version francaise
Parlamentul Republicii Moldova
english version
đóńńęŕ˙ âĺđńč˙



Initiative, propuneri
Ordinea de zi a sedintelor plenare
Stenogramele sedintelor plenare
Comunicate de presa
Control parlamentar
Relatiile externe
Cooperarea cu societatea civila
Buletin Parlamentar
Studii si analize











20 mai 2010

14 mai 2010

7 mai 2010

4 mai 2010

4 mai 2010

23 aprilie 2010

1 aprilie 2010

25 martie 2010

19 martie 2010

18 martie 2010

5 martie 2010

4 martie 2010

26 februarie 2010

19 februarie 2010

12 februarie 2010

11 februarie 2010

29 decembrie 2009

23 decembrie 2009

18 decembrie 2009

17 decembrie 2009

15 decembrie 2009

7 decembrie 2009

4 decembrie 2009

3 decembrie 2009

27 noiembrie 2009

26 noiembrie 2009

12 noiembrie 2009

6 noiembrie 2009

3 noiembrie 2009

30 octombrie 2009

29 octombrie 2009

22 octombrie 2009

20 octombrie 2009

16 octombrie 2009

15 octombrie 2009

7 octombrie 2009

2 octombrie 2009

25 septembrie 2009

18 septembrie 2009

17 septembrie 2009

11 septembrie 2009

10 septembrie 2009

2 septembrie 2009

28 august 2009

15 iunie 2009

12 iunie 2009

10 iunie 2009

3 iunie 2009

28 mai 2009

20 mai 2009

13 mai 2009

12 mai 2009

5 mai 2009

3 februarie 2009

2 februarie 2009

25 decembrie 2008

26 decembrie 2008

19 decembrie 2008

18 decembrie 2008

12 decembrie 2008

11 decembrie 2008

5 decembrie 2008

4 decembrie 2008

28 noiembrie 2008

27 noiembrie 2008

21 noiembrie 2008

20 noiembrie 2008

13 noiembrie 2008

6 noiembrie 2008

30 octombrie 2008

24 octombrie 2008

23 octombrie 2008

17 octombrie 2008

16 octombrie 2008

10 octombrie 2008

9 octombrie 2008

3 octombrie 2008

2 octombrie 2008

26 septembrie 2008

25 septembrie 2008

10 iulie 2008

3 iulie 2008

9 iulie 2008

11 iulie 2008

4 iulie 2008

27 iunie 2008

26 iunie 2008

20 iunie 2008

19 iunie 2008

13 iunie 2008

12 iunie 2008

5 iunie 2008

6 iunie 2008

29 mai 2008

22 mai 2008

16 mai 2008

15 mai 2008

8 mai 2008

25 aprilie 2008

24 aprilie 2008

17 aprilie 2008

11 aprilie 2008

10 aprilie 2008

4 aprilie 2008

3 aprilie 2008

31 martie 2008

28 martie 2008

27 martie 2008

21 martie 2008

20 martie 2008

13 martie 2008

7 martie 2008

6 martie 2008

29 februarie 2008

28 februarie 2008

22 februarie 2008

21 februarie 2008

15 februarie 2008

14 februarie 2008

8 februarie 2008

7 februarie 2008

28 decembrie 2007

27 decembrie 2007

21 decembrie 2007

20 decembrie 2007

14 decembrie 2007

13 decembrie 2007

7 decembrie 2007

6 decembrie 2007

30 noiembrie 2007

29 noiembrie 2007

23 noiembrie 2007

22 noiembrie 2007

16 noiembrie 2007

15 noiembrie 2007

8 noiembrie 2007

2 noiembrie 2007

1 noiembrie 2007

26 octombrie 2007

25 octombrie 2007

19 octombrie 2007

18 octombrie 2007

12 octombrie 2007

11 octombrie 2007

5 octombrie 2007

4 octombrie 2007

27 iulie 2007

26 iulie 2007

20 iulie 2007

19 iulie 2007

13 iulie 2007

12 iulie 2007

6 iulie 2007

5 iulie 2007

29 iunie 2007

22 iunie 2007

21 iunie 2007

14 iunie 2007

7 iunie 2007

18 mai 2007

11 mai 2007

4 mai 2007

27 aprilie 2007

20 aprilie 2007

13 aprilie 2007

5 aprilie 2007

29 martie 2007

23 martie 2007

22 martie 2007

16 martie 2007

15 martie 2007

2 martie 2007

1 martie 2007

23 februarie 2007

22 februarie 2007

16 februarie 2007

15 februarie 2007

9 februarie 2007

8 februarie 2007

29 decembrie 2006

28 decembrie 2006

27 decembrie 2006

22 decembrie 2006

21 decembrie 2006

15 decembrie 2006

14 decembrie 2006

12 decembrie 2006

8 decembrie 2006

7 decembrie 2006

30 noiembrie 2006

1 decembrie 2006

24 noiembrie 2006

23 noiembrie 2006

17 noiembrie 2006

16 noiembrie 2006

10 noiembrie 2006

9 noiembrie 2006

3 noiembrie 2006

2 noiembrie 2006

26 octombrie 2006

20 octombrie 2006

19 octombrie 2006

13 octombrie 2006

12 octombrie 2006

6 octombrie 2006

5 octombrie 2006

29 iulie 2006

28 iulie 2006

27 iulie 2006

26 iulie 2006

21 iulie 2006

20 iulie 2006

14 iulie 2006

13 iulie 2006

7 iulie 2006

6 iulie 2006

30 iunie 2006

29 iunie 2006

22 iunie 2006

15 iunie 2006

8 iunie 2006

2 iunie 2006

25 mai 2006

18 mai 2006

11 mai 2006

4 mai 2006

27 aprilie 2006

21 aprilie 2006

20 aprilie 2006

6 aprilie 2006

31 martie 2006

30 martie 2006

23 martie 2006

10 martie 2006

9 martie 2006

3 martie 2006

2 martie 2006

24 februarie 2006

23 februarie 2006

17 februarie 2006

16 februarie 2006

10 februarie 2006

9 februarie 2006

30 decembrie 2005

29 decembrie 2005

23 decembrie 2005

22 decembrie 2005

16 decembrie 2005

15 decembrie 2005

8 decembrie 2005

2 decembrie 2005

1 decembrie 2005

24 noiembrie 2005

17 noiembrie 2005

16 noiembrie 2005

11 noiembrie 2005

10 noiembrie 2005

4 noiembrie 2005

3 noiembrie 2005

28 octombrie 2005

27 octombrie 2005

21 octombrie 2005

20 octombrie 2005

14 octombrie 2005

13 octombrie 2005

7 octombrie 2005

6 octombrie 2005

29 iulie 2005

28 iulie 2005

22 iulie 2005

21 iulie 2005

18 iulie 2005

14 iulie 2005

7 iulie 2005

30 iunie 2005

23 iunie 2005

16 iunie 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

DEZBATERI   PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a

SESIUNEA  I  ORDINARĂ – IUNIE 2009

Şedinţa din ziua de 15 iunie 2009

(STENOGRAMA)

 

sumar

1. Declararea şedinţei ca fiind deliberativă.

2. Dezbaterea şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.778 privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997.

3. Dezbaterea şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.837 pentru modificarea Codului electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997.

4. Dezbaterea şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.823 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.

5. Dezbaterea şi adoptarea în lectura a doua a proiectului de Lege nr.788 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative.

6. Declaraţia domnului deputat Vladimir Filat – Fracţiunea Partidului Liberal Democrat din Moldova.

7. Declaraţia domnului deputat Leonid Bujor – Fracţiunea „Alianţa «Moldova Noastră»”.

8. Declaraţia domnului deputat Vasile Balan – Fracţiunea „Alianţa «Moldova Noastră»”.

9. Declaraţia domnului deputat Mihai Ghimpu – Fracţiunea Partidului Liberal.

 

Şedinţa începe la ora 10.00.

Lucrările sînt prezidate de domnul Vladimir VORONIN, Preşedintele Parlamentului, asistat de domnul Vladimir Ţurcan, prim-vicepreşedinte al Parlamentului,  şi de domnul Grigore Petrenco, vicepreşedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului Parlamentului:

Doamnelor şi domnilor deputaţi,

Bună dimineaţa.

Vă anunţ că la lucrările şedinţei de astăzi a Parlamentului, din totalul celor 95 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa 91 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Lupu Marian, Guţu Ana, Platon Veaceslav şi Ghileţchi Valeriu.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Stimaţi colegi,

Bună ziua.

Şedinţa este deliberativă.

Rog să onorăm Drapelul Republicii Moldova. (Se onorează Drapelul de Stat al Republicii Moldova.)

Vă mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Ordinea de zi a şedinţei plenare de astăzi, 15 iunie, a fost aprobată la şedinţa în plen din 12 iunie curent.

Pînă a trece la examinarea chestiunilor incluse în ordinea de zi, microfonul nr.5, vă rog.

 

Domnul Vladimir Filat:

Mulţumesc, domnule Preşedinte.

Rog să fiu înscris cu o declaraţie la sfîrşitul şedinţei, în numele Fracţiunii.

Mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Microfonul nr.5.

 

Domnul Leonid Bujor:

Domnul Preşedinte al şedinţei,

Eu rog să mă înscrieţi pentru a prezenta o declaraţie a Fracţiunii parlamentare „Alianţa «Moldova Noastră»”.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Microfonul nr.4.

 

Domnul Vasile Balan:

Mulţumesc.

Solicit o declaraţie la sfîrşitul şedinţei.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Microfonul nr.4.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

Şi eu la fel solicit o declaraţie la sfîrşitul şedinţei.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Ce o să faceţi voi în faţa alegătorilor dacă o să faceţi toate declaraţiile aici? Bine.

 

Domnul Mihai Ghimpu:

O să facem ce trebuie, nu vă faceţi probleme.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Nu, nu o să faceţi ce trebuie, aceasta e clar. Se propune, adică se prezintă spre examinare proiectul de Lege nr.778 din 8 iunie 2009 privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral, iniţiativa deputaţilor Vladimir Ţurcan şi Anatolie Zagorodnîi. Lectura a doua.

Poftim, domnul Zagorodnîi.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi menţionează că proiectul de Lege nr.778 din 8 iunie 2009 a fost examinat şi aprobat în primă lectură de către Parlament la 12 iunie 2009.

Referitor la proiectul de lege menţionat au fost expuse amendamente ale deputaţilor, propuneri ale Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului şi ale Guvernului, care au fost examinate la şedinţa Comisiei juridice, pentru numiri şi imunităţi, şi relatăm următoarele.

Amendamente de a prevedea în Codul electoral:

– termene concrete pentru efectuarea procedurilor electorale în cadrul alegerilor anticipate  (domnul deputat Mihai Ghimpu);

– un termen de 60 de zile şi pentru alegerile anticipate (domnul deputat Alexandru Tănase);

– termenul de 45 de zile pentru alegerile anticipate stabilit în Codul electoral este o omisiune tehnică (domnul deputat  Vitalie Nagacevschi).

Amendamentele nominalizate nu au fost acceptate de Comisie, deoarece acestea pot fi obiectul doar a unor iniţiative legislative noi. Din acelaşi considerent nu s-a acceptat şi propunerea Direcţiei juridice a Aparatului Parlamentului, care a propus ca scopul proiectului de lege să fie realizat pin completarea articolului 76 din Codul electoral cu un alineat nou.

De asemenea, Comisia nu a reţinut şi menţiunea deputatului Nagacevschi că proiectul de lege nu corespunde prevederilor din Constituţie (şi anume articolul 66 litera c)) referitoare la interpretarea legilor, deoarece eficienţa proiectului constă în aplicarea termenului stabilit în Codul electoral.

Totodată, Comisia a acceptat propunerea Guvernului de a înlocui cuvîntul „interpretarea” cu cuvîntul „aplicarea”, care este în corespundere cu cerinţele articolului 19 din Legea privind actele legislative referitoare la utilizarea unuia şi aceluiaşi termen pentru a exclude confuzul.

Suplimentar, Comisia a decis ca la punctul 1 din proiect, după textul „termen de 60 de zile prevăzut” să fie introdus textul „la articolul 76 alineatul (2) din Codul penal.”

Avînd în vedere cele relatate, Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi a hotărît ca proiectul de Lege nr.778 din 8 iunie 2009 privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral nr.1381 din 21 noiembrie 2007 să fie propus Parlamentului pentru examinare şi adoptare în lectura a doua cu propunerea Guvernului acceptată de Comisie.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Mulţumesc.

O clipă, o clipă. Întrebări către? Nu, nu, nu, întrebări către raportor?  Nu sînt, da.

Atunci supun votului în lectura a doua acest proiect de lege privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral.

Cine  este pentru, rog să voteze.

Ce facem noi astăzi? Domnul Filat.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 24.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Şi cît în total? 59. Cu 59 de voturi aceste modificări în proiectul de lege privind interpretarea articolului 76 alineatul (3) din Codul electoral s-a votat.

Mulţumesc, domnule Zagorodnîi.

Stimaţi colegi,

Permiteţi-mi să pun întrebarea care este în odinea de zi cu numărul 4, acum a doua, pentru că ele sînt toate consecvent legate una de alta.

Proiectul de Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru modificarea Codului electoral nr.1381 din 21 noiembrie 1997. În lectura a doua.

Domnule Zagorodnîi,

Poftim.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi a examinat proiectul de Lege nr.837, adoptat în primă lectură de Parlament la 12 iunie 2009.

Referitor la proiectul de lege nominalizat au fost expuse amendamente ale deputaţilor, care au fost examinate în Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi în cadrul dezbaterilor acestuia pentru lectura a doua.

S-a constatat că acestea nu pot fi acceptate, deoarece nu ţin de obiectul prezentului proiect de lege şi pot face obiectul doar al unei iniţiative legislative noi sau din considerentul că contravin argumentelor care au servit ca temei pentru elaborarea proiectului de lege menţionat.

Rezultatul examinării amendamentelor de către Comisie este expus în tabelul anexat la prezentul raport. Avînd în vedere cele expuse, propunem: Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi a hotărît ca proiectul de Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru modificarea şi completarea Codului electoral să fie propus Parlamentului pentru examinare şi adoptare în lectura a doua, în redacţia autorilor.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Poftim, întrebări către raportor? Nu sînt. Supun votului acest proiect de Lege, pentru modificarea Codului electoral, iniţiativa unui grup de deputaţi, cu numărul de înregistrare 837, 11 iunie 2009.

Cine este pentru, rog să voteze.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 24.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Apoi trecem înapoi la 6%, ce înseamnă aceasta.

Cine este împotrivă? Cine s-a abţinut? Nimeni.

Mulţumesc.

Proiectul de Lege nr.837 din 11 iunie 2009 pentru modificarea Codului electoral este adoptat în lectura a doua.

Mulţumesc.

Proiectul de Lege nr.823 din 10 iunie 2009 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.

Se invită domnul Zagorodnîi. V-am spus să rămîneţi aici.

 

Domnul Anatolie Zagorodnîi:

Stimate domnule Preşedinte,

Stimaţi colegi,

Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi a examinat proiectul de Lege nr.823 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.

Proiectul nominalizat a fost examinat şi aprobat în primă lectură de către Parlament la 12 iunie 2009. Referitor la proiectul de Lege nr.823 au fost expuse amendamente ale deputaţilor, propuneri şi obiecţii ale comisiilor permanente ale Parlamentului, ale Guvernului, care au fost supuse examinării în Comisia de fond.

 În cadrul dezbaterilor proiectului de lege pentru lectura a doua, s-a constatat că acestea sînt orientate spre perfecţionarea reglementării prezentului proiect de lege în baza prevederilor din Constituţie. Astfel, în rezultatul dezbaterilor, o parte din amendamente, propuneri şi obiecţii au fost acceptate de către Comisie, iar altele au fost respinse.

Decizia Comisiei este expusă în tabelul anexă la prezentul raport.

Avînd în vedere cele expuse, Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi a hotărît ca proiectul de Lege nr.823 din 10 iunie 2009 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, să fie propus Parlamentului pentru examinare şi adoptare în lectura a doua cu amendamentele, propunerile şi obiecţiile acceptate de Comisie.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Întrebări nu sînt.

Supun votului, pentru lectura a doua, proiectul de Lege nr.823 din 10 iunie privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, prezentat de către Guvern.

Rog să votăm. Numărăm voturile.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 24.

Sectorul nr.3 – 0.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Cu 59 de voturi, proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe este votat în lectura a doua.

Trecem la proiectul de Lege nr.788 din 8 iunie 2009  privind modificarea şi completarea unor acre legislative. Acesta este tot în lectura a doua, da? Proiect înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă de deputatul Iurie Muntean.

Se invită autorul, domnul deputat Iurie Muntean, şi preşedinte al Comisiei. 

 

Domnul Iurie Muntean:

Mult stimate domnule Preşedinte,

Onoraţi colegi,

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative a fost examinat şi adoptat în primă lectură la 12 iunie curent. Comisia a examinat obiecţiile şi propunerile asupra acestui proiect de lege, inclusiv cele prezentate de către Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi, Direcţia juridică a Parlamentului şi Guvernul Republicii Moldova, precum şi propunerile unor dintre colegi, rezultatul examinării fiind redat în sinteza care este parte integrantă a raportului Comisiei.

Este necesar de menţionat faptul că către lectura a doua proiectul a fost modificat din punct de vedere al structurii articolelor pentru a asigura consecutivitatea expunerilor şi din aceste considerente la raport se anexează şi varianta finală a proiectului de lege. Principalele modificări acceptate sînt redate în continuare.

Proiectul de lege vizat este completat cu un articol suplimentar care va include modificările de rigoare din Legea insolvabilităţii. Sintagma „administrator din oficiu” a fost înlocuită cu „lichidator”. Au fost introduse prevederi noi care se referă la împuternicirile lichidatorului şi numirea lui. Au fost acceptate modificări ce ţin de schimbarea ordinii priorităţii şi la achitarea creanţelor, astfel creanţele rezultate din depozitele persoanelor fizice pînă la o anumită sumă, stabilită de Banca Naţională a Moldovei, au fost incluse imediat după creanţele Băncii Naţionale.

Articolul 3812 a fost divizat în două articole 388 şi 3813 (din varianta finală a proiectului) unde s-au inclus prevederi privind responsabilitatea lichidatorului, modul de soluţionare a litigiilor, precum şi reglementarea cheltuielilor aferente procesului de lichidare, inclusiv a acelor ce ţin de remunerarea lichidatorului şi persoanelor angajate de către cel din urmă.

Luînd în consideraţie cele expuse, Comisia pentru politică economică, buget şi finanţe propune, solicită adoptarea proiectului de lege prezentat în a doua lectură.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Vladimir Voronin:

Întrebări nu sînt.

Supun votului acest proiect de lege...

Da, mulţumesc, domnule Muntean.

...pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, înaintat de către deputatul Iurie Muntean cu numărul de înregistrare 788, în lectura a doua.

Poftim, votăm.

 

Numărătorii:

Sectorul nr.1 – 35.

Sectorul nr.2 – 24.

Sectorul  nr.3  - 0.   

 

Domnul Vladimir Voronin:

Cu 59 de voturi, proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, înaintat de către domnul deputat Iurie Muntean se adoptă în lectura a doua.

Vă mulţumesc.

Stimaţi colegi,

Ordinea de zi am finisat-o, trecem la declaraţii. Primul se oferă, în ordinea de propuneri, este înscris domnul Filat.

Poftim, domnule Filat, la tribuna centrală. 7 minute pentru toţi.

 

Domnul Vladimir Filat:

Domnule Preşedinte,

Onorată asistenţă,

Stimaţi colegi deputaţi,

Înainte de a transmite mesajul Fracţiunii Partidului Liberal Democrat din Moldova, la ultima şedinţă plenară a actualului Legislativ, aş vrea să fac o mică precizare care nu este numai cu tentă retorică.

Guvernul, în urma discuţiilor în plenul Parlamentului, a înaintat Biroului permanent o iniţiativă legislativă cu nr.835, care urma să rezolve problema ce ţine de indemnizaţia membrilor Guvernului şi a tuturor celor care sînt în funcţii publice în Republica Moldova.

S-a discutat mult aici, în Parlament, s-a aplaudat, însă am vrea să ştim şi noi de ce această iniţiativă legislativă a fost retrasă de acelaşi Guvern. Şi mai constatăm că iarăşi am asistat la o acţiune pur populistă şi care nu a urmat cu acţiune să aibă efect juridic, aşa cum ar fi necesar să fie.

Stimaţi colegi,

Perioada care urmează să o traversăm noi toţi împreună, este, aşa cum am mai spus de multe ori, una foarte şi foarte importantă. De atmosfera în care ne vom reîntîlni în Parlamentul Republicii Moldova în mare parte depinde cum va acţiona sau cum va înţelege să asigure cu condiţii egale în scrutinul Parlament Partidul Comuniştilor.

Modificările legislaţiei electorale care, uitaţi-vă, au fost operate prin adoptarea proiectului de lege respectiv în lectură finală nu au ca obiect şi n-au avut ca idee, de fapt, asigurarea condiţiilor pe norma legală, ci o acţiune iarăşi de formă, care are scop strict în interesul comuniştilor de a asigura condiţii, eventual, pentru a avea în viitorul Parlament un participant sau un subiect, aşa, constructiv, cum se doreşte sau aşa cum a fost în legislatura precedentă.

Eu doresc foarte mult ca în alegerile care urmează să le parcurgem împreună cu dumneavoastră poliţiştii, pădurarii, procurorii şi alţi funcţionai care au în sarcină să activeze în strictă conformitate cu norma legală nu îşi vor continua activitatea în calitate de agenţi electorali ai Partidului Comunist.

Eu doresc foarte mul ca la întîlnirile cu alegătorii, atunci cînd participă reprezentanţii opoziţiei, să fim absolviţi de marea onoare să fie la aceste întîlniri într-o manieră demonstrativă prezenţi iarăşi poliţişti, reprezentanţi ai SIS-ului ş.a.m.d.

Spuneam că de modul în care urmează să parcurgem această perioadă importantă pentru noi toţi depinde în mare măsură modul în care se va comporta Partidul Comunist. Chiar dacă este foarte neplăcut să ascultaţi acest lucru.

Însă în aceeaşi măsură şi aici mă adresez, în special, către acei care administrează procesul electoral, către Comisia Electorală Centrală şi poate în egală măsură către Guvernul Republicii Moldova. Atît Guvernul Republicii Moldova, cît şi această instituţie în administrarea procesului electoral au menirea să asigure condiţii pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, pentru toţi participanţii în procesul electoral.

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura următoare urmează să fie un  Parlament care să reprezinte nu numai Partidul Comunist, nu numai alegătorii Partidului Comunist, ci întreaga societate.

Partidul Liberal Democrat din Moldova, cît de straniu ar fi pentru voi că nu aţi avut răbdarea să ascultaţi pînă la urmă, vine cu un apel măcar de această dată să daţi dovadă, în primul rînd, de bun simţ. În al doilea rînd, de respect, dar respect profund faţă de norma legală şi pentru a asigura acea atmosferă şi acel minim necesar ca după alegerile parlamentare să avem posibilitatea să instituim organele care urmează să administreze Republica Moldova nu pentru Partidul Comunist dar pentru cetăţenii Republicii Moldova.

Eu cred că nu este nimic de mirare ceea ce se întîmplă astăzi. Este o continuitate pentru ei logică a ceea ce a însemnat activitatea Parlamentului de această legislatură începînd cu prima şedinţă, continuînd cu şedinţele care au precedat. Şi acest lucru să ştiţi că îl ştiu şi îl cunosc şi cetăţenii Republicii Moldova.

Iar grija pe care o purtaţi vizavi de rezultatul pe care urmează să îl obţinem noi este una falsă. Urmează să fiţi foarte atenţi şi să aveţi mare grijă de rezultatul pe care urmează să îl obţineţi voi, acei din Partidul Comunist. Dar să nu uitaţi pentru nici o clipă că cît de mult nu v-aţi strădui şi nu aţi insista să scoateţi în evidenţă prin manipulare minciuna, adevărul în Republica Moldova va triumfa, iar valorile, doriţi voi sau nu doriţi, vor veni la guvernare. Iar nonvalorile care au guvernat Republica Moldova, uitaţi-vă, mai mult de 8 ani de zile se vor regăsi acolo unde le este locul.

Eu vă doresc succes, stimaţi colegi, tuturor în perioada care urmează şi în acţiunile pe care urmează să le îndeplinim cu toţii!

Mulţumesc şi doresc succes tuturor.

 

Domnul Vladimir Ţurcan:

Cuvînt i se oferă domnului deputat Leonid Bujor.

 

Domnul  Leonid Bujor:

Stimaţi colegi,

Onorată asistenţă,

Permiteţi-mi să prezint atenţiei dumneavoastră adresarea Fracţiunii parlamentare „Alianţa «Moldova Noastră»” către Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul Europei, Uniunea Europeană, Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa, către ambasadele statelor acreditate în Republica Moldova şi către Parlamentul Republicii Moldova. Fracţiunea parlamentară din Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVII-a Partidul „Alianţa «Moldova Noastră»”, în baza Constituţiei Republicii Moldova, care este Legea supremă, nici o lege sau un alt act, care contravin prevederilor Constituţiei, nu are putere juridică, separaţia şi colaborarea puterilor, democraţiei şi pluralismului public, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.

Conducîndu-ne de faptul că nici o persoană particulară, nici o parte din popor, nici un grup social, nici un partid politic sau o altă formaţiune obştească nu poate exercita puterea de stat în numele propriu, iar uzurparea puterii de stat constituie cea mai gravă crimă împotriva poporului. Avînd ca temei faptul că din 22 aprilie 2009 în Republica Moldova activează ilegal Preşedintele Republicii Moldova, iar din 10 iunie 2009 în Republica Moldova activează ilegal Guvernul ţării noastre, pornind de la faptul că organele abilitate de Constituţie, Curtea Constituţională şi Procuratura Generală nu doresc să reacţioneze în regim de urgenţă, aşa cum am solicitat noi.

Considerînd statul de drept, pacea civică, democraţia, demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic ca valori supreme, fiind conştienţi de responsabilitatea şi obligaţiile noastre faţă de generaţiile precedente, actuale şi viitoare, reafirmînd devotamentul nostru faţă de valorile  general-umane, dorinţa de a trăi în pace şi bună înţelegere cu toate popoarele lumii, conform principiilor şi normelor unanim recunoscute în dreptul internaţional, vă informăm: alegerile parlamentare din  5 aprilie 2009 au fost fraudate. Peste 300 de persoane au fost ilegal reţinute şi maltratate în urma acţiunilor de protest din 7 şi 8 aprilie 2009, continuă intimidarea opoziţiei, se încalcă grav dreptul la informaţie a cetăţenilor şi libera asociere, se activează acţiunile instituţiilor de reprimare faţă de persoanele care au o altă viziune decît guvernarea.

Toate aceste ilegalităţi se comit din considerentul că Preşedintele  Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Moldova  acţionează ilegal şi organele abilitate nu intervin în soluţionarea acestor fenomene. În scopul excluderii învinuirilor ce se aduc partidelor de opoziţie de a fi consultate, susţinute din exterior şi a implicării reprezentanţilor societăţii civile  în uzurparea puterii, vă solicităm să ne prezentaţi opiniile independente ale experţilor care propun soluţii legale de depăşire a situaţiei de criză în care se află Republica Moldova spre a fi prezentate la Curtea Constituţională din Republica Moldova. La solicitare vă expediem adresările noastre către Curtea Constituţională, Procuratura Generală şi Parlamentul Republicii Moldova.

 

Fracţiunea parlamentară „Alianţa «Moldova Noastră»”             15 iunie 2009 

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul  Vladimir Ţurcan:

Vă mulţumesc.

Cuvînt se oferă domnului deputat Vasile Balan.

 

Domnul  Vasile Balan:

Domnule Preşedinte al şedinţei,

Stimaţi deputaţi care aţi mai rămas,

Onorată asistenţă,

Doresc să constat, cu regret, că de la 1990 încoace societatea Republicii Moldova  se găseşte într-un zbucium permanent. O interminabilă reglare de conturi între oameni, partide, grupuri sociale şi etnice. Acest fenomen a polarizat societatea în asemenea măsură încît după scrutinul din 5 aprilie acest zbucium a culminat cu o explozie, generînd tristele evenimente de la 7 aprilie, cînd tinerii au ieşit în stradă să protesteze împotriva fraudării alegerilor şi furtului unui viitor european.

În urma acestor violenţe, cînd guvernarea era obligată să purceadă la căutarea rădăcinilor acestor evenimente, să scoată în vileag adevăraţii organizatori, cu părere de rău, s-a mers pe altă cale – calea terorii. Au fost maltrataţi şi supuşi violenţei peste 320 de tineri, participanţi ai acestor manifestări, patru dintre care au decedat, fapte confirmate şi în rezoluţia Parlamentului European.

Partidul „Alianţa «Moldova Noastră»”, în prima şedinţa a Parlamentului Republicii, a venit cu iniţiativa legislativă cu privire la formarea unei Comisii parlamentare de anchetă, compusă din reprezentanţi ai fracţiunilor parlamentare, societăţii civile şi reprezentanţilor organismelor internaţionale. Cred că această Comisie ar fi putut da un răspuns clar: cine au fost organizatorii şi cu ce scop au fost organizate violenţele din 7 aprilie? 

Stimaţi colegi din Fracţiunea majoritară,

Eschivarea dumneavoastră  de la formarea acestei Comisii  ne face să credem că puterea este complice şi se teme de adevăr.

Alegerile anticipate au fost provocate de către... cad pe seama guvernării comuniste, care a demonstrat incapacitatea de a purcede la un dialog politic cu partidele de opoziţie şi a mizat extrem de mult pe scenariul stupid al „votului de aur”, mizînd pe faptul că partidele de opoziţie vor cădea victima şantajului financiaro-politic, aşa cum  s-a întîmplat în 2005. Dar acest plan a eşuat şi, pentru prima oară în istoria modernă a Republicii Moldova, a fost creat un precedent, cînd s-a spus categoric „nu” corupţiei politice.  Partidele parlamentare de opoziţie au demonstrat o unitate şi o fermitate de invidiat, care sperăm că va fi apreciată just de electoratul nostru.

 

Stimaţi colegi,

Consider inadmisibilă utilizarea evenimentului din 7 aprilie ca mesaj electoral, fiind o practică contraproductivă şi primejdioasă. Demonstrarea filmelor, învinuirile aduse opoziţiei de către Procurorul general şi Directorul SIS pînă la pronunţarea deciziei judecătoreşti, va aduce nu altceva decît aprofundarea dezbinării societăţii. Astăzi, în condiţiile suprapunerii crizei politice cu cea economică, politizarea excesivă a tot ce există în societate, ţara are nevoie de decizii chibzuite, echilibrate şi de compromis.

Concomitent, sînt necesare acţiuni rapide şi hotărîte pentru depăşirea acestei scindări periculoase. Mai mult ca atît, sînt sigur că, indiferent de rezultatele alegerilor anticipate, societatea deja acum aşteaptă să vadă capacitatea politicienilor de a duce un dialog veritabil, civilizat şi conciliator.

Dacă puterea cu adevărat doreşte ca Republica Moldova să fie parte a Uniunii Europene, este obligatoriu ca să se ţină cont de ultimele două documente importante, cum ar fi: Rezoluţia Parlamentului European şi a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, prin care partidele sînt chemate la dialog, puterii i se propune să respecte opoziţia, prin crearea condiţiilor egale în participarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare anticipate.

Partidul politic “Alianţa «Moldova Noastră»”, fiind conştient de gravitatea situaţiei şi în faţa acestei mari încercări, care este criza economică mondială, precum şi efectele acestei crize asupra societăţii moldoveneşti, cît şi criza relaţiilor politizate dintre oameni, propune întregii societăţi un pact, conciliere civică şi îndemnăm toţi cetăţenii Republicii Moldova să se realieze poziţiei formaţiunii noastre, care îndeamnă la o solidaritate  naţională. Numai prin unitate şi legitate vom putea ieşi învingători din această grea încercare.

“Alianţa «Moldova Noastră»” îndeamnă tot poporul Republicii Moldova să punem capăt urii, vrajbei şi tensiunilor interne. Indiferent de simpatiile politice, toţi cetăţenii ţării îşi doresc un stat  puternic, o familie unită a tuturor locuitorilor ţării, care are dreptul la un trai paşnic şi îmbelşugat.

Şi acum aş vrea, stimaţi colegi, noi, liberalii din Fracţiunea parlamentară şi din Partidul “Alianţa «Moldova Noastră»” şi liberalii, cred eu, din lume avem o mare bucurie astăzi, împărtăşim o mare bucurie: este ziua de naştere a colegului nostru, prim-vicepreşedinte al partidului,  domnul Veaceslav Untilă. Şi vă rog şi pe dumneavoastră  ca să împărtăşiţi cu noi această mare bucurie.

Vă mulţumesc. (Aplauze.)

 

Domnul  Vladimir Ţurcan:

Bine.

Mulţumim.

Evident, la noi chiar la sfîrşitul şedinţei a fost  altceva prevăzut. Dar dacă   domnul Untilă consideră că acum chiar trebuie să fie felicitat, atunci încă o dată primiţi felicitările.

Cuvînt i se oferă domnului deputat Mihai Ghimpu.

 

Domnul  Mihai Ghimpu:

Dragi colegi,

Buna ziua.

Am o întrebare, dacă îmi permiteţi, domnule Ţurcan. Mă auziţi, domnule Ţurcan? Nu mă auziţi. Pot eu să înţeleg că plecarea colegilor dumneavoastră  din sală este un pas făcut după Marian Lupu de a părăsi Fracţiunea PCRM  şi Partidul Comuniştilor? (Aplauze.)

Stimaţi colegi,

Mă tem eu că şi data viitoare în sală o să rămînă din partea comuniştilor vreo 5 – 6 persoane, după alegerile anticipate. Daţi un exemplu prost atunci cînd părăsiţi sala, e un semn rău. Da, domnule Tcaciuc, e adevărat ce vă spun eu, tovarăş, ňîâŕđčů.

Eu vreau să vă  aduc la cunoştinţă că ceea ce am vrut să spun, o voi spune-o într-o conferinţă de presă. Este vorba despre două subiecte.

Primul. Cine munceşte şi luptă pentru statul Republica Moldova şi cine luptă împotriva statului Republica Moldova? Într-un stat de drept şi democratic cui îi aparţine puterea şi cine a monopolizat-o.

Şi al doilea. Am un buchet pentru dumneavoastră, ce ţine de fraudă. V-am depistat sută la sută metodele de fraudare a alegerilor, dar aceasta într-o conferinţă de presă.

Mulţumesc foarte mult. (Aplauze.)

 

Domnul  Vladimir Ţurcan:

Da, mulţumim.

Şedinţa de astăzi o declar închisă.

Mulţumim şi la revedere.

 

Şedinţa s-a încheiat la  ora 10.32.

 

Stenograma  a  fost  pregătită  spre

publicare  în Direcţia  documentare

parlamentară.

 


Pagina de Titlu Scrieti-ne

Copyright © 2001-2009 Parlamentul Republicii Moldova