DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVII-a
SESIUNEA I
ORDINARĂ – IUNIE 2009
Şedinţa din ziua de 15 iunie 2009
(STENOGRAMA)
sumar
1. Declararea
şedinţei ca fiind deliberativă.
2. Dezbaterea şi
adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.778 privind
interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral nr.1381-XIII din
21 noiembrie 1997.
3. Dezbaterea şi
adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.837 pentru modificarea
Codului electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997.
4. Dezbaterea şi
adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.823 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.
5. Dezbaterea şi
adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.788 pentru
modificarea şi completarea unor acte legislative.
6. Declaraţia
domnului deputat Vladimir Filat – Fracţiunea Partidului Liberal Democrat
din Moldova.
7. Declaraţia
domnului deputat Leonid Bujor – Fracţiunea „Alianţa «Moldova
Noastră»”.
8. Declaraţia
domnului deputat Vasile Balan – Fracţiunea „Alianţa «Moldova
Noastră»”.
9. Declaraţia
domnului deputat Mihai Ghimpu – Fracţiunea Partidului Liberal.
Şedinţa începe la ora
10.00.
Lucrările sînt prezidate de
domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Vladimir
Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului, şi de domnul
Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la lucrările
şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 95 de
deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 91 de deputaţi.
Nu s-au înregistrat deputaţii: Lupu Marian, Guţu Ana, Platon
Veaceslav şi Ghileţchi Valeriu.
Domnul Vladimir Voronin:
Stimaţi colegi,
Bună ziua.
Şedinţa este deliberativă.
Rog să onorăm Drapelul Republicii Moldova. (Se
onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)
Vă mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Ordinea de zi a şedinţei plenare de
astăzi, 15 iunie, a fost aprobată la şedinţa în plen
din 12 iunie curent.
Pînă a trece la examinarea chestiunilor
incluse în ordinea de zi, microfonul nr.5, vă rog.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, domnule Preşedinte.
Rog să fiu înscris cu o declaraţie la
sfîrşitul şedinţei, în numele Fracţiunii.
Mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Microfonul nr.5.
Domnul Leonid Bujor:
Domnul Preşedinte al şedinţei,
Eu rog să mă înscrieţi pentru a
prezenta o declaraţie a Fracţiunii parlamentare „Alianţa
«Moldova Noastră»”.
Vă mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Microfonul nr.4.
Domnul Vasile Balan:
Mulţumesc.
Solicit o declaraţie la sfîrşitul
şedinţei.
Domnul Vladimir Voronin:
Microfonul nr.4.
Domnul Mihai Ghimpu:
Şi eu la fel solicit o declaraţie la
sfîrşitul şedinţei.
Domnul Vladimir Voronin:
Ce o să faceţi voi în faţa
alegătorilor dacă o să faceţi toate declaraţiile aici?
Bine.
Domnul Mihai Ghimpu:
O să facem ce trebuie, nu vă faceţi
probleme.
Domnul Vladimir Voronin:
Nu, nu o să faceţi ce trebuie, aceasta e
clar. Se propune, adică se prezintă spre examinare proiectul de Lege nr.778
din 8 iunie 2009 privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul
electoral, iniţiativa deputaţilor Vladimir Ţurcan şi
Anatolie Zagorodnîi. Lectura a doua.
Poftim, domnul Zagorodnîi.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, pentru numiri şi
imunităţi menţionează că proiectul de Lege nr.778 din
8 iunie 2009 a fost examinat şi aprobat în primă lectură
de către Parlament la 12 iunie 2009.
Referitor la proiectul de lege menţionat au fost
expuse amendamente ale deputaţilor, propuneri ale Direcţiei juridice
a Aparatului Parlamentului şi ale Guvernului, care au fost examinate la
şedinţa Comisiei juridice, pentru numiri şi imunităţi,
şi relatăm următoarele.
Amendamente de a prevedea în Codul electoral:
– termene concrete pentru efectuarea procedurilor
electorale în cadrul alegerilor anticipate (domnul deputat Mihai Ghimpu);
– un termen de 60 de zile şi pentru alegerile
anticipate (domnul deputat Alexandru Tănase);
– termenul de 45 de zile pentru alegerile anticipate
stabilit în Codul electoral este o omisiune tehnică (domnul deputat
Vitalie Nagacevschi).
Amendamentele nominalizate nu au fost acceptate de Comisie,
deoarece acestea pot fi obiectul doar a unor iniţiative legislative noi.
Din acelaşi considerent nu s-a acceptat şi propunerea Direcţiei
juridice a Aparatului Parlamentului, care a propus ca scopul proiectului de
lege să fie realizat pin completarea articolului 76 din Codul electoral cu
un alineat nou.
De asemenea, Comisia nu a reţinut şi
menţiunea deputatului Nagacevschi că proiectul de lege nu corespunde
prevederilor din Constituţie (şi anume articolul 66 litera c))
referitoare la interpretarea legilor, deoarece eficienţa proiectului
constă în aplicarea termenului stabilit în Codul electoral.
Totodată, Comisia a acceptat propunerea
Guvernului de a înlocui cuvîntul „interpretarea” cu cuvîntul
„aplicarea”, care este în corespundere cu cerinţele articolului 19
din Legea privind actele legislative referitoare la utilizarea unuia şi
aceluiaşi termen pentru a exclude confuzul.
Suplimentar, Comisia a decis ca la punctul 1 din
proiect, după textul „termen de 60 de zile prevăzut” să fie
introdus textul „la articolul 76 alineatul (2) din Codul penal.”
Avînd în vedere cele relatate, Comisia
juridică, pentru numiri şi imunităţi a hotărît
ca proiectul de Lege nr.778 din 8 iunie 2009 privind interpretarea articolului
76 alineatul (3) din Codul electoral nr.1381 din 21 noiembrie 2007 să fie
propus Parlamentului pentru examinare şi adoptare în lectura a doua
cu propunerea Guvernului acceptată de Comisie.
Vă mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Mulţumesc.
O clipă, o clipă. Întrebări
către? Nu, nu, nu, întrebări către raportor? Nu sînt,
da.
Atunci supun votului în lectura a doua acest
proiect de lege privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul
electoral.
Cine este pentru, rog să voteze.
Ce facem noi astăzi? Domnul Filat.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 24.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Şi cît în total? 59. Cu 59 de voturi
aceste modificări în proiectul de lege privind interpretarea
articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral s-a votat.
Mulţumesc, domnule Zagorodnîi.
Stimaţi colegi,
Permiteţi-mi să pun întrebarea care
este în odinea de zi cu numărul 4, acum a doua, pentru că ele sînt
toate consecvent legate una de alta.
Proiectul de Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru
modificarea Codului electoral nr.1381 din 21 noiembrie 1997. În lectura a
doua.
Domnule Zagorodnîi,
Poftim.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, pentru numiri şi
imunităţi a examinat proiectul de Lege nr.837, adoptat în
primă lectură de Parlament la 12 iunie 2009.
Referitor la proiectul de lege nominalizat au fost
expuse amendamente ale deputaţilor, care au fost examinate în
Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi în
cadrul dezbaterilor acestuia pentru lectura a doua.
S-a constatat că acestea nu pot fi acceptate,
deoarece nu ţin de obiectul prezentului proiect de lege şi pot face
obiectul doar al unei iniţiative legislative noi sau din considerentul
că contravin argumentelor care au servit ca temei pentru elaborarea
proiectului de lege menţionat.
Rezultatul examinării amendamentelor de
către Comisie este expus în tabelul anexat la prezentul raport.
Avînd în vedere cele expuse, propunem: Comisia juridică,
pentru numiri şi imunităţi a hotărît ca proiectul de
Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru modificarea şi completarea Codului
electoral să fie propus Parlamentului pentru examinare şi adoptare
în lectura a doua, în redacţia autorilor.
Domnul Vladimir Voronin:
Poftim, întrebări către raportor? Nu
sînt. Supun votului acest proiect de Lege, pentru modificarea Codului
electoral, iniţiativa unui grup de deputaţi, cu numărul de
înregistrare 837, 11 iunie 2009.
Cine este pentru, rog să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 24.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Apoi trecem înapoi la 6%, ce înseamnă
aceasta.
Cine este împotrivă? Cine s-a abţinut?
Nimeni.
Mulţumesc.
Proiectul de Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru
modificarea Codului electoral este adoptat în lectura a doua.
Mulţumesc.
Proiectul de Lege nr.823 din 10 iunie 2009 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.
Se invită domnul Zagorodnîi. V-am spus
să rămîneţi aici.
Domnul Anatolie Zagorodnîi:
Stimate domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, pentru numiri şi
imunităţi a examinat proiectul de Lege nr.823 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe.
Proiectul nominalizat a fost examinat şi aprobat
în primă lectură de către Parlament la 12 iunie 2009.
Referitor la proiectul de Lege nr.823 au fost expuse amendamente ale
deputaţilor, propuneri şi obiecţii ale comisiilor permanente ale
Parlamentului, ale Guvernului, care au fost supuse examinării în Comisia
de fond.
În cadrul dezbaterilor proiectului de lege
pentru lectura a doua, s-a constatat că acestea sînt orientate spre
perfecţionarea reglementării prezentului proiect de lege în
baza prevederilor din Constituţie. Astfel, în rezultatul
dezbaterilor, o parte din amendamente, propuneri şi obiecţii au fost
acceptate de către Comisie, iar altele au fost respinse.
Decizia Comisiei este expusă în tabelul anexă
la prezentul raport.
Avînd în vedere cele expuse, Comisia
juridică, pentru numiri şi imunităţi a hotărît
ca proiectul de Lege nr.823 din 10 iunie 2009 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonanţe, să fie propus Parlamentului pentru examinare
şi adoptare în lectura a doua cu amendamentele, propunerile şi
obiecţiile acceptate de Comisie.
Domnul Vladimir Voronin:
Întrebări nu sînt.
Supun votului, pentru lectura a doua, proiectul de
Lege nr.823 din 10 iunie privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe, prezentat de către Guvern.
Rog să votăm. Numărăm voturile.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 24.
Sectorul nr.3 – 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Cu 59 de voturi, proiectul de Lege privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe este votat în lectura a doua.
Trecem la proiectul de Lege nr.788 din 8 iunie 2009 privind
modificarea şi completarea unor acre legislative. Acesta este tot în
lectura a doua, da? Proiect înaintat cu titlu de iniţiativă
legislativă de deputatul Iurie Muntean.
Se invită autorul, domnul deputat Iurie Muntean,
şi preşedinte al Comisiei.
Domnul Iurie Muntean:
Mult stimate domnule Preşedinte,
Onoraţi colegi,
Proiectul de Lege pentru modificarea şi
completarea unor acte legislative a fost examinat şi adoptat în primă
lectură la 12 iunie curent. Comisia a examinat obiecţiile şi
propunerile asupra acestui proiect de lege, inclusiv cele prezentate de
către Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi,
Direcţia juridică a Parlamentului şi Guvernul Republicii
Moldova, precum şi propunerile unor dintre colegi, rezultatul
examinării fiind redat în sinteza care este parte integrantă a
raportului Comisiei.
Este necesar de menţionat faptul că
către lectura a doua proiectul a fost modificat din punct de vedere al
structurii articolelor pentru a asigura consecutivitatea expunerilor şi
din aceste considerente la raport se anexează şi varianta finală
a proiectului de lege. Principalele modificări acceptate sînt redate
în continuare.
Proiectul de lege vizat este completat cu un articol
suplimentar care va include modificările de rigoare din Legea
insolvabilităţii. Sintagma „administrator din oficiu” a fost
înlocuită cu „lichidator”. Au fost introduse prevederi noi care se
referă la împuternicirile lichidatorului şi numirea lui. Au
fost acceptate modificări ce ţin de schimbarea ordinii
priorităţii şi la achitarea creanţelor, astfel
creanţele rezultate din depozitele persoanelor fizice pînă la o
anumită sumă, stabilită de Banca Naţională a Moldovei,
au fost incluse imediat după creanţele Băncii Naţionale.
Articolul 3812 a fost divizat în
două articole 388 şi 3813 (din varianta
finală a proiectului) unde s-au inclus prevederi privind responsabilitatea
lichidatorului, modul de soluţionare a litigiilor, precum şi
reglementarea cheltuielilor aferente procesului de lichidare, inclusiv a acelor
ce ţin de remunerarea lichidatorului şi persoanelor angajate de
către cel din urmă.
Luînd în consideraţie cele expuse,
Comisia pentru politică economică, buget şi finanţe
propune, solicită adoptarea proiectului de lege prezentat în a doua
lectură.
Vă mulţumesc.
Domnul Vladimir Voronin:
Întrebări nu sînt.
Supun votului acest proiect de lege...
Da, mulţumesc, domnule Muntean.
...pentru modificarea şi completarea unor acte
legislative, înaintat de către deputatul Iurie Muntean cu
numărul de înregistrare 788, în lectura a doua.
Poftim, votăm.
Numărătorii:
Sectorul nr.1 – 35.
Sectorul nr.2 – 24.
Sectorul nr.3 - 0.
Domnul Vladimir Voronin:
Cu 59 de voturi, proiectul de Lege pentru modificarea
şi completarea unor acte legislative, înaintat de către domnul
deputat Iurie Muntean se adoptă în lectura a doua.
Vă mulţumesc.
Stimaţi colegi,
Ordinea de zi am finisat-o, trecem la declaraţii.
Primul se oferă, în ordinea de propuneri, este înscris domnul
Filat.
Poftim, domnule Filat, la tribuna centrală. 7
minute pentru toţi.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Preşedinte,
Onorată asistenţă,
Stimaţi colegi deputaţi,
Înainte de a transmite mesajul Fracţiunii
Partidului Liberal Democrat din Moldova, la ultima şedinţă
plenară a actualului Legislativ, aş vrea să fac o mică
precizare care nu este numai cu tentă retorică.
Guvernul, în urma discuţiilor în
plenul Parlamentului, a înaintat Biroului permanent o
iniţiativă legislativă cu nr.835, care urma să rezolve
problema ce ţine de indemnizaţia membrilor Guvernului şi a
tuturor celor care sînt în funcţii publice în Republica
Moldova.
S-a discutat mult aici, în Parlament, s-a
aplaudat, însă am vrea să ştim şi noi de ce
această iniţiativă legislativă a fost retrasă de
acelaşi Guvern. Şi mai constatăm că iarăşi am
asistat la o acţiune pur populistă şi care nu a urmat cu
acţiune să aibă efect juridic, aşa cum ar fi necesar
să fie.
Stimaţi colegi,
Perioada care urmează să o traversăm
noi toţi împreună, este, aşa cum am mai spus de multe ori,
una foarte şi foarte importantă. De atmosfera în care ne vom
reîntîlni în Parlamentul Republicii Moldova în mare
parte depinde cum va acţiona sau cum va înţelege să
asigure cu condiţii egale în scrutinul Parlament Partidul
Comuniştilor.
Modificările legislaţiei electorale care,
uitaţi-vă, au fost operate prin adoptarea proiectului de lege
respectiv în lectură finală nu au ca obiect şi n-au avut
ca idee, de fapt, asigurarea condiţiilor pe norma legală, ci o
acţiune iarăşi de formă, care are scop strict în
interesul comuniştilor de a asigura condiţii, eventual, pentru a avea
în viitorul Parlament un participant sau un subiect, aşa,
constructiv, cum se doreşte sau aşa cum a fost în legislatura
precedentă.
Eu doresc foarte mult ca în alegerile care
urmează să le parcurgem împreună cu dumneavoastră
poliţiştii, pădurarii, procurorii şi alţi
funcţionai care au în sarcină să activeze în strictă
conformitate cu norma legală nu îşi vor continua activitatea
în calitate de agenţi electorali ai Partidului Comunist.
Eu doresc foarte mul ca la întîlnirile cu
alegătorii, atunci cînd participă reprezentanţii
opoziţiei, să fim absolviţi de marea onoare să fie la
aceste întîlniri într-o manieră demonstrativă
prezenţi iarăşi poliţişti, reprezentanţi ai
SIS-ului ş.a.m.d.
Spuneam că de modul în care urmează
să parcurgem această perioadă importantă pentru noi
toţi depinde în mare măsură modul în care se va
comporta Partidul Comunist. Chiar dacă este foarte neplăcut să
ascultaţi acest lucru.
Însă în aceeaşi măsură
şi aici mă adresez, în special, către acei care
administrează procesul electoral, către Comisia Electorală
Centrală şi poate în egală măsură către
Guvernul Republicii Moldova. Atît Guvernul Republicii Moldova, cît
şi această instituţie în administrarea procesului
electoral au menirea să asigure condiţii pentru toţi
cetăţenii Republicii Moldova, pentru toţi participanţii
în procesul electoral.
Parlamentul Republicii Moldova de legislatura
următoare urmează să fie un Parlament care să reprezinte
nu numai Partidul Comunist, nu numai alegătorii Partidului Comunist, ci
întreaga societate.
Partidul Liberal Democrat din Moldova, cît de
straniu ar fi pentru voi că nu aţi avut răbdarea să
ascultaţi pînă la urmă, vine cu un apel măcar de
această dată să daţi dovadă, în primul
rînd, de bun simţ. În al doilea rînd, de respect, dar
respect profund faţă de norma legală şi pentru a asigura
acea atmosferă şi acel minim necesar ca după alegerile
parlamentare să avem posibilitatea să instituim organele care
urmează să administreze Republica Moldova nu pentru Partidul Comunist
dar pentru cetăţenii Republicii Moldova.
Eu cred că nu este nimic de mirare ceea ce se
întîmplă astăzi. Este o continuitate pentru ei
logică a ceea ce a însemnat activitatea Parlamentului de
această legislatură începînd cu prima
şedinţă, continuînd cu şedinţele care au
precedat. Şi acest lucru să ştiţi că îl
ştiu şi îl cunosc şi cetăţenii Republicii
Moldova.
Iar grija pe care o purtaţi vizavi de rezultatul
pe care urmează să îl obţinem noi este una falsă.
Urmează să fiţi foarte atenţi şi să aveţi
mare grijă de rezultatul pe care urmează să îl
obţineţi voi, acei din Partidul Comunist. Dar să nu uitaţi
pentru nici o clipă că cît de mult nu v-aţi strădui
şi nu aţi insista să scoateţi în evidenţă
prin manipulare minciuna, adevărul în Republica Moldova va triumfa,
iar valorile, doriţi voi sau nu doriţi, vor veni la guvernare. Iar
nonvalorile care au guvernat Republica Moldova, uitaţi-vă, mai mult
de 8 ani de zile se vor regăsi acolo unde le este locul.
Eu vă doresc succes, stimaţi colegi, tuturor
în perioada care urmează şi în acţiunile pe care
urmează să le îndeplinim cu toţii!
Mulţumesc şi doresc succes tuturor.
Domnul Vladimir Ţurcan:
Cuvînt i se oferă domnului deputat Leonid
Bujor.
Domnul Leonid Bujor:
Stimaţi colegi,
Onorată asistenţă,
Permiteţi-mi să prezint atenţiei
dumneavoastră adresarea Fracţiunii parlamentare „Alianţa
«Moldova Noastră»” către Organizaţia Naţiunilor Unite,
Consiliul Europei, Uniunea Europeană, Organizaţia pentru Securitate
şi Cooperare în Europa, către ambasadele statelor acreditate
în Republica Moldova şi către Parlamentul Republicii Moldova.
Fracţiunea parlamentară din Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVII-a Partidul „Alianţa «Moldova Noastră»”, în
baza Constituţiei Republicii Moldova, care este Legea supremă, nici o
lege sau un alt act, care contravin prevederilor Constituţiei, nu are
putere juridică, separaţia şi colaborarea puterilor,
democraţiei şi pluralismului public, respectarea drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului.
Conducîndu-ne de faptul că nici o
persoană particulară, nici o parte din popor, nici un grup social,
nici un partid politic sau o altă formaţiune obştească nu
poate exercita puterea de stat în numele propriu, iar uzurparea puterii
de stat constituie cea mai gravă crimă împotriva poporului.
Avînd ca temei faptul că din 22 aprilie 2009 în Republica
Moldova activează ilegal Preşedintele Republicii Moldova, iar din 10
iunie 2009 în Republica Moldova activează ilegal Guvernul
ţării noastre, pornind de la faptul că organele abilitate de
Constituţie, Curtea Constituţională şi Procuratura
Generală nu doresc să reacţioneze în regim de urgenţă,
aşa cum am solicitat noi.
Considerînd statul de drept, pacea civică,
democraţia, demnitatea omului, drepturile şi libertăţile
lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi
pluralismul politic ca valori supreme, fiind conştienţi de
responsabilitatea şi obligaţiile noastre faţă de
generaţiile precedente, actuale şi viitoare, reafirmînd
devotamentul nostru faţă de valorile general-umane, dorinţa de
a trăi în pace şi bună înţelegere cu toate
popoarele lumii, conform principiilor şi normelor unanim recunoscute
în dreptul internaţional, vă informăm: alegerile parlamentare
din 5 aprilie 2009 au fost fraudate. Peste 300 de persoane au fost ilegal
reţinute şi maltratate în urma acţiunilor de protest din 7
şi 8 aprilie 2009, continuă intimidarea opoziţiei, se
încalcă grav dreptul la informaţie a cetăţenilor
şi libera asociere, se activează acţiunile instituţiilor de
reprimare faţă de persoanele care au o altă viziune decît
guvernarea.
Toate aceste ilegalităţi se comit din
considerentul că Preşedintele Republicii Moldova şi Guvernul
Republicii Moldova acţionează ilegal şi organele abilitate nu
intervin în soluţionarea acestor fenomene. În scopul
excluderii învinuirilor ce se aduc partidelor de opoziţie de a fi
consultate, susţinute din exterior şi a implicării reprezentanţilor
societăţii civile în uzurparea puterii, vă solicităm
să ne prezentaţi opiniile independente ale experţilor care
propun soluţii legale de depăşire a situaţiei de criză
în care se află Republica Moldova spre a fi prezentate la Curtea Constituţională
din Republica Moldova. La solicitare vă expediem adresările noastre
către Curtea Constituţională, Procuratura Generală şi
Parlamentul Republicii Moldova.
Fracţiunea parlamentară „Alianţa
«Moldova Noastră»” 15 iunie 2009
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Vladimir Ţurcan:
Vă mulţumesc.
Cuvînt se oferă domnului deputat Vasile
Balan.
Domnul Vasile Balan:
Domnule Preşedinte al şedinţei,
Stimaţi deputaţi care aţi mai
rămas,
Onorată asistenţă,
Doresc să constat, cu regret, că de la 1990
încoace societatea Republicii Moldova se găseşte într-un
zbucium permanent. O interminabilă reglare de conturi între oameni,
partide, grupuri sociale şi etnice. Acest fenomen a polarizat societatea
în asemenea măsură încît după scrutinul din 5
aprilie acest zbucium a culminat cu o explozie, generînd tristele
evenimente de la 7 aprilie, cînd tinerii au ieşit în
stradă să protesteze împotriva fraudării alegerilor
şi furtului unui viitor european.
În urma acestor violenţe, cînd
guvernarea era obligată să purceadă la căutarea
rădăcinilor acestor evenimente, să scoată în vileag
adevăraţii organizatori, cu părere de rău, s-a mers pe
altă cale – calea terorii. Au fost maltrataţi şi supuşi
violenţei peste 320 de tineri, participanţi ai acestor
manifestări, patru dintre care au decedat, fapte confirmate şi
în rezoluţia Parlamentului European.
Partidul „Alianţa «Moldova Noastră»”,
în prima şedinţa a Parlamentului Republicii, a venit cu
iniţiativa legislativă cu privire la formarea unei Comisii
parlamentare de anchetă, compusă din reprezentanţi ai
fracţiunilor parlamentare, societăţii civile şi
reprezentanţilor organismelor internaţionale. Cred că
această Comisie ar fi putut da un răspuns clar: cine au fost
organizatorii şi cu ce scop au fost organizate violenţele din 7
aprilie?
Stimaţi colegi din Fracţiunea majoritară,
Eschivarea dumneavoastră de la formarea acestei Comisii
ne face să credem că puterea este complice şi se teme de
adevăr.
Alegerile anticipate au fost provocate de
către... cad pe seama guvernării comuniste, care a demonstrat
incapacitatea de a purcede la un dialog politic cu partidele de opoziţie
şi a mizat extrem de mult pe scenariul stupid al „votului de aur”,
mizînd pe faptul că partidele de opoziţie vor cădea
victima şantajului financiaro-politic, aşa cum s-a
întîmplat în 2005. Dar acest plan a eşuat şi,
pentru prima oară în istoria modernă a Republicii Moldova, a
fost creat un precedent, cînd s-a spus categoric „nu” corupţiei
politice. Partidele parlamentare de opoziţie au demonstrat o unitate
şi o fermitate de invidiat, care sperăm că va fi apreciată
just de electoratul nostru.
Stimaţi colegi,
Consider inadmisibilă utilizarea evenimentului
din 7 aprilie ca mesaj electoral, fiind o practică contraproductivă
şi primejdioasă. Demonstrarea filmelor, învinuirile aduse
opoziţiei de către Procurorul general şi Directorul SIS
pînă la pronunţarea deciziei judecătoreşti, va aduce
nu altceva decît aprofundarea dezbinării societăţii.
Astăzi, în condiţiile suprapunerii crizei politice cu cea
economică, politizarea excesivă a tot ce există în
societate, ţara are nevoie de decizii chibzuite, echilibrate şi de
compromis.
Concomitent, sînt necesare acţiuni rapide
şi hotărîte pentru depăşirea acestei scindări periculoase.
Mai mult ca atît, sînt sigur că, indiferent de rezultatele
alegerilor anticipate, societatea deja acum aşteaptă să
vadă capacitatea politicienilor de a duce un dialog veritabil, civilizat
şi conciliator.
Dacă puterea cu adevărat doreşte ca
Republica Moldova să fie parte a Uniunii Europene, este obligatoriu ca
să se ţină cont de ultimele două documente importante, cum
ar fi: Rezoluţia Parlamentului European şi a Adunării
Parlamentare a Consiliului Europei, prin care partidele sînt chemate la
dialog, puterii i se propune să respecte opoziţia, prin crearea
condiţiilor egale în participarea şi desfăşurarea
alegerilor parlamentare anticipate.
Partidul politic “Alianţa «Moldova
Noastră»”, fiind conştient de gravitatea situaţiei şi
în faţa acestei mari încercări, care este criza
economică mondială, precum şi efectele acestei crize asupra
societăţii moldoveneşti, cît şi criza relaţiilor
politizate dintre oameni, propune întregii societăţi un pact,
conciliere civică şi îndemnăm toţi
cetăţenii Republicii Moldova să se realieze poziţiei
formaţiunii noastre, care îndeamnă la o solidaritate
naţională. Numai prin unitate şi legitate vom putea ieşi
învingători din această grea încercare.
“Alianţa «Moldova Noastră»”
îndeamnă tot poporul Republicii Moldova să punem capăt
urii, vrajbei şi tensiunilor interne. Indiferent de simpatiile politice,
toţi cetăţenii ţării îşi doresc un stat
puternic, o familie unită a tuturor locuitorilor ţării, care are
dreptul la un trai paşnic şi îmbelşugat.
Şi acum aş vrea, stimaţi colegi, noi,
liberalii din Fracţiunea parlamentară şi din Partidul
“Alianţa «Moldova Noastră»” şi liberalii, cred eu, din lume avem
o mare bucurie astăzi, împărtăşim o mare bucurie:
este ziua de naştere a colegului nostru, prim-vicepreşedinte al
partidului, domnul Veaceslav Untilă. Şi vă rog şi pe
dumneavoastră ca să împărtăşiţi cu noi
această mare bucurie.
Vă mulţumesc. (Aplauze.)
Domnul Vladimir Ţurcan:
Bine.
Mulţumim.
Evident, la noi chiar la sfîrşitul
şedinţei a fost altceva prevăzut. Dar dacă domnul
Untilă consideră că acum chiar trebuie să fie felicitat,
atunci încă o dată primiţi felicitările.
Cuvînt i se oferă domnului deputat Mihai
Ghimpu.
Domnul Mihai Ghimpu:
Dragi colegi,
Buna ziua.
Am o întrebare, dacă îmi permiteţi,
domnule Ţurcan. Mă auziţi, domnule Ţurcan? Nu mă
auziţi. Pot eu să înţeleg că plecarea colegilor
dumneavoastră din sală este un pas făcut după Marian Lupu
de a părăsi Fracţiunea PCRM şi Partidul Comuniştilor?
(Aplauze.)
Stimaţi colegi,
Mă tem eu că şi data viitoare în
sală o să rămînă din partea comuniştilor vreo 5
– 6 persoane, după alegerile anticipate. Daţi un exemplu prost atunci
cînd părăsiţi sala, e un semn rău. Da, domnule
Tcaciuc, e adevărat ce vă spun eu, tovarăş, ňîâŕđčů.
Eu vreau să vă aduc la
cunoştinţă că ceea ce am vrut să spun, o voi spune-o
într-o conferinţă de presă. Este vorba despre două subiecte.
Primul. Cine munceşte şi luptă pentru
statul Republica Moldova şi cine luptă împotriva statului
Republica Moldova? Într-un stat de drept şi democratic cui îi
aparţine puterea şi cine a monopolizat-o.
Şi al doilea. Am un buchet pentru dumneavoastră,
ce ţine de fraudă. V-am depistat sută la sută metodele de
fraudare a alegerilor, dar aceasta într-o conferinţă de
presă.
Mulţumesc foarte mult. (Aplauze.)
Domnul Vladimir Ţurcan:
Da, mulţumim.
Şedinţa de astăzi o declar închisă.
Mulţumim şi la revedere.
Şedinţa s-a încheiat la
ora 10.32.
Stenograma a fost pregătită
spre
publicare în Direcţia documentare
parlamentară.