version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVI-a

SESIUNEA a VII-a ORDINARA APRILIE 2008

Sedinta din ziua de 25 aprilie 2008

(STENOGRAMA)

SUMAR

1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.

2. Dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.2171 cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei

3. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura, dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.1073 privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit.

4. Dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.389 pentru ratificarea Acordului dintre Consiliul Ministrilor al Bosniei si Hertegovina si guvernele altor state participante la SEECP, Misiunea Natiunilor Unite Interimara de Administrare in Kosovo in numele Kosovo in conformitate cu rezolutia Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite 1244 privind aranjamentele tarii gazda pentru Secretariatul Consiliului Regional de Cooperare.

5. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura, dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.727 privind aprobarea Protocolului la Acordul de Parteneriat si Cooperare (APC) dintre Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de o parte, si Republica Moldova, pe de alta parte, privind aderarea Republicii Bulgaria si Romaniei la APC.

6. Aprobarea proiectului ordinilor de zi ale sedintelor Parlamentului Republicii Moldova din 8 16 mai 2008.

 

 

Sedinta incepe la ora 10.00.

Lucrarile sint conduse de domnul Marian LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul Iurie Rosca, vicepresedinti ai Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:

Doamnelor si domnilor deputati,

Buna dimineata.

Va anunt ca la lucrarile sedintei de astazi a plenului Parlamentului, din totalul celor 101 de deputati, si-au inregistrat prezenta 89 de deputati. Nu s-a inregistrat deputatii: Ion Varta in delegatie; Dumitru Braghis la cerere; Vasile Bodisteanu, Petru Gozun, Ivan Gutu, Mihail Mocan, Vladimir Panfilov, Boris Stepa, Veaceslav Untila, Angela Leahu, Dumitru Diacov, Oleg Serebrian.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Buna dimineata.

Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram Drapelul Tarii. (Se onoreaza Drapelul Tarii.)

Multumesc.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Gheorghe Popa:

Mult stimate domnule Presedinte,

Din numele Fractiunii, solicit excluderea din ordinea de zi a proiectului de Lege nr.4458. Este necesar de anumite concretizari asupra acestui proiect de lege.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Multumesc.

Alte propuneri la ordinea de zi?

Microfonul nr.4.

 

Domnul Leonid Bujor:

Multumesc, domnule Presedinte.

Pentru stenograma. Avind in vedere ca, in perioada sarbatorilor de Pasti 2007, sarbatorilor de Pasti 2008, am fost vizat in 4 rinduri in declaratii prezentate de reprezentantii Partidului Comunistilor, stiu ca in marea zi inaintea Pastelui autorii acestor declaratii nu vor avea curajul sa isi ceara scuze, eu ii scuz, dar fac urmatoarea precizare: de iertat ne iarta pe toti numai Dumnezeu.

Stimati colegi,

In luarile mele de atitudine au fost abordate probleme stringente in care se vizau lacunele guvernarii comuniste, dar in nici un caz nu mi-am permis atac la persoana. Iata de ce, cu aceasta ocazie, atentionez colegii comunisti, care isi vor permite pe viitor atac la persoana sau vor da citire declaratiilor scrise peste drum de Marc Tcaciuc si citite in Parlamentul Republicii Moldova, ca voi raspunde nu la general, ca in prezent, dar voi face declaratii la persoana, unde voi aduce exemple de incalcari, cu implicarea deputatilor Partidului Comunist.

Va multumesc.

Si pentru a nu va strica dispozitia pina la sfirsitul sedintei, ma retrag azi de la sedinta.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Stimati colegi,

Propunerea Fractiunii Partidului Comunistilor privind excluderea din ordinea de zi a sedintei de astazi a proiectului nr.4458, pentru examinare suplimentara. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Subiectul mentionat este exclus.

Stimati colegi,

Acum, inainte de a incepe examinarea subiectelor incluse pe agenda sedintei de astazi a plenului Parlamentului, vreau sa va anunt ca astazi isi sarbatoreste ziua de nastere colegul nostru domnul deputat Vladimir Ciobanu 55 de ani. Sa il felicitam si sa ii dorim un foarte, foarte frumos la multi ani. (Aplauze.)

Acum subiectele de pe ordinea de zi, stimati colegi. Proiectul de Lege nr.2171 cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei. Lectura a doua.

Rog Comisia.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Stimate domnule Presedinte,

Stimati deputati,

Onorata asistenta,

Comisia pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica a examinat proiectul de Lege cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei si amendamentele inaintate de comisiile permanente ale Parlamentului si de deputati pentru lectura a doua.

Proiectul nominalizat a fost aprobat la sedinta Parlamentului in prima lectura la 21 februarie anul curent. Dupa prima lectura, proiectul, in conformitate cu decizia Parlamentului, a fost elaborat in varianta noua, fiind excluse compartimentele care tineau de conceptul proiectului de lege. Proiectul in varianta noua a fost repartizat tuturor deputatilor si autorului proiectului.

Pentru lectura a doua au parvenit 26 de amendamente, dintre care 24 au fost acceptate de Comisie. Amendamentele si motivul neacceptarii a doua amendamente sint expuse in sinteza amendamentelor la proiectul de lege, care este parte componenta a raportului mentionat. Proiectul in varianta noua a fost elaborat cu participarea organizatiei Transparency International Moldova. In temeiul celor expuse, Comisia pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica propune Parlamentului adoptarea proiectului de Lege cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei in lectura a doua cu amendamentele expuse in sinteza.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, domnule presedinte al comisiei.

Stimati colegi,

Va rog.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Multumesc, domnule Presedinte.

Stimate domnule Stoicov,

Articolul 12, varianta noua propusa: ... procesul politic si procesul electoral. Noi in Comisie am discutat, amendamentul este prezent, insa redactia care se propune prin excluderea notiunii de supraveghere, pe care am constatat-o cu totii ca este una in plus si straniu ca sa fie supravegheata activitatea partidelor politice. Insa formula care se propune, mi se pare, la fel, de stranie: stabilirea regulilor de activitate si control al partidelor politice in conformitate cu legislatia in vigoare. Deci legislatia in vigoare stabileste deja exact regulile si conditiile in baza carora activeaza partidele politice.

Eu, domnule presedinte, consider ca, in general, prezenta acestui articol este in plus in legea respectiva, deoarece avem Lege speciala privind activitatea partidelor politice care reglementeaza foarte clar... votata, practic, unanim in Parlamentul Republicii Moldova aceasta lege, care sint regulile, in baza carora activeaza partidele. Iar Codul electoral prevede foarte clar regulile care stau la baza si in baza carora are loc activitatea in cadrul procesului electoral.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Noi am examinat la sedinta Comisiei acest amendament si, in final, am ajuns la concluzia expusa in sinteza. Vreau sa va spun ca acest proiect de lege este o lege, s-o numim asa, cadru privind lupta cu coruptia. Si, intr-adevar, aici se regasesc si alte notiuni din alte legi care, dupa parerea Comisiei, trebuie sa se regaseasca. De aceea, eu nu pot acum sa accept aceasta propunere, fiindca cred ca este bine venit ca ea totusi a generalizat acea propunere, dar oricum trebuie sa se regaseasca in lege.

 

Domnul Vladimir Filat:

Bine. Insa nu poate sa existe o norma legala cu asemenea continut: Stabilirea regulilor de activitate si control al partidelor politice in conformitate cu legislatia in vigoare.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Da, in ceea ce priveste...

 

Domnul Vladimir Filat:

Articolul 12, legea noua. Au propus o varianta noua.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Este in sinteza articolul 12, litera a). Asta ce este legat de problema coruptiei, altceva nimic.

 

Domnul Vladimir Filat:

Nu, eu inteleg. Deci ca si expunere nu poarta caracter normativ.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine. Sa vedem la aceasta parte a textului

Microfonul nr.3.

Domnul Vladimir Turcan:

Va multumesc.

Eu cred ca, in acest caz, noi putem sa concretizam, deoarece in contextul Legii cu privire la combaterea coruptiei se poate de vorbit despre stabilirea regulilor de activitate financiara, in sensul acela ce este legat de finantarea activitati partidelor, pentru a exclude elementele respective.

 

Domnul Vladimir Filat:

Corect. In acest caz, avem un obiect foarte clar, nu lasam o notiune foarte larga fara a avea obiectul controlului respectiv.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Domnule Turcan,

Aveti, cumva, o propunere de redactie.

 

Domnul Vladimir Filat:

A si propus.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Eu, daca se poate, vreo 30 de secunde, da.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Microfonul nr.2.

 

Domnul Vadim Misin:

. . : . , , . , .

 

Domnul Iurie Stoicov:

Si va cuprinde tocmai problema financiara.

 

Domnul Marian Lupu:

Atunci, domnule Stoicov, cum ar suna intr-o redactie definitiva?

 

Domnul Iurie Stoicov:

Noi o sa redactam tocmai in sensul care s-a expus domnul Misin.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Presedinte,

Imi cer scuze, daca se accepta ca si principiu ca urmeaza sa definim exact ca aceasta actiune sa aiba un obiect foarte clar si s-a referit si domnul Turcan, ce tine de controlul asupra activitatii economico-financiare, atunci la definitivare, la redactare o sa stabilim exact cum.

 

Domnul Marian Lupu:

Deci eu am sentimentul ca pe principiu toata lumea a cazut de acord, nu?

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Turcan:

Multumesc.

Noi, printre altele, in Legea cu privire la activitatea partidelor politice, in special, am stabilit care este competenta Centrului. De exemplu, in cazul in care va fi stabilita o incalcare a legislatiei financiare in activitatea partidelor, deci se implica si Centrul. De aceea, esenta este anume aceasta, ca este vorba de control si supravegherea activitatii anume financiare a partidelor. Si redactia respectiva vom corela cu continutul Legii cu privire la partide si atunci cred ca intrebarea poate fi eliminata.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vladimir Filat:

O precizare, domnule Presedinte, importanta. Cind am votat Legea privind partidele politice, noi am discutat, daca va aduceti aminte, in detalii acel articol 30, care reglementeaza cine are acces in controlul asupra activitatii partidelor politice. Si expres am stabilit in legislatie ca la capitolul Control la activitatea partidelor politice il are Curtea de Conturi in cazul finantarii de la buget, ce tine de banii bugetari, iar in rest Ministerul Finantelor prin intermediul structurilor subordonate. Deci si acesta a fost scopul votarii, ca organele de forta sa nu aiba acces in activitatea partidelor politice.

Si daca este, cum a spus domnul presedinte, in acest caz facem trimitere la Legea privind partidele politice sub aspectul care a mentionat, de fapt, domnul Misin.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine. Deci, concluzionam, cadem de acord pe acest principiu, pe aceasta idee si ramine, in momentul redactarii, dupa procedura de vot, sa fie formulata concret aceasta idee.

Microfonul nr.5.

 

Doamna Vitalia Pavlicenco:

Vreau sa fac si eu citeva precizari. Uitati-va, chiar alaltaieri, am examinat in Comisia pentru politica externa si integrare europeana un proiect de lege, propus de deputatii din Alianta Moldova Noastra, legat de delimitarea patrimoniului intre administratia publica centrala si locala. Si principala obiectie, care a fost expusa si, intr-un fel, parca a fost respins proiectul de lege, a fost ca aici se intrunesc prevederi din mai multe legi si, intr-un fel, ca este o compilatie, o concentratie de prevederi.

Prin urmare, daca se spune asa intr-un caz, cum putem sa acceptam acest lucru in alt caz? Cum putem sa aplicam aceste duble standarde? Ca au fost colegi la sedinta. Deci, acesta e primul lucru pe care am vrut sa-l spun.

Al doilea lucru. Eu totusi as vrea sa va dau un sfat, nu pregatiti niciodata legi impotriva cuiva, pentru ca se intorc impotriva celui care le preconizeaza impotriva cuiva. Acesta este un sfat care, va rog, sa tineti cont, pentru ca o sa-l simtiti pe urma.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine. Cel putin la subiectul precedent, eu cred ca noi am ajuns la un numitor comun si ideea este ca se face referinta exact in modul in care in Legea privind partidele politice aceasta idee este exprimata. Si atunci asiguram coerenta acestor abordari.

Microfonul nr.4.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Eu vin la acelasi articol 12. Cum se intercaleaza aici acel moment cind unele partide, liderul de partid creeaza o fundatie si sub aripa acestei fundatii, care activeaza in acelasi sediu cu sediul partidului, fuge si face o coruptie foarte clara, dar legea ii permite, in acest caz, sa se ascunda? Iata, exact aici am putea, la articolul 12, sa nu uitam si de aceste momente.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Daca fuge, trebuie sa se intoarca inapoi.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Pai, trebuie prin lege sa il intoarcem.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Nu, nu.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Si aici este o poarta foarte larga pentru coruptie anume ascunderea sub aceste fundatii, fara membri, dar cu multi bani, si cu masini, si cu alte, da. Si trecerea peste vama fara impozite si multe alte lucruri, si coruperea alegatorilor.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine. Alte propuneri? Nu sint.

Domnule Stoicov,

Va multumesc.

Stimati colegi,

In conditiile raportului Comisiei de profil, plus, tinind cont de rezultatele discutiilor desfasurate in cadrul plenului Parlamentului de astazi cu referinta la articolul respectiv, ma refer aici la dezbaterile la care au participat domnul Filat, domnul Misin, domnul Turcan, si tinind cont de acele intelegeri pe care le-am facut si la care am ajuns, supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.2171. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 29.

Sectorul nr. 2 29.

Sectorul nr. 3 5.

 

Domnul Marian Lupu:

5 voturi sectorul nr.3. 63 de voturi pro. Impotriva? Un vot.

In conditiile acestui bilant al exercitiului de vot, constat ca proiectul de Lege nr.2171 este adoptat in a doua lectura.

Proiectul de Lege nr.1073 privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit.

Prezinta Guvernul.

 

Domnul Ion Sturzu viceministru al finantelor:

Buna ziua. Voi prezenta acest proiect de lege.

Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Onorat Parlament,

Conventia dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitul pe venit a fost semnata la Nicosia la 28 ianuarie 2008.

Conventia nominalizata este incheiata in baza modelului organizat de colaborare si dezvoltare economica al Conventiei fiscale si are ca scop dezvoltarea relatiilor economice dintre Republica Moldova si Republica Cipru atit in domeniul eliminarii dublei impuneri a persoanelor fizice si juridice, cit si in scopul atragerii investitiilor straine.

Incheierea Conventiei nominalizate va consolida cadrul juridic existent si va avea un impact pozitiv asupra impulsionarii relatiilor bilaterale moldo-cipriote in diverse domenii. Prevederile Conventiei sint compatibile cu normele juridice internationale aferente domeniului respectiv si ratificarea acesteia nu necesita modificarea actelor normative interne sau adoptarea actelor normative noi.

Dat fiind faptul ca ratificarea acestei Conventii va avea consecinte benefice in cele mai diverse domenii ale colaborarii moldo-cipriote si va servi drept baza a dezvoltarii mai eficiente a sectorului financiar si fiscal, solicit sa sustineti ratificarea nominalizata.

 

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule viceministru,

Va multumesc.

Stimati colegi,

Intrebari? Nu sint.

Domnule Sturzu,

Multumesc.

Rog Comisia.

 

Domnul Vasile Iovv:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Comisia pentru politica externa si integrare europeana a examinat prezentul proiect de lege si constata urmatoarele. Conventia semnata la Nicosia la 28 ianuarie 2008 are drept scop crearea unui sistem coordonat de raporturi fiscale dintre Republica Moldova si Republica Cipru, contribuind astfel la dezvoltarea cooperarii economice bilaterale.

Comisiile permanente si Directia juridica a Aparatului Parlamentului au prezentat avizele pozitive, pronuntindu-se pentru ratificarea instrumentului mentionat. Luind in considerare cele expuse, Comisia pentru politica externa si integrare europeana propune aprobarea proiectului de Lege privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit in prima lectura si adoptarea acestuia in lectura a doua.

 

Domnul Marian Lupu:

Domnule Iovv,

Va multumesc.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Valeriu Guma:

Am o intrebare catre autori. Poate domnul Iovv ne spune, sau poate autorii. Dupa cite cunoastem, Cipru este membru al Uniunii Europene, este o tara care se dezvolta foarte bine, este un proiect de lege pe care noi il sustinem. Dar, totodata, vreau sa va intreb, caci in multe acte normative care reglementeaza regulile din sistemul bancar, sistemul anticoruptie, chestii, Cipru mai este ca o zona de offshore. Daca noi facem lucrurile care trebuie sa le facem votind aceste acorduri, ar fi bine sa avem o claritate si in acest lucru. Fiindca Ciprul nu mai este o zona de offshore. Adica, pina astazi este in lista tarilor care este in zona de offshore. Cred ca ar fi bine sa ne ajustam la toate si s-o scoatem odata si odata.

 

Domnul Vasile Iovv:

Domnule Guma,

Poate o sa dee raspuns domnul, dar eu vreau sa va spun ca de aceasta intrebare se ocupa altii.

Domnul Valeriu Guma:

Cum?

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr.1.

 

Domnul Ion Sturzu:

Daca imi permiteti. Intr-adevar, Ciprul a fost exclus din lista neagra a statelor cu legislatie fiscala daunatoare in anul 2000. Deci Guvernul Republicii Moldova a promovat aceasta Conventie in vederea facilitarii activitatii atit a agentilor economici din Republica Moldova, cit si a celor straini. Si eu cred ca imaginea acestei tari poate fi schimbata si se schimba in dependenta de politica care se duce in aceasta tara. Si noi nu putem sa anticipam careva lucruri, sa facem careva actiuni care, de fapt, nu sint recunoscute, cred eu, pe arena mondiala.

 

Domnul Valeriu Guma:

Domnule viceministru,

Este vorba ca ei isi fac politica normal. Noi, in tara noastra, trebuie sa excludem Republica Cipru, care spuneti ca din 2000... dar, practic, astazi ea este si in ziua de azi ca tara din zona de offshore. Aceasta este rugamintea.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimate coleg,

Eu cred ca da, e un subiect care necesita examinare. Daca nu gresesc eu, e un subiect mai mult pe seama Bancii Nationale, cu care ar trebui de tratat acest subiect. Si daca este necesar, cred ca trebuie sa faceti si o interpelare in acest sens.

Domnule viceministru,

Va multumesc.

Stimati colegi,

Proiectul de Lege nr.1073, lectura intii. Cine este pentru aprobarea acestui proiect in prima lectura, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.1073 este aprobat in prima lectura.

Fractiunile parlamentare? Lectura a doua? De acord.

Stimati colegi,

In conditiile raportului Comisiei de profil, supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.1073. Cine este pentru, rog sa voteze,? Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 29.

Sectorul nr. 2 30.

Sectorul nr. 3 13.

 

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc.

Stimati colegi,

72 de voturi pro. Impotriva? Zero voturi.

Proiectul de Lege nr.1073 este adoptat in lectura a doua.

Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului... Are un titlu foarte lung. Proiectul de Lege nr.389, lectura a doua.

Rog Comisia.

 

Domnul Vasile Iovv:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Comisia a examinat pentru a doua lectura prezentul proiect de lege si constata urmatoarele. Pentru a fi aprobat in lectura a doua s-au exprimat unele obiectii cu caracter redactional. Astfel, domnul deputat Dumitru Braghis a propus de a introduce in denumirea Acordului descifrarea abrevierii SEECP si anume Procesul de cooperare in Europa de Sud-Est.

Referitor la aceasta propunere, mentionam urmatoarele. Acordul a fost semnat intr-un exemplar original in limba engleza. Proiectul de lege este insotit de copia de pe certificatul originalului in limba engleza si de copia certificata a traducerii oficiale a textului Acordului in limba moldoveneasca, al carui original este depozitat la arhiva tratatelor Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene al Republicii Moldova.

Atit in original, cit si in traducerea oficiala a Acordului figureaza doar sintagma guvernele altor state, participante la SEECP.

In aceste conditii, Comisia considera inoportuna modificarea titlului Acordului in actul de ratificare. Tinind cont de cele expuse, Comisia pentru politica externa si integrare europeana propune Parlamentului adoptarea proiectului de lege in lectura a doua.

 

Domnul Marian Lupu:

Multumesc, domnule vicepresedinte al comisiei.

Alte propuneri, intrebari? Nu sint.

Va multumesc.

Stimati colegi,

In conditiile raportului Comisiei de profil supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.389. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 29.

Sectorul nr. 2 30.

Sectorul nr. 3 13.

 

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc.

72 de voturi pro. Impotriva? Zero voturi.

Proiectul de Lege nr.389 este adoptat in lectura a doua.

Proiectul de Lege nr.727. Initiativa Sefului Statului. Prezinta doamna Eugenia Kistruga, viceministru al afacerilor externe si integrarii europene.

 

Doamna Eugenia Kistruga viceministru al afacerilor externe si integrarii
europene:

Mult stimate domnule Presedinte,

Mult stimati deputati,

Onorata asistenta,

Acordul de parteneriat si cooperare, dupa cum cunoasteti, reprezinta baza juridica a relatiilor dintre Republica Moldova si Uniunea Europeana. Protocolul Acordului de parteneriat si cooperare este indreptat, ca si Acordul propriu-zis, spre favorizarea si asigurarea bazei pentru colaborare in domeniul legislativ, economic, social, financiar si cultural, precum si spre sustinerea eforturilor Republicii Moldova de consolidare a democratiei, de dezvoltare a economiei si de finalizare a tranzitiei sale la economia de piata.

Prevederile Protocolului in cauza nu contravin prevederilor altor tratate internationale in vigoare pentru Republica Moldova, precum si cadrului juridic national. Incheierea prezentului Protocol nu atrage dupa sine adoptarea unor acte legislative noi si nici nu modifica cele existente. Aplicarea prezentului Acord nu implica careva cheltuieli financiare pentru Republica Moldova.

In lumina celor expuse, Ministerul Afacerilor Externe si Integrarii Europene roaga respectuos aprobarea acestui proiect de lege si astfel va fi pus in aplicare imediat dupa intrarea in vigoare a acestuia.

Mersi mult.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc, doamna viceministru.

Intrebari, stimati colegi? Nu sint.

Multumesc.

Rog Comisia.

 

Domnul Vasile Iovv:

Stimate domnule Presedinte,

Onorat Parlament,

Comisia pentru politica externa si integrare europeana a examinat prezentul proiect de lege si constata urmatoarele. Parteneriatul dintre Republica Moldova si noile state care au aderat la Uniunea Europeana, Romania si Bulgaria, stabilit prin Protocol, au stabilit baza pentru colaborare in domeniile legislativ, economic, politic, social, financiar si cultural, precum si sustinerea eforturilor Republicii Moldova de consolidare a democratiei, de dezvoltare a economiei.

Aderarea la Protocol nu va implica modificarea legislatiei nationale. Comisiile permanente si Directia juridica au sustinut adoptarea proiectului de lege.

Pornind de la cele mentionate, in temeiul articolului 12 alineatul (1) din Legea privind tratatele internationale ale Republicii Moldova, Comisia propune Parlamentului aderarea la Protocol prin adoptarea proiectului de lege in a doua lectura.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, multumesc, domnule vicepresedinte.

Microfonul nr. 4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Va multumesc, domnule Presedinte.

Stimate domnule vicepresedinte,

Articolul 6 al Acordului: Prezentul Protocol este redactat in doua exemplare in limbile tuturor tarilor si incheiem acest text, dupa suedeza si moldoveneasca. Textele in fiecare limba fiind egal autentice. Spuneti, va rog frumos, nu cunoasteti: in limba moldoveneasca din ce limba a fost tradus? Din romaneasca, din suedeza? Din germana, da? Nu, daca cunoasteti. Daca nu cunoasteti, atunci...

 

Domnul Vasile Iovv:

Eu nu cunosc, dar...

 

Domnul Vladimir Filat:

Dar oricum a fost tradus din limba romana, probabil, in moldoveneasca, da?

 

Domnul Vasile Iovv:

Probabil.

 

Domnul Vladimir Filat:

Probabil.

 

Domnul Vasile Iovv:

Dar ce, doriti in limba franceza?

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Domnule Iovv,

Va multumesc.

Stimati colegi,

In aceste conditii, voi supune votului aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.727. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Proiectul de Lege nr.727 este aprobat in prima lectura.

Fractiunile, lectura a doua? De acord? De acord. Cine este pentru adoptarea acestui proiect in lectura a doua, rog sa voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 29.

Sectorul nr. 2 29.

Sectorul nr. 3 13.

 

Domnul Marian Lupu:

Va multumesc.

71 de voturi. Impotriva? Zero voturi.

Proiectul de Lege nr.727 este adoptat in lectura a doua.

Stimati colegi,

Proiectul ordinii de zi pentru perioada 8 16 mai.

Microfonul nr. 4.

 

Doamna Valentina Cusnir:

Vreau sa intreb Biroul permanent si i-as solicita un raspuns in scris. Dupa ce va examina inca o data, de ce nu este inclus in ordinea de zi proiectul nr.1603 din mai 2006, care de doua ori a fost inclus in ordinea de zi, retras de Fractiunea comunistilor si nu mai este inclus. Proiectul nr. 4072 din noiembrie 2007 care trebuia examinat in regim de urgenta. Proiectul nr. 111 din ianuarie 2006 nici nu este in lista proiectelor intrate in Parlament. Proiectul nr. 1702 sau 1705, nu mai tin minte, din mai 2006. Solicit respectuos ca Biroul permanent, care are salarii foarte mari si trebuie sa examineze, sa se trudeasca putin, sa examineze aceste intrebari si sa imi dea un raspuns in scris.

Multumesc mult.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Fiti atenti, eu nu am anuntat Ora guvernului. Deci noi lucram asupra proiectului ordinii de zi.

Microfonul nr. 3.

 

Domnul Iurie Stoicov:

Va multumesc, domnule Presedinte.

Din numele Comisiei pentru securitatea nationala, aparare si ordinea publica propun sa fie inclus in ordinea de zi pe urmatoarele doua saptamini proiectul de Lege privind conceptia securitatii nationale cu nr.1305.

 

Domnul Marian Lupu:

1305. Am luat act.

Microfonul nr.5.

 

 

Doamna Vitalia Pavlicenco:

Stimati colegi,

Acum, recent, reprezentanti din opozitie au rugat sa stabiliti o sedinta a Biroului permanent si sa luati toate proiectele de legi inaintate de opozitie si sa vedeti pe care totusi incercati, aveti curajul sa le promovati? Chit ca nu le veti aproba sau nu veti vota pentru ele. Le veti respinge. Dar ati promis acest lucru. Ma intereseaza daca ati pus pe rol chestiunea. Si eu m-am saturat de acum sa va intreb cind aveti de gind sa puneti pe ordinea de zi proiectul de Hotarire cu nr.442 privind condamnarea crimelor regimului comunist. Eu n-am raspuns.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Microfonul nr. 4.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Presedinte,

O rugaminte cu referinta la aceea ce vorbeam ieri. Legea privind protectia animalelor si Legea privind modul de tinere si protectie a animalelor de companie. Colegul nostru Cubreacov ieri a scos in evidenta inca o data aceasta problema pe care o avem la capitolul situatia animalelor fara companie si nu numai, fara stapin. Rugamintea este ca, in aceasta perioada 8 16 mai sa fie totusi votata in prima lectura, ca, ulterior, sa avem posibilitatea sa votam o lege in lectura finala, care sa reglementeze acest domeniu, de altfel foarte important. Ca eu va multumesc foarte mult si va rog.

 

Domnul Marian Lupu:

Care sint, aveti cumva numerele de inregistrare a acestor doua proiecte?

 

Domnul Vladimir Filat:

Numerele nu le retin, dar legile au denumirile: Legea privind protectia animalelor si Legea privind modul de tinere si protectie a animalelor de companie. Va rog foarte mult.

 

Domnul Marian Lupu:

Microfonul nr. 3.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Ieri a fost aminat proiectul nr.4129. Eu va rog sa includem pe doua saptamini din 8 si 16 si nr.4458.

 

Domnul Marian Lupu:

4129? Cu antimonopolul si nr.4458.

Microfonul nr. 2.

 

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

Multumesc, domnule Presedinte.

Domnule Presedinte,

Dumneavoastra ati anuntat ieri asupra nr.803.

 

Domnul Marian Lupu:

Nr. 803 ca s-a miscat, da.

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

In urmatoarea saptamina sa fie inclus tot.

 

Domnul Marian Lupu:

Este inclus cu nr.21 pe ordinea de zi in proiect.

Microfonul nr. 4.

 

Domnul Igor Klipii:

Domnule Presedinte,

Eu as vrea sa sustin initiativa doamnei Pavlicenco care se referea la initiativa domnului Diacov. Ea a uitat, probabil, cine este autorul. Ca, intr-adevar, Parlamentul sa revina sau sa instituie practica unei sedinte dedicate proiectelor opozitiei. Este o idee buna. Si, in acest context, am incercat sa abordez ieri un subiect si vreau sa revin la el, fiindca nu stiu care este modalitatea de solutionare. Ma refer la transmisiunea in direct a sedintelor Parlamentului.

In discutiile care au avut loc pe acest subiect s-a specificat ca ar fi bine sa existe sau niste modificari ale Regulamentului sau interpretari ale lui. Noi am facut aceste initiative care permit sau modificarea Regulamentului, sau completarea lui, pentru a permite celor care doresc din bani proprii sa transmita in direct sedintele Parlamentului. Si solicit ca in planul de activitate in ordinea de zi a Parlamentului pentru saptaminile care urmeaza sa includem si acest subiect.

 

Domnul Marian Lupu:

Da, microfonul nr. 3.

 

Domnul Alim Afonin:

Multumesc, domnule Presedinte.

Se propune, din numele Comisiei pentru administratia publica, ecologie si dezvoltarea teritoriului de a introduce in ordinea de zi proiectul de Lege nr.1074 pentru lectura a doua amendarea Legii nr.439 regnul animal.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Va multumesc pentru propunerile inaintate. Le voi supune, conform normelor regulamentare, votului plenului Parlamentului.

Propunerea doamnei deputat Valentina Cusnir privind includerea pe ordinea de zi a proiectelor nr.1603, nr.4072, nr.111 si nr.1702 sau 05. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 0.

Sectorul nr. 2 2.

Sectorul nr. 3 6.

 

Domnul Marian Lupu:

8 voturi. Plenul Parlamentului nu a sustinut aceasta propunere.

Propunerea inaintata de domnul presedinte al comisiei Stoicov privind includerea pe ordinea de zi a proiectului nr.1305. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Propunerea este acceptata.

Propunerea doamnei deputat Vitalia Pavlicenco privind includerea pe ordinea de zi a proiectului nr.442. Cine este pentru, rog sa voteze. Rezultatele va rog.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 0.

Sectorul nr. 2 6.

Sectorul nr. 3 7.

 

Domnul Marian Lupu:

13 voturi. Plenul Parlamentului nu sustine aceasta propunere.

Propunerea domnului Bondarciuc privind includerea pe ordinea de zi a proiectelor nr.4129 si nr.4458. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Propunerea este acceptata.

Propunerea domnului Afonin privind includerea proiectului nr.1074. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.

Propunerea este acceptata.

Propunerea domnului Klipii privind includerea pe ordinea de zi a proiectelor care vizeaza subiectul pe care dumnealui l-a anuntat transmiterea in direct. Nu a fost specificat numele, nu pot sa specific nici eu. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr. 1 0.

Sectorul nr. 2 8.

Sectorul nr. 3 7.

 

 

Domnul Marian Lupu:

15 voturi. Plenul Parlamentului nu sustine propunerea.

Referitor la propunerea domnului Filat eu as mentiona in felul urmator. Noi ieri am discutat, au fost doua propuneri pentru Biroul permanent: domnul Filat si domnul Bujor, deci la urmatoarea sedinta noi examinam aceste propuneri.

Stimati colegi,

Acum votul pe ansamblu. Cine este pentru aprobarea proiectului ordinilor de zi pentru perioada 8 16 mai, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Ordinea de zi este aprobata.

Stimati colegi,

Acum, citeva anunturi tehnice sau logistice care vizeaza activitatea plenului Parlamentului. Dupa cum observati, urmatoarea sedinta a plenului Parlamentului va avea loc la 8 mai, deoarece saptamina viitoare joi si vineri sint zilele de 1 si 2 mai, zile de sarbatoare, zile nelucratoare, pe care motiv saptamina viitoare Parlamentul va avea prima jumatate a saptaminii ca zile lucratoare.

Si, in acest context, profit de apropiatele Sfinte sarbatori de Pasti pentru a felicita intreg corpul de deputati in numele Prezidiului cu aceste frumoase sarbatori, la fel toti invitatii, reprezentantii mass-media. Iar prin intermediul corpului de deputati propun sa felicitam toti crestinii Republicii Moldova cu prilejul Sfintelor sarbatori de Pasti. Sa le dorim tuturor pace si bunastare in familie, multa sanatate, prosperitate, cele mai frumoase si mai sincere urari de bine si un foarte frumos la multi, multi ani. (Aplauze.)

La aceasta etapa, dragi colegi, anunt sedinta de astazi a plenului Parlamentului inchisa.

Urmatoarea sedinta va avea loc la 8 mai, la ora 10.00, ca de obicei.

Va multumesc.

 

 

Sedinta s-a incheiat la ora 10.40.

 

Stenograma a fost pregatita spre publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova