DEZBATERI
PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA
a VII-a ORDINARA – APRILIE 2008
Sedinta
din ziua de 25 aprilie 2008
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.
2. Dezbaterea si adoptarea in lectura a
doua a proiectului de Lege nr.2171 cu privire la
prevenirea si combaterea coruptiei
3. Dezbaterea si
aprobarea in prima lectura, dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a
proiectului de Lege nr.1073 privind ratificarea Conventiei
dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea
dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe
venit.
4. Dezbaterea si adoptarea
in lectura a doua a proiectului de Lege nr.389 pentru
ratificarea Acordului dintre Consiliul Ministrilor al Bosniei si Hertegovina si
guvernele altor state participante la SEECP, Misiunea Natiunilor Unite
Interimara de Administrare in Kosovo in numele Kosovo in conformitate cu rezolutia
Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite 1244 privind aranjamentele tarii
gazda pentru Secretariatul Consiliului Regional de Cooperare.
5. Dezbaterea si
aprobarea in prima lectura, dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a
proiectului de Lege nr.727 privind aprobarea Protocolului
la Acordul de Parteneriat si Cooperare (APC) dintre Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de o parte, si Republica Moldova, pe de alta
parte, privind aderarea Republicii Bulgaria si Romaniei la APC.
6. Aprobarea proiectului ordinilor de zi ale sedintelor
Parlamentului Republicii Moldova din 8 – 16 mai 2008.
Sedinta incepe la ora 10.00.
Lucrarile sint conduse de domnul Marian
LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul
Iurie Rosca, vicepresedinti ai Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor si domnilor deputati,
Buna dimineata.
Va anunt ca la lucrarile sedintei de astazi
a plenului Parlamentului, din totalul celor 101 de deputati, si-au inregistrat
prezenta 89 de deputati. Nu s-a inregistrat deputatii: Ion Varta – in delegatie;
Dumitru Braghis – la cerere; Vasile Bodisteanu, Petru Gozun, Ivan Gutu, Mihail
Mocan, Vladimir Panfilov, Boris Stepa, Veaceslav Untila, Angela Leahu, Dumitru
Diacov, Oleg Serebrian.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Buna dimineata.
Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram
Drapelul Tarii. (Se onoreaza Drapelul Tarii.)
Multumesc.
Microfonul nr.3.
Domnul Gheorghe Popa:
Mult stimate domnule Presedinte,
Din numele Fractiunii, solicit excluderea
din ordinea de zi a proiectului de Lege nr.4458. Este necesar de anumite
concretizari asupra acestui proiect de lege.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Alte propuneri la ordinea de zi?
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
Multumesc, domnule Presedinte.
Pentru stenograma. Avind in vedere ca, in
perioada sarbatorilor de Pasti 2007, sarbatorilor de Pasti 2008, am fost vizat in
4 rinduri in declaratii prezentate de reprezentantii Partidului Comunistilor, stiu
ca in marea zi inaintea Pastelui autorii acestor declaratii nu vor avea curajul
sa isi ceara scuze, eu ii scuz, dar fac urmatoarea precizare: de iertat ne iarta
pe toti numai Dumnezeu.
Stimati colegi,
In luarile mele de atitudine au fost
abordate probleme stringente in care se vizau lacunele guvernarii comuniste,
dar in nici un caz nu mi-am permis atac la persoana. Iata de ce, cu aceasta
ocazie, atentionez colegii comunisti, care isi vor permite pe viitor atac la
persoana sau vor da citire declaratiilor scrise peste drum de Marc Tcaciuc si
citite in Parlamentul Republicii Moldova, ca voi raspunde nu la general, ca in
prezent, dar voi face declaratii la persoana, unde voi aduce exemple de incalcari,
cu implicarea deputatilor Partidului Comunist.
Va multumesc.
Si pentru a nu va strica dispozitia pina la
sfirsitul sedintei, ma retrag azi de la sedinta.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Stimati colegi,
Propunerea Fractiunii Partidului Comunistilor
privind excluderea din ordinea de zi a sedintei de astazi a proiectului nr.4458,
pentru examinare suplimentara. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Subiectul mentionat este exclus.
Stimati colegi,
Acum, inainte de a incepe examinarea
subiectelor incluse pe agenda sedintei de astazi a plenului Parlamentului,
vreau sa va anunt ca astazi isi sarbatoreste ziua de nastere colegul nostru
domnul deputat Vladimir Ciobanu – 55 de ani. Sa il felicitam si sa ii dorim un
foarte, foarte frumos la multi ani. (Aplauze.)
Acum subiectele de pe ordinea de zi, stimati
colegi. Proiectul de Lege nr.2171 cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei.
Lectura a doua.
Rog Comisia.
Domnul Iurie Stoicov:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati deputati,
Onorata asistenta,
Comisia pentru securitatea nationala, aparare
si ordinea publica a examinat proiectul de Lege cu privire la prevenirea si
combaterea coruptiei si amendamentele inaintate de comisiile permanente ale
Parlamentului si de deputati pentru lectura a doua.
Proiectul nominalizat a fost aprobat la sedinta
Parlamentului in prima lectura la 21 februarie anul curent. Dupa prima lectura,
proiectul, in conformitate cu decizia Parlamentului, a fost elaborat in varianta
noua, fiind excluse compartimentele care tineau de conceptul proiectului de
lege. Proiectul in varianta noua a fost repartizat tuturor deputatilor si
autorului proiectului.
Pentru lectura a doua au parvenit 26 de
amendamente, dintre care 24 au fost acceptate de Comisie. Amendamentele si
motivul neacceptarii a doua amendamente sint expuse in sinteza amendamentelor
la proiectul de lege, care este parte componenta a raportului mentionat. Proiectul
in varianta noua a fost elaborat cu participarea organizatiei “Transparency
International Moldova”. In temeiul celor expuse, Comisia pentru securitatea nationala,
aparare si ordinea publica propune Parlamentului adoptarea proiectului de Lege
cu privire la prevenirea si combaterea coruptiei in lectura a doua cu
amendamentele expuse in sinteza.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, domnule presedinte al
comisiei.
Stimati colegi,
Va rog.
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimate domnule Stoicov,
Articolul 12, varianta noua propusa: ...
procesul politic si procesul electoral. Noi in Comisie am discutat,
amendamentul este prezent, insa redactia care se propune prin excluderea notiunii
de supraveghere, pe care am constatat-o cu totii ca este una in plus si straniu
ca sa fie supravegheata activitatea partidelor politice. Insa formula care se
propune, mi se pare, la fel, de stranie: “stabilirea regulilor de activitate si
control al partidelor politice in conformitate cu legislatia in vigoare.” Deci
legislatia in vigoare stabileste deja exact regulile si conditiile in baza carora
activeaza partidele politice.
Eu, domnule presedinte, consider ca, in
general, prezenta acestui articol este in plus in legea respectiva, deoarece
avem Lege speciala privind activitatea partidelor politice care reglementeaza
foarte clar... votata, practic, unanim in Parlamentul Republicii Moldova aceasta
lege, care sint regulile, in baza carora activeaza partidele. Iar Codul
electoral prevede foarte clar regulile care stau la baza si in baza carora are
loc activitatea in cadrul procesului electoral.
Domnul Iurie Stoicov:
Noi am examinat la sedinta Comisiei acest
amendament si, in final, am ajuns la concluzia expusa in sinteza. Vreau sa va
spun ca acest proiect de lege este o lege, s-o numim asa, cadru privind lupta
cu coruptia. Si, intr-adevar, aici se regasesc si alte notiuni din alte legi
care, dupa parerea Comisiei, trebuie sa se regaseasca. De aceea, eu nu pot acum
sa accept aceasta propunere, fiindca cred ca este bine venit ca ea totusi a
generalizat acea propunere, dar oricum trebuie sa se regaseasca in lege.
Domnul Vladimir Filat:
Bine. Insa nu poate sa existe o norma legala
cu asemenea continut: “Stabilirea regulilor de activitate si control al
partidelor politice in conformitate cu legislatia in vigoare.”
Domnul Iurie Stoicov:
Da, in ceea ce priveste...
Domnul Vladimir Filat:
Articolul 12, legea noua. Au propus o
varianta noua.
Domnul Iurie Stoicov:
Este in sinteza articolul 12, litera a).
Asta ce este legat de problema coruptiei, altceva nimic.
Domnul Vladimir Filat:
Nu, eu inteleg. Deci ca si expunere nu
poarta caracter normativ.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Sa vedem la aceasta parte a textului
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
Va multumesc.
Eu cred ca, in acest caz, noi putem sa
concretizam, deoarece in contextul Legii cu privire la combaterea coruptiei se
poate de vorbit despre stabilirea regulilor de activitate financiara, in sensul
acela ce este legat de finantarea activitati partidelor, pentru a exclude
elementele respective.
Domnul Vladimir Filat:
Corect. In acest caz, avem un obiect foarte
clar, nu lasam o notiune foarte larga fara a avea obiectul controlului
respectiv.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Domnule Turcan,
Aveti, cumva, o propunere de redactie.
Domnul Vladimir Filat:
A si propus.
Domnul Vladimir Turcan:
Eu, daca se poate, vreo 30 de secunde, da.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Microfonul nr.2.
Domnul Vadim Misin:
Ńďŕńčáî. Ňóň ěîćíî äîďîëíčňü îäíčě ńëîâîě “ŕíňčęîđóďöčîííűé”. Â äŕííîé ôđŕçĺ čçëîćčňü: “Ŕíňčęîđóďöčîííűé ęîíňđîëü”. Ňîăäŕ ěű ďđĺäďîëîćčě, ÷ňî ýňîň öĺíňđ íĺ îńóůĺńňâë˙ĺň ęîíňđîëü ďŕđňčč
ęŕę ďîëčňč÷ĺńęîé ĺäčíčöű č ĺĺ ďîëčňč÷ĺńęîé äĺ˙ňĺëüíîńňč, ŕ ňîëüęî
ŕíňčęîđóďöčîííűé ęîíňđîëü. Ňî ĺńňü, ýňî č áóäĺň ăëŕâíűě îáđŕçîě ôčíŕíńîâűé
ęîíňđîëü.
Domnul Iurie Stoicov:
Si va cuprinde tocmai problema financiara.
Domnul Marian Lupu:
Atunci, domnule Stoicov, cum ar suna intr-o
redactie definitiva?
Domnul Iurie Stoicov:
Noi o sa redactam tocmai in sensul care s-a
expus domnul Misin.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Presedinte,
Imi cer scuze, daca se accepta ca si
principiu ca urmeaza sa definim exact ca aceasta actiune sa aiba un obiect
foarte clar si s-a referit si domnul Turcan, ce tine de controlul asupra
activitatii economico-financiare, atunci la definitivare, la redactare o sa
stabilim exact cum.
Domnul Marian Lupu:
Deci eu am sentimentul ca pe principiu toata
lumea a cazut de acord, nu?
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
Multumesc.
Noi, printre altele, in Legea cu privire la
activitatea partidelor politice, in special, am stabilit care este competenta
Centrului. De exemplu, in cazul in care va fi stabilita o incalcare a legislatiei
financiare in activitatea partidelor, deci se implica si Centrul. De aceea,
esenta este anume aceasta, ca este vorba de control si supravegherea activitatii
anume financiare a partidelor. Si redactia respectiva vom corela cu continutul
Legii cu privire la partide si atunci cred ca intrebarea poate fi eliminata.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
O precizare, domnule Presedinte, importanta.
Cind am votat Legea privind partidele politice, noi am discutat, daca va aduceti
aminte, in detalii acel articol 30, care reglementeaza cine are acces in
controlul asupra activitatii partidelor politice. Si expres am stabilit in
legislatie ca la capitolul “Control” la activitatea partidelor politice il are
Curtea de Conturi in cazul finantarii de la buget, ce tine de banii bugetari,
iar in rest – Ministerul Finantelor prin intermediul structurilor subordonate.
Deci si acesta a fost scopul votarii, ca organele de forta sa nu aiba acces in
activitatea partidelor politice.
Si daca este, cum a spus domnul presedinte,
in acest caz facem trimitere la Legea privind partidele politice sub aspectul
care a mentionat, de fapt, domnul Misin.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Deci, concluzionam, cadem de acord pe
acest principiu, pe aceasta idee si ramine, in momentul redactarii, dupa
procedura de vot, sa fie formulata concret aceasta idee.
Microfonul nr.5.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Vreau sa fac si eu citeva precizari. Uitati-va,
chiar alaltaieri, am examinat in Comisia pentru politica externa si integrare
europeana un proiect de lege, propus de deputatii din “Alianta «Moldova Noastra»”,
legat de delimitarea patrimoniului intre administratia publica centrala si locala.
Si principala obiectie, care a fost expusa si, intr-un fel, parca a fost
respins proiectul de lege, a fost ca aici se intrunesc prevederi din mai multe
legi si, intr-un fel, ca este o compilatie, o concentratie de prevederi.
Prin urmare, daca se spune asa intr-un caz,
cum putem sa acceptam acest lucru in alt caz? Cum putem sa aplicam aceste duble
standarde? Ca au fost colegi la sedinta. Deci, acesta e primul lucru pe care am
vrut sa-l spun.
Al doilea lucru. Eu totusi as vrea sa va
dau un sfat, nu pregatiti niciodata legi impotriva cuiva, pentru ca se intorc impotriva
celui care le preconizeaza impotriva cuiva. Acesta este un sfat care, va rog, sa
tineti cont, pentru ca o sa-l simtiti pe urma.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Cel putin la subiectul precedent, eu
cred ca noi am ajuns la un numitor comun si ideea este ca se face referinta
exact in modul in care in Legea privind partidele politice aceasta idee este
exprimata. Si atunci asiguram coerenta acestor abordari.
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Eu vin la acelasi articol 12. Cum se
intercaleaza aici acel moment cind unele partide, liderul de partid creeaza o
fundatie si sub aripa acestei fundatii, care activeaza in acelasi sediu cu
sediul partidului, fuge si face o coruptie foarte clara, dar legea ii permite, in
acest caz, sa se ascunda? Iata, exact aici am putea, la articolul 12, sa nu uitam
si de aceste momente.
Domnul Iurie Stoicov:
Daca fuge, trebuie sa se intoarca inapoi.
Doamna Valentina Cusnir:
Pai, trebuie prin lege sa il intoarcem.
Domnul Iurie Stoicov:
Nu, nu.
Doamna Valentina Cusnir:
Si aici este o poarta foarte larga pentru
coruptie anume ascunderea sub aceste fundatii, fara membri, dar cu multi bani, si
cu masini, si cu alte, da. Si trecerea peste vama fara impozite si multe alte
lucruri, si coruperea alegatorilor.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Alte propuneri? Nu sint.
Domnule Stoicov,
Va multumesc.
Stimati colegi,
In conditiile raportului Comisiei de
profil, plus, tinind cont de rezultatele discutiilor desfasurate in cadrul
plenului Parlamentului de astazi cu referinta la articolul respectiv, ma refer
aici la dezbaterile la care au participat domnul Filat, domnul Misin, domnul Turcan,
si tinind cont de acele intelegeri pe care le-am facut si la care am ajuns,
supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.2171. Cine
este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 29.
Sectorul nr. 2 – 29.
Sectorul nr. 3 – 5.
Domnul Marian Lupu:
5 voturi sectorul nr.3. 63 de voturi “pro”.
Impotriva? Un vot.
In conditiile acestui bilant al exercitiului
de vot, constat ca proiectul de Lege nr.2171 este adoptat in a doua lectura.
Proiectul de Lege nr.1073 privind
ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Republicii
Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit.
Prezinta Guvernul.
Domnul Ion Sturzu – viceministru al finantelor:
Buna ziua. Voi prezenta acest proiect de
lege.
Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,
Onorat Parlament,
Conventia dintre Guvernul Republicii
Moldova si Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitul pe venit a fost semnata la
Nicosia la 28 ianuarie 2008.
Conventia nominalizata este incheiata in
baza modelului organizat de colaborare si dezvoltare economica al Conventiei
fiscale si are ca scop dezvoltarea relatiilor economice dintre Republica
Moldova si Republica Cipru atit in domeniul eliminarii dublei impuneri a
persoanelor fizice si juridice, cit si in scopul atragerii investitiilor straine.
Incheierea Conventiei nominalizate va
consolida cadrul juridic existent si va avea un impact pozitiv asupra impulsionarii
relatiilor bilaterale moldo-cipriote in diverse domenii. Prevederile Conventiei
sint compatibile cu normele juridice internationale aferente domeniului
respectiv si ratificarea acesteia nu necesita modificarea actelor normative
interne sau adoptarea actelor normative noi.
Dat fiind faptul ca ratificarea acestei Conventii
va avea consecinte benefice in cele mai diverse domenii ale colaborarii
moldo-cipriote si va servi drept baza a dezvoltarii mai eficiente a sectorului
financiar si fiscal, solicit sa sustineti ratificarea nominalizata.
Domnul Marian Lupu:
Domnule viceministru,
Va multumesc.
Stimati colegi,
Intrebari? Nu sint.
Domnule Sturzu,
Multumesc.
Rog Comisia.
Domnul Vasile Iovv:
Stimate domnule Presedinte,
Onorat Parlament,
Comisia pentru politica externa si
integrare europeana a examinat prezentul proiect de lege si constata urmatoarele.
Conventia semnata la Nicosia la 28 ianuarie 2008 are drept scop crearea unui
sistem coordonat de raporturi fiscale dintre Republica Moldova si Republica
Cipru, contribuind astfel la dezvoltarea cooperarii economice bilaterale.
Comisiile permanente si Directia juridica a
Aparatului Parlamentului au prezentat avizele pozitive, pronuntindu-se pentru
ratificarea instrumentului mentionat. Luind in considerare cele expuse, Comisia
pentru politica externa si integrare europeana propune aprobarea proiectului de
Lege privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Republicii Moldova si
Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea
evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit in prima lectura si adoptarea
acestuia in lectura a doua.
Domnul Marian Lupu:
Domnule Iovv,
Va multumesc.
Microfonul nr.4.
Domnul Valeriu Guma:
Am o intrebare catre autori. Poate domnul
Iovv ne spune, sau poate autorii. Dupa cite cunoastem, Cipru este membru al
Uniunii Europene, este o tara care se dezvolta foarte bine, este un proiect de
lege pe care noi il sustinem. Dar, totodata, vreau sa va intreb, caci in multe
acte normative care reglementeaza regulile din sistemul bancar, sistemul
anticoruptie, chestii, Cipru mai este ca o zona de offshore. Daca noi facem
lucrurile care trebuie sa le facem votind aceste acorduri, ar fi bine sa avem o
claritate si in acest lucru. Fiindca Ciprul nu mai este o zona de offshore.
Adica, pina astazi este in lista tarilor care este in zona de offshore. Cred ca
ar fi bine sa ne ajustam la toate si s-o scoatem odata si odata.
Domnul Vasile Iovv:
Domnule Guma,
Poate o sa dee raspuns domnul, dar eu vreau
sa va spun ca de aceasta intrebare se ocupa altii.
Domnul Valeriu Guma:
Cum?
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.1.
Domnul Ion Sturzu:
Daca imi permiteti. Intr-adevar, Ciprul a
fost exclus din lista neagra a statelor cu legislatie fiscala daunatoare in
anul 2000. Deci Guvernul Republicii Moldova a promovat aceasta Conventie in
vederea facilitarii activitatii atit a agentilor economici din Republica Moldova,
cit si a celor straini. Si eu cred ca imaginea acestei tari poate fi schimbata si
se schimba in dependenta de politica care se duce in aceasta tara. Si noi nu
putem sa anticipam careva lucruri, sa facem careva actiuni care, de fapt, nu sint
recunoscute, cred eu, pe arena mondiala.
Domnul Valeriu Guma:
Domnule viceministru,
Este vorba ca ei isi fac politica normal.
Noi, in tara noastra, trebuie sa excludem Republica Cipru, care spuneti ca din
2000... dar, practic, astazi ea este si in ziua de azi ca tara din zona de offshore.
Aceasta este rugamintea.
Domnul Marian Lupu:
Stimate coleg,
Eu cred ca da, e un subiect care necesita
examinare. Daca nu gresesc eu, e un subiect mai mult pe seama Bancii Nationale,
cu care ar trebui de tratat acest subiect. Si daca este necesar, cred ca trebuie
sa faceti si o interpelare in acest sens.
Domnule viceministru,
Va multumesc.
Stimati colegi,
Proiectul de Lege nr.1073, lectura intii.
Cine este pentru aprobarea acestui proiect in prima lectura, rog sa voteze.
Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.1073 este aprobat in prima
lectura.
Fractiunile parlamentare? Lectura a doua?
De acord.
Stimati colegi,
In conditiile raportului Comisiei de profil,
supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.1073. Cine
este pentru, rog sa voteze,? Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 29.
Sectorul nr. 2 – 30.
Sectorul nr. 3 – 13.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Stimati colegi,
72 de voturi “pro”. Impotriva? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.1073 este adoptat in lectura
a doua.
Proiectul de Lege pentru ratificarea
Acordului... Are un titlu foarte lung. Proiectul de Lege nr.389, lectura a doua.
Rog Comisia.
Domnul Vasile Iovv:
Stimate domnule Presedinte,
Onorat Parlament,
Comisia a examinat pentru a doua lectura
prezentul proiect de lege si constata urmatoarele. Pentru a fi aprobat in
lectura a doua s-au exprimat unele obiectii cu caracter redactional. Astfel,
domnul deputat Dumitru Braghis a propus de a introduce in denumirea Acordului
descifrarea abrevierii SEECP si anume Procesul de cooperare in Europa de
Sud-Est.
Referitor la aceasta propunere, mentionam
urmatoarele. Acordul a fost semnat intr-un exemplar original in limba engleza.
Proiectul de lege este insotit de copia de pe certificatul originalului in
limba engleza si de copia certificata a traducerii oficiale a textului Acordului
in limba moldoveneasca, al carui original este depozitat la arhiva tratatelor
Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene al Republicii Moldova.
Atit in original, cit si in traducerea
oficiala a Acordului figureaza doar sintagma “guvernele altor state,
participante la SEECP”.
In aceste conditii, Comisia considera
inoportuna modificarea titlului Acordului in actul de ratificare. Tinind cont
de cele expuse, Comisia pentru politica externa si integrare europeana propune
Parlamentului adoptarea proiectului de lege in lectura a doua.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc, domnule vicepresedinte al
comisiei.
Alte propuneri, intrebari? Nu sint.
Va multumesc.
Stimati colegi,
In conditiile raportului Comisiei de profil
supun votului adoptarea in lectura a doua a proiectului de Lege nr.389. Cine
este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 29.
Sectorul nr. 2 – 30.
Sectorul nr. 3 – 13.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
72 de voturi “pro”. “Impotriva”? Zero
voturi.
Proiectul de Lege nr.389 este adoptat in
lectura a doua.
Proiectul de Lege nr.727. Initiativa Sefului
Statului. Prezinta doamna Eugenia Kistruga, viceministru al afacerilor externe si
integrarii europene.
Doamna Eugenia Kistruga – viceministru al afacerilor externe si integrarii
europene:
Mult stimate domnule Presedinte,
Mult stimati deputati,
Onorata asistenta,
Acordul de parteneriat si cooperare, dupa
cum cunoasteti, reprezinta baza juridica a relatiilor dintre Republica Moldova si
Uniunea Europeana. Protocolul Acordului de parteneriat si cooperare este indreptat,
ca si Acordul propriu-zis, spre favorizarea si asigurarea bazei pentru
colaborare in domeniul legislativ, economic, social, financiar si cultural,
precum si spre sustinerea eforturilor Republicii Moldova de consolidare a
democratiei, de dezvoltare a economiei si de finalizare a tranzitiei sale la
economia de piata.
Prevederile Protocolului in cauza nu
contravin prevederilor altor tratate internationale in vigoare pentru Republica
Moldova, precum si cadrului juridic national. Incheierea prezentului Protocol
nu atrage dupa sine adoptarea unor acte legislative noi si nici nu modifica
cele existente. Aplicarea prezentului Acord nu implica careva cheltuieli
financiare pentru Republica Moldova.
In lumina celor expuse, Ministerul
Afacerilor Externe si Integrarii Europene roaga respectuos aprobarea acestui
proiect de lege si astfel va fi pus in aplicare imediat dupa intrarea in
vigoare a acestuia.
Mersi mult.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc, doamna viceministru.
Intrebari, stimati colegi? Nu sint.
Multumesc.
Rog Comisia.
Domnul Vasile Iovv:
Stimate domnule Presedinte,
Onorat Parlament,
Comisia pentru politica externa si
integrare europeana a examinat prezentul proiect de lege si constata urmatoarele.
Parteneriatul dintre Republica Moldova si noile state care au aderat la Uniunea
Europeana, Romania si Bulgaria, stabilit prin Protocol, au stabilit baza pentru
colaborare in domeniile legislativ, economic, politic, social, financiar si
cultural, precum si sustinerea eforturilor Republicii Moldova de consolidare a
democratiei, de dezvoltare a economiei.
Aderarea la Protocol nu va implica
modificarea legislatiei nationale. Comisiile permanente si Directia juridica au
sustinut adoptarea proiectului de lege.
Pornind de la cele mentionate, in temeiul articolului
12 alineatul (1) din Legea privind tratatele internationale ale Republicii
Moldova, Comisia propune Parlamentului aderarea la Protocol prin adoptarea
proiectului de lege in a doua lectura.
Domnul Marian Lupu:
Da, multumesc, domnule vicepresedinte.
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Filat:
Va multumesc, domnule Presedinte.
Stimate domnule vicepresedinte,
Articolul 6 al Acordului: “Prezentul Protocol
este redactat in doua exemplare in limbile tuturor tarilor” si incheiem acest
text, dupa suedeza si moldoveneasca. “Textele in fiecare limba fiind egal
autentice”. Spuneti, va rog frumos, nu cunoasteti: in limba moldoveneasca din
ce limba a fost tradus? Din romaneasca, din suedeza? Din germana, da? Nu, daca
cunoasteti. Daca nu cunoasteti, atunci...
Domnul Vasile Iovv:
Eu nu cunosc, dar...
Domnul Vladimir Filat:
Dar oricum a fost tradus din limba romana,
probabil, in moldoveneasca, da?
Domnul Vasile Iovv:
Probabil.
Domnul Vladimir Filat:
Probabil.
Domnul Vasile Iovv:
Dar ce, doriti in limba franceza?
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Domnule Iovv,
Va multumesc.
Stimati colegi,
In aceste conditii, voi supune votului
aprobarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.727. Cine este pentru, rog sa
voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.727 este aprobat in
prima lectura.
Fractiunile, lectura a doua? De acord? De
acord. Cine este pentru adoptarea acestui proiect in lectura a doua, rog sa
voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 29.
Sectorul nr. 2 – 29.
Sectorul nr. 3 – 13.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
71 de voturi. Impotriva? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.727 este adoptat in lectura
a doua.
Stimati colegi,
Proiectul ordinii de zi pentru perioada 8 –
16 mai.
Microfonul nr. 4.
Doamna Valentina Cusnir:
Vreau sa intreb Biroul permanent si i-as
solicita un raspuns in scris. Dupa ce va examina inca o data, de ce nu este
inclus in ordinea de zi proiectul nr.1603 din mai 2006, care de doua ori a fost
inclus in ordinea de zi, retras de Fractiunea comunistilor si nu mai este
inclus. Proiectul nr. 4072 din noiembrie 2007 care trebuia examinat in regim de
urgenta. Proiectul nr. 111 din ianuarie 2006 nici nu este in lista proiectelor
intrate in Parlament. Proiectul nr. 1702 sau 1705, nu mai tin minte, din mai
2006. Solicit respectuos ca Biroul permanent, care are salarii foarte mari si
trebuie sa examineze, sa se trudeasca putin, sa examineze aceste intrebari si sa
imi dea un raspuns in scris.
Multumesc mult.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Fiti atenti, eu nu am anuntat Ora
guvernului. Deci noi lucram asupra proiectului ordinii de zi.
Microfonul nr. 3.
Domnul Iurie Stoicov:
Va multumesc, domnule Presedinte.
Din numele Comisiei pentru securitatea nationala,
aparare si ordinea publica propun sa fie inclus in ordinea de zi pe urmatoarele
doua saptamini proiectul de Lege privind conceptia securitatii nationale cu
nr.1305.
Domnul Marian Lupu:
1305. Am luat act.
Microfonul nr.5.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Stimati colegi,
Acum, recent, reprezentanti din opozitie au
rugat sa stabiliti o sedinta a Biroului permanent si sa luati toate proiectele
de legi inaintate de opozitie si sa vedeti pe care totusi incercati, aveti
curajul sa le promovati? Chit ca nu le veti aproba sau nu veti vota pentru ele.
Le veti respinge. Dar ati promis acest lucru. Ma intereseaza daca ati pus pe
rol chestiunea. Si eu m-am saturat de acum sa va intreb cind aveti de gind sa
puneti pe ordinea de zi proiectul de Hotarire cu nr.442 privind condamnarea
crimelor regimului comunist. Eu n-am raspuns.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Presedinte,
O rugaminte cu referinta la aceea ce vorbeam
ieri. Legea privind protectia animalelor si Legea privind modul de tinere si
protectie a animalelor de companie. Colegul nostru Cubreacov ieri a scos in
evidenta inca o data aceasta problema pe care o avem la capitolul “situatia
animalelor fara companie si nu numai, fara stapin”. Rugamintea este ca, in
aceasta perioada 8 – 16 mai sa fie totusi votata in prima lectura, ca, ulterior,
sa avem posibilitatea sa votam o lege in lectura finala, care sa reglementeze
acest domeniu, de altfel foarte important. Ca eu va multumesc foarte mult si va
rog.
Domnul Marian Lupu:
Care sint, aveti cumva numerele de inregistrare
a acestor doua proiecte?
Domnul Vladimir Filat:
Numerele nu le retin, dar legile au
denumirile: “Legea privind protectia animalelor” si “Legea privind modul de tinere
si protectie a animalelor de companie”. Va rog foarte mult.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 3.
Domnul Nicolae Bondarciuc:
Ieri a fost aminat proiectul nr.4129. Eu va
rog sa includem pe doua saptamini din 8 si 16 si nr.4458.
Domnul Marian Lupu:
4129? Cu antimonopolul si nr.4458.
Microfonul nr. 2.
Domnul Dmitri Todoroglo:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule Presedinte,
Dumneavoastra ati anuntat ieri asupra
nr.803.
Domnul Marian Lupu:
Nr. 803 ca s-a miscat, da.
Domnul Dmitri Todoroglo:
In urmatoarea saptamina sa fie inclus tot.
Domnul Marian Lupu:
Este inclus cu nr.21 pe ordinea de zi in
proiect.
Microfonul nr. 4.
Domnul Igor Klipii:
Domnule Presedinte,
Eu as vrea sa sustin initiativa doamnei Pavlicenco
care se referea la initiativa domnului Diacov. Ea a uitat, probabil, cine este
autorul. Ca, intr-adevar, Parlamentul sa revina sau sa instituie practica unei sedinte
dedicate proiectelor opozitiei. Este o idee buna. Si, in acest context, am incercat
sa abordez ieri un subiect si vreau sa revin la el, fiindca nu stiu care este
modalitatea de solutionare. Ma refer la transmisiunea in direct a sedintelor
Parlamentului.
In discutiile care au avut loc pe acest
subiect s-a specificat ca ar fi bine sa existe sau niste modificari ale
Regulamentului sau interpretari ale lui. Noi am facut aceste initiative care
permit sau modificarea Regulamentului, sau completarea lui, pentru a permite
celor care doresc din bani proprii sa transmita in direct sedintele Parlamentului.
Si solicit ca in planul de activitate in ordinea de zi a Parlamentului pentru saptaminile
care urmeaza sa includem si acest subiect.
Domnul Marian Lupu:
Da, microfonul nr. 3.
Domnul Alim Afonin:
Multumesc, domnule Presedinte.
Se propune, din numele Comisiei pentru administratia
publica, ecologie si dezvoltarea teritoriului de a introduce in ordinea de zi
proiectul de Lege nr.1074 pentru lectura a doua amendarea Legii nr.439 regnul
animal.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Va multumesc pentru propunerile inaintate.
Le voi supune, conform normelor regulamentare, votului plenului Parlamentului.
Propunerea doamnei deputat Valentina Cusnir
privind includerea pe ordinea de zi a proiectelor nr.1603, nr.4072, nr.111 si nr.1702
sau 05. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 2.
Sectorul nr. 3 – 6.
Domnul Marian Lupu:
8 voturi. Plenul Parlamentului nu a sustinut
aceasta propunere.
Propunerea inaintata de domnul presedinte al
comisiei Stoicov privind includerea pe ordinea de zi a proiectului nr.1305.
Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Propunerea este acceptata.
Propunerea doamnei deputat Vitalia
Pavlicenco privind includerea pe ordinea de zi a proiectului nr.442. Cine este
pentru, rog sa voteze. Rezultatele va rog.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 6.
Sectorul nr. 3 – 7.
Domnul Marian Lupu:
13 voturi. Plenul Parlamentului nu sustine
aceasta propunere.
Propunerea domnului Bondarciuc privind
includerea pe ordinea de zi a proiectelor nr.4129 si nr.4458. Cine este pentru,
rog sa voteze. Majoritatea.
Va multumesc.
Propunerea este acceptata.
Propunerea domnului Afonin privind
includerea proiectului nr.1074. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Propunerea este acceptata.
Propunerea domnului Klipii privind
includerea pe ordinea de zi a proiectelor care vizeaza subiectul pe care
dumnealui l-a anuntat – transmiterea in direct. Nu a fost specificat numele, nu
pot sa specific nici eu. Cine este pentru, rog sa voteze. Rog rezultatele.
Numaratorii:
Sectorul nr. 1 – 0.
Sectorul nr. 2 – 8.
Sectorul nr. 3 – 7.
Domnul Marian Lupu:
15 voturi. Plenul Parlamentului nu sustine
propunerea.
Referitor la propunerea domnului Filat eu as
mentiona in felul urmator. Noi ieri am discutat, au fost doua propuneri pentru
Biroul permanent: domnul Filat si domnul Bujor, deci la urmatoarea sedinta noi
examinam aceste propuneri.
Stimati colegi,
Acum votul pe ansamblu. Cine este pentru
aprobarea proiectului ordinilor de zi pentru perioada 8 – 16 mai, rog sa voteze.
Majoritatea.
Va multumesc.
Ordinea de zi este aprobata.
Stimati colegi,
Acum, citeva anunturi tehnice sau logistice
care vizeaza activitatea plenului Parlamentului. Dupa cum observati, urmatoarea
sedinta a plenului Parlamentului va avea loc la 8 mai, deoarece saptamina
viitoare joi si vineri sint zilele de 1 si 2 mai, zile de sarbatoare, zile
nelucratoare, pe care motiv saptamina viitoare Parlamentul va avea prima jumatate
a saptaminii ca zile lucratoare.
Si, in acest context, profit de apropiatele
Sfinte sarbatori de Pasti pentru a felicita intreg corpul de deputati in numele
Prezidiului cu aceste frumoase sarbatori, la fel toti invitatii, reprezentantii
mass-media. Iar prin intermediul corpului de deputati propun sa felicitam toti
crestinii Republicii Moldova cu prilejul Sfintelor sarbatori de Pasti. Sa le
dorim tuturor pace si bunastare in familie, multa sanatate, prosperitate, cele
mai frumoase si mai sincere urari de bine si un foarte frumos la multi, multi
ani. (Aplauze.)
La aceasta etapa, dragi colegi, anunt sedinta
de astazi a plenului Parlamentului inchisa.
Urmatoarea sedinta va avea loc la 8 mai, la
ora 10.00, ca de obicei.
Va multumesc.
Sedinta s-a incheiat la ora 10.40.
Stenograma a fost pregatita spre
publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.