version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version
đóńńęŕ˙ âĺđńč˙



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

DEZBATERI   PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a

SESIUNEA  I  ORDINARĂ – MAI 2009

Şedinţa din ziua de 20 mai 2009

(STENOGRAMA)

 

sumar

1. Declararea şedinţei ca fiind deliberativă.

2. Adoptarea proiectului ordinii de zi.

3. Prezentarea raportului Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – preşedintele Comisiei, domnul deputat al PCRM Valeriu Sava.

4. Aprobarea procesului-verbal nr.1 privind alegerea preşedintelui şi a secretarului Comisiei speciale şi a procesului-verbal nr.5 cu privire la aprobarea modelului şi a textului buletinului de vot secret pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.

5. Informaţia domnului preşedinte al Comisiei speciale privind înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

6. Alocuţiunea doamnei Zinaida Greceanîi, candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

7. Alocuţiunea domnului Stanislav Groppa, candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

8. Fracţiunea Partidului Liberal Democrat din Moldova anunţă că nu va participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de şedinţe.)

9. Fracţiunea Partidului Liberal îşi expune poziţia sa faţă de alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi anunţă că nu va participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de şedinţe.)

10. Fracţiunea „Alianţa «Moldova Noastră»” anunţă că nu va participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de şedinţe.)

11. Preşedintele Comisiei speciale aduce la cunoştinţa deputaţilor rezultatele votării. Procesul-verbal nr.14.

12. Adoptarea proiectului de Hotărîre cu privire la stabilirea datei alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – 28 mai 2009.

13. Adoptarea proiectului de Hotărîre cu privire la formarea Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

14. Anunţarea tuturor deputaţilor de a prezenta informaţia, pînă la 22 mai 2009, privind păstrarea mandatului de deputat sau demisia din funcţia ocupată remunerată de către aceştia.

 

Şedinţa începe la ora 10.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Vladimir Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, şi de domnul Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Bună dimineaţa.

Vă anunţ că la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 98 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Chirtoacă Dorin, Veaceslav Platon şi Guţu Ana.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Bună dimineaţa. Şedinţa noastră este deliberativă. Rog să onorăm Drapelul Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)

Mulţumesc.

Stimaţi deputaţi,

Biroul permanent al Parlamentului prezintă spre adoptare proiectul ordinii de zi a şedinţei Parlamentului din 20 mai 2009, care v-a fost înmînat dumneavoastră. Ce propuneri aveţi pe marginea acestui proiect? Se adoptă, da?

Cine este pentru adoptarea proiectului ordinii de zi pentru 20 mai a şedinţei Parlamentului, rog să voteze. Rog numărătorii.

 

Numărătorii:

Sectorul nr. 1 – 35.

Sectorul nr. 2 – 25.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Sectorul nr.3,

Cine la dumneavoastră lucrează mai bine la computer? Poftim, anunţaţi rezultatele la microfon.

 

Numărătorii:

Sectorul nr. 3 – 0.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Cu majoritate de voturi, ordinea de zi a Parlamentului se adoptă.

Onorată asistenţă,

În conformitate cu prevederile articolului 78 din Constituţia Republicii Moldova, astăzi Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a XVII-a îi revine onoarea de a alege Preşedintele Republicii Moldova.

Cuvînt se oferă preşedintelui Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.

 

Domnul  Valeriu Sava:

Stimaţi deputaţi,

În vederea organizării şi desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Comisia specială s-a bazat pe prevederile articolului 78 din Constituţie referitoare la alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi pe cerinţele Legii nr.1234 de legislatura a XIV-a din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.

Cele menţionate au impus dezbaterea de către Comisie a unui şir de probleme în cadrul a şase şedinţe, la care au fost adoptate 13 hotărîri. Acestea privesc alegerea preşedintelui Comisiei şi a secretarului Comisiei, respectiv: a domnului Valeriu Sava şi a doamnei Irina Vlah, aprobarea Regulamentului Comisiei speciale, a registrului cu candidaţii pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi a actelor-model pentru înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, a modelelor privind certificatul de înregistrare al candidatului pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, privind buletinul de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, privind modelul procesului-verbal de totalizare a rezultatelor votării, precum şi stabilirea de către Comisie a unor măsuri de organizare a votării în cadrul alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova.

În legătură cu cele indicate, Comisia solicită Parlamentului examinarea de către acesta a posibilităţii de a aproba procesul-verbal al Comisiei speciale nr.1 privind alegerea preşedintelui şi a secretarului Comisiei speciale şi procesul-verbal nr.5 cu privire la aprobarea modelului şi a textului buletinului de vot secret pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, care conţine pe recto: denumirea buletinului de vot pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi textul:

1.      Zinaida Greceanîi.

2.      Stanislav Groppa.

Pe verso buletinul conţine textul: preşedintele Comisiei – Valeriu Sava; secretarul Comisiei – Irina Vlah. Semnătura lor şi sigiliul Parlamentului Republicii Moldova.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Aţi terminat raportul, da? Întrebări către raportor, poftim. Nu sînt. Acum trebuie să aprobăm procesul-verbal nr.1 şi procesul-verbal nr.5, prezentate de către raportor. Cine este pentru, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr. 2 – 25.

Sectorul nr. 3 – 0.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Cu majoritate de voturi. Da?

 

Domnul  Valeriu Sava:

Pot continua?

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Da, poftim, continuaţi.

 

Domnul  Valeriu Sava:

Mulţumesc.

Totodată, menţionăm că Comisia specială şi-a onorat cu stricteţe obligaţia ce ţine de înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Astfel, la 14 mai 2009 Comisia specială a recepţionat actele prezentate de către un grup de 33 de deputaţi în Parlament, susţinători ai doamnei Zinaida Greceanîi, care a fost înaintată pentru a fi înregistrată în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În urma examinării cerinţelor legale şi a actelor prezentate, Comisia specială a constatat că doamna Zinaida Greceanîi corespunde exigenţelor constituţionale şi legale, iar actele prezentate sînt în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.

De asemenea, la 14 mai 2009 Comisia specială a recepţionat actele prezentate de către un grup de 15 deputaţi în Parlament, susţinători ai domnului Stanislav Groppa, care a fost înaintat pentru a fi înregistrat în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În urma examinării cerinţelor legale şi a actelor prezentate, Comisia specială a constatat că domnul Stanislav Groppa corespunde exigenţelor constituţionale şi legale, iar actele prezentate sînt în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.

În legătură cu cele expuse, Comisia specială, la şedinţa sa din 15 mai 2009, a înregistrat în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova candidatura cu nr.1 a doamnei Zinaida Greceanîi şi candidatura cu nr.2 a domnului Stanislav Groppa, eliberîndu-le certificate de înregistrare.

Lista cu candidaţii nominalizaţi în ordinea înregistrării lor şi copiile de pe actele prezentate privind aceşti candidaţi au fost distribuite tuturor deputaţilor.

Vă mulţumesc.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Întrebări către domnul deputat Valeriu Sava? Nu sînt.

Mulţumesc, domnule Sava. 

Stimaţi colegi,

Conform articolului 7 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova li se acordă dreptul de a se adresa Parlamentului cu o alocuţiune şi de a răspunde la întrebările deputaţilor. Pentru alocuţiune se propun 10 – 12 minute, pentru întrebări şi răspunsuri – pînă la 30 minute. Alte propuneri sînt? Nu sînt, da? Rog să votaţi pentru acest regulament.

 

Numărătorii:

Sectorul nr. 1 – 35.

Sectorul nr. 2 – 25.

Sectorul nr. 3 – 0.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Cu majoritate de voturi se acceptă.

O invit la tribuna centrală pe doamna Zinaida Greceanîi. Poftim.

 

Doamna Zinaida Greceanîi – candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi deputaţi,

Stimaţi reprezentanţi ai corpului diplomatic,

Este o onoare deosebită pentru mine să rostesc de la principala tribună a ţării expresia sincerei mele gratitudini pentru încrederea acordată de colegii noştri deputaţi de a candida pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Poporul ţării a acordat tuturor deputaţilor săi din Parlament înaltul drept şi suprema responsabilitate de a alege conducătorul statului. În calitate de candidat pentru această funcţie, fiind totalmente conştientă de responsabilitatea ce îmi revine, voi expune verdictului dumneavoastră viziunile pe care le am în perspectiva exercitării mandatului de Preşedinte al Ţării. Convingerea fermă că o viaţă destoinică şi un viitor frumos pentru cetăţenii ţării sînt posibile doar în condiţiile consolidării statalităţii noastre şi afirmării Moldovei ca stat suveran şi democratic, mă va determina să îmi consacru întreaga activitate acestor supreme deziderate ale poporului nostru. Voi depune toate eforturile pentru întărirea potenţialului statului şi a administraţiei publice, astfel încît cetăţenii ţării să poată beneficia din plin de protecţia şi serviciile acestuia.

Putem realiza aceasta, cultivînd împreună spiritul patriotismului şi al ataşamentului faţă de ţară şi faţă de istoria neamului, transpunînd hotărît şi consecvent  în viaţă valorile democratice şi principiile statului de drept, consemnate în legislaţia ţării. Atingerea acestor obiective este datoria directă a administraţiei publice, dar succesul real în acest domeniu depinde totalmente de susţinerea societăţii civile, de mobilizarea cetăţenilor ţării la edificarea statului moldovenesc prosper şi democratic.

Iată de ce asigurarea unei antrenări efective a societăţii civile în desfăşurarea actului de guvernare va constitui pentru mine una din preocupările de bază, ceea ce înseamnă că, în eventualitatea susţinerii din partea dumneavoastră, voi fi un Preşedinte al tuturor cetăţenilor, care respectă ţara şi suveranitatea statului nostru, indiferent de opţiunile politice.

Sînt convinsă că voi exprima părerea comună a tuturor parlamentarilor, că una din principalele impedimente în dezvoltarea Moldovei ca stat independent şi prosper, este problema transnistreană. Soluţionarea acesteia este iminent necesară pentru existenţa şi viitorul statului nostru, iar atitudinea noastră faţă de această problemă trebuie să fie una atare.

Trebuie continuate eforturile pentru reluarea negocierilor de soluţionare paşnică a acestui diferend în formatul internaţional recunoscut, să alterăm instrumentariul politico-diplomatic de reglementare cu acţiunile concrete de apropiere pe dimensiunea economică şi socială a celor două maluri ale Nistrului.

Consolidarea suveranităţii şi independenţei statului nostru este şi obiectivul de bază al politicii noastre externe. Susţinerea masivă din partea întregii societăţi pe care o are opţiunea europeană în dezvoltarea noastră ca stat, mă va determina să atribui atenţie sporită continuării şi accelerării procesului de integrare europeană a Republicii Moldova. Fiind mai degrabă un complex de acţiuni pe plan intern, decît extern, integrarea europeană a ţării noastre impune necesitatea impulsionării implementării în practică a multitudinii de norme şi acte legislative adoptate de noi în contextul Planului de acţiuni  „Republica Moldova – Uniunea Europeană”, precum şi a celor ce vor reieşi din noul acord de colaborare cu Comunitatea Europeană, care urmează a fi negociat şi semnat în acest an. Acest acord trebuie să fie unul de asociere şi să asigure un nivel înalt de libertate a circulaţiei cetăţenilor ţării, mărfurilor şi capitalului în spaţiul european.

Vom rămîne fideli cauzei unei politici de bună vecinătate şi vom depune toate eforturile pentru dezvoltarea relaţiilor noastre cu statele vecine pe făgaşul prieteniei şi colaborării în strictă conformitate cu principiile suveranităţii şi integrităţii teritoriale a ţării. Respectarea  acestor principii este una consfinţită în normele dreptului internaţional şi va constitui temelia pe care vom edifica relaţiile reciproce cu statele lumii.

De aceea, de aceeaşi susţinere majoră din partea cetăţenilor ţării se bucură principiul neutralităţii şi neapartenenţei noastre la blocurile militare internaţionale. Acest principiu este consfinţit în Constituţia Republicii Moldova, iar obiectivul viitorului conducător al statului trebuie să fie continuarea consolidării şi afirmării statutului de neutralitate a ţării noastre.

În ultimul an, a sporit rolul Moldovei şi activităţile noastre în cadrul mai multor structuri regionale, inclusiv Comunitatea Statelor Independente, procesul de cooperare în Europa de Sud-Est şi iniţiativa Central-Europeană. Am ferma convingere că amplificarea relaţiilor cu statele membre şi participarea noastră activă în proiectele dezvoltate în cadrul acestor structuri regionale este benefică pentru poporul ţării şi una din condiţiile asigurării prosperării social-economice a statului nostru.

Stimaţi deputaţi,

O atenţie sporită din partea conducerii statului necesită şi în continuare reformele în domeniul economic. Chiar dacă pe parcursul ultimilor ani ţara s-a bucurat de o creştere economică constantă şi drept rezultat a sporit bunăstarea cetăţenilor noştri, vulnerabilitatea economiei naţionale a Moldovei rămîne a fi una evidentă. Aceste deficienţe s-au manifestat şi în trecut, dar au căpătat un accent mai evidenţiat datorită crizei economice şi financiare mondiale în plină desfăşurare.

În aceste condiţii, trebuie să continuăm activităţile de reformare a cadrului regulatoriu a activităţii de antreprenoriat, să asigurăm un grad adecvat al libertăţilor economice şi al protecţiei liberei concurenţe, să ne mobilizăm cu toţii pentru asigurarea unui mediu investiţional atractiv, inclusiv prin instaurarea păcii civice şi a stabilităţii politice în ţara noastră. Amplificarea relaţiilor economice externe ale ţării, extinderea şi valorificarea deplină a potenţialului regimurilor economice şi comerciale preferenţiale, pe care le avem cu statele Uniunii Europene şi structurile regionale, se vor afla la baza agendei preocupărilor noastre.

Experienţa ultimilor ani ne arată că avem încă mult de muncit în domeniul asigurării securităţii energetice a ţării, un pas decisiv în această direcţie fiind aderarea noastră la sistemul energetic european, pentru care este necesar de reformat şi de consolidat esenţial ramura energeticii a Republicii Moldova.

Stimaţi deputaţi,

Ca şi obiectivele expuse mai sus, necesitatea edificării unui stat social se regăseşte în platformele electorale ale majorităţii partidelor  politice parlamentare şi extraparlamentare; asigurarea unei dezvoltări sociale armonioase, a unui nivel înalt al calităţii vieţii şi protecţiei sociale este preocuparea noastră de bază ca politicieni, indiferent de coloratura politică şi convingerile doctrinale.

În pofida situaţiei economice, este necesar să continuăm promovarea politicilor cu caracter social, să acordăm atenţia cuvenită sistemului de educaţie şi celui de ocrotire a sănătăţii cetăţenilor, să asigurăm un grad sporit de calitate al asigurării şi asistenţei sociale a populaţiei. Aceasta e şi din cauza convingerii că protecţia socială adecvată a populaţiei constituie un element indispensabil pentru asigurarea unei creşteri economice durabile, pentru prosperitatea ţării şi a cetăţenilor noştri.

Am ferma convingere că sarcinile de bază pe care ni le trasăm pentru activitatea ulterioară şi asupra cărora am intenţie să mă concentrez, în eventualitatea obţinerii votului dumneavoastră de încredere, pot fi cu succes realizate doar în condiţiile asigurării unei conlucrări eficiente între toate cele trei ramuri ale puterii de stat şi antrenării celei de a patra – mass-media, menită să asigure informarea obiectivă şi interacţiunea societăţii civile cu administraţia de stat.

Această conlucrare între puteri, între societate şi administraţia publică, între forţele politice din ţară este cu siguranţă precondiţia majoră pentru dezvoltarea statului nostru şi, în consecinţă, preocuparea de bază a viitorului conducător al statului.

În final, vreau să mulţumesc încă o dată colegilor deputaţi, care m-au înaintat, tuturor dumneavoastră  pentru atenţia care mi-aţi acordat-o audiind acest discurs, precum şi contracandidatului meu, domnului profesor Stanislav Groppa, care este un om foarte destoinic şi adevărat patriot al ţării noastre. Vreau să vă îndemn să depunem cu toţii eforturile pentru edificarea Moldovei ca stat suveran, independent, economic dezvoltat şi stat al fiecărui cetăţean al ţării noastre.

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Vă mulţumesc, doamnă Zinaida Greceanîi.

Poftim, stimaţi colegi,

Întrebări către doamna candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova Zinaida Greceanîi.

Sectorul nr.3,

Aveţi întrebări? Nu.

Zinaida Petrovna,

I-aţi convins absolut.

Mulţumesc. Luaţi loc.

Se invită la tribună domnul candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova Stanislav Groppa. Poftim, domnule academician. 

 

Domnul Stanislav Groppa – candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova:

Mult stimate domnule Preşedinte,

Mult stimaţi membri ai Parlamentului,

Doamnelor şi domnilor,

Ne aflăm într-un moment politic, social-economic de importanţă excepţională pentru ţara noastră. Am trăit cu toţii alegerile parlamentare, care au decurs în confruntări majore politice, urmate de evenimentele postelectorale, extrem de grave din 6 – 7 aprilie. În afară de aceasta, ţara se confruntă cu problemele economice datorită reducerii fluxului de remitenţe, precum şi datorită efectelor calamităţilor naturale: seceta 2007, inundaţiile 2008, continuate cu criza energetică şi culminînd cu criza economică globală. Toate aceste evenimente au creat condiţii de diminuare gravă a calităţii vieţii oamenilor şi degradarea potenţialului uman.

În această ordine de idei, permiteţi-mi în continuare să vă prezint unele viziuni asupra dezvoltării ţării prin consolidarea statului de drept, asigurarea libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale omului prin promovarea accesului neîngrădit la o justiţie independentă şi echitabilă. Ca măsură imediată voi susţine eforturile organizaţiilor neguvernamentale în investigarea independentă şi susţinerea organismelor abilitate, internaţionale a situaţiei privind drepturile omului în Moldova. Voi promova mass-media liberă şi independentă, inclusiv reorganizarea mass-mediei publice într-un mod eficient, în strînsă colaborare cu sectorul asociativ şi cu parteneri de dezvoltare. Voi promova un Guvern profesionist şi eficient, ulterior cu acţiuni de consolidare a independenţei administraţiei publice locale.

Reforma administraţiei publice centrale trebuie accelerată. Voi accelera eforturile de prevenire şi combatere a corupţiei, promovînd intens implementarea strategiei de combatere a corupţiei. În acest sens, vom face eforturi pentru a diminua controlul asupra activităţii economice prin reducerea poverii generale de instituţii de control. Reforma reglementării, cunoscută şi ca reformă regulatorie, va trebui revigorată.

Voi promova consolidarea securităţii naţionale pe toate dimensiunile, începînd cu gestionarea mai bună a afacerilor interne, dar şi externe. O atenţie specială vom acorda securităţii umane, cum ar fi: economică, energetică, alimentară. Îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale populaţiei va avea o atenţie deosebită.

Menţionez o problemă ce necesită o politică mult disciplinară, durabilă, extrem de importantă pentru ţara noastră: problema omului, problema familiei. Sînt necesare strategii speciale, proiecte în educaţie, învăţămînt, sănătate, calitatea vieţii, ce vor deveni baza dezvoltării ţării. Aceste proiecte, fără îndoială, vor forma politica nouă de dezvoltare a potenţialului uman. 

O deosebită atenţie merită problema familiilor cu copii. Este stringentă elaborarea unui program integru special de fortificare a diverselor forme de susţinere a familiilor cu copii, ce ar conţine prevederi de creştere a volumului de indemnizaţii pentru naşterea şi creşterea copiilor, îmbunătăţirea sistemului de instituţii preşcolare.

În calitate de măsuri imediate anticriză voi promova elaborarea şi implementarea unor noi politici de creare a locurilor noi de muncă, în special pentru acei care, în condiţiile crizei economice, se reîntorc în ţară de peste hotare. Iar în calitate de măsuri pe termen lung o atenţie specială consider că trebuie să fie acordată sferei de cercetare şi dezvoltare inovaţională. Important este de a aborda ştiinţa ca un factor decisiv şi o necesitate evidentă în dezvoltarea durabilă a societăţii şi al progresului social, economic şi cultural.

În acest context, evident, apare necesitatea creării unei structuri inovaţionale la nivel naţional şi a întreprinderilor inovaţionale, formarea unui circuit armonios şi eficient: cercetare ştiinţifică, urmată de dezvoltarea tehnologică, piaţă şi din nou cercetare ştiinţifică. Majorarea volumului de finanţare a sferei de cercetare, crearea condiţiilor optime pentru diversificarea finanţării ştiinţei şi a dezvoltării tehnologice, asigurarea procesului de cercetare cu utilaj modern – vor constitui pilonii unei strategii de lungă durată. Crearea condiţiilor pentru fondarea centrelor internaţionale de cercetare şi inovaţie în Moldova de comun acord cu parteneri de peste hotare şi atragerea în acest scop a investiţiilor străine şi a asistenţei externe. Se va acorda atenţie şi pregătirii cadrelor de cercetare înalt profesionale în centrele de excelenţă  peste hotare, cu crearea ulterioară a condiţiilor optime de reîntoarcere şi activitate în Moldova.

În  privinţa asistenţei medicale şi a sănătăţii publice este necesară creşterea calităţii şi diversificarea serviciilor medicale şi a formelor de prestare. Aceasta se va face prin dezvoltarea unui cadru favorabil pentru activitatea sectorului privat în medicină, ceea ce ar duce la condiţii de concurenţă şi, implicit, la creşterea calităţii şi gradului de satisfacţie a cetăţenilor, precum şi la motivarea personalului medical. Prevenirea şi controlul bolilor cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei va avea o atenţie deosebită. Modernizarea cadrului legislativ şi instituţional, precum şi pregătirea cadrelor în sistemul de medicină.

Sînt necesare elaborarea unor proiecte ce vor promova în societate conceptul modului sănătos de viaţă ca o prerogativă a longevităţii, belşugului şi a calităţii înalte a vieţii. Din fragedă copilărie de implantat o atitudine grijulie faţă de sănătatea personală şi a celor apropiaţi. Pe băncile instituţiilor şcolare şi preşcolare de educat un comportament decent, cu excluderea factorilor de  risc ca fumatul, utilizarea alcoolului, drogurilor, excluderea factorilor majori de stres şi modelare psihică cerebrală, utilizarea excesivă a computerului. Evident, aceste proiecte pot proteja sănătatea tinerei generaţii.

O dezvoltare durabilă în ansamblu trebuie să fie echilibrată şi susţinută de eforturi atît pe plan social, cît şi economic. În acest sens, sînt necesare acţiuni inovative de stimulare a investiţiilor străine, dezvoltarea antreprenoriatului şi promovarea creşterii exporturilor. Eforturile de redresare a situaţiei economice desfăşurate în cîteva documente strategice importante rămîn a fi implementate cu stricteţe în domenii prioritare ca agricultura, servicii cu precădere tehnologii informaţionale, construcţii. Totul prin prisma reducerii barierelor de activitate a businessului mic şi mijlociu.

Privatizarea va rămîne prioritate pentru creşterea acumulărilor la buget. Sectorul bancar necesită o continuă monitorizare şi stabilitate. Orice efort de dezvoltare a diferitelor sectoare ale economiei va fi susţinut de către investiţii în infrastructură. Moldova are nevoie de o reţea europeană de drumuri, de căi de comunicaţii şi de servicii de transport modern.

Este important ca aceste eforturi să fie colaborate cu acţiuni ce promovează o dezvoltare durabilă, inclusiv la nivel local şi regional. Şi aici ne referim la un domeniu important care nu a fost o prioritate deplină pînă acum, şi anume protecţia medului înconjurător.

În condiţiile de criză bugetară, se va miza pe consolidarea  parteneriatului cu organizaţiile internaţionale şi bilaterale, pentru a atrage asistenţa necesară Moldovei în atingerea obiectivelor reflectate în cadrul naţional de dezvoltare, precum şi în cel al obiectivelor de dezvoltare ale mileniului. Toate aceste deziderate nu pot fi realizate în izolare. Moldova are nevoie de parteneri strategici şi trebuie să se integreze rapid în spaţiul european. Pentru aceasta este nevoie de accelerarea eforturilor politice de integrare europeană cu precondiţia soluţionării conflictului transnistrean şi reintegrarea ţării.

Este necesar de a prinde momentul oferit de structurile europene şi internaţionale şi de a accelera reformele sus-numite. Voi promova intens iniţierea negocierii noului acord cu Uniunea Europeană, care ar oferi mai multe oportunităţi de dezvoltare a ţării, o mişcare liberă a cetăţenilor în spaţiul european şi implicit o accelerare a progresului.

Stimaţi deputaţi,

Sînt dator de a aduce unele explicaţii domniilor voastre şi întregii societăţi despre motivele deciziei mele de a accepta propunerea de a candida la înalta funcţie de Preşedinte. Decizia a fost luată după o perioadă de analiză profundă. În acest context, declar că nu fac parte din rîndurile vreunui partid politic, nu am ca scop derutarea strategiilor politice, propuse de dumneavoastră, sau a obligaţiunilor formaţiunilor politice, din care faceţi parte, faţă de alegătorii dumneavoastră. Nu fac joc politic sau joc de bufon. E o situaţie reală, cînd se cere de a prezenta o hotărîre extraordinară, cu un impact major politic şi o extrapolare social-economică importantă pentru ţară.

În practica medicală, în astfel de cazuri clinice grave, cînd în discuţie este pusă viaţa pacientului, se convoacă consiliul medical, se invită cei mai buni specialişti în domeniu, inclusiv din alte clinici şi chiar de peste hotarele republicii, se analizează totul foarte profund: starea reală a pacientului, investigaţiile, diagnosticul corect, se selectează cea mai optimă strategie terapeutică, se apreciază sinergismul şi antagonismul, efectele adverse şi se prognozează posibila evoluţie clinică. Vă invit încă o dată să analizaţi situaţia creată integral, iar candidaţii pentru funcţie în particular.

Decizia mea de a candida a fost luată şi din motivul de a fi alături de dumneavoastră  într-o perioadă de grea cumpănă pentru ţară şi de a mă încadra  împreună cu dumneavoastră  în rezolvarea celor mai stringente probleme ale societăţii noastre, de a fi o punte de legătură, de conlucrare şi coordonare a celor două extreme cert distanţate, dar care sînt obligate într-un tîrziu să conlucreze.

Vă îndemn să faceţi alegerea corectă pentru binele societăţii şi al ţării.

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Poftim, întrebări. Întrebări sînt? Nu sînt întrebări.

Mulţumesc, domnule Stanislav Groppa.

Mulţumesc frumos.

Stimaţi deputaţi,

Anunţ o pauză de 10 minute, pentru a pregăti procedura de votare.

15 minute pauză, poftim.

P   A   U   Z   Ă

*

*      *

D  U  P  Ă     P  A  U  Z  Ă

Domnul Vladimir Voronin:

Microfonul nr.5.

 

Domnul Vladimir Filat:

Mulţumesc, domnule Preşedinte al Parlamentului.

Conform procedurii regulamentare, fracţiunile au dreptul să îşi expună punctul de vedere vizavi de o acţiune sau alta.

Eu m-am înscris cu o luare de cuvînt înainte de a trece la procedura de vot, pentru a expune punctul de vedere al Fracţiunii vizavi de alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, care va avea loc, din cîte înţeleg, astăzi, aici, în această sală.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Cu părere de rău, noi nu am primit acest mesaj de la dumneavoastră. De aceea, acum sîntem la altă fază de desfăşurare a alegerilor. Luaţi loc, vă rog.

 

Domnul Vladimir Filat:

Atunci, domnule Preşedinte, ca să nu mai trebuiască să luăm loc, Fracţiunea Partidului Liberal Democrat din Moldova nu va participa la procedura de vot a Preşedintelui Republicii Moldova, considerînd că numai în urma unor alegeri anticipate, libere şi corecte această ţară ar primi un Parlament reprezentativ, legal, iar acest Parlament ar alege un Preşedinte care să reprezinte fiecare cetăţean luat în parte al acestei ţări, lucru pe care îl merită pe deplin.

Mulţumesc.

Şi noi ne retragem din sala de şedinţe.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Microfonul nr.4.

 

Doamna Corina Fusu:

Stimaţi deputaţi,

Vreau să expun poziţia Partidului Liberal faţă de alegerea Preşedintelui Republicii Moldova. Întrucît alegerile din 5 aprilie 2009 au fost fraudate în proporţii mari de către Partidul de la guvernare, Partidul Comuniştilor, avînd în acest sens probe, zeci de mii de probe care nu au fost luate în consideraţie  de instanţele de judecată.

Întrucît protestele paşnice determinate de neîncrederea cetăţenilor faţă de alegeri şi faţă de instituţiile statului, proteste paşnice şi spontane, au fost de asemenea, furate şi deturnate spre violenţe, vandalizare a Parlamentului şi Preşedinţiei, întrucît ulterior autorităţile centrale s-au dedat la violenţe, arestări, urmărire de oameni, maltratări, tortură, omucidere.

Întrucît autorităţile centrale ale Republicii Moldova, Partidul Comuniştilor au compromis în totalitate mersul european al Republicii Moldova prin nerespectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, prin nerespectarea independenţei justiţiei şi libertăţii presei şi întrucît votul acordat Partidului Liberal este un vot...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Dumneavoastră treceţi la propuneri.

 

Doamna Corina Fusu:

...clar anticomunist...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Nu la declaraţii. Propuneri, vă rog.

 

Doamna Corina Fusu:

Partidul Liberal nu va participa...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Da, mulţumesc.

 

Doamna Corina Fusu:

...la alegerea Preşedintelui Republicii Moldova. Iar...

 

Domnul Vladimir Voronin:

Deconectaţi microfonul nr.4, vă rog.

Mulţumesc.

Microfonul nr.4, eu vă rog, două – trei cuvinte, texte mai pe urmă. Propuneri concrete, declaraţii – la sfîrşitul şedinţei. Ştiţi Regulamentul, cunoaşteţi. 

Domnule Untilă,

Poftim, microfonul nr.4.

 

Domnul Veaceslav Untilă:

Mult stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Din aceleaşi motive, grupul parlamentar „Alianţa «Moldova Noastră»” nu va participa la alegerea Preşedintelui şi cred că şi noi o să părăsim sala.

Vă mulţumesc.

Vă doresc succes!

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Cuvînt se oferă preşedintelui Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.

 

Domnul Valeriu Sava:

Stimaţi deputaţi,

Aduc la cunoştinţă procedura votării secrete din cadrul şedinţei speciale a Parlamentului din 20 mai 2009 privind alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.

În conformitate cu prevederile articolului 78 din Constituţie şi ale articolului 8 din Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintele Republicii Moldova se alege de către Parlament prin vot secret.

Acest lucru presupune că nimeni nu poate influenţa voinţa alegătorului şi modalitatea de exprimare a acestuia, care trebuie să fie necondiţionat şi secret. Deputaţii în Parlament trebuie să voteze pentru candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în condiţii în care voinţa lor să nu poată fi cunoscută şi influenţată de nimeni.

Pentru asigurarea acestor cerinţe legale, Comisia specială a stabilit modelul şi textul buletinului de vot, anterior acestea au fost propuse audienţei dumneavoastră. Locul votării este holul sălii Palatului Republicii Moldova, etajul II, special amenajat şi marcat. Sînt amplasate 4 mese, unde fiecare deputat va primi contrasemnătură cîte un buletin de vot, după care se va deplasa spre cabina de vot pentru a-şi exprima voinţa, ştergînd cu o linie în buletinul de vot candidatul împotriva căruia votează.

Buletinul completat este introdus în urna de vot care este amplasată la ieşirea din cabina de vot.

În temeiul Hotărîrii Curţii Constituţionale nr.39 din 4 decembrie 2000, în scopul asigurării secretului votului şi a exprimării lui libere, deputaţilor li se interzice:

să completeze buletinul de vot în afara cabinei de vot;

să intre cîte doi şi mai mulţi în cabina de vot;

să demonstreze public pentru care candidat au votat;

să transmită buletinul de vot altei persoane;

să iasă cu buletinul de vot din localul destinat votării.

Localul votării este amenajat după cum urmează. Cele patru mese de la care membrii Comisiei speciale vor elibera buletinele de vot se vor afla în centrul holului, la ieşirea din sala de şedinţe. Cabinele pentru vot secret se vor afla la o distanţă de cîţiva metri de mese, în spate. Urna de vot sigilată în prezenţa deputaţilor şi a membrilor Comisiei speciale înaintea începerii votării se va afla la ieşirea din cabinele pentru vot secret.

După anunţarea votării, deputaţii se vor deplasa din sala de şedinţe spre locul de votare. Presa şi oaspeţii care asistă la votare se vor afla în partea holului care este special marcată şi destinată pentru ei.

După încheierea votării, preşedintele Comisiei speciale, însoţit de 2 membri ai acesteia, va lua urna de vot şi se va deplasa împreună cu ceilalţi membri ai Comisiei în Sala de conferinţe a Palatului Republicii, unde vor deschide urna cu buletinele de vot şi vor efectua numărarea voturilor.

Comisia specială va deschide buletinele de vot nevalabile, cer scuze, Comisia specială va declara buletinele de vot nevalabile în cazul în care nu sînt semnate şi ştampilate, nu ilustrează intenţia votantului, au toate candidaturile şterse, au adăugate alte nume. 

Comisia specială prezintă Parlamentului informaţia despre totalizarea rezultatelor votării.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Întrebări către preşedintele Comisiei speciale? Nu sînt.

Mulţumesc, domnule Sava.

Atunci se anunţă pauză pentru a efectua votarea. Poftim. Aşa, da.

P   A   U   Z   Ă

*

*        *

D  U  P  Ă    P  A  U  Z  Ă

Domnul  Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Continuăm şedinţa. Cuvînt i se oferă domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.

 

Domnul  Valeriu Sava:

Stimaţi deputaţi,

Aduc atenţiei dumneavoastră procesul-verbal nr.14 din 20 mai 2009. În temeiul articolului 8 din Legea nr.1234-XIV din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova şi în urma votării efectuate în primul tur de scrutin al alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, Comisia specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a stabilit următoarele:

Numărul total de deputaţi care au primit buletine de vot – 60, numărul total de buletine introduse în urnă – 60, numărul total de buletine declarate nevalabile – 0; numărul total de voturi acumulate de fiecare candidat:

Zinaida Greceanîi – 60;

Stanislav Groppa – 0.

În temeiul articolului 9 din Legea nr.1234-XIV din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova şi în baza rezultatelor obţinute, Comisia specială constată că doamna Zinaida Greceanîi a întrunit 60 de voturi, ceea ce constituie un număr mai mic de 3/5 din numărul deputaţilor aleşi. Adică nu a acumulat numărul necesar de voturi pentru a fi aleasă în funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Semnează preşedintele Comisiei, secretarul Comisiei, membrii Comisiei.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Stimaţi deputaţi,

Întrebări către domnul preşedinte al Comisiei speciale Valeriu Sava. Nu sînt.

Mulţumesc.

Cine este pentru aprobarea procesului-verbal privind totalizarea rezultatelor votării pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr. 1 – 35.

Sectorul nr. 2 – 25.

Sectorul nr. 3 – 0.

 

Domnul  Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

Se aprobă procesul-verbal privind rezultatele votării.

Stimaţi colegi,

În legătură cu faptul că, în rezultatul votării de astăzi, nici un candidat nu a întrunit numărul necesar de voturi, 3/5 din numărul deputaţilor aleşi, conform alineatului (2) al articolului 9 din Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova este necesar de a organiza alegeri repetate.

În legătură cu aceasta, rog membrii Biroului permanent să se convoace în şedinţă în sala respectivă, unde noi deja ne-am mai convocat. Pentru toţi ceilalţi se anunţă pauză de 10 – 12 minute.

Mulţumesc.

P   A   U   Z  Ă

*

*           *

D  U  P  Ă    P  A  U  Z  Ă

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi colegi,

Continuăm şedinţa. În temeiul articolului 78 din Constituţia Republicii Moldova şi al articolului 10 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, trebuie să stabilim data alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

Biroul permanent vine cu propunerea de a numi data alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova pentru 28 mai 2009. Alte propuneri? Nu sînt. Atunci, vă rog să votăm pentru a confirma 28 mai ca data alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Rog să votaţi.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Stimaţi colegi,

Pentru stenogramă mai mult, ca să fie corect expus. Se propune ca noi să votăm proiectul de Hotărîre cu următorul text:

Hotărîre cu privire la stabilirea datei alegerii repetate a Preşedintelui Republicii Moldova.

În temeiul articolului 78 din Constituţia Republicii Moldova şi al articolului 2 din Legea cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.

Articol unic. – Alegerea repetată a Preşedintelui Republicii Moldova se stabileşte pentru data de 28 mai 2009.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Da, vă rog şi Comisia deja.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Da, totodată, următoarea hotărîre care se propune – cu privire la crearea, formarea Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

În cadrul şedinţei Biroului permanent s-a discutat această problemă. S-a propus ca numărul membrilor Comisiei menţionate să fie păstrat acelaşi care a fost şi pentru primul scrutin şi anume: 7 persoane.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Sînt alte propuneri referitor la componenţa numerică a Comisiei speciale? Nu sînt. Da, vă rog, cine este pentru componenţa numerică a Comisiei menţionate în număr de 7 persoane, să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Da, mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Componenţa nominală a acestei Comisii, deci repartizarea locurilor sau a numărului este aceeaşi. Patru aparţin Partidului Comuniştilor, Fracţiunii, şi cîte unu – pentru reprezentanţii fracţiunilor din opoziţie.

La şedinţa Biroului permanent, liderii opoziţiei, fracţiunilor au declarat că nu vor înainta candidatura pentru a participa în această Comisie. În aceste condiţii, se propune ca acest număr de 7 să fie completat cu trei persoane, iarăşi din rîndurile Fracţiunii Partidului Comuniştilor.

Referitor la componenţa nominală, la şedinţa Biroului permanent s-a ajuns la concluzia, la propunerea domnului deputat Mihai Ghimpu, ca să fie înaintate aceleaşi candidaturi ale Comisiei care deja au exercitat aceste funcţii, avînd în vedere că, pe parcursul primului scrutin, ei deja au acumulat o experienţă respectivă, necesară pentru a desfăşura alegerile în mod legal şi conform prevederilor Constituţiei.

În aceste condiţii, se propune ca în componenţa Comisiei să fie numiţi următorii deputaţi: domnul Valeriu Sava, doamna Irina Vlah, domnul Iurie Munteanu, domnul Mihail Rusu, domnul Victor Mîndru, domnul Vladimir Vitiuc şi doamna Maia Radilov.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Sînt alte propuneri referitor la Comisia propusă? Da, poftim.

Microfonul nr.5.

 

Domnul Vitalie Nagacevschi:

Ştiţi, astăzi dimineaţă am primit un set de materiale şi, printre altele, am primit şi un proiect de ordine de zi, care, de altfel, nu a fost aprobat. E vorba de o şedinţă specială privind alegerea Preşedintelui Republicii Moldova. Şi, conform acestei ordini de zi, aşa şi a rămas un singur punct: „Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova” şi nu au fost nici un fel de modificări.

Actualmente, noi am purces, în cadrul aceleiaşi şedinţe, la examinarea altor chestiuni. Noi am completat ordinea de zi, am terminat şedinţa specială, am început o şedinţă ordinară sau ce facem noi acum?

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Deci, stimate domnule deputat,

Conform prevederilor Regulamentului, Biroul permanent şi Preşedintele Parlamentului, în acest caz, au dreptul să introducă unele modificări în ordinea de zi.

În acest caz, aceste probleme, în special aceste două proiecte de hotărîri, au fost dezbătute în cadrul şedinţei Biroului permanent şi domnul Preşedinte a anunţat că din partea Biroului permanent este propunerea ca aceste două întrebări să fie astăzi discutate şi să fie luate decizii.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Eu rog deputaţii să votăm Comisia specială propusă de desfăşurare a alegerilor repetate. Cine este pentru, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 25.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Împotrivă? S-au abţinut? Aşa este.

Mulţumesc.

Hotărîrea cu privire la Comisia specială de desfăşurare a alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova este adoptată.

Şedinţa de astăzi a Parlamentului...

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Domnule Preşedinte,

Dacă se poate, o mică informaţie pentru toţi deputaţii, avînd în vedere că pe data de 22 mai expiră termenul de 30 de zile, termen stabilit conform Legii despre statutul deputatului în care toţi acei care ocupă altă funcţie remunerată urmează să se decidă referitor la cumularea acestor funcţii.

Şi pînă pe data de 22 mai trebuie să fie prezentată în Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi informaţia respectivă referitor la păstrarea mandatului de deputat sau la demisia din funcţia ocupată remunerată de către toţi acei care ocupă aceste funcţii.

De aceea, rugăm foarte mult ca, pînă pe data de 22 mai, vineri, să vă decideţi şi să prezentaţi informaţia respectivă Comisiei juridice, pentru numiri şi imunităţi. Vă atrag atenţia că, în cazul în care pînă la 22 mai nu va fi luată decizia respectivă conform Legii despre statutul deputatului, din drept, dumneavoastră o să vă consideraţi deputat în Parlament şi automat o să fiţi destituit din... sau suspendat, mai bine suspendat, din funcţia ocupată care este tot remunerată.

E clar că aceste prevederi nu se referă la activitatea ştiinţifică şi didactică.

 

Domnul Vladimir Voronin:

E clar.

Microfonul nr.5.

 

Domnul Vladimir Filat:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Pentru precizare. Această informare sau acest mesaj este transmis şi pentru Preşedintele Republicii Moldova aflat în exerciţiul funcţiunii, să nu existe ulterior interpretări şi discuţii care, de fapt, deja au loc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Nu este pentru Preşedinte.

 

Domnul Vladimir Filat:

Atunci, domnule Preşedinte, eu aş ruga ca să fie consultată şi Constituţia, şi norma legală şi, în conformitate cu aceste prevederi, urmează să luaţi o decizie.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumim.

 

Domnul Vladimir Filat:

Deputat ori Preşedinte în exerciţiu.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Am consultat-o demult. Şedinţa de astăzi o declar...

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Conform articolului 80.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Şedinţa de astăzi o declar închisă.

Următoarea şedinţă va avea loc la 28 mai.

Mulţumesc pentru participare.

La revedere.

 

Şedinţa s-a încheiat la  ora 12.10.

 

Stenograma  a  fost  pregătită  spre

publicare  în Direcţia  documentare

parlamentară.

 


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova