ALOCUTIUNEA Dlui Marian LUPU, Presedintele Parlamentului RM la Conferinta "Promovarea transparentei si responsabilitatii partidelor politice in Moldova", Chisinau, 22-23 mai 2007
Doamnelor si domnilor,
Onorata asistenta,
Imi face o deosebita placere sa va salut la deschiderea conferintei "Promovarea transparentei si responsabilitatii partidelor politice in Moldova". Ma bucur mult ca Parlamentul este gazda acestui eveniment ce se doreste a fi un punct de start al unei campanii menite sa sporeasca gradul de constientizare a responsabilitatii partidelor politice fata de intregul spectru de probleme social-politice cu care se confrunta astazi societatea din Republica Moldova. Este un eveniment care ne permite sa punem in valoare practica necesitatea unui schimb de opinii si dialog deschis pe marginea unui subiect ce se prezinta a fi de o importanta majora pentru orice stat democratic si anume dezvoltarea unui sistem pluripartidist eficient si echitabil.
Viata politica in lumea contemporana este un exercitiu foarte complex, divers si deseori controversat, in care sunt implicati un numar foarte mare de participanti - subiecti ai politicii. In mod incontestabil cea mai vizibila pozitie printre acesti subiecti este rezervata partidelor politice. Astazi, este greu de imaginat un stat, unde nu ar exista macar un partid politic.
Permiteti-mi sa remarc faptul ca a aborda un subiect precum partidele politice inseamna a te expune celor mai multe si diverse opinii si critici. Ironic vorbind, putini oameni, indiferent de statutul lor social, si-ar declina priceperea de a comenta cel putin doua fenomene sociale - politica si sportul.
Partidele politice ca fenomene de amploare in societatea moldoveneasca au reaparut relativ recent, odata cu obtinerea independentei Republicii Moldova in 1991. Cu toate acestea, ele au reusit sa se impuna drept cele mai importante promotoare ale vietii politice, existenta si activitatea carora marcheaza atat activitatea organelor puterii de stat, cat si societatea civila.
Putem constata ca pe parcursul a 15 ani de independenta, din institute pentru existenta carora s-a luptat atat de mult, partidele politice cu succes s-au transformat intr-un mecanism viabil de acces al populatiei la guvernare, de intermediere intre putere si cetateni. Implicarea in gestionarea puterii intr-o perioada de acuta criza social-economica, cum au fost anii 90 ai deceniului trecut, nu a fost, probabil, cel mai fericit mod de popularizare a partidelor politice, cu toate acestea cistigarea treptata a increderii poporului a plasat pluripartidismul drept un element indispensabil pentru tinara noastra societate democratica, functionarea caruia implica direct si in mod organizat cetatenii in luarea deciziilor la nivel de stat.
Aprecierea esentei partidelor politice a fost un exercitiu care de-a lungul anilor a captivat atentia atit a politologilor, cit si a politicienilor. Partidele politice au evoluat nu numai in activitati practice, dar si in aprecieri teoretice si doctrinare. Astfel, de la aprecieri de genul ca "un partid politic secreta in chip natural si ineluctabil o oligarhie birocratica caracterizata, la varful organizatiei, de un cerc interior inchis de lideri profesionisti, cerc practic inamovibil", aprecieri facute de Roberto Michels, s-a ajuns la replica lui Samuel Eldersveld precum ca un partid este "o structura de primire deschisa, permeabila nu numai la baza ci si la varf, grijulie sa atraga diferite categorii sociale marginale si doritoare sa le ofere posibilitate de promovare in cadrul structurii sale". Evaluare fata de care eu personal inclin sa am o reverenta deosebita.
Veritabila ratiune de a fi a partidelor este accesul la guvernare, sau altfel spus, cucerirea puterii, putere care este legitimata prin alegeri de catre popor. In acest sens, capacitatea partidelor de a mobiliza masele sa contribuie prin alesii sai la gestionarea puterii in stat este una dintre cele mai mari provocari ale unui sistem pluripartidist. Constat ca succesul partidelor in viata politica este o reflectie directa a deschiderii, transparentei si felului in care ele reusesc sa raspunda necesitatilor si intereselor intregii populatiei si nu doar a unor grupuri restrinse de persoane. In acest sens, functiile partidelor pot fi nu numai pur politice - de activitate electorala, de presiune asupra autoritatilor, ci si sociale - de asistenta, de ajutorare, etc.
Sistemul pluripartidist din Republica Moldova este unul foarte tanar si se afla intr-o evolutie permanenta, atat din punct de vedere politologic, cat si juridic. Cu toate acestea, in tara noastra problema reglementarii juridice a partidelor politice nu a fost neglijata de catre legiuitor. La 17 septembrie 1991 a fost adoptata Legea Republicii Moldova privind partidele si alte organizatii social-politice. Acest eveniment a fost unul de o semnificatie istorica pentru statul nostru intrucit a consfintit trecerea activitatii partidelor politice intr-un cadru legal si nasterea unui nou sistem pluripartidist. De mentionat este si faptul ca prin Hotararea nr.217-12 din 28 iulie 1990, intrata in vigoare la 26 aprilie 1993, Parlamentul Republicii Moldova a ratificat Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Aceste decizii reprezinta pilonii legislatiei juridico-politice din tara noastra. Piloni care au facut posibil ca in prezent Republica Moldova sa nu duca deloc lipsa de partide, repartizate pe intreg esichierul politic si promotoare a diverse doctrine politice. Alegerea unei doctrine politice este un indicator important al maturitatii si responsabilitatii un partid, intrucit valorile asumate trebuie sa reprezinte nu doar teze teoretice, dar in egala masura si tendinte practice manifestate la nivelul necesitatilor cetatenilor. Iar cooptarea acestor necesitati poate surveni doar atunci cind un partid activeaza transparent si cit mai aproape de cetateni.
Promovarea continua a perfectionarii legislatiei nationale in privinta partidelor politice nu este doar o simpla dorinta de creatie legislativa, dar si o necesitate dictata de importanta crearii unui cadru juridic adecvat pentru a facilita conditii echitabile pentru activitatea partidelor politice. }n acest mod, noul proiect de lege privind partidele politice, aprobat in prima lectura de catre Parlamentul Republicii Moldova si expediat spre expertizare Consiliului Europei, vine sa concretizeze unele norme mai vechi si totodata sa initieze altele noi, cum ar fi spre exemplu finantarea din bugetul de stat a partidelor politice, prevedere care pentru Republica Moldova este o inovatie esentiala, capabila sa stimuleze dezvoltarea partidelor si sa contribuie la o transparenta financiara eficienta in activitatea acestora.
Stimati colegi,
In final, tin sa aduc sincere multumiri co-organizatorilor acestei conferinte - Consiliului Europei, Oficiului OSCE pentru Institutii Democratice si Drepturile Omului, Agentiei Suedeze Internationale SIDA si sper, totodata, ca multe dintre opiniile care vor fi generate aici sa-si gaseasca cit mai curind o reflectie reala in legislatia nationala de domeniu.
Va multumesc pentru atentie
|