Discurs, al dlui Marian LUPU, Presedintele Parlamentului Republicii Moldova, cu ocazia inceputului sesiunii de primavara - vara a anului 2007, 8 februarie 2007
Stimati colegi,
Doamnelor si domnilor,
Prezenta noastra in sala indica reluarea plenara a activitatii parlamentare, care va continua pe parcursul urmatoarelor 6 luni. La acest moment de debut al primei sesiuni in anul 2007 este cazul sa fie trasate sarcinile, asupra indeplinirii carora urmeaza sa ne concentram atentia si eforturile.
In acest context voi incepe cu mentionarea catorva aspecte foarte importante de procedura. Conform atributiilor Parlamentului, urmeaza a fi decisa numirea Presedintelui Curtii Supreme de Justitie, a Procurorului General, a conducerii Agentiei Nationale Antimonopol si Protectie a Concurentei, exercitiu marcant pentru ca inseamna crearea unei institutii noi, de o importanta deosebita in conditiile economiei de piata.
In continuare ma voi referi la exercitiul legislativ propriu-zis, in cadrul caruia vom lucra cat asupra noilor initiative, atat si asupra finalizarii actiunilor initiate anterior.
Dintre actiunile la compartimentul socio-economic voi pune in evidenta in mod special urgentarea implementarii legii cu privire la sistemul de salarizare a angajatilor finantati din buget, adoptarea legislatiei care sa permita redirectionarea prestatiilor sociale catre grupurile cele mai vulnerabile ale societatii. Examinarea unui pachet de acte legislative care sa asigure reformarea sistemului de protectie a copilului, precum legile cu privire la adoptie, privind drepturile copilului s.a. marcheaza, concomitent, si o noua filiera de cooperare a Parlamentului cu Consiliul Europei ca urmare a recentei vizite a dnei Vermont-Mangold, membru al Comisiei pentru chestiuni sociale, sanatate si familie in cadrul Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei.
Tot la acest capitol mentionez finalizarea procesului decizional referitor la noua lege a privatizarii, lege de natura pragmatica, menita sa contribuie la revigorarea capitalului fix si sa dinamizeze activitatea economica si comerciala. Printre prioritati se inscrie examinarea pachetul de legi privind politica fiscala pentru anul viitor 2008, precum si a proiectului legii cu privire la crearea si functionarea asa numitului "megaregulator", menit sa faca mai activ sectorul financiar extrabancar.
Pe parcursul acestei sesiuni ne vom concentra asupra pachetului de initiative prezidentiale directionate spre liberalizarea economiei. In acest context se incadreaza si punerea in aplicare a Legii cu privire la principiile de baza de reglementare a activitatii de intreprinzator, mai cunoscuta si ca Legea "Ghiliotina-2". In timpul apropiat plenului Parlamentului va fi propus proiectul hotararii privind instituirea Comisiei speciale pentru optimizarea cadrului juridic de reglementare a activitatii de intreprinzator. Se preconizeaza ca aceasta Comisie, in cooperare cu partenerul guvernamental - Comisia de stat pentru reglementarea activitatii de intreprinzator, si cu suportul proiectului de asistenta al Bancii Mondiale "Ameliorarea competitivitatii" va revizui legislatia in domeniu prin prisma corespunderii acesteia principiilor stipulate in Legea "Ghiliotinei".
O alta directie prioritara tine de adoptarea finala a legilor, indicate in Programul calendaristic al actiunilor legislative ca urmare a recomandarilor Comisiei de monitorizare a Consiliului Europei. In contextul dat ma refer la pachetul de legi ce vizeaza reforma judiciara, precum Legea privind statutul si modul de organizare a activitatii grefierilor instantelor judecatoresti, Legea cu privire la Procuratura, pachetul de amendamente la Codul contraventiilor administrative. Actele de expertiza ale Consiliului Europei, receptionate recent, vor fi referintele pentru definitivarea documentelor mentionate. De asemenea, suntem in asteptarea comentariilor Consiliului Europei pentru definitivarea si adoptarea Legii cu privire la partidele politice.
Tot la acest capitol mentionez continuarea lucrului pe marginea urmatorului pachet de amendamente ce vizeaza reforma finantelor publice locale in baza principiului descentralizarii si consolidarii autonomiei locale. Imi exprim speranta ca, pe parcursul acestei sesiuni, in sfarsit vom purcede la examinarea proiectului Codului Educatiei, care ramane a fi singura restanta la acest capitol.
Urmatoarea prioritate tine de continuarea realizarii prevederilor de ordin legislativ, continute in Planul de Actiuni Republica Moldova - Uniunea Europeana, pentru care este strict necesara si contributia activa a Guvernului.
In acest context tin sa reamintesc necesitatea respectarii angajamentelor fixate in Programului legislativ pentru anii 2005-2009, adoptat prin Hotarare a Parlamentului in noiembrie 2005, acest document fiind, concomitent, si reper operational al procesului de armonizare a legislatiei nationale cu prevederile Acquis-ului comunitar. Or, in viziunea mea, suntem deja la etapa, cand este imperativa antrenarea mai dinamica, mai consistenta si mai responsabila a tuturor participantilor in acest proces. La fel, imi exprim speranta ca, in timpul apropiat, executivul isi va definitiva cadrul institutional si cel procedural in modul, in care acestea sa corespunda criteriilor si prevederilor Legii, care stipuleaza cerintele respective. Tin sa mentionez ca suntem in asteptarea raportului Guvernului cu privire la executarea Programului legislativ pe parcursul unui an, precum si a propunerilor institutiilor executive vis-a-vis de optimizarea acestui documentului cat in aspect de continut, atat si de termene reale pentru executare.
La acest capitol voi mentiona continuarea cooperarii cu Adunarea Nationala a Unitatii Administrativ-Teritoriale "Gagauz-Ery", avand ca obiectiv armonizarea si conformarea legislatiei locale cu cadrul national.
In aceasta sesiune se va consolida parteneriatul nostru public-privat, care isi va gasi aplicare pe mai multe dimensiuni. Printre acestea este mecanismul de functionare a Legii cu privire la principiile de baza de reglementare a activitatii de intreprinzator, mentionata mai sus. Acest exercitiu va fi eficient si isi va atinge scopul doar cu contributia sectorului asociativ. In aceasta ordine de idei invit reprezentantii mediului de afaceri sa se antreneze in modul cel mai activ in revizuirea si perfectionarea legislatiei nationale, cooperand cu Comisia parlamentara speciala din momentul instituirii acesteia.
In continuare urmeaza sa definitivam procedurile derivate din initiativa Presedintelui tarii si sa lansam functionarea plenara a mecanismului expertizei anti-coruptie a legislatiei. Aditional, dat fiind ca, aplicand abordarea sistemica si complexa a procesului de armonizare a legislatiei moldovenesti cu cea comunitara, am convenit asupra necesitatii inventarierii cadrului juridic national, aduc la cunostinta Dstra ca Parlamentul, in cooperare cu partenerii din sectorul asociativ, este la etapa identificarii donatorilor pentru a face posibila lansarea proiectului.
Voi continua cu referinte la o alta functie a legislativului, cea de control parlamentar. In timpul apropiat comisiile permanente vor prezenta graficul audierilor tematice ale institutiilor guvernamentale si celor subordonate Parlamentului pentru a dinamiza atat derularea reformelor, cat si a aplicarii legislatiei in vigoare in conformitate cu prevederile documentelor strategice ale tarii. Aditional, vom continua sa identificam si alte instrumente de control parlamentar, studiind bunele practici ale colegilor nostri din legislativele altor tari
In acest scop, dar si pentru a valorifica in continuare potentialul diplomatiei parlamentare in contextul relatiilor externe ale tarii, pe parcursul actualei sesiuni sunt programate vizite la sedintele Adunarii Interparlamentare in cadrul CSI, Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei. In aspect bilateral, sunt preconizate vizite ale delegatiilor oficiale cat pe dimensiunea occidentala, atat si pe cea estica. La randul nostru, vom fi vizitati de sefii legislativelor din Grecia, Lituania, Ungaria, Franta; presedintii comisiilor pentru politica externa a Marii Adunari Nationale a Turciei, a Parlamentului Regatului Suedia si a Senatului Francez; grupul de prietenie moldo-francez in cadrul Adunarii Nationale a Frantei. De asemenea, vom fi vizitati de membrii Adunarii parlamentare a Consiliului Europei si, bineinteles, de raportorii pentru Moldova din cadrul Comisiei de monitorizare. In aceasta primavara vom gazdui sedinta Comisiei interparlamentare de cooperare intre Adunarea Federala a Federatiei Ruse si Parlamentul moldovean. Totodata, delegatiile noastre parlamentare isi vor continua activitatea in cadrul Adunarii Interparlamentare CSI, Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, CEMN, OSCE, GUAM. Finalmente, deputatii moldoveni vor participa la seminare tematice in parteneriat cu colegii din legislativul Ungariei si, in premiera, incepand cu aceasta sesiune, cu membrii Parlamentului European.
Consider, stimati colegi, ca, expuse fie si in format comprimat, sarcinile enuntate sunt complexe, interesante si importante, realizarea lor solicitand eforturi considerabile. Pe acest motiv as dori sa inchei prin a dori noua tuturor forte, rabdare si, nu in ultimul rand, intelepciune, acestea fiind necesare pentru atingerea obiectivelor propuse.
|