version francaise
english version



,


-


Cooperarea cu societatea civila










20 2010

14 2010

7 2010

4 2010

4 2010

23 2010

1 2010

25 2010

19 2010

18 2010

5 2010

4 2010

26 2010

19 2010

12 2010

11 2010

29 2009

23 2009

18 2009

17 2009

15 2009

7 2009

4 2009

3 2009

29 2009

26 2009

12 2009

6 2009

3 2009

30 2009

29 2009

22 2009

20 2009

16 2009

15 2009

7 2009

2 2009

25 2009

18 2009

17 2009



10 2009

2 2009

28 2009

15 2009

12 2009

10 2009

3 2009

28 2009

20 2009

13 2009

12 2009

5 2009

3 2009

2 2009

25 2008

26 2008

19 2008

18 2008

12 2008

11 2008

5 2008

4 2008

28 2008

27 2008

21 2008

20 2008

13 2008

6 2008

30 2008

24 2008

23 2008

17 2008

16 2008

10 2008

9 2008

3 2008

2 2008

26 2008

25 2008

10 2008

3 2008

9 2008

11 2008

4 2008

27 2008

26 2008

20 2008

19 2008

13 2008

12 2008

5 2008

6 2008

29 2008

22 2008

16 2008

15 2008

8 2008

25 2008

24 2008

17 2008

11 2008

10 2008

4 2008

3 2008

31 2008

28 2008

27 2008

21 2008

20 2008

13 2008

7 2008

6 2008

29 2008

28 2008

22 2008

21 2008

15 2008

14 2008

8 2008

7 2008

28 2007

27 2007

21 2007

20 2007

14 2007

13 2007

7 2007

6 2007

30 2007

29 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

8 2007

2 2007

1 2007

26 2007

25 2007

19 2007

18 2007

12 2007

11 2007

5 2007

4 2007

27 2007

26 2007

20 2007

19 2007

13 2007

12 2007

6 2007

5 2007

29 2007

22 2007

21 2007

14 2007

7 2007

18 2007

11 2007

4 2007

27 2007

20 2007

13 2007

5 2007

29 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

2 2007

1 2007

23 2007

22 2007

16 2007

15 2007

9 2007

8 2007

29 2006

28 2006

27 2006

22 2006

21 2006

15 2006

14 2006

12 2006

8 2006

7 2006

30 2006

1 2006

24 2006

23 2006

17 2006

16 2006

10 2006

9 2006

3 2006

2 2006

26 2006

20 2006

19 2006

13 2006

12 2006

6 2006

5 2006

29 2006

28 2006

27 2006

26 2006

21 2006

20 2006

14 2006

13 2006

7 2006

6 2006

30 2006

29 2006

22 2006

15 2006

8 2006

2 2006

25 2006

18 2006

11 2006

4 2006

27 2006

21 2006

20 2006

6 2006

31 2006

30 2006

23 2006

10 2006

9 2006

3 2006

2 2006

24 2006

23 2006

17 2006

16 2006

10 2006

9 2006

30 2005

29 2005

23 2005

22 2005

16 2005

15 2005

8 2005

2 2005

1 2005

24 2005

17 2005

16 2005

11 2005

10 2005

4 2005

3 2005

28 2005

27 2005

21 2005

20 2005

14 2005

13 2005

7 2005

6 2005

29 2005

28 2005

22 2005

21 2005

18 2005

14 2005

7 2005

30 2005

23 2005

16 2005



DEZBATERI PARLAMENTARE

Parlamentul Republicii Moldova de legislatura a XVI-a

SESIUNEA a VI-a ORDINARA noiembrie 2007

Sedinta din ziua de 23 noiembrie 2007

(STENOGRAMA)

SUMAR

1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.

2. Dezbateri asupra ordinii de zi, adoptarea ei.

3. Dezbaterea si adoptarea in lectura a treia a proiectului nr.3435 al Legii bugetului de stat pe anul 2008.

4. Aprobarea proiectului ordinilor de zi ale sedintelor Parlamentului Republicii Moldova din 29 noiembrie 7 decembrie 2007.

 

 

Sedinta incepe la ora 10.00.

Lucrarile sint conduse de domnul Marian LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico, vicepresedinte al Parlamentului.

 

Domnul Maxim Ganaciuc director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:

Doamnelor si domnilor deputati,

Buna dimineata.

Va anunt ca la lucrarile sedintei de astazi a plenului Parlamentului, din totalul celor 100 de deputati, si-au inregistrat prezenta 93 de deputati. Nu s-au inregistrat deputatii: Iurie Rosca, Oleg Serebrian in delegatie; Alexandru Lipcan, Valentina Stratan din motive de sanatate; Vlad Cubreacov la cerere; Vasile Colta, Angela Leahu.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Buna dimineata. Sedinta este deliberativa. Rog sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat.)

Multumesc.

Stimati colegi,

Astazi, pe ordinea de zi avem un subiect: proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2008. Lectura a treia. Propuneri?

Microfonul nr.4.

 

Domnul Serafim Urechean:

De procedura.

Domnul Marian Lupu:

Da, va rog.

 

Domnul Serafim Urechean:

Stimate domnule Presedinte al Parlamentului,

Stimati colegi,

Fractiunea Alianta Moldova Noastra, la fel ca si alte grupuri ale opozitiei parlamentare, a intreprins toate actiunile prevazute de Regulament pentru a normaliza procedura de adoptare si continutul bugetului de stat pe anul 2008.

Dar, cu parere de rau, sinteza Comisiei pentru politica economica, buget si finante, o data in plus, ne dovedeste ca Fractiunea Comunista, la comanda Presedintelui Partidului Comunistilor si al Republicii Vladimir Voronin, foloseste Legea bugetului pe 2008 in interese de partid.

Completamente sunt respinse toate propunerile deputatilor din opozitie, sint absolut neglijate necesitatile autoritatilor locale, ale agricultorilor, ale celor mai saraci si mai nevoiasi dintre cetatenii Moldovei. Toate acestea intr-un regim de secretomanie.

Declar rezultatele expuse in sinteza, pregatita pentru lectura a treia a bugetului de stat, inacceptabila. Aceasta situatie demonstreaza ca Parlamentul nu este gata astazi sa examineze obiectiv si echitabil proiectul bugetului pe 2008.

Propun si insist ca examinarea proiectului sa fie imediat suspendata si aminata, cu indeplinirea conditiilor de baza ale opozitiei, crearea unei Comisii speciale pentru buget, consultarea autoritatilor locale, a societatii civile si a expertilor independenti, organizarea dezbaterilor publice la posturile publice de radio si televiziune si transmisiunea in direct a sedintelor plenare la tema Bugetul de stat, si, evident, acceptarea de catre putere a amendamentelor majore ale opozitiei. Rog sa supuneti votului aceasta propunere.

Multumesc frumos.

 

Domnul Marian Lupu:

Stimati colegi,

Propunerea a fost inaintata referitor la aminarea, prin excluderea de pe ordinea de zi a sedintei de astazi a plenului Parlamentului a proiectului de Lege nr.3435, pe care motiv supun votului aceasta propunere. Cine este pentru sustinerea acesteia, rog sa voteze.

Dragii mei,

Intr-o singura propunere eu am identificat, de fapt, trei. Acum, mi s-a cerut sa supun votului propunerea, ceea ce si fac. Supun votului propunerea evocata de la microfonul nr.4. Daca doriti, in complex. Rog sa votati. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1 0.

Sectorul nr.2 10.

Sectorul nr.3 24.

 

Domnul Marian Lupu:

34 de voturi intru sustinerea acestei propuneri, ceea ce nu intruneste numarul necesar de voturi pentru a fi acceptata.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitru Braghis:

Multumesc, domnule Presedinte.

Eu, la acelasi capitol, vreau sa va spun ca noi, deputatii din Partidul Democratiei Sociale, am incercat sa ne expunem nu o data opinia asupra Legii bugetului pe anul 2008. In opinia noastra, acest buget, la capitolul Venituri, este un buget national, iar la capitolul Cheltuieli este un buget al Partidului Comunistilor. In aceasta situatie, bineinteles, nu putem asista la o farsa, daca doriti, la un teatru, care este organizat aici, in sala Parlamentului. Si, in semn de protest cum este propusa spre adoptare Legea bugetului de stat pe anul 2008, noi vom parasi sala. Si indemn si alti deputati, care considera ca Legea bugetului nu este echitabila si nu corespunde cerintelor cetatenilor, sa faca acelasi lucru.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

S-a luat act, stimati colegi.

Microfonul nr.4.

 

Domnul Serafim Urechean:

Stimate domnule Presedinte,

In acest caz, Fractiunea Alianta Moldova Noastra cere o intrerupere de 30 de minute, pentru a lua o decizie.

Multumesc frumos.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Stimati colegi,

La cererea unei fractiuni, sint obligat sa ofer o pauza. Dar as ruga foarte mult nu 30 de minute, rog 20 de minute, stimati colegi de la Alianta Moldova Noastra. Deci, sintem la ora 10.04, revenim in sala si reluam sedinta la 10.25.

Va multumesc.

Anunt pauza.

P A U Z A

*

* *

D U P A P A U Z A

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Stimati colegi,

Rog sa va ocupati locurile. Vad ca colegii nostri sint reveniti in sala plenului Parlamentului. Reluam sedinta. Semion Vasilievici, procedam in felul urmator.

Dragii mei,

Mai calm. Eu va rog, mai calm. Sa procedam in felul urmator.

Inainte de a incepe dezbaterile pe marginea proiectului de Lege nr.3435, vreau sa va zic ca, potrivit articolului 70 alineatul (3), in cadrul celei de a treia lecturi, in dezbateri vor lua cuvintul cite un reprezentant de la fractiunile care au inaintat propuneri pe marginea acestui proiect nr.3435, precum si pot sa participe in dezbateri si deputatii care sint autorii propunerilor inaintate catre Comisia de profil, acele propuneri care nu au fost acceptate de catre Comisie. Luarile de cuvint nu vor depasi trei minute. Dezbaterea se va desfasura pe marginea articolelor la care au fost prezentate amendamente.

In conditiile prevederilor articolului 70 din Regulament, va anunt ca reprezentantii desemnati ai fractiunilor vor dispune de timpul regulamentar pentru a-si expune pozitia, cit si deputatii care au inaintat aceste propuneri. Deci, acestea sint prevederile noastre, pe care motiv, in calitate de Presedinte al sedintei, sint obligat sa va propun sa urmam aceste norme de procedura. Daca sint niste anunturi sau informatii, sau propuneri de ordin procedural, rog sa mi le faceti la microfoanele din sala.

Pai, Serafim Alexandrovici, trei minute de la microfon.

Dragii mei,

Importanta este urmatoarea, noi nici nu am intrat in dezbateri pe marginea proiectului nr.3435, pe care motiv noi trebuie sa mergem conform normelor de procedura, fara istericale, fara exces de emotii, profesional. Aceasta imi este propunerea, iar la tribuna centrala invita Presedintele sedintei pe rind.

Serafim Alexandrovici,

Sa urmam normele de procedura.

Propunerea de la microfonul nr.4.

 

Domnul Dumitru Diacov:

Stimati colegi,

Desigur, emotiile pe care le au parlamentarii sint deosebite, fiindca noi discutam bugetul, legea numarul 1, care este adoptata de orice Parlament al oricarei tari care se stimeaza si se respecta. Desigur, noi, ca o formatiune politica echilibrata, cumpatata si moderata, dorim ca discutiile asupra bugetului sa fie aici, in Parlament, intr-un stil constructiv si civilizat. Si am spus-o si anul trecut, am spus-o si anul acesta, caci era foarte bine ca sa existe o atmosfera in care noi sa discutam bugetul.

Majoritatea, desi are 56%, macar sa se faca ca asculta ceea ce spune opozitia si din cind in cind sa accepte ceva. Noi am muncit mult asupra acestui proiect, am elaborat o serie de propuneri si, cu mare tristete, am constatat ca absolut nici o propunere de a noastra nu a fost acceptata.

Acum noi stim ca in parlamente se discuta mai linistit, se discuta fierbinte, in alte parlamente se mai bat. Noi inca nu am ajuns la chestia aceasta, slava Domnului. De aceea, noi, ca o formatiune echilibrata, stiind ca nu se doreste sa se accepte, ca nu stiu ce, noi va spunem tot cu aceeasi tristete, ca noi nu dorim sa participam la acest spectacol. Noi stim ca ceea ce am propus noi nu o sa fie acceptat, stim ca se doreste cit mai mult de facut zarva s.a.m.d. Noi, pur si simplu, in mod civilizat si linistit, parasim aceasta sala si ne ducem sa va privim la televizor cum dumneavoastra o sa continuati aici.

Multumesc.

 

Domnul Marian Lupu:

Bine.

Aspect de procedura, am inteles.

Microfonul nr.5.

 

Domnul Gheorghe Susarenco:

Da, domnule Presedinte,

Multumesc.

De procedura. Totusi fractiunea noastra a cerut o pauza pentru consultari si eu consider ca presedintele fractiunii este in drept sa faca un anunt, sa aduca la cunostinta Parlamentului decizia noastra.

 

Domnul Marian Lupu:

Pai, dragii mei, de procedura, foarte corect.

Va rog, microfonul nr.4 si faceti anuntul

 

Domnul Gheorghe Susarenco:

Dar care este problema? De cind opozitia nu are acces la microfonul central al Parlamentului?

 

Domnul Marian Lupu:

In acest caz, eu vreau sa va spun un lucru, dragii mei, cel putin ati fi putut sa solicitati Presedintelui sedintei ca vreti sa faceti un anunt de la tribuna centrala. Iata si toata chestia. Nici aceasta nu ati facut-o. Pai, bine. Tot. Nu, eu cred ca sint niste norme, stimati colegi, de bun simt. Era oare o problema sa se spuna:

Domnule Presedinte,

Va rugam sa ne acordati doua minute de la tribuna centrala. Nu stiu de ce nu s-a spus lucrul acesta si s-a mers direct. Bine. Daca aceasta este chestia. Liniste.

Doamna Cusnir,

Eu rog secretariatul, aduceti ceva, niste apa pentru doamna Cusnir sa stropeasca sala. Agheasma, da. Si va duceti de la tribuna centrala? Miroase frumos. Bine. Eu adresez o intrebare. Deci constatam ca tribuna centrala este blocata. Asa si a fost programat. Deci nu este nimic deosebit.

Stimati colegi,

Proiectul de Lege nr.3435. De fapt, eu anunt si fractiunile, fractiunea in cadrul dezbaterilor va avea acele trei minute regulamentare pentru a-si expune pozitia.

Domnule presedinte,

Foarte buna recomandatie. Eu va invit incoace.

Domnul Nicolae Bondarciuc:

Stimate domnule Presedinte,

Stimati colegi,

In conformitate cu prevederile Legii privind sistemul bugetar si procesul bugetar si ale Regulamentului Parlamentului, Comisia pentru politica economica, buget si finante...

 

Domnul Marian Lupu:

Cititi, cititi, numai mai scurt.

 

Domnul Nicolae Bondarciuc:

...prezinta spre dezbatere in plenul Parlamentului proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2008 in lectura a treia. In cadrul examinarii au fost puse in discutie peste 300 de propuneri si obiectii parvenite din partea comisiilor permanente, a fractiunilor parlamentare, a deputatilor, a Directiei juridice, care au ca subiect imbunatatirea prevederilor textului legii, majorarea veniturilor si cheltuielilor, redistribuirea unor cheltuieli in interiorul bugetului si, cu preponderenta, propuneri de includere spre finantare a noilor obiecte investitionale. Propunerile de majorare au fost inaintate la nivel de mai mult de 1,8 miliarde de lei, iar cele de majorare a cheltuielilor se cifreaza la nivelul de 2,6 miliarde de lei.

Examinarea posibilitatilor de majorare a veniturilor si cheltuielilor pe componentele bugetare s-au efectuat in contextul veniturilor si cheltuielilor generale adoptate de Parlament in prima si a doua lectura.

Stimati colegi,

Dumneavoastra aveti raportul, aveti sinteza. Vreau sa va spun ca noi, in cadrul sedintelor Comisiei, care si-a desfasurat lucrarile de vreo citeva ori, am examinat toate propunerile prezentate de catre deputati, comisii si de catre fractiunile parlamentare.

Vreau sa va spun ca noi am sustinut multe propuneri. In primul rind, vreau sa mentionez ca a fost sustinuta propunerea Directiei juridice referitoare la articolul 19, a fost sustinuta propunerea Comisiei pentru politica externa si integrare europeana, precum si cea a domnului deputat Vlad Cubreacov de a exclude cuvintul culte din rubricile respective ale tuturor anexelor la lege.

Ca urmare a modificarii efectuate si in contextul Hotaririi Guvernului Cu privire la dezvoltarea Serviciului de Stat pentru Problemele Cultelor, la anexa nr.7 se va exclude pozitia 163 Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor. Intru realizarea prevederilor articolului 26 din Legea nr.275-XIII din 10 noiembrie 1994 si ale punctului 3 din Planul national de actiuni pentru facilitarea regimului de vize cu Uniunea Europeana, suma de 505,9 mii de lei va fi redistribuita catre Ministerul Justitiei 100 mii de lei si catre Ministerul Afacerilor Interne 405,9 mii de lei, fapt pentru care la articolul 5 din textul Legii se va introduce o litera noua, cu urmatorul cuprins: h) in bugetul Ministerului Afacerilor Interne pentru cheltuielile procedurii de readmisie / expulzare / returnare a persoanelor, in suma de 405,9 mii de lei.

In contextul avizului Comisiei pentru cultura, stiinta, invatamint, tineret, sport si mijloace de informare in masa, sumele alocate pentru domeniile Sport si actiuni pentru tineret de la anexa nr.3 vor fi indicate separat pentru compartimentul Sport si, respectiv, compartimentul Actiuni pentru domeniul tineretului, cu notificarea sumelor in limita alocatiilor estimative prevazute in proiectul prezentat. Referindu-ne la propunerea aceleiasi Comisii de a revedea normativul unic de cheltuieli pentru hrana elevilor, tinem sa constatam ca pentru anul 2008 s-au majorat cu 2 lei normele de alimentatie a copiilor din institutiile de invatamint de tip internat si cu 1 leu pentru elevii din clasele I IV.

Revederea acestor normative necesita alocatii suplimentare de care nu se dispun, dar, totodata, tinem sa constatam ca, la momentul actual, autoritatile administratiei publice locale nu sint limitate in majorarea acestui normativ din contul redistribuirii intre ramuri a cheltuielilor, precum si a veniturilor suplimentare acumulate la aceste bugete si din contul veniturilor, care, la stabilirea raporturilor dintre bugetul de stat si bugetele unitatilor administrativ-teritoriale, nu au fost luate in calcul (taxele locale si mijloacele speciale).

Da, aici trebuie sa mentionez ca a fost acceptata propunerea Comisiei domnului Stepaniuc privind redistribuirea cheltuielilor prevazute in proiectul de Lege pentru compartimentul Academia de Stiinte a Moldovei, cu redirectionarea sumei de 11 milioane 200 de mii, in exclusivitate, pentru scopurile de intensificare a cercetarilor stiintifice ale Academiei in domeniul agriculturii, precum si a propunerii de a suplimenta alocatiile catre Consiliul Coordonator al Audiovizualului cu 1 milion de lei... (Rumoare in sala.)

 

Domnul Marian Lupu:

Stimatii mei colegi,

Bine. Acum, pe acest fond eu nu am sa permit oricum sa fie intrerupta procedura de examinare a acestui proiect. Un proiect poate fi bun, un proiect poate fi prost, dar o tara nu poate sa traiasca fara buget, pe care motiv propunerea mea este urmatoarea.

Comisia si-a prezentat raportul. Avem doua iesiri din situatie. Si vi le spun deschis asa cum ele sint, la alegere. Ori noi intram intr-un regim normal de dezbateri pe marginea acestui proiect, potrivit normelor Regulamentului, ori, daca se continue in aceasta maniera, eu, ca Presedinte al sedintei, trag concluzia ca nu se doreste dezbaterea in continuare a acestui proiect de lege. Si nu am alta solutie decit sa supun votului in lectura a treia proiectul de Lege nr.3435. (Rumoare in sala.)

Stimati colegi,

Cu toata rusinea exprimata, multumesc presedintelui Comisiei si supun votului. Cine este pentru adoptarea proiectului de Lege nr.3435 in lectura a treia, rog va voteze. Rog rezultatele.

 

Numaratorii:

Sectorul nr.1 31.

Sectorul nr.2 25. (Rumoare in sala.)

Domnul Marian Lupu:

Sectorul nr.3 0.

In totalitate avem 56 de voturi pentru adoptarea proiectului de Lege nr.3435 in lectura a treia.

Proiectul de Lege nr.3435 este adoptat in lectura a treia.

Va multumesc. (Rumoare in sala).

Stimati colegi,

Stati putin, caci mai avem si aprobarea ordinii de zi pentru urmatoarele doua saptamini. Cine este pentru aprobarea ordinii de zi pentru perioada 29 noiembrie 7 decembrie 2007, rog sa voteze. Majoritatea.

Va multumesc.

Ordinea de zi este aprobata.

Pe aceasta nota si dispozitie putin exaltata in sala, anunt incheierea sedintei de astazi. Urmatoarea va avea loc la 29 noiembrie, ora 10.00.

Va multumesc foarte mult si va doresc o zi buna si tot atit de dinamica si activa in continuare.

 

 

Sedinta s-a incheiat la ora 10.40.

 

Stenograma a fost pregatita spre publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.

 


Copyright © 2001-2009