NOI, reprezentantii plenipotentiari ai poporului Republicii Moldova, deputati in Parlament,
PORNIND de la aspiratiile seculare ale poporului de a trai intr-o tara suverana, exprimate prin proclamarea independentei Republicii Moldova,
AVIND in vedere continuitatea statalitatii poporului moldovenesc in contextul istoric si etnic al devenirii lui ca natiune,
NAZUIND spre satisfacerea intereselor cetatenilor de alta
origine etnica, care impreuna cu moldovenii constituie poporul
Republicii Moldova,
CONSIDERIND statul de drept, pacea civica, democratia,
demnitatea omului, drepturile si libertatile lui, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul
politic valori supreme,
FIIND CONSTIENTI de responsabilitatea si obligatiile noastre
fata de generatiile precedente, actuale si viitoare,
REAFIRMIND devotamentul nostru fata de valorile general-
umane, dorinta de a trai in pace si buna intelegere cu toate
popoarele lumii conform principiilor si normelor unanim
recunoscute ale dreptului international,
adoptam Constitutia Republicii Moldova, declarind-o LEGE
SUPREMA A SOCIETATII SI A STATULUI.
Titlul I
PRINCIPII GENERALE
Articolul 1
Statul Republica Moldova
(1) Republica Moldova este un stat suveran si independent, unitar
si indivizibil.
(2) Forma de guvernamint a statului este republica.
(3) Republica Moldova este un stat de drept, democratic, in care
demnitatea omului, drepturile si libertatile lui, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sint garantate.
Articolul 2
Suveranitatea si puterea de stat
(1) Suveranitatea nationala apartine poporului Republicii Moldova,
care o exercita in mod direct si prin organele sale reprezentative, in formele
stabilite de Constitutie.
(2) Nici o persoana particulara, nici o parte din popor, nici un
grup social, nici un partid politic sau o alta formatiune obsteasca nu poate
exercita puterea de stat in nume propriu. Uzurparea puterii de stat constituie
cea mai grava crima impotriva poporului.
Articolul 3
Teritoriul
(1) Teritoriul Republicii Moldova este inalienabil.
(2) Frontierele tarii sint consfintite prin lege organica,
respectindu-se principiile si normele unanim recunoscute ale dreptului
international.
Articolul 4
Drepturile si libertatile omului
(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
omului se interpreteaza si se aplica in concordanta cu Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Republica
Moldova este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele
privitoare la drepturile fundamentale ale omului la care Republica Moldova este
parte si legile ei interne, prioritate au reglementarile internationale.
Articolul 5
Democratia si pluralismul politic
(1) Democratia in Republica Moldova se exercita in conditiile
pluralismului politic, care este incompatibil cu dictatura si cu
totalitarismul.
(2) Nici o ideologie nu poate fi instituita ca ideologie oficiala
a statului.
Articolul 6
Separatia si colaborarea puterilor
In Republica Moldova puterea legislativa, executiva si
judecatoreasca sint separate si colaboreaza in exercitarea prerogativelor ce le
revin, potrivit prevederilor Constitutiei.
Articolul 7
Constitutia, Lege Suprema
Constitutia Republicii Moldova este Legea ei Suprema. Nici o lege
si nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constitutiei nu are
putere juridica.
Articolul 8
Respectarea dreptului international si a
tratatelor internationale
(1) Republica Moldova se obliga sa respecte Carta Organizatiei Natiunilor
Unite si tratatele la care este parte, sa-si bazeze relatiile cu alte state pe
principiile si normele unanim recunoscute ale dreptului international.
(2) Intrarea in vigoare a unui tratat international continind
dispozitii contrare Constitutiei va trebui precedata de o revizuire a acesteia.
Articolul 9
Principiile fundamentale privind proprietatea
(1) Proprietatea este publica si privata. Ea se constituie din
bunuri materiale si intelectuale.
(2) Proprietatea nu poate fi folosita in detrimentul drepturilor,
libertatilor si demnitatii omului.
(3) Piata, libera initiativa economica, concurenta loiala sint
factorii de baza ai economiei.
Articolul 10
Unitatea poporului si dreptul la identitate
(1) Statul are ca fundament unitatea poporului Republicii Moldova.
Republica Moldova este patria comuna si indivizibila a tuturor
cetatenilor sai.
(2) Statul recunoaste si garanteaza dreptul tuturor cetatenilor la
pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale,
lingvistice si religioase.
Articolul 11
Republica Moldova, stat neutru
(1) Republica Moldova proclama neutralitatea sa permanenta.
(2) Republica Moldova nu admite dislocarea de trupe militare ale
altor state pe teritoriul sau.
Articolul 12
Simbolurile statului
(1) Republica Moldova are drapel, stema si imn.
(2) Drapelul de Stat al Republicii Moldova este tricolor. Culorile
sint dispuse vertical, in ordinea urmatoare, incepind de la lance: albastru, galben,
rosu. In centru, pe fisia de culoare galbena, este imprimata Stema de Stat a
Republicii Moldova.
(3) Stema de Stat a Republicii Moldova reprezinta un scut taiat pe
orizontala avind in partea superioara cromatica rosie, in cea inferioara - albastra,
incarcat cu capul de bour avind intre coarne o stea cu opt raze. Capul de bour
este flancat in dreapta de o roza cu cinci petale, iar in stinga de o semiluna
conturnata. Toate elementele reprezentate in scut sint de aur (galbene). Scutul
este plasat pe pieptul unei acvile naturale purtind in cioc o cruce de aur
(acvila cruciata) si tinind in gheara dreapta o ramura verde de maslin, iar in
cea stinga un sceptru de aur.
(4) Imnul de Stat al Republicii Moldova se stabileste prin lege
organica.
(5) Drapelul, stema si imnul sint simbolurile de stat ale
Republicii Moldova si sint ocrotite de lege.
Articolul 13
Limba de stat, functionarea celorlalte limbi
(1) Limba de stat a Republicii Moldova este limba moldoveneasca,
functionind pe baza grafiei latine.
(2) Statul recunoaste si protejeaza dreptul la pastrarea, la
dezvoltarea si la functionarea limbii ruse si a altor limbi vorbite pe
teritoriul tarii.
(3) Statul faciliteaza studierea limbilor de circulatie
internationala.
(4) Modul de functionare a limbilor pe teritoriul Republicii
Moldova se stabileste prin lege organica.
Articolul 14
Capitala
Capitala Republicii Moldova este orasul Chisinau.
Titlul II
DREPTURILE, LIBERTATILE SI INDATORIRILE FUNDAMENTALE
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Articolul 15
Universalitatea
Cetatenii Republicii Moldova beneficiaza de drepturile si de
libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile
prevazute de acestea.
Articolul 16
Egalitatea
(1) Respectarea si ocrotirea persoanei constituie o indatorire primordiala
a statului.
(2) Toti cetatenii Republicii Moldova sint egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara deosebire de rasa, nationalitate, origine etnica,
limba, religie, sex, opinie, apartenenta politica, avere sau de origine
sociala.
Articolul 17
Cetatenia Republicii Moldova
(1) Cetatenia Republicii Moldova se dobindeste, se pastreaza ori
se pierde in conditiile prevazute de legea organica.
(2) Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de cetatenia sa si
nici de dreptul de a-si schimba cetatenia.
Articolul 18
Protectia cetatenilor Republicii Moldova
(1) Cetatenii Republicii Moldova beneficiaza de protectia statului
atit in tara, cit si in strainatate.
(2) Cetatenii Republicii Moldova nu pot fi extradati sau expulzati
din tara.
Articolul 19
Statutul juridic al cetatenilor straini si al apatrizilor
(1) Cetatenii straini si apatrizii au aceleasi drepturi si
indatoriri ca si cetatenii Republicii Moldova, cu exceptiile stabilite de lege.
(2) Cetatenii straini si apatrizii pot fi extradati numai in baza
unei conventii internationale, in conditii de reciprocitate sau in temeiul
hotaririi instantei de judecata.
(3) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii,
cu respectarea tratatelor internationale la care Republica Moldova este parte.
Articolul 20
Accesul liber la justitie
(1) Orice persoana are dreptul la satisfactie efectiva din partea
instantelor judecatoresti competente impotriva actelor care violeaza
drepturile, libertatile si interesele sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi accesul la justitie.
Articolul 21
Prezumtia nevinovatiei
Orice persoana acuzata de un delict este prezumata nevinovata pina
cind vinovatia sa va fi dovedita in mod legal, in cursul unui proces judiciar public,
in cadrul caruia i s-au asigurat toate garantiile necesare apararii sale.
Articolul 22
Neretroactivitatea legii
Nimeni nu va fi condamnat pentru actiuni sau omisiuni care, in
momentul comiterii, nu constituiau un act delictuos. De asemenea, nu se va aplica
nici o pedeapsa mai aspra decit cea care era aplicabila in momentul comiterii
actului delictuos.
Articolul 23
Dreptul fiecarui om de a-si cunoaste drepturile si indatoririle
(1) Fiecare om are dreptul sa i se recunoasca personalitatea
juridica.
(2) Statul asigura dreptul fiecarui om de a-si cunoaste drepturile
si indatoririle. In acest scop statul publica si face accesibile toate legile
si alte acte normative.
Capitolul II
DREPTURILE SI LIBERTATILE FUNDAMENTALE
Articolul 24
Dreptul la viata si la integritate fizica si psihica
(1) Statul garanteaza fiecarui om dreptul la viata si la
integritate fizica si psihica.
(2) Nimeni nu va fi supus la torturi, nici la pedepse sau
tratamente crude, inumane ori degradante.
(3) Pedeapsa cu moartea este abolita. Nimeni nu poate fi condamnat
la o asemenea pedeapsa si nici executat .
Articolul 25
Libertatea individuala si siguranta persoanei
(1) Libertatea individuala si siguranta persoanei sint
inviolabile.
(2) Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sint
permise numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Retinerea nu poate depasi 72 de ore.
(4) Arestarea se face in temeiul unui mandat, emis de judecator, pentru
o durata de cel mult 30 de zile. Asupra legalitatii mandatului se poate depune
recurs, in conditiile legii, in instanta judecatoreasca ierarhic superioara.
Termenul arestarii poate fi prelungit numai de catre judecator sau de catre instanta
judecatoreasca, in conditiile legii, cel mult pina la 12 luni.
(5) Celui retinut sau arestat i se aduc de indata la cunostinta
motivele retinerii sau ale arestarii, iar invinuirea - in cel mai scurt termen;
motivele retinerii si invinuirea se aduc la cunostinta numai in prezenta unui
avocat, ales sau numit din oficiu.
(6) Eliberarea celui retinut sau arestat este obligatorie daca
motivele retinerii sau arestarii au disparut.
Articolul 26
Dreptul la aparare
(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) Fiecare om are dreptul sa reactioneze independent, prin
mijloace legitime, la incalcarea drepturilor si libertatilor sale.
(3) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate
de un avocat, ales sau numit din oficiu.
(4) Amestecul in activitatea persoanelor care exercita apararea in
limitele prevazute se pedepseste prin lege.
Articolul 27
Dreptul la libera circulatie
(1) Dreptul la libera circulatie in tara este garantat.
(2) Oricarui cetatean al Republicii Moldova ii este asigurat
dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta in orice localitate din tara,
de a iesi, de a emigra si de a reveni in tara.
Articolul 28
Viata intima, familiala si privata
Statul respecta si ocroteste viata intima, familiala si privata.
Articolul 29
Inviolabilitatea domiciliului
(1) Domiciliul si resedinta sint inviolabile. Nimeni nu poate
patrunde sau ramine in domiciliul sau in resedinta unei persoane fara
consimtamintul acesteia.
(2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege in
urmatoarele situatii:
a) pentru executarea unui mandat de arestare sau a unei hotariri
judecatoresti;
b) pentru inlaturarea unei primejdii care ameninta viata,
integritatea fizica sau bunurile unei persoane;
c) pentru prevenirea raspindirii unei epidemii.
(3) Perchezitiile si cercetarile la fata locului pot fi ordonate
si efectuate numai in conditiile legii.
(4) Perchezitiile in timpul noptii sint interzise, in afara de
cazul unui delict flagrant.
Articolul 30
Secretul corespondentei
(1) Statul asigura secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor
trimiteri postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale
de comunicare.
(2) De la prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege in
cazurile cind aceasta derogare este necesara in interesele securitatii nationale,
bunastarii economice a tarii, ordinii publice si in scopul prevenirii
infractiunilor.
Articolul 31
Libertatea constiintei
(1) Libertatea constiintei este garantata. Ea trebuie sa se
manifeste in spirit de toleranta si de respect reciproc.
(2) Cultele religioase sint libere si se organizeaza potrivit statutelor
proprii, in conditiile legii.
(3) In relatiile dintre cultele religioase sint interzise orice
manifestari de invrajbire.
(4) Cultele religioase sint autonome, separate de stat si se
bucura de sprijinul acestuia, inclusiv prin inlesnirea asistentei religioase in
armata, in spitale, in penitenciare, in aziluri si in orfelinate.
Articolul 32
Libertatea opiniei si a exprimarii
(1) Oricarui cetatean ii este garantata libertatea gindirii, a
opiniei, precum si libertatea exprimarii in public prin cuvint, imagine sau
prin alt mijloc posibil.
(2) Libertatea exprimarii nu poate prejudicia onoarea, demnitatea
sau dreptul altei persoane la viziune proprie.
(3) Sint interzise si pedepsite prin lege contestarea si
defaimarea statului si a poporului, indemnul la razboi de agresiune, la ura
nationala, rasiala sau religioasa, incitarea la discriminare, la separatism
teritorial, la violenta publica, precum si alte manifestari ce atenteaza la
regimul constitutional.
Articolul 33
Libertatea creatiei
(1) Libertatea creatiei artistice si stiintifice este garantata.
Creatia nu este supusa cenzurii.
(2) Dreptul cetatenilor la proprietatea intelectuala, interesele
lor materiale si morale ce apar in legatura cu diverse genuri de creatie
intelectuala sint aparate de lege.
(3) Statul contribuie la pastrarea, la dezvoltarea si la
propagarea realizarilor culturii si stiintei, nationale si mondiale.
Articolul 34
Dreptul la informatie
(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de
interes public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sint
obligate sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice
si asupra problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de
protectie a cetatenilor sau siguranta nationala.
(4) Mijloacele de informare publica, de stat sau private, sint
obligate sa asigure informarea corecta a opiniei publice.
(5) Mijloacele de informare publica nu sint supuse cenzurii.
Articolul 35
Dreptul la invatatura
(1) Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamintul general
obligatoriu, prin invatamintul liceal si prin cel profesional, prin
invatamintul superior, precum si prin alte forme de instruire si de
perfectionare.
(2) Statul asigura, in conditiile legii, dreptul de a alege limba
de educare si instruire a persoanelor.
(3) Studierea limbii de stat se asigura in institutiile de
invatamint de toate gradele.
(4) Invatamintul de stat este gratuit.
(5) Institutiile de invatamint, inclusiv cele nestatale, se
infiinteaza si isi desfasoara activitatea in conditiile legii.
(6) Institutiile de invatamint superior beneficiaza de dreptul la
autonomie.
(7) Invatamintul liceal, profesional si cel superior de stat este
egal accesibil tuturor, pe baza de merit.
(8) Statul asigura, in conditiile legii, libertatea invatamintului
religios. Invatamintul de stat este laic.
(9) Dreptul prioritar de a alege sfera de instruire a copiilor
revine parintilor.
Articolul 36
Dreptul la ocrotirea sanatatii
(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Minimul asigurarii medicale oferit de stat este gratuit.
(3) Structura sistemului national de ocrotire a sanatatii si
mijloacele de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc
potrivit legii organice.
Articolul 37
Dreptul la un mediu inconjurator sanatos
(1) Fiecare om are dreptul la un mediu inconjurator neprimejdios
din punct de vedere ecologic pentru viata si sanatate, precum si la produse
alimentare si obiecte de uz casnic inofensive.
(2) Statul garanteaza fiecarui om dreptul la accesul liber si la
raspindirea informatiilor veridice privitoare la starea mediului natural, la
conditiile de viata si de munca, la calitatea produselor alimentare si a
obiectelor de uz casnic.
(3) Tainuirea sau falsificarea informatiilor despre factorii ce
sint in detrimentul sanatatii oamenilor se interzice prin lege.
(4) Persoanele fizice si juridice raspund pentru daunele
pricinuite sanatatii si avutului unei persoane ca urmare a unor contraventii
ecologice.
Articolul 38
Dreptul de vot si dreptul de a fi ales
(1) Vointa poporului constituie baza puterii de stat. Aceasta
vointa se exprima prin alegeri libere, care au loc in mod periodic prin
sufragiu universal, egal, direct, secret si liber exprimat.
(2) Cetatenii Republicii Moldova au drept de vot de la virsta de
18 ani, impliniti pina in ziua alegerilor inclusiv, exceptie facind cei pusi
sub interdictie in modul stabilit de lege.
(3) Dreptul de a fi alesi le este garantat cetatenilor Republicii
Moldova cu drept de vot, in conditiile legii.
Articolul 39
Dreptul la administrare
(1) Cetatenii Republicii Moldova au dreptul de a participa la
administrarea treburilor publice nemijlocit, precum si prin reprezentantii lor.
(2) Oricarui cetatean i se asigura, potrivit legii, accesul la o
functie publica.
Articolul 40
Libertatea intrunirilor
Mitingurile, demonstratiile, manifestarile, procesiunile sau orice
alte intruniri sint libere si se pot organiza si desfasura numai in mod pasnic,
fara nici un fel de arme.
Articolul 41
Libertatea partidelor si a altor organizatii social-politice
(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide si in alte
organizatii social-politice. Ele contribuie la definirea si la exprimarea vointei
politice a cetatenilor si, in conditiile legii, participa la alegeri.
(2) Partidele si alte organizatii social-politice sint egale in
fata legii.
(3) Statul asigura respectarea drepturilor si intereselor legitime
ale partidelor si ale altor organizatii social-politice.
(4) Partidele si alte organizatii social-politice care, prin
scopurile ori prin activitatea lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a
principiilor statului de drept, a suveranitatii si independentei, a integritatii
teritoriale a Republicii Moldova sint neconstitutionale.
(5) Asociatiile secrete sint interzise.
(6) Activitatea partidelor constituite din cetateni straini este
interzisa.
(7) Functiile publice ai caror titulari nu pot face parte din
partide se stabilesc prin lege organica.
Articolul 42
Dreptul de a intemeia si de a se afilia la sindicate
(1) Orice salariat are dreptul de a intemeia si de a se afilia la
sindicate pentru apararea intereselor sale.
(2) Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea
potrivit cu statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea
intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor.
Articolul 43
Dreptul la munca si la protectia muncii
(1) Orice persoana are dreptul la munca, la libera alegere a
muncii, la conditii echitabile si satisfacatoare de munca, precum si la
protectia impotriva somajului.
(2) Salariatii au dreptul la protectia muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repaosul saptaminal, concediul
de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte situatii
specifice.
(3) Durata saptaminii de munca este de cel mult 40 de ore.
(4) Dreptul la negocieri in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sint garantate.
Articolul 44
Interzicerea muncii fortate
(1) Munca fortata este interzisa.
(2) Nu constituie munca fortata:
a) serviciul cu caracter militar sau activitatile desfasurate in
locul acestuia de cei care, potrivit legii, nu satisfac serviciul militar
obligatoriu;
b) munca unei persoane condamnate, prestata in conditii normale,
in perioada de detentie sau de libertate conditionata;
c) prestatiile impuse in situatia creata de calamitati ori de alt
pericol, precum si cele care fac parte din obligatiile civile normale,
stabilite de lege.
Articolul 45
Dreptul la greva
(1) Dreptul la greva este recunoscut. Grevele pot fi declansate
numai in scopul apararii intereselor profesionale cu caracter economic si
social ale salariatilor.
(2) Legea stabileste conditiile de exercitare a dreptului la
greva, precum si raspunderea pentru declansarea nelegitima a grevelor.
Articolul 46
Dreptul la proprietate privata si protectia acesteia
(1) Dreptul la proprietate privata, precum si creantele asupra
statului sint garantate.
(2) Nimeni nu poate fi expropriat decit pentru o cauza de
utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila
despagubire.
(3) Averea dobindita licit nu poate fi confiscata. Caracterul
licit al dobindirii se prezuma.
(4) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.
(5) Dreptul de proprietate privata obliga la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului inconjurator si asigurarea bunei
vecinatati, precum si la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii,
revin proprietarului.
(6) Dreptul la mostenire a proprietatii private este garantat.
Articolul 47
Dreptul la asistenta si protectie sociala
(1) Statul este obligat sa ia masuri pentru ca orice om sa aiba un
nivel de trai decent, care sa-i asigure sanatatea si bunastarea, lui si
familiei lui, cuprinzind hrana, imbracamintea, locuinta, ingrijirea medicala,
precum si serviciile sociale necesare.
(2) Cetatenii au dreptul la asigurare in caz de: somaj, boala,
invaliditate, vaduvie, batrinete sau in celelalte cazuri de pierdere a
mijloacelor de subzistenta, in urma unor imprejurari independente de vointa
lor.
Articolul 48
Familia
(1) Familia constituie elementul natural si fundamental al
societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului.
(2) Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita intre
barbat si femeie, pe egalitatea lor in drepturi si pe dreptul si indatorirea
parintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(3) Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a
casatoriei se stabilesc prin lege.
(4) Copiii sint obligati sa aiba grija de parinti si sa le acorde
ajutor.
Articolul 49
Protectia familiei si a copiilor orfani
(1) Statul faciliteaza, prin masuri economice si prin alte masuri,
formarea familiei si indeplinirea obligatiilor ce ii revin.
(2) Statul ocroteste maternitatea, copiii si tinerii, stimulind
dezvoltarea institutiilor necesare.
(3) Toate preocuparile privind intretinerea, instruirea si
educatia copiilor orfani si a celor lipsiti de ocrotirea parintilor revin
statului si societatii. Statul stimuleaza si sprijina activitatea de binefacere
fata de acesti copii.
Articolul 50
Ocrotirea mamei, copiilor si a tinerilor
(1) Mama si copilul au dreptul la ajutor si ocrotire speciala.
Toti copiii, inclusiv cei nascuti in afara casatoriei, se bucura de aceeasi
ocrotire sociala.
(2) Copiii si tinerii se bucura de un regim special de asistenta
in realizarea drepturilor lor.
(3) Statul acorda alocatiile necesare pentru copii si ajutoare
pentru ingrijirea copiilor bolnavi ori handicapati. Alte forme de asistenta sociala
pentru copii si tineri se stabilesc prin lege.
(4) Exploatarea minorilor, folosirea lor in activitati care le-ar
dauna sanatatii, moralitatii sau care le-ar pune in primejdie viata ori
dezvoltarea normala sint interzise.
(5) Autoritatile publice asigura conditii pentru participarea
libera a tinerilor la viata sociala, economica, culturala si sportiva a tarii.
Articolul 51
Protectia persoanelor handicapate
(1) Persoanele handicapate beneficiaza de o protectie speciala din
partea intregii societati. Statul asigura pentru ele conditii normale de
tratament, de readaptare, de invatamint, de instruire si de integrare sociala.
(2) Nimeni nu poate fi supus nici unui tratament medical fortat,
decit in cazurile prevazute de lege.
Articolul 52
Dreptul de petitionare
(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin
petitii formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii
exclusiv in numele colectivelor pe care le reprezinta.
Articolul 53
Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica
(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate
publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal
a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins,
anularea actului si repararea pagubei.
(2) Statul raspunde patrimonial, potrivit legii, pentru
prejudiciile cauzate prin erorile savirsite in procesele penale de catre
organele de ancheta si instantele judecatoresti.
Articolul 54
Restringerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertati
(1) In Republica Moldova nu pot fi adoptate legi care ar suprima
sau ar diminua drepturile si libertatile fundamentale ale omului si
cetateanului.
(2) Exercitiul drepturilor si libertatilor nu poate fi supus altor
restringeri decit celor prevazute de lege, care corespund normelor unanim
recunoscute ale dreptului international si sint necesare in interesele
securitatii nationale, integritatii teritoriale, bunastarii economice a tarii,
ordinii publice, in scopul prevenirii tulburarilor in masa si infractiunilor,
protejarii drepturilor, libertatilor si demnitatii altor persoane, impiedicarii
divulgarii informatiilor confidentiale sau garantarii autoritatii si
impartialitatii justitiei.
(3) Prevederile alineatului (2) nu admit restringerea drepturilor
proclamate in articolele 20-24.
(4) Restringerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.
Capitolul III
INDATORIRILE FUNDAMENTALE
Articolul 55
Exercitarea drepturilor si a libertatilor
Orice persoana isi exercita drepturile si libertatile
constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile
altora.
Articolul 56
Devotamentul fata de tara
(1) Devotamentul fata de tara este sacru.
(2) Cetatenii carora le sint incredintate functii publice, precum
si militarii, raspund de indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce le revin
si, in cazurile prevazute de lege, depun juramintul cerut de ea.
Articolul 57
Apararea Patriei
(1) Apararea Patriei este un drept si o datorie sfinta a fiecarui
cetatean.
(2) Serviciul militar este satisfacut in cadrul fortelor militare,
destinate apararii nationale, pazei frontierei si mentinerii ordinii publice,
in conditiile legii.
Articolul 58
Contributii financiare
(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin
taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sint interzise, in afara celor stabilite
prin lege.
Articolul 59
Protectia mediului inconjurator si ocrotirea monumentelor
Protectia mediului inconjurator, conservarea si ocrotirea
monumentelor istorice si culturale constituie o obligatie a fiecarui cetatean.
Titlul III
AUTORITATILE PUBLICE
Capitolul IV
PARLAMENTUL
Sectiunea 1
Organizare si functionare
Articolul 60
Parlamentul, organ reprezentativ suprem si legislativ
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului
Republicii Moldova si unica autoritate legislativa a statului.
(2) Parlamentul este compus din 101 deputati.
Articolul 61
Alegerea Parlamentului
(1) Parlamentul este ales prin vot universal, egal, direct, secret
si liber exprimat.
(2) Modul de organizare si de desfasurare a alegerilor este
stabilit prin lege organica.
(3) Alegerile deputatilor in Parlament se desfasoara in cel mult 3
luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului precedent.
Articolul 62
Validarea mandatului de deputat
Curtea Constitutionala, la propunerea Comisiei Electorale Centrale,
hotaraste validarea mandatului de deputat sau nevalidarea lui in cazul
incalcarii legislatiei electorale.
Articolul 63
Durata mandatului
(1) Parlamentul este ales pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organica, in caz de razboi sau de catastrofa.
(2) Parlamentul se intruneste, la convocarea Presedintelui
Republicii Moldova, in cel mult 30 de zile de la alegeri.
(3) Mandatul Parlamentului se prelungeste pina la intrunirea
legala a noii componente. In aceasta perioada nu poate fi modificata
Constitutia si nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
(4) Proiectele de legi sau propunerile legislative inscrise pe
ordinea de zi a Parlamentului precedent isi continua procedura in noul
Parlament.
Articolul 64
Organizarea interna
(1) Structura, organizarea si functionarea Parlamentului se
stabilesc prin regulament. Resursele financiare ale Parlamentului sint
prevazute in bugetul aprobat de acesta.
(2) Presedintele Parlamentului se alege prin vot secret, cu
majoritatea voturilor deputatilor alesi, pe durata mandatului Parlamentului. El
poate fi revocat in orice moment prin vot secret de catre Parlament cu o
majoritate de cel putin doua treimi din voturile tuturor deputatilor.
(3) Vicepresedintii se aleg la propunerea Presedintelui
Parlamentului, cu consultarea fractiunilor parlamentare.
Articolul 65
Caracterul public al sedintelor
(1) Sedintele Parlamentului sint publice.
(2) Parlamentul poate hotari ca anumite sedinte sa fie inchise.
Articolul 66
Atributiile de baza
Parlamentul are urmatoarele atributii de baza:
a) adopta legi, hotariri si motiuni;
b) declara referendumuri;
c) interpreteaza legile si asigura unitatea reglementarilor
legislative pe intreg teritoriul tarii;
d) aproba directiile principale ale politicii interne si externe a
statului;
e) aproba doctrina militara a statului;
f) exercita controlul parlamentar asupra puterii executive, sub
formele si in limitele prevazute de Constitutie;
g) ratifica, denunta, suspenda si anuleaza actiunea tratatelor
internationale incheiate de Republica Moldova;
h) aproba bugetul statului si exercita controlul asupra lui;
i) exercita controlul asupra acordarii imprumuturilor de stat,
asupra ajutorului economic si de alta natura acordat unor state straine, asupra
incheierii acordurilor privind imprumuturile si creditele de stat din surse
straine;
j) alege si numeste persoane oficiale de stat, in cazurile
prevazute de lege;
k) aproba ordinele si medaliile Republicii Moldova;
l) declara mobilizarea partiala sau generala;
m) declara starea de urgenta, de asediu si de razboi;
n) initiaza cercetarea si audierea oricaror chestiuni ce se refera
la interesele societatii;
o) suspenda activitatea organelor administratiei publice locale,
in cazurile prevazute de lege;
p) adopta acte privind amnistia;
r) indeplineste alte atributii, stabilite prin Constitutie si
legi.
Articolul 67
Sesiuni
(1) Parlamentul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an.
Prima sesiune incepe in luna februarie si nu poate depasi sfirsitul lunii
iulie. A doua sesiune incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfirsitul
lunii decembrie.
(2) Parlamentul se intruneste si in sesiuni extraordinare sau
speciale, la cererea Presedintelui Republicii Moldova, a Presedintelui
Parlamentului sau a unei treimi din deputati.
Sectiunea a 2-a
Statutul deputatilor
Articolul 68
Mandatul reprezentativ
(1) In exercitarea mandatului, deputatii sint in serviciul
poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.
Articolul 69
Mandatul deputatilor
(1) Deputatii intra in exercitiul mandatului sub conditia
validarii.
(2) Calitatea de deputat inceteaza la data intrunirii legale a
Parlamentului nou ales, in caz de demisie, de ridicare a mandatului, de
incompatibilitate sau de deces.
Articolul 70
Incompatibilitati si imunitati
(1) Calitatea de deputat este incompatibila cu exercitarea
oricarei alte functii retribuite, cu exceptia activitatii didactice si
stiintifice.
(2) Alte incompatibilitati se stabilesc prin lege organica.
(3) Deputatul nu poate fi retinut,arestat,perchezitionat, cu
exceptia cazurilor de infractiune flagranta,sau trimis in judecata fara
incuviintarea Parlamentului, dupa ascultarea sa.
Articolul 71
Independenta opiniilor
Deputatul nu poate fi persecutat sau tras la raspundere juridica
pentru voturile sau pentru opiniile exprimate in exercitarea mandatului.
Sectiunea a 3-a
Legiferarea
Articolul 72
Categorii de legi
(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare.
(2) Legile constitutionale sint cele de revizuire a Constitutiei.
(3) Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral;
b) organizarea si desfasurarea referendumului;
c) organizarea si functionarea Parlamentului;
d) organizarea si functionarea Guvernului;
c) organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a
Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a
contenciosului administrativ;
f) organizarea administratiei locale, a teritoriului, precum si
regimul general privind autonomia locala;
g) organizarea si functionarea partidelor politice;
h) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
i) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
j) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si
protectia sociala;
k) organizarea generala a invatamintului;
l) regimul general al cultelor religioase;
m) regimul starii de urgenta, de asediu si de razboi;
n) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
o) acordarea amnistiei si gratierii;
p) celelalte domenii pentru care, in Constitutie, se prevede adoptarea
de legi organice;
r) alte domenii pentru care Parlamentul considera necesara
adoptarea de legi organice.
(4) Legile ordinare intervin in orice domeniu al relatiilor
sociale, cu exceptia celor rezervate legilor constitutionale si legilor
organice.
Articolul 73
Initiativa legislativa
Dreptul de initiativa legislativa apartine deputatilor in
Parlament, Presedintelui Republicii Moldova, Guvernului, Adunarii Populare a
unitatii teritoriale autonome Gagauzia.
Articolul 74
Adoptarea legilor si a hotaririlor
(1) Legile organice se adopta cu votul majoritatii deputatilor
alesi dupa cel putin doua lecturi.
(2) Legile ordinare si hotaririle se adopta cu votul majoritatii
deputatilor prezenti.
(3) Proiectele de lege prezentate de Guvern, precum si propunerile
legislative ale deputatilor acceptate de acesta sint examinate de Parlament in
modul si dupa prioritatile stabilite de Guvern, inclusiv in procedura de
urgenta. Alte propuneri legislative se examineaza in modul stabilit.
(4) Legile se trimit spre promulgare Presedintelui Republicii
Moldova.
Articolul 75
Referendumul
(1) Cele mai importante probleme ale societatii si ale statului
sint supuse referendumului.
(2) Hotaririle adoptate potrivit rezultatelor referendumului
republican au putere juridica suprema.
Articolul 76
Intrarea in vigoare a legii
Legea se publica in Monitorul Oficial al Republicii Moldova si
intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei. Nepublicarea
legii atrage inexistenta acesteia.
Capitolul V
PRESEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 77
Presedintele Republicii Moldova, seful statului
(1) Presedintele Republicii Moldova este seful statului.
(2) Presedintele Republicii Moldova reprezinta statul si este
garantul suveranitatii, independentei nationale, al unitatii si integritatii
teritoriale a tarii.
Articolul 78
Alegerea Presedintelui
(1) Presedintele Republicii Moldova este ales de Parlament prin
vot secret.
(2) Poate fi ales Presedinte al Republicii Moldova cetateanul cu
drept de vot care are 40 de ani impliniti, a locuit sau locuieste permanent pe teritoriul
Republicii Moldova nu mai putin de 10 ani si poseda limba de stat.
(3) Este ales candidatul care a obtinut votul a trei cincimi din
numarul deputatilor alesi. Daca nici un candidat nu a intrunit numarul necesar de
voturi, se organizeaza al doilea tur de scrutin intre primii doi candidati stabiliti
in ordinea numarului descrescator de voturi obtinute in primul tur.
(4) Daca si in turul al doilea nici un candidat nu va intruni
numarul necesar de voturi, se organizeaza alegeri repetate.
(5) Daca si dupa alegerile repetate Presedintele Republicii
Moldova nu va fi ales, Presedintele in exercitiu dizolva Parlamentul si
stabileste data alegerilor in noul Parlament.
(6) Procedura de alegere a Presedintelui Republicii Moldova este
stabilita prin lege organica.
Articolul 79
Validarea mandatului si depunerea juramintului
(1) Rezultatul alegerilor pentru functia de Presedinte al
Republicii Moldova este validat de Curtea Constitutionala.
(2) Candidatul a carui alegere a fost validata depune in fata
Parlamentului si a Curtii Constitutionale, cel tirziu la 45 de zile dupa
alegeri, urmatorul juramint:
"Jur sa-mi daruiesc toata puterea si priceperea propasirii
Republicii Moldova, sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar democratia,
drepturile si libertatile fundamentale ale omului, suveranitatea, independenta,
unitatea si integritatea teritoriala a Moldovei".
Articolul 80
Durata mandatului
(1) Mandatul Presedintelui Republicii Moldova dureaza 4 ani si se
exercita de la data depunerii juramintului.
(2) Presedintele Republicii Moldova isi exercita mandatul pina la
depunerea juramintului de catre Presedintele nou ales.
(3) Mandatul Presedintelui Republicii Moldova poate fi prelungit,
prin lege organica, in caz de razboi sau de catastrofa.
(4) Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al
Republicii Moldova decit pentru cel mult doua mandate consecutive.
Articolul 81
Incompatibilitati si imunitati
(1) Calitatea de Presedinte al Republicii Moldova este
incompatibila cu exercitarea oricarei alte functii retribuite.
(2) Presedintele Republicii Moldova se bucura de imunitate. El nu
poate fi tras la raspundere juridica pentru opiniile exprimate in exercitarea
mandatului.
(3) Parlamentul poate hotari punerea sub acuzare a Presedintelui
Republicii Moldova, cu votul a cel putin doua treimi din numarul deputatilor
alesi, in cazul in care savirseste o infractiune. Competenta de judecata apartine
Curtii Supreme de Justitie, in conditiile legii. Presedintele este demis de drept
la data raminerii definitive a sentintei de condamnare.
Articolul 84
Mesaje
(1) Presedintele Republicii Moldova poate lua parte la lucrarile
Parlamentului.
(2) Presedintele Republicii Moldova adreseaza Parlamentului mesaje
cu privire la principalele probleme ale natiunii.
Articolul 85
Dizolvarea Parlamentului
(1) In cazul imposibilitatii formarii Guvernului sau al blocarii
procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni, Presedintele Republicii
Moldova, dupa consultarea fractiunilor parlamentare, poate sa dizolve
Parlamentul.
(2) Parlamentul poate fi dizolvat, daca nu a acceptat votul de
incredere pentru formarea Guvernului, in termen de 45 de zile de la prima solicitare
si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura.
(3) In cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singura
data.
(4) Parlamentul nu poate fi dizolvat in ultimele 6 luni ale
mandatului Presedintelui Republicii Moldova, cu exceptia cazului prevazut la articolul
78 alineatul (5), si nici in timpul starii de urgenta, de asediu sau de razboi.
Articolul 86
Atributii in domeniul politicii externe
(1) Presedintele Republicii Moldova poarta tratative si ia parte
la negocieri, incheie tratate internationale in numele Republicii Moldova si le
prezinta, in modul si in termenul stabilit prin lege, spre ratificare
Parlamentului.
(2) Presedintele Republicii Moldova, la propunerea Guvernului,
acrediteaza si recheama reprezentantii diplomatici ai Republicii Moldova si aproba
infiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Presedintele Republicii Moldova primeste scrisorile de
acreditare si de rechemare ale reprezentantilor diplomatici ai altor state in
Republica Moldova.
Articolul 87
Atributii in domeniul apararii
(1) Presedintele Republicii Moldova este comandantul suprem al
fortelor armate.
(2) Presedintele Republicii Moldova poate declara, cu aprobarea
prealabila a Parlamentului, mobilizarea partiala sau generala.
(3) In caz de agresiune armata indreptata impotriva tarii,
Presedintele Republicii Moldova ia masuri pentru respingerea agresiunii,
declara stare de razboi si le aduce, neintirziat, la cunostinta Parlamentului. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca de drept in
24 de ore de la declansarea agresiunii.
(4) Presedintele Republicii Moldova poate lua si alte masuri
pentru asigurarea securitatii nationale si a ordinii publice, in limitele si in
conditiile legii.
Articolul 88
Alte atributii
Presedintele Republicii Moldova indeplineste si urmatoarele
atributii:
a) confera decoratii si titluri de onoare;
b) acorda grade militare supreme prevazute de lege;
c) solutioneaza problemele cetateniei Republicii Moldova si acorda
azil politic;
d) numeste in functii publice, in conditiile prevazute de lege;
e) acorda gratiere individuala;
f) poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa
asupra problemelor de interes national;
g) acorda ranguri diplomatice;
h) confera grade superioare de clasificare lucratorilor din
procuratura, judecatorii si altor categorii de functionari, in conditiile
legii;
i) suspenda actele Guvernului, ce contravin legislatiei, pina la
adoptarea hotaririi definitive a Curtii Constitutionale;
j) exercita si alte atributii stabilite prin lege.
Articolul 89
Demiterea
(1) In cazul savirsirii unor fapte prin care incalca prevederile
Constitutiei, Presedintele Republicii Moldova poate fi demis de catre Parlament
cu votul a doua treimi din numarul deputatilor alesi.
(2) Propunerea de demitere poate fi initiata de cel putin o treime
din deputati si se aduce neintirziat la cunostinta Presedintelui Republicii Moldova.
Presedintele poate da Parlamentului si Curtii Constitutionale explicatii cu
privire la faptele ce i se imputa.
Articolul 90
Vacanta functiei
(1) Vacanta functiei de Presedinte al Republicii Moldova intervine
in caz de expirare a mandatului, de demisie, de demitere, de imposibilitate
definitiva a exercitarii atributiilor sau de deces.
(2) Cererea de demisie a Presedintelui Republicii Moldova este
prezentata Parlamentului, care se pronunta asupra ei.
(3) Imposibilitatea exercitarii atributiilor mai mult de 60 de
zile de catre Presedintele Republicii Moldova este confirmata de Curtea
Constitutionala in termen de 30 zile de la sesizare.
(4) In termen de 2 luni de la data la care a intervenit vacanta
functiei de Presedinte al Republicii Moldova, se vor organiza, in conformitate
cu legea, alegeri pentru un nou Presedinte.
Articolul 91
Interimatul functiei
Daca functia de Presedinte al Republicii Moldova devine vacanta
sau daca Presedintele este demis ori daca se afla in imposibilitatea temporara de
a-si exercita atributiile, interimatul se asigura, in ordine, de Presedintele
Parlamentului sau de Primul-ministru.
Articolul 92
Raspunderea Presedintelui interimar
Daca persoana care asigura interimatul functiei de Presedinte al
Republicii Moldova savirseste fapte grave, prin care incalca prevederile
Constitutiei, se aplica articolul 89 alineatul (1) si articolul 91.
Articolul 93
Promulgarea legilor
(1) Presedintele Republicii Moldova promulga legile.
(2) Presedintele Republicii Moldova este in drept, in cazul in
care are obiectii asupra unei legi, sa o trimita, in termen de cel mult doua
saptamini, spre reexaminare, Parlamentului. In cazul in care Parlamentul isi
mentine hotarirea adoptata anterior, Presedintele promulga legea.
Articolul 94
Actele Presedintelui
(1) In exercitarea atributiilor sale, Presedintele Republicii
Moldova emite decrete, obligatorii pentru executare pe intreg teritoriul
statului. Decretele se publica in Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Decretele emise de Presedinte in exercitarea atributiilor sale
prevazute in articolul 86 alineatul (2), articolul 87 alineatele (2), (3) si
(4) se contrasemneaza de catre Primul-ministru.
Articolul 95
Resursele financiare ale aparatului Presedintelui,
indemnizatia si alte drepturi
(1) Resursele financiare ale aparatului Presedintelui Republicii
Moldova se aproba, la propunerea acestuia, de catre Parlament si se includ in
bugetul de stat.
(2) Indemnizatia si alte drepturi ale Presedintelui Republicii
Moldova se stabilesc prin lege.
Capitolul VI
G U V E R N U L
Articolul 96
Rolul
(1) Guvernul asigura realizarea politicii interne si externe a
statului si exercita conducerea generala a administratiei publice.
(2) In exercitarea atributiilor, Guvernul se conduce de programul
sau de activitate, acceptat de Parlament.
Articolul 97
Structura
Guvernul este alcatuit din Prim-ministru, prim-viceprim-ministru,
viceprim-ministri, ministri si alti membri stabiliti prin lege organica.
Articolul 98
Investitura
(1) Dupa consultarea fractiunilor parlamentare, Presedintele
Republicii Moldova desemneaza un candidat pentru functia de Prim-ministru.
(2) Candidatul pentru functia de Prim-ministru va cere, in termen
de 15 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra
programului de activitate si a intregii liste a Guvernului.
(3) Programul de activitate si lista Guvernului se dezbat in
sedinta Parlamentului. Acesta acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii
deputatilor alesi.
(4) In baza votului de incredere acordat de Parlament,
Presedintele Republicii Moldova numeste Guvernul.
(5) Guvernul isi exercita atributiile din ziua depunerii
juramintului de catre membrii lui in fata Presedintelui Republicii Moldova.
(6) In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a functiei,
Presedintele Republicii Moldova revoca si numeste, la propunerea
Prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului.
Articolul 99
Incompatibilitati
(1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu
exercitarea oricarei alte functii retribuite.
(2) Alte incompatibilitati se stabilesc prin lege organica.
Articolul 100
Incetarea functiei de membru al Guvernului
Functia de membru al Guvernului inceteaza in caz de demisie, de
revocare, de incompatibilitate sau de deces.
Articolul 101
Prim-ministrul
(1) Prim-ministrul conduce Guvernul si coordoneaza activitatea
membrilor acestuia, respectind atributiile ce le revin.
(2) In cazul imposibilitatii Prim-ministrului de a-si exercita
atributiile sau in cazul decesului acestuia, Presedintele Republicii Moldova va
desemna un alt membru al Guvernului ca Prim-ministru interimar pina la formarea
noului Guvern. Interimatul pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor inceteaza,
daca Prim-ministrul isi reia activitatea in Guvern.
(3) In cazul demisiei Prim-ministrului, demisioneaza intregul
Guvern
Articolul 102
Actele Guvernului
(1) Guvernul adopta hotariri, ordonante si dispozitii.
(2) Hotaririle se adopta pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in conditiile articolului 1062.
(4) Hotaririle si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de
Prim-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare
si se publica in Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Nepublicarea atrage
inexistenta hotaririi sau ordonantei.
(5) Dispozitiile se emit de Prim-ministru pentru organizarea
activitatii interne a Guvernului.
Articolul 103
Incetarea mandatului
(1) Guvernul isi exercita mandatul pina la data validarii
alegerilor pentru un nou Parlament.
(2) Guvernul, in cazul exprimarii votului de neincredere de catre
Parlament, al demisiei Prim-ministrului sau in conditiile alineatului (1),
indeplineste numai functiile de administrare a treburilor publice, pina la
depunerea juramintului de catre membrii noului Guvern.
Capitolul VII
RAPORTURILE PARLAMENTULUI CU
GUVERNUL
Articolul 104
Informarea Parlamentului
(1) Guvernul este responsabil in fata Parlamentului si prezinta
informatiile si documentele cerute de acesta, de comisiile lui si de deputati.
(2) Membrii Guvernului au acces la lucrarile Parlamentului. Daca
li se solicita prezenta, participarea lor este obligatorie.
Articolul 105
Intrebari si interpelari
(1) Guvernul si fiecare dintre membrii sai sint obligati sa raspunda
la intrebarile sau la interpelarile formulate de deputati.
(2) Parlamentul poate adopta o motiune prin care sa-si exprime
pozitia fata de obiectul interpelarii.
Articolul 106
Exprimarea neincrederii
(1) Parlamentul, la propunerea a cel putin o patrime din deputati,
isi poate exprima neincrederea in Guvern, cu votul majoritatii deputatilor.
(2) Initiativa de exprimare a neincrederii se examineaza dupa 3
zile de la data prezentarii in Parlament.
Articolul 1061
Angajarea raspunderii Guvernului
(1) Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Parlamentului
asupra unui program, unei declaratii de politica generala sau unui proiect de
lege.
(2) Guvernul este demis daca motiunea de cenzura, depusa in termen
de 3 zile de la prezentarea programului, declaratiei de politica generala sau proiectului
de lege, a fost votata in conditiile articolului 106.
(3) Daca Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2),
proiectul de lege prezentat se considera adoptat, iar programul sau declaratia
de politica generala devine obligatorie pentru Guvern.Articolul 1062
Delegarea legislativa
(1) In vederea realizarii programului de activitate al Guvernului,
Parlamentul poate adopta, la propunerea acestuia, o lege speciala de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si
data pina la care se pot emite ordonante.
(3) Ordonantele intra in vigoare la data publicarii, fara a fi
promulgate.
(4) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului. Proiectul de lege privind aprobarea ordonantelor se prezinta in termenul
stabilit in legea de abilitare. Nerespectarea acestui termen atrage incetarea
efectelor ordonantei. Daca Parlamentul nu respinge proiectul de lege privind
aprobarea ordonantelor, acestea ramin in vigoare.
(5) Dupa expirarea termenului stabilit pentru emiterea
ordonantelor, acestea pot fi abrogate, suspendate sau modificate numai prin
lege.
Capitolul VIII
ADMINISTRATIA PUBLICA
Articolul 107
Administratia publica centrala de specialitate
(1) Organele centrale de specialitate ale statului sint
ministerele. Ele traduc in viata, in temeiul legii, politica Guvernului, hotaririle
si dispozitiile lui, conduc domeniile incredintate si sint responsabile de
activitatea lor.
(2) In scopul conducerii, coordonarii si exercitarii controlului
in domeniul organizarii economiei si in alte domenii care nu intra nemijlocit in
atributiile ministerelor, se infiinteaza, in conditiile legii, si alte
autoritati administrative.
Articolul 108
Fortele armate
(1) Fortele armate sint subordonate exclusiv vointei poporului pentru
garantarea suveranitatii, a independentei si a unitatii, a integritatii
teritoriale a tarii si a democratiei constitutionale.
(2) Structura sistemului national de aparare se stabileste prin
lege organica.
Articolul 109
Principiile de baza ale administrarii publice locale
(1) Administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale
se intemeiaza pe principiile autonomiei locale, ale descentralizarii
serviciilor publice, ale eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale
si ale consultarii cetatenilor in problemele locale de interes deosebit.
(2) Autonomia priveste atit organizarea si functionarea
administratiei publice locale, cit si gestiunea colectivitatilor pe care le
reprezinta.
(3) Aplicarea principiilor enuntate nu poate afecta caracterul de
stat unitar.
Articolul 110
Organizarea administrativ-teritoriala
(1) Teritoriul Republicii Moldova este organizat, sub aspect
administrativ, in sate, orase, raioane si unitatea teritoriala autonoma Gagauzia.
In conditiile legii, unele orase pot fi declarate municipii.
(2) Localitatilor din stinga Nistrului le pot fi atribuite forme
si conditii speciale de autonomie in conformitate cu statutul special adoptat
prin lege organica.
(3) Statutul capitalei Republicii Moldova orasul Chisinau se
reglementeaza prin lege organica.
Articolul 111
Unitatea teritoriala autonoma Gagauzia
(1) Gagauzia este o unitate teritoriala autonoma cu un statut
special care, fiind o forma de autodeterminare a gagauzilor, este parte
integranta si inalienabila a Republicii Moldova si solutioneaza de sine
statator, in limitele competentei sale, potrivit prevederilor Constitutiei Republicii
Moldova, in interesul intregii populatii, problemele cu caracter politic,
economic si cultural.
(2) Pe teritoriul unitatii teritoriale autonome Gagauzia sint
garantate toate drepturile si libertatile prevazute de Constitutia si legislatia
Republicii Moldova.
(3) In unitatea teritoriala autonoma Gagauzia activeaza organe
reprezentative si executive potrivit legii.
(4) Pamintul, subsolul, apele, regnul vegetal si cel animal, alte
resurse naturale aflate pe teritoriul unitatii teritoriale autonome Gagauzia
sint proprietate a poporului Republicii Moldova si constituie totodata baza
economica a Gagauziei.
(5) Bugetul unitatii teritoriale autonome Gagauzia se formeaza in
conformitate cu normele stabilite in legea care reglementeaza statutul special al
Gagauziei.
(6) Controlul asupra respectarii legislatiei Republicii Moldova in
unitatea teritoriala autonoma Gagauzia se exercita de Guvern, in conditiile
legii.
(7) Legea organica care reglementeaza statutul special al unitatii
teritoriale autonome Gagauzia poate fi modificata cu votul a trei cincimi din
numarul deputatilor alesi in Parlament.
Articolul 112
Autoritatile satesti si orasenesti
(1) Autoritatile administratiei publice, prin care se exercita
autonomia locala in sate si in orase, sint consiliile locale alese si primarii
alesi.
(2) Consiliile locale si primarii activeaza, in conditiile legii,
ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din sate si
orase.
(3) Modul de alegere a consiliilor locale si a primarilor, precum
si atributiile lor, este stabilit de lege.
Articolul 113
Consiliul raional
(1) Consiliul raional coordoneaza activitatea consiliilor satesti
si orasenesti in vederea realizarii serviciilor publice de interes raional.
(2) Consiliul raional este ales si functioneaza in conditiile
legii.
(3) Raporturile dintre autoritatile publice locale au la baza
principiile autonomiei, legalitatii si colaborarii in rezolvarea problemelor
comune.
Capitolul IX
AUTORITATEA JUDECATOREASCA
Sectiunea 1
Instantele judecatoresti
Articolul 114
Infaptuirea justitiei
Justitia se infaptuieste in numele legii numai de instantele
judecatoresti.
Articolul 115
Instantele judecatoresti
(1) Justitia se infaptuieste prin Curtea Suprema de Justitie, prin
curtile de apel si prin judecatorii.
(2) Pentru anumite categorii de cauze pot functiona, potrivit
legii, judecatorii specializate.
(3) Infiintarea de instante extraordinare este interzisa.
(4) Organizarea instantelor judecatoresti, competenta acestora si
procedura de judecata sint stabilite prin lege organica.
Articolul 116
Statutul judecatorilor
(1) Judecatorii instantelor judecatoresti sint independenti,
impartiali si inamovibili, potrivit legii.
(2) Judecatorii instantelor judecatoresti se numesc in functie de
Presedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al
Magistraturii, in conditiile legii. Judecatorii care au sustinut concursul sint
numiti in functie pentru prima data pe un termen de 5 ani. Dupa expirarea
termenului de 5 ani, judecatorii vor fi numiti in functie pina la atingerea
plafonului de virsta, stabilit in conditiile legii.
(3) Presedintii si vicepresedintii instantelor judecatoresti sint
numiti in functie de Presedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului
Superior al Magistraturii, pe un termen de 4 ani.
(4) Presedintele, vicepresedintii si judecatorii Curtii Supreme de
Justitie sint numiti in functie de Parlament la propunerea Consiliului Superior
al Magistraturii. Ei trebuie sa aiba o vechime in functia de judecator de cel
putin 10 ani.
(5) Promovarea si transferarea judecatorilor se fac numai cu
acordul acestora.
(6) Sanctionarea judecatorilor se face in conformitate cu legea.
(7) Functia de judecator este incompatibila cu exercitarea
oricarei alte functii retribuite, cu exceptia activitatii didactice si
stiintifice.
Articolul 117
Caracterul public al dezbaterilor judiciare
In toate instantele judecatoresti sedintele de judecata sint
publice. Judecarea proceselor in sedinta inchisa se admite numai in cazurile stabilite
prin lege, cu respectarea tuturor regulilor de procedura.
Articolul 118
Limba de procedura si dreptul la interpret
(1) Procedura judiciara se desfasoara in limba moldoveneasca.
(2) Persoanele care nu poseda sau nu vorbesc limba moldoveneasca
au dreptul de a lua cunostinta de toate actele si lucrarile dosarului, de a
vorbi in instanta prin interpret.
(3) In conditiile legii, procedura judiciara se poate efectua si
intr-o limba acceptabila pentru majoritatea persoanelor care participa la
proces.
Articolul 119
Folosirea cailor de atac
Impotriva hotaririlor judecatoresti, partile interesate si
organele de stat competente pot exercita caile de atac, in conditiile legii.
Articolul 120
Caracterul obligatoriu al sentintelor si al altor hotariri
judecatoresti definitive
Este obligatorie respectarea sentintelor si a altor hotariri
definitive ale instantelor judecatoresti, precum si colaborarea solicitata de
acestea in timpul procesului, al executarii sentintelor si a altor hotariri
judecatoresti definitive.
Articolul 121
Resursele financiare ale instantelor judecatoresti,
indemnizatia si alte drepturi
(1) Resursele financiare ale instantelor judecatoresti sint
aprobate de Parlament si sint incluse in bugetul de stat.
(2) Indemnizatiile si alte drepturi ale judecatorilor sint
stabilite prin lege.
(3) Instantele judecatoresti dispun de politia pusa in serviciul
lor
Sectiunea a 2-a
Consiliul Superior al Magistraturii
Articolul 122
Componenta
(1) Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din
judecatori si profesori titulari alesi pentru o durata de 4 ani.
(2) Din Consiliul Superior al Magistraturii fac parte de drept:
Presedintele Curtii Supreme de Justitie, ministrul justitiei si Procurorul
General.
Articolul 123
Atributiile
(1) Consiliul Superior al Magistraturii asigura numirea,
transferarea, detasarea, promovarea in functie si aplicarea de masuri
disciplinare fata de judecatori.
(2) Modul de organizare si functionare al Consiliului Superior al
Magistraturii se stabileste prin lege organica.
Sectiunea a 3-a
Procuratura
Articolul 124
Atributiile si structura
(1) Procuratura reprezinta interesele generale ale societatii si
apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor,
conduce si exercita urmarirea penala, reprezinta invinuirea in instantele
judecatoresti in conditiile legii.
(2) Sistemul organelor Procuraturii cuprinde Procuratura Generala,
procuraturile teritoriale si procuraturile specializate.
(3) Organizarea, competenta si modul de desfasurare a activitatii
Procuraturii sint stabilite prin lege.
Articolul 125
Mandatul procurorilor
(1) Procurorul General este numit in functie de catre Parlament,
la propunerea Presedintelui acestuia.
(2) Procurorii ierarhic inferiori sint numiti de Procurorul
General si ii sint subordonati.
(3) Mandatul procurorilor este de 5 ani.
(4) Functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie
publica sau privata, cu exceptia activitatii didactice si stiintifice.
(5) In exercitarea mandatului procurorii se supun numai legii.
T i t l u l IV
ECONOMIA NATIONALA SI
FINANTELE PUBLICE
Articolul 126
Economia
(1) Economia Republicii Moldova este economie de piata, de
orientare sociala, bazata pe proprietatea privata si pe proprietatea publica,
antrenate in concurenta libera.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) reglementarea activitatii economice si administrarea
proprietatii publice ce-i apartine in conditiile legii;
b) libertatea comertului si activitatii de intreprinzator,
protectia concurentei loiale, crearea unui cadru favorabil valorificarii tuturor
factorilor de productie;
c) protejarea intereselor nationale in activitatea economica,
financiara si valutara;
d) stimularea cercetarilor stiintifice;
e) exploatarea rationala a pamintului si a celorlalte resurse naturale,
in concordanta cu interesele nationale;
f) refacerea si protectia mediului inconjurator, precum si
mentinerea echilibrului ecologic;
g) sporirea numarului de locuri de munca, crearea conditiilor
pentru cresterea calitatii vietii;
h) inviolabilitatea investitiilor persoanelor fizice si juridice,
inclusiv straine.
Articolul 127
Proprietatea
(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Statul garanteaza realizarea dreptului de proprietate in
formele solicitate de titular, daca acestea nu vin in contradictie cu
interesele societatii.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, spatiul aerian,
apele si padurile folosite in interes public, resursele naturale ale zonei
economice si ale platoului continental, caile de comunicatie, precum si alte bunuri
stabilite de lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Articolul 128
Proprietatea cetatenilor straini si a apatrizilor
(1) In Republica Moldova este ocrotita proprietatea altor state, a
organizatiilor internationale, a cetatenilor straini si a apatrizilor.
(2) Modul si conditiile de exercitare a dreptului de proprietate
al persoanelor fizice si juridice straine, precum si al apatrizilor, pe
teritoriul Republicii Moldova sint reglementate prin lege.
Articolul 129
Activitatea economica externa
(1) Parlamentul aproba directiile principale ale activitatii
economice externe, principiile utilizarii imprumuturilor si creditelor straine.
(2) Guvernul asigura protejarea intereselor nationale in
activitatea economica externa, promoveaza politica liberului schimb sau politica
protectionista, pornind de la interesele nationale.
Articolul 130
Sistemul financiar-creditar
(1) Formarea, administrarea, utilizarea si controlul resurselor
financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale
institutiilor publice sint reglementate prin lege.
(2) Moneda nationala a Republicii Moldova este leul moldovenesc.
(3) Dreptul exclusiv la emisia monetara apartine Bancii Nationale
a Republicii Moldova. Emisia se efectueaza conform deciziei Parlamentului.
Articolul 131
Bugetul public national
(1) Bugetul public national cuprinde bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele raioanelor, oraselor si satelor.
(2) Guvernul elaboreaza anual proiectul bugetului de stat si
bugetului asigurarilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobarii Parlamentului.
In caz de formare a fondului extrabugetar, el se prezinta spre aprobare
Parlamentului.
(3) Daca bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat
nu au fost adoptate prin lege cu cel putin trei zile inainte de expirarea
exercitiului bugetar, se aplica in continuare bugetul de stat si bugetul
asigurarilor sociale de stat ale anului precedent, pina la adoptarea noilor
bugete.
(4) Orice propunere legislativa sau amendament care atrag
majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau imprumuturilor, precum si
majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare pot fi adoptate numai dupa ce
sint acceptate de Guvern.
(5) Bugetele raioanelor, oraselor si satelor se elaboreaza, se
aproba si se executa in conditiile legii.
(6) Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara
stabilirea sursei de finantare.
Articolul 132
Sistemul fiscal
(1) Impozitele, taxele si orice venituri ale bugetului de stat si
ale bugetului asigurarilor sociale de stat, ale bugetelor raioanelor, oraselor si
satelor se stabilesc, conform legii, de organele reprezentative respective.
(2) Orice alte prestari sint interzise.
Articolul 133
Curtea de Conturi
(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de
formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare publice.
(2) Curtea de Conturi este alcatuita din 7 membri.
(3) Presedintele Curtii de Conturi este numit de Parlament, la
propunerea Presedintelui acestuia, pentru un termen de 5 ani. Membrii Curtii
sint numiti de Parlament, la propunerea Presedintelui acesteia.
(4) Curtea de Conturi prezinta anual Parlamentului un raport
asupra administrarii si intrebuintarii resurselor financiare publice.
(5) Alte atributii, precum si modul de organizare si functionare a
Curtii de Conturi, se stabilesc prin lege organica.
T i t l u l V
CURTEA CONSTITUTIONALA
Articolul 134
Statutul
(1) Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala in Republica Moldova.
(2) Curtea Constitutionala este independenta de orice alta
autoritate publica si se supune numai Constitutiei.
(3) Curtea Constitutionala garanteaza suprematia Constitutiei,
asigura realizarea principiului separarii puterii de stat in putere
legislativa, putere executiva si putere judecatoreasca si garanteaza
responsabilitatea statului fata de cetatean si a cetateanului fata de stat.
Articolul 135
Atributiile
(1) Curtea Constitutionala:
a) exercita, la sesizare, controlul constitutionalitatii legilor
si hotaririlor Parlamentului, a decretelor Presedintelui Republicii Moldova, a hotaririlor
si ordonantelor Guvernului, precum si a tratatelor internationale la care
Republica Moldova este parte;
b) interpreteaza Constitutia;
c) se pronunta asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;
d) confirma rezultatele referendumurilor republicane;
e) confirma rezultatele alegerii Parlamentului si a Presedintelui
Republicii Moldova;
f) constata circumstantele care justifica dizolvarea
Parlamentului, demiterea Presedintelui Republicii Moldova sau interimatul
functiei de Presedinte, precum si imposibilitatea Presedintelui Republicii Moldova
de a-si exercita atributiile mai mult de 60 de zile;
g) rezolva cazurile exceptionale de neconstitutionalitate a
actelor juridice, sesizate de Curtea Suprema de Justitie;
h) hotaraste asupra chestiunilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid.
(2) Curtea Constitutionala isi desfasoara activitatea din
initiativa subiectilor prevazuti de Legea cu privire la Curtea Constitutionala.
Articolul 136
Structura
(1) Curtea Constitutionala se compune din 6 judecatori, numiti
pentru un mandat de 6 ani.
(2) Doi judecatori sint numiti de Parlament, doi de Guvern si doi
de Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) Judecatorii Curtii Constitutionale aleg, prin vot secret,
presedintele acesteia.
Articolul 137
Independenta
Judecatorii Curtii Constitutionale sint inamovibili pe durata
mandatului, independenti si se supun numai Constitutiei.
Articolul 138
Conditiile pentru numire
Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba o pregatire
juridica superioara, o inalta competenta profesionala si o vechime de cel putin
15 ani in activitatea juridica, in invatamintul juridic sau in activitatea
stiintifica.
Articolul 139
Incompatibilitati
Functia de judecator al Curtii Constitutionale este incompatibila
cu oricare alta functie publica sau privata retribuita, cu exceptia activitatii
didactice si stiintifice.
Articolul 140
Hotaririle Curtii Constitutionale
(1) Legile si alte acte normative sau unele parti ale acestora
devin nule, din momentul adoptarii hotaririi corespunzatoare a Curtii
Constitutionale.
(2) Hotaririle Curtii Constitutionale sint definitive si nu pot fi
atacate.
T i t l u l VI
REVIZUIREA CONSTITUTIEI
Articolul 141
Initiativa revizuirii
(1) Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de:
a) un numar de cel putin 200 000 de cetateni ai Republicii Moldova
cu drept de vot. Cetateni care initiaza revizuirea Constitutiei trebuie sa
provina din cel putin jumatate din unitatile administrativ-teritoriale de nivelul
doi, iar in fiecare din ele trebuie sa fie inregistrate cel putin 20000 de semnaturi
in sprijinul acestei initiative;
b) un numar de cel putin o treime de deputati in Parlament;
c) Guvern.
(2) Proiectele de legi constitutionale vor fi prezentate
Parlamentului numai impreuna cu avizul Curtii Constitutionale, adoptat cu votul
a cel putin 4 judecatori.
Articolul 142
Limitele revizuirii
(1) Dispozitiile privind caracterul suveran, independent si unitar
al statului, precum si cele referitoare la neutralitatea permanenta a statului,
pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majoritatii
cetatenilor inscrisi in listele electorale.
(2) Nici o revizuire nu poate fi facuta, daca are ca rezultat
suprimarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor sau a
garantiilor acestora.
(3) Constitutia nu poate fi revizuita pe durata starii de urgenta,
de asediu si de razboi.
Articolul 143
Legea privind modificarea Constitutiei
(1) Parlamentul este in drept sa adopte o lege cu privire la
modificarea Constitutiei dupa cel putin 6 luni de la data prezentarii
initiativei corespunzatoare. Legea se adopta cu votul a doua treimi din
deputati.
(2) Daca, de la prezentarea initiativei cu privire la modificarea
Constitutiei, Parlamentul nu a adoptat timp de un an legea constitutionala
corespunzatoare, propunerea se considera nula.
T i t l u l VII
DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII
Articolul I
(1) Prezenta Constitutie este adoptata de Parlament si se promulga
de catre Presedintele Republicii Moldova in termen de 3 zile.
(2) Constitutia Republicii Moldova intra in vigoare la 27 august
1994. La aceeasi data, Constitutia Republicii Moldova din 15 aprilie 1978, cu
modificarile si completarile ulterioare, este in intregime abrogata.
Articolul II
(1) Legile si celelalte acte normative ramin in vigoare in masura
in care nu contravin prezentei Constitutii.
(2) Comisiile permanente ale Parlamentului, Guvernul, in decursul
unui an de la data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii, vor examina
conformitatea legislatiei cu Constitutia si vor prezenta Parlamentului
propunerile respective.
Articolul III
(1) Institutiile de stat, existente la data intrarii in vigoare a
prezentei Constitutii, ramin in functiune pina la constituirea unor institutii
noi.
(2) Parlamentul, constituit din 104 deputati, alesi prin vot
universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile pluralismului politic
si pluripartidismului, conform Legii din 14 octombrie 1993 privind alegerea
Parlamentului, ramine in functiune pina la expirarea mandatului, cu exceptia
cazurilor prevazute in prezenta Constitutie.
(3) Presedintele Republicii Moldova, ales prin vot universal,
egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile pluralismului politic si
pluripartidismului, pe un termen de 5 ani, conform Legii din 18 septembrie 1991
cu privire la alegerile Presedintelui Republicii Moldova, ramine in functiune pina
la expirarea mandatului pentru care a fost ales, cu exceptia cazurilor
prevazute in prezenta Constitutie.
(4) Guvernul, investit in functie de catre Parlament, ramine in
exercitarea imputernicirilor pina la expirarea mandatului, cu exceptia
cazurilor prevazute in prezenta Constitutie.
(5) Organele locale ale puterii de stat si ale administratiei de
stat ramin in exercitarea imputernicirilor pina la expirarea mandatului, cu
exceptia cazurilor prevazute in prezenta Constitutie.
(6) Asupra judecatorilor care, la data intrarii in vigoare a
prezentei Constitutii, au o vechime in munca in judecatorii de cel putin 5 ani,
se rasfringe principiul inamovibilitatii, conform articolului 116 alineatul
(1), printr-un decret al Presedintelui Republicii Moldova, la propunerea
ministrului justitiei si a Presedintelui Judecatoriei Supreme.
(7) In decursul a 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei
Constitutii, sistemul instantelor judecatoresti va fi reorganizat, prin lege,
conform articolului 115.
Articolul IV
Prevederile articolului 25 alineatul (4), ce tin de termenul
arestarii, nu se rasfring, pina la 1 ianuarie 1995, asupra persoanelor care au comis
infractiuni grave prevazute de articolul 71 din Codul penal.*
*Aprobat prin Legea din 24 martie 1961
Articolul V
(1) In decursul a 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei Constitutii se infiinteaza Curtea Constitutionala si Curtea de
Conturi.
(2) In prima componenta a Curtii Constitutionale judecatorii din
partea Consiliului Superior al Magistraturii sint numiti in functie de adunarea
generala a judecatorilor populari si a membrilor Judecatoriei Supreme.
Articolul VI
Pina la infiintarea Curtii Constitutionale, cazurile prevazute in
articolul 135 al prezentei Constitutii pot fi solutionate, din initiativa Parlamentului,
de catre Judecatoria Suprema.
Articolul VII
(1) Legea din 1 septembrie 1989 cu privire la functionarea
limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova ramine in vigoare in masura
in care nu contravine prezentei Constitutii.
(2) Sus-numita lege poate fi modificata in decursul a 7 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii, cu votul a cel putin doua
treimi din deputati.
Articolul VIII
Titlul VII, Dispozitii finale si tranzitorii, se considera parte
integranta a prezentei Constitutii si reglementeaza problemele ce tin de
intrarea ei in vigoare.