DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVIII-a
SESIUNEA I ORDINARĂ – OCTOMBRIE 2009
20 octombrie 2009 – continuarea
şedinţei din 16 octombrie 2009
(STENOGRAMA)
SUMAR
1.
Dezbateri asupra
ordinii de zi şi aprobarea ei.
2.
Dezbaterea şi adoptarea
în lectura a doua a proiectului de Lege nr.1267 pentru modificarea unor
acte legislative (Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern –
art.20, art.21; Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia
publică şi statutul funcţionarului public – art.8 alin.(2),
anexa nr.2).
3.
Dezbaterea şi adoptarea
în lectura a doua a proiectului de Lege nr.1198 cu privire la
modificarea Codului audiovizualului al Republicii Moldova nr.260-XVI din 27
iulie 2006 (art.42 alin. (3), 56 alin. (3), art.60.
4.
Dezbaterea şi adoptarea
proiectului de Hotărîre nr.1299 privind constituirea Comisiei de
anchetă pentru elucidarea cauzelor şi consecinţelor
evenimentelor de după 5 aprilie 2009.
5.
Dezbaterea şi aprobarea
în primă lectură, dezbaterea şi adoptarea în lectura
a doua a proiectului de Lege nr.1273 pentru modificarea şi completarea
articolului 4 din Legea despre statutul deputatului în Parlament.
6.
Declaraţia
domnului deputat Anatolie Zagorodnîi – Fracţiunea Partidului Comuniştilor
din Republica Moldova.
7. Declaraţia
domnului deputat Iurie Ţap – vicepreşedinte al Parlamentului.
Şedinţa începe la ora
10.00.
Lucrările sînt prezidate de
domnul Mihai Ghimpu, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Serafim
Urechean, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, de domnul Iurie Ţap
şi de domnul Alexandru Stoianoglo, vicepreşedinţi ai
Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la lucrările
şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de
deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 95 de deputaţi.
Nu s-au înregistrat deputaţii: Vladimir Eremciuc, Ştefan
Grigoriev, Eduard Muşuc, Svetlana Popa, Vladimir Voronin, Igor Corman –
în delegaţie.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Ganaciuc.
Stimaţi colegi,
Înainte
de a începe lucrările şedinţei, rog să onorăm
Drapelul de Stat. (Se onorează Drapelul de Stat.)
Mulţumesc.
Microfonul nr.4.
Domnul Mihai Godea – Fracţiunea PLDM:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Reiterez propunerea făcută vineri privind
includerea în ordinea de zi a proiectului de Lege nr.1273 pentru
modificarea articolului 4 din Legea despre statutul deputatului în
Parlament, cu remarca: pentru ambele lecturi, domnule Preşedinte.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Avizele comisiilor sînt? Sînt, da? Bine.
Microfonul nr.3.
Domnul Grigore Petrenco – Fracţiunea PCRM:
Mulţumesc.
Din partea Fracţiunii, reiterăm propunerea:
să fie exclus din ordinea de zi proiectul de Lege nr.1198 cu privire la
modificarea Codului audiovizualului, avînd în vedere că
pînă în ziua de astăzi nu există expertiza
Consiliului Europei la acest proiect de lege.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Microfonul nr.2.
Domnul Iurie Stoicov – Fracţiunea PCRM:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Eu am înţeles că, dacă noi
continuăm şedinţa de vineri, înseamnă că nu trebuie
să repetăm propunerile menţionate, ori le repetăm? Cum
procedăm? Dacă le repetăm, înseamnă că rog
să fie introdus în ordinea de zi proiectul de Hotărîre
nr.1188 privind revocarea din funcţie a Preşedintelui Parlamentului.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Alte propuneri. Microfonul nr.2, vă rog.
Domnul Anatolie Zagorodnîi – Fracţiunea PCRM:
Rog să fie inclus în ordinea de zi de
astăzi a şedinţei în plen a Parlamentului proiectul de
Hotărîre nr.1120 privind demisia unui deputat în Parlamentul
Republicii Moldova.
Şi doi. Rog să fiu înscris cu o
declaraţie la sfîrşitul şedinţei de astăzi.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.2 în continuare.
Domnul Igor Vremea – Fracţiunea PCRM:
Reiterez propunerea de a include pe ordinea de zi
proiectul de Hotărîre nr.1222 privind crearea unei Comisii speciale.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Alte propuneri mai sînt? Nu sînt, da?
Supun votului proiectul ordinii de zi a Biroului
permanent, apoi propunerile înaintate de către deputaţi.
Cine este pentru adoptarea ordinii de zi
înaintate de Biroul permanent al Parlamentului, rog să voteze.
Mulţumesc.
Majoritatea.
Acum propunerile. Prima: propunerea domnului Mihai
Godea. Includerea în ordinea de zi a proiectului de Lege nr.1273 pentru
modificarea articolului 4 din Legea despre statutul deputatului în Parlament.
Cine este pentru, rog să voteze.
Sectorul nr.1, vă rog. Aici e cu majoritatea
simplă dintre acei prezenţi, aşa e, ordinea de zi.
Este majoritatea.
Mulţumesc.
Următoarea propunere: cea a domnului Petrenco.
Excluderea din ordinea de zi a proiectului de Lege nr.1198, lectura a doua, cu privire
la modificarea Codului audiovizualului.
Cine este pentru, rog să voteze. Trebuie să
numărăm voturile.
Sectorul nr.1, vă rog.
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.1 – 30.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2? Sectorul nr.2. 30 împreună.
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.2 – 11.
Domnul Mihai Ghimpu:
– 11; 41.
Împotrivă? Cine este împotrivă?
Sectorul nr.1 – 0.
Sectorul nr.2. – 19.
Sectorul nr.3?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 3 – 31.
Domnul Mihai Ghimpu:
– 31; 50. Nu s-au acumulat voturile necesare.
Următoarea propunere este cea a domnului Stoicov.
Proiectul de Hotărîre nr.1188, revocarea din funcţie a
Preşedintelui Parlamentului.
Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.1 – 30.
Domnul Mihai Ghimpu:
– 30.
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.2 – 11.
Domnul Mihai Ghimpu:
– 11; 12, da? 42. Împotrivă? Iese 50
împotrivă? Nu s-au acumulat voturile necesare.
Următoarea propunere este cea a domnului Igor
Vremea. Proiectul nr.1222 privind constituirea Comisiei de anchetă pentru
elucidarea cauzelor de încălcare a prevederilor Hotărîrii
Parlamentului pentru participarea la sesiunea Adunării Parlamentare a
Consiliului Europei. Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Împotrivă?
Acelaşi tablou: 42 la 50. Nu s-au acumulat
voturile necesare.
Domnul Anatolie Zagorodnîi. Proiectul de
Hotărîre nr.1120 ce ţine de demisia unui deputat în
Parlament şi privind declararea vacantă a locului de deputat. Cine
este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Împotrivă?
Aceeaşi situaţie.
Mulţumim frumos.
Stimaţi colegi,
Ordinea de zi este adoptată.
Continuăm şedinţa.
Primul proiect este proiectul de Lege pentru modificarea
şi completarea unor acte legislative (Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu
privire la Guvern). Lectura a doua. Prezintă deputatul Stoianoglo. Cine
prezintă lectura a doua? Rog Comisia. Domnul Godea, da? De fapt, lectura a
doua trebuie preşedintele, Comisia? Numai comisia, da, lectura a doua.
Raportul Comisiei.
Domnul Alexandru Stoianoglo – Fracţiunea PDM:
Mult stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, numiri şi
imunităţi a examinat propunerile din avizele comisiilor parlamentare
şi expunerile deputaţilor de la şedinţa în plen a
Parlamentului din 15 octombrie curent referitoare la proiectul de Lege nr.1267
din 13 octombrie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte
legislative şi menţionează următoarele.
Comisia economie, buget şi finanţe a propus
ca la articolul I, punctul 2 din proiect, propoziţia a doua cu care se
completează articolul 21 să fie expusă în redacţia
următoare: „În activitatea sa de conducere a ministerului, ministrul
este asistat de unul sau de mai mulţi viceminiştri.”
Concomitent, Comisia nominalizată a propus ca la
articolul II din proiectul de Lege să fie menţionată excluderea
referinţă la literele a) şi b) din alineatul (5) şi
alineatul (6) ale articolului 8, care decurg din modificarea
prevăzută în proiect la articolul 8. Asemenea modificări
de ordin tehnic, conform avizului Guvernului, urmează a fi efectuate
şi în alte articole.
Comisia sesizată în fond a acceptat
această propunere ca fiind raţională şi oportună.
În rezultatul dezbaterilor, Comisia
juridică numiri şi imunităţi a hotărît să
propună Parlamentului proiectul de Lege nr.1267 din 13 octombrie 2009
pentru examinare şi adoptare în lectura a doua, cu modificările
acceptate de comisie.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Eu îmi cer scuze, aici a fost o
greşeală, este vorba de prima lectură, că noi nu am
discutat în primă lectură acest proiect. Am examinat în
primă lectură, da?
Microfonul nr.4. Domnule Pleşca, aţi dorit
ceva?
Domnul Ion Pleşca – Fracţiunea AMN:
Stimate domnule Preşedinte,
Eu propun ca votarea să fie amînată
peste un timp mai... Nu este o problemă. Nu este încălcare de
Regulament. Amînăm votarea după alte proiecte de legi.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.3.
Domnul Grigore Petrenco:
Mulţumesc.
Domnule Ghimpu,
Noi am început deja procedura de examinare a
acestui proiect şi trebuie să fie pus la vot atunci.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor – Fracţiunea AMN:
Deci îmi cer scuze, procedura de vot nu a
demarat, de aceea orice propunere a oricărui deputat este
acceptabilă, domnule Petrenco.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.2.
Doamna Irina Vlah – Fracţiunea PCRM:
Данный проект был рассмотрен в комиссии и подготовлен
ко второму чтению, я думаю, что нужно предложить его для голосования.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.3.
Domnul Grigore Petrenco:
Stimaţi colegi,
Fiţi serioşi, dacă examinăm
proiectul de Lege, el trebuie să fie pus la vot. Altceva, dacă nu aveţi
voturile necesare, trebuie să spuneţi deschis: nu avem voturile
necesare pentru a vota în a doua lectură.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Petrenco,
Acuşi o să le avem, staţi
liniştit.
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov – Fracţiunea PDM:
Domnule Petrenco şi stimată opoziţie,
Nu avem voturile necesare, lipseşte un deputat.
De aceea, domnule Preşedinte, nu este nici o problemă. Noi şi pe
parcursul Parlamentului trecut am avut multe situaţii cînd nu se
ajungea un deputat în majoritate şi votarea era amînată
pentru sfîrşitul şedinţei.
De aceea, dacă la această chestiune nu
există întrebări, poftim, trecem la următoarea chestiune
şi votarea o să fie atunci cînd o să fie completă
majoritatea. Nu e nici o problemă. De aceea, fără emoţii.
Stimaţi colegi,
Nu vă bucuraţi tare.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Diacov.
Microfonul nr.3, vă rog.
Doamna Maria Postoico – Fracţiunea PCRM:
Domnule Preşedinte,
Eu vă rog atenţie, fiindcă sînteţi
sustras în altă parte. Deci, conform Regulamentului, în acest
caz, dacă dumneavoastră vreţi să modificaţi
modalitatea de votare a proiectelor de legi, se pune la vot. Or, conform
Regulamentului, este prevăzut, că după fiecare proiect de lege
se pune la vot. Deci altă modalitate la noi nu este. Dacă vreţi
să modificaţi, atunci numai cu acordul Parlamentului se modifică
această modalitate la începutul şedinţei sau la
sfîrşitul şedinţei.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.4.
Domnul Ion Pleşca:
Stimate domnule Preşedinte...
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4, vă rog.
Domnul Ion Pleşca:
Domnule Preşedinte,
Eu vă rog să anunţaţi din partea
Fracţiunii „Alianţa «Moldova Noastră»”, solicităm o pauză
de 20 minute.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim. Oricum e conform Regulamentului.
Pauză de 10 minute, vă rog.
P A U Z Ă
*
* * *
D U P Ă P A U Z Ă
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Continuăm şedinţa. Vă rog,
luaţi loc.
Microfonul nr. 3.
Domnul Grigore Petrenco:
Mulţumesc.
Domnule Ghimpu, revenim la discuţia noastră
înainte de pauză. Eu aşi vrea să citez articolul 66 din
Regulamentul Parlamentului: dezbaterea proiectului de lege în a doua
lectură:
„Dezbaterea proiectului de lege în a doua
lectură constă în:
a) audierea raportului comisiei sesizate în
fond;
b) dezbaterea proiectului pe articole;
c) votarea proiectului pe articole şi, după
caz, în ansamblu, dacă Parlamentul nu va hotărî altfel.”
Şi vă îndemnăm ca şi pe
viitor să respectaţi Regulamentul Parlamentului.
Şi a doua, poate, întrebare chiar. Conform
articolului 101, participarea deputaţilor la şedinţă,
alineatul (1) deputaţii sînt obligaţi să se înscrie
pe lista de prezenţă pînă la începutul
şedinţei şi să fie prezenţi la lucrările
Parlamentului.
Domnul Chirtoacă a fost declarat că s-a
înscris. Pînă la urmă, deci am observat că el nu
este prezent la lucrările Parlamentului. Care este cauza? Şi
dacă într-adevăr el s-a înscris sau nu la începutul
şedinţei?
Domnul Mihai Ghimpu:
Şi dacă nu s-a înscris,
înseamnă că nu are dreptul să intre în sală
deputaţii sau cum să înţeleg. Bine, fiţi
atenţi, stimaţi colegi, căci altfel o să
rămîneţi după uşă, dacă nu vă
înscrieţi pînă la ora zece.
Continuăm. Supun votului proiectul, cum prevede
Regulamentul, articolul 66, articolul 1, da, al proiectului de Lege. Cine este
pentru adoptarea în lectura a doua a articolului 1, rog să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr. 1?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 1 – 27.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 2?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 2 – 19.
Domnul Mihai Ghimpu:
- 19.
Sectorul nr. 3?
N u m ă r ă t o r i i:
- 33.
Domnul Mihai Ghimpu:
- 33.
Microfonul nr.2 ?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 2 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 2 – pentru ?
N u m ă r ă t o r i i:
Zero, zero.
Domnul Mihai Ghimpu:
Oricum avem 52 de voturi.
Mulţumim.
Supun votului articolul 2 al proiectului de Lege. Cine
este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Împotrivă?
52 de voturi „pro”.
Şi acum supun votului proiectul în
întregime. Cine este pentru, rog să voteze.
Sectorul nr. 1?
0, da?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
– 0.
Sectorul nr. 2?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 2 – 18.
Domnul Mihai Ghimpu:
- 18.
Sectorul nr.3 ?
- 19.
Sectorul nr.3 ?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.3 – 33.
Domnul Mihai Ghimpu:
- 33.
52 de voturi, proiectul este adoptat.
Următoarea chestiune a ordinii de zi, proiectul
de Lege cu privire la modificarea Codului audiovizualului.
Raportor – preşedintele Comisiei cultură,
educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, doamna Corina
Fusu, vă rog.
Doamna Corina Fusu – Fracţiunea PL:
Din cîte ne aducem aminte, în
şedinţa în care s-au votat modificările la Codul
Audiovizualului la trei articole, au venit şi propuneri din partea unor
deputaţi de amendare a respectivului proiect. Propunerile au fost
discutate în Comisia de profil şi iată care este decizia
acesteia.
Comisia cultură, educaţie, cercetare,
tineret, sport şi mass-media a examinat amendamentele şi propunerile
parvenite la proiectul de Lege nr.1198 din 5 octombrie 2009 cu privire la
modificarea Codului audiovizualului, expuse la examinarea acestuia în primă
lectura.
Între timp Guvernul a avizat pozitiv proiectul
de lege înaintat şi a venit cu unele propuneri de ordin
redacţional. Iată care sînt ele. Modificarea propusă la
articolul 42 alineat (3) urmează a fi reformulată, deoarece
Parlamentul numeşte nu candidaţii, ci membrii Consiliului Coordonator
al Audiovizualului. În acest context, considerăm oportun de a
menţiona, că membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului
sînt numiţi de către Parlament prin hotărîre de
Parlament.
Şi la articolul 56 alineat (3), litera c)
Guvernul recomandă că varianta, care se propune, este prezentată
imperativ şi poate fi interpretată în sensul, că
Parlamentul este obligat să numească persoanele respective. Astfel,
este necesar de a indica că Parlamentul numeşte în funcţie
membrii Consiliului de Observatori. Comisia de specialitate este de acord cu
aceste propuneri de ordin redacţional şi ele vor fi incluse în
varianta finală.
În continuare în urma dezbaterilor asupra
amendamentelor propuse de deputatul în Parlament Dorin Chirtoacă, Comisia
comunică următoarele: Amendamentele propuse la articolul 24 alineat
(1) şi la articolul 66 alineat (3) din Codul Audiovizualului nu se
regăsesc plenar în conceptul proiectului de Lege nr.1198 şi
vizează alte compartimente ale codului.
Acceptarea propunerilor de modificare a articolului 24
alineat (1) şi a articolului 66 alineat (3) ar necesita mai multe
intervenţii în alte acte legislative şi normative,
considerînd că aceste amendamente pot servi subiectul unor altor
iniţiative legislative.
Comisia propune plenului Parlamentului adoptarea proiectului
de Lege nr.1198 din 5 octombrie 2009 cu privire la modificarea Codului audiovizualului
în lectura a doua, în varianta propusă de autori cu
schimbările propuse de Guvern. Şi fracţiunea Partidului
Liberal a venit cu încă unele propuneri pentru lectura a doua.
Domnul Hadârcă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 5, vă rog.
Domnul Ion Hadârcă – Fracţiunea PL:
Profitînd de dreptul nostru regulamentar,
fracţiunea Partidului Liberal a examinat proiectul de Lege nr.1198 din 5
octombrie 2009 şi propune următoarele amendamente pentru
îmbunătăţirea proiectului.
1. La articolul 42 alineatul (3), redacţia
propusă de autori va viza prima propoziţie din alineat, pe cînd
cea de a doua se propune a fi menţinută în redacţia
actuală.
2. Pentru a specifica în normele legii
modalitatea selectării şi prezentării plenului Parlamentului a
candidaţilor la funcţia de membru al Consiliului de observatori ai
instituţiei Compania „Teleradio-Moldova” se propune a suplimenta articolul
56 alineatul (3), litera „b” cu următoarea frază, citez: „La
propunerea comisiei parlamentare de profil şi a comisiei parlamentare
juridice numiri şi imunităţi”, pentru a clarifica definitiv
situaţia cea de blocadă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr. 2.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Da, mulţumesc.
Stimată doamnă Preşedinte,
Am o propunere către, la proiectul de Lege pentru
lectura a doua şi anume pentru a exclude unele, să spunem aşa,
incomodităţi, după părerea noastră.
Totuşi propunem ca aceşti membri să fie
numiţi. Şi rog, domnule Preşedinte, să supuneţi
votului, ca aceşti membri ai consiliului să fie numiţi nu cu
majoritatea deputaţilor, dar cu 2/3 din deputaţii aleşi. Bine,
nu v-au convenit 3/5, atunci măcar 2/3.
Fiindcă motivarea care este, ca persoanele
în cauză pot dimineaţă să fie numite şi
pînă în seară să fie demisionate din funcţiile
respective. Şi în asemenea condiţii aceste persoane nu se vor
bucura de stabilitate în funcţie. Aceasta ca propunere pentru
lectura a doua.
Şi doi. Totuşi rog să confirmaţi
încă o dată în plenul Parlamentului dacă aveţi
expertiza Consiliului Europei la proiectul de Lege respectiv privind
modificările pe care le-aţi propus dumneavoastră. Vă
mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Doamna Corina Fusu:
Referitor la expertiză. Am impresia că m-am
exprimat foarte clar data trecută. Bineînţeles că pentru
noi expertiza instituţiilor europene, nu le mai nominalizez pe toate, este
foarte importantă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Fusu,
Eu îmi cer scuze. Aceste întrebări au
fost în primă lectură. Vă rog concret, aşa cum
prevede Regulamentul. Ne-au atras atenţia colegii din Fracţiunea
comuniştilor să respectăm Regulamentul. Întrebări au
fost în primă lectură.
Acum microfonul nr. 3, vă rog.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Păi, propuneri la 2/3, îi propunere la
proiect. Nu este întrebare, dar propunere.
Doamna Corina Fusu:
Deci dumneavoastră, dacă
cunoaşteţi matematica, 2/3 este mai mult decît 3/5.
Dumneavoastră propuneţi să blocaţi şi mai tare
situaţia de la Consiliul de observatori. (Aplauze.)
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Deci nouă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim. Răspunsul a fost. Microfonul nr.
3, vă rog. Doamna Fusu.
Doamna Corina Fusu:
Eu vreau încă o dată să atenţionez
pentru presă. Noi urmărim un singur scop. Ceea ce nu aţi
reuşit dumneavoastră să faceţi în legislatura a
XVI-a, să deblocaţi situaţia de la Consiliul de observatori,
care este unul nefuncţional. „Teleradio-Moldova”, instituţie
publică, din bani publici, lucrează fără a fi
controlată. Domnul Preşedinte Todercan îşi face de cap
şi nimeni nu poate verifica cum cheltuie el banii şi ce program
emite, şi de ce face manipulare şi de ce jurnaliştii sînt
incompetenţi acolo, cum ştim.
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Fusu,
Mulţumim frumos.
Microfonul nr. 3.
Domnul Grigore Petrenco:
Da, mulţumesc.
Doamnă Fusu,
Nu sînteţi la miting. Nu sînteţi
la miting, sînteţi la…
Domnul Mihai Ghimpu:
Deconectaţi microfonul nr. 3, vă rog.
Şi dumneavoastră nu sînteţi la miting, domnul Petrenco.
Sînteţi în şedinţa în plen a Parlamentului.
V-aţi liniştit, domnul Petrenco? Microfonul nr. 3.
Domnul Grigore Petrenco:
Eu sînt calm, spre deosebire de
dumneavoastră, domnul Ghimpu. Întrebarea mea este următoarea:
în cadrul dezbaterilor al acestui proiect de lege în primă
lectură am întrebat şi aţi răspuns, doamnă Fusu,
că aţi solicitat expertiza Consiliului Europei la acest proiect de Lege.
Întrebarea noastră este următoarea: aţi primit
această expertiză sau nu?
Domnul Mihai Ghimpu:
În lectura a doua... mă scuzaţi,
deconectaţi microfonul nr. 3. În lectura a doua nu se pun
întrebări. Deconectaţi microfonul nr.3, vă rog.
Fără supărare, domnul Petrenco, dumneavoastră mi-aţi
cerut să respect Regulamentul în care articolul 66, nu?
Dumneavoastră aţi cerut lucrul acesta.
Mulţumesc.
Doamnă Fusu,
Mulţumim. Luaţi loc, vă rog.
Stimaţi colegi,
Supun votului proiectul, aici este un articol unic.
Supun votului proiectul cu amendamentele acceptate de comisie, venite din
partea Guvernului şi a fracţiunii Partidului Liberal, ce ţine
de, ca propunerea membrilor să vină din partea comisiei de profil
şi a Comisiei parlamentare juridice, numiri şi imunităţi.
Aşa e, da? Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr. 1?
N u m ă r ă t o r i:
Sectorul nr. 1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 2?
N u m ă r ă t o r i:
Sectorul nr. 2 – 19.
Domnul Mihai Ghimpu:
- 19. Sectorul nr. 3?
N u m ă r ă t o r i:
Sectorul nr. 3 – 33.
Domnul Mihai Ghimpu:
Cu 52 de voturi, proiectul este adoptat.
Mulţumesc, foarte mult.
Următoarea chestiune a ordinii de zi: proiectul de
Hotărîre privind constituirea comisiei de anchetă pentru
elucidarea cauzelor şi consecinţelor evenimentelor de după 5
aprilie 2009. Raportor – Preşedintele Comisiei juridice, numiri şi
imunităţi, domnul Pleşca. Vă rog, domnul
Pleşca.
Domnul Ion Pleşca:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Raport la proiectele de hotărîre a
Parlamentului privind constituirea comisiei de anchetă pentru elucidarea
corectă şi obiectivă a evenimentelor din 7 aprilie;
Hotărîrea Parlamentului privind constituirea comisiei de
anchetă pentru elucidarea cauzelor, condiţiilor şi
consecinţelor evenimentelor din 7-8 aprilie 2009; şi
Hotărîrea Parlamentului privind constituirea Comisiei de
anchetă pentru elucidarea cauzelor şi consecinţelor
evenimentelor de după 5 aprilie 2009.
Comisia juridică, numiri şi
imunităţi a examinat proiectele de hotărîre nominalizate,
ce au drept scop elucidarea obiectivă şi imparţială a evenimentelor
din aprilie 2009.
Cu referire la proiectul nr.650 din 12 mai 2009
comisia menţionează următoarele.
Evenimentele din aprilie 2009 în municipiul
Chişinău au avut un început şi o desfăşurare
ulterioară, ce depăşesc ziua de 7 aprilie nominalizată în
proiectul de hotărîre, iar termenul în care comisia
urmează să activeze şi să prezinte Parlamentului raportul
privind rezultatele investigărilor respective, este restrîns şi
insuficient în coraport cu volumul de lucru, ce necesită a fi
efectuat.
La proiectul nr.1179 din 1 octombrie 2009
menţionăm că din componenţa comisiei nu pot face parte alte
persoane decît deputaţii în Parlament, cerinţă ce nu
este respectată în prezenta iniţiativă legislativă.
Este prea mică durata perioadei în care s-au desfăşurat
evenimentele ce urmează a fi elucidate. Termenul în care comisia va
activa şi prezenta raportul respectiv este insuficient.
Proiectul nr.1269 are un conţinut mai larg
şi cuprinde esenţa celorlalte două proiecte de
hotărîre. Totodată, el urmează a fi completat cu un articol
nou, cu următorul cuprins
„Articolul 3,. La decizia comisiei de anchetă, la
lucrările acestuia vor participa reprezentanţi ai
societăţii civile şi organizaţiilor internaţionale.”
Astfel, se propune ca comisia de anchetă să fie constituită
conform principiului proporţionalităţii din 9 deputaţi,
reprezentanţi ai fracţiunilor parlamentare din rîndul
cărora vor fi aleşi: preşedintele, vicepreşedintele şi
secretarul Comisiei.
După elucidarea evenimentelor din perioada de
după 5 aprilie comisia în termen de 60 de zile va prezenta
Parlamentului un raport.
În contextul celor expuse mai sus şi
întru executarea deciziei Parlamentului de a fi comasate proiectele
menţionate, Comisia juridică, numiri şi imunităţi
propune plenului adoptarea unui proiect de hotărîre elaborat
în baza acestor iniţiative legislative, Proiectul se anexează
la prezentul raport.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr. 2.
Domnul Iurie Stoicov:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Domnule preşedinte al Comisiei,
În privinţa denumirii. Cred că cel mai
corect ar fi evenimentele din 6 – 8 aprilie. Fiindcă cum este scris aici
după 5 aprilie, şi astăzi e după 5 aprilie. De aceea
trebuie să concretizaţi anume concret aceste zile.
Domnul Ion Pleşca:
Domnule Stoicov, noi am examinat la comisie şi am
ajuns la concluzia, că într-adevăr, după 5 aprilie.
Deoarece pe data de 6, 7 şi mai apoi în comisariatele de
poliţie au fost maltrataţi foarte mulţi tineri. De aceea,
şi s-a ajuns la concluzia: după 5 aprilie. La 5 aprilie au avut loc
alegerile, pe 6 s-a început.
Domnul Iurie Stoicov:
Păi, cît după 5 aprilie? Şi
noiembrie, şi octombrie, tot după 5 aprilie. Cred că
apreciaţi-vă: ori aprilie toată, ori un termen concret să
fie.
Domnul Ion Pleşca:
Eu cred că Comisia, cînd va fi formată
comisia, ea va forma un regulament. Şi în Regulament va fi.
Domnul Iurie Stoicov:
Aşa e, dar noi...
Domnule Preşedinte,
Noi astăzi votăm proiectul de Hotărîre
cu denumire concretă. Şi termenele trebuie să fie concrete, nu
la general.
Domnul Ion Pleşca:
Eu v-am spus: propunerea comisie este: după 5
aprilie.
Domnul Iurie Stoicov:
Nu este corect după 5 aprilie.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 4.
Domnul Vitalie Nagacevschi – Fracţiunea PLDM:
Eu am o propunere la articolul 3 din proiectul de hotărîre
a Parlamentului şi anume despre ce este vorba. Conform articolului 3, la
decizia comisiei de anchetă la lucrările acestea vor participa
reprezentanţi ai societăţii civile şi ai organizaţiilor
internaţionale. După mine, urmează să participe nu
reprezentanţii organizaţiilor internaţionale, ci experţi,
delegaţi de organizaţiile internaţionale, deoarece
însuşi reprezentanţii organizaţiilor internaţionale
nu participă.
Şi a doua. E vorba de o chestie de redacţie,
după mine, vor participa reprezentanţi ai societăţii civile
sau reprezentanţii societăţii civile. E o chestie de
redacţie.
În ceea ce priveşte propunerea domnului
Stoicov, ea nu poate fi luată în considerare, deoarece noi nu
cunoaştem întinderea evenimentelor de după 5 aprilie. În
unele cazuri, unele persoane şi acum suferă anumite consecinţe
de pe urma supunerii torturilor şi tratamentelor inumane şi degradante.
Toate aceste chestii Comisia trebuie să le ia în considerare şi
să le prezinte în viitorul său raport. De aceea, să limităm
activitatea Comisiei în anumit termen este imposibil.
Vă mulţumesc.
Domnul Ion Pleşca:
Bine. Referitor la ceea ce aţi propus
dumneavoastră, cred că, este posibil de acceptat, deoarece,
într-adevăr, nouă ne trebuie experţi delegaţi de
organizaţiile internaţionale.
Domnul Mihai Ghimpu:
Bine. Am înţeles, domnule Pleşca.
Mulţumim.
Microfonul nr.2.
Domnul Iurie Stoicov:
Domnule Preşedinte,
Încă un argument în susţinerea
ideii care a fost spusă. În denumire este deja „cauzele şi
consecinţele”. Deci, după 6 – 8 aprilie sînt consecinţe,
care, într-adevăr, comisia le va examina. Dar înşişi
aceste acţiuni au fost 6, 7 şi pe 8 aprilie, dar mai departe
consecinţele, evident, vor fi examinate.
Domnul Ion Pleşca:
Noi deja am discutat.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnul Urechean spune: cauzele sunt pînă la
5 aprilie, dar consecinţele după 5 aprilie. Şi, cred că are
dreptate.
Microfonul nr.4.
Domnul Alexandru Tănase – Fracţiunea PLDM:
Domnule Preşedinte,
Vizavi de propunerea colegului nostru domnul Nagacevschi,
noi considerăm că este bine să figureze şi cuvîntul
„expert” şi cuvîntul „reprezentant”. Deoarece unele organisme
internaţionale ar putea să delege reprezentanţi care nu
votează, dar care au statut diplomatic. Nici unul nu votează, dar
care au statut diplomatic. Şi în sensul acesta apare o
contradicţie între calitatea de expert şi de reprezentant.
Aşa că, poate să fie „reprezentanţi şi experţi”
după text mai departe.
Domnul Mihai Ghimpu:
E bine aşa. Supun votului atunci.
Nu mai sînt întrebări?
Microfonul nr.2.
Domnul Igor Vremea:
La articolul 3 este stipulat că Comisia de
anchetă sau la decizia Comisiei de anchetă, la lucrările acesteia
vor participa reprezentanţi. Trebuie să vedem care e statutul lor: cu
drept de vot sau cum a spus domnul Tănase.
Domnul Ion Pleşca:
Drept de vot o să aibă numai deputaţii.
Domnul Igor Vremea:
Poate stipulăm expres chestia aceasta.
Domnul Ion Pleşca:
Aceasta e clar scris.
Domnul Igor Vremea:
La decizia Comisiei. Comisia să
hotărască aceasta sau noi hotărîm acum.
Domnul Ion Pleşca:
Este prevăzut în lege că la comisiile
formată de către Parlament din rîndul deputaţilor
votează numai deputaţii. Da, este reglementată şi
activitatea Comisiei.
Domnul Mihai Ghimpu:
În Regulament este prevăzut lucrul acesta
cu privire la activitatea Parlamentului şi formarea comisiilor speciale.
Aşa, acum componenţa, da, domnule Pleşca? Staţi pe loc,
vă rog, domnule preşedinte. Componenţa numerică. Vă
rog, fiecare Fracţiune înaintează aşa cum am convenit noi.
Microfonul nr.4.
Domnul Mihai Godea:
Vă mulţumesc.
Din partea Fracţiunii propunem în
această Comisie deputaţii Vitalie Nagacevschi şi Valeriu
Ghileţchi.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4 în continuare.
Domnul Veaceslav Untilă – Fracţiunea AMN:
Noi propunem din partea Fracţiunii noastre pe
domnul Iurie Colescnic.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4. 3, da?
Microfonul nr.3.
Doamna Maria Postoico:
Fracţiunea PCRM propune în componenţa
Comisiei speciale următorii deputaţi: Zagorodnîi, Mişin,
Vlah şi Vremea.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.4.
Domnul Marian Lupu – Fracţiunea PDM:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Fracţiunea Partidului Democrat din Moldova
deleghează în componenţa acestei Comisii pe domnul Alexandru
Stoianoglo, vicepreşedintele Parlamentului.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumesc.
Microfonul nr.5.
Domnul Ion Hadârcă:
Mulţumesc.
Din partea Fracţiunii Partidului Liberal propunem
candidatura deputatului Gheorghe Brega.
Domnul Mihai Ghimpu:
Deci avem componenţa, da? Punem la vot
componenţa, apoi preşedintele. Vicepreşedintele şi secretarul
tot alege Parlamentul sau Comisia?
Domnul Ion Pleşca:
Da, Parlamentul alegere preşedintele,
vicepreşedintele şi secretarul.
Domnul Mihai Ghimpu:
Bine.
Supun votului componenţa comisiei. Cine este pentru
candidaturile prezentate de Fracţiune, rog să voteze.
Mulţumesc.
Cu votul majorităţii.
Acum preşedintele Comisiei. Vă rog,
candidaturi la funcţia de preşedinte al Comisiei.
Microfonul nr.4.
Domnul Mihai Godea:
Mulţumesc. Propun la funcţia de
preşedinte al Comisiei pe domnul deputat Vitalie Nagacevschi.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Aşa, o candidatură avem. Vitalie Nagacevschi
sau Nagacevschi Vitalie. Microfonul nr.3.
Domnul Vadim Mişin – Fracţiunea PCRM:
Спасибо, господин Председатель. Я предлагаю председателем
комиссии сделать зампредседателя Парламента господина Стояногло. У него есть
прокурорский опыт, ему и карты в руки.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat – Fracţiunea PLDM:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
O scurtă precizare. Noi nu avem nevoie de un
preşedinte al Comisiei care are experienţă, nu am nimic
împotriva domnului Stoianoglo sau a experienţei pe care o are, nu
avem nevoie de un procuror sau nu avem nevoie de o anumită calitate, avem
nevoie de o persoană care are capacitatea să administreze eficient
activitatea Comisiei.
Deciziile în cadrul Comisiei vor fi luate de
către membrii Comisiei prin vot. Aşa că, preşedintele nu
are decît să administreze. Eu înţeleg, domnule
Mişin, care a fost „hod mîsli”, cum spuneţi dumneavoastră,
dar, vă rugăm, să...
Domnul Mihai Ghimpu:
Stimaţi colegi,
Posibil că e nevoie să întrebăm
consimţămîntul candidaţilor la funcţia de
preşedinte, nu? Pauză? Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Este un moment delicat. Deşi noi discutasem mai
multe variante, ceea ce acum a apărut situaţia, pe de o parte noi nu
putem să votăm împotriva candidaturii Fracţiunii
Partidului Democrat. De aceea, poate facem o pauză de 10 minute şi ne
consultăm. Poftim? Nu, nu e bine că comuniştii propun de la noi
şi ei au să se mai ocupe cu treaba aceasta încă 4 ani de
zile, dar, oricum, poate găsim o soluţie de compromis.
Domnul Mihai Ghimpu:
Pauză 10 minute, vă rog.
P A U Z Ă
*
* * *
D U P Ă P A U Z Ă
Domnul Mihai Ghimpu:
Continuăm şedinţa, vă rog. Eu propun
să înaintăm candidatura pentru vicepreşedinte, pantru
secretar şi apoi purcedem la vot. Sînteţi de acord? Doamna
Postoico nu este de acord şi îmi retrag propunerea. Alegem
preşedinte, aşa?
Microfonul nr.3.
Doamna Maria Postoico:
Domnule Preşedinte,
Purcedem, în primul rînd, să alegem
preşedintele, să ne determinăm şi pe urmă vom trece
mai departe. Şi totuşi conştientizez faptul că
dumneavoastră o să luaţi în consideraţie opoziţia
şi veţi da postul de vicepreşedinte.
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Postoico,
Nimic mai scump în democraţie nu
există decît opoziţia. Este cunoscut lucru. Îl
închid ca să nu vă compromiteţi. Observ cînd
dumneavoastră vorbiţi bine, vă las, cînd vorbiţi
rău, deconectez, ca să nu vă compromiteţi în
faţa alegătorilor.
Deci, avem două candidaturi. Oricum trebuie...
fiecare deputat dispune de dreptul de a accepta sau de a nu accepta, de a
candida într-o funcţie sau alta, aşa este?
Domnule Stoianoglo, da, poftim.
Domnul Alexandru Stoianoglo:
Уважаемые коллеги из Партии Коммунистов, я благодарю
вас за оказанное мне доверие, но у нас есть решение коалиции,
поэтому будем придерживаться этого решения, вследствие чего я отзываю свою кандидатуру.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim frumos.
Microfonul nr.3. Da, desigur.
Doamna Oxana Domenti – Fracţiunea PCRM:
Stimaţi colegi,
Să înţelegem că dacă,
după atîtea dezbateri, aţi decis totuşi în defavoarea
procurorului, aveţi nevoie totuşi mai mult de un avocat, nu e
aşa?
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr.4.
Domnul Marian Lupu:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
În mod evident, trebuie de mers pe o linie de
bună înţelegere, inclusiv în contextul proiectului de
document pe care îl discutăm. Şi, în acest context, vin
cu propunerea, în calitate de vicepreşedinte al acestei Comisii:
să fie supus votului candidatura domnului Igor Vremea, Fracţiunea
PCRM.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Alegem preşedintele, îndeplinim
rugămintea doamnei Postoico şi apoi trecem la vicepreşedinte
şi la secretarul Comisiei.
Stimaţi colegi,
Supun votului candidatura domnului Nagacevschi Vitalie
pentru funcţia de preşedinte al Comisiei.
Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1.
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.2 – 19.
Domnul Mihai Ghimpu:
–19.
Sectorul nr.3?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr.3 – 33.
Domnul Mihai Ghimpu:
–33.
52 de voturi.
Mulţumim.
Vă rog, înaintaţi candidatura pentru
funcţia de vicepreşedinte. De fapt, avem o candidatură.
Microfonul nr.3.
Doamna Maria Postoico:
În primul rînd, aş vrea să
mulţumesc colegilor noştri din Alianţă, şi mai ales
din Partidul Democrat, că au, la fel, grijă faţă de colegii
noştri. Reciproc, exact. Dar, totodată, noi avem propunerea
noastră de candidatură, pentru a fi introdusă candidatura
domnului Mişin ca vicepreşedinte al Comisiei speciale. Nu sînt
două. Domnul Vremea, la fel, se retrage.
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Postoico,
Vă rog să nu faceţi presiuni. Acum nu
are altă alternativă decît să îşi retragă
candidatura, dacă dumneavoastră, şefa Fracţiunii, aţi
spus că trebuie să-şi retragă candidatura.
Domnul Vremea. Microfonul nr.2.
Domnul Igor Vremea:
Mulţumesc.
Desigur, fără nici un fel de presiuni.
Mulţumesc pentru încredere, dar îmi
retrag candidatura pentru funcţia respectivă.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Mişin,
Dumneavoastră acceptaţi?
Bine. Atunci supun votului, doar o singură
candidatură avem, da?
Cine este pentru ca domnul Mişin să fie
în calitate de vicepreşedinte al Comisiei, rog să voteze.
Majoritatea.
Dragă opoziţie,
Luaţi exemplu cum se votează.
Mulţumim frumos.
Secretarul Comisiei, vă rog. Avem o propunere din
partea Partidului Liberal – domnul Gheorghe Brega.
Doamna Guţu,
Aceasta aţi dorit să anunţaţi, da?
Eu am anunţat decizia Fracţiunii Partidului Liberal. Sînt alte
candidaturi? Nu sînt. Supun votului candidatura domnului Brega.
Cine este pentru ca domnul Gheorghe Brega să fie ales
în calitate de secretar, rog să voteze.
Mulţumim.
Mulţumim şi Fracţiunii Partidului
Comuniştilor pentru votul acordat. Cu votul majorităţii, am ales
preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi
componenţa.
Supun votului proiectul de Hotărîre în
ansamblu, da?
Cine este pentru, rog să voteze.
Mulţumim.
Cu votul majorităţii, proiectul de Hotărîre
este adoptat.
Următoarea chestiune a ordinei de zi – nr.4.
Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea articolului 4 din
Legea despre statutul deputatului în Parlament. Prezintă proiectul
domnul Godea şi raportor domnul Ion Pleşca.
Poftim, domnule Godea.
Domnul Mihai Godea:
Mulţumim, domnule Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Vin în faţa dumneavoastră cu proiectul
de Lege privind modificarea articolului 4 din Legea despre statutul deputatului
în Parlament. Prevederile acestui articol sînt, de fapt, destul de
confuze, deşi s-a făcut trimitere la acest articol, există un
precedent în Parlamentul Republicii Moldova.
Deci scopul amendamentelor sau al modificărilor
propuse este de a clarifica redacţia acestui articol, articolul 4. Scopul
proiectului de Lege îl constituie asigurarea cadrului legal pentru
stabilirea şi reglementarea modului de executare a împuternicirilor
unor categorii de deputaţi întru realizarea unor misiuni în
serviciul statului. Astfel, proiectul de Lege stabileşte că persoanele
numite în organele centrale ale administraţiei de stat pot cumula
exercitarea acestor funcţii cu mandatul de deputat pe o durată de
cel mult 6 luni.
Logica acestei modificări presupune că orice
delegare de împuterniciri suplimentare din partea Parlamentului
către reprezentanţii poporului urmează să continue
asigurări pentru păstrarea statutului de deputat. Prin adoptarea
prezentului proiect de lege se pune la îndemîna Parlamentului un
instrument util, prin care Legislativul asigură delegarea în cele
mai înalte funcţii de stat a persoanelor reprezentative şi
competente din punct de vedere profesional, asigurîndu-le, totodată,
pentru o perioadă păstrarea statutului de ales al poporului.
De fapt, esenţa modificărilor propuse este
de a elimina din articolul 4 confuzia creată de sintagma „misiuni
temporare”, Deci pentru a clarifica redacţia acestui articol: „Persoanele
numite în organele centrale ale administraţiei de stat pot cumula
exercitarea acestor funcţii cu mandatul de deputat pe un termen de cel
mult 6 luni.”
O să amintesc că în cazul învestirii
Guvernului Greceanîi – 2 s-a făcut trimitere la prevederea acestui
articol. Este adevărat, delegarea nu s-a făcut printr-o hotărîre
a Parlamentului, ci prin învestirea verbală făcută de
domnul Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului de atunci. De
aceea, am venit cu clarificarea redacţiei.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Întrebări nu sînt, da?
Microfonul nr.2.
Domnul Iurie Stoicov:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Spuneţi, vă rog, cum se
încadrează aceste modificări cu principiile
constituţionale de incompatibilitate a funcţiei de deputat şi
alte incompatibilităţi?
Domnul Mihai Godea:
Vă mulţumesc, domnule Stoicov.
Se încadrează. Într-adevăr,
există principiul constituţional, dar există şi o
perioadă de incompatibilitate de 30 de zile, aici doar această perioadă
se extinde. Deci nu este nimic nou.
Domnul Iurie Stoicov:
Dar de ce se extinde pe 6 luni? Puteţi să o
extindeţi şi pe 4 ani, eu ştiu.
Domnul Mihai Godea:
Pentru a respecta principiile constituţionale
privind incompatibilitatea funcţiilor.
Domnul Iurie Stoicov:
Păi, nu se respectă tocmai că...
Domnul Mihai Godea:
Păi, cel mult 6 luni.
Domnul Iurie Stoicov:
Şi a doua întrebare. Spuneţi, vă
rog, cum se încadrează aceste modificări cu principiul
constituţional despre separarea puterilor în stat,
legalităţii şi supremaţiei normelor constituţionale?
Domnul Mihai Godea:
Se încadrează perfect şi în
acest principiu, pentru că extinderea incompatibilităţii este pe
o perioadă finită de timp de 6 luni.
Domnul Iurie Stoicov:
Pe o perioadă, într-adevăr,
concretă, dar este prea mare. Tocmai că o lună era de ajuns.
Domnul Mihai Godea:
Aici putem să discutăm, domnule
preşedinte.
Domnul Iurie Stoicov:
Putem, într-adevăr, să discutăm.
Dar vă spun că aceasta, după părerea noastră, se face
cu scopul ca aceşti membri ai Guvernului să aibă posibilitate
să se întoarcă înapoi în Parlament în caz
că va cădea Guvernul, ori cum? Aşa trebuie de
înţeles.
Domnul Mihai Godea:
Aveţi dreptul la un punct de vedere.
Domnul Iurie Stoicov:
Păi, aşa e.
Domnul Mihai Ghimpu:
Vă rog, întrebări. Nu uitaţi
că Regulamentul prevede întrebări, apoi cine doreşte are
dreptul să-şi expună punctul de vedere.
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Ţurcan – Fracţiunea PCRM:
Vă mulţumesc.
La mine, de fapt, întrebarea a apărut
în legătură cu expunerea esenţei. Aşa cum aţi
expus-o, că scopul şi esenţa este de a exclude noţiunea de
temporar. Şi de aici apare întrebarea. Spuneţi, vă rog,
în acest caz, dumneavoastră ce aveţi în vedere temporar?
Funcţia temporară sau misiunea temporară?
Domnul Mihai Godea:
Deci delegate temporar pentru îndeplinirea unor
anumite funcţii. Dar eu cred că nu trebuie să ne legăm de
termenul „temporar”.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Înseamnă că, de exemplu, un ministru
va fi un ministru cu funcţie temporară. Aşa ceva în
practica nu numai europeană, dar mondială nu există. Aceasta e
una la mînă.
Doi. Deci, de fapt, prin această modificare se
introduc încă mai multe confuzii. Deoarece mai departe conform textului
rămîne: „pentru a exercita această misiune”. Anume misiunea
temporară, dar nu funcţia temporară.
Şi plus la aceea, deoarece se
păstrează termenul de 6 luni, evident, dumneavoastră nu
excludeţi nimic ce ţine de noţiunea de „temporară”.
Domnul Mihai Godea:
Corect.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Deci totuna rămîne o perioadă,
limitarea şi atunci care e scopul, în genere, al acestei
modificări?
Domnul Mihai Godea:
Domnule Ţurcan,
Scopul acestei modificări, aşa cum v-am
spus, este pentru a clarifica redacţia acestui articol. Pentru că
dumneavoastră aveţi perfecta dreptate, noţiunea de „temporar”
este perfectată în termen precis de 6 luni şi ea nu este
foarte adecvat utilizată în redacţia actuală a acestui
articol. Dacă este fixat termenul de 6 luni, deci el este şi
temporar. De aceea, eu nu înţeleg de ce puneţi
întrebări cînd înţelegeţi exact.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Totuşi eu vă rog: pentru lectura a doua,
vă determinaţi ce doriţi – funcţia sau misiunea. Noi, la
Comisia juridică...
Domnul Mihai Godea:
Domnule Ţurcan,
Perioada de incompatibilitate dorim.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Noi cînd am discutat la şedinţa
Comisiei juridice, numiri şi imunităţi eu aceeaşi
întrebare am pus-o şi, dacă nu mă înşel, domnul
Nagacevschi a căzut de acord, că, într-adevăr, este o
confuzie stranie. Şi ce are în vedere autorul nu a fost clar pentru
nimeni dintre membrii Comisiei juridice, numiri şi imunităţi. De
aceea, eu vă rog: clarificaţi ce doriţi. Dacă este vorba de
misiunea temporară, apoi misiunea este prevăzută în legea
actuală. Dacă e vorba de funcţia temporară, atunci este
ceva o novaţie pur a Republicii Moldova, ce nu există nici
într-o ţară.
Domnul Mihai Godea:
Nu este vorba de funcţie temporară. Este
vorba de posibilitatea de a cumula funcţia delegată de Parlament pe
o perioadă finită de timp de 6 luni.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr.2.
Domnule Ţurcan, şi nu are nimic comun cu
Guvernul aici.
Doamna Elena Bodnarenco – Fracţiunea PCRM:
Господин Годя, вы не допускайте к работе в Парламенте
кандидата в депутаты включенных в ваших списках, потому что не доверяйте им
или потому что их потенциал не достаточно высок?
Domnul Mihai Godea:
Doamnă Bodnarenco,
Eu vreau să puneţi întrebări la
proiectul de Lege, dar punctul dumneavoastră politic de vedere...
Doamna Elena Bodnarenco:
La proiect.
Domnul Mihai Ghimpu:
La subiect, vă rog.
Microfonul 3.
Domnul Vadim Mişin:
Спасибо, господин Председатель.
Уважаемый докладчик, у меня такой вопрос: скажите,
пожалуйста, как будет распространяться принцип обратной силы на то, что вы сейчас предлагаете? Парламент был избран когда действовал закон, который сейчас действует. Правительство было
утверждено, когда действовал закон, который сейчас действует. Сейчас вы
вносите в закон изменения. Они должны относиться только к будущему
Парламенту, и только к
будущему Правительству. Это так, или вы
что-то хотите сделать по-другому? Вы этому придаете закону обратную силу? Тогда расскажите,
каким образом.
Domnul Mihai Godea:
Domnule Mişin,
Perioada de incompatibilitate nu s-a
sfîrşit. Aşa că nu înţeleg de ce vorbiţi
de acţiunea în timp a acestei legi?
Domnul Vadim Mişin:
Нет. А тут не имеет значения что она
не завершена. Она началась.
Domnul Mihai Godea:
Domnule Mişin,
Să aprobăm modificările, pe urmă o
să discutăm. Aceasta e altă problemă.
Domnul Vadim Mişin:
Мне нужен от вас ответ. Этот закон будет
распространяться на действующий состав. Так
вы предполагаете?
Domnul Mihai Godea:
Господин Мишин, я абсолютно уверен, что вы получите
ответ на этот вопрос в ближайшие дни.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Mişin, eu pot să vă ajut
puţin. Nici decum nu se referă la Guvernul în frunte cu doamna
Greceanîi, credeţi-mă, aceste modificări.
Microfonul 3, vă rog.
Domnul Vadim Mişin:
Извините, господин Председатель, насчет Гречаный - это очень умно.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul 2.
Domnul Igor Vremea:
Stimate domnule raportor sau autor,
Spuneţi, vă rog, aţi făcut o
analiză fundamentare economico-financiară a legii respective sau nu?
Domnul Mihai Godea:
Da, domnule Vremea,
Eu cred că şi această decizie va fi
luată. Să nu credeţi că deputaţii vor primi,
deputaţii-miniştri vor primi două salarii. Vor primi doar numai
un salariu. Aici puteţi sta liniştit cu fundamentarea economică.
Domnul Igor Vremea:
Domnule Preşedinte,
Rog să fiu înscris cu luare de
cuvînt pe marginea acestui proiect.
Domnul Mihai Ghimpu:
Bine.
Microfonul 4.
Domnul Alexandru Tănase:
Domnule Preşedinte,
În ceea ce priveşte aplicarea în timp
a acestei norme, ea rămîne nemodificată, deoarece termenul de 6
luni există în lege. Este vorba doar de o corectare în ceea ce
ţine de provizoratul sau continuitatea acestor funcţii. Dar termenul
curge pentru toţi în egală măsură. Unica
distincţie dintre ceea ce facem noi acum şi ceea ce s-a făcut
cu investirea Guvernului Greceanîi – 2 ţine de formă. Atunci
nu s-a făcut legal din cauză că nu s-a dat formă acestei
decizii de a delega miniştri în organele administraţiei publice
centrale. Acum noi respectăm legea şi vom da formă acestei
decizii.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Tănase.
Microfonul 3.
Domnul Petru Porcescu – Fracţiunea PCRM:
Vă mulţumesc, domnule Preşedinte.
Întrebare către domnul Godea. Spuneţi,
vă rog, perioada de incompatibilitate, despre care spuneţi
dumneavoastră, se referă numai la situaţia pe care o avem noi
astăzi sau se referă şi la funcţiile din administraţia
publică locală de nivelurile întîi şi doi? Şi
cum o să facem în cazul de faţă cu aceşti
funcţionari?
Domnul Mihai Godea:
Eu vă mulţumesc pentru întrebare.
Dacă aţi citit, proiectul de Lege se
referă doar la persoanele delegate în administraţia
centrală, nu de nivelurile unu şi doi.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul 2.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Eu cred că întrebarea mea urmează dintr-o
scurtă introducere. Deci norma actuală prevede foarte clar şi
cei care nu o înţeleg urmează să o studieze mai profund
sau să se adreseze la Curtea Constituţională, să li se dee
o explicaţie sau o tălmăcire pentru autori. Dar totuşi
ceea ce se propune astăzi, încă o dată vreau să accentuez,
nu schimbă absolut nimic în norma care există. Şi nu face
o claritate ceea ce ţine de misiuni delegate sau cu funcţii.
Întrebarea mea este. Spuneţi, vă rog,
dacă prezenta lege se va răsfrînge şi vor beneficia de
cumularea acestui drept actualii membri ai Guvernului? Fiindcă noi avem
unele declaraţii, prin care s-a spus că la 25 octombrie va expira
termenul de incompatibilitate a colegilor noştri. Şi nu se ascunde
sub această normă, sub această propunere de modificare a
articolului respectiv ca actualii colegi din Coaliţia majoritară
să îşi prelungească mandatul timp de 6 luni şi
în funcţie de deputaţi, şi în funcţie de
miniştri sau Prim-ministru, care este desemnat astăzi în
funcţie? Şi, totodată, şi asupra Primarului General, care
timp de a doua lună consecutivă prelungeşte să îşi
deţină mandatul ilegal şi participă la şedinţele
Parlamentului, votînd absolut ilegal proiectele de legi.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Godea:
Domnule Zagorodnîi,
Era mai bine să vă înscrieţi
pentru luare de cuvînt. Dar la întrebarea pusă de dumneavoastră,
aceeaşi întrebare a fost pusă de domnul Mişin. Eu am
răspuns deja.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Domnule Godea, nu aţi răspuns.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Zagorodnîi...
Microfonul nr. 4.
Domnul Veaceslav Untilă:
Domnule Preşedinte,
Noi avem experienţa tristă în
Parlamentul trecut, cînd comuniştii au încălcat legea,
aflîndu-se în incompatibilitatea funcţiei mai mult timp. De
aceea, este binevenită această lege, care este propusă
astăzi şi eu propun să o punem la vot şi s-o votăm.
Mulţumesc.
Domnul Mihai Godea:
Mulţumesc, domnule.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Microfonul nr. 2.
Doamna Zinaida Chistruga – Fracţiunea PCRM:
Domnule Godea,
Dacă nu v-a plăcut întrebarea
anterioară, să îmi răspundeţi mie mai scurt: da sau
nu? Actualii membri ai Guvernului vor continua să fie alias parlamentari
sau nu? Să ştie alegătorii că Guvernul nu va lucra şi
va desfăşura activitatea de parlamentar. Răspundeţi: da sau
nu?
Domnul Mihai Godea:
Staţi să vedeţi, doamnă Chistruga.
Doamna Zinaida Chistruga:
Dar nu vreau să stau. Răspundeţi: se
adoptă legea? Da sau nu?
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Chistruga,
Aţi pus întrebarea, dumnealui
răspunde. Vă rog, aici nu sînteţi procuror.
Doamna Zinaida Chistruga:
Dar nu mi se răspunde.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 4, vă rog.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul nr. 4, vă rog.
Domnul Vlad Filat:
Vă mulţumesc, domnule Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Pentru a clarifica anumite lucruri. În primul
rînd, ceea ce urmează să facă membrii Guvernului va fi
decizia sau va fi în urma deciziilor luate de Parlament prin
hotărîre. Mă adresez juriştilor, în primul
rînd, noi nu facem decît să ajustăm norma legală.
Norma legală rămîne exact aceea care a fost prezentă
pînă astăzi.
Singurul lucru pe care îl ajustăm este
că, de fapt, acei care sînt în administraţia publică
centrală nu sînt în misiuni temporare, dar îşi
exercită mandatul. Ai să înţelegi, dacă am să
pun întrebarea?
Şi încă o precizare vizavi de cumulul
de funcţii. Miniştrii care îşi vor depăşi
perioada de timp, aflaţi în două funcţii, nu vor primi
salarii în ambele funcţii. Lucrul acesta ca să vă fie clar
celor care se îngrijorează foarte mult de bugetul statutului.
Domnul Mihai Ghimpu:
Aşa cum nu primesc nici eu,
îndeplinînd două funcţii. Poftim, controlaţi, verificaţi
contabilitatea.
Microfonul nr. 4.
Domnul Leonid Bujor:
Da, vă mulţumesc, domnule Preşedinte al
Parlamentului.
Stimaţi colegi,
Nu trebuie să reacţionăm atît de
bolnăvicios la acest proiect de iniţiativă legislativă,
fiindcă experienţa unor state, inclusiv din fostul spaţiu
sovietic, cum este Azerbaidjan, permite membrilor Guvernului să fie
deputaţi ai poporului. Ei au fost aleşi ca fiecare dintre cei
prezenţi în acea sală. În rest, nu comentaţi,
căci nu este în favoarea dumneavoastră.
Vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Încheiem dezbaterile. Cine s-a înscris la
luări de cuvînt, vă rog la tribună.
Mulţumim, domnule Godea. Sau poate după
raportul Comisiei, luări de cuvînt, da? Da, domnule preşedinte,
raportor.
Comisia de drept. Vă rog.
Microfonul nr. 2, de procedură.
Doamna Zinaida Chistruga:
Domnule Preşedinte,
Ultimii doi vorbitori... au fost întrebări
sau au fost careva lămuriri pe care nu le-a putut da raportorul. Eu
vă rog, încă o dată, reiterez rugămintea de a respecta
Regulamentul. Se vorbeşte de la microfoane în timp cînd se
permite doar întrebări. Ce este aceasta?
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Pleşca, vă rog.
Domnul Ion Pleşca:
Da, mulţumesc, domnule Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, numiri şi imunităţi
a examinat proiectul de Lege nr.1273 din 13 octombrie 2009 pentru modificarea
articolului 4 din Legea despre statutul deputatului în Parlament şi
a constatat că aceasta este iniţiativa legislativă a unui grup
de deputaţi. În acest articol, se stabileşte că persoanele
autorizate de Parlament cu misiuni temporare în organele centrale ale
administraţiei de stat pot cumula exercitarea acestei misiuni cu mandatul
de deputat pe o durată de cel mult 6 luni.
Esenţa prezentului proiect de Lege constă
în excluderea din conţinutul articolului 4, expus mai sus, a
cuvîntului „temporare”, ceea ce va corespunde practicii de aplicare a
acestor norme, care indică, cu certitudine, că funcţiile
exercitate din însărcinarea Parlamentului, de fapt, nu sînt
funcţii temporare. Modificarea propusă va face posibil ca, la
exercitarea unor funcţii importante în stat, cărora le revine o
responsabilitate majoră, să poată fi numite persoane din corpul
deputaţilor printr-un termen de pînă la 6 luni.
Avînd în vedere faptul că prezentul
proiect de Lege corespunde rigorilor Legii privind actele legislative şi
principiului oportunităţii, Comisia juridică, numiri şi
imunităţi, cu votul majorităţii membrilor săi, au
hotărît să propună Parlamentului acest proiect de Lege
pentru examinare şi aprobare în primă lectură. Şi
dacă nu sînt amendamente şi pentru adoptare în lectura a
doua.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim,
Întrebări nu sînt către domnul
preşedinte.
Luaţi loc, vă rog, domnule Pleşca.
S-a înscris la luări de cuvînt domnul
deputat Vremea. Vă rog, domnule Vremea.
Domnul Igor Vremea:
Vă mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Atenţiei noastre, astăzi, a fost propus
proiectul de Lege nr.1273 cu privire la modificarea Legii despre statutul
deputatului în Parlament. Pe marginea acestui proiect aş vrea
să fac unele repere. În mod special, deci potrivit autorilor, scopul
proiectului este asigurarea cadrului legal pentru stabilirea şi
reglementarea modului şi exercitarea împuternicirilor unor categorii
de deputaţi întru realizarea unor misiuni în serviciul
statului.
Autorii, chiar în nota de argumentare, au
recunoscut că necesitatea acestei modificări este de a păstra
statutul mandatului de deputat în cazul în care sunt numiţi
respectivii în alte funcţii. Prin aceste modificări, autorii
doresc nu altceva decît să legifereze dreptul unui deputat de a
cumula funcţia sa cu o altă funcţie în stat, fapt ce
contravine, în mod flagrant, în opinia noastră, normelor
constituţionale. Însăşi proiectul de Lege, în tot
întregul său, contravine Legii Supreme a Republicii Moldova.
Astfel, articolul 70 din Constituţie
stipulează expres că calitatea de deputat este incompatibilă cu
exercitarea oricărei alte funcţii retribuite, cu excepţia
activităţii didactice şi ştiinţifice. Constituţia
mai prevede astfel de incompatibilităţi şi pentru alţi
demnitari, precum membrii Guvernului, judecători, procurori, etc.
Aceste modificări contravin expres şi altor
prevederi legale privind incompatibilitatea, în special, este vorba de
articolul 3 din Legea despre statutul deputatului în Parlament, care
prevede că mandatul de deputat este incompatibil cu funcţia de
Preşedinte al Republicii Moldova, membru al Guvernului, avocat
parlamentar, alte funcţii remunerate, cu excepţia
activităţii didactice şi ştiinţifice,
desfăşurate, clar, în afara programului stabilit de
Regulamentul Parlamentului.
Prescripţii similare întîlnim, de
asemenea, în Legea cu privire la Guvern, în Legea privind statutul
alesului local, Legea privind statutul judecătorului şi altele. Este
cunoscut faptul că în actualul Parlament sînt mai mulţi
deputaţi care se află în situaţii de incompatibilitate.
Este evident că majoritatea parlamentară intenţionează
să legifereze sau să legalizeze statutul acestor deputaţi
şi să le permită să cumuleze două funcţii. De
remarcat că, în acest caz, vor fi încălcate şi alte
norme constituţionale.
Este vorba, în special, de articolele 6 şi
7 din Constituţie, care statuează principiul separaţiei
puterilor în stat şi principiul supremaţiei normelor
constituţionale, precum şi alte norme din acest act suprem. Adoptarea
acestor modificări vor însemna atentarea flagrantă la
întreaga unitate şi integritate a prevederilor constituţionale,
un precedent extrem de periculos pentru întreaga dezvoltare a normelor
democratice din Republica Moldova.
Stimaţi colegi,
Ceea ce dumneavoastră intenţionaţi
să faceţi astăzi va acutiza şi va stagna şi mai mult
activitatea, în primul rînd, a Legislativului, va diminua şi
mai mult eficacitatea activităţii tuturor organelor administraţiei
publice atît de nivel local, cît şi de nivel central. Din
aceste considerente, Fracţiunea PCRM nu va susţine respectivul
proiect de Lege.
Vă mulţumesc pentru atenţie.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Vremea.
Stimaţi colegi,
Supun votului proiectul de Lege în primă
lectură. Cine este pentru, rog să votăm.
Mulţumesc.
Sectorul nr.1? 0, da.
Sectorul nr.2?
Majoritatea în primă lectură, da?
Aşa. A fost propunerea.
Microfonul nr. 4.
Domnul Ion Pleşca:
Eu am propus, amendamente nu au parvenit, dar am
propus şi pentru lectura a doua.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Pleşca.
Este adevărat, aici e doar o schimbare, se
substituie două cuvinte. Supun votului proiectul pentru microfonul nr. 3.
Doamna Maria Postoico:
Conform Regulamentului, este prevăzut ca să
consultaţi opiniile fracţiunilor. Fracţiunea PCRM este
împotrivă ca astăzi să fie votat în lectura a doua.
Lăsăm pentru data viitoare.
Domnul Mihai Ghimpu:
Doamnă Postoico,
Am răsfoit Regulamentul acesta de la vest
pînă la est şi nu am găsit. Poate a fost o practică.
Dar practica nu poate deveni normă. Aşa că supun votului
proiectul de Lege în lectura a doua.
Cine este pentru, rog să voteze. Mulţumesc.
Sectorul nr. 1.
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 1 – 0.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr.2?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 2 – 19.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.2 - 19. Sectorul nr. 3?
N u m ă r ă t o r i i:
Sectorul nr. 3 – 33.
Domnul Mihai Ghimpu:
Sectorul nr.3 - 33. Cu 52 de voturi, proiectul de Lege
a fost adoptat în lectura a doua.
Stimaţi colegi, acum avem colegi care s-au
înscris la sfîrşit de şedinţă pentru
declaraţii. Deci domnul Zagorodnîi şi domnul Ţap, da?
Microfonul nr. 3.
Domnul Vadim Mişin:
Спасибо, господин Председатель.
У меня вопрос по процедуре. Коль вы ответили нашему
руководителю фракции, что вы изучили регламент прямо от «а» до «я», то очень прошу вас, на следующем заседании назовите мне,
пожалуйста, статью, согласно которой в Парламенте разрешается принимать
закон в первом и втором чтении одновременно.
Вы сейчас лишили нас трех регламентных статей. Мы
имеем право подать предложение в этот законопроект, а вы нас этого права лишили. И так далее и так
далее. Если можно, назовите статью, по которой вы сейчас действовали.
Domnul Mihai Ghimpu:
Domnule Mişin,
Eu sînt departe cu gîndul de a vă
lipsi de drepturile garantate dumneavoastră, Doamne fereşte. Tot ce
aparţine nouă, aparţine şi dumneavoastră, o lege pentru
toţi. Dar v-am spus sincer: nu este prevăzut în Parlament
şi, invers, pot şi eu cere: arătaţi-mi mie articolul. Da.
Procedura s-a încheiat, e timpul declaraţiilor. Subiectul s-a
epuizat. Noi am votat de acum. Care e problema de procedură?
Iarăşi reveniţi la ea, nu mai există.
Cuvînt pentru declaraţie. Domnule Petrenco,
microfonul 3.
Domnul Grigore Petrenco:
Domnule Ghimpu,
Dacă şi pînă la ziua de
astăzi nu aţi citit măcar o dată Regulamentul, vă dau
citire articolului 65 din Regulamentul Parlamentului.
(1) Pregătirea proiectului de lege pentru lectura
a doua. După dezbaterea proiectului de lege în primă lectură,
acesta se transmite Comisiei sesizate în fond sau unei alte comisii
competente pentru examinarea amendamentelor deputaţilor, a
obiecţiilor şi propunerilor fracţiunilor parlamentare, a
comisiilor permanente ş.a.m.d., precum şi a propunerilor
reprezentanţilor societăţii civile, şi pentru prezentarea
raportului respectiv.
(2) În cadrul pregătirii proiectului de
lege pentru dezbaterea în a doua lectură, deputaţii, comisiile
permanente şi fracţiunile parlamentare pot prezenta amendamentele Comisiei
sesizate în fond în termen de 10 zile de la data aprobării
proiectului în primă lectură.
Poftim.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Petrenco.
Luăm pe rînd. Propuneri nu au fost.
Comisia şi-a expus poziţia. Şi de aceea şi am fost votat
în a doua lectură şi nu deschideţi dezbaterile.
Domnul Grigore Petrenco:
Toţi deputaţii au dreptul, în termen
de 10 zile, să propună şi amendamente la acest proiect de Lege
pentru lectura a doua.
Domnul Mihai Ghimpu:
Microfonul 4.
Domnul Ion Pleşca:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Vreau să îi răspund colegului, precum
că acest proiect de Lege este un proiect simplu de substituire a unei
noţiuni cu alta. Amendamente nu au parvenit nici unul în şedinţa
în plen a Parlamentului şi anterior în Parlamentul de
legislatura a XV-ea se votau sute de iniţiative, de proiecte de legi
în două lecturi într-o şedinţă. Aşa
că totul este regulamentar, conform prevederilor Regulamentului
Parlamentului.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
Am încheiat dezbaterile şi
întrebările. Vă rog, cine s-a înscris.
Domnul Zagorodnîi, aveţi cuvîntul.
Poftim?
Domnule Vremea, pînă ajunge domnul Zagorodnîi,
microfonul nr. 5.
Domnul Igor Vremea:
Conform articolului 60 alineatul (2), deoarece noi avem
o lege ordinară, scrie clar: „Proiectele de legi ordinare, la decizia
Parlamentului, pot fi adoptate într-o singură lectură”. Nu
este neapărat şi a doua lectură.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim.
E altceva.
Domnule Zagorodnîi,
Aveţi cuvîntul.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Stimaţi colegi,
Onorat Parlament,
Permiteţi-mi să dau citire declaraţiei
Fracţiunii Partidului Comuniştilor din Parlamentul Republicii Moldova
privind sfidarea în continuu a legislaţiei de către majoritatea
parlamentară.
Fracţiunea Partidului Comuniştilor din
Republica Moldova condamnă acţiunile ilegale ale
majorităţii parlamentare liberal-democrate, care continuă
să încalce flagrant normele constituţionale, dînd
dovadă de o totală lipsă de respect nu numai faţă de
prevederile legale şi normele democratice, ci şi faţă de
întreg poporul din Republica Moldova.
La 14 septembrie curent a expirat termenul cînd
deputaţii care se aflau în situaţii de incompatibilitate, urmau
să se determine dacă rămîn deputaţi sau
renunţă la mandat. Domnul Primar General al municipiului
Chişinău Dorin Chirtoacă a depus cerere de renunţare la
mandat încă la 11 septembrie 2009. În scurt timp, pe acest
subiect a fost pregătit şi raportul comisiei permanente de profil
şi proiectul de Hotărîre privind declararea vacanţei
funcţiei de deputat, proiectul nr.1120 din 23 septembrie 2009.
În pofida acestui fapt, pînă în
prezent, fără a lua atitudine faţă de nenumăratele
intervenţii ale fracţiunii
PCRM la acest subiect, majoritatea parlamentară refuză categoric
să includă această chestiune pe ordinea de zi şi admite
deliberat participarea ilegală a domnului Chirtoacă la
şedinţele Parlamentului.
Se vede că însuşi Primarul General nu
a fost sincer atunci cînd a depus cererea de renunţare la mandat,
atît timp cît el personal votează împreună cu
colegii refuzul de a nu include această chestiune în ordinea de zi.
În plus, însuşi Chirtoacă, într-o emisiune
televizată, a recunoscut că motivul prin care se admite o astfel de
situaţie este garantarea siguranţei votării în Parlament.
Ţinem să reiterăm că, potrivit articolului 70 din
Constituţia Republicii Moldova, calitatea de deputat este incompatibilă
cu exercitarea oricărei alte funcţii retribuite, cu excepţia
activităţii didactice şi ştiinţifice.
Articolul 3 din Legea despre statutul deputatului
în Parlament prevede expres că mandatul de deputat este incompatibil
cu exercitarea oricărei altei funcţii remunerate. În cazul
în care după expirarea a 30 de zile de la data validării
mandatului de deputat nu au fost întreprinse măsuri pentru a elimina
incompatibilitatea, reieşind din prevederile articolul 5 din legea
menţionată, deputatul se consideră suspendat de drept din
funcţia incompatibilă.
Mai mult ca atît, potrivit articolului 7 din
Legea privind statutul alesului local, mandatul de ales local este
incompatibilă cu calitatea de deputat. Iar conform articolului 5 alineatul
(4) din această lege, mandatul primarului încetează
înainte de termen în caz de incompatibilitate.
În temeiul celor expuse, luînd act de
faptul că domnul Chirtoacă, prin participarea la şedinţele
Parlamentului şi prin participarea sa la votare, nu şi-a reafirmat
poziţia de a renunţa la mandatul de deputat, subliniind faptul
că majoritatea parlamentară refuză categoric includerea în
ordinea de zi a acestei chestiuni, concluzionăm, că prin aceste
acţiuni, atît domnul Chirtoacă, cît şi
coaliţia liberal-democrată şi-au exteriorizat voinţa de a-l
păstra pe acest deputat în rîndurile sale.
Astfel, bazîndu-ne pe prevederile articolului 70
din Constituţia Republicii Moldova, ale articolelor 3 şi 5 din Legea
despre statutul deputatului în Parlament, şi ale articolelor 5
şi 7 din Legea privind statutul alesului local, constatăm că
mandatul Primarului General al municipiului Chişinău a încetat
din drept înainte de termen.
În aceste condiţii, solicităm
Consiliului Municipal Chişinău şi Comisiei Electorale Centrale
iniţierea procedurilor privind declararea vacanţei funcţiei de
Primar General şi stabilirea datei alegerilor noi pentru funcţia de
Primar General al municipiului Chişinău.
Fracţiunea Partidului Comuniştilor din
Republica Moldova menţionează că acesta nu este un moft al
nostru, ci o cerinţă legală, obligatorie. Iar în cazul
în care aceste norme legale vor fi în continuare sfidate, aceasta
va constitui încălcarea directă a prevederilor articolului 2
din Constituţia Republicii Moldova, care prevede că nici o parte din
popor, nici un grup social, nici un partid politic sau o altă
formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în
numele propriu. Uzurparea puterii de stat constituie cea mai gravă
crimă împotriva poporului, stimaţi membri ai Coaliţiei
Liberal Democrată. (Aplauze.)
Domnul Mihai Ghimpu:
Cuvînt i se oferă domnului Ţap.
Domnul Iurie Ţap – Fracţiunea PLDM:
Domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Onorată
asistenţă,
Declaraţia mea de
astăzi vine de la starea de lucruri pe care am văzut-o eu pe
parcursul unei luni de activitate în Parlament.
Cu părere de rău
vin să constat că în şedinţele Parlamentului se
produc lucruri nedemne. Astfel, cu părere de rău, pot fi auzite
insulte, ameninţări, agresivitate. Au loc tulburări ale
dezbaterilor, se creează agitaţie. Aceasta este ceea ce se
conţine în articolul 132 din Regulamentul Parlamentului. Au loc
atacuri la persoană.
Şi, cu părere de
rău, zic, este şi articolul 133, care prevede sancţiunile
respective. Dar nu cred că este cazul să îl îndemn pe
domnul Preşedinte şi pe noi toţi să se insiste la aceste
sancţiuni. Fiindcă acei care sunt deputaţi în Parlamentul
Republicii Moldova, aleşi ai poporului, sînt cei care trebuie
să fie exemplu pentru ţară.
Un dicton spune: „Nu
înveţi ceea ce ştii, nu înveţi ceea ce vrei, ci
înveţi ceea ce eşti”. Cu părere de rău situaţia pe
care o avem în Parlament se transpune în societate şi se
transpune prin activităţile de partid.
Stimaţi colegi,
Eu rog să mă
ascultaţi atenţi, rog mult, fiindcă din punctul meu de vedere
este foarte important. Aş vrea să aduc exemple de la ultimele
întîlniri din teritoriu, cînd, cu părere de rău,
reprezentanţii Partidului Comuniştilor vin şi spun direct la
întrebările pedagogilor privind salariile sau problema pensiilor:
„vă adresaţi la Prim-ministrului” şi gen: „aţi votat
democraţii, aşa vă trebuie”, ş.a.m.d.
Nu aş vrea să
aduc toate acele exemple pe care le avem din teritoriu. Evident, este natural
să aducem critici, este un lucru elementar. Dar cum se fac aceste critici,
cum fiecare partid îşi expune poziţia. Fiindcă vroiam
să vin la principal, la poziţie. Noi toţi ne dorim stabilitate, noi
toţi optăm pentru stabilitate.
Şi, cu părere de
rău, ceea ce se întîmplă aici, în Parlament,
stimaţi colegi, şi ceea ce facem noi în teritoriu diferă
mult. Şi vroiam să revin la faptul că cetăţenii,
evident, ne vor aprecia. Dar eu aş vrea ca colegii mei totuşi să
ţină cont de faptul cine sîntem noi. Şi acele abuzuri,
aş vrea să spun, care au loc astăzi în teritoriu cum ar fi
utilizarea timpului pentru activităţi de partid, pentru adunări
de partid. Şi astăzi un grup de primari din raionul Floreşti
sînt deplasaţi la Vadul lui Vodă în timpul de serviciu.
Aş putea să aduc
şi multe alte argumente, dar nu aceasta este principalul. Eu vin să
chem şi să îndemn: Parlamentul trebuie să fie model de
comportament şi partidele politice au suficiente instrumente pentru
a-şi exprima opţiunile.
Stimaţi colegi,
E normal că avem
diferite opţiuni politice, dar sînt instrumentele pe care trebuie
să le folosim pentru a demonstra că, într-adevăr, sîntem
aleşi ai poporului. Şi vreau să vă îndemn, să
termin cu un dicton, sau mai bine zis cu regula de aur a moralităţii,
este simplu de tot, care sună: „Nu procedaţi faţă de
alţii în aşa mod cum nu aţi vrea să se procedeze
faţă de dumneavoastră”.
Să ne ajute Dumnezeu
să avem minte de gospodărie şi vă mulţumesc.
Domnul Mihai Ghimpu:
Mulţumim, domnule Ţap.
Stimaţi colegi,
Declar şedinţa închisă.
Vă anunţ: următoarea
şedinţă va avea loc vineri, şedinţă specială
23 e vineri, la orele 10.
Dacă Biroul permanent va găsi de
cuviinţă ca să avem o şedinţă joi, o să o
avem. Dar vă anunţ şedinţa de vineri specială.
Şedinţa s-a încheiat la ora
12.17.
Stenograma a fost pregătită spre publicare
în Direcţia documentare parlamentară
a Aparatului Parlamentului.