DEZBATERI
PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA a II-a
ORDINARA – OCTOMBRIE 2005
Sedinta din ziua
de 14 octombrie 2005
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Aprobarea ordinii de zi.
2. Dezbaterea si
adoptarea in prima lecrtura a proiectului de Lege nr.3037 pentru modificarea si
completarea unor acte legislative (Codul fiscal, Legea
pentru punerea in aplicare a titlurilor I si II ale
Codului fiscal s.a.).
3. Dezbaterea proiectului de Hotarire nr.3214 privind
formarea Comisiei parlamentare de ancheta pentru examinarea legalitatii Hotaririi
Guvernului nr.865 din 17 august 2005 privind excluderea din Registrul
monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat a conacului urban Teodosiu.
(Discutiile au fost sistate).
4. Dezbaterea si adoptarea proiectului de Hotarire nr.3215 privind
formarea Comisiei parlamentare de ancheta pentru examinarea situatiei prevenitilor tinuti in stare de arest in izolatorul de urmarire penala
nr.3 din municipiul Chisinau, dosarele carora se afla la
examinare in instantele de judecata.
5. Dezbaterea si adoptarea in prima lectura a proiectului de Lege
nr.2602 pentru modificarea articolului 21 din Codul fiscal
nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.
6. Dezbaterea si adoptarea proiectului de Lege nr.2603 pentru
modificarea articolului 284 din titlul VI al Codului
fiscal.
7. Dezbaterea si
adoptarea in prima lectura a proiectului de Lege nr.2774 pentru modificarea si
completarea Legii nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind licentierea unor genuri
de activitate.
Sedinta incepe la ora 10.00.
Lucrarile sint conduse de domnul Marian Lupu, Presedintele
Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul Iurie Rosca, vicepresedinti
ai Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc - director general adjunct
al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor si domnilor deputati, buna dimineata.
Va anunt ca, la sedinta Parlamentului, din totalul celor 101 deputati, si-au inregistrat
prezenta 89 deputati. Nu s-au inregistrat deputatii: Nicolae Bondarciuc,
Vitalia Pavlicenco, Valeriu Cosarciuc, Anatol Taranu – plecati in delegatie;
Ivan Gutu, Angela Leahu, Vasile Grozavu – bolnavi; Valentina Cusnir, Ion Varta,
Serafim Urechean, Dumitru Braghis, Iurie Bolboceanu.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Stimati colegi, sedinta este deliberativa. Rog
sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat). Multumesc.
Ordinea de zi. Microfonul nr.2.
Domnul Alexei Ivanov:
Multumesc, domnule Presedinte. Comisia roaga sa
aminam pe o saptamina proiectul nr. 1742.
Domnul Marian Lupu:
Ce numar e pe ordinea de zi?
Domnul Alexei Ivanov:
Numarul 2.
Domnul Marian Lupu:
Bine. Am perceput solicitarea comisiei si voi inainta,
conform normelor de procedura, amendamente la ordinea de zi.
Microfonul nr.2. in continuare.
Domnul Iurie Eriomin:
Îò èìåíè àâòîðîâ â ñâÿçè ñ âîçíèêøèìè îáñòîÿòåëüñòâàìè,
ïðîñèì ïåðåíåñòè, ñíÿòü ñ ïîâåñòêè äíÿ çàêîíîïðîåêò Nr.2212
(ïóíêò 8 ïîâåñòêè).
Domnul Marian Lupu:
Deci, propunerea fractiunii. Este propunerea fractiunii?
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
Multumesc. Comisia solicita, din motive pur
tehnice, sa fie exclus proiectul legii nr.415 si sa fie trecut pentru saptamina
viitoare.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Avindu-se aceste propuneri - propunerea Fractiunii
P.C.R.M. privind excluderea de pe ordinea de zi a sedintei de astazi a
proiectului nr.2212, la fel avind pozitia Comisiei juridice, pentru numiri si
imunitati, inaintez propunerea de a exclude de pe ordinea de zi a sedintei de
azi proiectul nr. 415 si, respectiv proiectul nr. 1742. Concomitent, conform
normelor Regulamen-tului, in calitate de presedinte al sedintei, la fel inaintez
propunerea privind aminarea examinarii a doua proiecte pentru urmatorul program
bisaptaminal, respectiv cu excluderea din ordinea de zi a sedintei de astazi a
proiectelor nr.4616 si nr. 1455.
Alte propuneri? Nu sint.
Microfonul nr. 5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi,
In ceea ce priveste proiectul nr.1455, este
vorba de un proiect care este semnat inclusiv de mine si de alti colegi din
grupul pe care il reprezint. Vreau sa va amintesc ca este vorba de o decizie a
Curtii Constitutionale in aceasta materie adoptata. In decembrie vor fi 4 ani
de zile. Avem trei scrisori succesive ale Presedintelui Curtii Constitutionale
adresate Parlamentului. Toate aceste scrisori au fost neglijate din pacate. Si inteleg
ca exista ratiuni temeinice pentru aminarea acestei discutii, ratiuni care tin
de majoritatea parlamentara.
De aceea daca aceasta majoritate are nevoie sa-si
clarifice atitudinea fata de Curtea Constitutionala si fata de Constitutie ca
atare, noi am putea accepta in principiu o scurta aminare. Nu putem depasi
aceste termen care este acus de 4 ani. Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc. Stimati colegi, supun
votului aprobarea ordinii de zi a sedintei de astazi, tinind cont de acele
amendamente care au fost inaintate. Cine este pentru, rog sa voteze.
Majoritatea. Va multumesc. Ordinea de zi amendata este aprobata.
In acest context, incepem examinarea
subiectelor de pe ordinea de zi cu proiectul de Lege nr.3037 pentru modificarea
si completarea unor acte legislative (Codul Fiscal, Legea pentru punerea in
aplicare titlurilor I si II ale Codului fiscal s.a.). Rog Guvernul.
Domnul Mihail Pop
– ministrul finantelor:
Domnule Presedinte al Parlamentului,
Onorat Parlament,
Va prezint spre examinare proiectul de Lege
pentru modificarea si completarea unor acte legislative, aprobat de Guvern prin
Hotarirea nr.975 din 16 decembrie 2005, care a fost elaborat in scopul
simplificarii si eficientizarii sistemului fiscal in agricultura.
Potrivit proiectului nominalizat, se propune, incepind
cu 1 ianuarie 2006, mentinerea actualei marimi a cotei impozitului funciar,
adica in marime de 1,5 lei pentru un grad/hectar, cu scutirea pe un termen de 5
ani a producatorilor agricoli, indiferent de forma juridica de organizare, a caror
activitate de baza se determina conform sectiunii A diviziunea 1, grupele 1-3
din Clasificatorul activitatilor din economia Moldovei, de plata impozitului pe
venit din activitatea de intreprinzator, impozitului pe bunurile imobiliare (cladiri
si constructii), a taxei pentru amenajarea teritoriului, a taxei pentru apa, a
taxei de folosire a drumurilor perceputa de la posesorii de vehicule inmatriculate
in Republica Moldova.
Astfel, de la 1 ianuarie 2006, producatorii
agricoli vor achita doar impozitul funciar, T.V.A. (in cazul depasirii cifrei
de afaceri de 200 mii lei anual) si contributiile in bugetul asigurarilor
sociale de stat.
Referitor la modificarea propusa la articolul
20 litera y) din Codul fiscal, mentionam ca, la moment, veniturile de la
livrarea productiei din fitotehnie si horticultura in forma naturala si a
productiei din zootehnie in forma naturala in masa vie si sacrificata de catre
persoanele fizice, cetateni, constituie sursa de venit neimpozabil, dar cu
conditia ca sa fie produse de ei, modul de confirmare urmind a fi stabilit de
Guvern.
Luind in considerare ca se propune scutirea,
pe o perioada de 5 ani, a producatorilor agricoli de impozitul pe venit din
activitatea de intreprinzator, se propune ca, din articolul 20 litera y), sa
fie excluse cuvintele “cu prezentarea unui certificat de provenienta, confirmat
in modul stabilit de Guvern”.
Prin aceasta am egala toate categoriile de cetateni
care se ocupa de comercializarea produselor agricole in activitatea de intreprinzator.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc, domnule ministru.
Intrebari pentru raportor? Microfonul nr.5.
Domnul Alexandru Oleinic:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule ministru,
Eu ieri am incercat sa adresez domnului
ministru al agriculturii o intrebare ce tine de certificatele de valoare si va
rog si pe dumneavoastra, poate ne mai desfasurati un pic, cine apreciaza
valoarea certificatelor? Cine le elaboreaza? Care o sa fie mecanismul de
amplasare in piata la asa un fel de certificate? Si, pina la urma, ele nu vor
deveni un mecanism care va agrava mai mult situatia din sectorul agrar si,
mai ales, in comertul cu cereale?
Domnul Mihail Pop:
Probabil, dumneavoastra nu ati inteles esenta
propunerii. Deci, prin articolul 20 litera y) sint scutiti de plata impozitului
pe venit cetatenii care comericializeaza productia agricola crescuta pe
loturile de linga casa, dar cu conditia ca acestia vor prezenta un certificat
de la primarii, care ar confirma provenienta acestei productii, pentru a nu
birocratiza situatia.
Si avind in vedere ca noi in agricultura nu
vom impune cinci perioade fiscale, cinci ani cu impozitul pe venit, propunem
sa fie exclusa necesitatea in aceste certificate, pentru ca oamenii sa poata sa-si
vinda si sa-si declare productia. Asta simplifica activitatea.
Primaria nu da de fiecare data certificate. De
la caz la caz situatia difera. Sint unele primarii care pentru un certificat
solicita 1 leu. Alte primarii pot sa ceara pentru un certificat 50 de lei. Si,
plus la aceasta, oamenii trebuie sa se deplaseze, sa stea in rind, sa roage s.a.m.d.
De aceea, luind in considerare faptul ca nu
toata productia agricola va fi impusa cu impozitul pe venit, noi propunem ca
acest lucru sa fie valabil si pentru acei care comercializeaza productia obtinuta
pe loturile de linga casa.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Braga:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule ministru,
In proiectul de lege nu este indicata suma de
care vor fi scutiti acesti agenti economici la taxele respective indicate in
lege. Este un calcul efectuat de Guvern? Care este suma totala? Asta-i prima intrebare.
Domnul Mihail Pop:
Suma scutirii in ansamblu depaseste 30
milioane de lei anual, deci 30,6 milioane, daca sa ne referim la totalurile
anului 2004.
Domnul Vladimir Braga:
Deci in suma de 40 milioane undeva, da?
Domnul Mihail Pop:
Ea poate sa difere de la an la an in dependenta
de calcule. Dar, in baza declaratiilor depuse in 2004, suma este de 30,6
milioane lei.
Domnul Vladimir Braga:
Eu sustin acest proiect de lege, dar as vrea
ca Guvernul sa se gindeasca pentru a doua lectura, cum va acoperi sumele
respective? Pentru ca scutirea taxelor se face din contul bugetelor administratiilor
publice locale. Si iese ca noi facem proiectul de lege fara acoperirea sumelor
respective in bugetele locale.
Eu consider ca in proiectul de lege pentru
bugetele administratiilor publice locale trebuie sa fie indicata acoperirea
acestor sume din contul bugetului de stat.
Multumesc.
Domnul Mihail Pop:
Daca se poate sa raspund. In baza Legii cu
privire la sistemul bugetar si procesul bugetar, relatiile interbugetare se
efectueaza anual la elaborarea proiectului legii bugetului de stat pentru anul
respectiv si toate neajunsurile financiare la bugetele teritoriale se reglementeaza
prin defalcari. Si, reiesind din legea respectiva si din mecanismul care este,
ele din start vor fi acoperite.
Domnul Marian Lupu:
Deci urmeaza sa se tina cont pentru lectura a
doua.
Microfonul nr. 4.
Domnul Vladimir Filat:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule ministru,
Intrebarea mea este o continuare a intrebarii
domnului Braga. In principiu este laudabila intentia Guvernului de a interveni si
interventia respectiva duce, in fond, la ajutorarea producatorilor agricoli,
dar totusi toate taxele respective sint exclusiv taxe locale. Si atunci intrebarea:
care o sa fie baza de calcul la compensarile respective? Care va fi baza? Cum
o sa calculati dumneavoastra acei bani care o sa fie transmisi catre autoritatile
publice locale?
Domnul Mihail Pop:
La formarea relatiilor interbugetare se
calculeaza cheltuielile autoritatilor publice locale, se calculeaza sursele
care acopera aceste cheltuieli si diferenta se acopera din bugetul de stat.
Acest mecanism de calcul exista deja de multi ani.
Domnul Vladimir Filat:
Multumesc. Catre lectura a doua o sa am o
propunere vizavi de problema ridicata.
In continuare. Sa nu se intimple, cum de
obicei se intimpla la noi, ca defalcarile de la bugetul de stat trec un filtru
foarte strict prin consiliul raional, ulterior raionul decide cind si cum, si in
ce proportie. Este o intrebare foarte acuta din punctul meu de vedere si o sa
trebuiasca pentru lectura a doua sa specificam foarte clar cum vor fi calculate
aceste sume si cum vor fi defalcate, mecanismul respectiv.
Domnul Mihail Pop:
Avind in vedere, in primul rind, ca sistemul
interbugetar, relatiile interbugetare se formeaza pe principii de acoperire a
cheltuielilor, ele se adopta de catre consiliile autoritatilor publice locale si
se monitorizeaza strict de catre directiile finantelor raionale, inclusiv de
Ministerul Finantelor.
De aceea, intre nivelurile intii si doi sau
doi si trei, raional si satesc, in mare majoritate problemele sint solutionate…
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Mihail Pop:
…si nu vedem ca in lege ar putea fi inclusa o
clauza. Pur si simplu ar fi inoportuna.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Multumesc.
Stimate domnule ministru,
Inteleg ca dumneavoastra va angajati public
cumva in fata Parlamentului sa prevedeti in Legea bugetului pentru anul 2006
aceste defalcari din bugetul central catre bugetele locale, astfel incit sa
compensam pierderea pe care administratia publica locala o va inregistra in
urma acestor modificari, primite cu satisfactie de cei vizati, de persoanele
fizice din agricultura.
Vroiam sa va intreb, cit de repede puteti sa
veniti cu un asemenea amendament la proiectul deja prezentat in Parlament al
legii bugetului? Si care credeti ca sint sansele ca acest amendament ar putea
fi acceptat de intreg Guvernul, care decide colectiv? Este o atitudine personala
a dumneavoastra sau deja aceste lucruri au fost discutate in Guvern si sint
reflectate in proiectul de buget pentru anul 2006?
Multumesc.
Domnul Mihail Pop:
Este clar ca proiectul bugetului pentru anul
2006 a fost deja prezentat de catre Guvern in Parlament si aceste cifre nu sint
stipulate aparte. Dar mecanismul de rezolvare a problemei eu il vad in felul
urmator. Bugetul va fi, pe parcursul anului viitor precizat la compartimentele
“Venituri”, “Cheltuieli” si acoperit din veniturile bugetului de stat.
Dat fiind faptul ca, pe parcursul anului
bugetar, autoritatile publice locale pot sa-si modifice planul de finantari
dintr-un trimestru la altul, problema cu finantarea pe parcursul anului nu va
aparea.
Domnul Marian Lupu:
Alte intrebari? Nu sint.
Va multumesc, domnule ministru. Rog sa luati
loc.
Rog comisia.
Domnul Alexei Ivanov:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Comisia pentru politica economica, buget si
finante a examinat proiectul de lege nominalizat, inaintat cu titlu de initiativa
legislativa de catre Guvern, si constata urmatoarele.
Prezentul proiect de lege are scopul de a
face modificari in legislatia in vigoare, prin care s-ar prevedea scutirea
producatorilor agricoli, indiferent de forma juridica de organizare, pe un
termen de 5 ani consecutivi, de plata impozitului pe venit, impozitului pe
bunurile imobiliare, a taxei pentru folosirea drumurilor perceputa de la
posesorii de vehicule inmatriculate in Republica Moldova, a taxei pentru
amenajarea teritoriului si a taxei pentru apa captata.
Luind in considerare faptul ca starea
lucrurilor din domeniul agriculturii lasa mult de dorit, propunerea de a scuti
de plata impozitului si a taxelor enumerate va asigura conditii de activitate
stimulatorii si de dezvoltare a gospodariilor agricole si posibilitati de
administrare fiscala intr-un mod mai eficient.
In acest context, producatorii agricoli vor
achita in continuare doar impozitul funciar, cotele contributiilor de asigurari
sociale si T.V.A. in cazul inregistrarii ca platitori ai T.V.A.
Totodata, in proiectul de lege se propune de a
fi exclusa din litera y) a articolului 20 din Codul fiscal conditia confirmarii
provenientei productiei din fitotehnie si horticultura in forma naturala si a
productiei din zootehnie in forma naturala in masa vie sau sacrificata de catre
persoanele fizice, cetateni, si a modului stabilit de Guvern pe motivul ca
aceasta este dificil de realizat, de administrat si respectiv creeaza
impedimente la procurarea produselor in cauza.
Pentru lectura a doua urmeaza a examina
suplimentar propunerea privind excluderea din proiect a articolului 5, ce tine
de scutirea producatorilor agricoli de taxa pentru amenajarea teritoriului,
precum si de a clarifica corectitudinea efectuarii trimiterilor la
Clasificatorul activitatilor din economia Republicii Moldova.
Concomitent, la examinarea proiectului de lege
in cauza in a doua lectura, comisia va tine cont de propunerile cuprinse in
avizele comisiilor parlamentare, in avizul Directiei juridice a Aparatului
Parlamentului, de amendamentele deputatilor.
Pornind de la cele mentionate si in contextul
avizelor pozitive ale comisiilor permanente si al Directiei juridice, comisia
propune Parlamentului proiectul de lege spre adoptare in prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc. Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Domnule Presedinte,
Fractiunea Partidului Democrat sprijina acest proiect. Dar
este clar ca el vine cumva in contradictie cu tot ce vorbim noi in ultimul
timp, inclusiv chiar cu angajamentele Republicii Moldova
fata de Uniunea Europeana. Fiindca acolo este vorba de
consolidarea puterii locale, iar in
aceasta lege, intr-un fel, de subminarea administratiei
publice locale. Fiindca noi anulam o serie de impozite care slabesc puterea
locala si posibilitatea comunitatii de a decide ce trebuie sa faca cu banii
care ii acumuleaza.
Si noi, intr-o masura oarecare, stimulam tendinta de
centralizare. Dar avind in vedere, intr-adevar, situatia destul de concreta, destul de complicata a agentilor
economici din agricultura, noi intelegem ca trebuie sa incercam,
sa facem un efort ca sa acumulam mai multi bani.
Dar pentru lectura a doua, in cazul in care comisia
are vreo idee cum sa facem ca sa nu cream o situatie de nedreptate, ca unii
primari sa nu fie pusi in situatia sa imble cu mina intinsa
la presedintele consiliului raional sau sa vina cu plingeri la Chisinau la Parlament, la Ministerul Finantelor
s.a.m.d. fiindca banii care au fost trimisi din Chisinau au ajuns la primarul
“X”, la “Y”, dar la primarul cutare, din cauza ca el nu e simpatic, nasul ii mare sau urechile, nu ajung banii.
si asta este o problema, eu va asigur, nu vorbesc din punct
de vedere politic. Eu vreau ca decizia pe care o va lua astazi Parlamentul sa fie o decizie
dreapta, o decizie care usureaza viata comunitatii locale, a primarului local,
ca puterea locala sa aiba posibilitati de a influenta viata.
Domnul Marian Lupu:
Domnul Ivanov.
Domnul Alexei Ivanov:
Deci este legea despre procesul bugetar
si sistemul bugetar care prevede mecanismul de subventionare si de compensare a
pierderilor la eliberarea de unele taxe
in ceea ce priveste defalcarile la bugetele locale.
Dumneavoastra ati ascultat ca noi punem problema de a exclude din acest proiect taxa pentru
amenajarea teritoriului, avind in vedere ca aceasta este o taxa exclusiv a
organelor locale.
Si pentru lectura a doua noi vom examina
aceasta. In ceea ce priveste subventionarea, eu nu stiu, in ultimii 2-3 ani, sa fie asa probleme
ca subventiile sau transferurile de la bugetul de stat sa nu ajunga
la primarii. Cu atit mai mult, eu inteleg teama, ca se submineaza autoritatea
sau autonomia financiara a autoritatilor publice locale, dar noi le dam pirghii,
prin taxele locale, care ramin exclusiv de competenta organelor
locale, prevazute in titlul VII al Codului fiscal, care au pirghii de influenta
asupra agentilor economici, asupra dezvoltarii, asupra acumularilor de venituri in teritoriu.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5
Domnul Vladimir Braga:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule Ivanov, dumneavoastra aveti un proiect de lege. Pe parcursul perioadei alegerilor, practic, toate
partidele care sint prezente in aceasta sala au promis taranilor
ca ii vor scuti de impozitul funciar.
Nu considerati dumneavoastra ca acum este momentul
de a ne intoarce la aceasta intrebare, si pentru lectura a doua, sa
introducem in acest proiect de lege si scutirea taranilor
de impozitul funciar? Sau micsorarea pina la 1 leu a
impozitului funciar pentru evidenta, pentru administratia publica locala. Cu atit
mai mult ca este vorba de doar 180-190 de milioane de lei. Cred ca situatia
care este in agricultura ne cere sa-i scutim pentru anii
viitori, chiar pe 5 ani, de
impozitul funciar.
Multumesc.
Domnul Alexei Ivanov:
Va multumesc, domnule Braga. Acela este
cu totul alt proiect de lege care il vom dezbate impreuna cu Guvernul. Si cred ca va fi
propus mai tirziu intr-un complex de masuri de imbunatatire
a situatiei din agricultura. El nu face obiectul acestei legi.
Domnul Marian Lupu:
Alte intrebari.
Voci din sala:
Nu sint.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Cer scuze. Multumesc.
Domnule vicepresedinte al comisiei,
As avea o asa intrebare. stim ca pina la ziua de azi sint
foarte multe restante in plata acestor impozite, dar noi incepem scutirea de la
1 ianuarie 2006. Cum credeti, i-am scutit pe cei care nu
au fost, nu au platit la timp, i-am scutit de amenzi, i-am scutit inca de ceva si
doar au ramas restantele, credeti ca le vom putea acumula?
Domnul Alexei Ivanov:
Restantele trebuie acumulate, fiindca legea va intra in vigoare la 1 ianuarie si se extinde
asupra urmatoarei perioade fiscale. Toate restantele trebuie
achitate. Asa-i legea.
Doamna Valentina Cusnir:
Cred si eu ca va fi asa. Dar sa nu se creada
ca ii scutim si de ceea ce n-au platit pina acum.
Domnul Alexei Ivanov:
Legea nu presupune asa ceva.
Domnul Marian Lupu:
Legea nu are actiune retroactiva. Va
multumesc, domnule Ivanov.
Stimati colegi, supun votului proiectul de lege
nr.3037 pentru adoptarea acestuia in prima lectura.
Cine este pentru?
unanim. Va multumesc.
proiectul nr.3037 este adoptat in prima
lectura.
Proiectul de Hotarire nr.3214
privind formarea comisiei parlamentare de ancheta pentru examinarea
legalitatii Hotaririi Guvernului nr.865 din 17 august 2005. rog comisia. Este
unul dintre autori? Va rog.
Domnul Vasile Pintea:
Mult stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
In ziua de 11 august 2005 a fost
demolat edificiul cu nr.160 de pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfint din
municipiul Chisinau.
Obiectul vizat, denumit “Conacul urban
Teodosiu”, este inclus in registrul monumentelor
Republicii Moldova ocrotite de stat ca monument de arhitectura de categorie nationala,
construit in anul 1886 pentru nobilul Teodosiu de catre arhitectul
Alexandru Bernardazzi. Registrul monumentelor este aprobat prin hotarirea
Parlamentului nr.1531 din 22.06.1993. In baza articolului 7 din Legea nr.1530 din 22.06.1993 privind ocrotirea monumentelor, dreptul de a dispune de monumentele de
stat sub forma de bunuri imobile este exercitat de Parlament, de consiliile
raionale, municipale, orasenesti si comunale.
Controlul asupra masurilor de protectie
a monumentelor, solutionarea problemelor ce tin de masurile
respective revin Guvernului, presedintilor raioanelor si primarilor. In vederea
mentinerii integritatii monumentelor, detinatorii, cu
orice titlu juridic, sint obligati sa ia masurile necesare, sa asigure protectia
si paza monumentelor.
Orice activitate care ar pune in pericol integritatea
monumentelor urmeaza a fi coordonata cu organismele de stat pentru ocrotirea
monumentelor (articolul 59). Constatam
ca Guvernul, in perioada de activitate a actualului for legislativ, tot mai
frecvent, depasindu-si atributiile si incalcind procedura
legislativa, adopta hotariri in probleme a caror solutionare este strict de competenta Parlamentului.
Astfel, Hotarirea Guvernului privind excluderea din Registrul
monu-mentelor Republicii Moldova a “Conacului urban
Teodosiu”, adoptata de executiv dupa demolarea acestuia, este ilegala. Guvernul urma mai intii sa efectueze
evaluarea acestui monument si doar ulterior sa vina cu propunerile de rigoare in
Parlament. Adoptarea deciziei finale privind excluderea monumentelor din registru sau de conservare a acestora este
prerogativa Parlamentului.
In contextul celor expuse, Fractiunea
parlamentara “Alianta «Moldova Noastra»” propune Parlamentului formarea unei comisii de ancheta pentru examinarea ilegalitatii Hotaririi
Guvernului nr.865 din 17 august 2005 privind excluderea din Registrul
monumentelor Republicii Moldova a “Conacului urban Teodosiu”.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da. Va multumesc.
intrebari pentru colegul nostru? Nu sint.
Intrebare?
Microfonul nr.3, va rog.
Domnul Vladimir Turcan:
Da. Va multumesc. Spuneti va rog, autorii n-au incercat, pina
a inainta aceasta initiativa, sa faca o interpelare in adresa Procuraturii
Generale pentru a preciza cine totusi a demolat? La indicatia cui? Deoarece Hotarirea
Guvernului deja intr-adevar, cum ati mentionat, a fost adoptata
post-factum. Si pina la…
Domnul Vasile Pintea:
Este interpelare in adresa Prim-ministrului, in adresa
Procuraturii nu este.
Domnul Vladimir Turcan:
Poftim?
Domnul Vasile Pintea:
Este interpelare in adresa domnului Prim-ministru
Vasile Tarlev. In adresa Procuraturii nu a fost facuta
interpelare.
Domnul Vladimir Turcan:
N-ati facut-o, da? Deci inca n-ati primit raspuns?
Raspuns n-ati primit la interpelarea aceasta?
Domnul Vasile Pintea:
Nu.
Domnul Vladimir Turcan:
Clar, cu toate ca mai sint intrebari. Restul tine de propuneri.
Domnul Marian Lupu:
Alte intrebari? Nu sint.
Rog sa luati loc. Va multumesc.
Domnule Turcan, ati avut…
Domnul Vladimir Turcan:
In legatura cu aceasta am vrut sa spun.
Domnul Marian Lupu:
Ati dorit sa luati cuvint inainte de comisie sau dupa
comisie? Totusi sa ascultam comisia. Eu rog, comisia. Cine prezinta? La mine
aici pe ordinea de zi: prezentat - un grup de deputati. Prezinta - domnul Untila, presedintele
comisiei. Acum presupun ca din partea autorilor a prezentat colegul. Si ce se intimpla?
Tot aici.
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
Va multumesc.
dupa parerea majoritatii parlamentare, aceasta initiativa
este prematura din urmatoarele considerente.
Pina a forma comisia de ancheta (de
fapt, este o comisie speciala), ar fi rezonabil sa fie
precizata situatia, toate circumstantele in care a fost efectuata aceasta
demolare. Asta-i prima.
Cu aceasta nu trebuie sa se ocupe comisia, cu aceasta se
ocupa organele administrative care sint abilitate. De aceea si
am intrebat, daca dumnealor s-au adresat Procuraturii Generale cel putin.
Al doilea argument. Avind in vedere ca in Parlament
actualmente este si proiectul de lege respectiv care a fost prezentat de catre
Guvern - este pe ordinea de zi a comisiei sesizate in fond - dupa parerea
noastra, aceasta chestiune, chiar daca si va fi acceptata,
cel putin trebuie sa fie examinata in pachet cu acest proiect de lege.
Al treilea moment. Cu regret, dar
aceasta initiativa a fost inaintata cu incalcarea Regulamentului. Conform articolului 32 alineatul (2) componenta nominala a comisiilor care sint formate de catre Parlament, se
desemneaza la propunerea Biroului
permanent, dupa examinarea respectiva la Biroul permanent.
Si al patrulea. De fapt, o nota. Dupa mine, acest fapt, inca
o data, confirma ca noi trebuie sa
fim foarte atenti. Si sa propunem ca Guvernul sa fie mai insistent, in perioada cind Parlamentul se afla in
vacanta. Sa ne intoarcem
la practica ordonantelor, deoarece aceasta problema ar fi fost hotarita foarte simplu in perioada respectiva
prin emiterea ordonantei respective.
Va multumesc.
De aceea, propunerea noastra este ca aceasta
chestiune sa fie exclusa astazi din ordinea de zi si
sa fie, cel putin, examinata conform Regulamentului si sa fie adoptata
decizia respectiva.
Domnul Marian Lupu:
Da. Microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav Untila:
Va multumesc, domnule Presedinte.
anume faptul ca acest monument istoric
de nivel national a disparut intr-o noapte si ca Guvernul
vine post-factum cu un proiect de hotarire de a fi scos
din Registrul monumentelor istorice ne-a pus pe ginduri. Asta
ne-a pus in garda.
Si eu nu inteleg, de ce sa nu cream astazi
aceasta comisie? Cind in aceasta
comisie, majoritatea iarasi o va detine actuala
majoritate. Ce se intimpla? Adica numai o comisie poate sa dea
raspuns la foarte multe intrebari care au aparut. Daca noi o sa tergiversam
acest proces, o sa incepem sa asteptam raspuns de la Procurorul General, de la
Prim-ministrul pe care
deja de mai mult de jumatate de an vrem sa-l
vedem aici in Parlament si dumnealui nu vine, atunci eu cred ca aceasta
tergiversare nu va duce la altceva decit ca acest monument
istoric sa dispara din acest nomenclator, cu toate ca doar
Parlamentul poate sa-si spuna cuvintul.
“Alianta «Moldova Noastra»” insista sa
fie creata aceasta comisie. Si, va rog, nu este nici un temei ca majoritatea
care va detine si majoritatea in comisie, sa propuna sa
fie scoasa de pe ordinea de zi aceasta chestiune.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Da, multumesc.
Stimati colegi,
Domnule Presedinte,
Nu cred ca este serios sa discutam acum
pe marginea caracterului regulamentar sau neregulamentar al acestei initiative.
Este un document care a fost acceptat ca prezentat regulamentar, i s-a conferit
un numar. Biroul permanent a luat in discutie acest fapt, nu a avut nici o
obiectie si a recomandat plenului sa discutam pe marginea lui in sedinta plenara.
Lucru care a si fost acceptat de Parlament prin votul exprimat. Astazi dimineata
nu am vazut nici un fel de obiectii sau amendamente temeinice. Pe de o parte.
Pe de alta parte. Pentru a nu reveni la acest microfon pe
fondul chestiunii, trebuie sa va amintesc ca, inca in sesiunea trecuta, deputatul Angela
Arama din grupul nostru parlamentar a sesizat oficial Procuratura Generala a
Republicii Moldova in acest subiect. Procuratura, vreau sa va comunic, a neglijat
cu desavirsire aceasta sesizare. Chit ca nu s-a autosesizat, cum este indreptatita
prin lege. Inteleg ca este vorba de o complicitate evidenta a Procuraturii
Generale cu vinovatii de distrugerea ilegala a acestui monument.
De aceea, in baza prevederilor legale si regulamentare, care
functioneaza aici in Parlament, care ne dau dreptul sa exercitam controlul
parlamentar asupra puterii executive din stat,
nu vad nici un lucru grav de ce nu am putea proceda la examinarea acestui
proiect de hotarire si la adoptarea lui. Vom vedea ce va constata aceasta
comisie parlamentara de ancheta.
Propunerea grupului nostru parlamentar pentru componenta
comisiei in cauza este Ion Varta. Ion Varta din partea fractiunii P.P.C.D. ca
membru in aceasta comisie si indemnam pe ceilalti colegi sa delege reprezentantii.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Anatolie Onceanu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi din fractiunea majoritara,
Eu nu vad motive serioase pentru ce
dumneavoastra ati fi contra constituirii unei astfel de comisii. La 18 august anul curent, ce-i drept cu mare intirziere, Guvernul a venit cu
o propunere in Parlament sa examinam o hotarire privind
excluderea unui monument din Registrul monumentelor Republicii Moldova,
monumentul acesta. Vrem sau nu vrem, noi totuna trebuie sa discutam aceasta
chestiune. Aceasta comisie ar pregati raspuns la eventualele, multiplele intrebari
care o sa se iveasca in cadrul discutiilor in Parlament. De aceea, cred ca este
normal sa constituim o astfel de comisie si sa pregatim sedinta, sa pregatim
aceasta hotarire pentru dezbateri.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Alexandru Lipcan:
Multumesc. Doar o mica precizare. Domnul
Turcan a spus ca a fost incalcata procedura de inaintare
a acestei chestiuni pe ordinea de zi. Dumnealui s-a
referit la articolul 32 ce tine de formarea comisiilor speciale. Noi propunem formarea unei comisii de
ancheta prevazuta de procedura in
articolele 33 si 34
ale Regulamentului.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da. Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimati colegi,
Eu cred ca, intr-adevar, Parlamentul trebuie sa adopte
decizia de a forma o comisie. Nu-i mare problema. Si eu cred ca Parlamentul
trebuie sa ceara Ministerului Culturii sa prezinte din nou aceasta lista a obiectelor de cultura si istorie, fiindca ea a fost alcatuita imediat dupa
schimbarea puterii sovietice si acolo sint fel de fel de obiecte interesante. Si stiti ca se incalca
des. De aceea, trebuie de revazut in conformitate … unele
obiecte incurca la dezvoltarea orasului Chisinau, printre altele.
De aceea,
este bine ca Ministerul Culturii sa vina din nou in Parlament cu aceasta lista, ca, intr-adevar, obiectele istorice care prezinta interes national sa fie incluse in aceasta lista si nimeni sa nu
se poata atinge de ea pe viitor. Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
O mica replica referitor la momentele de reglementare. In
articolul 33 se prevede chiar in cazul in
care se formeaza comisia de ancheta, procedura se efectueaza in conformitate cu articolul 32
alineatul (2). Anume componenta comisiei se propune de catre Biroul permanent.
Asta-i prima.
Si a doua. Referitor la declaratia domnului
deputat Veaceslav Untila. Cu regret, aceasta cladire deja nu exista. Si
“operativitatea” aceasta sau graba in cazul de fata n-ar schimba situatia.
Si totusi, prima intrebare a comisiei care va
fi formata va fi adresata organelor competente si se va cere sa fie prezentata
informatia respectiva. De aceea si se propune, in primul rind, de facut o
interpelare in adresa Ministerului de Interne, a Procuraturii Generale ca sa
fie prezentata aceasta informatie si la momentul cind va fi examinata, si
proiectul de lege respectiv, sa fie luata decizia definitiva referitor la
formarea comisiei.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Multumesc, domnule Presedinte.
In general s-a spus foarte bine si mult aici si nu vroiam sa
intervin daca nu-l audiam pe domnul Diacov. Am inteles ca dumnealui ii incurca
monumentele istorice din oras. Parca am avea un Paris. Am inteles ca dupa asta
vor veni cu ideea ca incurca parcurile prea mari din Chisinau. Avem un oras foarte verde, cel mai verde din Europa. Cindva era si acum este. Unii s-au trezit cu
parcuri in propria curte. Intrebarea? Eu nu am nici o intrebare.
Eu am o propunere. Si propunerea mea este de ordin
juridic, nu politic. Eu propun Procurorului General sa intenteze dosar penal pe
faptul samavolniciei, distrugerii unui monument de istorie
care este in respectivul nomenclator in vigoare pina acuma. Si sa
raporteze Parlamentului cine a distrus si de ce a distrus un monument de arta
istoric fara ca acest monument sa fie exclus din registru, conform legii, de catre
Parlament.
Eu va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, domnule Diacov. Aceasta interventie v-a
vizat. Aveti drept la replica.
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimati colegi,
Nu obisnuesc sa
ies cu replica, dar de acum devine un obicei al domnului
Susarenco, sa comenteze cind vorbesc eu. Eu credeam ca fostii judecatori sint
mai rabdatori si mai intelegatori. Dar cred ca nu se refera la dumneavoastra chestia aceasta.
Domnule Susarenco, eu sint pentru pastrarea
memoriei istorice. Dar eu vreau sa va asigur ca este in aceasta lista care a
fost adoptata atunci, de exemplu, casa delegatului congresului al III-lea al
P.M.S.D.R. sau casa nu stiu cui. Intelegeti, noi traim alte timpuri. Noi astazi
trebuie sa decidem ce este istoric pentru Moldova. Nu va suparati, acum asa
mi-a venit mie acest exemplu. Da. Si noi trebuie sa vedem astazi ca pe viitor
sa nu se intimple cazuri de felul care discutam acum in sedinta.
Sa revedem aceasta lista. Poate ea o sa ramina
intacta, asa cum este ea. Sau sint doua-trei obiecte care, la decizia
Parlamentului, vor fi excluse ca pe viitor sa nu ne confruntam si casele care sint
obiecte istorice sa nu fie demolate intr-o noapte sau in curtea lor sa fie
construite benzinarii. Iata care-i problema.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Doamna Lidia Gutu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi, este clar pentru toata lumea ca
poate cu adevarat acest obiect a fost necesar a fi demolat. Dar este lege. Si
acest obiect este inca protejat de lege. Si noi vrem sa stim cine a indraznit sa
demoleze acest monument istoric care, conform legii, ramine monument istoric, fara
a pune la curent Parlamentul. Atit doar. Si pentru aceasta cerem ca sa fie
formata aceasta comisie si cine s-a facut vinovat sa fie tras la raspundere.
Asta-i prima parte.
A doua parte. Stimati colegi, nu va pare cumva
delicata situatia. Deci ieri, colegii nostri, pentru niste fapte din anii
99-80, trebuiau sa depuna marturii. Dar aici, sub nasul nostru au demolat o
cladire, un monument istoric si cel putin n-avem dreptul sa punem intrebari.
Dati sa facem sa fie clar cine a indraznit sa
demoleze si sa incalce flagrant legea in fata Parlamentului. Atit doar. Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.2.
Domnul Vadim Misin:
Ñïàñèáî. Ãîñïîäèí Ïðåäñåäàòåëü, ÿ èçâèíÿþñü, ÷òî íà÷íó ñ
î÷åíü ìàëåíüêîé ðåïëèêè. Íî õî÷ó ñêàçàòü ñâîåìó óâàæàåìîìó êîëëåãe
Äìèòðèþ Ãåîðãèåâè÷ó Äüÿêîâó, ÷òî â Ëîíäîíå çäàíèå, ãäå ïðîõîäèë II
ñúåçä ÐÑÄÐÏ, î÷åíü áåðåæíî îõðàíÿþò. Ïîýòîìó íåóäà÷íûé ïðèìåð ñî çäàíèåì
ÐÑÄÐÏ.
Òåïåðü ïî ñóùåñòâó âîïðîñà. ß õî÷ó ïîëíîñòüþ ïîääåðæàòü
êîëëåãó Ñóñàðåíêî, ïîñêîëüêó, íà ìîé âçãëÿä, îí î÷åíü ïðàâèëüíî ñåé÷àñ íàì
òðàêòîâàë ïîçèöèþ ñ òî÷êè çðåíèÿ þðèäè÷åñêîé.
ß àáñîëþòíî íå âîçðàæàþ êîëëåãàì, êîòîðûå ãîâîðÿò, ÷òî íàäî
ðàçîáðàòüñÿ. È ÿ íå äóìàþ, ÷òî êòî-òî â íàøåé ôðàêöèè ãîâîðèò, ÷òî íàäî çàêðûòü
ãëàçà è íå ðàçáèðàòüñÿ. Íî åñëè ìû ñåãîäíÿ èäåì ïî ïóòè ôîðìèðîâàíèÿ
ïàðëàìåíòñêîé êîìèññèè, íå âàæíî êàêîãî ñòàòóñà, â êîíå÷íîì èòîãå åå ìàòåðèàëû
âñå ðàâíî áóäóò ïåðåäàíû ñîîòâåòñò-âóþùèì îðãàíàì, òî åñòü Ïðîêóðàòóðå, è ýòîò
êðóã çàìêíåòñÿ è áóäåò äîëãèì è íóäíûì.
Ñåãîäíÿ Ñóñàðåíêî ïðàâèëüíî ïðåäëàãàåò. Äàâàéòå ìû ýòî
îôèöèàëüíîå, ÷òî íàì ïðî÷åë íàø êîëëåãà, ïåðåäàäèì Ãåíåðàëüíîìó ïðîêóðîðó â
êà÷åñòâå îôèöèàëüíîãî çàÿâëåíèÿ, îí åãî ðåãèñòðèðóåò êàê çàÿâëåíèå è íà÷èíàåò
ñîáèðàòü ìàòåðèàë.
 ëþáîì ñëó÷àå, ïîñêîëüêó ýòî áóäåò ïîðó÷åíèå Ïàðëàìåíòà,
Ãåíåðàëüíûé ïðîêóðîð ïðèäåò ñþäà è äîëîæèò. Ìû ñ âàìè âñå ðàâíî íå èìååì ïðàâà
íàçâàòü: âèíîâàòûé èëè íåâèíîâàòûé. È åñëè Ëèäèÿ Èâàíîâíà ïðîâåëà ïàðàëëåëü ñî
â÷åðàøíèì äíåì, íè÷åãî íå âîçðàæàþ ïðîòèâ ýòîé ïàðàëëåëè. Íî â÷åðà ìû îáñóæäàëè
äîêóìåíò Ãåíåðàëüíîãî ïðîêóðîðà. Òî åñòü òî, ÷òî îí íàì ïðèíåñ: õîðîøèé –
ïëîõîé, ýòî äåáàòû ïîëèòè÷åñêèå, íî ìû îáñóæäàëè
äîêóìåíò Ãåíåðàëüíîãî ïðîêóðîðà. Íî åñëè ìû ñåãîäíÿ ñòîèì íà ýòîé ïîçèöèè,
äàâàéòå ñåãîäíÿ ýòî çàÿâëåíèå ïåðåäàäèì Ãåíåðàëüíîìó ïðîêóðîðó è ñíèìåì âîïðîñ
ñåãîäíÿøíåãî äíÿ. È íå íàäî íàì íèêàêîé cëåäñòâåííîé êîìèññèè.
Êðîìå òîãî, åñëè ãîâîðèòü þðèäè÷åñêè, òî ïî ýòîìó âîïðîñó ìû
âîîáùå íå ìîæåì ôîðìèðîâàòü ñëåäñòâåííóþ êîìèññèþ. Ìû ìîãëè áû ñôîðìèðîâàòü
ñïåöèàëüíóþ êîìèññèþ. Íî åùå ðàç ãîâîðþ, è îíà íå íóæíà, ïîêà íå áóäåò
ñåðüåçíûõ ìàòåðèàëîâ è àíàëèçà îò Ãåíåðàëüíîé ïðîêóðàòóðû. Cïàñèáî.
Domnul Marian Lupu:
Da. Domnul Rosca a solicitat cuvintul.
Domnul Iurie Rosca:
Domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Mai intii citeva precizari de ordin regulamentar. Ar fi bine
sa nu ne jenam sa iesim la acest microfon, sa ne spunem punctele de vedere,
pentru ca inteleg ca sintem in faza dezbaterilor care au loc de la microfoane in
calitate de scurte replici.
Insa am iesit aici, la acest microfon, la tribuna, si pentru a va aminti ca in practica
parlamentara de 11 ani de zile, daca imi amintesc bine, a fost formata o
singura comisie de ancheta pe care am avut onoarea sa o conduc in anii 1998-2000. Si a
fost posibila formarea acestei comisii doar dintr-un singur motiv, pentru ca
obiectul de studii al comisiei
de ancheta pe care am condus-o a fost activitatea precedentei guvernari, nu a
guvernarii in exercitiu. Una la mina.
Deci, noi ne-am ocupat de examinarea modului de utilizare a
banilor publici si a cazurilor de coruptie a guvernarilor de pina la anul 1998.
Cit priveste situatia concreta, stimati colegi, mie mi se pare ca noi asistam
la o incercare nereusita a majoritatii parlamentare de a acoperi propriul
Guvern.
Este o traditie neserioasa a majoritatilor parlamentare de
guvernamint de a-si proteja exponentii din Guvern, chiar atunci cind acestia incalca
flagrant legislatia. Consecintele politice va vor apartine, stimati colegi din
majoritate.
Insa, in calitatea
noastra de deputati, nu putem sa inchidem ochii asupra
unei incalcari flagrante a legislatiei in vigoare pe care noi nu o putem
descurca la ora actuala altfel decit cu efortul Parlamentului, care trebuie sa-si
faca datoria si functia principala a unui legislativ - cea
de control parlamentar. Nu de adoptare doar a legilor, ci de control
parlamentar asupra tuturor institutiilor statului.
Care este rolul Parlamentului nostru ca
organ de control parlamentar asupra Guvernului? Zero. Pentru ca de la aceasta
tribuna, Premierul si foarte multi ministri vorbesc o data
la doi ani. Primul-ministru sau, de exemplu, ministrul de interne. Eu, de exemplu, nici nu stiu cum arata
ministrul de interne pentru ca niciodata n-a fost aici. L-am vazut in poza, in
ziarul “Moldova Suverana”.
In fata noastra se perinda doar functionari de
nivelul viceministri si foarte putini ministri. Noi nu vom descurca acest caz fara
o comisie de ancheta. Pentru mine este evident ca este vorba de un act
criminal, comis de Guvernul Tarlev si acoperit de majoritatea parlamentara.
Trimiterile pe care le fac eminentii nostri
juristi domnul Vladimir Turcan si domnul Misin la Procuratura Generala noi le
tratam ca pe un fel de gluma de prost gust. Intii sa reformam Procuratura
Generala si apoi aceasta va fi scoasa de sub controlul partidului de guvernamint,
care astazi acopera Guvernul.
Daca un astfel de abuz ar fi fost comis de
orice functionar de rang local, care ar fi fost din alt partid, sint convins ca
Procuratura Generala s-ar fi autosesizat de zece ori pe un loc. De ce trebuie sa
ne prefacem acum ca sintem mari cunoscatori ai Regulamentului Parlamentului,
stimate domnule presedinte al Comisiei juridice Vladimir Turcan.
Biroul permanent al Parlamentului a examinat
acest subiect in amanuntime. Si daca ar fi existat bunavointa, am fi facut pauza
de 15 minute astazi pentru a ne conforma formalitatile guvernamentale din
articolul 32, pentru ca Parlamentul sa vina cu proiectul de lista a deputatilor
care sa fie membri ai acestei comisii de ancheta foarte necesare.
Am propus acum citeva zile de la aceasta
tribuna reformarea Procuraturii Generale. Doar deputatul Oleg Serebrian a spus
clar de la microfonul nr.4 ca ideea este oportuna. Vrem sa treaca si aceasta
legislatura fara onorarea acestui angajament fata de Consiliul Europei? As
regreta sa fie anume asa.
Eu regret foarte mult, dar impresia mea este ca
majoritatea parlamentara se incadreaza foarte lent si stingaci in ideea de
reformare a partidului de guvernamint. Confruntarile noastre nu trebuie sa
poarte un astfel de caracter. Daca noi ne vom confrunta pe ideea sa acoperim
sau nu Guvernul, noi nu vom fi eficienti. Eu nu as vrea sa conflictualizam
astfel de situatii.
Daca Guvernul Tarlev este responsabil, sa vina
sa raspunda pentru ca exista un cerc juridic vicios. O astfel de hotarire nu
poate fi atacata la Curtea Constitutionala, pentru ca nu exista o contradictie
formala intre norma respectiva stabilita strimb prin Hotarirea Guvernului si
norma constitutionala.
Prin urmare, noi sintem in stare de blocaj
juridic. Putem sa constatam o ilegalitate pe care nu o putem sanctiona. Despre
asta este vorba, stimati colegi. Va rog frumos sa ne amintim cu totii ca nu
este anul 2001, ci 2005.
A trecut o legislatura si nu trebuie sa repetati
greselile din fosta legislatura. Cu toata bunavointa mea, in calitate de
exponent al unui partid politic care a acceptat parteneriatul cu dumneavoastra,
va atrag respectuos atentia sa renuntati la astfel de metode de acoperire a
ilegalitatilor.
Ele nu onoreaza Parlamentul in ansamblu. Noi
nu trebuie, da, fac morala, domnule Prijmireanu, fac morala. Pentru ca noi sintem
acum in situatia sa vedem in ce masura dumneavoastra, eu propun, am 10 minute
regulamentare sa va propun sa va ginditi, daca sinteti capabili, cum realizam
angajamentele noastre comune, colective luate in fata societatii.
De la aceasta tribuna a vorbit Presedintele
Republicii, care este liderul dumneavoastra si care ne-a asigurat ca aceasta
legislatura va decurge in spiritul parteneriatului politic. Iata ca astazi sintem
pe 14 octombrie si pina in aceasta secunda noi nu stim in ce conditii si daca
va fi organizata, de pilda, Adunarea generala a judecatorilor.
Iata ca la 12 noiembrie expira termenul legal
pentru votarea unei alte componente a Comisiei Electorale Centrale. Si nu vad
mare entuziasm din partea majoritatii parlamentare pentru a promova aceasta
reforma. Iata ca este cazul sa ne concentram asupra reformei la Curtea de
Conturi, care sa verifice modul in care actualul Guvern cheltuieste banii
publici.
Si deocamdata nu vad decit strigate de
ostilitate din partea majoritatii parlamentare. Are, in comun, eficienta
Parlamentului nostru si masura in care noi vrem sa gestionam banii publici
eficient si sa curmam ilegalitatile atunci cind este cazul. Noi nu sintem
procuratura, noi nu sintem judecata, dar vrem sa facem eficiente procuratura si
instantele de judecata astfel incit sa nu fie nevoie sa ne certam pe acest
subiect. Sa fim cu totii de acord ca institutiile statului de drept isi fac
datoria.
De aceea, insist asupra formarii acestei
comisii de ancheta si regret pretextele formale invocate de majoritatea
parlamentara care cauta sa acopere o ilegalitate.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Domnul Victor Stepaniuc:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi,
Vreau sa va aduc aminte ca ieri la Cerepcau,
raionul Floresti, a fost inaugurata, dupa restabilire, casa-muzeu a
politicianului si filozofului moldovean Constantin Stere. In anii de la urma
au mai fost restabilite o multime de muzee si obiecte de cultura ale poporului
nostru si puteti sa va duceti sa va convingeti ca-i reparata si casa-muzeu
“Donici”, si o sa fie degraba restabilita si casa-muzeu “Constantin Stamati” si
multe alte obiecte, inclusiv la Chisinau.
Cineva dintre cei mari spunea ca o obligatiune
a unui popor mare este de a avea respect fata de trecut si de monumentele
trecutului, adica de istorie. Noi, probabil, inca nu sintem popor mare daca indraznim
a face obraznicii. Si trebuie sa le aduc aminte domnilor deputati si celor care
au fost la guvernare, si celor care se afla la guvernare, ca numai de la 1990 incoace
noi avem circa 450 de obiecte de cultura, de arta, de arhitectura ruinate, inregistrate
si protejate de stat.
Aceasta vorbeste nu atit despre guvernarea
de astazi, dar despre o anumita mentalitate. Haideti sa incercam sa o depasim.
Sa ne convingem ca, intr-adevar, cum a spus cineva, aici exista Europa, careia
nu-i este rusine de obiectele din secolul al XIV-lea si al XV-lea. Si Viena, si
Praga, si Budapesta, si toate capitalele europene.
Noi sintem un popor vechi. Noi nu sintem un
popor aparut cu o suta de ani in urma. Noi sintem un popor vechi si avem tot
dreptul la istorie si la trecut. Faptul ca la ziua de astazi nu avem in tara
monumente de cultura, de istorie, adica avem prea putine, demonstreaza ca noi inca
nu sintem popor mare si trebuie sa devenim popor mare.
In acest caz concret,
trebuie sa spunem foarte clar ca s-a intimplat aceea ce
s-a intimplat. Pe linga lucrurile bune care se fac in aceasta tara,
se mai demoleaza si obiecte care nu trebuiau sa fie demolate sau care trebuiau
cel putin sa fie demolate cu acordul Parlamentului.
Si daca ar fi sa cream o comisie, comisia trebuie sa fie nu
pe obiectul concret, dar pe toate cele 450 de obiecte care
exista in tara. Colegii mei care sint in opozitie stiu ca
problemele acestea au fost abordate de diferiti deputati si la ’97 si la ’98. Si nici o data noi nu am avut, domnule Diacov, curajul sa infiintam comisie de
ancheta la tema respectiva.
Eu consider ca proiectul trebuie
retras din ordinea de zi. De ascultat proiectul nr.2793. Comisia noastra pregateste un raport la
acel proiect si abia atunci vom putea sa discutam mai
concret la tema respectiva. Sa nu facem politica proasta.
Este problema, este vorba de o anumita mentalitate care inca exista, sa zicem asa, in
societatea noastra. Propun sa fie retras proiectul din ordinea de zi.
Domnul Marian Lupu:
Da, microfonul nr. 4.
Domnul Veaceslav Untila:
Stimati colegi,
Se incearca intr-un fel sa schimbam
accentul. Este vorba de o situatie exceptionala. Domnule presedinte al comisiei de cultura, asa cladiri in Chisinau sint doua: cladirea
care a fost demolata si cladirea de vizavi -
muzeul, care se ruineaza si el. Sint
doua cladiri istorice pe care noi le avem si dumneavoastra spuneti ca au mai
fost cazuri. Asa cazuri nu au fost.
Este un caz exceptional si nu se vorbeste despre aceea ca sa
gasim vinovatul acum. Nu este asa de important acest lucru. Este necesar acum sa
cream aceasta comisie pentru a restabili acest monument. Aceasta este ideea cu
care am venit noi. Acest monument trebuie restabilit,
domnilor. Si, domnule Misin, nu pot sa trec nici
eu pe linga ideea dumneavoastra, ca â Ëîíäîíå áåðåæíî õðàíèòñÿ çäàíèå,
ãäå áûë âòîðîé ñúåçä. Îíè åãî áåðåæíî îõðàíÿþò, ÷òîáû, íå
äàé Áîã, áûëè åùå òàêèå ñúåçäû. Ñïàñèáî.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 5. Ultima interventie.
Domnul Vlad Cubreacov:
Stimati colegi,
Din momentul in care s-a acceptat
prezentarea proiectului si s-au initiat dezbateri, nu cred ca in aceasta etapa
putem exclude proiectul din ordinea de zi.
Cit priveste interventiile care s-au facut aici si trimiterile la Procuratura.
Sigur ca nimeni nu are nimic impotriva faptului ca Procuratura sa se ocupe de
acest caz de incalcare flagranta a legislatiei in vigoare.
Dar vreau sa va amintesc, stimati colegi, ca acum
aproximativ trei luni, deputatul Angela Arama a sesizat
oficial de la acest microfon Procuratura Generala, care ramine surda si oarba,
care a luat apa in gura, pentru motivele pe care le cunoastem, pentru ca si
Procuratura - folosesc cuvintul “complicitate” - se afla in complicitate cu vinovatii, din momentul in care nu
doreste sa-si indeplineasca functiile care ii revin prin lege atunci cind este
sesizata. Am fi asteptat ca Procuratura sa se autosesizeze. Nu a facut acest lucru.
De aceea domnul Misin are toata libertatea sa sesizeze
Procuratura, dar stiu ca pina acum nu a facut-o. Oricare dintre noi putem sa
sesizam chiar astazi oficial, in
scris sau de la microfoanele din sala, Procuratura Generala.
Aceasta in schimb nu exclude faptul ca Parlamentul isi poate si este dator sa-si
exercite functia de exercitare a controlului parlamentar asupra Guvernului. Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc si eu.
Stimati colegi,
De fapt, situatia care s-a creat la
moment este una cu anumite elemente care totusi as dori sa le pun in evidenta.
Este cert ca aceasta initiativa a fost inregistrata oficial cu 2-3 zile inainte
de prima sedinta a prezentei sesiuni a Parlamentului. Totodata, acest proiect
nu a fost prezentat Biroului permanent la momentul discutiei ordinii de zi
pentru programul bisaptaminal. Acest proiect nu a fost discutat in cadrul sedintei
biroului, aceasta este cert. Membrii biroului, cred, isi aduc aminte de acest lucru.
In Regulament avem prevederile articolelor 32,
33 si 34 care fac referinta exacta la comisiile speciale si la comisiile de ancheta.
Deci am doua solutii pentru moment. Prima solutie: in temeiul faptelor evocate,
propun ca acest subiect sa fie supus examinarii in pachet cu proiectul cu initiativa Guvernului privind amendarea registrului acestor
monumente de arhitectura.
A doua solutie este sa supun votului, sa continuam procedura
de formare a comisiei, avindu-se aceste carente fie si
relative, dar fiind prezente. Eu mai mult
as propune, sa mergem pe prima cale. Sa oprim aici discutiile pe marginea
acestei comisii si formarea acestei comisii pentru a reveni la acest subiect in
general, global, asa cum au facut referinta si colegii mei ca exista initiativa
Guvernului.
Exista un document, la fel inregistrat, care se afla pe rol in Parlament. Se examineaza de toate comisiile, respectiv de comisia de baza care este comisia
domnului Stepaniuc. Aceasta imi este propunerea si rog sa o acceptati. Este
necesar sa supun votului acest lucru? Sigur. Va rog, pentru precizare, de procedura, la microfonul nr. 5. Deci discutam la moment de
procedura. Eu am oferit tot timpul necesar pentru luarile de cuvint pe
subiect.
Microfonul nr. 5, va rog.
Domnul Gheorghe Susarenco:
Mult stimate domnule Presedinte.
O data ce este pus pe rol in Parlament un proiect de hotarire,
el trebuie de pus la vot.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Bine, supun votului. Deci din momentul din care… Cer scuze. Deci este necesar
absolut sa avem o viziune clara pe dimensiunea procedurala.
Microfonul nr. 4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimati colegi,
Eu cred ca domnul Susarenco are
dreptate, dar si ceea ce propune domnul Presedinte al Parlamentului tot este o
chestie care are logica.
Domnul Presedinte propune sa sistam aceste discutii. Eu nu exclud ca
domnul Presedinte o sa vrea sa discutam chestiunea data si in Biroul permanent
mai amanuntit.
Domnul Marian Lupu:
Neaparat.
Domnul Dumitru Diacov:
Ca la urmatoarea sedinta sa continuam aceste discutii. Eu nu
vad nici o problema aici.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Parerea noastra este ca discutia odata angajata trebuie dusa
la un sfirsit logic. Ne obliga Regulamentul. Asemenea propuneri care se fac din
mers acum, care nu au fost discutate la Biroul permanent, nu stiu daca pot fi
luate in serios, pe de o parte.
Pe de alta parte, eu as vrea sa stiu - daca exista atita preocupare pentru
aplicarea intocmai si uniforma a legislatiei in vigoare - daca
Presedintele Parlamentului insusi, cunoscind detaliile acestui caz grav, se
poate angaja sa sesizeze personal din inalta lui functie Procurorul General,
Procuratura ca institutie, pentru declansarea unei anchete
asupra cazului.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
La aceasta etapa …
doamna Gutu, eu imi cer scuze … eu va
propun urmatoarea solutie. Domnul Diacov,
pe buna dreptate si foarte corect, a mentionat ideea la
care m-am referit. Propunerea
mea este sa sistam discutiile astazi.
Avind aceasta carenta ca subiectul dat nu a fost discutat in
cadrul Biroului permanent, respectiv Biroul
este acela care propune componenta nominala a comisiei
speciale sau a comisiei
de ancheta, sa
revenim sa discutam acest subiect la Biroul permanent.
Si trei la mina. Pe buna dreptate, remarca domnului
Cubreacov. Da, eu personal ma angajez, in
numele Parlamentului, sa fac o sesizare Procuraturii
pentru a obtine informatiile detaliate. De fapt, este procedura la care s-a
referit si colegul meu domnul Misin. Si ea mie imi pare una foarte reusita.
In cazul in care convenim cu totii asupra acestui scenariu, cu adevarat sistam discutiile si nu
avem materie, nu avem subiect pentru a supune votului. Si
rog sa acceptati aceasta propunere.
Microfonul nr. 4.
Doamna Lidia Gutu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Deci, in primul rind, consider ca o data
ce aceasta chestiune a fost votata si inclusa in ordinea
de zi, nu mai are nici o valoare ca a fost votata ordinea de zi in plenul
Parlamentului.
A doua. A fost facut raportul, au fost dezbaterile respective, sint mai multe variante, dar noi insistam asupra formarii unei comisii de ancheta in
acest caz. Aceasta nu exclude discutii suplimentare sub orice forma s.a.m.d. De
aceea, fractiunea noastra insista sa fie pusa la vot.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc si eu, stimati colegi. Un ultim element.
Trebuie sa avem o intelegere foarte detaliata la acest subiect. Aveti perfecta
dreptate, stimate coleg. Din momentul in care s-a pus la vot proiectul
de hotarire, a fost votat, a fost inclus pe ordinea de zi la prima sedinta a
sesiunii, aceasta si facem acum. Dar e un proiect de hotarire
care contine mai multe subiecte. Primul fixeaza formarea comisiei si componentei
ei nominale.
Citez articolul 32
alineatul (2) care se refera in egala masura la comisia speciala si la
comisia de ancheta: “Prin
aceeasi hotarire se va desemna, la propunerea Biroului permanent, componenta
nominala a comisiei, precum si termenul in care va fi depus raportul comisiei.” Sint doua subiecte: compo-nenta nominala si
termenul de activitate a comisiei, care este dreptul exclusiv al Biroului
permanent. Pe care motiv, la acest moment,
eu sistez discutiile la acest subiect.
Discutam subiectul dat la sedinta Biroului permanent. Si vom
face interpelarea respectiva catre Procuratura Generala sa ne ofere toate
elementele acestui caz. Fiti de acord, noi avem inca prea putine informatii ca
sa adjudecam intr-un mod complex si echilibrat aceasta situatie.
Va multumesc.
Continuam examinarea subiectelor de pe ordinea de zi. Proiectul
de Hotarire nr.3215 privind formarea comisiei parlamentare de ancheta pentru examinarea
situatiei prevenitilor tinuti in stare de arest in
izolatorul de urmarire penala nr.3 din municipiul Chisinau.
Domnul Lipcan.
Domnul Alexandru Lipcan:
Stimati colegi,
La sfirsitul lunii iunie am solicitat
Ministerului Justitiei sa ne prezinte o informatie despre prevenitii
tinuti in stare de arest in izolatorul de urmarire penala nr.3 din municipiul
Chisinau, ale caror dosare se afla la examinare in instantele
de judecata.
Luind cunostinta de
informatia Ministerului Justitiei, de petitiile adresate
ulterior deputatilor “Aliantei «Moldova Noastra»” de catre avocati si
persoanele arestate provizoriu, precum si de alte informatii
la acest capitol, constatam cu ingrijorare ca numarul impunator de arestati
aflati in asteptarea sentintelor se datoreaza in mare masura tergiversarii
nejustificate a judecarii cauzelor penale de catre instantele judecatoresti si
ignorarii de catre ele a prezumtiei de libertate, garantate de articolul 25 din
Constitutia Republicii Moldova si de articolul 5
paragraful 1 al Conventiei europene a drepturilor omului.
Potrivit informatiei prezentate la data de 23 iulie anul
curent, in prima instanta de judecata
se aflau dosarele a 599 persoane, dintre care 359 se afla
in instanta mai mult de jumatate de an, inclusiv 99 mai mult de un an. In total, in izolator, la
moment, se aflau circa 1200 persoane ale caror dosare se afla in instante judecatoresti de diferite
niveluri.
Cu parere de rau, Procuratura Generala nu ne-a prezentat
informatia despre numarul de persoane aflate sub arest in izolator ale caror dosare inca nu au fost transmise in
instantele de judecata. Aceasta situatie, consideram, vine in contradictie cu Constitutia
Republicii Moldova si cu Codul de procedura penala.
Articolul 19 din Codul de procedura penala stipuleaza
expres ca orice persoana are dreptul la examinarea si solutionarea cauzei sale in
mod echitabil si in termen rezonabil. Iar articolul 20 din cod
specifica, in acest context, ca urmarirea penala si judecarea cauzelor penale in care sint
banuiti, invinuiti, inculpati, arestati preventiv se fac de urgenta si in mod
preferential. La noi insa se inregistreaza situatii paradoxale, cind sanctiunea
pentru savirsirea unei anumite infractiuni, conform legii penale, prevede de la 400 la 700 unitati
conventionale sau inchisoare de la 2 la 5 ani, persoana se afla sub arest de la
9 august 2001, adica mai mult de 4 ani. Dosarul, la momentul prezentarii informatiei, se
afla inca in prima instanta de judecata.
In acelasi timp,
sesizarile avocatului Ion Vizdoaga si a inculpatului Tudor Ciorap invoca asupra
derogarilor de la legislatie admise de organele Procuraturii in cadrul desfasurarii
activitatii de urmarire penala, atentionin- du-se asupra
cazurilor de retinere a persoanelor cu incalcarea normelor procesuale.
Totodata, in aceste sesizari se mentioneaza despre incalcarea
dreptului constitutional la aparare si la accesul liber la
justitie. Si mai alarmante sint cazurile de santajare a retinutilor cu
eliberarea de sub arest in schimbul depunerii de marturii impotriva unor deputati.
Aceasta practica pune in pericol serios respectarea
dreptului la libertatea individuala si siguranta persoanei, drept
garantat de articolul 25 din Constitutia Republicii Moldova si de articolul 5 din Conventia europeana a drepturilor omului. Ea poate stirbi
autoritatea tarii noastre in fata organismelor internationale la
compartimentul “Respectarea drepturilor omului” si poate aduce
prejudicii materiale considerabile bugetului tarii.
Avind in vedere cele expuse mai sus, in conformitate cu obligatiunea suprema a Parlamentului de a
asigura respectarea legislatiei in vigoare si a drepturilor
constitutionale ale cetatenilor la aparare si la acces
liber la justitie, in
conformitate cu articolul 73 din Constitutia Republicii Moldova,
articolul 33 si articolul 44 din Regulamentul
Parlamentului, fractiunea “Alianta «Moldova Noastra»” propune infiintarea unei comisii de ancheta pentru examinarea situatiei
prevenitilor tinuti in stare
de arest in izolatorul de urmarire penala nr. 3 din municipiul Chisinau, ale caror dosare se afla la examinare in instantele de judecata.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc. Intrebari?
Microfonul nr. 3.
Domnul Iurie Stoicov:
Eu nu pun la indoiala necesitatea efectuarii unui astfel de
control, dar trebuie sa mentionez ca acest control tine de domeniul mai mult al activitatii Comisiei pentru securitatea nationala, aparare si
ordinea publica, membru al carei este chiar domnul Lipcan. In legatura cu cele expuse, as
propune, daca domnul Lipcan si autorii ar
accepta ca acest control sa fie efectuat de comisia parlamentara
permanenta, sa prezentam un raport in Parlament in termenul
care va fi votat de Parlament.
Domnul Marian Lupu:
Domnul Lipcan.
Domnul Alexandru Lipcan:
Eu nu sustin aceasta propunere.
Consider ca trebuie sa fie creata o comisie de ancheta speciala in acest sens.
Domnul Iurie Stoicov:
Domnule Presedinte, din discutiile
anterioare s-a facut inteles ca ar fi aceeptabila o asa o propunere.
Domnul Alexandru Lipcan:
Bine, aceasta este pozitia fractiunii?
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimati colegi,
Poate sa evitam aceeasi discutie care a
avut loc la chestiunea precedenta. Eu cred ca nimic nu incurca Fractiunii Partidului Comunistilor, care in mod
clar va avea majoritatea
in aceasta comisie, sa propuna persoane, inclusiv pe domnul Stoicov, si
atunci comisia se va ocupa cu problemele date.
Noi, de exemplu, o sa recomandam in aceasta comisie pe membrul Comisiei pentru securitate si in asa fel poate sa fie
aceeasi comisie. Poate mai multi, ca sa nu intram in conflict. Va rog. O parte
a Parlamentului insista sa cream, o parte sa nu cream. De ce noi singuri, cu miinile noastre, cream situatii de
conflict?
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 3.
Domnul Iurie Stoicov:
Domnule Presedinte,
Iata inca un membru al comisiei de acum
este propus, domnul Filat. Domnul Lipcan este membru al
comisiei din partea “Aliantei «Moldova Noastra»”. Si noi ceilalti sintem vreo
trei persoane din Partidul Comunistilor. Care este problema? Despre
obiectivitate. Noi o sa facem raportul in Parlament. O sa va convingeti ca o sa
fie un raport obiectiv si multilateral.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr. 4.
Doamna Lidia Gutu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi,
Domnule Stoicov,
Nu avem pretentii la dumneavoastra, dar
dumneavoastra sinteti in aceasta functie timp de aproape
5 ani. de aceea, noi consideram ca este necesar de constituit o
comisie suplimentara in ajutorul dumneavoastra, pentru ca aceste persoane stau
de multi ani in izolator si, intr-adevar, sint foarte multe incalcari in acest domeniu. Este
vorba de o colaborare comuna. Sint niste realitati.
Eu nu inteleg de ce de fiecare data cind e
vorba de solutionarea sau gasirea unei formule
optimale in favoarea cetatenilor nostri incercati sa gasiti niste
lamuriri. Nu merge, nu se
accepta nici un fel de propuneri. Nu inteleg aceasta pozitie.
Din ce considerente dumneavoastra tineti aceasta pozitie? Va spunem ca comisia
respectiva nu a fost in stare, timp de 4 ani,
sa pregateasca un raport in acest domeniu. Mai mult nu pot comunica. As spune
mai mult, dar nu va fi corect. De aceea cerem o comisie aparte.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Vladimir Ciobanu:
Va multumesc, domnule Presedinte.
Orice comisie care este creata, ea lucreaza
dupa un program, avind la baza examinarea proiectelor prezentate in
Parlament. Regulamentar era prevazuta si
este prevazuta crearea unor comisii speciale cu intentii: obiec-tivitate si competenta, dar si operativitatea prezentarii
materialului spre examinare in Parlament.
Comisia speciala, in cazul dat, poate este intirziata. Dar
este salutabil ceea ce a spus domnul Stoicov ca sustine o atitudine atit de
necesara pentru a fi examinata situatia in care sint detinuti cetatenii
Republicii Moldova pe parcursul unui
an de zile, nefiind inaintate materialele in judecata. De aceaa,
noi insistam ca comisia sa fie creata. Deoarece e vorba de o comisie speciala si
sa-i fie dat un termen destul de scurt pentru a prezenta
materialul in Parlament.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Domnul Iurie Stoicov:
Domnule Presedinte, multumesc.
Pentru doamna Gutu special vreau sa spun ca Comisia pentru
securitatea nationala a Parlamentului precedent a
examinat nu o data aceasta problema si
in special activitatea penitenciarelor. Vreau sa va spun ca este o practica, un anumit program de
control. Noi nu ne limitam numai la membrii comisiei, dar antrenam si organele
din Procuratura, din Ministerul de Interne si alte persoane. De aceea
socot ca ar fi corect sa poruncim comisiei respective permanente, dar in final
hotaraste totusi Parlamentul.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
In calitatea mea de unul dintre autori,
am semnat si eu acest document. Solicit totusi sa fie formata aceasta comisie dat fiind faptul ca, dupa cum vedeti in
proiect, “Alianta «Moldova Noastra»” deleaga in componenta comisiei alte persoane, nu pe reprezentantul sau din comisia domnului Stoicov. Aceasta e prima.
Si a doua.
Consider ca in cazul dat orice taraganare este in
defavoarea noastra, deoarece pentru o tara mica, cum este Republica Moldova, numarul de cauze
examinate la C.E.D.O. este deja mult
prea mare. De aceea, nu vad nici un motiv care poate fi in defavoarea adoptarii acestei decizii. Si rog deputatii
colegi din fractiunea majoritara sa sustina initiativa noastra.
Va multumesc frumos.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Stefan Secareanu:
Multumesc, domnule Presedinte.
Stimati colegi, eu cred ca chestiunea abordata tine, in
primul rind, de chestiunea drepturilor omului in Republica Moldova. Si ea
trebuie abordata foarte serios, pentru ca problema respectiva este una din
prioritatile planului de actiuni in
domeniul dreptului omului care este parte integranta a Planului de Actiuni “Republica Moldova
– Uniunea Europeana”.
Iata de ce fractiunea noastra sustine acest proiect. Si
insistam sa fie creata aceasta comisie, pentru ca, in urma acestui act, va avea de cistigat
Parlamentul si va fi in beneficiul nostru comun, va cistiga imaginea Republicii
Moldova in fata organismelor internationale.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Stimati colegi, domnule Presedinte,
Fractiunea Partidului Popular Crestin
Democrat propune in aceasta comisie pe doamna Adriana Chiriac.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Domnul Vladimir Turcan:
Da. Va multumesc. Deci, in principiu, daca va fi luata decizia referitor la formarea comisiei, dupa parerea mea, denumirea trebuie sa fie “comisie speciala”, dar nu “comisie
de ancheta”.
In rest, cred ca
nu exista nici un argument pentru a
respinge aceasta propunere. Cu atit mai mult, sa nu fie
creata impresia ca pentru noi unicul argument este, in primul rind, ca aceasta comisie
se formeaza pentru o obiectivitate mai sporita.
Eu cred ca acest argument trebuie sa-l excludem cind
vorbim despre formarea unor astel de comisii. Din punct de
vedere al obiectivitatii nu pot fi suspiciuni,
dar din punct de vedere al operativitatii imi pare ca propunerea
poate fi acceptata.
Domnul Marian Lupu:
Bine.
Stimati colegi, eu ma regasesc in situatia in care probabil
urmeaza sa supun votului insasi ideea formarii comisiei. Si s-a propus
nu “comisie de ancheta”, ci “comisie speciala”. Si o propunere alternativa - sa nu fie creata o asemenea comisie, ci studierea subiectului
sa fie desfasurata in cadrul comisiei permanente.
A purcede la celelalte discutii sau
elemente de structura nu are rost, daca nu ne determinam
asupra ideii propriu-zise. Pe care motiv, supun votului in
ordinea de prezentare a acestor propuneri, formarea comisiei si inteleg ca speciala, da? S-a convenit. Mai apoi, in functie de rezultatele votului, delegarea acestei functii
sau delegarea acestui subiect comisiei permanente.
Cine este pentru formarea comisiei speciale la subiectul
propus rog sa voteze. De fapt, e unanim. Deci, se accepta
ideea formarii unei comisii speciale.
Bine. Acum, propuneri pentru componenta numerica?
Microfonul nr.3, va rog.
Doamna Eugenia Ostapciuc:
Stimate domnule Presedinte, se propune sa fie incluse in comisie 9 persoane:
5, 2, 1, 1.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc. Se propun 9
persoane. Cine este pentru?
Eu va rog sa va determinati mai rapid, daca aveti propuneri.
Stimate coleg, astazi noi am avut foarte multe discutii,
discutii care intr-un fel disperseaza subiectul. Eu vreau o claritate definitiva
pe toate elementele de structura. Asa, vom vota in
ansamblu. Si acest proiect… Eu vreau in aceasta sala sa avem o intelegere perfecta toti. 9
persoane.
Microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav Untila:
Din partea Fractiunii “Alianta «Moldova
Noastra»”, noi propunem pe domnul Braghis si pe domnul Ion
Plesca.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
De acord. Deci domnul Varta a fost propus din partea cui? Schimbare
de opinie.
Microfonul nr.5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Da. Din partea Partidului Popular Crestin Democrat – Adriana
Chiriac.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Din partea Partidului Democrat - Vladimir
Filat.
Domnul Marian Lupu:
Microfonul nr.3.
Doamna Eugenia Ostapciuc:
Din partea Partidului Comunistilor - membrii
comisiei pentru securitate: domnii Stoicov, Dragan, Garev,
Misin, Mocan. Si inca o remarca. Domnule Presedinte, vreau sa va spun ca noi am
avut in Parlamentul precedent comisie de ancheta pe dosarul domnului Cubreacov, presedinte domnul Plamadeala; pe problemele cu domnul Rosca,
presedinte domnul Plesca si presedinte domnul Misin in problema cu avioanele. Asa ca au fost comisii.
Domnul Marian Lupu:
Deci constatam ca am avut suficiente comisii de ancheta.
Domnul Iurie Rosca:
Pot sa fac o replica.
Domnul Marian Lupu:
Fara un deficit al acestora. Da, va rog, domnule Rosca.
Domnul Iurie Rosca:
Stimata doamna presedinte,
Chiar va multumesc pentru aceasta
interventie. Ati citat un caz foarte interesant, pentru ca intr-adevar,
comisiile de ancheta pe care le-ati creat in fosta legislatura vizau anihilarea
oponentilor politici. Nici o comisie de ancheta, am subliniat, nu a fost formata
pentru a examina vreo nelegiuire comisa de catre vreun exponent sau vreo
institutie controlata de partidul de guvernamint.
Nu intimplator, probabil, printre cei 4 vizati de
Procuratura generala, ieri au fost executati doar 3. Vad ca colegul
dumneavoastra a disparut subit si din Parlament, si din lista celor carora li
s-a ridicat imunitatea.
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Deci, supun votului, in
ansamblu, proiectul de Hotarire nr.3215 privind formarea
comisiei parlamentare speciale la subiectul evocat in componenta numerica si
nominala asupra careia am decis. Cine este pentru rog sa
voteze.
Unanim. Va multumesc.
Proiectul nr.3215 este adoptat.
Proiectul de Lege nr.2602 pentru modificarea
articolului 21 din Codul fiscal. Rog Guvernul.
Chestiunea nr. 6 de pe ordinea de zi.
Domnul Igor Dodon – viceministru al economiei si
comertului:
Mult stimate domnule Presedinte,
Doamnelor si domnilor,
Onorat Parlament,
Se propune spre examinare proiectul de
Lege privind modificarea articolului 21 alineatul (1) din
Codului fiscal. Redactia actuala a acestui alineat presupune
ca venitul brut obtinut sub forma nemonetara se evalueaza la preturi de piata,
conform prezentului cod, in modul
stabilit de Guvern. Guvernul vine cu propunrea…
Domnul Marian Lupu:
Domnule Dodon, o clipa, va rog.
Stimati colegi, eu rog liniste in sala. Va multumesc.
Rog, continuati.
Domnul Igor Dodon:
Guvernul vine cu propunerea ca acest alineat
sa fie modificat in felul urmatzor:
“ (1) Venitul obtinut sub forma
nemonetara se evalueaza de catre fiecare subiect al impunerii si constituie
valoarea medie a pretului de livrare a marfurilor si/sau de prestare a
serviciilor analoage pe luna precedenta lunii in care a
fost obtinut venitul sub forma monetara. In cazul in care, in luna precedenta lunii in care a fost obtinut
venitul sub forma nemonetara, nu au fost efectuate livrari
de marfuri si/sau prestari de servicii, venitul obtinut sub forma nemonetara
nu poate fi mai mic decit pretul de cost al marfurilor livrate si/sau costul
serviciilor prestate in luna curenta.”
Consideram ca expunerea articolului 21
alineatul (1) in aceasta redactie va permite agentilor
economici de a avea o activitate mult mai optimala, deoarece in Codul fiscal
va fi expres indicat, modul de determinare a venitului brut sub forma nemonetara.
Rugam sustinerea acestei initiative.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, multumesc. Intrebari pentru raportor? Nu sint.
Rog sa luati loc.
Rog comisia. Domnul Ivanov.
Domnul Alexei Ivanov:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Comisia pentru politica economica, buget si finante a
examinat proiectul de lege sus-mentionat, inaintat
cu titlu de initiativa legislativa de catre Guvern, si constata urmatoarele.
La momentul actual, articolul 21
alineatul (1) din Codul fiscal prevede ca venitul brut obtinut sub forma
nemonetara se evalueaza la preturi de piata in modul stabilit de Guvern. Astfel, prin hotarirea Guvernului nr.340 din 26
aprilie 1999 cu privire la masurile urgente de
restructurare si redresare financiara a intreprinderilor industriale, a fost prevazut modul de determinare a valorii de piata, insa, tinind cont de faptul ca hotarirea
sus-mentionata a fost abrogata prin hotarirea Guvernului nr.896 din 3 august,
norma respectiva si-a pierdut puterea juridica.
In acest context, a fost elaborat proiectul de lege pentru modificarea articolului 21 alineatul (1) din Codul fiscal
care stipuleaza modul de determinare a valorii de piata a venitului brut obtinut
sub forma nemonetara. Luind in considerare cele mentionate,
comisia se pronunta pentru acceptarea proiectului si considera ca poate fi sustinut conceptual.
Concomitent, comisia va tine cont de propunerile prezentate in
avizele comisiilor permanente ale Parlamentului, in avizul Directiei
juridice si de amendamentele deputatilor la examinarea
proiectului de lege in cauza in a doua lectura. Pornind de la cele mentionate si
in contextul avizelor pozitive ale comisiilor permanente si Directiei
juridice, comisia propune proiectul de lege Parlamentului spre adoptare in
prima lectura.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Intrebari pentru comisie? Nu sint.
Va multumesc, domnule Ivanov.
Stimati colegi, supun votului adoptarea proiectului de lege nr.2602 in prima lectura. Cine este pentru?
Majoritatea. Va multumesc.
Proiectul de lege nr.2602 este adoptat in
prima lectura.
Proiectul de Lege nr.2603
pentru modificarea articolului 284 din titlul VI al
Codului fiscal. Rog Guvernul.
Domnul Mihail Pop – ministrul finantelor:
Domnule Presedinte,
Onorat Parlament,
Legea nr.123 din martie 2003 privind administratia
publica locala stabileste ca administrarea publica locala in unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile autonomiei locale, iar
finantele unitatilor administrativ-teritoriale se administreaza in conditiile
legii, conform principiilor autonomiei locale.
Impozitul pe bunurile imobiliare face parte din sistemul
impozitelor si taxelor locale si se varsa integral in bugetele unitatilor
administrativ-teritoriale. Totodata, actuala redactie a articolului 284 din
Codul fiscal stipuleaza concret cazurile in care autoritatile reprezentative
ale administratiei publice locale sint in drept sa acorde persoanelor fizice si
persoanelor juridice scutiri sau aminari la plata impozitului funciar si pe
bunurile imobiliare.
Modificarile propuse la articolul 284 din Codul fiscal au ca
scop extinderea drepturilor autoritatilor reprezentative ale administratiei
publice locale la acordarea scutirilor sau aminarilor la plata impozitului
funciar si pe bunurile imobiliare persoanelor fizice si persoanelor juridice dat fiind faptul ca acest impozit se varsa atit in bugetele
raioanelor, cit si in bugetele satelor.
Modificarea codului a fost propusa si in baza
Hotaririi Curtii de Conturi nr.37 din mai 2005. Rog sustinerea
acestei initiative.
Domnul Marian Lupu:
Da, multumesc. Intrebari pentru domnul ministru.
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Braga:
Multumesc, domnule Presedinte.
Domnule ministru,
In proiectul de lege este indicat: “sint
in drept sa acorde persoanelor fizice si juridice aminari la plata”. Eu
consider ca este necesar sa se introduca si cuvintul “scutiri” in cazul cind
primariile au in bugetele locale posibilitati de acoperire
financiara proprie pentru a ajutora
acesti agenti economici. Asta ar stimula, in primul rind, activitatile primariilor
care conlucreaza activ cu agentii economici pentru a forma noi locuri de munca s.a.m.d.
Dumneavoastra cum considerati?
Domnul Mihail Pop:
Proiectul propune, anume precizarea aceasta, ca in caz daca
sint surse, pot sa faca aminari la
plata impozitului, dar in cazuri exceptionale si scutiri.
Domnul Vladimir Braga:
Deci sinteti de acord, dar in proiectul de lege nu figureaza
aceasta. De aceea si intreb.
Domnul Mihail Pop:
Pentru lectura a doua ar putea fi pusa in discutie.
Domnul Vladimir Braga:
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Mi-as permite aici o remarca. Cred ca
daca se pune in discutie cel putin pentru lectura a doua aceasta idee, trebuie sa apara si remarca - fara angajamentul bugetului de
stat sa acopere. Fara, fara.
Domnul Mihail Pop:
Da, aici asa si este.
Domnul Marian Lupu:
Fiindca sa nu ne ciocnim cap in cap cu unele subiecte.
Alte intrebari? Nu sint.
Va multumesc, domnule ministru.
Rog comisia. Domnul Ivanov.
Domnul Alexei Ivanov:
Comisia a examinat proiectul prezentat de
Guvern si considera ca completarea propusa este deja prevazuta in Codul fiscal
la articolul 7 alineatul (2), in conformitate cu care anularea si aplicarea de
facilitati pe parcursul anului fiscal se efectueaza numai concomitent cu
modificarea corespunzatoare a bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale. In
aceste conditii, consideram inoportuna aplicarea modificarilor din proiectul
prezentat.
Totodata, luind in considerare faptul ca
impozitul pe bunurile imobiliare este un impozit regulatoriu, comisia propune, in
baza prevederilor articolului 5 alineatul (1) punctul 3) si alineatul (2)
punctul 3) din Legea privind finantele publice locale, precum si in contextul
prevederilor Legii privind administratia publica locala, ca titlul articolului
284 si preambulul alineatului (1) din acest articol sa fie expuse in urmatoarea
redactie:
“Articolul 284. Scutirea de impozit acordata
de autoritatile administratiei
publice locale
(1) Autoritatile deliberative si reprezentative ale administratiei publice
locale de nivelul I si II sint in drept sa acorde persoanelor fizice si
juridice scutiri sau aminari la plata impozitului pe bunurile imobiliare in
limita defalcarilor de la acest impozit in bugetele respective, conform
normelor procentuale aprobate de autoritatile administratiei publice locale de
nivelul al doilea pe anul fiscal respectiv in caz de…”
si mai departe dupa textul actual al
alineatului (1).
Cu modificarea propusa, proiectul se inainteaza
Parlamentului spre examinare. Si daca nu vor fi alte obiectii si propuneri, - si
spre adoptarea in prima si a doua lectura.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc.
Intrebari pentru comisie? Nu sint.
Deci stimati colegi, in aceste conditii supun
votului, pentru adoptare in prima lectura, proiectul de lege nr.2603. Cine
este pentru? Majoritatea. Va multumesc. Proiectul nr.2603 este adoptat in
prima lectura.
Comisia a propus adoptarea concomitenta si in
lectura a doua. Pentru lectura a doua propuneri? Domnule Ivanov, va rog la
tribuna centrala.
Microfonul nr.4, dar nu inainte sa ajunga
colegul la tribuna. Da, va rog.
Domnul Vladimir Braga:
Multumesc, domnule Presedinte. Propunerea cu
privire la scutiri a venit deja de la domnul Ivanov. De aceea sint de acord cu
ceea ce este scris - propunerea de la comisie, cu urmatoarea completare a
ultimei fraze: “cu acoperire financiara din sursele proprii”.
Domnul Alexei Ivanov:
Aceasta este prevazut in Legea despre procesul
bugetar si sistemul bugetar si e de prisos.
Domnul Vladimir Braga:
Dumneavoastra n-ati propus, de atita eu am intrebat.
Domnul Alexei Ivanov:
Nu-i, fiindca aceasta este alta lege. In Legea
despre sistemul bugetar si procesul bugetar aceasta se prevede.
Domnul Marian Lupu:
Alte propuneri? Nu sint.
Va multumesc. Aceasta propunere, de fapt, se incadreaza
si a fost elucidata in raportul comisiei.
Consideram ca e prezent in raport si neavind
alte propuneri, supun votului, pentru adoptare in a doua lectura, proiectul
nr.2603, tinindu-se cont de raportul comisiei de profil. Cine este pentru rog sa
voteze.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 29.
Sectorul nr.2 – 38.
Sectorul nr.3 – 19.
Doamna Maria Postoico:
86 de voturi pro. Impotriva? Zero voturi.
Proiectul de lege nr.2603 este adoptat in a
doua lectura. Va multumesc.
Proiectul de Lege nr.2774 pentru modificarea si
completarea Legii privind licentierea unor genuri de activitate. Guvernul, va
rog.
Domnul Adrian Fetescu – vicedirector general al Camerei de
Licentiere:
Buna ziua, stimate domnule Presedinte,
Stimati deputati,
Esenta amendamentelor propuse la Legea privind
licentierea unor genuri de activitate consta in ajustarea actului legislativ in
cauza la dispozitiile articolului 5 alineatul (4) punctul 1) litera j) din
Legea privind finantele publice locale, care prevede ca taxa pentru eliberarea
licentelor pentru practicarea unor genuri de activitate, conform legislatiei,
constituie una din sursele de venituri ale bugetului, inclusiv ale bugetului
municipiului Balti.
Completarile la articolul 6 alineatul (2) din
lege prevad de a stipula expres dreptul autoritatilor publice locale din
municipiul Balti de a elibera astfel de licenta si de a percepe taxe in bugetul
respectiv.
Alt punct forte al acestui proiect este
orientat spre sustinerea intreprinderilor mici si mijlocii, propunind
stabilirea in articolul 18 din lege a unei taxe de licenta preferentiala pentru
solicitantii de licenta inregistrati cu cel mult un an inainte de depunerea
cererii de eliberare a licentei. Astfel, pentru genurile de activitate la care
taxa de licenta este de 1800 de lei, se propune ca aceasta taxa sa fie in marime
de 50 la suta.
Consideram ca aceasta va impulsiona initierea
de noi afaceri. Celelalte amendamente se opereaza in scopul excluderii unor
divergente in intepretarea
reglementarilor legale, asigurarii aplicarii
corecte si respectarii legislatiei in domeniul licentierii si constau doar in
perfectionarea redactionala a unor prevederi din lege. Va rog sa sustineti
propunerea in prima lectura.
Va multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Da, va multumesc. Intrebari pentru raportor.
Microfonul nr. 5.
Domnul Vlad Cubreacov:
Nu va suparati, nu am retinut care este numele
stimatului raportor.
Domnul Adrian Fetescu:
Fetescu Adrian.
Domnul Vlad Cubreacov:
Domnule Fetescu, felicitari pentru faptul ca
reprezentati Guvernul. Inteleg ca nu aveti calitatea de membru al Guvernului,
dar probabil ca exista o decizie prin care ati fost delegat sa-l reprezentati,
pentru ca, conform legislatiei in vigoare, doar autorul poate sa prezinte un
proiect. Dumneavoastra ati facut parte din grupul de lucru, care a elaborat
acest proiect, pe care si l-a asumat Guvernul printr-o hotarire.
Am vazut acea hotarire anexata la proiect, dar
nu am gasit un alt punct, punctul 2 sau 3, prin care sa fiti imputernicit
dumneavoastra, Fetescu, sau altcineva sa prezinte acest proiect. Este un lucru
de clarificat. Apropo, de corectitudinea de care vorbeam si de principialitatea
Biroului nostru permanent. De aceea felicitari. Inteleg ca dumneavoastra sinteti
mai bun decit membrii Guvernului, care nu au obrazul sa ne onoreze cu prezenta.
Si dumneavoastra ati avut acest obraz.
Multumesc.
Domnul Adrian Fetescu:
Sa mai raspund la aceasta intrebare?
Domnul Marian Lupu:
De fapt, aceasta nu a fost o intrebare. Deci
cred ca unica ce ar putea sa raspunda colegului nostru este speranta sa devina
pe viitor membru al Guvernului. Perfect. Deci, rog sa luati loc, domnule autor.
Domnul Adrian Fetescu:
Multumesc.
Domnul Marian Lupu:
Rog comisia.
Domnul Alexei Ivanov:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Comisia pentru politica economica, buget si
finante a examinat proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii
nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind licentierea unor genuri de activitate,
aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.849 din 15 august 2005, si comunica urmatoarele.
Proiectul prevede o serie de modificari,
printre care este si modificarea articolului 6 alineatul (2) din Legea privind
licentierea unor genuri de activitate in vederea ajustarii lui la dispozitiile
alineatului (4) al articolului 5 din Legea privind finantele publice locale,
care stipuleaza ca taxa pentru eliberarea licentelor pentru unele genuri de
activitate constituie una din sursele de venituri ale municipiului Balti.
Modificarea alineatului (1) punctul 8) prevede
inlocuirea sintagmei “bauturi alcoolice” cu sintagma “productie alcoolica”.
Aceasta modificare presupune licentierea importului si/sau comercializarea
angro a vinului si in vrac. Aceasta modificare necesita argumentari
suplimentare si va fi examinata mai detaliat in lectura a doua.
Modificarea punctului 37) al articolului 8
prevede licentierea invatamintului extrascolar si a invatamintului pentru adulti.
Redactia actuala a acestui punct prevede licentierea invatamintului privat de
toate nivelurile, treptele si formele de instruire, iar redactia propusa de
autor prevede si licentierea invatamintului complementar, extrascolar si a invatamintului
pentru adulti nu numai in institutiile private, ci si in toate institutiile de invatamint,
ceea ce, in opinia comisiei, nu poate fi acceptat. Redactia definitiva ramine a
fi gasita in urma discutiilor pentru lectura a doua.
O norma noua a legii reprezinta includerea
unui alineat nou la articolul 18, care prevede reducerea cu 50 la suta a taxei
de licenta pentru solicitantii de licenta inregistrati cu cel mult un an inainte
de data depunerii cererii de eliberare a licentei. Aceasta modificare a produs
discutii controversate. De aceea, comisia considera necesar a examina aceasta
modificare mai amanuntit in lectura a doua. O prevedere noua este si retragerea
licentei in cazul desfasurarii de catre filiala sau subdiviziunea separata a
activitatii licentiate fara a detine copia autorizata a licentei.
Comisiile permanente in principiu sustin
proiectul mentionat. Pornind de la cele expuse mai sus, comisia propune
proiectul mentionat spre examinare si adoptare in Parlament in prima lectura,
urmind a-l definitiva pentru lectura a doua, tinindu-se cont de propunerile
deputatilor si de avizele comisiilor permanente.
Domnul Marian Lupu:
Va multumesc.
Intrebari pentru comisie. Nu sint.
Va multumesc, domnule Ivanov.
Stimati colegi, supun votului adoptarea
proiectului de lege nr.2774 in prima lectura. Cine este pentru va rog sa votati.
Majoritatea. Va multumesc.
Proiectul nr.2774 este adoptat in prima lectura.
Ordinea de zi a sedintei de astazi a plenului
Parlamentului este epuizata. Inainte de a incheia sedinta, doresc sa aduc la
cunostinta dumneavoastra ca astazi, 14 octombrie, e ziua de nastere a doi
colegi ai nostri: doamna Valentina Cusnir si domnul Vladimir Turcan. (Aplauze).
Noi va felicitam din tot sufletul, stimati
colegi, dorindu-va mult succes si cele mai alese urari de bine.
Urmatoarea sedinta va avea loc saptamina
viitoare joi, pe data de
20 octombrie.
La fel felicit toti chisinauienii prezenti in
aceasta sala si cred ca in numele Parlamentului sa-i felicitam pe toti
locuitorii urbei, conducerea urbei cu aceasta frumoasa sarbatoare de azi -
ziua Hramului orasului Chisinau.
Va multumesc. (Aplauze).
Sedinta a luat sfirsit la ora 11.55.
Stenograma a fost pregatita spre publicare
in Directia documentare parlamentara
a Aparatului Parlamentului.
|