DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA
a IV-a ORDINARA – NOIEMBRIE 2006
Sedinta
din ziua de 17 noiembrie 2006
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.
2. Dezbateri asupra ordinii de zi,
adoptarea ei.
3. Dezbaterea si
aprobarea in prima lectura, dezbaterea si adoptarea in lectura a doua a
proiectului de Lege nr.3895 pentru ratificarea Conventiei Organizatiei Internationale
a Muncii nr.152 privind securitatea si igiena muncii in operatiunile portuare,
adoptata la Geneva la 25 iunie 1797.
2. Dezbaterea si aprobarea in prima lectura
a proiectului de Lege nr.3655 pentru modificarea si completarea unor acte
legislative (Legea cu privire la statutul juridic al cetatenilor straini si al
apatrizilor in Republica Moldova – art.8; Legea cu privire la asigurarea
obligatorie de asistenta medicala – art.9).
3. Dezbaterea si remiterea in comisie a
proiectului de Lege nr.4170 pentru modificarea si completarea Legii bugetului
de stat pe anul 2006 nr.291-XV din
16 noiembrie 2005 (art.1, 12, anexa nr.1).
4. Declaratia domnului deputat Ion Varta
(Fractiunea Partidul Popular Crestin Democrat).
5. Declaratia domnului deputat Victor
Stepaniuc (Fractiunea Partidului Comunistilor din Republica Moldova).
Sedinta incepe la ora 10.00.
Lucrarile sint conduse de doamna Maria
Postoico, vicepresedinte al Parlamentului, asistata de domnul Iurie Rosca,
vicepresedinte al Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor si domnilor deputati,
Buna dimineata. Va anunt ca, la lucrarile sedintei
de astazi a Parlamentului, din totalul celor 101 de deputati si-au inregistrat
prezenta 88 de deputati. Absenteaza deputatii: Marian Lupu, Nicolai Gutul, Stefan
Secareanu – in delegatie; Dumitru Ivanov – la cerere; Semion Dragan, Ivan Gutu,
Afanasi Mandaji, Dmitri Todoroglo, Irina Vlah, Vasile Colta, Valeriu Cosarciuc,
Valentina Cusnir.
Doamna Maria Postoico:
Stimati colegi,
Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram
Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat).
Va multumesc.
Stimati colegi,
Astazi este Ziua Internationala a Studentilor.
Aducem felicitarile noastre tuturor studentilor si le dorim realizari frumoase in
viata lor.
Microfonul nr.4.
Domnul Veaceslav Untila:
Va multumesc, doamna Presedinte al sedintei.
La ordinea de zi. Propunem retragerea din
ordinea de zi de astazi, a proiectului de Lege nr.2512.
Doamna Maria Postoico:
Deci, oficial il retrageti, da?
Domnul Veaceslav Untila:
Da, aceasta este decizia comisiei.
Doamna Maria Postoico:
A comisiei? Deci, de a retrage, conform
Regulamentului, au dreptul numai autorii, dar dumneavoastra il retrageti din
ordinea de zi.
Microfonul nr.4 in continuare.
Domnul Ion Varta:
Multumesc, doamna Presedinte al sedintei.
Va rog sa fiu inscris la cuvint astazi la
sfirsitul sedintei.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Declaratie sau ce?
Ordinea de zi. Proiectul de Lege nr.3895
pentru ratificarea... Da.
Microfonul nr.3.
Domnul Victor Stepaniuc:
Stiind ca domnul Varta o sa vorbeasca iarasi
despre istorie, dati-mi voie sa ma inscriu si eu pentru o mica cuvintare.
Doamna Maria Postoico:
E tot, da? Bine. Vad ca la ordinea de zi nu
mai este nimeni la microfoane.
Proiectul de Lege nr.3895 pentru
ratificarea Conventiei Organizatiei Internationale a Muncii nr.152 privind
securitatea si igiena muncii in operatiunile portuare, adoptata la Geneva la 25
iunie 1979.
Poftim, domnule Untura, viceministru al
transporturilor si gospodariei drumurilor.
Domnul Pavel Untura – viceministru al transporturilor si gospodariei
drumurilor:
Stimata doamna Presedinte al sedintei,
Onorati deputati,
Prezint atentiei dumneavoastra proiectul de
Lege pentru ratificarea Conventiei Organizatiei Internationale a Muncii nr.152
privind securitatea si igiena muncii in operatiunile portuare, adoptata la
Geneva la 25 iunie 1979.
Proiectul de lege vizat a fost aprobat de catre
Guvernul Republicii Moldova si se incadreaza in Programul national de
implementare a Planului de actiuni “Republica Moldova – Uniunea Europeana”.
Scopul de baza a prezentei Conventii este intreprinderea masurilor
organizatorice si tehnice necesare pentru asigurarea securitatiin persoanelor
pe teritoriul portului, precum si a muncitorilor antrenati la lucrarile de incarcare–descarcare
cu ajutorul utilajului de ridicare si al dispozitivelor mecanice.
Sint specificate cerintele fata de de
organizarea si crearea conditiilor de securitate a muncii, fata de utilizarea
utilajelor de ridicare, fata de instalarea ingradirilor respective, fata de
asigurarea accesului pe teritoriul portului si spre nava, fata de iluminarea
locurilor de munca, fata de folosirea mijloacelor de protectie individuala, a
hainelor de protectie, fata de utilizarea mijloacelor sanitare, fata de igiena
personala, fata de dotarea cu mijloace de acordare a primului ajutor medical si
de salvare. Executarea si inzestrarea cu toate cele necesare, conform cerintelor
prevederilor Conventiei se atribuie angajatorilor.
In acest context, e de mentionat
necesitatea elaborarii unui act normativ, cum ar fi Regulamentul privind
tehnica securitatii si igienei muncii la efectuarea lucrarilor portuare.
Aceasta si alte masuri urmeaza a fi realizate de catre Ministerul
Transporturilor si Gospodariei Drumurilor in comun cu Ministerul Economiei si
Comertului si Ministerul Sanatatii si Protectiei Sociale.
Respectarea prevederilor Conventiei mentionate
va fi sub controlul supravegherii institutiilor competente in problemele de
protectie a muncii si igienei sanitare, administratiei maritime si a
serviciului securitatii pe teritoriul portului.
Ratificarea Conventiei nu presupune crearea
structurilor noi in stat si, evident, nu va atrage dupa sine cheltuieli suplimentare
din bugetul de stat. De asemenea, nu necesita introducerea unor modificari in
legislatia in vigoare. Tinind cont de argumentele expuse, rog sa sustineti
aprobarea proiectului de lege prezentat.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Va multumesc.
Intrebari? Nu sint.
Comisia. Domnul Iovv.
Domnul Vasile Iovv:
Stimata doamna Presedinte al sedintei,
Onorat Parlament,
Comisia pentru politica externa si
integrare europeana a examinat prezentul proiect de lege si constata urmatoarele.
Scopul Conventiei este stabilirea unor masuri pentru asigurarea securitatii
lucratorilor pe teritoriul portului. Ratificarea Conventiei nu va implica
modificarea legislatiei nationale si nu contravine altor instrumente la care
Republica Moldova este parte. Pentru implementarea prevederilor Conventiei nu sint
necesare cheltuieli financiare.
Comisiile permanente si Directia juridica a
Aparatului Parlamentului au sustinut adoptarea proiectului de lege. Comisia
propune Parlamentului ratificarea Conventiei mentionate.
Doamna Maria Postoico:
Va multumesc.
Intrebari? Nu sint, da?
Stimati colegi,
In aceasta ordine de idei, supun votului
proiectul de Lege nr.3895 pentru adoptare in prima lectura. Cine este pentru,
rog sa voteze. Majoritatea.
A fost propunerea din partea comisiei si
pentru lectura a doua, da? Pentru lectura a doua sint propuneri? Nu sint. Cine
este pentru adoptarea acestui proiect de Lege nr.3895, rog sa voteze. Rog numaratorii.
Numaratorii:
Sectorul nr.1 – 28.
Sectorul nr.2 – 32.
Sectorul nr.3 – 22.
Doamna Maria Postoico:
82 de voturi. Cine este impotriva? Zero
voturi.
Proiectul de Lege nr.3895, cu 82 de voturi
“pro”, este adoptat in lectura a doua.
Proiectul de Lege nr.3655 pentru
modificarea si completarea unor acte legislative (Legea cu privire la statutul
juridic al cetatenilor straini si al apatrizilor in Republica Moldova, Legea cu
privire la asigurarea obligatorie de asistenta medicala).
Prezinta Guvernul. Poftim. Si va prezentati.
Domnul Mircea Buga – prim-vicedirector al Companiei Nationale de
Asigurari in Medicina:
Mult stimata doamna Presedinte al sedintei,
Doamnelor si domnilor deputati,
Am onoarea sa va prezint astazi proiectul
de Lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative. Acest proiect
de lege a fost elaborat tinind cont de prevederile articolului 9 din Legea
fondului asigurarilor obligatorii de asistenta medicala pentru anul 2006, care
prevede obligatiunea realizarii de masuri, ca polita de asigurare medicala
pentru cetatenii straini si apatrizi, fara resedinta permanenta in Republica
Moldova, sa fie conditii obligatorii la intrarea in tara, analogic cerintei fata
de cetatenii Republicii Moldova care pleaca peste hotare.
Prin acest proiect se propune modificarea si
completarea articolului 9 din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de
asistenta medicala, precum si a articolului 8 din Legea cu privire la statutul
juridic al cetatenilor straini si al apatrizilor in Republica Moldova.
Vreau sa mentionez ca redactia actuala a
articolului 9 din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenta
medicala nu face o distinctie clara intre strainii si apatrizii care se afla
permanent sau temporar pe teritoriul Republicii Moldova. Pe de alta parte, se
indica ca toti strainii urmeaza sa se asigure la frontiera Republicii Moldova
sau la eliberarea vizei.
Acest fapt nu corespunde practicii internationale
cind asigurarile medicale se procura in cea mai mare parte in tara de origine
pentru deplasare in tara de destinatie si se pot cauza dificultati in aplicarea
acestor prevederi.
Redactia propusa a articolului 9 din Legea
cu privire la asigurarea obligatorie de asistenta medicala prevede ca cetatenii
straini si apatrizii cu domiciliu permanent in Republica Moldova se bucura de
aceleasi drepturi si au aceleasi obligatiuni in domeniul asigurarii obligatorii
de asistenta medicala ca si cetatenii Republicii Moldova conform legislatiei in
vigoare, numai daca tratatele internationale nu stipuleaza altfel.
Pe de alta parte, asigurarea obligatorie de
asistenta medicala a cetatenilor straini si apatrizi, aflati temporar pe
teritoriul Republicii Moldova, se realizeaza in modul stabilit de Guvern.
Prin aducerea in concordanta cu cele expuse
mai sus, si articolul 8 din Legea nr.275-XIII din 1994 cu privire la statutul
juridic al cetatenilor straini si al apatrizilor in Republica Moldova se
propune a fi completat cu un alineat nou, care prevede obligatia cetatenilor
straini si apatrizi, aflati temporar pe teritoriul Republicii Moldova, sa fie
asigurati din punct de vedere medical, conform procedurii aprobate de Guvern pe
intreaga perioada de sedere pe teritoriul Republicii Moldova.
Aprobarea acestui proiect de lege va
permite, la rindul sau, si aprobarea in continuare a regulamentului respectiv
de catre Guvernul Republicii Moldova pentru asigurarea obligatorie a cetatenilor
straini si apatrizi, aflati temporar pe teritoriul Republicii Moldova.
Va multumesc pentru atentie.
Doamna Maria Postoico:
Va multumesc.
Intrebari?
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Multumesc, doamna Presedinte al sedintei.
Domnule raportor,
As vrea sa va dau o intrebare, nu este atit
directa la acest proiect, dar foarte bine ati observat ca acei care vin straini
la noi in tara trebuie sa procure polite, adica, pe perioada care se afla, sa isi
asigure...
Dar, de multe ori, imi pun intrebarea, caci
avem si noi studenti care invata peste hotare si sint impusi acolo sa faca
acelasi lucru si iese o discriminare intre studentii care isi fac studiile
aici, la noi, pe loc, ca sint asigurati din bugetul de stat si acei care pleaca
ramin pe seama parintilor. Am vrut doar sa fac ca o obiectie. Sa va ginditi cum
sa gasiti si locul cetatenilor nostri care pleaca peste hotare.
Multumesc.
Domnul Mircea Buga:
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Este raspuns sau nu este?
Domnul Mircea Buga:
Deci, am inteles ca este vorba de un alt
proiect de lege, care, probabil, va stipula ceea ce spune doamna. Acum se refera
la cetatenii straini care vin in Republica Moldova si se afla temporar pe
teritoriul tarii noastre.
Doamna Maria Postoico:
Intrebari mai sint?
Va rog, comisia.
Doamna Buliga.
Doamna Valentina Buliga:
Mult stimata doamna Presedinte al sedintei,
Stimati deputati,
Comisia pentru protectie sociala, sanatate si
familie a examinat acest proiect de lege, initiativa a Guvernului, intru
realizarea articolului 9 din Legea fondurilor asigurarilor obligatorii de
asistenta medicala pentru anul 2006. Si, tinind cont de avizele comisiilor
permanente, in care proiectul este sustinut in intregime, comisia, la fel,
propune adoptarea lui in prima lectura.
Doamna Maria Postoico:
Intrebari catre comisie?
Multumesc, doamna presedinte al comisiei.
Doamna Valentina Buliga:
Si este o propunere, pentru ca alte obiectii
si amendamente nu au parvenit, sa fie acceptat si in lectura a doua. Daca sustineti
propunerea.
Doamna Maria Postoico:
Stimati colegi,
Supun votului proiectul de Lege nr.3655
pentru aprobare in prima lectura. Cine este pentru, rog sa voteze. Majoritatea.
Pentru lectura a doua sint propuneri? Nu sint,
da? Pentru lectura a doua nu sint propuneri? Sint propuneri? Propuneti daca
ceva.
Bine. Este clar, este o neintelegere. Deci,
ramine conform regulamentului.
Proiectul de Lege nr.4170 pentru
modificarea si completarea Legii bugetului de stat pe anul 2006 (art.1, 12,
anexa nr.1).
Prezinta domnul Esanu.
Domnul Nicolae Esanu – reprezentantul permanent al Guvernului in
Parlament:
Stimata doamna Presedinte al sedintei,
Doamnelor si domnilor deputati,
Supunem atentiei dumneavoastra proiectul de
Lege pentru modificarea si completarea Legii bugetului de stat pe anul 2006.
Obiectul respectivului proiect de lege consta in alocarea sumei de 93 milioane
100 mii de lei pentru majorarea capitalului statutar al Intreprinderii de Stat
Compania Aeriana “Air- Moldova” in scopul innoirii parcului de avioane.
Proiectul de lege prevede sursa de finantare
a respectivelor modificari si majorarea veniturilor la suma respectiva si,
respectiv, majorarea cheltuielilor. Rugam sa sustineti adoptarea acestui
proiect.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Intrebari catre autor?
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
In primul rind, tin sa il salut pe domnul Esanu,
desi credeam ca la acest subiect era cazul sa vina domnul Prim-ministru, fiindca
vorbim de o suma destul de frumusica, daca se poate de spus asa, de 93 de
milioane.
Stimate domnule ministru,
Noi tot discutam in Parlament vizavi de
prioritati, vizavi de scopuri s.a.m.d., ajungem deseori la situatii care de-a
dreptul sint umilitoare, cind nu gasim un milion sau doua milioane de lei
pentru a acoperi probleme ale unui spital, ale unei scoli s.a.m.d.
Spuneti, va rog, la nivel de Guvern, cind
s-a adoptat acest proiect de lege, au fost discutii? S-a prezentat o analiza,
eu nu stiu, mai complexa, sau, pur si simplu, s-a venit, s-a cerut? Eu incerc sa
ramin optimist. Este importanta aceasta intrebare pentru mine.
Domnul Nicolae Esanu:
Deci, respectivul proiect de lege a fost
elaborat de catre Ministerul Finantelor si a fost discutat la etapa elaborarii
cu toate structurile interesate, inclusiv cu privire la prioritatile care
urmeaza sa le aiba Guvernul.
Nemijlocit in cadrul sedintei de Guvern nu
au existat obiectii cu privire la acest proiect de lege. Deci, a fost acceptat
unanim de catre membrii Guvernului.
Domnul Vladimir Filat:
Nu, vizavi de modalitatea de adoptare in
Guvern a proiectelor de legi, eu nu am pus intrebare, caci e clar ca acolo
totul e unanim.
Desigur, intrebarea mea poate fi catalogata
ca fiind una retorica la prima etapa. Dar daca sa vorbim la general, din
punctul nostru de vedere, acest proiect de lege este unul, haideti sa il numim,
straniu. Fiindca noi vorbeam in Parlament, chiar si la rectificarea bugetului,
care a avut loc in primavara, daca va aduceti aminte, rectificam 800 de
milioane. Si in discutiile pe marginea rectificarilor de atunci noi spuneam ca
s-a demonstrat inca o data ca, la elaborarea bugetelor in Republica Moldova,
din start se subestimeaza veniturile ca, ulterior, Guvernul, foarte aleatoriu,
sa distribuie resursele respective.
Eu nu pot sa inteleg, cum, la sfirsitul
anului, avem o luna jumatate, Guvernul a gasit 93 de milioane, poate chiar intr-o
problema importanta pentru Guvern. De unde s-au luat banii acestia? Cum au aparut
ei? De unde s-au majorat asa rapid veniturile?
Fiindca, in cazul acesta, eu pot sa am o
alta intrebare, inseamna ca noi bugetul, pe care o sa il discutam saptamina
viitoare in a treia lectura, putem sa presupunem ca si acolo avem rezerve
foarte, foarte, foarte mari.
Domnul Nicolae Esanu:
Daca imi permiteti. Este indiscutabil ca
calcularea absolut exacta a veniturilor in bugetul de stat, as indrazni sa
afirm, ca este, practic, imposibil. Problema se pune referitor la capacitatea
noastra de a calcula cit mai bine aceste venituri.
Eu cred ca putem sa constatam ca este
negativ faptul ca nu reusim sa calculam foarte bine veniturile. Dar pe de alta
parte, sa ne bucuram ca avem aceste venituri si ca putem sa le alocam pentru
acoperirea cheltuielilor, care, evident, sint cu mult mai mari decit posibilitatile
pe care noi le avem in buget.
Domnul Vladimir Filat:
Bine, domnule viceministru.
Eu, desigur, sint constient ca dumneavoastra
nu aveti nici calitatea si nici posibilitatea de a da raspunsuri, la care,
poate, ar fi trebuit sa dea, inca o data mentionez, domnul Prim-ministru raspunsurile
respective.
Eu sper ca domnul Bondarciuc ne va explica,
din partea comisiei, mai exact si in detalii, ce urmeaza sa se intimple cu
banii respectivi, pe care noi urmeaza sa ii rectificam. Pentru ce sint ei? Si, in
general, care este scopul lor? Ce urmeaza a fi procurat? Cu cit vine statul? Cu
cit vine insasi Agentia? Ca deputatii sa cunoasca problema pina la urma, despre
ce se vorbeste.
Caci asa cum prezentati dumneavoastra, este
foarte simplu. Cu 93 de milioane se mareste la capitolul “venituri”, la
cheltuieli se duce la Compania “Air Moldova” si punct.
Frati deputati,
Votati.
Domnule Bondarciuc,
Si aici ar fi bine, poate dumneavoastra ne
veti explica mai in detaliu.
Domnul Nicolae Esanu:
Da, daca este necesar, pot sa vin si eu cu
detalii. Eu am mentionat foarte succint ca este vorba de innoirea parcului de
aeronave a intreprinderii respective. Este vorba de procurarea aeronavei care pina
in prezent a fost exploatata de catre Companie in regim de leasing,
proprietarii navei nu mai sint interesati in darea in folosinta a navei
respective, doresc sa o instraineze si consideram ca pentru Republica Moldova
este o nava care poate fi si trebuie sa fie achizitionata. Deci, scopul legii
este de a permite Companiei sa procure nava respectiva.
Domnul Vladimir Filat:
Domnule Esanu,
Spuneti atunci mai departe ca suma necesara
pentru procurarea aeronavei este de 16 milioane, nu de 7 milioane. Spuneti ca
statul vine cu 7 milioane si “Air Moldova” mai ia credite de la banci
comerciale inca de 9 milioane de dolari. Mai spuneti ca la ora actuala
“Air-Moldova” are datorii creditoriale de circa
80 milioane de lei. Spuneti toate detaliile acestea si sa spunem mai departe ca
o sa vedem in suma, ca noi, poate, discutam despre un avion, dar noi, de fapt,
urma sa discutam ca avionul respectiv sa fie parte componenta a unei Companii
viabile, domnule Esanu. Si sa nu ne mindrim noi ca avem avioane. Noi trebuie sa
avem Companie aeriana capabila sa faca fata pietei si sa deserveasca cetateanul
in limite si la standarde, cum va place voua la Guvern sa spuneti, europene.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.5.
Domnul Ion Gutu:
Multumesc.
Stimati colegi,
Eu cred ca este inca un exemplu de o atitudine
iresponsabila din partea Guvernului fata de Parlamentul Republicii Moldova,
prin prezentarea legii de catre domnul Esanu, care, practic, nu este capabil sa
raspunda la nici o intrebare. Eu sint absolut convins.
Doamna Maria Postoico:
Este domnul ministru.
Domnul Ion Gutu:
Al doilea moment.
Domnule Esanu,
Dumneata esti reprezentantul Guvernului?
Da?
Domnul Nicolae Esanu:
Da.
Doamna Maria Postoico:
Domnul ministru.
Domnul Ion Gutu:
Eu inteleg ca este domnul ministru, dar cum
dumneavoastra ati iesit la tribuna?
Doamna Maria Postoico:
Va rog liniste in sala. Va rog intrebarea.
Domnul Ion Gutu:
Eu va rog, stimate, dati raspuns.
Domnule Esanu,
Eu am o intrebare la adresa dumneavoastra, si,
poftim, si la adresa domnului Pop. Domnul Pop a fost la comisie, intr-adevar, si
eu am ramas, pur si simplu, in neintelegere de ce nu a iesit la tribuna domnul
ministru al finantelor, dar ati iesit dumneavoastra? In legatura cu aceea ca a intirziat
sau a fost un scenariu special?
Domnul Nicolae Esanu:
Deci, eu nu cred ca este cazul sa facem
speculatii cu privire la faptul de ce am iesit eu la tribuna. In conformitate,
cu Hotarirea Guvernului, eu sint desemnat reprezentant permanent al Guvernului in
Parlament si am dreptul legal sa prezint orice proiect de lege care este inaintat
de Guvern in Parlament. Este o...
Domnul Ion Gutu:
Dar este ordinea de zi, este scris
Ministerul Finantelor. Deci, eu cred ca ar fi foarte bine daca domnul Pop ar raspunde
la intrebari.
Doamna Maria Postoico:
Da, microfonul nr.1.
Domnul Ion Gutu:
Si domnul Esanu s-ar odihni la locul lui.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.1.
Domnul Nicolae Esanu:
Nu a fost intrebare.
Domnul Mihail Pop – ministrul finantelor:
Eu sint prezent. In primul rind, imi cer
scuze de la Parlament pentru intirziere. Dar, dat fiind faptul ca am avut o intilnire
cu ambasadorul Japoniei, pentru semnarea unui acord, si eram sigur ca in 15
minute reusesc sa ma incadrez in odrinea de zi de astazi a sedintei
Parlamentului, imi cer inca o data scuze si sint gata sa raspund la intrebari.
Doamna Maria Postoico:
Domnul Rosca.
Domnul Iurie Rosca:
Domnule ministru,
Catre dumneavoastra o intrebare. Am parcurs
si eu la comisie si acum nota explicativa pe care o prezentati dumneavoastra
din trei aliniate, de jumatate de pagina. Nu credeti ca este prea sumara
argumentatia pe care o aduceti in cazul alocarii unei sume atit de mari, pentru
scopuri care nu sint reflectate in scris in hirtiile primite de la Guvern, si
pe care le incercam a le clarifica in plenul Parlamentului?
Domnul Mihail Pop:
Deci, noi, suplimentar, am mai dat informatii
cu ajutorul Companiei “Air Moldova” referitor la necesitatea procurarii acestei
aeronave. Si, ca argument, care vine in sustinerea acestei propuneri a
Guvernului de a procura aceasta aeronava este faptul ca Compania “Air Moldova”
astazi are acord sau contract de leasing. Pentru folosirea acestor aeronave plateste
lunar 270 mii de dolari SUA, plata pentru leasing, pentru arenda si plata
acestei arende, deci, aceasta plata nu recupereaza intrucitva avionul.
Calculele arata, ca daca, in 5 ani de zile,
calculam 270 de mii de dolari lunar, echivalentul este de 16,2 milioane de dolari
SUA, ceea ce, practic, rascumpara avionul. Si dupa aceasta avionul poate fi
folosit de catre Companie minimum inca 10 ani, in scopurile transportarii de
pasageri, plus la aceasta, dupa parametrii tehnici, aceasta aeronava poate fi
reutilata si in scopurile de transport al incarcaturilor, dupa ce va fi folosita,
sa spunem, 25 de ani in scopuri de transportare a pasagerilor.
De aceea, Guvernul a sustinut aceasta idee,
fiindca prin aceasta noi capitalizam si Compania respectiva. Cheltuielile care
sint efectuate astazi de catre Companie pentru deservirea aeronavei, sint
totalmente facute din cheltuielile din veniturile companiei. Si, deci, prin
procurare, noi, Compania alte cheltuieli suplimentare nu va avea, ele ramin la
acelasi nivel si cu conditii care sint si astazi. De aceea, este o tranzactie si
o afacere profitabila, care, practic, se rascumpara timp de 5 ani de zile.
Domnul Iurie Rosca:
Daca se poate inca o intrebare.
Domnule ministru,
Daca intelegem bine, transportul de
pasageri pe calea aerului este o afacere, nu?
Domnul Mihail Pop:
Da.
Domnul Iurie Rosca:
Este un business. Inteleg ca in Republica
Moldova exista mai multe companii care se ocupa de acest gen de activitate
economica. Cum se impaca intentia Guvernului cu ideea de libera concurenta pe
piata a mai multor agenti economici, care presteaza acelasi gen de afaceri si
care trebuie sa se bucure de conditii egale in desfasurarea acestor afaceri?
Si a doua intrebare suplimentara, ca sa nu
revin. Noi, recent, am discutat in contradictoriu proiectul Legii bugetului de
stat pe anul viitor. Eu imi aduc aminte, foarte fugitiv, cifrele pe care noi
insistam sa le includem in cazul unei localitati rurale sau altei localitati
rurale, fiind vorba de gradinite, de scoli, de incalzire in spitale, de
drumuri, de gazificare, de alte chestiuni sociale extrem de usturatoare si de
neaminat.
Cifrele variau intre 50 de mii, 100 de mii
de lei, 120, 200 de mii de lei, cam pe aici. Si de fiecare data sau de foarte
multe ori noi eram refuzati, nu noi, solicitantii, primarii, directorii de scoli
sa se includa aceste cifre din lipsa de resurse financiare. Considerati ca
astfel de propuneri sint, eu nu vorbesc despre aspectul formal juridic, legal,
dar sint morale?
Domnul Mihail Pop:
Eu cred ca prima. Atit intreprinderile de
stat, cit si cele private, conform legislatiei, sint egale in activitatea pe
piata interna. Statul avind intreprinderile proprii, sa spunem asa, unde
capitalul majoritar sau totalmente este al statului poate sa investeasca in
companiile respective si aceasta nu duce in detrimentul concurentei. Este un
interes al statului de a capitaliza o intreprindere, in cazul dat “Air
Moldova”.
Si pentru intrebarea a doua ca raspuns,
investitia respectiva va da profituri mai mari pentru intreprindere, care,
ulterior, vor fi directionate la finantarea sferei sociale. Deci, daca nu
investim, nu ne dezvoltam, noi sintem intotdeauna in situatii...
Domnul Iurie Rosca:
Domnule ministru,
Nu va suparati, iertati-ma. Noi o sa
continuam aceste lectii mult si bine. Toate aceste povesti ar fi fost bine sa
le fixati in hirtiile pe care ni le-ati trimis. Dinamica dezvoltarii Intreprinderii
“Air Moldova”, ce fel de avion, cum se cheama, caci in textul pe care ni l-ati
prezentat nu scrie denumirea nici unui avion, nici citi ani zboara, nici
calitatea tehnica, nici cite resurse de a mai zbura are. Acum dumneavoastra
povestiti parca ati fi specialist in aviatie. Eu as fi vrut sa vad argumentatia
financiara, tehnica, juridica, niste analize comparative, ca sa putem judeca.
Astfel, noua ni se prezinta doua propozitii: votati, domnilor, caci noi stim ce
facem.
Va rog frumos, cel putin pentru alte ocazii
de acest gen sa faceti efortul, nu dumneavoastra, subalternii dumneavoastra, sa
prezentati argumentatii solide in scris. Noi sintem capabili sa citim si cind
nu intelegem ce am citit, va intrebam pe dumneavoastra. Altfel, discutam pe
marginea subiectului mai mult informindu-ne din ce ati inteles dumneavoastra ca
v-au propus acei de la “Air Moldova”.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Braghis:
Multumesc, doamna Presedinte.
Cind am primit proiectul respectiv de lege,
am adresat zece intrebari Companiei “Air Moldova”. Am primit la aceste zece intrebari
un raspuns pe aproape 20 de pagini. Deci, intrebari eu nu am. Am o rugaminte: sa
ma inscrieti pentru luare de cuvint dupa raportul comisiei.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.5.
Domnul Alexandru Lipcan:
Am o intrebare catre domnul ministru Esanu,
pentru ca sa ne documentam, cine este responsabil in Guvern de executarea hotaririlor
Guvernului? Aceasta, asa, o intrebare.
Domnul Nicolae Esanu:
Tot Guvernul si toate organele subordonate
Guvernului, fiecare in domeniul de competenta.
Domnul Alexandru Lipcan:
Atunci de ce la acest proiect de lege noi
nu avem in anexa expertiza juridica, pardon, expertiza anticoruptie de la
Centrul respectiv?
Domnul Nicolae Esanu:
Pentru ca proiectul de lege care prevede
obligativitatea expertizei nu a intrat in vigoare.
Domnul Alexandru Lipcan:
Nu a intrat in vigoare Hotarirea Guvernului
din septembrie.
Domnul Nicolae Esanu:
Este Hotarirea Guvernului, dar ea nu este
obligatorie in privinta prezentarii in Parlament si Guvernul a decis ca nu este
necesara expertiza proiectului mentionat.
Domnul Alexandru Lipcan:
Deci, noi avem aici aceasta nota informativa
de la domnul Mejinschi, in care se scrie: “Cu referire la propunerea Guvernului
in urmarea examinarii proiectului de lege, va informam ca sustinem proiectul
prezentat fara careva propuneri si obiectii.”
Doamna presedinte,
Este prea superficiala asa o nota. Eu
propun sa puneti la vot propunerea mea de a retrage din ordinea de zi acest
subiect, pina la parvenirea unui aviz, unei expertize anticoruptie de la
Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei.
Multumesc.
Domnul Nicolae Esanu:
Daca imi permiteti sa raspund la intrebarea
respectiva. Expertiza anticoruptie este necesara in cazul in care pot exista
indicii cu privire la faptul ca legea poate deschide calea pentru coruptie.
Este absolut evident, din start, ca respectivul proiect de lege nu poate pune
problema deschiderii sau nu a caii pentru coruptie. Este o problema de o
decizie politica privind finantarea sau nefinantarea unor cheltuieli. In cazul
de fata acte de coruptie nu pot exista. Dupa definitii nu pot exista acte de
coruptie in acest caz.
Domnul Alexandru Lipcan:
Domnule Esanu,
Legea care s-a votat in a doua lectura saptamina
trecuta indica clar ca toate proiectele de legi urmeaza sa treaca in mod
obligatoriu expertiza anticoruptie.
Domnul Nicolae Esanu:
Daca tineti minte, in cadrul discutiei
proiectului de lege in Parlament s-a mentionat de catre toti deputatii si noi
am acceptat ca, in principiu, vor exista proiecte de legi care, evident, nu vor
necesita o expertiza anticoruptie. Si s-a mentionat ca nu va fi justificat sa
facem expertiza chiar a tuturor proiectelor. Am acceptat formula respectiva in
proiectul de lege, tinind cont de faptul ca nu pot fi identificate niste
criterii foarte clare pentru a nu permite celor interesati sa se eschiveze de
la expertiza, in cazul in care aceasta ar fi necesar.
Dar s-a admis ideea ca, in principiu, in
Parlament se va interpreta norma respectiva, pornind de la obiectivul pe care il
avem, tinind cont de toate principiile de interpretare si vor exista si pe
viitor cazuri in care vor fi prezentate proiecte de legi fara expertiza
anticoruptie, daca dupa convingerea unanima a tuturor, va fi vorba de proiecte
de legi, care, evident, nu pot genera coruptie, expertiza, care, practic, ar fi
inutila.
Domnul Alexandru Lipcan:
Domnule Esanu,
Ajunge, aceasta am inteles, ca nu incolo
mergem cu discutia. Am vrut sa va mai intreb, cine o sa selecteze care anume
proiecte de legi vor trece la expertiza anticoruptie si care nu?
Domnul Nicolae Esanu:
Deci, autorul va prezenta proiectul de lege
in Parlament si Parlamentul ca organ suprem, care interpreteaza proiectul de
lege, va fi suveran sa primeasca spre examinare proiectul respectiv de lege sau
va exista o acceptare, pornind de la conceptia unanima ca proiectul respectiv
nu poate genera coruptie.
Domnul Alexandru Lipcan:
Am inteles.
Domnul Nicolae Esanu:
Deci, in procesul de implementare a
proiectului.
Domnul Alexandru Lipcan:
Eu insist sa puneti la vot propunerea mea.
Doamna Maria Postoico:
Este clar.
Microfonul nr.4.
Domnul Leonid Bujor:
Multumesc frumos.
Am vrut sa adresez doua intrebari. Am vrut si
eu sa aflu daca, intr-adevar, a fost organizat un tender si cine a participat.
Dar din talmacirea domnului ministru Esanu Nicolae la intrebarea adresata de
colegul meu domnul Alexandru Lipcan am inteles ca deja este clar ca proiectele
de legi prezentate de opozitie vor fi supuse acestei analize la capitolul
anticoruptie, cele venite de la reprezentantii majoritatii nu vor fi.
Chiar va multumesc, domnule Nicolae, ca ai
facut-o din start.
Intrebarea mea este urmatoarea. Raspunzind
la una din intrebari in cadrul sedintei de astazi, dumneavoastra domnule
ministru, ati spus: as putea veni chiar cu unele detalii la acest subiect, adica
la modificarea legii, la aceste 92 de milioane de lei. Deci, va intreb si eu, in
baza detaliilor pe care le-ati putea sa le furnizati, care este politica
statului nostru, a Guvernului in domeniul formarii, modificarii bugetului in
conditiile in care in cadrul sedintei de o saptamina in urma s-a spus ca nu
avem posibilitati de modificare a Legii bugetului pe anul 2006 si a aloca
800 mii de lei pentru cetatenii din satul Calmatui raionul Hincesti, unde
aproape jumatate din participantii la vot au votat partidul de guvernamint. Si
astazi tot Guvernul vine si ne propune 92,8 milioane.
Domnul Nicolae Esanu:
Daca imi permiteti, as vrea sa mentionez ca
eu nu am afirmat nimic.
Doamna Maria Postoico:
Mai succint raspundeti.
Domnul Nicolae Esanu:
In sensul in care ati spus dumneavoastra,
nici la prima, nici la a doua intrebare. In primul rind, cu privire la
proiectele opozitiei, majoritatii, s-a mentionat expres faptul ca, daca
proiectele initiate de deputati trebuie sa fie supuse obligatoriu sau nu
expertizei anticoruptie, trebuie sa fie prevazut in Regulamentul Parlamentului.
Legea respectiva este pentru Guvern, care vine cu proiectul de lege sau alti
autori, care, in afara de deputati... In ceea ce priveste... sa vin cu detalii,
eu am raspuns astfel la intrebarea domnului Filat referitor la detaliile cu
privire la scopul pentru care urmeaza sa fie folositi banii respectivi, in
special conditiile cu privire la aeronava.
Doamna Maria Postoico:
Domnule ministru,
O secunda.
Domnul Nicolae Esanu:
Prioritatile pentru care urmeaza sa fie
folositi banii, desigur, aceasta este o problema care poate fi discutata si eu
nu cred ca noi vom putea vreo data sa ajungem la un consens.
Doamna Maria Postoico:
Domnule ministru,
Mai succint, va rog.
Domnul Nicolae Esanu:
In care toti sa accepte aceleasi scopuri de
folosire a banilor.
Doamna Maria Postoico:
Eu rog.
Domnul Leonid Bujor:
Domnule ministru,
Va multumesc pentru raspunsul dumneavoastra,
dar eu am solicitat un lucru foarte simplu.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.1.
Domnul Leonid Bujor:
Cum pe parcursul unei saptamini nu s-au gasit
800 mii de lei.
Doamna Maria Postoico:
O secunda.
Domnul Leonid Bujor:
Multumesc, doamna.
Domnule Esanu,
Nu s-au gasit 800 mii de lei, ca apoi,
peste sapte zile, sa gasim 93 de milioane de lei? Vine cu initiativa acelasi
Guvern al Republicii Moldova, nu vine Guvernul altei tari.
Domnul Nicolae Esanu:
In primul rind, eu vreau sa va raspund.
Doamna Maria Postoico:
Domnule Esanu,
Eu va rog.
Domnul Leonid Bujor:
Distribuirea banilor publici, nu din banii
cuiva concret.
Doamna Maria Postoico:
Eu va rog.
Microfonul nr.1.
Domnul Mihail Pop:
In primul rind, ceea ce se refera la desfasurarea
tenderului. Deci, dupa cum stiti, avionul a fost dat, airbasul a fost
exploatat pe rutele Chisinau, deci, de Compania “Air Moldova” in baza de
leasing. Compania care vinde acest avion l-a propus cu preferinte, cu niste preturi
mai privilegiate pentru Companie si cind s-a apreciat pretul, Compania a fost
consultata, opinia Companiei de audit din Marea Britanie cu denumirea “Air
Climes”. Deci, Compania a apreciat costul avionului pe piata externa azi la
suma de 22 milioane de dolari.
Ceea ce se refera la alocarea a 850 mii de
lei. Noi acum vorbim de bugetul anului 2006. Ceea ce se refera la bugetul
anului 2007, deci, acest lucru deja a fost discutat. Dar in cazul concret, cind
propunem o suma careva pentru a fi alocata unei localitati, pentru un obiect
careva, noi trebuie sa pornim si de la faptul ca acest obiect trebuie sa fie,
sa aiba proiect, deviz de cheltuieli pentru a discuta concret la o suma necesara,
pentru a finaliza sau a finanta un obiect careva. De aceea, suma respectiva
care se propune astazi pentru a finanta Compania “Air Moldova” este suma din
veniturile bugetului anului 2006, si nu a anului 2007.
Domnul Leonid Bujor:
Bine, multumesc.
Doamna Presedinte al sedintei,
Eu sper ca la aceste intrebari vom primi raspuns
de la reprezentantul comisiei parlamentare, care va trebui sa raspunda la
aceste chestiuni. Fiindca ministerul, in mod indirect, recunoaste si ambii
reprezentanti ai Guvernului, in mod indirect, recunosc ca nu a fost nici
tender. Este vorba exact de ceea ce a spus domnul Alexandru Lipcan, de lobbysm.
Si s-a referit la acest lucru si un alt deputat. Deci, este o suma extraordinara,
oameni buni. Nu este vorba de 2 milioane sau de
9 milioane. Este vorba de 93 de milioane de lei.
Doamna Maria Postoico:
Domnul Rosca.
Domnul Iurie Rosca:
Il rog pe domnul ministru al finantelor sa
raspunda, in speranta ca dinsul este capabil sa raspunda ceva mai succint decit
domnul viceministru Esanu, care ne face exercitii de elocinta in fiecare sedinta.
Domnule ministru,
Si dumneavoastra, si domnul viceministru ati
facut trimitere la existenta unui contract intre Compania “Air Moldova” si nu stiu
cine a vindut acest avion.
Prima intrebare. Ati citit contractul
respectiv de leasing? Si cind a fost semnat el? Si daca poate si Parlamentul sa
il vada? Cind a fost semnat si cu cine? Si in ce an si de catre cine din partea
Guvernului? Daca nu stiti, am sa va raspund eu.
Domnul Mihail Pop:
Deci, programul de acord de leasing a fost
semnat inca in 2003 si el a expirat in septembrie 2006. Acum se vorbeste de
prelungirea termenului de exploatare a aeronavei pe perioada pina la
finalizarea tranzactiei, care este planificata catre sfirsitul lunii curente si,
ulterior, nava va trece in proprietatea “Air Moldova”.
Domnul Iurie Rosca:
Domnule ministru,
In locul in care stau eu acum, in 1995 statea
domnul Dumitru Motpan, care ne interpreta ce inseamna leasing: “Leasing este
un cuvint englezesc care se scrie intr-un fel si se citeste in altfel”. Noi
aceasta stim. Insa orice contract de leasing presupune ca partea care iti vinde
in rate ceva se asigura juridic ca tu rascumperi pina la capat respectivul bun,
ca sa spun asa.
Eu nu am auzit de la nimeni dintre acei
care au vorbit, nici de la dumneavoastra, nici de la domnul viceministru care sint
argumentele ca acest contract de leasing nu a fost onorat si de catre cine? Si
de ce? Care sint cifrele comparative, ca sa le judecam. Spuneti ca este mai
avantajos. Dati-ne cifrele. In ce conditii s-a procurat, cum s-au achitat
ratele, asa? Si de ce in momentul acesta se gaseste necesar sa se dea 93 de
milioane? Noi vrem sa stim, a fost leasing, a fost arenda? Cit se plateste
lunar? 200 si cite mii de dolari? Este avantajos sau nu? Sa nu votam cu ochii inchisi.
Domnul Mihail Pop:
In primul raspuns am spus ca plata lunara,
sa spunem asa, pentru leasingul financiar, pentru arenda, daca sa spunem asa,
fiindca leasing-ul presupune si o achitare ulterioara in contul procurarii, sa
spunem.
Domnul Iurie Rosca:
Domnule ministru,
Inca o data. Si la comisia noastra ati spus
leasing si arenda.
Domnul Mihail Pop:
Deci, peste 270 de mii.
Domnul Iurie Rosca:
Dumneavoastra stiti Codul civil, sint
lucruri diferite, e leasing ori e arenda?
Domnul Mihail Pop:
Noi vorbim de faptul ca aeronava, fiind
exploatata peste 3 ani, in Republica Moldova nu a avut nici un, sa spunem asa,
procent de procurare de capitalizare in folosul “Air Moldova”. Astazi, nava,
daca este la finalizarea leasing, deci contractul trebuie restituita totalmente
Companiei, care a dat aceasta nava in arenda, da, sau in leasing. Dar acum se
pune sarcina de a o procura in conditii avantajoase pentru “Air Moldova” si
pentru, sa spunem asa, Compania data.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.5.
Domnul Ion Varta:
Multumesc, doamna Presedinte.
Domnule ministru,
De unde se vor lu a acesti bani? De fapt, in
proiectul acestei legi este specificat ca vor fi operate majorari de impozite
interne pe marfuri si servicii. Deci, prin urmare, tot contribuabilul
Republicii Moldova va trebui sa suporte aceste cheltuieli suplimentare.
Iar acest proiect de lege se face pasibil
de doua incalcari grave. In primul rind, se incalca principiul unei concurente
loiale, si in al doilea rind, sint promovate in mod nejustificat interesele
unei companii falimentare, care are, la ora actuala, o datorie enorma, uriasa –
160 milioane de lei. Deci, prin urmare, cind se face respectiva tranzactie,
acel care vinde avionul, aeronava va trebui sa aiba asigurari ferme ca nu va
suporta, nu isi asuma niste riscuri.
Intreprinderea va trebui sa puna in gaj
toata averea si, pina la urma, intreprinderea falimenteaza. Si niste persoane
concrete care stau in umbra si sint acei care vor gaja, vor oferi aceste asigurari,
vor deveni proprietarii acestor averi ale companiei falimentare. Acesta este
scenariu, nu, domnule ministru?
Domnul Mihail Pop:
Nu este chiar asa cum spuneti dumneavoastra,
va spun de ce. In primul rind, ceea ce se refera la venituri. Veniturile deja sint
asigurate pe parcursul a 10 luni, noi avem venituri la bugetul de stat
supraplan si noi precizam planul la capitolul “venituri”, ele deja sint asigurate.
Ceea ce se refera la concurenta neloiala,
deci concurenta neloiala aici nu poate sa fie, fiindca, pentru ca fiecare
parte, care constituie un agent economic, fiecare fondator, in acest caz la noi
este fondator statul suta la suta, el este in drept sa majoreze capitalul
statutar al companiei fondate, pentru a putea concura pe piata.
In acest caz, statul vine cu o capitalizare
suplimentara, cu o majorare a fondului statutar al Companiei, pentru a asigura
acestei Companii o activitate mai profitabila, pentru a nu cheltui bani la
plata arendei acestei aeronave in fiecare luna 270 mii de dolari SUA.
Rascumpararea acestei aeronave sint numai 5
ani de zile. Calculele privind rentabilitatea oricarei afaceri demonstreaza ca
ele trebuie sa fie... orice afacere este rentabila, orice investitie, daca ele
se rascumpara minimum in 7 ani de zile. Deci aici ne inscriem in standardele
internationale cu referinta la recuperarea investitiei.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.4.
Domnul Ion Varta:
Domnule ministru,
Cum ramine cu datoriile enorme la care m-am
referit: 160 milioane de lei. Deci, este o intreprindere falimentara. Poate sa
se intimple asa ca va da faliment si ea devine automat...
Domnul Mihail Pop:
Deci aeronava, din start, dupa cite stiu
eu, va fi gajata bancilor care vor acorda aceste imprumuturi, si bancile au
interesul direct de a recupera profiturile sau imprumuturile din activitatea
acestei aeronave.
Domnul Ion Varta:
Vedeti ca, pina la urma, ati recunoscut ca in
spatele acestei tranzactii stau niste banci concrete, care urmaresc anumite
scopuri si fac lobbysm in Parlament, prin intermediul promovarii acesteia.
Domnul Mihail Pop:
Orice banca care se ocupa pe oricare piata
are scopul principal de a aloca credite si de a cistiga bani din dobinzile din
aceste credite.
Domnul Ion Varta:
Statul trebuie sa...
Domnul Mihail Pop:
Si adica bancile nu risca sa dea aceste imprumuturi,
deja este calculat ca afacerea este profitabila.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Diacov:
Stimati colegi,
Eu presupun ca airbusul sau Compania care a
dat in leasing acest avion,
intr-adevar, a pus aceasta conditie in fata “Air Moldova”. Si noi sintem pusi in
situatie sau Guvernul este pus in situatie sa rezolve aceasta problema cumva.
Discutia de astazi arata un lucru foarte
important, avind in vedere ca noi sintem la jumatate de mandat si presupun ca o
sa mai fie discutii de felul acesta. Poate chiar asa un sfat prietenesc, ca pe
viitor sa fie rezolvate, totusi, aceste chestiuni. Sa se discute, sa se vina in
fractiuni cu multe hirtii, cu multe documente, cu argumente si sa se lamureasca,
iata, oameni buni, care este situatia.
Guvernul vine si cere 100 de milioane,
practic, 100 de milioane care n-au fost prevazute in buget. Noi, din pacate, traim
intr-o tara saraca si nu trebuie sa ne uimeasca faptul ca pe deputati ii
intereseaza de unde luam aceste 100 de milioane, cui i le dam aceste 100 de
milioane. Daca aceste 100 de milioane o sa se rascumpere, fiindca astazi cetatenii
Republicii Moldova zboara la preturile cele mai inalte cred ca in Europa, nu
este un secret.
Pretul pina la Bucuresti ne costa tot atit
cit un german, de exemplu, ar pleaca de la Frankfurt pina la New York. Si,
desigur, toate chestiunile acestea pe noi ne intereseaza. Si nu trebuie sa ne
uimeasca. Eu imi inchipui, daca acum citiva ani se punea in discutie aceasta
chestiune, si Fractiunea Comunistilor era in opozitie, erau inundate toate
microfoanele, eram invinuiti ca noi saracim poporul s.a.m.d.
Stimati prieteni,
De aceea, aceasta este mai mult o problema
psihologica. Guvernul nu a explicat de unde se iau acesti bani, unde se duc acesti
bani, din contul cui sint acesti bani, de ce noi, intr-adevar, o suma de 800 de
mii... aici ne certam si nu se accepta. Dar 100 de milioane aproape vreti ca sa
se rezolve in 3 minute.
De aceea, eu nici nu stiu cum, noi nu putem
sa votam acest proiect, fiindca sint multe intrebari si nu exista raspunsuri.
Noi intelegem si eu personal inteleg ca pina la urma noi sintem pusi in situatia
sa cumparam acest avion. Dar “Air Moldova” mai are un avion, la primavara o sa
vina Guvernul si “Air Moldova”, o sa mai cumparam un avion. Sau airbusul pune
conditii numai pentru un avion? Sint intrebari la care noi trebuie sa dam raspuns.
Si daca vreti ca lucrul acesta sa treaca asa in conditii pasnice si linistite si
toata lumea sa voteze, fiindca noi intelegem ca da, problema trebuie rezolvata,
dar in felul acesta nu poti sa o rezolvi, mai ales in conditii linistite.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.2.
Domnul Grigore Petrenco:
Da, multumesc.
Mie mi se pare ca domnul Rosca si alti
deputati care au luat cuvint, induc in eroare, totusi, pe acei care ne asculta si
multi deputati. Atunci cind spun ca exista o contradictie, atunci cind spun, va
rog ascultati.
Doamna Maria Postoico:
Eu va rog liniste. Este o opinie, va rog sa
o ascultati.
Domnul Grigore Petrenco:
Atunci cind spun ca exista contradictie intre
leasing si arenda. Deci, vreau sa va aduc la cunostinta domnului Urechean ca
exista diferite tipuri de leasing. Exista leasing financiar, exista leasing
operational. Si leasingul operational nu prevede rascumpararea obiectului de
leasing.
De aceea, putem numi leasing operational
simplu, deci, arenda. Si atunci cind domnul Varta spune, ca “Air Moldova” este
o companie falimentara, nu este corect. Eu am la indemina rezultatele activitatii
economico-financiare ale Companiei “Air Moldova”. De pilda, in 2005 “Air Moldova”
are profit net de
3,5 milioane de lei, in 2006, pentru 9 luni, profit net de 18 milioane de lei.
De aceea, va rog foarte mult, sa nu faceti aceste declaratii false.
Doamna Presedinte,
Rog sa fiu inscris pentru luare de cuvint
din partea fractiunii dupa prezentarea raportului comisiei.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Domnul Rosca.
Domnul Iurie Rosca:
Drept replica, caci am fost primul vizat. Il
invit pe junele comsomolist Petrenco sa isi mai stearga mucii, inainte de a
face observatii altora cum arata leasingul si ce inseamna chestiunea aceasta. Cind
dumneata erai in clasa a patra, noi elaboram legea aici, in Parlament, si putem
sa discutam asupra competentei fiecaruia dintre noi.
Dar ca sa intelegi intrebarile la care nu
ai nici dumneata raspuns, ca avocat nechemat al Guvernului la aceasta secunda,
eu pun citeva intrebari catre ambii vorbitori la microfonul nr.1 si la tribuna
centrala, pe care nu stiu daca o sa putem sa auzim raspunsuri scurte si
univoce, si nu explicatii labartate si inexpresive.
Prima intrebare. Din ce tara si de ce anume
din aceasta tara s-a procurat nava respectiva?
A doua intrebare. Va rog sa retineti, caci
o sa le pun pe rind. In ce an s-a procurat aceasta nava?
A treia intrebare. Ce virsta avea aceasta
nava, certificatul de nastere, citi ani avea cind Republica Moldova a procurat
acest avion? De ce nu s-a procurat de la producator, si de ce nu s-a procurat
prin concurs, prin licitatie asa cum ne obliga legislatia in vigoare?
Alte intrebari. De ce hirtiile pe care le
avem nu indica tara Brazilia? De ce nu se indica faptul ca avionul era vechi
atunci cind s-a procurat? Si de ce nu se indica faptul ca Guvernul de atunci,
fiti atenti, nu Guvernul de astazi, a incalcat legislatia, inclusiv acel care
conducea aviatia civila, si nu a fost tras la raspundere pentru aceasta? Se
vede ca a avut cu ce sa isi rasplateasca libertatea.
Intrebari la care dumneavoastra nu raspundeti,
dumneavoastra nu raspundeti, caci aveti niste bani in plus, pe care vreti sa ii
dati acestei Companii. Noi vrem sa stim si altceva. Domnul ministru a spus ca
avionul, dupa ce va fi rascumparat, va fi gajat la bancile comerciale, ca
aceasta Companie sa isi poata continua activitatea.
Domnule ministru,
Si daca aceasta companie falimentara si
impotenta nu va fi capabila sa restituie creditele respective, cine va restitui
creditele? Compania care va muri, asa cum este moarta si astazi? Sau din nou
Guvernul, printr-o noua subventionare a unui organism economic mort, care se
cheama “Air Moldova”? Si, in definitiv, stimati prieteni, chiar acei care vreti
sa votati pentru aceasta initiativa hazardata, nu va sfatuiesc sa zburati cu
avionul respectiv, in scop de securitate personala.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr. 4.
Domnul Serafim Urechean:
A fost vizat al doilea.
Doamna Maria Postoico:
Veti raspunde concomitent.
Domnul Serafim Urechean:
Multumesc de lectia ce inseamna leasing.
Daca cind Rosca elabora Legea despre
leasing, erai in clasa patra, de cind eu ma ocup cu aceste lucruri, inca umblau
pe sub masa.
Doamna Maria Postoico:
Stimati colegi...
Domnul Serafim Urechean:
Deci, va rog. Un moment, nu va grabiti.
Doamna Maria Postoico:
Fiti va rog onesti.
Domnul Serafim Urechean:
Acum am o intrebare concreta catre domnul
ministru: care este cota parte a Intreprinderii de Stat “Air Moldova” in aceasta
intreprindere? Este 100%?
Domnul Mihail Pop:
100%.
Domnul Serafim Urechean:
100%. Bine.
A doua intrebare. Totusi, vreau sa aflu
care este virsta acestei aeronave. Iata, sustinindu-l si pe domnul Rosca, dar intrebarea
aceasta vreau sa o cunosc. Virsta acesteia, anul de producere?
Domnul Mihail Pop:
Virsta navei in momentul de fata este de 10
ani si ea nu a fost procurata trei ani in urma. Ea trei ani a fost exploatata
pe ruta “Air Moldova”. Se pune problema de a aloca bani pentru a procura acum, in
luna noiembrie, si se procura de la o companie mixta, dupa cite stiu eu,
franco-engleza. Si pretul aeronavei a fost apreciat de companie in discutii cu
vinzatorii, pornind de la faptul ca, avind o apreciere a costului acestei
aeronave de catre o companie de audit internationala, care a apreciat costul de
22 de milioane. Si dat fiind faptul de relatiile de mai multi ani intre
Compania “Air Moldova” si Compania care a dat in leasing aceasta aeronava, s-au
apreciat la costul de 16 milioane de lei, dolari.
Si ceea ce se refera la rascumpararea
acestei tranzactii, acestei aeronave. Ea se rascumpara. Sa spunem ca Compania
va lucra fara profit. Ea se va rascumpara doar din neplata lunara, care este
echivalenta cu 270 de mii dolari SUA pe parcursul a acestor 5 ani. Suma acestor
transferuri pe parcursul a 5 ani este echivalenta cu
16,2 milioane de dolari SUA. De aceea, aici...
Domnul Serafim Urechean:
Domnule ministru,
Imi cer scuze, dar de ce se incalca
Regulamentul procurarii marfurilor, sa zicem, chiar pentru stat? De ce nu a
fost anuntat un tender, deoarece veti avea un dosar penal, daca vor fi
principiali colegii dumneavoastra.
Domnul Mihail Pop:
Sint citeva riscuri la aceasta intrebare.
Primul risc este ca, o data cu expirarea termenului de dare in leasing, compania
ramine fara aeronave si inchide rutele negociate cu tarile unde zboara aceste
avioane. Al doilea risc e ca, daca se discuta despre procurarea altor aeronave
decit airbusul, necesita a efectua cheltuieli suplimentare pentru pregatirea
sau reprofilarea pilotilor, pentru ca sa zboare pe alte tipuri de aeronave.
Plus la aceasta, este necesar de a procura, sa spunem, asa piese de schimb si
materiale pentru intretinerea aeronavelor, care trebuie sa fie la depozit.
Suma acestor cheltuieli se echivaleaza suplimentar
la 3 milioane de dolari SUA. Circa 3 milioane, poate sa fie plus, minus. Si daca
avem argument din partea unei firme de audit, care este competenta in domeniu,
costul a astfel de aeronave pe piata echivaleaza cu 22 de milioane de dolari
SUA. Si daca este un discont, putem spune de 6 milioane de dolari SUA, minus
sau plus la acest discont economiile pentru reprofilarea pilotilor si
procurarea pieselor de schimb, deci avem circa 9 – 10 milioane de dolari SUA.
De ce sa nu facem aceasta tranzactie?
Domnul Serafim Urechean:
Bine.
Eu propun din numele fractiunii respingerea
acestui proiect. Redirectionarea acestor 100 de milioane de lei pentru compensatiile
la consumul de gaze naturale pina la 30 de metri cubi. Deoarece a fost o
batjocora 250 de mii de consumatori, adica in jur la 700 de mii de oameni,
locuitori ai Republicii Moldova primesc compensatii mizere. Cred ca alocarea
acestei surse va merge si la acoperirea acelor cheltuieli care se efectueaza
pentru turismul unor personalitati din stat pentru chestiuni personale. Si cred
ca ma adresez, din numele fractiunii, catre conducerea Curtii de Conturi sa faca
o revizie profunda in acest domeniu si sa informeze fractiunea si, bineinteles,
si Parlamentul.
Domnul Mihail Pop:
Referitor la compensatiile nominative.
Legislatia actuala, practic, compensatiile nominative ce sint legate de
majorarea preturilor la gazele naturale pentru persoanele care beneficiaza de
aceste compensatii acopera mai mult de 50 la suta din costuri. Pentru unele
categorii aceste costuri sint acoperite de circa 75 la suta. De aceea, in directia
aceasta problema este in mare masura acoperita.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.2.
Domnul Grigore Petrenco:
Multumesc, doamna Presedinte.
Am si o replica. Nu vreau sa insult pe
nimeni, cum o face de obicei domnul Urechean si domnul Rosca, si nu vreau sa
spun cine si ce trebuie sa stearga si de ce. Dar, in acelasi timp, vreau sa ii
aduc la cunostinta domnului Urechean ca la noi in Parlament nu exista crese, gradinite
de copii, universitati, academii, noi toti sintem deputati, indiferent de virsta
si avem aceleasi drepturi.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.4.
Doamna Valentina Cusnir:
Intrebarea mea se refera direct la domnul
ministru al finantelor.
Domnule ministru,
Cum sa inteleg acel lucru cind o intreprindere
privata cere o simpla aminare pentru trei luni de zile, doar o aminare, nici o
facilitate, caci sta vagonul cu distilate in vama. Bate pragurile directorul intreprinderii
zeci de ori la Parlament, la Guvern, la dumneavoastra personal, ne adunam in sedinta
si nu se poate hotari aceasta intrebare, care peste trei luni era sa dea profit
bugetului nostru, adica un venit bun. Se incalca contractul de la aceasta intreprindere
si chiar am auzit asa o replica, ca este o intreprindere privata.
Cum sa intelegem ca nu se gaseste sa se faca
o simpla aminare doar, ramin angajatii de la acea intreprindere fara salariu
din luna mai pina in acum, ca, totusi, vagonul s-a luat din Vama cu distilate.
Dar aici, la o intreprindere de stat, se arunca 93 de milioane, asa si nu am
auzit aici un raspuns de unde luati aceste 93 de milioane? Concret de unde ati
gasit surplusul acesta de 93 de milioane?
Domnul Mihail Pop:
Ceea ce se refera la aminarea platii de
acciz si a taxelor vamale pentru intreprinderile private, indiferent care este intreprindere
privata sau de stat, este vorba de cadrul legal existent in momentul de fata.
Deci, conform Codului vamal agentii economici beneficiaza de dreptul de aminare
a platilor vamale pe un termen de 90 de zile. Pentru ce sint proceduri, trebuie
ei sa prezinte la Vama garantia bancara si careva proceduri si ei beneficiaza
de aceste drepturi.
Doamna Valentina Cusnir:
Domnule ministru,
Stim, si am analizat atunci foarte bine.
Domnul Mihail Pop:
Exceptie facind marfurile accizate. De
aceea, precedentul respectiv nu a fost sustinut pe motivul ca primirea garantiei
echivaleaza cu primirea imprumutului. De aceea, s-a recomandat agentului
economic sa ia imprumut, sa se achite, si sa isi onoreze obligatiunea mai
repede, decit sa isi faca procedurile printr-o lege separata la acest
compartiment. Ceea ce se refera la venituri. Veniturile pentru tranzactia
propusa prin proiectul de lege, care se discuta in momentul de fata, deja sint
asigurate in bugetul de stat.
Pentru zece luni, la bugetul de stat am
avut venituri supraplan in suma de
291 milioane de lei. Si se propune suma de 93 de milioane de lei pentru
procurarea unei aeronave prin capitalizarea, prin majorarea fondului statutar
al Companiei “Air Moldova”. Si este un interes, putem spune asa, si strategic
pentru tara, fiindca tara, avind toate atributele si neavind nici o aeronava
care ar putea purta pe bordul ei semnele Republicii Moldova tot este un minus.
Doamna Valentina Cusnir:
Multumesc, domnule ministru.
Dar foarte clar sa spuneti de unde au venit
surplusurile acestea in buget? De la care? Cred ca da. Ce ascundeti?
Domnul Mihail Pop:
Deci, vreau sa constat un fapt.
Doamna Valentina Cusnir:
Dar spuneti clar de unde. 291 de milioane
de unde au venit ele?
Domnul Mihail Pop:
Vreau sa constat un fapt ca surplusurile au
venit supraplan.
Doamna Valentina Cusnir:
De unde?
Domnul Mihail Pop:
Deci, atit din veniturile pe intern,
administrate de Serviciul Fiscal, cit si de la veniturile administrate de
Serviciul Vamal. Daca pentru statistica, sa va spun. In zece luni, veniturile
pe intern, administrate de FISC au crescut fata de 10 luni ale anului precedent
cu 600 milioane de lei, veniturile vamale au crescut cu circa
890 milioane de lei. De aceea, acestea sint venituri acumulate de pe urma
activitatii economice in interiorul tarii de agentii economici.
Doamna Valentina Cusnir:
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Microfonul nr.3.
Doamna Eugenia Ostapciuc:
Stimata doamna Presedinte al sedintei,
Eu vreau sa mentionez, in primul rind, ca
proiectul de lege este bine pregatit si bine gindit. Dar, avind in vedere ce a
fost astazi declarat de mai multi deputati, cred eu ca nu au fost informatii,
pentru ca noi, de fapt, am discutat la sedinta fractiunii, cu autorii impreuna,
si avem raspunsurile la toate intrebarile. Fractiunea majoritara este gata sa
voteze. Ca sa nu se intimple asa ca nu sint informati toti deputatii, eu
propun, din partea fractiunii, sa remitem in comisie si pentru joia viitoare sa
discutam, sa continuam discutia.
Va multumesc.
Doamna Maria Postoico:
O secunda.
Doamna Pavlicenco,
Nu stati dumneavoastra, dar domnul Taranu.
Microfonul nr.5.
Domnul Anatol Taranu:
Da, va multumesc, doamna Presedinte.
Eu stau cam demultisor aici la microfon.
Doamna Maria Postoico:
Ei cred ca fata de doamne... Mi se pare ca
dumneavoastra sinteti...
Da, multumesc mult ca ne aveti in vedere.
Domnul Anatol Taranu:
Da, nici o problema, doamna Presedinte.
Eu intotdeauna sint gata sa ii cedez locul
doamnei Ostapciuc.
Stimati colegi,
Stimati deputati,
Nu vi se pare dumneavoastra umilitor faptul
ca 100 de milioane de dolari, de lei, ma scuzati, da.
Domnule Jdanov,
Pentru dumneavoastra chiar daca si 100 de
milioane de dolari ar fi fost, tot ati fi votat.
Doamna Maria Postoico:
Va rog intrebarea. Lasati sala.
Domnul Anatol Taranu:
Deci, 100 milioane de lei. Nota explicativa
consta din trei alineate, pe o jumatate de pagina. Nu este aceasta o
manifestare a unui dispret total al Guvernului fata de Parlament?
Doamna Maria Postoico:
Intrebarea a fost.
Domnul Anatol Taranu:
Daca va place, bine, sa votam.
Domnule ministru,
Vizavi de problema loialitatii concurentei
sau concurentei loiale. Anul trecut, Guvernul Frantei a alocat o suma frumusica
pentru “Air-France” si anume in fondul statutar, anume pentru ca sa
capitalizeze aceasta companie, care este partial de stat. Bruxelles, adica
Comisia Europeana, imediat a sanctionat Franta. Si trebuie sa plateasca o suma
enorma, penalitate pentru incalcarea concurentei loiale.
Domnule ministru,
Iata ce inseamna concurenta loiala. Si daca
dumneavoastra, ministrul finantelor, acest lucru nu il sesizati, atunci ar insemna
ca noi in aceasta tara niciodata sub guvernarea dumneavoastra nu o sa facem
economie de piata.
Domnule ministru,
Si am inca o intrebare. Nu vi se pare
dumneavoastra ca noi am fi putut sa rezolvam aceasta problema foarte simplu, sa
vindem cota statului din aceasta Companie “Air Moldova” catre o companie privata?
Desigur, prin licitatie. Nu avem nici datorii, nu avem nici problemele de
management, fiindca statul dintotdeauna este cel mai prost manager in afaceri
economice, aceasta demult este demonstrat. Si noi atunci, in acest caz, nu am
fi avut bataie de cap, dar am fi avut venituri la buget.
In loc de aceasta, dumneavoastra scoateti
din buget 100 de milioane si eu banuiesc, cunoscind practicile din Republica
Moldova, ca in acel moment cind aceasta companie nu o sa aiba de acum nici o
datorie, va avea niste avioane s.a.m.d., aceasta companie va fi privatizata de
catre niste persoane bine asezate. Da, totul se va face invers.
Va multumesc dumneavoastra.
Domnul Mihail Pop:
Referitor la concurenta, loialitate. Nimeni
nu interzice fondatorilor intreprinderilor private de a majora fondul statutar
al intreprinderilor proprii. De ce ar trebui sa fie interzis sa faca acest
lucru statul in propria companie? De aceea aici noi trebuie sa vedem cazul cu
Franta sub alt aspect, sub niste reguli de comportament in Uniunea Europeana,
ceea ce noi nu sintem membri ai Uniunii Europene. Ceea ce se refera la
privatizate aceasta aceste o problema aparte, care este un program al statului,
da.
Doamna Maria Postoico:
Da, este clar.
In continuare microfonul nr.5.
Si ultimul, da, si punem la vot.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Doamna Postoico,
In primul rind, va rog inca o data
insistent sa aveti o atitudine egala fata de toti deputatii.
Doamna Maria Postoico:
Eu va rog intrebarea.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Domnul Petrenco nu a pus nici o intrebare si
el a vorbit ceea ce a vrut. Si nu numai domnul Petrenco a procedat asa.
Doamna Maria Postoico:
Eu va rog, intrebarea.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Si de aceea, va rog, cind vedeti deputatii
de opozitie, sa nu aveti o alta atitudine.
Doamna Maria Postoico:
Intrebarea.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Si sa nu vorbiti cind vorbesc eu.
Doamna Maria Postoico:
Intrebarea.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Aceasta, in primul rind. In al doilea rind,
vreau sa va spun ca nu cred ca virsta, adica orice om si orice deputat are
dreptul la orice virsta sa fie si destept si mai putin destept. Important este
ceea ce spune. Si in privinta aceasta i-as da dreptate domnului Petrenco. Nu
trebuie sa ii reprosam tineretea. Noi trebuie sa reprosam, intr-adevar, faptul
ca face replici, dar si faptul, eu as spune ca vorbeste romaneste, pentru ca
mai bine ati vorbi ruseste, ca totdeauna vorbiti cu greseli in romaneste. Si
spuneti “aduce in eroare”, corect este “a induce in eroare”.
Doamna Maria Postoico:
Doamna Pavlicenco,
Eu va rog fara...
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Acum mai departe.
Doamna Postoico,
Va rog sa aveti rabdare.
Doamna Maria Postoico:
Va rog intrebarea.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Fiindca nu aveti aceeasi atitudine fata de
toti.
Doamna Maria Postoico:
Eu va rog.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Eu inteleg ca aveti o alergie fata de mine,
dar nu credeti ca si eu nu o am. O am.
Doamna Maria Postoico:
Aceasta mi se pare ca dumneavoastra aveti,
eu defel nu o am.
Doamna Vitalia Pavlicenco:
Dar, cu toate acestea, rabd. Mai departe. Vreau
sa imi exprim compasiunea pentru domnul ministru Pop si pentru domnul ministru
adjunct Esanu, care acopera aici niste matrapazlicuri ale puterii, pentru ca
domnul Diacov spune ca ar fi bine sa discutam in fractiuni. Desigur, nu exista
acest interes ca sa se implice deputatii. Si toata aceasta perioada de discutii
neplacute, cu inconfort pentru acei care stau astazi la celelalte microfoane
este, pur si simplu, o misiune grea, ca ei sa treaca prin aceasta si sa
promoveze. Pentru ca comunistii tot una, daca o sa vrea, o sa voteze.
De aceea, am o intrebare catre domnul
ministru Pop si catre domnul ministru adjunct Esanu. Spuneti, va rog, intrebarea
e mai mult retorica, dar chiar vreau sa vad ce o sa-mi spuneti. Vreti sa-mi
spuneti ca peste o perioada nu vom da ochii si nu vom constata ca, de fapt,
este vorba de o redistribuire, rerapartizare a proprietatii prin falimentarea
cu ajutorul unor credite si cu bani de la buget pentru ca sa nimereasca in miini
private, in timp ce oamenii, pensionarii, orbii stau si traiesc astazi cu 400
de lei pensia, din care trebuie sa plateasca si intretinerea si minimul necesitatilor
pe care nu le pot asigura.
Deci, in aceste conditii, chiar vreti sa
spuneti ca nu este vorba despre aceasta? Ca toata lumea intelege despre ce este
vorba. Si cum puteti sa va permiteti, in fata oamenilor, sa promovati asemenea
proiecte de legi care, inteleg, sint dictate de sus, de peste drum, din alte parti,
care convin doar celor care vor sa mai foloseasca doi ani pentru a pune in
buzunar si a reprivatiza ce se mai face, ce mai exista in Republica Moldova, si
a pleca lasindu-ne pe toti cu datorii, cu o stare dezastruoasa a economiei, si
cu un dezastru si o deznadejde a populatiei. Spuneti-mi, va rog.
Doamna Maria Postoico:
Domnule ministru,
Va rog.
Domnul Mihail Pop:
Stimati deputati,
Noi intotdeauna stam in dilema. Cind discutam
bugetul spunem ca in investitii nu dam. Deci, bugetul nu e buget de dezvoltare.
Incercam sa dam in investitii, ne axam in partea inversa sau in alta parte, caci
noi nu finantam suficient sfera sociala. E clar. Sint probleme in toate
domeniile. Sfera sociala este si astazi finantata insuficient. Necesitatile sint
mult mai mari. Dar dati sa facem prioritati. Tranzactia respectiva va duce la
faptul ca Compania va fi profitabila, va plati impozite care, ulterior, vor fi
directionate inspre finantarea sferei sociale.
Doamna Maria Postoico:
Stimati colegi,
Eu va rog. Eu vad ca se declanseaza foarte
mult. Deci, pentru aceea ca sint foarte multe intrebari la toti deputatii, eu,
ca Presedinte al sedintei de astazi, imi permit sa remit acest proiect in
comisie. Si eu rog toate fractiunile sa invitati autorii, sa inaintati toate intrebarile
care va framinta si atunci, in viitor, sa vedem care va fi situatia. Deci,
proiectul mentionat se remite in comisie.
Va multumesc, domnilor ministri, luati loc.
Este procedura si tot. Eu am anuntat ca
toate materialele care se refera la acest proiect sa fie la toti deputatii, sa
fie discutat pe larg in toate fractiunile, chiar si in comisii, pentru a
revedea acest proiect. Deci, aceasta este procedura.
Domnul Rosca.
Domnul Iurie Rosca:
Multumesc, doamna Presedinte.
In completare la ceea ce a spus doamna
Ostapciuc si doamna vicepresedinte Postoico. Intr-adevar, ca sa putem discuta
serios data viitoare, fara a ne certa, neaparat, eu as ruga foarte mult ca
materialele care ne vor fi repartizate, sper intr-un timp util, sa aiba
integral, cel putin citeva documente o data. Documentul juridic ce este el?
Contract, acord de procurare a acestei nave sau de leasing, ce a fost. Nu stiu
ce a fost. Arenda, procurare, leasing, cadou pe trei ani. Sa vedem care e
documentul.
O argumentare de ce nu s-a organizat, daca
nu s-a organizat tenderul la procurare. Cine a luat decizia in Guvernul
respectiv? Si intrebarea pe care am adresat-o domnului ministru poate ca sa o
avem si in explicatia Guvernului. Avionul respectiv ce soarta va avea, daca va
fi gajat bancilor comerciale? In caz de riscurile despre care am vorbit, cine
va urma sa restituie pierderile respective? Guvernul prin bani bugetari sau intreprinderea
respectiva in modul respectiv?
Si o foarte mica precizare. In ceea ce
priveste drapelul de pe botul, sau de pe bordul, mai bine zis, al Republicii
Moldova, toate companiile de stat si private din Republica Moldova au obligatia
de a avea pe bord drapelul national al Republicii Moldova.
Multumesc.
Doamna Maria Postoico:
Da, eu va rog.
Domnule Braghis,
De care procedura? La procedura? Pai, s-a
remis in comisie. Ce mai discutam?
Da, poftim, microfonul nr.4.
Domnul Dumitru Braghis:
Multumesc, doamna Presedinte.
Eu am o intrebare si o propunere. De fapt, am gresit. Prima intrebare,
deci, dar noi, acei care sintem neafiliati, in care fractiune vom discuta
acest document? Si cine va organiza aceste discutii?
Doamna Maria Postoico:
Invitati aparte pe fiecare.
Domnul Dumitru Braghis:
Daca ati propus ca fie discutate aceste
chestiuni in Parlament cumva, in fractiuni, propun sa organizati prin
intermediul secretariatului o discutie si cu acei neafiliati.
Doamna Maria Postoico:
Neaparat.
Domnul Dumitru Braghis:
Si a doua intrebare. Deci, cui sa adresam intrebarile?
Eu nu prea am inteles cui sa adresam toate intrebarile.
Doamna Maria Postoico:
Este Guvernul. De aceea, le adresam
Guvernului.
Domnul Dumitru Braghis:
Guvernului. Clar. Si ultima intrebare. Eu
vreau sa va aduc aminte aici ca am cerut de citeva saptamini de zile, de luni
de zile deja sa obtinem un raspuns la problema intrebarilor ridicate acum un an
de zile. S-a promis ca o sa fie o explicatie a Directiei juridice si multe alte
lucruri. Deocamdata, pina la momentul de fata iarasi nu am nimic.
Doamna Maria Postoico:
Clar.
Domnule Lipcan,
Noi ne-am inteles de acum. Daca va referiti
iarasi la coruptie, mi se pare ca atunci am discutat. Si legea nu este
promulgata. Ce vorbim noi acum? Pai, da. Dar ati spus... De acum este in
stenograma. De acum stenograma se va ridica. Toate intrebarile care sint acolo
vor fi discutate.
Stimati colegi,
Urmatorul subiect pe ordinea de zi sint
declaratiile. Primul a inaintat dreptul la declaratii domnul deputat Ion Varta.
Care proiect? Dumneavoastra l-ati exclus din ordinea de zi. D-apoi, ieri a
fost exclus din ordinea de zi. La mine este doar proiectul de unde...
Domnule Varta,
Va rog la microfonul central.
Stimati colegi,
Eu va rog, nu induceti in eroare opinia
publica. Eu va rog.
Domnul Ion Varta:
Stimata doamna Presedinte,
Stimati colegi,
Onorata asistenta,
Ieri, in cadrul declaratiei prezentate in sedinta
plenara a Parlamentului, domnul Victor Stepaniuc a recurs la debitarea unor
neadevaruri insotite si de atacuri la persoane, care deloc nu il onoreaza. Dinsul
ne-a imputat absolut neintemeiat exercitarea unor presiuni asupra comisiei
create in cadrul Academiei de Stiinte a Moldovei, pentru efectuarea unor
expertize a manualelor de istorie integrata.
In declaratia pe care am prezentat-o in sedinta
plenara a Parlamentului in ziua de 10 noiembrie m-am referit la maniera mai
mult decit indoielnica de constituire a acestei comisii. In componenta acesteia
erau inclusi la acel moment doi juristi, un filosof, un istoric literar, un
doctor in arte si chiar si un chimist. Nu pun la indoiala profesionalismul
acestor persoane in domeniul in care activeaza.
Dar, din pacate, ele sint, nu sint specialisti
in materie de istorie. De asemenea am tot respectul pentru virsta inaintata a
celor citorva persoane octogenare, incluse in aceasta comisie. Dar mi se pare
corect ca atunci cind se intentioneaza implementarea unor manuale, care se
cadreze cu rigorile inaintate de acest inceput de mileniu trei, prioritate,
totusi, ar trebui sa li se acorde acelor tineri, lucru deosebit de grav.
Din aceasta comisie atunci faceau parte sase
coautori ai manualelor la istoria integrata. Patru evaluatori ai acestor
manuale si sapte profesori de istorie din diferite scoli din republica, care au
participat la experimentarea respectivelor manuale. Un sir intreg de persoane
figureaza in postura dubla sau chiar tripla in cadrul acestei comisii de
coautor si evaluator, iar in citeva cazuri si in cea de experimentator.
Apare fireasca intrebare: cum putem sa fim
siguri ca o atare componenta va avea o atitudine critica fata de propriile lor
manuale? Adeptii si promotorii actualelor manuale de istorie integrata sint
reprezentati in respectiva comisie in proportie de 80 la suta. Restul de vreo
20 la suta il constituie reprezentantii unui alt punct de vedere care isi
manifesta mari rezerve fata de calitatea continuturilor respectivelor manuale.
Este limpede ca cineva a manifestat o grija
deosebita si un exces de zel pentru a-i conferi comisiei un caracter de opereta.
Aceasta va trebui doar sa mimeze o activitate, fara a face aprecieri pertinente
si obiective cu referire la calitatea manualelor de istorie integrata.
Acela care s-a ingrijit cu atita osirdie de
alcatuire a comisiei intr-o atare formula cauta cu orice pret sa excluda
efectuarea unei expertize serioase si obiective. Aceasta comise, dupa modul in
care a fost constituita si componenta sa, seamana leit cu asa-numita Comisie
Cristea, constituita in vara anului 2002, care a insemnat, de fapt, demolarea
moratoriului asupra problemei predarii istoriei in invatamintul preuniversitar
din Republica Moldova, instituit in aprilie 2002 in baza recomandarilor Adunarii
Parlamentare a Consiliului Europei si a promovat in regim de urgenta si cu
grave incalcari principiul predarii istoriei in versiune integrata.
Si acum, ca si atunci, echipa care
reprezinta pozitia actualei guvernari a fost selectata, in mare parte, in baza
altor principii decit cele ale competentei si profersionalismului. Si acum, ca si
in anul 2002, in componenta comisiei au fost inclusi doar citiva reprezentanti
ai unui alt coredium de opinie, care este unul cu oazie generala in societate,
care respinge maniera de implementare a manualelor de istorie integrata si continuturile
acestora de factura stalinista in componenta actualei comisii.
Acestia fiind intr-o minoritate mai mult
decit evidenta nu vor putea, bineinteles, influenta modul de expertizare a
respectivelor manuale. Lor li se atribuie, din nou, ca si in cadrul Comisiei
Cristea rolul de statisti de element decorativ, care va trebui sa ii confere
noii comisii caracterul legitim.
Este clar ca deciziile, pe care le va
adopta respectiva comisie, vor reflecta pozitia celor care au compromis ideile
cu privire la implementarea cursului de Istorie integrata. Tocmai de aceea acestia
au avut grija sa constituie un simulacru de comisie, care doar va mima o sterila
si inutila activitate. Daca ea ramine in actuala formula, concluziile, pe care
aceasta le va adopta, nu trezesc de pe acum nici un fel de dubii. Ele vor fi
favorabile autorilor actualelor manuale de istorie integrata.
Ieri, de la aceasta tribuna domnul
Stepaniuc a incercat sa insinueze un anume interes personal al meu in problema
manualelor de istorie. Pentru a impresiona publicul, dinsul a recurs la un
procedeu artistic, comparind metaforic ipoteticul interes cu un stilp de
telegraf.
Iata ca pe linga alte multiple vocatii de
ultima ora ale colegului nostru, printre care se evidentiaza in mod special cea
de istoric debutant si amator, care deja i-a asigurat un titlu de glorie, se
mai intrezareste inca o virtute – cea de poet.
Da, intr-adevar in materie de predare a
istoriei in scoala urmaresc un anume interes si el coincide cu acel al majoritatii
covirsitoare a colegilor mei de breasla cercetatori stiintifici, cadre
didactice universitare, profesori de istorie de liceu si gimnaziu. Acest
interes se rezida in promovarea adevarului stiintific in paginile manualului de
istorie in refuzul de a admite profanarea istoriei noastre prin intermediul
reanimarii falsurilor istorice ofensatoare din epoca cominternista si stalinista.
In zilele de luni si marti, 13 si 14
noiembrie, am fost contactat telefonic de doua ori de secretara domnului Presedinte
al Academiei de Stiinte a Moldovei si a treia oara m-a telefonat chiar personal
domnul Gheorghe Duca, invitindu-ma cu insistenta sa accept o discutie in legatura
cu propunerile pe care le facusem cu privire la componenta comisiei.
Initial, in mod intentionat nu am dat curs
acestor invitatii tocmai pentru a nu oferi prilej pentru speculatii. Pina la
urma, am cedat invitatiilor insistente ale domnului Duca, dar se vede ca anume
aceasta s-a dorit, sa se formuleze ulterior acuzatie pentru ca as exercita
presiuni asupra respectivei comisii, ca nu ii permit sa activeze, cum s-a
exprimat eufemistic domnul Stepaniuc, desi cadrul discutiei, purtate cu Presedintele
Academiei de Stiinte, am reprodus aceleasi idei pe care
le-am expus de la tribuna Parlamentului, pe care acesta, in mare masura, le-a
acceptat. Domnul Stepaniuc cunoaste foarte bine acest lucru, deoarece a doua
zi, dupa vizita mea la Academia de Stiinte, s-a intretinut cu domnul Duca timp
de o ora. Si acum apare fireasca intrebare: cine si asupra cui exercita
presiuni?
Din pacate, tot ce se intimpla acum in legatura
cu implementarea manualelor de istorie integrata si nu numai imi aminteste de
trista epoca a unui personaj din fosta Uniune Sovietica pe nume Lisenko.
In incheiere tin sa reiterez propunerile pe
care le-am facut in sedinta plenara a Parlamentului din 10 noiembrie 2006 sa
fie, totusi, acceptata o revizuire serioasa a componentei acestei comisii de
expertiza a manualelor la istoria integrata, pentru a-i conferi un caracter
echidistant si obiectiv in misiunea pe care trebuie sa o onoreze. Si in
componenta respectivei comisii insist sa fie inclusi cei mai reprezentativi
specialisti in materie de istorie, de elaborare a manualelor de istorie, pe
care ii are la ora actuala Republica Moldova.
Va multumesc pentru atentie.
Doamna Maria Postoico:
Domnule Stepaniuc,
La microfonul central.
Domnul Victor Stepaniuc:
Stimati colegi,
Eu repet inca o data ca este inadmisibil
ceea ce are loc la noi in Parlament la tema acestui experiment pedagogic, care
are importanta nationala, fiindca, de fiecare data, domnul Varta si alti
colegi, inclusiv eu, sintem pusi in situatia de a lua cuvint la aceasta tema.
Eu consider ca Parlamentul anume prin aceasta face o implicare directa politica
asupra aceea ce se numeste implementarea acestei noi programe, acestei noi
curricule.
Repet inca o data, deci, toate aceste discutii,
care se duc in societate si trebuie sa se duca, mai ales in rindul pedagogilor si
in rindul oamenilor de stiinta, se duce la noi, practic, din anul 1995. Intorsatura
care a avut loc dupa anul 2001 cu implicarea Consiliului Europei, de fapt, a
fost de bun augur, deoarece expertii europeni au incercat sa medieze aceasta
disputa care se duce la noi in Republica Moldova.
Fiindca, in cele din urma, toti istoricii
nostri sa se imparta in trei tabere, deci, acei care stau pe pozitia istoriei
Moldovei, acei care au acceptat varianta istoriei integrate si acei care
promoveaza cursul vechi, fals de istorie a romanilor in Republica Moldova.
Stimati colegi,
Expertii europeni s-au descurcat cu aceasta
problema. Si ceea ce-a facut data trecuta domnul deputat Varta, el nu, pur si
simplu, a atacat comisia si componenta comisiei, dar a atacat si manualele
direct, deci, puteti sa consultati stenograma, el a atacat manualele, ca nu sint
bune si ele trebuie retrase. Ele sint pline de falsuri si asemenea manuale nu
trebuie sa fie in nici un caz. As vrea sa va aduc aminte ca toate luarile de
cuvint ale deputatului Varta pe parcursul anilor 2005 si 2006 au fost si in
presa, au fost impotriva conceptului de istorie integrata.
Daca istoricii moldoveni au cazut de acord
cu varianta integrata, ei nu au tinut numaidecit sa fie istoria Moldovei, dar, in
cele din urma, au cazut de acord cu varianta istoriei integrate, atunci acei
care stau pe pozitia istoriei romanilor nu au cazut de acord in nici un caz, ei
nu au cedat absolut. Ei nu sint pregatiti astazi,
intr-un fel, sa discute.
Ce face guvernarea? Ce face Academia de Stiinte?
Ii propune pe dinsii jumatate in jumatate, comisia respectiva sa fie alcatuita
din doua tabere. Ce propune domnul Varta? Ca ea sa fie alcatuita numai dintr-o
singura tabara. Deci, autorii manualelor care sint astazi in scoala de istorie
a romanilor inseamna ca ei sa fie in comisie, acei care propun varianta istoriei
integrate, inseamna ca sa fie exclusi.
Si, repet inca o data, ce se intimpla aici?
Se intimpla, de fapt, o prostire a poporului acesta care se numeste popor
moldovenesc. El se numeste popor moldovenesc, in istorie se numeste. Si ultimul
recensamint a dovedit inca o data.
Expertii europeni, in citeva rinduri, au intrebat:
ce cetatean voi vreti sa educati? E indiscutabil ca cetateanul actual trebuie sa
fie un bun cetatean al statului si trebuie sa fie un bun cetatean al lumii sau
al Europei contemporane. Ce ne propun expertii si ce ne-au propus autorii istoriei
romanilor toata lumea cunoaste.
Si atunci cind noi incercam sa spunem ca in
toti acesti 15 ani s-au facut presiuni, inclusiv de peste hotare, in editarea
aceea ce se numeste Istorie pentru Republica Moldova, noi avem si niste
argumente, fiindca, prin fonduri speciale, unele din tarile vecine au finantat
aceste programe. Prostirea, de fapt, a ceea ce se numeste Moldova. Moldova este
stat independent, Moldova are istorie actuala, are istorie in epoca contemporana
si are istorie veche. Orice istoric din tarile vecine o sa va intrebe: ce se intimpla
la voi cu istoria in Republica Moldova cind la voi nu se preda istoria nationala,
istoria statului vostru? Si atunci cind Europa ne propune o varianta de
compromis, in aceste doua grupuri de istorici, aici se saboteaza, se saboteaza si
iar se saboteaza.
Mie imi este foarte neplacut sa vorbesc la
adresa unor istorici care m-au instruit si pe mine si pentru care am un anumit
respect. Inclusiv la adresa domnului Varta, despre care am vorbit ieri, am
respect pentru opinia dumnealui.
Stimati colegi,
Dar, sa fim putin si obiectivi, sa nu insistam
pina in pinzele albe, ca, uite, numai opinia domnului Varta si cea a domnului
Petrenco sint fundamentale.
Noi stim cu ce se ocupa, de fapt, partidele
lor politice si cu ce s-au ocupat in toti acesti ani. Nu insist la domnul Varta
si la Partidul Popular Crestin Democrat ca se declara in ultimii ani ca ei vor si
lupta pentru independenta Republicii Moldova. Dar ce ar insemna miscarile
acestea unioniste care sint in republica? Si majoritatea dintre acesti
istorici, care au facut istoria romanilor, sint membri ai acestor partide. Ce
promoveaza? Ce se promoveaza si ce se doreste?
Adevaratii patrioti ai Moldovei sint numiti
tradatori, sint numiti falsificatori. Acei care tin la istoria Romaniei sau la istoria
romanilor, aceia sint cei mai buni patrioti ai nu stiu carei tari. Si toata
lumea observa lucrul acesta.
Si eu repet inca o data, majoritatea
absoluta a pedagogilor, cu care noi ne-am intilnit, domnule Varta, inclusiv in
prezenta dumneavoastra, spun foarte clar: lasati-ne in pace sa ne descurcam cu
noile manuale, caci noi intelegem si sintem buni cetateni si dorim sa educam
buni cetateni ai Statului Republica Moldova. Si nu este vorba despre falsurile
de ieri si falsurile de astazi, fiindca, in cea mai mare parte, domnule Varta,
trebuie sa cadeti cu mine de acord, ca le-au scris aceiasi istorici. Ca noi
tagma istoricilor le-am avut acei care au predat marxismul-leninismul si au
predat istoria Uniunii Sovietice, au primit epoleti de doctori in stiinte si de
doctori habilitati si tot aceiasi istorici, care ne-au instruit pe noi, astazi
de acum predau alt concept. Falsurile sint impartasite de unii care peste
noapte s-au schimbat.
Permiteti-i Academiei de Stiinte sa se
pronunte in aceasta problema, fara presiunile dumneavoastra la telefon si fara
presiunile mele. Eu, de exemplu, nu cunosc ultimele dumneavoastra informatii,
dar am vazut acolo rude de ale lui Vasile, de ale lui Ion si de ale lui
Gheorghe. Ce, Academia de Stiinte la noi fara rude nu se poate de facut?
La noi istoria trebuie sa o scrie numai din
generatie in generatie? Indiferent daca acelea sint rudele lui Stepaniuc sau sint
rudele lui Varta. Permiteti-i Academiei de Stiinte sa se pronunte in aceasta
problema. In conceptul istoriei integrate, un concept care educa, de fapt, cetateanul
Republicii Moldova, cetateanul Tarii Moldovei, care nu se duce in expectativa
fata de ultimele rezultate ale recensamintului, sa isi faca datoria, fara
presiunile dumneavoastra politice. Eu imi cer scuze, daca am ofensat pe cineva.
Doamna Maria Postoico:
Stimati colegi,
Urmatoarea sedinta va avea loc pe data de
23 noiembrie, la ora 10.00.
Sedinta de astazi o anunt inchisa.
Va multumesc.
Sedinta s-a incheiat la ora 11.30.
Stenograma a fost pregatita spre publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.