DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVII-a
SESIUNEA I
ORDINARĂ – MAI 2009
Şedinţa din ziua de 20 mai 2009
(STENOGRAMA)
sumar
1. Declararea şedinţei ca fiind
deliberativă.
2. Adoptarea
proiectului ordinii de zi.
3. Prezentarea
raportului Comisiei speciale de desfăşurare a alegerilor pentru
funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – preşedintele
Comisiei, domnul deputat al PCRM Valeriu Sava.
4. Aprobarea
procesului-verbal nr.1 privind alegerea preşedintelui şi a secretarului
Comisiei speciale şi a procesului-verbal nr.5 cu privire la aprobarea
modelului şi a textului buletinului de vot secret pentru alegerea
Preşedintelui Republicii Moldova.
5. Informaţia
domnului preşedinte al Comisiei speciale privind înregistrarea
candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
6.
Alocuţiunea doamnei Zinaida Greceanîi, candidat pentru funcţia
de Preşedinte al Republicii Moldova.
7.
Alocuţiunea domnului Stanislav Groppa, candidat pentru funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova.
8. Fracţiunea
Partidului Liberal Democrat din Moldova anunţă că nu va
participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de şedinţe.)
9. Fracţiunea
Partidului Liberal îşi expune poziţia sa faţă de
alegerea Preşedintelui Republicii Moldova şi anunţă că
nu va participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de
şedinţe.)
10.
Fracţiunea „Alianţa «Moldova Noastră»” anunţă că
nu va participa la alegerile pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova. (Fracţiunea părăseşte sala de
şedinţe.)
11.
Preşedintele Comisiei speciale aduce la cunoştinţa
deputaţilor rezultatele votării. Procesul-verbal nr.14.
12. Adoptarea
proiectului de Hotărîre cu privire la stabilirea datei alegerii
repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – 28 mai
2009.
13. Adoptarea
proiectului de Hotărîre cu privire la formarea Comisiei speciale de
desfăşurare a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte
al Republicii Moldova.
14. Anunţarea
tuturor deputaţilor de a prezenta informaţia, pînă la 22
mai 2009, privind păstrarea mandatului de deputat sau demisia din
funcţia ocupată remunerată de către aceştia.
Şedinţa începe la ora 10.00.
Lucrările sînt prezidate de
domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul
Vladimir Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, şi de
domnul Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la
lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul
celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 98 de
deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Chirtoacă Dorin,
Veaceslav Platon şi Guţu Ana.
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi deputaţi,
Bună dimineaţa. Şedinţa
noastră este deliberativă. Rog să onorăm Drapelul
Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)
Mulţumesc.
Stimaţi deputaţi,
Biroul permanent al Parlamentului prezintă spre adoptare
proiectul ordinii de zi a şedinţei Parlamentului din 20 mai 2009,
care v-a fost înmînat dumneavoastră. Ce propuneri aveţi
pe marginea acestui proiect? Se adoptă, da?
Cine este pentru adoptarea proiectului ordinii de zi
pentru 20 mai a şedinţei Parlamentului, rog să voteze. Rog
numărătorii.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 35.
Sectorul nr. 2 – 25.
Domnul Vladimir Voronin:
Sectorul nr.3,
Cine la dumneavoastră lucrează mai bine la
computer? Poftim, anunţaţi rezultatele la microfon.
Numărătorii:
Sectorul nr. 3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Cu majoritate de voturi, ordinea de zi a Parlamentului
se adoptă.
Onorată asistenţă,
În conformitate cu prevederile articolului 78
din Constituţia Republicii Moldova, astăzi Parlamentului Republicii
Moldova de legislatura a XVII-a îi revine onoarea de a alege
Preşedintele Republicii Moldova.
Cuvînt se oferă preşedintelui Comisiei
speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova, domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.
Domnul Valeriu Sava:
Stimaţi deputaţi,
În vederea organizării şi
desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte
al Republicii Moldova, Comisia specială s-a bazat pe prevederile articolului
78 din Constituţie referitoare la alegerea Preşedintelui Republicii
Moldova şi pe cerinţele Legii nr.1234 de legislatura a XIV-a din 22
septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui
Republicii Moldova.
Cele menţionate au impus dezbaterea de către
Comisie a unui şir de probleme în cadrul a şase
şedinţe, la care au fost adoptate 13 hotărîri. Acestea
privesc alegerea preşedintelui Comisiei şi a secretarului Comisiei,
respectiv: a domnului Valeriu Sava şi a doamnei Irina Vlah, aprobarea
Regulamentului Comisiei speciale, a registrului cu candidaţii pentru
funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi a actelor-model
pentru înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova, a modelelor privind certificatul de
înregistrare al candidatului pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova, privind buletinul de vot pentru alegerea Preşedintelui
Republicii Moldova, privind modelul procesului-verbal de totalizare a
rezultatelor votării, precum şi stabilirea de către Comisie a
unor măsuri de organizare a votării în cadrul alegerilor
Preşedintelui Republicii Moldova.
În legătură cu cele indicate, Comisia
solicită Parlamentului examinarea de către acesta a posibilităţii
de a aproba procesul-verbal al Comisiei speciale nr.1 privind alegerea
preşedintelui şi a secretarului Comisiei speciale şi procesul-verbal
nr.5 cu privire la aprobarea modelului şi a textului buletinului de vot
secret pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova, care conţine
pe recto: denumirea buletinului de vot pentru alegerea Preşedintelui
Republicii Moldova şi textul:
1.
Zinaida
Greceanîi.
2.
Stanislav Groppa.
Pe verso buletinul conţine textul:
preşedintele Comisiei – Valeriu Sava; secretarul Comisiei – Irina Vlah.
Semnătura lor şi sigiliul Parlamentului Republicii Moldova.
Domnul Vladimir Voronin:
Aţi terminat raportul, da? Întrebări
către raportor, poftim. Nu sînt. Acum trebuie să aprobăm
procesul-verbal nr.1 şi procesul-verbal nr.5, prezentate de către
raportor. Cine este pentru, rog să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr. 2 – 25.
Sectorul nr. 3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Cu majoritate de voturi. Da?
Domnul Valeriu Sava:
Pot continua?
Domnul Vladimir Voronin:
Da, poftim, continuaţi.
Domnul Valeriu Sava:
Mulţumesc.
Totodată, menţionăm că Comisia
specială şi-a onorat cu stricteţe obligaţia ce ţine de
înregistrarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova. Astfel, la 14 mai 2009 Comisia specială a
recepţionat actele prezentate de către un grup de 33 de deputaţi
în Parlament, susţinători ai doamnei Zinaida Greceanîi,
care a fost înaintată pentru a fi înregistrată în
calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova. În urma examinării cerinţelor legale şi a actelor
prezentate, Comisia specială a constatat că doamna Zinaida
Greceanîi corespunde exigenţelor constituţionale şi
legale, iar actele prezentate sînt în conformitate cu
cerinţele Legii cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui
Republicii Moldova.
De asemenea, la 14 mai 2009 Comisia specială a
recepţionat actele prezentate de către un grup de 15 deputaţi
în Parlament, susţinători ai domnului Stanislav Groppa, care a
fost înaintat pentru a fi înregistrat în calitate de candidat
pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. În urma
examinării cerinţelor legale şi a actelor prezentate, Comisia
specială a constatat că domnul Stanislav Groppa corespunde
exigenţelor constituţionale şi legale, iar actele prezentate
sînt în conformitate cu cerinţele Legii cu privire la
procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova.
În legătură cu cele expuse, Comisia
specială, la şedinţa sa din 15 mai 2009, a înregistrat
în calitate de candidat pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova candidatura cu nr.1 a doamnei Zinaida Greceanîi
şi candidatura cu nr.2 a domnului Stanislav Groppa, eliberîndu-le
certificate de înregistrare.
Lista cu candidaţii nominalizaţi în
ordinea înregistrării lor şi copiile de pe actele prezentate
privind aceşti candidaţi au fost distribuite tuturor
deputaţilor.
Vă mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Întrebări către domnul deputat Valeriu
Sava? Nu sînt.
Mulţumesc, domnule Sava.
Stimaţi colegi,
Conform articolului 7 din Legea nr.1234 din 22
septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui
Republicii Moldova, candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova li se acordă dreptul de a se adresa Parlamentului cu o
alocuţiune şi de a răspunde la întrebările
deputaţilor. Pentru alocuţiune se propun 10 – 12 minute, pentru
întrebări şi răspunsuri – pînă la 30 minute. Alte
propuneri sînt? Nu sînt, da? Rog să votaţi pentru acest
regulament.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 35.
Sectorul nr. 2 – 25.
Sectorul nr. 3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Cu majoritate de voturi se acceptă.
O invit la tribuna centrală pe doamna Zinaida
Greceanîi. Poftim.
Doamna Zinaida Greceanîi – candidat pentru funcţia de Preşedinte
al Republicii Moldova:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi deputaţi,
Stimaţi reprezentanţi ai corpului diplomatic,
Este o onoare deosebită pentru mine să
rostesc de la principala tribună a ţării expresia sincerei mele
gratitudini pentru încrederea acordată de colegii noştri
deputaţi de a candida pentru funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova.
Poporul ţării a acordat tuturor
deputaţilor săi din Parlament înaltul drept şi suprema
responsabilitate de a alege conducătorul statului. În calitate de
candidat pentru această funcţie, fiind totalmente
conştientă de responsabilitatea ce îmi revine, voi expune
verdictului dumneavoastră viziunile pe care le am în perspectiva
exercitării mandatului de Preşedinte al Ţării. Convingerea
fermă că o viaţă destoinică şi un viitor frumos
pentru cetăţenii ţării sînt posibile doar în
condiţiile consolidării statalităţii noastre şi
afirmării Moldovei ca stat suveran şi democratic, mă va
determina să îmi consacru întreaga activitate acestor supreme
deziderate ale poporului nostru. Voi depune toate eforturile pentru
întărirea potenţialului statului şi a administraţiei
publice, astfel încît cetăţenii ţării să
poată beneficia din plin de protecţia şi serviciile acestuia.
Putem realiza aceasta, cultivînd
împreună spiritul patriotismului şi al ataşamentului
faţă de ţară şi faţă de istoria neamului,
transpunînd hotărît şi consecvent în
viaţă valorile democratice şi principiile statului de drept,
consemnate în legislaţia ţării. Atingerea acestor
obiective este datoria directă a administraţiei publice, dar succesul
real în acest domeniu depinde totalmente de susţinerea
societăţii civile, de mobilizarea cetăţenilor
ţării la edificarea statului moldovenesc prosper şi democratic.
Iată de ce asigurarea unei antrenări
efective a societăţii civile în desfăşurarea actului
de guvernare va constitui pentru mine una din preocupările de bază,
ceea ce înseamnă că, în eventualitatea susţinerii
din partea dumneavoastră, voi fi un Preşedinte al tuturor
cetăţenilor, care respectă ţara şi suveranitatea
statului nostru, indiferent de opţiunile politice.
Sînt convinsă că voi exprima
părerea comună a tuturor parlamentarilor, că una din
principalele impedimente în dezvoltarea Moldovei ca stat independent
şi prosper, este problema transnistreană. Soluţionarea acesteia
este iminent necesară pentru existenţa şi viitorul statului
nostru, iar atitudinea noastră faţă de această
problemă trebuie să fie una atare.
Trebuie continuate eforturile pentru reluarea
negocierilor de soluţionare paşnică a acestui diferend în
formatul internaţional recunoscut, să alterăm instrumentariul
politico-diplomatic de reglementare cu acţiunile concrete de apropiere pe
dimensiunea economică şi socială a celor două maluri ale
Nistrului.
Consolidarea suveranităţii şi
independenţei statului nostru este şi obiectivul de bază al
politicii noastre externe. Susţinerea masivă din partea
întregii societăţi pe care o are opţiunea europeană
în dezvoltarea noastră ca stat, mă va determina să atribui
atenţie sporită continuării şi accelerării procesului
de integrare europeană a Republicii Moldova. Fiind mai degrabă un
complex de acţiuni pe plan intern, decît extern, integrarea
europeană a ţării noastre impune necesitatea impulsionării
implementării în practică a multitudinii de norme şi acte
legislative adoptate de noi în contextul Planului de acţiuni
„Republica Moldova – Uniunea Europeană”, precum şi a celor ce vor
reieşi din noul acord de colaborare cu Comunitatea Europeană, care
urmează a fi negociat şi semnat în acest an. Acest acord
trebuie să fie unul de asociere şi să asigure un nivel
înalt de libertate a circulaţiei cetăţenilor
ţării, mărfurilor şi capitalului în spaţiul
european.
Vom rămîne fideli cauzei unei politici de
bună vecinătate şi vom depune toate eforturile pentru
dezvoltarea relaţiilor noastre cu statele vecine pe făgaşul
prieteniei şi colaborării în strictă conformitate cu
principiile suveranităţii şi integrităţii teritoriale
a ţării. Respectarea acestor principii este una
consfinţită în normele dreptului internaţional şi va
constitui temelia pe care vom edifica relaţiile reciproce cu statele
lumii.
De aceea, de aceeaşi susţinere majoră
din partea cetăţenilor ţării se bucură principiul
neutralităţii şi neapartenenţei noastre la blocurile
militare internaţionale. Acest principiu este consfinţit în
Constituţia Republicii Moldova, iar obiectivul viitorului conducător
al statului trebuie să fie continuarea consolidării şi
afirmării statutului de neutralitate a ţării noastre.
În ultimul an, a sporit rolul Moldovei şi
activităţile noastre în cadrul mai multor structuri regionale,
inclusiv Comunitatea Statelor Independente, procesul de cooperare în
Europa de Sud-Est şi iniţiativa Central-Europeană. Am ferma
convingere că amplificarea relaţiilor cu statele membre şi
participarea noastră activă în proiectele dezvoltate în
cadrul acestor structuri regionale este benefică pentru poporul
ţării şi una din condiţiile asigurării
prosperării social-economice a statului nostru.
Stimaţi deputaţi,
O atenţie sporită din partea conducerii
statului necesită şi în continuare reformele în domeniul
economic. Chiar dacă pe parcursul ultimilor ani ţara s-a bucurat de o
creştere economică constantă şi drept rezultat a sporit
bunăstarea cetăţenilor noştri, vulnerabilitatea economiei
naţionale a Moldovei rămîne a fi una evidentă. Aceste
deficienţe s-au manifestat şi în trecut, dar au căpătat
un accent mai evidenţiat datorită crizei economice şi financiare
mondiale în plină desfăşurare.
În aceste condiţii, trebuie să
continuăm activităţile de reformare a cadrului regulatoriu a
activităţii de antreprenoriat, să asigurăm un grad adecvat
al libertăţilor economice şi al protecţiei liberei
concurenţe, să ne mobilizăm cu toţii pentru asigurarea unui
mediu investiţional atractiv, inclusiv prin instaurarea păcii civice
şi a stabilităţii politice în ţara noastră.
Amplificarea relaţiilor economice externe ale ţării, extinderea
şi valorificarea deplină a potenţialului regimurilor economice
şi comerciale preferenţiale, pe care le avem cu statele Uniunii
Europene şi structurile regionale, se vor afla la baza agendei
preocupărilor noastre.
Experienţa ultimilor ani ne arată că
avem încă mult de muncit în domeniul asigurării
securităţii energetice a ţării, un pas decisiv în
această direcţie fiind aderarea noastră la sistemul energetic
european, pentru care este necesar de reformat şi de consolidat
esenţial ramura energeticii a Republicii Moldova.
Stimaţi deputaţi,
Ca şi obiectivele expuse mai sus, necesitatea
edificării unui stat social se regăseşte în platformele
electorale ale majorităţii partidelor politice parlamentare şi
extraparlamentare; asigurarea unei dezvoltări sociale armonioase, a unui
nivel înalt al calităţii vieţii şi protecţiei
sociale este preocuparea noastră de bază ca politicieni, indiferent
de coloratura politică şi convingerile doctrinale.
În pofida situaţiei economice, este necesar
să continuăm promovarea politicilor cu caracter social, să acordăm
atenţia cuvenită sistemului de educaţie şi celui de
ocrotire a sănătăţii cetăţenilor, să
asigurăm un grad sporit de calitate al asigurării şi
asistenţei sociale a populaţiei. Aceasta e şi din cauza
convingerii că protecţia socială adecvată a populaţiei
constituie un element indispensabil pentru asigurarea unei creşteri
economice durabile, pentru prosperitatea ţării şi a
cetăţenilor noştri.
Am ferma convingere că sarcinile de bază pe
care ni le trasăm pentru activitatea ulterioară şi asupra
cărora am intenţie să mă concentrez, în
eventualitatea obţinerii votului dumneavoastră de încredere,
pot fi cu succes realizate doar în condiţiile asigurării unei
conlucrări eficiente între toate cele trei ramuri ale puterii de
stat şi antrenării celei de a patra – mass-media, menită să
asigure informarea obiectivă şi interacţiunea
societăţii civile cu administraţia de stat.
Această conlucrare între puteri,
între societate şi administraţia publică, între
forţele politice din ţară este cu siguranţă
precondiţia majoră pentru dezvoltarea statului nostru şi,
în consecinţă, preocuparea de bază a viitorului
conducător al statului.
În final, vreau să mulţumesc
încă o dată colegilor deputaţi, care m-au înaintat,
tuturor dumneavoastră pentru atenţia care mi-aţi acordat-o
audiind acest discurs, precum şi contracandidatului meu, domnului profesor
Stanislav Groppa, care este un om foarte destoinic şi adevărat
patriot al ţării noastre. Vreau să vă îndemn să
depunem cu toţii eforturile pentru edificarea Moldovei ca stat suveran,
independent, economic dezvoltat şi stat al fiecărui
cetăţean al ţării noastre.
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Vladimir Voronin:
Vă mulţumesc, doamnă Zinaida
Greceanîi.
Poftim, stimaţi colegi,
Întrebări către doamna candidat pentru
funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova Zinaida Greceanîi.
Sectorul nr.3,
Aveţi întrebări? Nu.
Zinaida Petrovna,
I-aţi convins absolut.
Mulţumesc. Luaţi loc.
Se invită la tribună domnul candidat pentru
funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova Stanislav Groppa. Poftim,
domnule academician.
Domnul Stanislav Groppa – candidat pentru funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova:
Mult stimate domnule Preşedinte,
Mult stimaţi membri ai Parlamentului,
Doamnelor şi domnilor,
Ne aflăm într-un moment politic,
social-economic de importanţă excepţională pentru ţara
noastră. Am trăit cu toţii alegerile parlamentare, care au
decurs în confruntări majore politice, urmate de evenimentele
postelectorale, extrem de grave din 6 – 7 aprilie. În afară de
aceasta, ţara se confruntă cu problemele economice datorită
reducerii fluxului de remitenţe, precum şi datorită efectelor
calamităţilor naturale: seceta 2007, inundaţiile 2008,
continuate cu criza energetică şi culminînd cu criza
economică globală. Toate aceste evenimente au creat condiţii de
diminuare gravă a calităţii vieţii oamenilor şi
degradarea potenţialului uman.
În această ordine de idei,
permiteţi-mi în continuare să vă prezint unele viziuni
asupra dezvoltării ţării prin consolidarea statului de drept,
asigurarea libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale omului
prin promovarea accesului neîngrădit la o justiţie
independentă şi echitabilă. Ca măsură imediată
voi susţine eforturile organizaţiilor neguvernamentale în investigarea
independentă şi susţinerea organismelor abilitate,
internaţionale a situaţiei privind drepturile omului în
Moldova. Voi promova mass-media liberă şi independentă, inclusiv
reorganizarea mass-mediei publice într-un mod eficient, în
strînsă colaborare cu sectorul asociativ şi cu parteneri de
dezvoltare. Voi promova un Guvern profesionist şi eficient, ulterior cu
acţiuni de consolidare a independenţei administraţiei publice
locale.
Reforma administraţiei publice centrale trebuie
accelerată. Voi accelera eforturile de prevenire şi combatere a
corupţiei, promovînd intens implementarea strategiei de combatere a
corupţiei. În acest sens, vom face eforturi pentru a diminua
controlul asupra activităţii economice prin reducerea poverii
generale de instituţii de control. Reforma reglementării,
cunoscută şi ca reformă regulatorie, va trebui revigorată.
Voi promova consolidarea securităţii
naţionale pe toate dimensiunile, începînd cu gestionarea mai
bună a afacerilor interne, dar şi externe. O atenţie
specială vom acorda securităţii umane, cum ar fi:
economică, energetică, alimentară.
Îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale populaţiei
va avea o atenţie deosebită.
Menţionez o problemă ce necesită o
politică mult disciplinară, durabilă, extrem de importantă
pentru ţara noastră: problema omului, problema familiei. Sînt
necesare strategii speciale, proiecte în educaţie,
învăţămînt, sănătate, calitatea
vieţii, ce vor deveni baza dezvoltării ţării. Aceste
proiecte, fără îndoială, vor forma politica nouă de
dezvoltare a potenţialului uman.
O deosebită atenţie merită problema
familiilor cu copii. Este stringentă elaborarea unui program integru
special de fortificare a diverselor forme de susţinere a familiilor cu
copii, ce ar conţine prevederi de creştere a volumului de
indemnizaţii pentru naşterea şi creşterea copiilor,
îmbunătăţirea sistemului de instituţii
preşcolare.
În calitate de măsuri imediate
anticriză voi promova elaborarea şi implementarea unor noi politici
de creare a locurilor noi de muncă, în special pentru acei care,
în condiţiile crizei economice, se reîntorc în
ţară de peste hotare. Iar în calitate de măsuri pe termen
lung o atenţie specială consider că trebuie să fie
acordată sferei de cercetare şi dezvoltare inovaţională.
Important este de a aborda ştiinţa ca un factor decisiv şi o
necesitate evidentă în dezvoltarea durabilă a
societăţii şi al progresului social, economic şi cultural.
În acest context, evident, apare necesitatea
creării unei structuri inovaţionale la nivel naţional şi a
întreprinderilor inovaţionale, formarea unui circuit armonios
şi eficient: cercetare ştiinţifică, urmată de
dezvoltarea tehnologică, piaţă şi din nou cercetare
ştiinţifică. Majorarea volumului de finanţare a sferei de
cercetare, crearea condiţiilor optime pentru diversificarea
finanţării ştiinţei şi a dezvoltării tehnologice,
asigurarea procesului de cercetare cu utilaj modern – vor constitui pilonii
unei strategii de lungă durată. Crearea condiţiilor pentru
fondarea centrelor internaţionale de cercetare şi inovaţie
în Moldova de comun acord cu parteneri de peste hotare şi atragerea
în acest scop a investiţiilor străine şi a asistenţei
externe. Se va acorda atenţie şi pregătirii cadrelor de
cercetare înalt profesionale în centrele de excelenţă
peste hotare, cu crearea ulterioară a condiţiilor optime de
reîntoarcere şi activitate în Moldova.
În privinţa asistenţei medicale
şi a sănătăţii publice este necesară
creşterea calităţii şi diversificarea serviciilor medicale
şi a formelor de prestare. Aceasta se va face prin dezvoltarea unui cadru
favorabil pentru activitatea sectorului privat în medicină, ceea ce
ar duce la condiţii de concurenţă şi, implicit, la
creşterea calităţii şi gradului de satisfacţie a
cetăţenilor, precum şi la motivarea personalului medical.
Prevenirea şi controlul bolilor cu impact major asupra stării de
sănătate a populaţiei va avea o atenţie deosebită.
Modernizarea cadrului legislativ şi instituţional, precum şi
pregătirea cadrelor în sistemul de medicină.
Sînt necesare elaborarea unor proiecte ce vor
promova în societate conceptul modului sănătos de
viaţă ca o prerogativă a longevităţii, belşugului
şi a calităţii înalte a vieţii. Din fragedă
copilărie de implantat o atitudine grijulie faţă de
sănătatea personală şi a celor apropiaţi. Pe
băncile instituţiilor şcolare şi preşcolare de educat
un comportament decent, cu excluderea factorilor de risc ca fumatul,
utilizarea alcoolului, drogurilor, excluderea factorilor majori de stres
şi modelare psihică cerebrală, utilizarea excesivă a
computerului. Evident, aceste proiecte pot proteja sănătatea tinerei
generaţii.
O dezvoltare durabilă în ansamblu trebuie
să fie echilibrată şi susţinută de eforturi atît
pe plan social, cît şi economic. În acest sens, sînt
necesare acţiuni inovative de stimulare a investiţiilor străine,
dezvoltarea antreprenoriatului şi promovarea creşterii exporturilor.
Eforturile de redresare a situaţiei economice desfăşurate
în cîteva documente strategice importante rămîn a fi
implementate cu stricteţe în domenii prioritare ca agricultura,
servicii cu precădere tehnologii informaţionale, construcţii.
Totul prin prisma reducerii barierelor de activitate a businessului mic şi
mijlociu.
Privatizarea va rămîne prioritate pentru
creşterea acumulărilor la buget. Sectorul bancar necesită o
continuă monitorizare şi stabilitate. Orice efort de dezvoltare a
diferitelor sectoare ale economiei va fi susţinut de către
investiţii în infrastructură. Moldova are nevoie de o
reţea europeană de drumuri, de căi de comunicaţii şi de
servicii de transport modern.
Este important ca aceste eforturi să fie
colaborate cu acţiuni ce promovează o dezvoltare durabilă, inclusiv
la nivel local şi regional. Şi aici ne referim la un domeniu
important care nu a fost o prioritate deplină pînă acum,
şi anume protecţia medului înconjurător.
În condiţiile de criză bugetară,
se va miza pe consolidarea parteneriatului cu organizaţiile
internaţionale şi bilaterale, pentru a atrage asistenţa
necesară Moldovei în atingerea obiectivelor reflectate în
cadrul naţional de dezvoltare, precum şi în cel al obiectivelor
de dezvoltare ale mileniului. Toate aceste deziderate nu pot fi realizate
în izolare. Moldova are nevoie de parteneri strategici şi trebuie
să se integreze rapid în spaţiul european. Pentru aceasta este
nevoie de accelerarea eforturilor politice de integrare europeană cu
precondiţia soluţionării conflictului transnistrean şi reintegrarea
ţării.
Este necesar de a prinde momentul oferit de
structurile europene şi internaţionale şi de a accelera
reformele sus-numite. Voi promova intens iniţierea negocierii noului acord
cu Uniunea Europeană, care ar oferi mai multe oportunităţi de dezvoltare
a ţării, o mişcare liberă a cetăţenilor în
spaţiul european şi implicit o accelerare a progresului.
Stimaţi deputaţi,
Sînt dator de a aduce unele explicaţii
domniilor voastre şi întregii societăţi despre motivele
deciziei mele de a accepta propunerea de a candida la înalta funcţie
de Preşedinte. Decizia a fost luată după o perioadă de
analiză profundă. În acest context, declar că nu fac parte
din rîndurile vreunui partid politic, nu am ca scop derutarea
strategiilor politice, propuse de dumneavoastră, sau a obligaţiunilor
formaţiunilor politice, din care faceţi parte, faţă de
alegătorii dumneavoastră. Nu fac joc politic sau joc de bufon. E o
situaţie reală, cînd se cere de a prezenta o hotărîre
extraordinară, cu un impact major politic şi o extrapolare
social-economică importantă pentru ţară.
În practica medicală, în astfel de
cazuri clinice grave, cînd în discuţie este pusă
viaţa pacientului, se convoacă consiliul medical, se invită cei
mai buni specialişti în domeniu, inclusiv din alte clinici şi
chiar de peste hotarele republicii, se analizează totul foarte profund:
starea reală a pacientului, investigaţiile, diagnosticul corect, se
selectează cea mai optimă strategie terapeutică, se
apreciază sinergismul şi antagonismul, efectele adverse şi se prognozează
posibila evoluţie clinică. Vă invit încă o dată
să analizaţi situaţia creată integral, iar candidaţii pentru
funcţie în particular.
Decizia mea de a candida a fost luată şi din
motivul de a fi alături de dumneavoastră într-o perioadă
de grea cumpănă pentru ţară şi de a mă
încadra împreună cu dumneavoastră în rezolvarea
celor mai stringente probleme ale societăţii noastre, de a fi o punte
de legătură, de conlucrare şi coordonare a celor două extreme
cert distanţate, dar care sînt obligate într-un tîrziu
să conlucreze.
Vă îndemn să faceţi alegerea
corectă pentru binele societăţii şi al ţării.
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi deputaţi,
Poftim, întrebări. Întrebări sînt?
Nu sînt întrebări.
Mulţumesc, domnule Stanislav Groppa.
Mulţumesc frumos.
Stimaţi deputaţi,
Anunţ o pauză de 10 minute, pentru a
pregăti procedura de votare.
15 minute pauză, poftim.
P
A U Z Ă
*
*
*
D
U P Ă P A U Z Ă
Domnul Vladimir Voronin:
Microfonul nr.5.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte al
Parlamentului.
Conform procedurii regulamentare, fracţiunile au
dreptul să îşi expună punctul de vedere vizavi de o
acţiune sau alta.
Eu m-am înscris cu o luare de cuvînt
înainte de a trece la procedura de vot, pentru a expune punctul de vedere
al Fracţiunii vizavi de alegerea Preşedintelui Republicii Moldova,
care va avea loc, din cîte înţeleg, astăzi, aici,
în această sală.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Cu părere de rău, noi nu am primit acest
mesaj de la dumneavoastră. De aceea, acum sîntem la altă
fază de desfăşurare a alegerilor. Luaţi loc, vă rog.
Domnul Vladimir Filat:
Atunci, domnule Preşedinte, ca să nu mai
trebuiască să luăm loc, Fracţiunea Partidului Liberal
Democrat din Moldova nu va participa la procedura de vot a Preşedintelui
Republicii Moldova, considerînd că numai în urma unor alegeri
anticipate, libere şi corecte această ţară ar primi un
Parlament reprezentativ, legal, iar acest Parlament ar alege un Preşedinte
care să reprezinte fiecare cetăţean luat în parte al
acestei ţări, lucru pe care îl merită pe deplin.
Mulţumesc.
Şi noi ne retragem din sala de şedinţe.
Domnul Vladimir Voronin:
Microfonul nr.4.
Doamna Corina Fusu:
Stimaţi deputaţi,
Vreau să expun poziţia Partidului Liberal
faţă de alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.
Întrucît alegerile din 5 aprilie 2009 au fost fraudate în
proporţii mari de către Partidul de la guvernare, Partidul
Comuniştilor, avînd în acest sens probe, zeci de mii de probe
care nu au fost luate în consideraţie de instanţele de
judecată.
Întrucît protestele paşnice
determinate de neîncrederea cetăţenilor faţă de
alegeri şi faţă de instituţiile statului, proteste
paşnice şi spontane, au fost de asemenea, furate şi deturnate
spre violenţe, vandalizare a Parlamentului şi Preşedinţiei,
întrucît ulterior autorităţile centrale s-au dedat la
violenţe, arestări, urmărire de oameni, maltratări,
tortură, omucidere.
Întrucît autorităţile centrale
ale Republicii Moldova, Partidul Comuniştilor au compromis în totalitate
mersul european al Republicii Moldova prin nerespectarea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului, prin nerespectarea
independenţei justiţiei şi libertăţii presei şi
întrucît votul acordat Partidului Liberal este un vot...
Domnul Vladimir Voronin:
Dumneavoastră treceţi la propuneri.
Doamna Corina Fusu:
...clar anticomunist...
Domnul Vladimir Voronin:
Nu la declaraţii. Propuneri, vă rog.
Doamna Corina Fusu:
Partidul Liberal nu va participa...
Domnul Vladimir Voronin:
Da, mulţumesc.
Doamna Corina Fusu:
...la alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.
Iar...
Domnul Vladimir Voronin:
Deconectaţi microfonul nr.4, vă rog.
Mulţumesc.
Microfonul nr.4, eu vă rog, două – trei
cuvinte, texte mai pe urmă. Propuneri concrete, declaraţii – la sfîrşitul
şedinţei. Ştiţi Regulamentul, cunoaşteţi.
Domnule Untilă,
Poftim, microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav Untilă:
Mult stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Din aceleaşi motive, grupul parlamentar
„Alianţa «Moldova Noastră»” nu va participa la alegerea
Preşedintelui şi cred că şi noi o să părăsim
sala.
Vă mulţumesc.
Vă doresc succes!
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi deputaţi,
Cuvînt se oferă preşedintelui Comisiei
speciale de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte
al Republicii Moldova, domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.
Domnul Valeriu Sava:
Stimaţi deputaţi,
Aduc la cunoştinţă procedura
votării secrete din cadrul şedinţei speciale a Parlamentului din
20 mai 2009 privind alegerea Preşedintelui Republicii Moldova.
În conformitate cu prevederile articolului 78
din Constituţie şi ale articolului 8 din Legea cu privire la
procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Preşedintele
Republicii Moldova se alege de către Parlament prin vot secret.
Acest lucru presupune că nimeni nu poate
influenţa voinţa alegătorului şi modalitatea de exprimare a
acestuia, care trebuie să fie necondiţionat şi secret.
Deputaţii în Parlament trebuie să voteze pentru candidaţii
la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova în condiţii
în care voinţa lor să nu poată fi cunoscută şi
influenţată de nimeni.
Pentru asigurarea acestor cerinţe legale, Comisia
specială a stabilit modelul şi textul buletinului de vot, anterior acestea
au fost propuse audienţei dumneavoastră. Locul votării este
holul sălii Palatului Republicii Moldova, etajul II, special amenajat
şi marcat. Sînt amplasate 4 mese, unde fiecare deputat va primi
contrasemnătură cîte un buletin de vot, după care se va
deplasa spre cabina de vot pentru a-şi exprima voinţa,
ştergînd cu o linie în buletinul de vot candidatul
împotriva căruia votează.
Buletinul completat este introdus în urna de vot
care este amplasată la ieşirea din cabina de vot.
În temeiul Hotărîrii Curţii
Constituţionale nr.39 din 4 decembrie 2000, în scopul asigurării
secretului votului şi a exprimării lui libere, deputaţilor li se
interzice:
să completeze buletinul de vot în afara
cabinei de vot;
să intre cîte doi şi mai mulţi
în cabina de vot;
să demonstreze public pentru care candidat au votat;
să transmită buletinul de vot altei
persoane;
să iasă cu buletinul de vot din localul
destinat votării.
Localul votării este amenajat după cum
urmează. Cele patru mese de la care membrii Comisiei speciale vor elibera
buletinele de vot se vor afla în centrul holului, la ieşirea din
sala de şedinţe. Cabinele pentru vot secret se vor afla la o
distanţă de cîţiva metri de mese, în spate. Urna de
vot sigilată în prezenţa deputaţilor şi a membrilor
Comisiei speciale înaintea începerii votării se va afla la
ieşirea din cabinele pentru vot secret.
După anunţarea votării, deputaţii
se vor deplasa din sala de şedinţe spre locul de votare. Presa
şi oaspeţii care asistă la votare se vor afla în partea
holului care este special marcată şi destinată pentru ei.
După încheierea votării,
preşedintele Comisiei speciale, însoţit de 2 membri ai
acesteia, va lua urna de vot şi se va deplasa împreună cu
ceilalţi membri ai Comisiei în Sala de conferinţe a Palatului
Republicii, unde vor deschide urna cu buletinele de vot şi vor efectua numărarea
voturilor.
Comisia specială va deschide buletinele de vot
nevalabile, cer scuze, Comisia specială va declara buletinele de vot
nevalabile în cazul în care nu sînt semnate şi
ştampilate, nu ilustrează intenţia votantului, au toate
candidaturile şterse, au adăugate alte nume.
Comisia specială prezintă Parlamentului
informaţia despre totalizarea rezultatelor votării.
Vă mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Întrebări către preşedintele
Comisiei speciale? Nu sînt.
Mulţumesc, domnule Sava.
Atunci se anunţă pauză pentru a efectua
votarea. Poftim. Aşa, da.
P
A U Z Ă
*
*
*
D
U P Ă P A U Z Ă
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi deputaţi,
Continuăm şedinţa. Cuvînt i se
oferă domnului deputat Valeriu Sava. Poftim.
Domnul Valeriu Sava:
Stimaţi deputaţi,
Aduc atenţiei dumneavoastră procesul-verbal
nr.14 din 20 mai 2009. În temeiul articolului 8 din Legea nr.1234-XIV din
22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui
Republicii Moldova şi în urma votării efectuate în primul
tur de scrutin al alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova, Comisia specială de desfăşurare a alegerilor
pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova a stabilit
următoarele:
Numărul total de deputaţi care au primit
buletine de vot – 60, numărul total de buletine introduse în
urnă – 60, numărul total de buletine declarate nevalabile – 0; numărul
total de voturi acumulate de fiecare candidat:
Zinaida Greceanîi – 60;
Stanislav Groppa – 0.
În temeiul articolului 9 din Legea nr.1234-XIV
din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui
Republicii Moldova şi în baza rezultatelor obţinute, Comisia
specială constată că doamna Zinaida Greceanîi a
întrunit 60 de voturi, ceea ce constituie un număr mai mic de 3/5
din numărul deputaţilor aleşi. Adică nu a acumulat
numărul necesar de voturi pentru a fi aleasă în funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova.
Semnează preşedintele Comisiei, secretarul Comisiei,
membrii Comisiei.
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi deputaţi,
Întrebări către domnul preşedinte
al Comisiei speciale Valeriu Sava. Nu sînt.
Mulţumesc.
Cine este pentru aprobarea procesului-verbal privind
totalizarea rezultatelor votării pentru funcţia de Preşedinte al
Republicii Moldova, rog să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 35.
Sectorul nr. 2 – 25.
Sectorul nr. 3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Se aprobă procesul-verbal privind rezultatele
votării.
Stimaţi colegi,
În legătură cu faptul că,
în rezultatul votării de astăzi, nici un candidat nu a
întrunit numărul necesar de voturi, 3/5 din numărul
deputaţilor aleşi, conform alineatului (2) al articolului 9 din Legea
cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova este
necesar de a organiza alegeri repetate.
În legătură cu aceasta, rog membrii
Biroului permanent să se convoace în şedinţă în
sala respectivă, unde noi deja ne-am mai convocat. Pentru toţi
ceilalţi se anunţă pauză de 10 – 12 minute.
Mulţumesc.
P
A U Z Ă
*
*
*
D
U P Ă P A U Z Ă
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi colegi,
Continuăm şedinţa. În temeiul
articolului 78 din Constituţia Republicii Moldova şi al articolului
10 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere
a Preşedintelui Republicii Moldova, trebuie să stabilim data alegerii
repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.
Biroul permanent vine cu propunerea de a numi data
alegerii repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova
pentru 28 mai 2009. Alte propuneri? Nu sînt. Atunci, vă rog să
votăm pentru a confirma 28 mai ca data alegerii repetate pentru
funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Rog să votaţi.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 25.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Stimaţi colegi,
Pentru stenogramă mai mult, ca să fie corect
expus. Se propune ca noi să votăm proiectul de Hotărîre cu
următorul text:
Hotărîre cu privire la stabilirea datei
alegerii repetate a Preşedintelui Republicii Moldova.
În temeiul articolului 78 din Constituţia
Republicii Moldova şi al articolului 2 din Legea cu privire la procedura
de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentul adoptă
prezenta hotărîre.
Articol unic. – Alegerea repetată a Preşedintelui
Republicii Moldova se stabileşte pentru data de 28 mai 2009.
Domnul Vladimir Voronin:
Da, vă rog şi Comisia deja.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Da, totodată, următoarea hotărîre
care se propune – cu privire la crearea, formarea Comisiei speciale de desfăşurare
a alegerilor repetate pentru funcţia de Preşedinte al Republicii
Moldova.
În cadrul şedinţei Biroului permanent
s-a discutat această problemă. S-a propus ca numărul membrilor Comisiei
menţionate să fie păstrat acelaşi care a fost şi
pentru primul scrutin şi anume: 7 persoane.
Domnul Vladimir Voronin:
Sînt alte propuneri referitor la componenţa
numerică a Comisiei speciale? Nu sînt. Da, vă rog, cine este
pentru componenţa numerică a Comisiei menţionate în
număr de 7 persoane, să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 25.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Da, mulţumesc.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Componenţa nominală a acestei Comisii, deci
repartizarea locurilor sau a numărului este aceeaşi. Patru
aparţin Partidului Comuniştilor, Fracţiunii, şi cîte
unu – pentru reprezentanţii fracţiunilor din opoziţie.
La şedinţa Biroului permanent, liderii
opoziţiei, fracţiunilor au declarat că nu vor înainta
candidatura pentru a participa în această Comisie. În aceste
condiţii, se propune ca acest număr de 7 să fie completat cu
trei persoane, iarăşi din rîndurile Fracţiunii Partidului
Comuniştilor.
Referitor la componenţa nominală, la şedinţa
Biroului permanent s-a ajuns la concluzia, la propunerea domnului deputat Mihai
Ghimpu, ca să fie înaintate aceleaşi candidaturi ale Comisiei
care deja au exercitat aceste funcţii, avînd în vedere că,
pe parcursul primului scrutin, ei deja au acumulat o experienţă
respectivă, necesară pentru a desfăşura alegerile în
mod legal şi conform prevederilor Constituţiei.
În aceste condiţii, se propune ca în
componenţa Comisiei să fie numiţi următorii deputaţi:
domnul Valeriu Sava, doamna Irina Vlah, domnul Iurie Munteanu, domnul Mihail
Rusu, domnul Victor Mîndru, domnul Vladimir Vitiuc şi doamna Maia
Radilov.
Domnul Vladimir Voronin:
Sînt alte propuneri referitor la Comisia
propusă? Da, poftim.
Microfonul nr.5.
Domnul Vitalie Nagacevschi:
Ştiţi, astăzi dimineaţă am
primit un set de materiale şi, printre altele, am primit şi un
proiect de ordine de zi, care, de altfel, nu a fost aprobat. E vorba de o
şedinţă specială privind alegerea Preşedintelui
Republicii Moldova. Şi, conform acestei ordini de zi, aşa şi a
rămas un singur punct: „Alegerea Preşedintelui Republicii Moldova”
şi nu au fost nici un fel de modificări.
Actualmente, noi am purces, în cadrul
aceleiaşi şedinţe, la examinarea altor chestiuni. Noi am
completat ordinea de zi, am terminat şedinţa specială, am
început o şedinţă ordinară sau ce facem noi acum?
Domnul Vladimir Ţurcan:
Deci, stimate domnule deputat,
Conform prevederilor Regulamentului, Biroul permanent
şi Preşedintele Parlamentului, în acest caz, au dreptul să
introducă unele modificări în ordinea de zi.
În acest caz, aceste probleme, în special
aceste două proiecte de hotărîri, au fost dezbătute
în cadrul şedinţei Biroului permanent şi domnul
Preşedinte a anunţat că din partea Biroului permanent este
propunerea ca aceste două întrebări să fie astăzi
discutate şi să fie luate decizii.
Domnul Vladimir Voronin:
Eu rog deputaţii să votăm Comisia
specială propusă de desfăşurare a alegerilor repetate. Cine
este pentru, rog să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 25.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Împotrivă? S-au abţinut? Aşa
este.
Mulţumesc.
Hotărîrea cu privire la Comisia
specială de desfăşurare a alegerii repetate pentru funcţia
de Preşedinte al Republicii Moldova este adoptată.
Şedinţa de astăzi a Parlamentului...
Domnul Vladimir Ţurcan:
Domnule Preşedinte,
Dacă se poate, o mică informaţie pentru
toţi deputaţii, avînd în vedere că pe data de 22 mai
expiră termenul de 30 de zile, termen stabilit conform Legii despre
statutul deputatului în care toţi acei care ocupă altă
funcţie remunerată urmează să se decidă referitor la
cumularea acestor funcţii.
Şi pînă pe data de 22 mai trebuie
să fie prezentată în Comisia juridică, pentru numiri
şi imunităţi informaţia respectivă referitor la
păstrarea mandatului de deputat sau la demisia din funcţia
ocupată remunerată de către toţi acei care ocupă aceste
funcţii.
De aceea, rugăm foarte mult ca, pînă
pe data de 22 mai, vineri, să vă decideţi şi să
prezentaţi informaţia respectivă Comisiei juridice, pentru
numiri şi imunităţi. Vă atrag atenţia că,
în cazul în care pînă la 22 mai nu va fi luată
decizia respectivă conform Legii despre statutul deputatului, din drept,
dumneavoastră o să vă consideraţi deputat în
Parlament şi automat o să fiţi destituit din... sau suspendat,
mai bine suspendat, din funcţia ocupată care este tot
remunerată.
E clar că aceste prevederi nu se referă la
activitatea ştiinţifică şi didactică.
Domnul Vladimir Voronin:
E clar.
Microfonul nr.5.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Pentru precizare. Această informare sau acest
mesaj este transmis şi pentru Preşedintele Republicii Moldova aflat
în exerciţiul funcţiunii, să nu existe ulterior
interpretări şi discuţii care, de fapt, deja au loc.
Domnul Vladimir Voronin:
Nu este pentru Preşedinte.
Domnul Vladimir Filat:
Atunci, domnule Preşedinte, eu aş ruga ca
să fie consultată şi Constituţia, şi norma legală
şi, în conformitate cu aceste prevederi, urmează să
luaţi o decizie.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumim.
Domnul Vladimir Filat:
Deputat ori Preşedinte în exerciţiu.
Domnul Vladimir Voronin:
Am consultat-o demult. Şedinţa de
astăzi o declar...
Domnul Vladimir Ţurcan:
Conform articolului 80.
Domnul Vladimir Voronin:
Şedinţa de astăzi o declar
închisă.
Următoarea şedinţă va avea loc la
28 mai.
Mulţumesc pentru participare.
La revedere.
Şedinţa s-a încheiat la
ora 12.10.
Stenograma a fost pregătită
spre
publicare în Direcţia documentare
parlamentară.