version francaise
english version



,


-


Cooperarea cu societatea civila










20 2010

14 2010

7 2010

4 2010

4 2010

23 2010

1 2010

25 2010

19 2010

18 2010

5 2010

4 2010

26 2010

19 2010

12 2010

11 2010

29 2009

23 2009

18 2009

17 2009

15 2009

7 2009

4 2009

3 2009

29 2009

26 2009

12 2009

6 2009

3 2009

30 2009

29 2009

22 2009

20 2009

16 2009

15 2009

7 2009

2 2009

25 2009

18 2009

17 2009



10 2009

2 2009

28 2009

15 2009

12 2009

10 2009

3 2009

28 2009

20 2009

13 2009

12 2009

5 2009

3 2009

2 2009

25 2008

26 2008

19 2008

18 2008

12 2008

11 2008

5 2008

4 2008

28 2008

27 2008

21 2008

20 2008

13 2008

6 2008

30 2008

24 2008

23 2008

17 2008

16 2008

10 2008

9 2008

3 2008

2 2008

26 2008

25 2008

10 2008

3 2008

9 2008

11 2008

4 2008

27 2008

26 2008

20 2008

19 2008

13 2008

12 2008

5 2008

6 2008

29 2008

22 2008

16 2008

15 2008

8 2008

25 2008

24 2008

17 2008

11 2008

10 2008

4 2008

3 2008

31 2008

28 2008

27 2008

21 2008

20 2008

13 2008

7 2008

6 2008

29 2008

28 2008

22 2008

21 2008

15 2008

14 2008

8 2008

7 2008

28 2007

27 2007

21 2007

20 2007

14 2007

13 2007

7 2007

6 2007

30 2007

29 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

8 2007

2 2007

1 2007

26 2007

25 2007

19 2007

18 2007

12 2007

11 2007

5 2007

4 2007

27 2007

26 2007

20 2007

19 2007

13 2007

12 2007

6 2007

5 2007

29 2007

22 2007

21 2007

14 2007

7 2007

18 2007

11 2007

4 2007

27 2007

20 2007

13 2007

5 2007

29 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

2 2007

1 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

9 2007

8 2007

29 2006

28 2006

27 2006

22 2006

21 2006

15 2006

14 2006

12 2006

8 2006

7 2006

30 2006

1 2006

24 2006

23 2006

17 2006

16 2006

10 2006

9 2006

3 2006

2 2006

26 2006

20 2006

19 2006

13 2006

12 2006

6 2006

5 2006

29 2006

28 2006

27 2006

26 2006

21 2006

20 2006

14 2006

13 2006

7 2006

6 2006

30 2006

29 2006

22 2006

15 2006

8 2006

2 2006

25 2006

18 2006

11 2006

4 2006

27 2006

21 2006

20 2006

6 2006

31 2006

30 2006

23 2006

10 2006

9 2006

3 2006

2 2006

24 2006

23 2006

17 2006

16 2006

10 2006

9 2006

30 2005

29 2005

23 2005

22 2005

16 2005

15 2005

8 2005

2 2005

1 2005

24 2005

17 2005

16 2005

11 2005

10 2005

4 2005

3 2005

28 2005

27 2005

21 2005

20 2005

14 2005

13 2005

7 2005

6 2005

29 2005

28 2005

22 2005

21 2005

18 2005

14 2005

7 2005

30 2005

23 2005

16 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVIII-a

SESIUNEA I ORDINARĂ OCTOMBRIE 2009

Şedinţa din ziua de 7 octombrie 2009

(STENOGRAMA)

SUMAR

1. Dezbateri asupra ordinii de zi şi aprobarea ei.

2. Dezbaterea şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.1182 pentru modificarea Legii viei şi vinului nr.57-XVI din 10 martie 2006.

3. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre nr.1196 privind stabilirea datei alegerii Preşedintelui Republicii Moldova.

4. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre nr.1195 privind Comisia specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

5. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre nr.1185 privind numirea în funcţie a Procurorului General. (Procuror General Valeriu Zubco.)

6. Dezbaterea şi adoptarea proiectului de Hotărîre nr.1209 privind modificarea componenţei nominale a unor comisii permanente ale Parlamentului.

7. Declaraţia doamnei deputat Oxana Radu Fracţiunea Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.

 

Şedinţa începe la ora 16.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Mihai Ghimpu, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Serafim Urechean, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, de domnul Iurie Ţap şi de domnul Alexandru Stoianoglo, vicepreşedinţi ai Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Bună ziua.

Vă anunţ că la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 96 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Ivan Calin, Igor Dodon, Vladimir Eremciuc, Alla Mironic, Vladimir Voronin.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Bună ziua.

Luaţi loc, vă rog. Înainte de a începe şedinţa în plen a Parlamentului, vă rog să onorăm Drapelul de Stat. (Se onorează Drapelul de Stat.)

Mulţumesc.

Eu sper să ne simţim bine şi în această sală, cunoaşteţi motivul, din ce cauză şedinţa are loc astăzi în această sală, e legat de summit-ul CSI din 8 9 octombrie şi din acest considerent avem şedinţa astăzi aici.

Stimaţi colegi,

Dispuneţi de ordinea de zi a şedinţei. Vă rog, dacă sînt alte propuneri.

Microfonul nr.3, microfonul nr.1 şi apoi microfonul nr.2.

 

Domnul Grigore Petrenco Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Mulţumesc.

De procedură.

Domnule Ghimpu,

Ieri, aţi alungat din .... (Deficienţe tehnice.)

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Dar în vocabularul meu nu este expresia a alunga ziariştii. Şi nu inventaţi prostii, vă rog, aici.

Microfonul nr.1.

 

Domnul Iurie Stoicov Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Fracţiunea Partidului Comuniştilor a înaintat un proiect de Hotărîre cu privire la revocarea din funcţie a Preşedintelui Parlamentului în legătură cu multiplele încălcări ale Regulamentului Parlamentului. Spre regret, această iniţiativă de hotărîre se tărăgănează neîntemeiat de către Biroul permanent. În legătură cu aceasta, rog să introduceţi în ordinea de zi pentru astăzi examinarea acestui proiect de hotărîre.

 

(Deficienţe tehnice.)

Domnul Mihai Godea Partidul Liberal Democrat din Moldova:

Cu privire la modificarea componenţei nominale a unor comisii permanente ale Parlamentului Republicii Moldova.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Vladimir Ţurcan Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Mulţumesc.

Avînd în vedere că, spre regret, pînă acum nu respectăm cerinţele articolului 39 din Regulament, ce ţine de formare ordinii de zi. În acest context, pînă în ziua de astăzi nu am avut posibilitate să ne folosim de dreptul nostru de deputat de a înainta interpelări. De aceea, se propune ca astăzi să fie acordată această posibilitate şi să fie pusă în ordinea de zi problema înaintării interpelărilor.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.1.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Mulţumesc.

Ceea ce ţine de propuneri la ordinea de zi. Propun includerea în ordinea de zi a şedinţei în plen de astăzi a Parlamentului proiectul de Hotărîre nr.1120 privind declararea vacanţei unui mandat de deputat, ce ţine de Primarul general al capitalei Dorin Chirtoacă. De nenumărate ori am făcut această interpelare la mai multe şedinţei şi văd că dumneavoastră nu luaţi atitudine de această problemă. Şi în continuare noi, Fracţiunea Partidului Comuniştilor, considerăm că dumnealui îşi exercită atribuţiile de deputat şi participarea lui la votul Legislativului este nelegitimă. Şi rugăm ca această propunere să fie pusă la vot. Şi să ţineţi cont de faptul că domnul Chirtoacă urmează să se ocupe cu problemele Chişinăului, dar nu să deţină dublu funcţia de deputat şi de Primar general, care contravine actelor normative în vigoare.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.3.

 

Doamna Maria Postoico Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Mulţumesc.

La ordinea de zi. Vă rog să fie inclus proiectul de Hotărîre nr.1222 privind constituirea Comisiei de anchetă pentru elucidarea cauzelor de încălcare a prevederilor Hotărîrii Parlamentului privind componenţa nominală a delegaţiei Parlamentului Republicii Moldova pentru participare la sesiunea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei din 28 septembrie 2 octombrie. Rog să fie inclus în ordinea de zi şi pus la vot.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.3. Poftim.

 

Domnul Grigore Petrenco:

La ordinea de zi.

Domnule Ghimpu,

Din partea fracţiunii propunem invitarea la şedinţa de astăzi a domnului ministru de interne Catan, în legătură cu recentele atacuri la adresa mijloacelor de informare în masă şi ameninţări de răfuială fizică cu unii ziarişti. Eu mă refer la Antena C, mă refer la incendierea maşinii ziarului Ceas Pik din Găgăuzia, ziar de opoziţie. De aceea, solicităm şi cerem insistent ca domnul ministru Catan să vină şi să explice ce are de gînd să întreprindă Ministerul de Interne în acest sens.

Şi a doua propunere, de asemenea, cerem invitarea la şedinţa plenară de astăzi a domnului Gorincioi. Avînd în vedere recentele decizii şi acţiuni ale CCA îndreptate împotriva mijloacelor de informare în masă Antena C, de asemenea, închiderea emisiunii de ştiri Top Newus de la RTV, neaprobarea vremii de emisie la unele posturi de radio, scoaterea la concurs a frecvenţelor. Decizii ilegale, după părerea noastră. Solicităm invitarea lui la şedinţa plenară de astăzi.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.3.

 

Doamna Oxana Radu Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Rog să mă înscrieţi cu o declaraţie.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Declaraţie, da?

 

Doamna Oxana Radu:

Da, da.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mai sînt propuneri?

Domnul Urechean.

 

Domnul Serafim Urechean Partidul Alianţa Moldova Noastră:

Eu vin cu o propunere către Parlament şi vă rog să fie inclusă în ordinea de zi. Pe data de 10 octombrie în întreaga lume se comemorează Ziua internaţională a hospisurilor şi a îngrijirilor paliative. E vorba de îngrijirea oamenilor bolnavi de cancer. Vin cu propunerea ca salariul de o zi al parlamentarilor să fie transferat la Fondul hospisului din Republica Moldova. Aceştia sînt oameni care trăiesc ultimele zile. Vă rog foarte frumos.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mai sînt propuneri? Nu sînt, da?

Mulţumesc foarte mult.

Stimaţi colegi,

Supun votului proiectul ordinii de zi, înaintat de către Biroul permanent, apoi propunerile făcute de către deputaţi. Cine este pentru ordinea de zi înaintată de către Biroul permanent, rog să voteze. (Rumoare în sală.)

Vă rog, linişte. Sala e mai mică aici şi gălăgia e mai mare.

Explic încă o dată. Cînd deputaţii fac propunere la un proiect din ordinea de zi, înaintată de către Biroul permanent, nu pot face o propunere la tavan. De aceea, se pune la vot proiectul înaintat de Biroul permanent, apoi la proiectul acesta supun votului propunerile deputatului. Este logic şi juridic.

Bine. Vă rog, repetăm votarea. Cine este pentru proiectul ordinii de zi, înaintat de către Biroul permanent, rog să voteze.

Sectorul... cum să procedăm aici? Sectorul nr.1 şi sectorul nr.2, da?

Sectorul nr.1, vă rog, număraţi voturile.

Microfonul nr.3, vă rog. Sectorul nr.1.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 52.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Sectorul nr.2?

Zero.

Cu majoritatea voturilor, ordinea de zi ca bază a fost înaintată. Acum supun votului propunerile deputaţilor.

Doamnă Postoico,

Exact la aceasta, da? (Doamna Postoico nu vorbeşte la microfon.)

Bine.

Mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Prima chestiune vine din partea Fracţiunii Partidului Comuniştilor de revocare a Preşedintelui Parlamentului din funcţie. Pe cît timp? Nu aţi spus. Da? ...

Stimaţi colegi,

Supun votului propunerea comuniştilor de a include în ordinea de zi revocarea Preşedintelui Parlamentului Republicii Moldova. Cine este pentru, rog să voteze. În ordinea de zi, da? Eu am spus că în ordinea de zi.

Mulţumesc.

Începem cu sectorul nr.2. Cîţi sînt pentru? 52. Aţi dori voi... Ce fericire pentru voi...

Sectorul nr.2, cîţi sînt pentru?

 

Numărătorii:

Sectorul nr.2 44.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Împotrivă?

Sectorul nr.1 53.

Nu s-a acumulat majoritatea.

Mulţumim.

Următoarea chestiune cu privire la modificarea componenţei nominale a unor comisii parlamentare.

 

Domnule Godea,

Explicaţi, vă rog, despre ce este vorba în această modificare. E la general sau la concret o comisie?

Microfonul nr.2, vă rog.

 

Domnul Mihai Godea:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

În legătură cu faptul că domnul Vladimir Hotineanu a fost desemnat ministru, iar dumnealui fiind şi preşedinte al comisiei parlamentare, s-a paralizat într-un fel activitatea comisiei respective şi trebuie să permitem ca această comisie să funcţioneze în regim normal. Deci noi propunem ca domnul Vladimir Hotineanu să fie revocat din funcţia de preşedinte al comisiei parlamentare. Domnul Vladimir Filat să fie revocat din componenţa Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie şi să fie ales în Comisia pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media.

De asemenea, doamna Liliana Palihovici să fie aleasă în fruntea Comisiei pentru protecţie socială, sănătate şi familie, fiind eliberată din funcţia de membru al Comisiei pentru cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media. Şi atît.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Da, este clar, domnule Godea.

Mulţumesc mult.

De procedură? Poftim, microfonul nr.1.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Stimaţi colegi,

Astăzi, la şedinţa Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, s-a examinat demersul Fracţiunii Partidului Liberal Democrat, prin care s-au propus modificările respective, însă nu a fost luată o decizie în sensul adoptării unui raport şi a unui proiect de hotărîre, care urmează a fi examinate în fiecare comisie, conform Regulamentului Parlamentului. De aceea, noi propunem ca această întrebare să fie exclusă din ordinea de zi şi urmează să fie respectată procedura, ca modificările respective privind comisiile de specialitate să fie efectuate conform Regulamentului.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Este clar.

Mulţumesc.

Microfonul nr.3, apoi microfonul nr.2.

 

Domnul Grigore Petrenco:

Noi nu avem acest proiect de hotărîre, el nu a fost repartizat tuturor deputaţilor, nici nu se ştie dacă este înregistrat şi dacă are un număr. De aceea, propunerea este să respectăm prevederile Regulamentului şi să nu examinăm ceea ce nu avem.

Mulţumesc.

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.2.

 

Domnul Vladimir Filat prim-ministru al Republicii Moldova:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Domnule Zagorodnîi,

Chiar dacă aţi fost pe o perioadă scurtă, dar aţi fost preşedinte al Comisiei juridice, numiri şi imunităţi şi este cazul să cunoaşteţi că hotărîrile care nu au caracter normativ pot fi adoptate şi fără a trece procedura menţionată în Regulament. Citiţi atent. Înseamnă că trebuie să mai munciţi atunci. Şi, în acest sens, domnule Preşedinte, nu este vorba de grabă, este o problemă ce ţine de funcţionalitatea Parlamentului şi a comisiei respective. Avem foarte multe proiecte de legi şi avem foarte multe decizii de luat. Aşa că, vă rog frumos...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.3.

 

Domnul Ion Pleşca Partidul Alianţa Moldova Noastră:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Acest proiect de hotărîre a fost înregistrat sub nr.1209, a fost examinat în şedinţa Comisiei juridice, numiri şi imunităţi. Aceste probleme ţin de problemele interne ale Fracţiunii. Fracţiunea a venit cu acest demers, Comisia a examinat şi propune proiectul de hotărîre şi raportul spre adoptare. Parlamentul trebuie să voteze şi atît.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Stimaţi colegi,

Iată, eu am acest proiect, într-adevăr, şi cu avizul Comisiei, hotărîm prin vot.

Supun votului propunerea domnului Godea cu privire la modificarea componenţei nominale a unor comisii parlamentare. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Împotrivă?

Cu majoritatea voturilor, propunerea este acceptată.

Următoarea propunere a venit din partea domnului Ţurcan, ca astăzi, la sfîrşitul şedinţei sau la sfîrşitul ordinii de zi a acesteia, să avem audieri, interpelări către membrii Guvernului. Aşa înţeleg eu, da? Nu numai, da?

Supun votului propunerea domnului Ţurcan. Cine este pentru, rog să votăm. Regulamentul prevede ziua de joi, dar azi la noi e miercuri. (Rumoare în sală). Mie îmi pare rău că dumneavoastră vă grăbiţi cu o zi. Eu înţeleg că aveţi energie. Nu este ordinară. Joi şi vineri are loc summitul CSI şi nu-i şedinţă regulamentară, cum prevede Regulamentul, şedinţă de joi şi de vineri.

Îmi pare rău, domnule.

Bine. E şedinţă extraordinară.

Următoarea propunere declararea mandatului domnului Dorin Chirtoacă vacant. Cine este pentru, rog să voteze.

Sectorul nr.1?

Sectorul nr.2? Da, din păcate, dragostea faţă de Primărie e mare, dar majoritatea nu o aveţi.

Mulţumesc frumos.

Eu sînt foarte serios. Eu sînt speaker, doar supun votului.

 

Domnul Grigore Petrenco:

Da, nu comentaţi.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Doamna Postoico a propus hotărîrea: de creat o Comisie de anchetă privind formarea delegaţiei la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei din 28 septembrie 2 octombrie.

Aşa am înţeles, doamnă Postoico, da? Anchetă din deputaţi sau din procurori?

Microfonul nr.3.

 

Doamna Maria Postoico:

Deci s-a propus formarea acestei Comisii speciale, încă o dată să elucidăm cazul, ce s-a întîmplat cînd s-a adoptat Hotărîrea pentru formarea delegaţiei permanente. Dar dumneavoastră pe urmă aţi format o delegaţie .... Iată, aici noi trebuie să ne interesăm, cine este corect? Toţi parlamentarii care au votat sau domnul Preşedinte Ghimpu.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Dacă doriţi eu pot să vă răspund şi fără anchetă.

Bine. Supun votului propunerea doamnei Postoico. Cine este pentru, rog să voteze. Sectorul nr.2?

44, da?

Mulţumesc.

Împotrivă?

Majoritatea, din păcate, nu susţine.

Următoarea propunere este cea a domnului Petrenco de invitat pe domnul ministru Catan să prezinte o informaţie cu bicicleta de la sud, am înţeles şi domnul Gorincioi să dea explicaţie.

Domnule Petrenco,

Doriţi să confirmaţi sau retrageţi propunerea?

Microfonul nr.3, vă rog.

 

Domnul Grigore Petrenco:

Domnule Ghimpu,

Încă o dată cerem ca să nu comentaţi propunerile deputaţilor. Deci nu este vorba de bicicleta de la sud, este vorba de incendierea maşinii unui ziar de opoziţie din Găgăuzia. Şi este o problemă foarte serioasă, după părerea noastră.

 

Domnul Serafim Urechean:

Domnule Petrenco,

Dacă se poate, eu vă îndemn ca să retrageţi această propunere, deoarece Ministerul de Interne e antrenat acum în alte chestiuni foarte importante, vin delegaţiile străine, vin la summitul acesta foarte important. De aceea, eu cred că nu aveţi dreptate. Săptămîna viitoare altă treabă.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Oricum eu supun votului. Cine este pentru a-i invita pe domnul Catană şi pe domnul Gorincioi să prezente informaţie, rog să voteze.

Mulţumesc.

Împotrivă?

Sectorul nr.2, aveţi cel puţin 52 de voturi? 61, da? Propunerea nu a acumulat voturile necesare. Nu este inclusă în ordinea de zi.

Ultima propunere, a domnului Urechean ca fiecare deputat să accepte transferul. Aceasta nu se votează. Dumneavoastră ştiţi, conform legislaţiei în vigoare, ca să fie transferată o sumă, o zi sau două zile din salariul deputaţilor, trebuie să fie consimţămîntul salariatului.

Poftim, microfonul nr.2.

 

Domnul Vitalie Nagacevschi Partidul Liberal Democrat din Moldova:

Într-adevăr, această problemă, în principiu, aşa cum a fost propusă, actualmente nu poate fi votată, de ce? Deoarece modalitatea salarizării unui deputat este stabilită printr-o hotărîre de Parlament. Pentru a modifica această modalitate trebuie să fie modificată respectiva hotărîre de Parlament. În rest, dacă se doreşte ca fiecare deputat să doneze salariul său de o zi în anumite scopuri caritabile, în aşa caz acest deputat trebuie să vină şi să scrie cerere. Deoarece nu poate fi adoptată chiar şi cu majoritatea voturilor o hotărîre în care să fie obligaţi toţi deputaţii să participe la o acţiune caritabilă. De aceea, eu aş propune ca această problemă să nu o puneţi la vot, deoarece contravine legislaţiei.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

De acord domnule Nagacevschi,

E adevărat. Cine susţine propunerea domnului Urechean, de a depune cerere, rog să... Sau o listă şi semnături, mă rog. Fracţiunea Alianţa Moldova Noastră a înaintat această propunere, aşa că îi rugăm să pregătească lista, să strîngă semnăturile şi de acum...

Stimaţi colegi,

Mulţumesc.

Ordinea de zi pentru ziua de astăzi este adoptată. Trecem la examinarea ordinii de zi. Prima chestiune a ordinii de zi este proiectul de Lege pentru modificarea Legii vii şi vinului. Lectura a doua. Prezintă raportul domnul ministru al agriculturii şi industriei alimentare sau comisia, da?

Raportor: Comisia agricultură şi industrie alimentară. Poftim.

 

Domnul Dmitri Todorogolo Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Stimaţi deputaţi,

Comisia agricultură şi industrie alimentară a examinat propunerile parvenite din partea comisiilor şi a deputaţilor asupra proiectului de Lege pentru modificarea articolului 27 din Legea vii şi vinului şi a luat o decizie, care este prezentată în raportul de care dispuneţi. Decizia Comisiei pro şi contra. Şi, pornind de la această decizie, pe care Comisia a luat-o şi a difuzat-o deputaţilor, comisia propune ca acest proiect cu conţinutul raportului Comisiei să fie votat în lectura a doua. Dacă sînt întrebări, eu sînt la dispoziţia dumneavoastră.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.3.

 

Voce din sală:

Care propunere?

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

Propunem spre adoptare în lectura a doua, cu observaţiile şi modificările prevăzute în raportul Comisiei din numele Fracţiunii Partidului Comuniştilor. Tot aveţi în raportul Comisiei. Dacă e necesar să citesc, citesc raportul Comisiei, dar aveţi la mînă modificările propuse din partea Guvernului. În rezultatul examinării, este de acord cu propunerea Comisiei.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr. 3, vă rog.

 

Domnul Iurie Muntean Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Eu aş vrea să prezint poziţia Fracţiunii vizavi de acest proiect, în vederea revigorării întregului sector, precum şi a intensificării achiziţiilor curente de la ţărani a materiei prime şi achitării... intensificării achitării pentru achiziţiile trecute, precum şi ţinînd cont de faptul că, în cadrul Comisiei, propunerile Fracţiunii PCRM au fost, pînă la urmă, acceptate, şi, în special, în ceea ce priveşte livrarea numai a divinurilor, a căror vîrstă nu depăşeşte 5 ani şi alte propuneri. Deci Fracţiunea PCRM este disponibilă să susţină acest proiect. Însă avem încă o solicitare. Deci ca Guvernul Moldovei, la adoptarea proiectului de Hotărîre cu privire la aplicarea, implementarea acestei modificări, să stabilească obligativitatea includerii în contractele de export a divinurilor în vrac, deci interdicţia cu privire la folosirea referinţei la originea mărfii, care va fi livrată de Republica Moldova.

Pentru că, pînă la urmă, noi totuşi nu putem să asigurăm calitatea produsului finit în cadrul producerilor cărora le vom livra marfa noastră. Aceasta este solicitarea noastră. Guvernul poate să stabilească obligativitatea unei asemenea prevederi în fiecare contract de export.

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

Aceasta poate să fie în actele normative ale Guvernului, dacă o să fie necesar, da.

 

Domnul Iurie Muntean:

Dar ca să nu fie indicată Republica Moldova drept ţară de origine.

 

Domnul Dmitri Todoroglo:

În actele normative ale Guvernului. Punctul 2, articolul 2, legea prevede că Guvernul o să aducă actele normative în concordanţă cu cerinţele acestei legi.

 

Domnul Iurie Muntean:

Aceasta este foarte important, pentru că este vorba... avînd în vedere că nu putem asigura calitatea produsului finit acolo, în cadrul producerii în străinătate, deci putem să pătimim în sensul imaginii ţării.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Domnule Muntean,

Scuzaţi, vă rog, lectura a doua, propuneri de acum. Cu tot respectul.

 

Domnul Iurie Muntean:

Se referă la Guvern, la Guvern.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

La Guvern.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Preşedinte...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Bine.

Microfonul nr. 2.

 

Domnul Vladimir Filat:

Da, ca de obicei, sfaturi foarte preţioase. Noi, desigur, le vom examina. Amendamentul propus, poziţia Comisiei este în strictă concordanţă cu poziţia Guvernului. Şi rugăm să fie sprijinită, susţinută anume formula propusă.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Microfonul nr.4, domnule ministru.

A, deja a expus punctul de vedere domnul Prim-ministru.

Domnule Muntean,

Mai doriţi ceva?

Mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Supun votului proiectul în lectura a doua. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumim frumos opoziţiei. (Aplauze.)

Da, pentru... vă rog anunţaţi sectorul nr.1 pentru? Nu, anunţaţi pentru. Cîţi pentru, sectorul nr.1?

Microfonul nr.3, vă rog.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 53.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

53. Sectorul nr. 2? 44. Deci 97 de voturi.

Cu 97 de voturi, proiectul de Lege a fost adoptată în lectura a doua.

Mulţumesc frumos. Continuăm.

Proiectul de Hotărîre privind stabilirea datei alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova, înaintat de către deputaţii: Ion Pleşca, Alexandru Tănase, Aurel Băieşu şi Corina Fusu. Prezintă raportorul, domnul Ion Pleşca, preşedintele Comisiei juridice, numiri şi imunităţi.

Vă rog domnule Pleşca.

 

Domnul Ion Pleşca:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Am să dau citire raportului asupra proiectului de Hotărîre al Parlamentului privind stabilirea datei alegerii Preşedintelui Republicii Moldova. Comisia juridică, numiri şi imunităţi a Parlamentului a examinat proiectul de Hotărîre al Parlamentului privind stabilirea datei alegerii Preşedintelui Republicii Moldova din 5 octombrie 2009 şi menţionează următoarele.

La 11 septembrie 2009, prin Hotărîre de Parlament s-a luat act de cererea de demisie a Preşedintelui Republicii Moldova şi s-a declarat vacantă funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Curtea Constituţională, prin avizul nr.4 din 17 septembrie 2009 a constatat circumstanţele care justifică interimatul funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova. Totodată, la articolul 90 alineatul (4) din Constituţie şi la articolul 2 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova, se prevede că, în cazul în care a intervenit vacanţa funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova, alegerile pentru un nou Preşedinte al Republicii se vor organiza în termen de două luni de la data cînd a intervenit vacanţa funcţiei. În prezentul proiect de Hotărîre se stabileşte data de 23 octombrie 2009 pentru alegea Preşedintelui Republicii Moldova.

Avînd în vedere că proiectul supus examinării corespunde cerinţelor legale, indicate mai sus, Comisia juridică, numiri şi imunităţi, cu majoritatea voturilor membrilor ei, a hotărît să propună Legislativului pentru examinare şi adoptare proiectul de Hotărîre al Parlamentului din 5 octombrie 2009 privind stabilirea datei alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Întrebări către domnul raportor? Nu sînt, da?

Mulţumim, domnule Pleşca.

Atunci permiteţi-mi să supun votului proiectul de Hotărîre privind stabilirea datei alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova pentru 23 octombrie 2009. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Sectorul nr.1? Proiect de Hotărîre, da, se adoptă cu votul majorităţii celor prezenţi.

Următoarea chestiune a ordinii de zi: proiectul de Hotărîre privind Comisia specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Raportor domnul Ion Pleşca, preşedintele Comisiei juridice, numiri şi imunităţi. Vă rog, domnule Pleşca.

 

Domnul Ion Pleşca:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Comisia juridică, numiri şi imunităţi a examinat proiectul de Hotărîre din 5 octombrie 2009 privind Comisia specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi menţionează următoarele. La articolul 4 din Legea nr.1234 din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova se prevede că, concomitent cu stabilirea datei alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova, Parlamentul, la propunerea fracţiunilor parlamentare, instituie o Comisie specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Comisia nominalizată este abilitată prin lege să recepţioneze propunerile de desemnare a candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, să verifice corespunderea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova cerinţelor legale, să distribuie deputaţilor în Parlament lista candidaţilor la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova şi copiile de pe actele prezentate pentru fiecare candidat, să stabilească modelul şi textul buletinului de vot, să organizeze şi să asigure pregătirea şi desfăşurarea votării pentru candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova, să totalizeze rezultatele votării şi să le prezinte Parlamentului spre aprobare. Cele menţionate indică cu certitudine că proiectul de Hotărîre din 5 octombrie 2009 este înaintat în conformitate cu prevederile legale.

Totodată, în cadrul dezbaterilor proiectului în Comisie, s-a acceptat propunerea deputatului Zagorodnîi, ca proiectul de hotărîre să fie completat cu patru candidaturi ale majorităţii parlamentare şi cu trei candidaturi ale opoziţiei parlamentare.

Avînd în vedere cele expuse, Comisia juridică, numiri şi imunităţi propune Legislativului proiectul de Hotărîre nr.1195 pentru examinare şi adoptare, completat preventiv în şedinţa Parlamentului cu candidaturile desemnate de către fracţiunile parlamentare.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Supun votului. Trebuie înaintate candidaturile din partea fracţiunilor. Rog Fracţiunea PCRM, candidatura în Comisie. Componenţa numerică 7. Da, din 7.

Şi microfonul 3, vă rog.

 

Doamna Maria Postoico:

Fracţiunea propune în componenţa nominală a acestei Comisii pe domnii deputaţi: Vladimir Vitiuc, Iurie Muntean şi Vasili Şova. Trei sau patru? Trei.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Vladimir Vitiuc, Iurie Muntean şi Vasili Şova, da?

 

Doamna Maria Postoico:

Da.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr. 2.

 

Domnul Mihai Godea:

Domnule Preşedinte,

Din partea Fracţiunii Partidului Liberal Democrat se propune candidatura domnului deputat Vitalie Nagacevschi.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr. 3, vă rog.

 

Domnul Valeriu Guma Partidul Democrat din Moldova:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Din partea Partidului Democrat se propune candidatura domnului deputat Aurel Băieşu.

 

Doamna Corina Fusu Partidul Liberal:

Microfonul nr.3.

Din partea Fracţiunii Partidului Liberal se propune candidatura domnului deputat Valeriu Nemerenco.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Şi Fracţiunea AMN.

 

Domnule,

Microfonul nr. 4, vă rog.

 

Domnul Leonid Bujor Partidul Alianţa Moldova Noastră:

Fracţiunea parlamentară Alianţa Moldova Noastră propune candidatura domnului deputat Pleşca Ion, preşedintele Comisiei juridice, numiri şi imunităţi.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Avem 7 candidaturi, aşa cum prevede legea. Trei din partea PCRM şi cîte unul din partea fracţiunilor PLDM, PL, PD şi AMN. Mai sînt propuneri? Nu sînt, da.

Atunci, stimaţi colegi,

Cu candidaturile înaintate, care vor deveni membri ai Comisiei, supun votului proiectul de Hotărîre privind Comisia specială de desfăşurare a alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Majoritatea. Drum bun. Drum bun în realizarea acestui proiect de hotărîre.

Următoarea chestiune a ordinii de zi. Ce s-a întîmplat, stimaţi colegi?

Stimaţi colegi,

Următoarea chestiune a ordinii de zi este proiectul de Hotărîre privind numirea în funcţie a Procurorului General al Republicii Moldova. În conformitate cu articolul 125 din Constituţie, Procurorul General este numit în funcţie de către Parlament, la propunerea Preşedintelui acestuia. Conducîndu-mă de prevederile acestui articol, permiteţi-mi să aduc la cunoştinţa Parlamentului, că la această funcţie înaltă de Procuror General al Republicii Moldova vin cu candidatura domnului Valeriu Zubco în calitate de Procuror General pentru un mandat de cinci ani de zile, aşa cum prevede legea. Şi dumneavoastră dispuneţi de materialele necesare.

Este consimţămîntul dumnealui, este CV-ul dumnealui, dispuneţi. În continuare este avizul Comisiei juridice, numiri şi imunităţi raportul, mai bine zis şi avizul, aşa că sînt respectate prevederile. Rog, în acest caz, un raport prezentat de către Comisia juridică, numiri şi imunităţi. Vă rog, domnule Pleşca. Întrebări, da?

Domnule Zubco,

Vă rog, să vă cunoască. Veniţi, vă rog, la tribuna centrală, aici, să vă vadă lumea, ca să vă cunoască. Şi să se gîndească atunci cînd vor să dea nişte sfaturi cuiva sau ceva să ia.

Poftim, stimaţi colegi, întrebări.

Microfonul nr.1.

 

Domnul Iurie Stoicov Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Da, mulţumesc, domnule Preşedinte.

 

Stimate domnule candidat la funcţia de Procuror General,

Avînd în vedere că sînteţi susţinut de un partid sau mai multe partide politice, spuneţi-mi, vă rog, cum veţi asigura independenţa organelor Procuraturii faţă de organele legislative, executive şi faţă de partidele politice, care vă susţin.

 

Domnul Valeriu Zubco candidat la funcţia de Procuror General:

Este o întrebare foarte simplă, care se conţine în mod expres şi explicit în Legea cu privire la Procuratură, care prevede un şir de principii în baza cărora activează Procuratura: independenţă, legalitate, transparenţă şi autonomie.

 

Domnul Iurie Stoicov:

În privinţa independenţei, multe partide care se află astăzi la guvernare, au declarat modificări considerabile în legislaţia în vigoare. Spuneţi, vă rog, susţineţi aceste propuneri ori veţi fi iniţiator al acestor propuneri?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Dacă vă referiţi la programul de guvernare prezentat, într-adevăr, susţin acest program, pentru că aceste idei le am de demult, de mult timp. Şi sînt necesare schimbări, reforme în sistemul judiciar, inclusiv în Procuratură.

 

Domnul Iurie Stoicov:

O să trăim şi o să vedem.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Microfonul nr. 2.

 

Doamna Irina Vlah Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

o...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Linişte, vă rog.

 

Doamna Irina Vlah:

, . , . ? ?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Vă răspund. Ceea ce dumneavoastră astăzi declaraţi nu corespunde adevărului, pentru că ultimii doi ani de zile mă ocup numai cu doctoranzii şi nu sînt ca titular de cursuri în cadrul instituţiilor de învăţămînt. Şi aceasta nu corespunde adevărului, pentru că nu m-am ocupat. Exact în perioada campaniei electorale mă ocupam cu Proiectul de armonizare a legislaţiei naţionale la legislaţia comunitară.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Irina,

Microfonul nr. 3, vă rog.

 

Doamna Oxana Radu:

Vă mulţumesc, domnule Preşedinte.

Domnule candidat,

Am o întrebare către dumneavoastră. Dacă veţi fi ales în funcţia de Procuror General, care va fi agenda primei şedinţe conduse de dumneavoastră?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Este o întrebare foarte dificilă, dar după prima întîlnire cu colectivul Procuraturii Generale voi stabili agenda, care va urma să fie implementată, şi atunci veţi fi informaţi.

 

Doamna Oxana Radu:

Şi a doua întrebare. Veţi recurge la epurarea cadrelor?

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Linişte rog în sală! Poftim?

 

Doamna Oxana Radu:

Veţi recurge la epurarea cadrelor?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Deci în Procuratură, reieşind din Legea Procuraturii, trebuie să activeze persoane competente, depolitizate şi care să se conformeze prevederilor legale.

 

Domnul Oxana Radu:

Bine.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Dar ce, e deschisă vînătoarea la noi? Eu, după cîte ştiu, s-a închis vînătoarea către Guvern. Da? Poftim, alte întrebări.

Microfonul nr.1, vă rog.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Domnule candidat Zubco,

Eu am să fiu mai direct, dacă v-au părut prea simple întrebările colegelor mele. Spuneţi, dumneavoastră sînteţi afiliat politic, faceţi parte dintr-un partid politic sau nu?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Deci vă referiţi la care partide politice? Care sînt?

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Mie mi-i indiferent, deci da. Deci partid politic. Sînteţi afiliat politic sa nu?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Deci eu am participat în 2001 în cadrul Alianţei juriştilor şi economiştilor în campania electorală.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Împotriva lui Ghimpu pe atunci.

 

Domnul Valeriu Zubco:

Absolut corect. Şi acel partid, care era la acel moment, a fost exclus sau radiat din Registrul partidelor politice, deoarece nu a participat la două scrutine electorale consecutive.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul... Mai aveţi, da? În continuare.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Întrebarea, prima întrebare este urmată, e clar că dumneavoastră parţial aţi răspuns. Deoarece este cunoscut faptul că anterior dumneavoastră aţi format un partid politic în speranţa de a accede la putere, aşa cum aţi confirmat-o şi acum. Şi în legătură cu aceasta vreau să vă întreb: în cazul în care veţi fi ales Procuror General, veţi promova ambiţiile politice ulterioare, adică anterioare sau veţi promova... Deci, domnule Godea, nu vă adresez dumneavoastră, cînd o să candidaţi dumneavoastră la vreo postură, am să vă adresez întrebări... sau veţi promova supremaţia legii şi legislaţia naţională într-un stat de drept, cum este şi Republica Moldova?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Voi promova legea fundamentală, deci Constituţia Republicii Moldova, egalitatea în drepturi a tuturor persoanelor în faţa legii, indiferent de rasă, naţionalitate, cetăţenie, funcţie publică, etnie ş.a.m.d. Şi mă voi conduce de legislaţia Republicii Moldova. Aceasta veţi putea aprecia după o anumită perioadă de activitate în cadrul Procuraturii.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Să sperăm că va fi aşa, dar nu prea cred.

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Microfonul nr.3.

Linişte, vă rog. Ascultaţi-l foarte atent pe domnul Ţurcan.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Mersi mult.

Două întrebări, stimate domnule candidat la funcţia de Procuror General, mai puţin politizate, de fapt.

Prima întrebare. Eu m-am uitat atent în SV-ul dumneavoastră, am atras atenţia că dumneavoastră nu aveţi experienţă de activitate în organele de drept, în special în organele Procuraturii. Cum consideraţi, nu v-a încurca această problemă în exercitarea întocmai a atribuţiilor Procurorului General?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Eu consider că activitatea mea de conferenţiar universitar, în perioada căreia am pregătit foarte multe cadre care activează astăzi în Procuratură, instruirile desfăşurate de către mine în cadrul multor proiecte ale procurorilor, judecătorilor, ofiţerilor de urmărire penală, precum şi activitatea mea de avocat nu mă vor împiedica, dimpotrivă mă vor ajuta să exercit această funcţie.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Bine. Şi întrebarea a doua ţine de un viciu social , de fapt, viciul politic sau social-politic, care, spre regret, există la noi în societate, cum este coruperea politică. Care măsuri, în viziunea dumneavoastră, urmează să fie întreprinse din partea Procuraturii Generale pentru a combate acest viciu?

 

Domnul Valeriu Zubco:

Sînt bucuros că, totuşi, astăzi se vorbeşte şi de coruperea politică, pentru că eu vorbesc de 8 ani de zile de coruperea politică la multe instruiri, la multe seminare. Pentru că toţi afirmau că, în afară de coruperea prevăzută de legislaţia penală, corupere politică nu există. Atît timp cît va exista, noi vom proceda în conformitate cu legea. Procuratura nu va fi influenţată de oricare corupere politică, nu va fi influenţată de careva voinţe politice, deoarece este o instituţie autonomă în cadrul autorităţilor judecătoreşti.

 

Domnul Serafim Urechean:

Deci o propunere sau o întrebare. Despre angajarea politică ş.a.m.d., domnule Stoicov. Iată, astăzi numai am primit un răspuns de la Procuratura Generală, unde este scris: Prin ordonanţa din 2 octombrie 2009 a procurorului Secţiei exercitare a urmăririi penale pe cauze excepţionale a Procuraturii Generale Malai, aţi fost scos de sub urmărire penală în motivul lipsei în acţiunile dumneavoastră a elementelor constitutive ale componenţei de infracţiune, prevăzute de un şir de articole din Codul penal. În acest context, în calitate de procuror ierarhic superior, în numele statului, vă aduc scuze oficiale pentru faptul că aţi fost supus neîntemeiat urmăririi penale.

Iată angajament politic, cînd Voronin îl cheamă pe Procurorul General şi îi spune: Du-te şi fă o conferinţă de presă şi deschide un dosar penal pentru Urechean. Întrebare: se vor mai repeta aceste cazuri, domnule candidat la Procuror General? O scrisoare similară a primit şi domnul Pleşca.

 

Domnul Valeriu Zubco:

Am spus şi vă mai repet o dată: Procuratura Generală nu va îndeplini comenzi politice. Este o instituţie autonomă şi va activa în conformitate cu prevederile legale, în conformitate cu principiile prevăzute de lege, despre care foarte mult s-a vorbit că există un şir de principii şi în activitatea Legislativului Republicii Moldova.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Microfonul nr.1.

 

Domnul Ştefan Grigoriev Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Domnule Zubco,

Este bine cunoscut că dumneavoastră aţi activat ca profesor la Universitate, ca avocat, aţi activat mai mult timp în diferite organizaţii neguvernamentale ca expert naţional. Vă pun întrebarea: ... aţi fost plătit bine, după toate veniturile în declaraţia dumneavoastră? Aceasta este prima întrebare.

 

Domnul Valeriu Zubco:

Puteţi să verificaţi declaraţia prezentată la Oficiul Fiscal.

 

Domnul Ştefan Grigoriev:

Şi încă o întrebare. În calitatea dumneavoastră... cînd aţi fost în funcţia de avocat...

 

Domnul Valeriu Zubco:

Eu spun că da.

 

Domnul Ştefan Grigoriev:

Aţi acceptat vreodată traficul de influenţă pentru a primi cîştig în judecată, în instanţele de judecată? Ca avocat, da. Cinstit numai.

 

Domnul Valeriu Zubco:

Ca să vă răspund, ca să spun că cinstit, nu o să mă credeţi. Atunci trebuie să pun mînă pe Constituţie şi să spun că da sau pe Biblie? Eu înţeleg aluziile dumneavoastră. Nu...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Am şi eu o întrebare, dacă îmi permiteţi, stimaţi colegi.

Domnule candidat la funcţia de Procuror General,

Spuneţi-mi, vă rog, cetăţeanul care deţine funcţia de Procuror General dispune de dreptul de a juca roluri în filme artistice sau documentare?

 

Domnul Valeriu Zubco:

(Rîde.) Numai în cazul în care este vorba de o activitate ştiinţifică şi didactică, atunci cred că da.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Dacă îmi permiteţi... Întrebare?

Poftim, domnule Stepaniuc. Pentru istorie, domnule Stepaniuc.

Microfonul nr.2, vă rog.

 

Domnul Victor Stepaniuc Partidul Comuniştilor din Republica Moldova:

Stimaţi colegi,

Îl cunosc pe domnul Zubco ca un profesionist, ca un specialist foarte serios în dreptul administrativ din Republica Moldova. Şi, într-adevăr, sînt cîteva manuale fundamentale pentru ţara noastră, avînd în vedere că legislaţia a fost făcută totuşi după anul 1991 şi, de fapt, doctrina noastră, a dreptului administrativ, s-a făcut în această perioadă. Dar, pe de altă parte, ca politician, ştiind cîţi procurori generali a avut Republica Moldova şi cîţi din ei au avut o anumită verticalitate, vreau să-mi exprim încrederea că dumneavoastră nu o să faceţi aceea ce au făcut alţi procurori. (Aplauze.)

Dumneavoastră, stimaţi colegi, îl aveţi pe domnul Diacov, dumnealui ştie mai bine oleacă toată kuhnea aceasta în care se fac lucrurile. Aşa că nu vă grăbiţi. Eu aş vrea să îi doresc dumnealui ca să fie într-adevăr un Procuror General al Republicii Moldova. Să nu fie un Procuror General al Preşedintelui Parlamentului, al Preşedintelui Republicii, al Prim-ministrului, dar să fie al Republicii Moldova.

Vă doresc succese.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumesc.

Microfonul nr.3, vă rog. Linişte, vă rog, în sală.

 

Doamna Maria Postoico:

Domnule candidat Zubco,

Spuneţi, vă rog, numărul de telefon care dumneavoastră l-aţi indicat în CV-ul dumneavoastră, el va rămîne neschimbat, o să avem posibilitatea să vă contactăm direct sau totuşi devenit Procuror General...

 

Domnul Valeriu Zubco:

Dumneavoastră repetaţi întrebarea domnului Nagacevschi, care a fost în glumă astăzi la Comisia juridică, imunităţi şi imunităţi. Deci va fi telefonul prevăzut pentru Procurorul General cu numărul la care mă veţi putea contacta. Fiindcă la telefonul acesta, să vă zic, în perioada respectivă, s-a vehiculat cu numele meu, am fost ameninţat şi eu, şi familia mea că vom fi nimiciţi ş.a.m.d.

 

Doamna Maria Postoico:

Noi sîntem pe aceeaşi linie, fiindcă eu niciodată nu am modificat telefonul meu mobil, începînd din anul 1998, a rămas acelaşi, cu acelaşi număr, ca toţi jurnaliştii să cunoască numărul. Şi vă rog, presa care este în sală, notaţi acest număr, să aveţi acces pentru informare.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Toţi care au să fie în libertate, toţi o să poată suna la numărul acesta. Eu sînt sigur. Mai sînt întrebări? Mă scuzaţi, vă rog.

Mulţumesc, domnule Zubco.

Vă rog, domnule Pleşca.

 

Domnul Ion Pleşca:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Comisia juridică, numiri şi imunităţi a examinat propunerea domnului Preşedinte al Parlamentului privind numirea domnului Zubco Valeriu în funcţia de Procuror General. Comisia menţionează că la articolul l25, alineatele (1) şi (3) din Constituţia Republicii Moldova şi la articolul 40 alineatele (1 şi 2) din Legea cu privire la Procuratură se prevede că Procurorul General este numit în funcţie de către Parlament, la propunerea Preşedintelui Parlamentului, pentru un mandat de 5 ani.

Totodată, la articolul 36 din legea nominalizată, se stabileşte că poate fi numit în funcţia de procuror persoana care deţine cetăţenia Republicii Moldova şi este domiciliată pe teritoriul ei, are capacitate de exerciţiu deplină, este licenţiată în drept, are vechimea în muncă necesară pentru a fi numită în funcţia respectivă, se bucură de o bună reputaţie, nu are antecedente penale, cunoaşte limba de stat, este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea atribuţiilor. Calificarea profesională şi experienţa de lucru din ultimii 15 ani sînt corespunzătoare realizării sarcinilor Procuraturii. După numirea în funcţie, Procurorul Ggeneral depune în faţa Parlamentului jurămîntul prevăzut de lege.

Comisia a examinat candidatura nominalizată şi a constatat că aceasta corespunde cerinţelor legale şi este înzestrat cu calităţi profesionale necesare exercitării funcţiilor ce revin Procurorului General. În legătură cu aceasta, Comisia juridică, numiri şi imunităţi, cu majoritatea voturilor membrilor ei, a hotărît să propună Legislativului pentru examinare şi adoptare un proiect de Hotărîre a Parlamentului privind numirea în funcţie a Procurorului General, care se anexează la prezentul raport.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Întrebări? Nu sînt, da?

Stimaţi colegi,

Îmi permiteţi să supun votului acest proiect de hotărîre. A, luare de cuvînt. Înainte de a supune votului, da? Domnul Nemerenco a dorit.

Poftim, domnule Nemerenco.

 

Domnul Valeriu Nemerenco Partidul Liberal:

Domnule Preşedinte al Parlamentului,

Stimaţi deputaţi,

Am lucrat o perioadă a vieţii în organele Procuraturii, de aceea nu îmi este indiferent acest organ; ca şi alţi colegi din sală, sînt, pare-mi-se, trei deputaţi în Parlament care am activat în Procuratură. De aceea, vin cu nişte sugestii pentru noul Procuror, pentru noi, parlamentarii.

Dreptatea şi statul. Prin mediul scriitorilor circula o întîmplare anecdotică. Se zice că la o întîlnire ... de prin zona Codrului, un codrean îi zice scriitorului: Iaca, mata eşti om învăţat, cu scaun la cap, ia spuneţi: ce deosebire este între slobod şi liber? Nu este nici o deosebire, moşule. Cuvintele acestea sînt sinonime, e totuna, îi răspunde scriitorul. Adică, eu nu ştiu ce vor să însemne sinonimele dumitale, dar cuvintele nu sînt totuna. Uite, eu am o vacă şi o ţin dezlegată, dar în ocol, şi ea e slobodă, dar nu e liberă.

Filosofia ţărănească a codreanului nostru se potriveşte de minune cu situaţia în care ne-am pomenit noi sub regimul Voronin. Parcă sîntem dezlegaţi, numai că ne-au încercuit, ne-au făcut ţarcuri în toate cele patru puncte cardinale, astfel încît slobozenia noastră a intrat în conflict direct cu libertatea.

În limba oficială, aceasta nu înseamnă altceva decît îngrădirea drepturilor şi a libertăţilor fundamentale ale omului. Adică, de facto, încălcarea celor mai de seamă postulate democratice euromondiale. În consecinţă, cetăţenii noştri au încetat să mai creadă în dreptate, iar acest fapt nu mai este o dramă, ci o adevărată tragedie pentru orice stat, nemaivorbind de unul tînăr ca al nostru, care se mai vrea şi democratic. Dreptatea e la fundul mării? Şi unde să o caute moldoveanul, dacă nici măcar mare nu avem? Se avîntă peste mări şi ţări şi ajunge tocmai la instituţiile europene de profil. Credeţi că exagerez?

Pînă la venirea comunismului în ţara noastră, Moldova a pierdut la CEDO doar 4 procese. Reţineţi, vă rog, 4. În cei 8 ani de guvernare comunistă, această cifră atinge valori astronomice 155 de procese pierdute. Cred că nu mai e cazul să spun că ţările civilizate nici nu au visat la asemenea performanţe. Dar faptul că am întrecut de multe ori şi astfel de ţări postsovietice cum ar fi Georgia şi Armenia, comparabile cu noi în ceea ce priveşte numărul populaţiei...

Se cere totuşi de remarcat că în deciziile Curţii Europene referitoare la statutul Republica Moldova veţi găsi întreaga gamă de nelegiuiri, la care e capabil un regim autoritar sau totalitar, sau dictatorial, cum vă place mai mult. Judecaţi şi dumneavoastră, stimaţi colegi, statul Republica Moldova a fost condamnat pentru: tortură şi tratament inuman, încălcarea libertăţilor la întruniri, încălcarea dreptului la un proces echitabil, nerespectarea dreptului la viaţa privată, nerespectarea dreptului la libertatea gîndirii, confesiei şi religiei. După cîte vă daţi seama, am citit cîteva dintre decizii. Pînă la 155 este mult.

Acum trageţi adînc aer în piept şi încercaţi să recepţionaţi următoarea cifră. Plăţile satisfacţiei echitabile au constituit aproape 20 de milioane de euro, 20 de milioane 300 milioane de lei. Şi aici intervine prima mea nedumerire. Pentru nimeni nu mai e un secret faptul că deciziile judecătoreşti în ţara noastră s-au adoptat la indicaţia directă a guvernanţilor. Iar plăţile satisfacţiei se efectuează din buget, adică din banii noştri, ai tuturor. Adevărata echitate internaţională comunistă: unii comit erori, alţii plătesc. Codreanul nostru s-a exprimat năprasnic: Capra face, oaia trage. Rolul oilor, după cît înţeleg, ni l-au atribuit nouă. Rolul caprei e mai complicat. În diferite spectacole, interpreţii sînt şi ei diferiţi.

Am pomenit mai sus doar procesele care au ajuns în vizorul CEDO, pentru că ele, slavă Domnului, sînt strict contabilizate anume de instituţiile europene. Dar ar putea oare număra cineva cîte procese au fost înscenate şi inspirate de către guvernanţi? Cîte vieţi, cîte destine au fost schilodite atît moral, cît şi fizic, în spiritul glorioaselor tradiţii ale comunismului de război. False procese intentate angajaţilor Primăriei Chişinău. Torturi şi maltratări, omoruri chiar în Piaţa Marii Adunări Naţionale, în văzul lumii întregi. Dar cazul primarului din Vorniceni, pe care instanţa l-a achitat, iar cerberi în măşti l-au furat chiar din sala de judecată. S-a întîmplat aceasta ziua în amiaza mare.

După asemenea evenimente e şi firesc să te întrebi: sîntem noi cetăţeni ai unui stat parte a convenţiilor europene privitor la respectarea drepturilor fundamentale ale omului sau Moldova s-a rătăcit undeva prin Evul Mediu şi aici tronează o sectă înrudită cu ocultismul diabolic?

Sînt onorat să fiu deputat în acelaşi Parlament cu Anatol Şalaru, Mihai Ghimpu, Ion Hadârcă, persoane care au fost în primele rînduri ale luptei noastre de eliberare naţională, au pus prima piatră la temelia acestui stat. Dar mă întreb pe mine şi vă întreb pe dumneavoastră, stimaţi colegi: în opt ani de comunism, aţi auzit o propoziţie, un cuvînt, o silabă de recunoştinţă pentru ei şi pentru mulţi alţii, care au dat dovadă şi de cunoştinţe, şi de pricepere, şi de dăruire, dar şi de voinţă şi de curaj în marea bătălie pentru destinele Moldovei? Toţi, mă auziţi, absolut toţi au fost etichetaţi drept trădători, iar în istoria modernă a Moldovei au apărut alţi eroi, luptători neînfricaţi pentru binele neamului, slăviţii haiduci moldoveni: Mark Tkaciuc şi Oleg Reidman, susţinuţi de scenetele lui Vadim Mişin, Victor Stepaniuc, Igor Dodon.

În fruntea tuturor, pe cal negru cu numele Mercedes s-a postat urmaşul contemporan al lui Tobultoc şi Codreanu însuşi Vladimir Voronin. Că a haiducit şi a stat mult timp prin păduri s-a convins cred că toată ţara, cînd i-a auzit intonaţiile şi limbajul de codru, folosit la prima şedinţă a actualului Parlament. Aici însă se cere o remarcă: haiducii din baladele noastre luau de la bogaţi şi împărţeau la săraci...

Domnul Mihai Ghimpu:

Mai aveţi un minut, domnul Nemerenco. Un minut mai aveţi.

 

Domnul Valeriu Nemerenco:

...pe cînd haiducii contemporani, la o adunare de partid...

Vreau să vin cu propuneri. Cer două momente.

1. Implementarea în regim de urgenţă a votului prin Internet. Şapte minute am. Cer scuze, au trecut numai patru jumătate. Implementarea în regim de urgenţă a votului prin Internet. Sute de mii de concetăţeni de ai noştri muncesc peste hotarele ţării. Comuniştii vor alegeri anticipate? E dreptul lor. Datoria noastră, a noului Parlament, este să asigurăm posibilitatea exprimării voinţei pentru întregul electorat.

2. Să invităm reprezentanţii Asociaţiei Juriştii pentru drepturile omului pentru informarea amplă, obiectivă şi imparţială referitoare la încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.

3. Adoptarea urgentă a unei Legi a lustraţiei.

4. Legea retrocedării.

Iarăşi ne putem întoarce cu decenii în urmă, dar să examinăm cazurile de dezmoştenire ilegală, pe care le-au iniţiat guvernanţii şi clanurile lor, sîntem datori. Desigur, sarcina revine instanţelor judecătoreşti, aşa cum şi este normal într-un stat de drept.

Tot aici ţin să precizez că va trebui să studiem toate conturile bancare ale foştilor guvernanţi, proprietăţile, imobilele de aici şi de peste hotare. Dacă va fi nevoie, să emitem interpelări pentru alte state în vederea unui ajutor în acest sens.

5. De creat o comisie specială pentru identificarea tuturor proprietăţilor familiei Voronin, care au ajuns în posesie. Şi lista tuturor demnitarilor care au favorizat acest lucru.

6. Pensiile.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Domnule Nemerenco,

Eu îmi cer scuze, nu este la subiect.

 

Domnul Valeriu Nemerenco:

Şi pensiile. Sute şi mii de persoane au fost decorate cu pensii privilegiate. Credem că este necesar de format o astfel de comisie ca să studiem acest lucru, care este, cred, o greşeală foarte mare.

Mulţumesc.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim.

Stimaţi colegi,

Supun votului acest proiect. Vă rog, linişte.

Microfonul... La vot. Deci întrebările au fost puse. Acum luări de cuvînt şi supun votului proiectul de Hotărîre.

Doamnă Postoico,

De procedură? Trei secunde, vă rog. Am spus trei.

 

Doamna Maria Postoico:

Eu vă rog, domnule Preşedinte Ghimpu, în viitor să organizaţi nişte seminare pentru deputaţii nou-veniţi în Parlament, ca să cunoască care este diferenţa dintre declaraţii şi dintre luările de cuvînt. Şi, în acest caz, cînd se ia luare de cuvînt, nu are nici o atribuţie o fracţiune oarecare ori cineva personal din deputaţi. Eu vă rog.

 

Domnul Iurie Muntean:

De procedură, domnule Ghimpu, vă rog frumos. Deja aţi transformat...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Eu am să vin cu un proiect de lege, ca acei care vorbesc la microfon mai mult să primească încă jumătate de salariu, în cumul cum ar fi. Care vin şi ne ţin nouă lecţii aici. Eu vă rog, să nu îmi ţineţi mie lecţii. Liniştiţi-vă, vă rog. Eu mai multe mandate decît dumneavoastră în Parlament, domnule Muntean. Şi nu mă învăţaţii pe mine, vă rog.

Supun votului proiectul de Hotărîre. Cine este pentru numirea în funcţie a Procurorului General, a domnului Valeriu Zubco, rog să voteze.

Mulţumesc.

Linişte în sală, vă rog.

Microfonul nr. 3, sectorul nr.1.

 

Numărătorii:

53.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

53; 51.

Domnule,

Eu încă o dată întreb. Nu, dar oricum domnul Chirtoacă este în spate şi ei cred că nu este în sală. Vă place ori nu vă place, dar votul lui este. 52. Aşa? Cît, domnule Nemerenco? 53.

 

Numărătorii:

53.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Aşa, sectorul nr. 2?

Domnule Stepaniuc,

Costeştiul ce?

(Voce nedesluşită din sală.)

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Retragi candidatura, da, în susţinerea... Da, bine. Zero.

Stimaţi colegi,

Proiectul de Hotărîre se adoptă cu majoritatea voturilor deputaţilor prezenţi în sală, aşa că... Aleşi. Avem 53. Ei, ce mă încurcaţi voi pe mine? Aleşi, prezenţi, eu am spus foarte corect. Nu, ce?

Domnule Zubco Valeriu,

Felicitările noastre. (Aplauze.) Şi la tribună trebuie să veniţi, să depuneţi jurămîntul aşa cum prevede legea.

 

Domnul Valeriu Zubco:

În exercitarea atribuţiilor de Procuror General, jur să respect cu stricteţe Constituţia, legile Republicii Moldova, să apăr ordinea de drept, drepturile şi libertăţile omului, interesele generale ale societăţii. Dar nu este, semnătura o să fie, am înţeles.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Dar ce linişte s-a făcut în sală de cînd avem Procuror General.

Stimaţi colegi,

Mulţumim.

Încă o dată felicitări din partea noastră domnului Zubco. Noi vrem, cu adevărat, să avem un stat de drept şi democratic, un stat în care prioritate o are legea şi nu funcţia pe care o deţinem. Şi sper că domnul Zubco, în calitate de Procuror General, se va conduce tocmai de aceste prevederi ale Constituţiei şi de doleanţele cetăţenilor care mulţi-mulţi ani aşteaptă, cu adevărat, funcţionarea legii în Republica Moldova.

Următoarea chestiune a ordinii de zi este propunerea înaintată de domnul Godea privind modificarea componenţei nominale a unor comisii permanente ale Parlamentului. Proiect de hotărîre. La vot, da? Raportorul trebuie, şi apoi votul.

Poftim, domnule Pleşca, vă rog.

 

Domnul Ion Pleşca:

Eu nu am înţeles bine, domnule Muşuc, aţi spus: raportorului la bot?

 

Voce din sală:

La vot.

 

Domnul Ion Pleşca:

A, eu m-am greşit, să nu mă greşesc. Comisia juridică, numiri şi imunităţi a examinat proiectul de Hotărîre privind modificarea componenţei nominale a unor comisii permanente ale Parlamentului şi materialele adiţionate.

Comisia a constat că Fracţiunea parlamentară a Partidului Liberal Democrat din Moldova, la 6 octombrie 2009 a decis: revocarea domnului deputat Vladimir Filat din funcţia de membru al Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie şi alegerea dumnealui în funcţia de membru al Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media.

Revocarea domnului deputat Vladimir Hotineanu din funcţia de preşedinte al Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie şi continuarea activităţii dumnealui în calitate de membru al acestei comisii.

Revocarea doamnei deputat Liliana Palihovici din funcţia de membru al Comisiei cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media şi alegerea dumneaei în funcţia de preşedinte al Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie.

Totodată, Comisia menţionează că, conform articolelor 11, 13, 16 şi 17 din Regulamentul Parlamentului, modificarea componenţei nominale a comisiilor permanente se hotărăşte de Parlament cu majoritatea voturilor deputaţilor aleşi, în conformitate cu deciziile fracţiunilor parlamentare respective, la propunerea Biroului permanent.

Cu referire la proiectul de hotărîre, Comisia consideră necesar de a fi completat în clauza de adoptare cu cuvintele Parlamentul adoptă prezenta hotărîre. La articolul 2 se va indica numărul anexelor 7 şi 9 la Hotărîrea Parlamentului nr.13 din 11 septembrie 2009, care se supun modificărilor.

Avînd în vedere că esenţa materialelor nominalizate corespunde cerinţelor legale, Comisia juridică, numiri şi imunităţi a hotărît să propună Legislativului proiectul de Hotărîre privind modificarea componenţei nominale a unor comisii permanente ale Parlamentului pentru examinare şi adoptare, cu propunerile făcute de către Comisie.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Obiecţii nu sînt.

Supun votului proiectul. Cine este pentru, rog să voteze.

Mulţumesc.

Împotrivă?

Sectorul nr. 1?

Majoritatea. Cu votul majorităţii celor prezenţi.

 

Domnul Serafim Urechean:

Nu, trebuie de luat. Încă un vot este în acest sector.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Da, domnul Stepaniuc permanent dă votul, numai că, aşa, ca să nu vadă toţi colegii din sală. Numai domnul Tcaciuc să vadă. Aşa e.

Stimaţi colegi,

Avem doar ultima chestiune. Poftim? Da. Este vorba de declaraţii. S-a înscris la noi pentru declaraţii doamna Oxana Radu. Ce nume frumos!

 

Domnul Serafim Urechean:

Eu îmi cer scuze. Pînă a ajunge, iată, la tribună, vreau să vă aduc la cunoştinţă că prima şedinţă a Comisiei speciale va avea loc mîine, la ora 9.00 dimineaţa, în biroul nr.1005. Da, şedinţa Comisiei. Se alege de acum preşedintele, se începe înregistrarea candidaţilor.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Vă rog.

 

Doamna Oxana Radu:

Stimaţi deputaţi,

Onorată asistenţă,

Ieri, noul ministru de interne, domnul Catan, şi-a susţinut prima sa conferinţă de presă. Am urmărit cu atenţie cum valorile democratice, declarate ale Alianţei pentru Integrarea Europeană au fost date pe faţă. Am asistat la o lecţie exemplară, făcută jurnaliştilor şi ulterior publicului larg. Unde domnul ministru, de la Partidul Liberal Democrat din Moldova, domnul Catan a explicat ce înţelege dumnealui prin libertatea de expresie, dreptul la asociere, dreptul la întruniri, răfuiala pe criterii politice etc.

Astfel, ministrul de la Partidul Liberal Democrat, domnul Catan, ieri, în premieră pentru Republica Moldova, şi-a permis să îşi numească proprii cetăţeni extremişti. Mai mult de cît atît, acesta s-a adresat direct cu asemenea calificativ persoanelor care au contribuit direct la edificarea Republicii Moldova. Catan i-a numit pe pedagogi, medici, lucrători sociali, ingineri, astăzi aflaţi la vîrsta de pensionare... Catan s-a adresat cu calificativul extremişti oamenilor care au protestat paşnic, care nu au bombardat cu pietre clădirea Primăriei şi nu i-au dat foc acesteia.

Constatăm, spre regret, că noul ministru de interne, invocînd faptul că pensionarii care au blocat bulevardul Ştefan cel Mare au încălcat legislaţia în vigoare, uită că partidul care l-a promovat la funcţia de ministru de interne pe parcursul anului 2009 a blocat artera principală a Chişinăului zeci de ori şi atunci nimeni nu i-a numit pe dînşii extremişti.

Catan ieri a zis că va curma asemenea manifestări, inclusiv prin deschiderea dosarelor personale celor care participă la proteste. Să înţelegem că noul ministru de interne încearcă să bage frica în oameni, să îi priveze de drepturi la libera exprimare şi de dreptul la întrunire, de dreptul de a cere garanţiile asigurate prin lege.

În acest sens, ministrul se pare că nu cunoaşte că există multiple convenţii internaţionale, la care Moldova este parte. De asemenea, că există Legea cu privire la întruniri, Legea cu privire la procesul decizional şi alte acte legislative şi normative, în baza cărora oamenii pot să îşi manifeste liber opinia şi să se asocieze liber, să protesteze liber întru apărarea şi promovarea drepturilor lor.

Ministrul de interne spune că boicotarea deciziei Consiliului municipal Chişinău, realizată la solicitarea mai multor organizaţii, este o chemare ilegală. Îi comunicăm domnului Catan pe această cale, că ilegală este decizia Consiliului municipal Chişinău, care contravine clar prevederilor Legii cu privire la veterani şi altor legi. Aici vrem, de asemenea, să îi aducem aminte domnului ministru, care am văzut ieri, că deja se pricepe şi la treburile Chişinăului, nu numai la acele ministeriale, că o asemenea decizie trebuie pregătită din timp şi consultată cu populaţia. Noul ministru a început răfuiala pe criterii politice. Ministrul a anunţat remanieri de cadre în masă. Pînă una alta, îi recomandăm domnului Catan să citească o dată în plus prevederile Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi Codul muncii, în ceea ce priveşte funcţionarea ministerului şi a întregului efectiv poliţienesc.

Totodată, regretăm profund faptul că partizanul politic şi-a găsit întruchiparea în persoana noului ministru. Şirul de perle: acuzaţii, interpretări şi obiective ale noului ministru, expuse în cadrul conferenţei de ieri, poate continua. Şi vă asigurăm că toate sînt aşa cum le place colegilor noştri să spună: de o manieră democratică şi în conformitate cu standardele europene.

În final, menţionăm că Partidul Comuniştilor din Republica Moldova condamnă vehement declaraţiile ministrului Catan. Le calificăm drept iresponsabile faţă de cetăţenii Republicii Moldova şi lipsite de orice esenţă a normelor democratice şi standardelor europene. Pe această cale, solicităm ca ministrul de interne să îşi ceară public scuze de la toţi cetăţenii pe care i-a insultat în mod evident.

De asemenea, solicităm comunităţii internaţionale să ia atitudine în ceea ce priveşte declaraţiile recente ale ministrului Catan.

Mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Mulţumim, doamnă Radu. Mulţumim. Vă rog.

 

Domnul Serafim Urechean:

... Ei trebuie să recunoască că sînt extremişti şi apoi îşi vor cere scuze...

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Stimaţi colegi,

Ordinea de zi am epuizat-o. Declar şedinţa închisă.

Mulţumesc.

La revedere, o seară bună.

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 17.17.

 

Stenograma a fost pregătită spre publicare

în Direcţia documentare parlamentară

a Aparatului Parlamentului.


Copyright © 2001-2009