DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul Republicii Moldova de
legislatura a XVI-a
SESIUNEA a VIII-a ORDINARĂ –
OCTOMBRIE 2008
Şedinţa din ziua de 24 octombrie
2008
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea şedinţei ca fiind
deliberativă.
2. Dezbaterea şi adoptarea în
lectura a doua a proiectului de Lege nr.2313 pentru modificarea Codului de
executare al Republicii Moldova (art.35, 36, 82).
3. Dezbaterea şi adoptarea în
lectura a treia a proiectului Codului contravenţional. Proiectul nr.1593.
4. Dezbaterea şi adoptarea în
lectura a doua a proiectului de Lege nr.2080 pentru modificarea şi
completarea Legii nr.1384 din 11 octombrie 2002 cu privire la rechiziţiile
de bunuri şi prestările de servicii în interes public.
5. Dezbaterea, aprobarea în
primă lectură şi adoptarea în lectura a doua a proiectului
de Lege nr.2646 pentru modificarea şi completarea Legii nr.355-XVI din 23
decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar
(anexa nr.5).
6. Declaraţia domnului deputat Vladimir
Filat.
7. Declaraţia domnului deputat Ion
Neagu.
8. Declaraţia doamnei deputat Zoia
Jalbă.
9. Declaraţia domnului deputat
Nicolae Bondarciuc – Fracţiunea parlamentară a Partidului
Comuniştilor din Republica Moldova.
Şedinţa începe
la ora 10.00.
Lucrările sînt
conduse de doamna Maria Postoico, vicepreşedinte al Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al
Aparatului Parlamentului:
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
Bună dimineaţa.
Vă anunţ că la
lucrările şedinţei de astăzi a plenului Parlamentului, din
totalul celor 100 de deputaţi, şi-au înregistrat prezenţa
83 de deputaţi. Nu s-au înregistrat deputaţii: Marian Lupu,
Iurie Roşńa, Grigore Petrenco, Dmitri Todoroglo, Vladimir Vitiuc, Irina
Vlah, Vasile Grozav, Dumitru Ivanov, Vladimir Ciobanu, Oleg Serebrian –
în delegaţie; Vasile Bodişteanu, Ivan Guţu, Vitalia
Pavlicenco, Angela Leahu, Ion Varta, Nicolai Deatovschi.
Doamna Maria Postoico:
Stimaţi colegi,
Şedinţa este
deliberativă. Rog să onorăm Drapelul Ţării. (Se
onorează Drapelul Ţării.)
Mulţumesc.
La ordinea de zi.
Microfonul nr.4.
Domnul Vladimir Filat:
Mulţumesc, doamnă
Preşedinte al şedinţei.
Rog să fiu înscris
cu o declaraţie la sfîrşitul şedinţei.
Mulţumesc.
Doamna Maria
Postoico:
Ordinea de zi pentru 24
octombrie. Proiectul de Lege pentru modificarea... Îmi cer iertare,
microfonul nr.5.
Domnul Ion Neagu:
Doamnă Preşedinte al
şedinţei,
Vă rog să mă
înscrieţi cu o declaraţie la sfîrşitul
şedinţei.
Mulţumesc.
Doamna Maria Postoico:
Am notat.
În continuare microfonul
nr.5.
Doamna Zoia Jalbă:
Solicit şi eu timp pentru
o declaraţie la sfîrşitul şedinţei.
Mulţumesc.
Doamna Maria Postoico:
Am notat. Alte solicitări?
Nu sînt.
Microfonul nr.5.
Domnul Gheorghe
Susarenco:
Mulţumesc, doamnă
Preşedinte al şedinţei.
Eu am văzut suplimentul la
ordinea de zi; în cazul examinării numirii unor avocaţi
parlamentari, rog să mă înscrieţi pentru luare de
cuvînt.
Doamna Maria Postoico:
Dar nu este pentru astăzi.
Domnul Gheorghe
Susarenco:
A fost transferată?
Mă scuzaţi.
Doamna Maria Postoico:
Proiectul de Lege nr.2313
pentru modificarea Codului de executare al Republicii Moldova. Lectura a doua.
Rog Comisia.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Stimaţi colegi,
Proiectul de Lege nr.2313 a
fost examinat şi aprobat în prima lectură. Acest proiect
vizează Codul de executare şi anume articolele ce reglementează
cheltuielile pentru efectuarea actelor de executare.
Pentru lectura a doua Comisia a
dezbătut mai multe amendamente care au parvenit din partea
deputaţilor, din partea comisiilor permanente, majoritatea lor au fost
acceptate. Rezultatul acestui lucru este reflectat în anexa la prezentul
raport. În aceste condiţii, Comisia propune adoptarea proiectului de
Lege nr.2313 în lectura a doua, luînd în consideraţie
amendamentele care au fost acceptate de către Comisie.
Doamna Maria Postoico:
Vă mulţumesc, domnule
preşedinte al Comisiei.
Întrebări către
Comisie pentru lectura a doua? Nu sînt.
Vă mulţumesc.
Supun votului pentru adoptarea
în lectura a doua a proiectului de Lege nr.2313. Cine este pentru, rog
să voteze. Vă rog rezultatele.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 27.
Sectorul nr. 2 – 27.
Sectorul nr. 3 – 1.
Doamna Maria Postoico:
55 de voturi “pro”. Împotrivă?
Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.2313 este
adoptat în lectura a doua.
Proiectul Codului
contravenţional. Proiectul nr.1593. Lectura a treia.
Comisia.
Domnul Vladimir
Ţurcan:
Stimaţi colegi,
Comisia juridică, pentru numiri
şi imunităţi menţionează că, prin
Hotărîrea din 9 iulie 2008, Parlamentul a aprobat în lectura a
doua proiectul Codului contravenţional. Totodată, conform articolului
71 din Regulamentul Parlamentului, a fost stabilit termenul de 3 luni pentru a
prezenta Parlamentului textul redactat spre examinare în lectura
finală şi adoptare.
În conformitate cu
hotărîrea menţionată, Comisia a redactat textul
proiectului Codului contravenţional, care a fost adus în
concordanţă cu conţinutul amendamentelor Guvernului, comisiilor
permanente şi ale deputaţilor, acceptate şi reflectate în
tabelul anexă la raportul Comisiei, aprobate în lectura a doua,
cît şi a celor înaintate şi acceptate în cadrul
dezbaterilor în şedinţa plenară din 9 iulie 2008.
Astfel, în partea specială
a Codului au fost introduse unele articole noi, altele integral sau
parţial au fost aduse în concordanţă cu legislaţia
în vigoare din domeniul respectiv. O parte din aceste articole au fost
excluse. Spre exemplu, articolul 56 a fost modificat şi adus în
concordanţă cu Legea privind cultele religioase şi
părţile lor componente.
Totodată,
ţinînd cont de actuala structură a unor organe ale
administraţiei publice centrale, au fost operate modificări la
capitolul 23 “Autorităţile competente să soluţioneze cauzele
contravenţionale.” În acest sens, articolul 422 “Inspecţia de
Stat pentru Seminţe” şi articolul 424 “Serviciul de Pompieri şi
Salvatori” au fost excluse, competenţa lor fiind dată organelor
supravegherii de stat în domeniul agricol şi sanitar veterinar
şi, respectiv, organelor specializate din cadrul Ministerului Afacerilor
Interne.
Acestea şi alte
modificări au impus în mare parte necesitatea remuneratorie a
articolelor în cuprinsul Codului contravenţional. De asemenea,
pentru lectura finală a fost modificat şi completat compartimentul
“Dispoziţii finale şi tranzitorii”, la care se propune ca Codul
contravenţional să intre în vigoare la data de 30 aprilie 2009.
Actele normative adoptate pînă la punerea lui în aplicare se
vor aplica în măsura în care nu contravin prevederilor
acestuia. Iar toate cauzele contravenţionale pornite în baza
faptelor, care, în conformitate cu Codul contravenţional, nu se
consideră contravenţii, se vor sista conform prevederilor articolului
484 din compartimentul “Dispoziţii finale şi tranzitorii”.
Totodată, prin articolul
485 se propune ca Guvernul, în termen de 6 luni de la data
publicării Codului contravenţional, va prezenta Parlamentului
propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în
concordanţă cu prezentul Cod. La fel, vor fi... în acelaşi
termen de 6 luni, se propune ca să fie modificate actele normative
respective ale Guvernului şi ministerelor de specialitate.
Proiectul Codului
contravenţional redactat pentru lectura finală conţine trei
compartimente: “Partea generală”, “Partea specială” şi
“Procedura contravenţională”, 30 de capitole şi 485 de articole.
Avînd în vedere
cele relatate, Comisia juridică, pentru numiri şi imunităţi
propune Parlamentului textul redactat al Codului contravenţional spre
examinare şi adoptare în lectură finală.
Doamna Maria Postoico:
Mulţumesc, domnule
preşedinte al Comisiei.
Întrebări pentru
lectura finală? Nu sînt.
Vă mulţumesc.
Supun votului adoptarea Codului
contravenţional în lectură finală, nr.1593. Cine este
pentru, rog să voteze. Rog rezultatele.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 27.
Sectorul nr. 2 – 27.
Sectorul nr. 3 – 3.
Doamna Maria Postoico:
56 de voturi “pro”.
Împotrivă? Zero voturi.
Proiectul Codului
contravenţional nr.1593 este adoptat în lectură finală.
Proiectul de Lege nr.2080
pentru modificarea şi completarea Legii nr.1383 din 11 octombrie 2002 cu
privire la rechiziţiile de bunuri şi prestările de servicii
în interes public. Lectura a doua.
Comisia.
Domnul Iurie Stoicov:
Stimată doamnă
Preşedinte al şedinţei,
Stimaţi deputaţi,
Onorată
asistenţă,
Comisia pentru securitatea
naţională, apărare şi ordinea publică a examinat
proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.1384 din 11
octombrie 2002 cu privire la rechiziţiile de bunuri şi prestările
de servicii în interes public, înaintată cu titlu de
iniţiativă legislativă de către deputatul Vladimir
Eremciuc.
Referitor la prezentul proiect
de lege au parvenit propuneri de îmbunătăţire a
prevederilor proiectului, care au fost acceptate integral şi se
conţin în sinteză, care este parte integrantă a
prezentului raport. Trebuie de menţionat că majoritatea dintre ele au
un caracter redacţional.
Luînd în
considerare cele expuse, Comisia pentru securitatea naţională,
apărare şi ordinea publică propune Parlamentului adoptarea
prezentului proiect de lege în lectura a doua.
Doamna Maria Postoico:
Mulţumesc, domnule
preşedinte al Comisiei.
Întrebări pentru
lectura a doua? Nu sînt.
Vă mulţumesc.
Supun votului adoptarea Legii
nr.2080 în lectura a doua. Cine este pentru, rog să voteze.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 26.
Sectorul nr. 2 – 26.
Sectorul nr. 3 – 4.
Doamna Maria
Postoico:
56 de voturi “pro”.
Împotrivă? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.2080 este
adoptat în lectura a doua.
Proiectul de Lege nr.2646
pentru modificarea şi completarea Legii nr.355 din 23 decembrie 2005 cu
privire la sistemul de salarizare în sistemul bugetar.
Prezintă Guvernul.
Domnul Nicolae Eşanu
–
viceministru al justiţiei, reprezentantul permanent al Guvernului în
Parlament:
Stimată doamnă
Preşedinte al şedinţei,
Doamnelor şi domnilor
deputaţi,
Proiectul supus atenţiei
dumneavoastră vine să completeze Legea salarizării în
scopul introducerii reglementărilor exprese cu privire la salarizarea
consilierilor de probaţiune, care au fost angajaţi în temeiul
hotărîrii Guvernului şi a Legii cu privire la probaţiune.
Rugăm susţinerea proiectului respectiv.
Mulţumesc.
Doamna Maria Postoico:
Vă mulţumesc, domnule
viceministru.
Întrebări către
autor? Nu sînt.
Comisia.
Doamna Valentina Buliga:
Mult stimată doamnă
Preşedinte al şedinţei,
Stimaţi deputaţi,
În cadrul Comisiei pentru
protecţie socială, sănătate şi familie am examinat
proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.355,
prezentat de Guvern, şi constatăm următoarele. Scopul
elaborării acestui proiect de lege este aducerea în
concordanţă a Legii cu privire sistemul de salarizare în
sectorul bugetar cu Legea cu privire la probaţiune nr.8, adoptată la
4 februarie, prin care s-au instituit noi funcţii de consilieri de
probaţiune.
Reieşind din prevederile
articolului 21 din Legea cu privire la probaţiune, care stabileşte
că personalul organelor de probaţiune este salarizat conform Legii cu
privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar se propun
modificări în legea menţionată la compartimentul
“Departamentul de executare”.
Comisiile permanente nu au
expus obiecţii sau propuneri pe marginea acestui proiect, doar
Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului a avut obiecţii,
care a menţionat că, conform Legii nr.780, care stabileşte,
că titlul actului legislativ trebuie să fie laconic şi să
exprime cu exactitate obiectul reglementării, a propus expunerea titlului
proiectului de lege în următoarea redacţie: “Lege pentru
modificarea şi completarea anexei nr.5 la Legea nr.355 din 23 decembrie
2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar.”
Comisia sesizată în
fond este de acord cu această obiecţie şi propunem adoptarea
acestui proiect de lege în primă lectură şi, dacă nu
sînt obiecţii, în lectura a doua.
Doamna Maria Postoico:
Vă mulţumesc,
doamnă preşedinte al Comisiei.
Întrebări către
Comisie? Nu sînt.
Supun votului aprobarea în
primă lectură a proiectului de Lege nr.2646. Cine este pentru, rog
să voteze.
Vă mulţumesc.
Majoritatea.
Fracţiunile parlamentare,
pentru lectura a doua aveţi obiecţii? Se acceptă în
lectura a doua?
Vă mulţumesc.
Supun votului, pentru adoptare
în lectura a doua, proiectul de Lege nr.2646. Cine este pentru, rog
să voteze. Rog rezultatele.
Numărătorii:
Sectorul nr. 1 – 27.
Sectorul nr. 2 – 29.
Sectorul nr. 3 – 4.
Doamna Maria Postoico:
60 de voturi “pro”.
Împotrivă? Zero voturi.
Proiectul de Lege nr.2646 este
adoptat în lectura a doua.
Declaraţii.
La microfonul central se
invită domnul Filat.
Domnul Vladimir Filat:
În cazul în care am
încurcat un plan, să avem un record mondial, în 13 minute
să finalizăm şedinţa plenară, îmi cer scuze
faţă de acei care au planificat. Şi vreau să aduc aminte
că sînt, totuşi, în Biroul permanent şi în
Programul de activitate al Parlamentului un şir de proiecte legislative
foarte importante şi, din păcate, nu găsim timp să le
discutăm.
Stimaţi colegi,
Declaraţia de astăzi
urmează să atingă o problemă care, din păcate,
în Republica Moldova se încearcă să fie trecută cu
vederea şi este vorba de criza financiară mondială. Dorim noi
sau nu dorim, ea există şi, cu siguranţă, această
criză va afecta în modul cel mai direct şi Republica Moldova.
Principalii noştri parteneri comerciali sînt afectaţi la modul
cel mai direct: România, Ucraina, Rusia, partenerii noştri europeni.
Băncile comerciale au probleme cu lichidităţile, iar unele din
anumite state deja au şi dat faliment, în unele cazuri fiind
preluate de alte bănci sau companii, iar în alte cazuri preluate de
stat.
În ultimele luni
sîntem martori ai unor implicări de proporţii, fără
precedent, din partea guvernelor statelor afectate în încercarea de
depăşire sau, cel puţin, de diminuare a efectelor crizei
mondiale asupra întregului sistem financiar, cît şi asupra
cetăţenilor deţinători de depozite în bănci
şi proprietari de mici afaceri.
Se alocă resurse
financiare considerabile pentru a salva funcţionalitatea sistemului
financiar şi a garanta siguranţa depozitelor în băncile
comerciale. Probabil, toate guvernele din lume, cel puţin, pun în
discuţie şi caută soluţii de minimalizare a efectelor crizei.
Acesta fiind deja un fapt împlinit.
Însă ce se
întîmplă la noi? Preşedintele, de rînd cu
Prim-ministru, ministrul economiei şi comerţului, ministrul
finanţelor ne îndeamnă să nu atragem atenţia asupra
la aceea ce se întîmplă în lume, să ne prefacem
că nu vedem o criză financiară mondială, care, în cel
mai scurt timp, se poate transforma într-o criză economică
totală pentru economia naţională, luînd în
considerare starea de lucruri şi situaţia economică din
Republica Moldova. Avem deja o experienţă tristă a crizei
financiare din anul 1998, atunci criza din Rusia, deşi a fost una
regională, a lovit dur asupra Republicii Moldova. Exporturile s-au redus
drastic, moneda naţională s-a depreciat, afectînd direct
toţi cetăţenii, preţurile crescuseră dramatic.
Aici le-aş recomanda
guvernanţilor să nu uite acea experienţă tristă
şi nu atît de îndepărtată şi să
înţeleagă că doar prin comunicare permanentă şi căutarea de soluţii optime se poate reveni al normalitate.
Este corect cînd se afirmă că piaţa financiară
locală este subdezvoltată, iar piaţa de capital, practic, nu
există. Dar, în acelaşi timp, aceasta nu înseamnă
că sîntem total izolaţi economic, chiar, din contra,
sîntem foarte mult expuşi proceselor economice mondiale prin volumul
comerţului exterior aportat la produsul intern brut, dependenţa
întregului sistem economic şi, în special, a bugetului
statului de consumul intern şi volumul de remitenţe de la
cetăţenii noştri care muncesc peste hotare. Din aceste
considerente chiar sîntem extrem de vulnerabili.
Atitudinea, de
indiferenţă a autorităţilor, boicotarea şi blocarea
oricăror discuţii despre soluţiile necesare pentru a
preîntîmpina şi diminua efectele crizei, catalogarea drept
duşmani a celor care cer să se ia atitudine în această
problemă este de neînţeles. Chiar dacă guvernarea
încearcă să insufle cetăţenilor ideea că Moldova
nu este şi nu poate fi afectată, ţin să afirm contrariul:
ne afectează puternic, sîntem vulnerabili şi nu sîntem
izolaţi de restul lumii.
Am semnalat, în repetate
rînduri, despre situaţii critice, chiar de criză în
aproape toate domeniile vieţii social-economice din ţară,
agricultura geme, iar agricultorii se ruinează. Manipulările pe
piaţa financiară pentru a realiza obiectivul de 300 de dolari
salariul mediu pe economie, din care nu mai poţi cumpăra nici
cît de 100 de dolari acum 4 – 5 ani, creşteri ascunse ale
preţurilor la pîine, lapte, gaze naturale, lemne, cărbune
şi altele.
Însă problemele mari
vor apărea odată cu răspîndirea efectelor crizei mondiale.
Primii disponibilizaţi, care vor veni acasă, vor fi acei din
construcţii, servicii hoteliere, menajerie. Ori anume în aceste
domenii sînt angajaţi cetăţenii noştri în
Italia, Rusia, Spania, Irlanda şi restul ţărilor, pe care le
cunoaşteţi foarte bine, unde sînt confraţii noştri.
Spre regret, chiar dacă
vor veni şi vor să revină, sînt aşteptaţi de
familii, ce vor găsi ei aici? Sute de mii de locuri promise de
guvernanţi, industrii prospere şi în creştere
vertiginoasă? Cu siguranţă nu. Va putea oare bugetul face
faţă noilor solicitări de asistenţă şi
protecţie socială pentru ca revenirea celor care muncesc peste hotare
îi va transforma automat în şomeri aici, la ei acasă.
Întreaga construcţie
a bugetului nostru se ţine pe remitenţe şi, respectiv, pe
consumul crescînd. Astfel, bugetul în proporţii de peste 60%
depinde de taxa pe valoarea adăugată. Aceste venituri vor fi,
în primul rînd, afectate de criza financiară mondială
şi, respectiv, de o eventuală criză economică la noi.
Consider necesară şi oportună modificarea Legii privind
garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar, pentru a
majora suma minimă garantată prin această lege, de la 4 500 lei
pînă la echivalentul în lei a sumei de 5 000 de euro.
Această măsură
ar aduce mai multă siguranţă pentru cetăţenii
noştri şi ar reduce din amploarea retragerilor masive din bănci şi
din băncile comerciale. În acest sens, am şi depus o
iniţiativă legislativă ieri la Biroul permanent.
Săptămîna trecută, am venit în Parlament cu
iniţiativa creării unei comisii speciale, care să monitorizeze
evoluţia evenimentelor, să formuleze soluţii şi, în
caz de necesitate, să intervină promt şi adecvat în plan
legislativ şi executiv pentru a reduce din amploarea crizei pentru
reducerea din efectivul acesteia.
Stimaţi colegi,
Aceasta presupune necesitatea
unui efort comun, bazat pe deschidere din partea tuturor: guvernare şi
opoziţie, societate civilă, instituţii media, toţi acei
care au capacitatea să ofere soluţii pentru depăşirea
acestei situaţii. Criza vizează fiecare cetăţean în
parte, indiferent de opţiunea sa politică. În acest sens, este
necesar de coeziune şi de efortul comun, este important să avem
discuţii, comunicare permanentă şi să luăm acele
decizii care să fie în interesul cetăţenilor.
Eu vă mulţumesc
frumos pentru atenţie.
Doamna Maria Postoico:
La microfonul central se invită
domnul Neagu.
Domnul Ion Neagu:
Mulţumesc, doamnă
Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Onorată
asistenţă,
Permiteţi-mi să dau
citire declaraţiei Partidului Mişcarea “Acţiunea Europeană”
referitor la iniţiativa miniştrilor de externe ai ţărilor
membre ale Uniunii Europene de aprofundare a relaţiilor “Uniunea
Europeană – Republica Moldova”. Pe 13 octombrie curent, la Luxemburg, a
avut loc summitul miniştrilor de externe ai ţărilor membre ale
Uniunii Europene, unde s-a discutat perspectiva relaţiilor Uniunii
în raport cu statele vecine în noul context geopolitic, ca urmare a
agresiunii militare a Rusiei contra Georgiei şi recunoaşterii
unilaterale de către Moscova a independenţei Abhaziei şi Osetiei
de Sud.
În concluziile expuse
referitor la Republica Moldova, Uniunea Europeană şi-a arătat
disponibilitatea de a-şi aprofunda relaţiile cu ţara
noastră şi de a semna în viitorul apropiat un nou acord
“Uniunea Europeană – Republica Moldova”, care să fie mult mai
ambiţios decît precedentul şi care să ridice la un nivel
mai înalt cooperarea noastră. Aceasta va prevedea atît crearea
unei zone de liber schimb între Republica Moldova şi Uniunea
Europeană, perspectiva călătoriei fără vize a
moldovenilor în spaţiul comunitar, cît şi consolidarea
angajamentului Uniunii Europene de implicare directă în rezolvarea
conflictului transnistrean.
Relaţiile Uniunii Europene
cu Republica Moldova au figurat şi pe agenda de lucru a Consiliului
Uniunii Europene din 15–16 octombrie, în cadrul căreia
preşedintele României domnul Traian Băsescu s-a expus
tranşant în favoarea semnării în perioada următoare
a unui acord de asociere a ţării noastre la Uniunea Europeană.
În legătură cu aceasta, Partidul Mişcarea “Acţiunea
Europeană” declară următoarele.
Unu. Salutăm
disponibilitatea Uniunii Europene de semnare a unui nou ambiţios acord
“Uniunea Europeană – Republica Moldova”, cît şi eforturile
şefului statului român şi a diplomaţiei române
în calitate de promotori fideli a aspiraţilor populaţiei
noastre de integrare în familia popoarelor occidentale.
Doi. Constatăm
că decizia Uniunii Europene de aprofundare a relaţiilor cu ţara
noastră vine pe fundalul nemulţumirii forurilor europene de
ritmul şi calitatea reformelor în Republica Moldova, restanţele
mari în consolidarea statului de drept şi implementarea
angajamentelor sale în materia drepturilor şi libertăţilor
fundamentale ale omului, isteria românofobă, presiunile dure ale
guvernării comuniste, exercitate asupra opoziţiei democratice şi
pro europene în preajma alegerilor parlamentare din 2009.
Trei. Apreciem eforturile
instituţiilor europene de consolidare a perspectivelor occidentale ale
statului nostru şi diminuarea influenţelor nefaste ale forţelor
imperiale pro moscovite, care vor să menţină în continuare
Republica Moldova în statutul de anexă geopolitică a Rusiei.
Patru. Sîntem conştienţi
de faptul că integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană
poate fi realizată doar printr-un efort conjugat al clasei politice, a
societăţii civile, a întregii populaţii. Partidul
Mişcarea “Acţiunea Europeană” propune iniţierea în
2009 a unui referendum naţional consultativ în vederea aderării
Republicii Moldova la comunitatea europeană.
Cinci. Facem apel către
partidele politice de orientare naţională, democratică şi
pro europeană, ca în perspectiva alegerilor parlamentare din 2009
să îşi unească eforturile pentru debarcarea
comuniştilor de la putere, ori actuala guvernare prin politica sa
antidemocratică, antireformatoare, antioccidentală duplicitară
şi pro rusească, constituie un obstacol în calea
noastră spre integrare europeană. Acest obstacol trebuie
înlăturat. Aşa că să ne ajute Dumnezeu.
Vă mulţumesc.
Doamna Maria Postoico:
La microfonul central se
invită doamna Jalbă.
Doamna Zoia Jalbă:
Mulţumesc, doamnă
Preşedinte.
Stimaţi colegi,
Atît în
declaraţia comună a ambasadelor Statelor Unite şi ale Uniunii
Europene, acreditate la Chişinău din vara acestui an, cît
şi în concluziile summitului miniştrilor de externe ale
Uniunii Europene, care au avut loc recent la Luxemburg, s-a atras, în mod
deosebit, atenţia asupra derapajelor antidemocratice pe care le comite
actuala guvernare de la Chişinău. Forurile europene, în
repetate rînduri, s-au arătat deranjate de marele restanţe pe
care le are Republica Moldova la capitolul drepturile şi
libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, inclusiv
libertatea mass-media.
Zilele acestea a fost dat
publicităţii un top al statelor lumii la libertatea presei. Republica
Moldova, în comparaţie cu anul trecut, a coborît în
acest top tocmai cu 17 poziţii, pomenindu-se în coada clasamentului
mondial de rînd cu unele state din Africa şi Asia. În pofida
acestor “performanţe” ruşinoase, actuala guvernare
împreună cu aşa zisa opoziţie constructivă şi
consensuală, orbiţi de perspectivele electorale catastrofale pentru
ei, în ultima vreme şi-au înteţit atacurile asupra
puţinelor instituţii mass-media care au mai rămas independente.
Un loc aparte în
această luptă oarbă, luptă demnă de o cauză mai
bună, se atribuie postului de televiziune PRO TV, care, cu excepţia
DTV-ului, este unicul post de televiziune, care reflectă obiectiv
realitatea din Republica Moldova. Încă nu s-au şters din
memoria telespectatorilor, a opiniei publice locale şi internaţionale
incidentul care a avut loc cu cameromanul PRO TV Mihai Şambra. Acesta a
fost răpit din stradă, dus la comisariatul de poliţie Buiucani
şi bătut în cel mai groaznic mod de către
poliţişti, doar pentru faptul că şi-a făcut cinstit
meseria de jurnalist şi a filmat atacurile banditeşti ale
poliţiei asupra protestatarilor în ziua de 5 octombrie.
Faptul că ulterior Mihai
Şambra a fost nevoit să îşi retragă cererea de la
Procuratură, ne demonstrează încă o dată că
nimeni nu poate rezista atacurilor şi practicilor NKVD-ste ale structurii
statului poliţienesc Republica Moldova.
Iată că ieri, la
finele şedinţei Parlamentului, doi colegi de ai noştri, care,
neformal, fac parte din actuala majoritate parlamentară, au atacat,
în cel mai urît mod, postul de televiziune PRO TV,
învinuindu-l că distorsionează realitatea din Republica
Moldova, atacă instituţiile statului de drept ş.a.m.d. Nu vreau
să dau citire aici tuturor inepţiilor expuse de către un pretins
democrat. Vreau doar să îi spun că el, personal, împreună
cu prietenii, cu toţi voroniştii, tcaciucii şi alţii de
teapa lor, au lucrat şi lucrează în continuare de zor la
subminarea intereselor naţionale ale Republicii Moldova,
menţinînd-o în continuare pe orbita intereselor imperiale
ruseşti. Dar nu despre aceasta este vorba acum.
Atacurile furibunde asupra
presei independente, inclusiv asupra postului de televiziune PRO TV, fac parte
dintr-un scenariu diabolic pus la cale de actuala guvernare de a
rămîne cu orice preţ la putere şi după alegerile
parlamentare din anul 2009.
Se cunoaşte mai demult
că guvernanţii urzesc închiderea postului de televiziune PRO TV
aşa cum au făcut-o în cazul postului de televiziune TVR-1.
Ţin însă să îi dezamăgesc, ceea ce fac comuniştii
şi acoliţii lor în ultima vreme se va întoarce ca un
bumerang în capurile lor. Ticurile lor dictatoriale trădează
agonia în care se află. Forţele politice cu adevărat
democratice, naţionale şi pro europene trebuie să îşi
unească eforturile pentru a-i înmormînta în cimitirul
istoriei.
Vă mulţumesc.
Doamna Maria Postoico:
Un anunţ.
Microfonul nr. 3.
Domnul Nicolae
Bondarciuc:
Stimaţi colegi,
Vreau să amintesc că
noi, în Parlament, am avut posibilitate să îl audiem şi
pe domnul Talmaci, şi pe domnul Dodon. Şi vreau să vă spun
că şi Banca Naţională, şi Guvernul iau măsurile
respective pentru a... Ascultaţi, ascultaţi. Aceasta este
declaraţie de la microfonul nr.3. Da, da, aici mi-e mai comod mie. Vreau
să vă spun că măsurile care s-au luat... Ascultaţi,
ascultaţi.
Doamna Maria Postoico:
Continuaţi. Are dreptul la
replică.
Domnul Nicolae
Bondarciuc:
Încă o dată
vă amintesc, stimaţi colegi, că noi am avut posibilitate să
audiem şi Banca Naţională, şi Guvernul aici, a fost şi
Talmaci, şi Dodon. Şi ştiţi că s-au luat măsurile
respective, ceea ce a dat posibilitatea să micşorăm
inflaţia în Republica Moldova pînă la 6,7 la sută.
Acum sînt şi alte măsuri. Participarea doamnei Durleşteanu
la o şedinţă a miniştrilor finanţelor ai
ţărilor CSI; acesta tot e un lanţ de măsuri pe care le ia
Guvernul pentru a ameliora situaţia.
Vreau să vă spun
că nu demult a făcut conferinţă de presă doamna
Durleşteanu, a expus poziţia Guvernului. Ieri, au apărut
materiale de la conferinţa de presă a domnului Talmaci. Se iau măsuri
pentru a ameliora situaţia în Republica Moldova.
Doamna Maria Postoico:
Următoarea
şedinţă va avea loc joi, la ora 10.00.
Şedinţa de
astăzi o anunţ închisă.
Şedinţa s-a
încheiat la ora 10.32.
Stenograma a fost
pregătită spre publicare
în Direcţia documentare parlamentară a
Aparatului Parlamentului.
|