fiindca in
discutiile pe care le-am purtat pe marginea acestui proiect nr.3437, am
incercat sa dau explicatiile de rigoare, la fel si autorul respectiv. V-as ruga
sa reevaluam situatia. Este oare cazul, avind acele motive si temeiuri care au
fost evocate anterior, pentru o asemenea actiune?
Totusi, nu va schimbati parerea?
Doamna Valentina Cusnir:
(Nu vorbeste la microfon.) Daca se poate, imi permiteti sa spun.
Domnul Marian Lupu:
Pai, spuneti-mi mie.
Doamna Valentina Cusnir:
Pot sa spun de la microfonul central.
Domnul Marian Lupu:
Eu am adresat rugamintea, una foarte
simpla, poate va reevaluati... Da sau nu? Fiindca, poate, nu merita.
Doamna Valentina Cusnir:
Este proiectul de lege care cere
modificarea aceleiasi legi din mai 2006, nr.1603, pe care v-am rugat de atitea
ori sa-l includeti in ordinea de zi, exact ii absolut...
Domnul Marian Lupu:
Bine. Eu inteleg ca dumneavoastra nu va
reevaluati pozitia.
Doamna Valentina Cusnir:
Este Hotarirea Parlamentului nr.40, conform
careia Guvernul trebuia sa modifice aceasta lege in timp de 3 luni. In anul
2006, in octombrie 2006, Procuratura Generala si Centrul pentru Combaterea
Crimelor Economice si Coruptiei trebuia sa vina sa...
Domnul Marian Lupu:
Bine, eu am inteles.
Doamna Valentina Cusnir:
Aceasta lege nu a fost respectata. Nu pot
sa ma retrag asta si va chem, stimati colegi, sa veniti si dumneavoastra... (Rumoare
in sala.)
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Doamna Valentina Cusnir:
Ceea ce se face in Parlamentul Republicii
Moldova.
Domnul Marian Lupu:
Proiectul de Lege nr.3437 pentru
modificarea si completarea Legii nr.1100.
Da, este o buna decizie tactica. Rog
prezentarea de catre autor de la microfonul nr.5. (Rumoare in sala.)
Asa, tot. Ascultam colegul. Va rog.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Se poate, da?
Stimate domnule Presedinte al
Parlamentului,
Stimati deputati,
Atentiei dumneavoastra este propus
proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.1100 cu privire la
fabricarea si circulatia alcoolului etilic si a productiei alcoolice.
Momentele introductive, pe care am vrut sa
le fac referitoare la acest proiect, deja sint facute, de aceea trec nemijlocit
la tema. Modificarea si completarea Legii nr.1100 cu privire la fabricarea si
circulatia alcoolului etilic si a productiei alcoolice, prezentate in proiect,
au fost efectuate in scopul aducerii legii nominalizate in concordanta cu
prevederile Legii nr.235 cu privire la principiile de baza de reglementare a activitatii
de intreprinzator. Dintre momentele principale voi mentiona:
1. Aducerea in conformitate cu prevederile
Legii cu privire la principiile de baza de reglementare a activitatii de
intreprinzator, cu tehnica legislativa a Legii nr.1100 cu privire la fabricarea
si circulatia alcoolului etilic si a productiei alcoolice, cu excluderea
mentiunilor de trimitere, ca exemplu si alte acte normative, care sint
prevazute in lege, nu corespund cerintelor Legii cu privire la principiile de
baza de reglementare a activitatii de intreprinzator.
2. In actuala lege, la articolul 6
alineatul (4) este stipulat ca la imbutelierea bauturilor alcoolice tari, cu
exceptia divinurilor, se utilizeaza numai sticle cu dopuri nereturnabile tip
gualo, fara sa fie prezentata definitia de dop tip gualo. Mai mult ca atit,
actuala redactie a legii obliga numai producatorul autohton sa utilizeze astfel
de dopuri, fara a impune aceste cerinte fata de producatorii de import de
aceeasi categorie. Aceste modificari sint facute in lege din motive tehnice.
3. Prin modificarea articolului 8 se
promoveaza drepturile Agentiei Agroindustriale “Moldova-Vin”, de a aproba norme
juridice si de a raspunde pentru incalcarea lor, deoarece, conform legii,
Agentia Agroindustriala “Moldova-Vin” are obligatia sa promoveze politica
statului in domeniu.
4. Pentru anularea tuturor regulamentelor
circulare si alte acte emise de catre organele de reglementare in domeniu, la
articolul 11 din Legea cu privire la fabricarea si circulatia alcoolului etilic
si a productiei alcoolice, au fost incluse totalmente atributiile
Inspectoratului de Stat care erau reflectate inainte in unele acte normative,
hotariri ale Guvernului s.a.
5. Modificarea alineatului (1) al
articolului 14 din lege, aduce in conformitate cu Legea nr.451-XV privind
licentierea unor genuri de activitate, referitor la competenta de suspendare a
licentei de activitate de catre Camera de Licentiere, ca unica autoritate
abilitata cu astfel de drepturi.
6. Retragerea licentelor se va efectua
numai de instanta de judecata, organ public abilitat prin lege cu functie de
control si supraveghere a fabricarii si circulatiei productiei alcoolice, care
trebuie sa asigure controlul respectarii conditiilor de licentiere intru
respectarea principiilor fundamentale de protectie a consumatorilor si de
realizare a politicii statului in sectorul vitivinicol si a productiei
alcoolice, asigurind astfel calitatea produsului, precum si respectarea
prevederilor imperative ale legislatiei in domeniu.
7. Legea a fost completata cu doua articole
noi, articolul 17 si 171, articole ce exprima cerintele fata de
elaborarea si aprobarea etichetelor aplicate produselor alcoolice, eticheta
fiind un factor important in prezentarea produsului consumatorilor, continind
atit informatie vizind produsul, cit si date despre producator.
8. Articolul 17 din proiect se refera la
modificarea de certificare a alcoolului etilic si a productiei alcoolice, la
controlul calitatii prin metoda organoleptica de catre Comisia centrala de
degustare pentru aprecierea calitatii productiei vinicole alcoolice si a berii.
La articolul 171 sint stipulate
atributiile Comisiei care exercita control asupra calitatii alcoolului etilic.
9. Astfel, prin articolul 26 alineatele (4)
si (5) din proiectul mentionat este stipulat reglementar exportul productiei
alcoolice de catre Guvern numai in cazurile prevazute in lege.
Stimati colegi,
In incheiere, noi singuri am adoptat Legea
nr.235 si am pus Executivul, in mod de urgenta... am acordat timp pentru a se
aduce in conformitate cu aceste legi toate actele normative ale Guvernului si
ale organelor centrale ce se refera la reglementarea activitatii
intreprinzatorului. Aceste doua legi, prima – referitoare la serviciile
veterinare, noi am aprobat aceasta a doua lege din pachetul propus de noi.
Domnule Presedinte,
Am finalizat informatia.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Stimati colegi,
Intrebari pentru colegul nostru, autorul
initiativei? Nu sint.
Domnule Todoroglo
Va multumesc.
Comisia. Intrebari?
Domnule Todoroglo,
Cum sa inteleg eu? Aceasta prezentare,
acest raport a fost, eu inteleg, unul mixt si ca autor, si ca reprezentant
vicepresedinte al Comisiei.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Da.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Intrebari?
Microfonul nr.4.
Domnul Ion Varta:
Multumesc domnule Presedinte.
Domnule Todoroglo,
Se creeaza impresia ca in urma promovarii
acestei legi, proiectul de lege, pe care, cu siguranta, o sa-l voteze
majoritatea parlamentara, diminueaza rolul Camerei de Licentiere, ponderea lui
in luarea deciziilor importante cu privire la calitatea, la promovarea
productiei alcoolice se reduce considerabil. Nu credeti ca va avea consecinte
nefaste pentru industria noastra vinicola si va conduce la diminuarea unui
control riguros asupra calitatii, mai ales, pe fundalul acestor probleme
delicate pe care le avem cu una din principalele tari consumatoare – Federatia
Rusa?
Ne-a impus foarte drastic aceasta conditie.
Imbunatatirea calitatii productiei alcoolice nu va conduce la diminuarea
calitatii productiei noastre vinicole acest amendament care il faceti la legea
veche, care intr-un fel diminueaza ponderea si importanta Camerei de Licentiere
in luarea deciziilor si aprecierea calitatii.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Multumesc, domnule coleg.
Eu am o asa parere si noi aceasta
decizie... este decizia parvenita de la comisia de ghilotina si decizia
Guvernului. Noi, in a doua lectura, aceasta problema o s-o discutam si o sa
ajungem si la modificarea acestor puncte. Aceasta este o problema si la tema
aceasta aveti dreptate. O sa discutam in a doua lectura, inclusiv parerile
dumneavoastra.
Domnul Ion Varta:
Da.
Domnul Marian Lupu:
Alte intrebari?
Microfonul nr.5.
Doamna Zoia Jalba:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule Presedinte,
Vreau sa zic ca lectia despre toleranta,
despre care ne-ati vorbit dumneavoastra, cred eu ca ar trebui sa se rasfringa
asupra tuturor celor care sint astazi in sala. Eu cred ca ne-am convins cu
totii de faptul ca doamna Valentina Cusnir este un specialist in domeniu si se
descurca foarte bine in ceea ce a vrut dumneaei sa spuna, dar, de fapt, nu i
s-a dat cuvintul.
Eu vin cu propunerea ca proiectul acesta de
lege sa fie intors in Comisie, studiat impreuna cu doamna Cusnir, ca
specialist, si nu numai cu dumneaei, poate cu acei din domeniul corespunzator,
si sa ajungem la un numitor comun ca sa putem vorbi de toleranta. Eu vin cu o
propunere ca acest proiect de lege sa fie reintors in Comisie.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Am inregistrat aceasta propunere. Alte
intrebari? Nu sint.
Domnule Todoroglo,
Eu va multumesc.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Aceasta e decizia Comisiei.
Domnul Marian Lupu:
Poftim? Dumneavoastra nu ati facut-o cu
prezentarea mixta?
Domnul Dmitri Todoroglo:
Nu.
Domnul Marian Lupu:
Va rog.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Nu, deja de aici. Din numele Comisiei...
Comisia a examinat proiectul de lege mentionat si propune ca sa fie adoptat in
prima lectura. Si, cu mare placere, noi avem o experienta fructuoasa in
activitate cu doamna Cusnir din comisie si noi o invitam la sedinta Comisiei si
neaparat o sa ajungem la toate problemele care au sa apara din punct de vedere
al imbunatatirii proiectului prezentat si sintem dispusi pentru conlucrare,
pornind de la aceea ca aceasta decizie o sa fie aprobata si in Comisia speciala
pe care o avem noi creata in Parlament.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc si eu.
Rog sa luati loc.
Stimati colegi,
Am inregistrat doua propuneri. Prima
propunere, care a fost inaintata de doamna Jalba, privind restituirea in
Comisie a acestui proiect de lege si propunerea prin aprobarea in prima lectura
si mai apoi sa se munceasca detaliat in contextul pregatirii acestui proiect
pentru dezbateri in lectura a doua.
Prima propunere. Cine este pentru a
restitui acest proiect Comisiei, rog sa voteze. Rog sa fie anuntate
rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 0.
Sectorul nr.2 – 10.
Sectorul nr.3 – 17.
Domnul Marian Lupu:
27 de voturi pentru aceasta propunere, care
nu este acceptata de plenul Parlamentului.
Acum propunerea invocata in raportul Comisiei
privind aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.3437. Cine este
pentru aceasta propunere, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.3437 este aprobat in
prima lectura.
Multumesc.
Stimati colegi,
Acum, ofer timp pentru declaratia care a
fost solicitata de catre colegul nostru domnul deputat Oleg Serebrian.
Dumneavoastra vreti sa dati o declaratie? Dupa? Bine.
Domnule Serebrian,
Va rog.
Domnul Oleg Serebrian:
Multumesc, domnule Presedinte.
Onorata asistenta,
Stimati colegi,
Asa cum anuntam la inceputul acestei
sedinte, deputatii social-liberali au decis, dupa consultarea Biroului
permanent al Partidului, sa constituie o fractiune parlamentara comuna cu
deputatii Partidului Democrat din Moldova. Discutii in acest sens au fost
purtate si in trecut. Dar acum doi ani imperativitatea acestui pas nu a fost pe
deplin constientizata nici de democrati si nici de social-liberali.
Acum, insa, cind scena politica
moldoveneasca este supusa unor zguduiri tot mai puternice, cind fragmentarea si
fractionarea aspectului politic democratic au devenit spre bucuria partidului
de guvernamint un element aproape intrinsec al cotidianului politic, deputatii
celor doua partide politice au hotarit sa faca acest pas care, speram noi, poate
fi o prima actiune dintr-o suita mai larga, mai ampla, de unificare a centrului
politic. Tin sa le amintesc aici ca recenta initiativa a Partidului
Social-Liberal privind consolidarea centrului politic a fost sustinuta de
Partidul Democrat din Moldova, acest gest reprezentind pentru social-liberali o
expresie a faptului ca democratii sint dispusi sa fie alaturi de noi in aceasta
incercare de reunificare a opozitiei democratice.
Totodata, faptul ca Partidul Social-Liberal
si Partidul Democrat din Moldova au fost impreuna in cadrul Blocului “Moldova
Democrata”, precum si faptul ca reprezentantii PDM si PSL, in consiliile
raionale, fac deja parte din fractiuni comune, iar in unele raioane exista
chiar fractiuni ce intrunesc doar reprezentantii PDM si PSL, a favorizat, de
asemenea, pasul de astazi.
Stimati colegi,
Social-liberalii au pledat constant pentru
unificarea opozitiei democratice si au facut, pe parcursul celor de peste 6 ani
de existenta pe scena politica, tot posibilul ca efortul formatiunilor democratice,
proeuropene sa nu fie dispersate. In doua din cele trei campanii electorale
desfasurate de la 2001 incoace, Partidul Social-Liberal a mers in alianta.
Faptul ca noi am pledat pentru unificare, nu a fost o expresie a slabiciunii,
dupa cum considera unii si ultimele alegeri locale au demonstrat acest lucru.
In pofida presiunilor la care a fost supus
Partidul Social-Liberal in ultima campanie electorala, a unei prese
nefavorabile, a multiplelor provocari, a zdruncinarilor interne la care a fost
supus partidul in primavara anului 2005, Partidul Social-Liberal a iesit din
ultimele alegeri cu un rezultat mai bun decit in 2003, fiind a 5-a formatiune
politica ca numar de primari. Cei 400 de alesi locali social-liberali din toate
raioanele republicii demonstreaza un bun potential uman si de organizare al
PSL-ului. Dar, in pofida acestui fapt, noi sintem constienti de nocivitatea
aventurilor in politica, de pericolele lansarii negindite in campania
electorala parlamentara din 2009 a unor formatiuni politice fara sanse sau cu
unele sanse foarte mici.
Fragmentarea opozitiei democratice nu poate
duce decit la un rezultat dezastruos identic celuia din 2001. Anume din acest
motiv, inca in februarie 2006, Partidul Social-Liberal a venit cu ideea
consolidarii spectrului liberal. Din pacate, insa, s-a intimplat tocmai
inversul. Ca printr-o minune, numarul formatiunilor ce se revendica liberale,
nu doar ca nu s-a micsorat, ci a inceput sa creasca vertiginos. Astfel, daca in
aprilie 2005 singura formatiune politica, al carei denumire indica expres
aderenta la familia liberala era Partidul Social-Liberal, 2 ani mai tirziu
numarul lor se ridica deja la trei. Si procesul nu pare deloc sa fi luat
sfirsit.
Social-liberalii regreta mult faptul ca,
dupa mai bine de 18 luni de incercari, ideea a unui pol liberal consolidata a
ramas nerealizata. In pofida faptului ca am lasat sa se inteleaga ca sintem
dispusi sa facem cele mai multe cedari. Dar inca nu e tirziu, ceea ce nu a
reusit intr-un cadru mai restrins, s-ar putea sa reuseasca, in mod
surprinzator, in unul mai extins. Formatiunile de orientare social-liberala ar
putea face front comun impreuna cu cele de orientare social-democrata in
vederea cistigarii alegerilor parlamentare din 2009 si asigurarii unei
guvernari democratice si proeuropene la nivel national.
In alegerile locale din 2007, circa 40 la
suta din alegatori si-au dat votul pentru consilierii raionali si municipali,
care au candidat pe listele celor 6 partide majore de orientare social-liberala
si social-democrata, ceea ce indica deja de pe acum o sansa mai mult decit
clara pentru victoria in alegerile din 2009. De altminteri, tin sa reamintesc
faptul ca chiar numai PDM-ul si PSL-ul au acumulat impreuna peste 13 la suta
din voturi, cele doua partide fiind singurele formatiuni parlamentare ce si-au
imbunatatit rezultatul in raport cu anul 2003.
Onorata asistenta,
Stimati colegi,
Acei care cred ca esichierul politic
democratic va fi in continuare zdruncinat si fragmentat in asa fel ca sa creeze
PCRM-ului toate conditiile pentru un succes lejer in viitoarea campanie
electorala parlamentara, gresesc. Vreau sa va asigur ca ideea crearii unui
centru politic puternic in Republica Moldova a avut un ecou pozitiv, atit in
interior, cit si in exterior. Totodata, vreau sa mentionez faptul ca
principalul comanditar al unificarii este alegatorul, si noi, reprezentantii
opozitiei, sintem datori sa mergem in intimpinarea acestei somatii a
cetatenilor.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Domnul Victor Stepaniuc:
Multumesc domnule Presedinte.
Stimati colegi,
Nu vreau sa dau nimanui lectii, dar as vrea
sa spun ca, permanent, a ataca, deci, unele prevederi constitutionale, de fapt,
e un lucru alogic si o stiu aceasta, in primul rind, cred ca juristii care
sarbatoresc astazi ziua lor profesionala. As vrea sa le spun ca, de fapt, unele
incoerente care sint la noi in actele adoptate, in declaratii si hotariri in
anii 1990, 1991, 1992 si chiar 1993, domnul Susarenco stie foarte bine, ca ele,
de fapt, au fost corectate prin Constitutie.
Constitutia este Legea Suprema a Statului
si chiar daca in unele cazuri in Hotarirea de la 1990, 1991 se contine termenul
de limba romana, deci Constitutia, la articolul 13, vorbeste clar despre limba
moldoveneasca. Si as vrea sa aduc aminte ca noi avem, de fapt, in anumite
declaratii, inclusiv in declaratia despre Pactul “Molotov–Ribbentrop” din 1990,
niste incoerente crase. Cind, prin aceasta declaratie, a fost recunoscuta
ilegala formarea Republicii Sovietice Socialiste Moldovenesti din 1940 si
aceasta a creat prilej juridic de drept pentru separatismul transnistrean.
As invita colegii nostri juristi, in primul
rind juristi, sa mediteze asupra acestor lucruri. Intr-adevar, in Declaratia
despre independenta se contine termenul de limba romana, dar aceasta
declaratie a fost adotata printr-o hotarire. Legea despre limba de stat din
1989 a fost adoptata printr-o lege si, fafa doar si poate, legea are putere
suprema, mai mare decit, deci, decit o hotarire.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Domnul Victor Stepaniuc:
Va multumesc.
Fiti sanatosi.
Domnul Marian Lupu:
Si eu va doresc multa sanatate.
Stimati colegi,
Sedinta este inchisa. Eu va rog liniste. Eu
va rog frumos.
Microfonul nr.5, microfonul nr.4, s-au facut
remarci care nu aveau nimic comun cu ordinea de zi.
Sedinta de astazi o declar inchisa.
Urmatoarea sedinta va avea loc la 25
octombrie, ora 10.00. O zi buna in continuare.
Sedinta s-a incheiat la ora 11.35.
Stenograma a fost pregatita spre
publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.