DEZBATERI PARLAMENTARE
Parlamentul
Republicii Moldova de legislatura a XVI-a
SESIUNEA
a IV-a ORDINARA – DECEMBRIE 2006
Sedinta
din ziua de 29 decembrie 2006
(STENOGRAMA)
SUMAR
1. Declararea sedintei ca fiind deliberativa.
2. Alocutiunea doamnei deputat Eugenia
Ostapciuc – Fractiunea parlamentara a Partidului Comunistilor din Republica
Moldova.
3. Alocutiunea domnului deputat Serafim
Urechean – Fractiunea parlamentara “Alianta «Moldova Noastra»”.
4. Alocutiunea doamnei deputat Valentina Buliga
– Fractiunea parlamentara a Partidului Democrat din Moldova .
5. Alocutiunea domnului deputat Iurie Rosca
– Fractiunea parlamentara a Partidului Popular Crestin Democrat.
6. Alocutiunea domnului Presedinte al Parlamentului
Republicii Moldova Marian Lupu.
7. Declararea sesiunii de toamna–iarna ca
fiind inchisa.
9. Intonarea Imnului de Stat.
Sedinta incepe la ora 9.00
Lucrarile sint conduse de domnul Marian
LUPU, Presedintele Parlamentului, asistat de doamna Maria Postoico si domnul
Iurie Rosca, vicepresedinti ai Parlamentului.
Domnul Maxim Ganaciuc – director general adjunct al Aparatului
Parlamentului:
Doamnelor si domnilor deputati,
Buna dimineata.
Va anunt ca, din totalul celor 101 de
deputati, la lucrarile sedintei de astazi a Parlamentului, si-au inregistrat
prezenta 92 de deputati. Absenteaza deputatii: Boris Stepa – din motive de sanatate;
Vitalia Pavlicenco, Ion Varta, Dumitru Diacov, Vladimir Filat, Valentina Golban,
Igor Klipii, Oleg Serebrian.
Domnul Marian Lupu:
Multumesc.
Stimati colegi,
Buna dimineata. Sedinta este deliberativa.
Rog sa onoram Drapelul de Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat).
Stimati colegi,
Sedinta de astazi este o sedinta de incheiere
a sesiunii de toamna – iarna a Parlamentului. Si in cadrul acestei sedinte vor
lua cuvintul presedintii si / ori reprezentantii fractiunilor cu cuvinte de incheiere
la finele acestei sesiuni. In acest context, o invit la tribuna centrala pe
doamna Eugenia Ostapciuc, presedintele Fractiunii parlamentare a Partidul
Comunistilor din Republica Moldova.
Doamna Eugenia Ostapciuc:
Stimate domnule Presedinte,
Stimati colegi,
Doamnelor si domnilor,
Pe durata sesiunii de toamna–iarna 2006, deputatii
Fractiunii parlamentare a Partidului Comunistilor din Republica Moldova s-au
condus in activitatea lor legislativa de principalele puncte de reper, trasate de
platforma electorala a partidului, si de Planul individual de actiuni
“Republica Moldova – Uniunea Europeana”. Concomitent, am tinut cont de tezele
de baza expuse de Presedintele Vladimir Voronin in alocutiunea rostita la
finele sesiunii precedente.
Voi aminti pe scurt directiile principale
de activitate schitate in acea cuvintare. Folosirea avantajelor amplasarii
geografice a tarii noastre la frontiera Uniunii Europene si a CSI, asigurarea
accesului marfurilor moldovenesti atit pe pietele de Est, cit si pe cele din Vest.
Elaborarea unei noi politici de atragere a investitiilor, dezvoltarea
infrastructurii moderne si, in primul rind, a drumurilor si telecomunicatiilor,
crearea de parcuri tehnice, astfel ca dezvoltarea economica dinamica sa influenteze
calitatea dezvoltarii umane, a sferei educatiei si ocrotirii sanatatii. Toate
aceste masuri urmaresc un singur scop: modernizarea accelerata a tuturor
laturilor vietii si activitatii in tara noastra.
Pe parcursul sesiunii am participat activ
la asigurarea legislativa a acestei directii. In masura posibilitatilor
limitate de faptul ca sesiunea de toamna – iarna este una redusa in timp si ca
pe durata ei eforturile noastre au fost orientate in mod traditional spre
adoptarea unor legi complexe ce tin de relatiile financiar-bugetare pentru anul
viitor, deputatii, totusi, au pus inceputul realizarii noului curs spre
dezvoltarea accelerata care va continua in sesiunile urmatoare. Realizarea
acestui curs urmeaza sa se bazeze pe un intreg complex de reforme paralele, mai
cu seama in sistemul educatiei si pregatirii profesionale, al managementului la
nivel de stat in domeniul politicii externe, etc.
Doamnelor si domnilor,
Pentru activitatea legislativa a deputatilor
din Fractiunea Partidului Comunistilor din Republica Moldova, ca si a majoritatii
deputatilor din alte fractiuni, unul dintre evenimentele centrale din cadrul
sesiunii curente a fost discutarea si adoptarea bugetului de stat al tarii
pentru anul urmator.
Pozitia fractiunii vizavi de acest subiect
am prezentat-o de la aceasta tribuna mai pe larg la timpul respectiv. Astazi
voi aminti doar citeva momente, inclusiv pentru acei care ne urmaresc la
televizor si la aparatele de radio. Mai ales ca, pe parcursul discutarii si
adoptarii, dar si dupa aceea au rasunat si continue sa rasune critici dure din
partea opozitiei, care nu corespund realitatii.
De aceea, doresc sa accentuez, inca o data,
ca partea de venituri a bugetului de la 3,5 miliarde de lei in anul 2001 a
ajuns la 12,6 miliarde de lei pentru anul 2007, adica, a crescut de circa 4
ori. Ca si in anii precedenti, bugetul are un vadit caracter social, peste 65%
din cheltuieli sint indreptate in sfera sociala, adica, in: invatamint, cultura,
sanatate, asigurare si asistenta sociala s.a.
Mijloacele prevazute pentru aceste ramuri in
anul viitor vor fi cu 14 – 23 la suta mai mari decit in anul curent. Vor creste
sumele Fondului pentru subventionarea producatorilor agricoli, care va
constitui in total 240 milioane de lei, Fondul pentru sustinerea viticulturii
se va majora pina la aproape 90 milioane de lei. Investitiile capitale vor creste
pina la 900 milioane de lei. Cheltuielile pentru dezvoltarea stiintei si inovarii
vor fi majorate cu 45%.
Un alt document important, adoptat pe
parcursul sesiunii, este Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru
anul 2007. Voi aminti doar cele mai semnificative momente ale acestei legi:
indemnizarea unica la nasterea copiilor va creste pina la 1000 de lei pentru
fiecare copil, vor fi majorate de doua ori indemnizatiile pentru cresterea
copilului pina la virsta de 3 ani, tot cu atit vor creste indemnizatiile pentru
persoanele care ingrijesc de invalizi.
Cu toate problemele existente in medicina
prin asigurare este clar ca introducerea ei a condus la imbunatatirea substantiala
a situatiei din acest sector social, la largirea cercului de persoane care au
acces la asistenta medicala. Legea pentru anul 2007 a fondurilor asigurarii
obligatorii de asistenta medicala va atesta o crestere cu 410 milioane lei fata
de anul curent. Majorarea costului politei de asigurare pina la 1 209 lei va
conduce, respectiv, la largirea spectrului de servicii medicale acordate cetatenilor,
precum si la imbunatatirea calitatii acestor servicii.
Afara de legile principale, mentionate mai
sus, noi am adoptat, precum cunoasteti, si alte acte legislative, care, conform
platformei electorale a partidului si doleantelor alegatorilor, au drept scop
sporul economic in industrie, agricultura, in sfera serviciilor, dezvoltarea
unui sir de probleme sociale si de alta natura.
Pe parcursul anului curent am adoptat si citeva
acte legislative care, initial, vor avea o influenta negativa asupra unor cetateni.
Am in vedere amendarea Legii cu privire la patenta de intreprinzator,
modificarea metodologiei de calculare a impozitului pe imobile, a tarifelor la
unele servicii comunale, precum si cele prestate de organele cadastrale, modificarea
legislatiei privind asigurarea obligatorie de raspundere civila si altele.
Oportunitatea adoptarii acestor legi rezulta
din situatia reala social-economica la ora actuala, din cerintele procesului de
modernizare accelerata a economiei tarii. Dar realizarea acestor legi va
conduce numaidecit la ridicarea calitatii standardelor de viata a majoritatii
populatiei. Noi nu sintem adeptii adoptarii unor asemenea masuri neadecvate,
dar situatia in tara a degradat atit de mult in ultimul deceniu al secolului
trecut, incit efectele negative se resimt si astazi.
Doamnelor si domnilor,
Anul 2007, dupa cum cunoasteti, va fi
marcat de alegerile locale, care se vor desfasura in vara. De fapt, unii colegi
de ai nostri deja de multa vreme se afla in plina campanie electorala. Ei
folosesc tribuna Parlamentului nu doar pentru a formula permanent insultari la
adresa actualei guvernari, a fractiunii majoritare, dar si pentru a propaga
organele de presa, noile formatiuni politice aparute deja dupa alegerea lor in
actualul Parlament.
Sper ca si cetatenii care ne privesc si ne
asculta, isi dau seama ca, de fapt, acesti colegi de ai nostri lucreaza nu atit
impotriva oponentilor politici, cit mai ales impotriva propriilor alegatori,
care au votat pentru ei in contextul unor formatiuni politici si programe
electorale concrete, care mai apoi au fost abandonate.
In acelasi context, as vrea sa mentionez si
faptul ca unii parlamentari din opozitie iese la microfoane pentru a-si exprima
bucuria rautacioasa atunci cind societatea trece prin niste greutati care nu
depind de actuala guvernare. De exemplu, interzicerea accesului vinurilor
moldovenesti pe piata rusa, scumpirea gazelor naturale etc. Ei se fac a nu intelege
ca restrictiile la importul productiei alcoolice au fost aplicate si impotriva
altor tari, unde nu sint comunistii la putere. Iar scumpirea gazelor naturale
s-a produs in marea majoritate a tarilor CSI si a statelor europene.
Prin atare atitudine fata de problemele tarii,
acesti deputati ne demonstreaza ca pentru ei nu este importanta cautarea de
solutii pentru depasirea dificultatilor cu care se confrunta intreaga populatie.
Pentru ei este important numai de a-si ponegri oponentii si de a-si lustrui
propria imagine politica.
Cu riscul de a se supara, vreau, totusi, sa
le amintesc unor colegi oponenti un adevar cunoscut de toata lumea: alegatorii
ne vor aprecia dupa fapte, dar nu dupa numarul de luari de cuvint in fata
microfoanelor Parlamentului sau de invinuiri lansate la adresa guvernarii.
Anul 2007 va fi unul complex si din punct
de vedere al muncii legislative. La anul viitor expira termenul de implementare
a Strategiei de crestere economica si reducere a saraciei si a Planului de actiuni
“Republica Moldova – Uniunea Europeana”. De aceea, Vladimir Voronin, Presedintele
Republicii Moldova, a lansat recent initiativa de a elabora pe parcursul anului
2007 un nou Plan national de dezvoltare a Republicii Moldova pentru urmatorii 4
– 5 ani.
Prin aceasta optica, Parlamentului,
inclusiv fractiunii noastre, le revine misiunea de a desfasura o activitate
intensa in directia sustinerii legislative a prevederilor planului. Va fi
nevoie de ajustarea unor acte legislative existente si de elaborarea unui sir
de legi noi pentru a asigura dezvoltarea in continuare a sistemului politic,
economic si social al tarii, pentru stabilirea unor indicatori concreti ai
calitatii vietii oamenilor, pentru atingerea unor caracteristici calitative si
cantitative noi ale sectorului public si privat din domeniul industrial, agrar si
prestarii de servicii. Vom activa, de asemenea, in directia legiferarii unor pasi
noi in apropierea tarii noastre de Uniunea Europeana atit in contextul
drepturilor si libertatilor democratice, cit si al calitatii vietii oamenilor.
Concomitent, in politica noastra externa vor conta si in continuare pe relatiile
reciproc avantajoase cu partenerii nostri strategici din Est si, in primul rind,
cu Federatia Rusa, care pentru tara noastra sint foarte importante.
Doamnelor si domnilor,
Vreau sa abordez inca un subiect, cel al
relatiilor dintre ramurile de virf ale puterii. Faptul ca in tara noastra se
initiaza si se adopta legi, ca aceste legi se implementeaza si conduc la cresterea
economica, dezvoltarea sferei bugetare, majorarea salariilor, pensiilor etc. se
datoreaza, in mare masura, activitatii Executivului, colaborarii Cabinetului de
Ministri cu Parlamentul. Aceasta colaborare se exprima si prin audierea de doua
ori pe an a domnului Prim-ministru in plenul Parlamentului.
Este proaspata in memoria tuturor farsa
politica jucata recent aici, in Parlament, de catre deputatii din “Alianta
«Moldova Noastra»”. Pe de o parte, aproape in fiecare zi ei cer invitatia in
sala a domnului Prim-ministru pentru a le raspunde la intrebari, pe de alta
parte, cind, conform legislatiei, intregul Cabinet de Ministri, in frunte cu
domnul Vasile Tarlev, a venit in plenul Parlamentului pentru a prezenta un
raport de activitate si a raspunde la intrebari, deputatii din opozitie au facut
tot posibilul ca exercitiul respectiv sa fie intrerupt.
Prin aceste actiuni, ei nu ne-au afectat pe
noi, dupa cum s-a dorit, pentru ca deputatii comunisti au audiat inca la 14
decembrie o informatie ampla a domnului Vasile Tarlev privind activitatea
executivului in semestrul al II-lea al anului curent. Au primit raspunsuri
complete la intrebarile formulate din numele alegatorilor.
De fapt, opozantii nostri i-au impiedicat
pe cetatenii tarii sa obtina o informatie ampla si obiectiva despre activitatea
Guvernului, sa asculte raspunsurile la intrebarile care ii framinta. Cu toate
neajunsurile care exista in activitatea Executivului, pentru ca nu greseste
numai acel care nu face nimic, noi sustinem Guvernul in activitatile sale. Imi
exprim convingerea ca vom continua sa conlucram fructuos si pe parcursul
sesiunilor urmatoare.
Conlucrarea dintre ramurile puterii se
datoreaza, in mare masura, coordonarii actiunilor cu Presedintele Tarii. Afirmatiile
opozitiei, care sustine ca, chipurile, Seful statului controleaza toate
ramurile puterii, sint un neadevar. Domnia sa intretine un permanent dialog cu
Parlamentul si Guvernul, participa la sedintele Executivului, ale fractiunii
noastre parlamentare, in cadrul carora se discuta cele mai stringente probleme
ale societatii, cele mai importante proiecte de legi care tin de interesele
majoritatii populatiei.
Consider ca aceste consultari sint foarte
binevenite pentru toate ramurile puterii. De aceea, din numele fractiunii,
exprim cuvinte de recunostinta domnului Presedinte al tarii pentru colaborare
strinsa si eficienta. Aduc, de asemenea, multumiri domnului Prim-ministru,
domnilor ministri, tuturor membrilor Guvernului pentru colaborare si intelegere.
Dupa cum s-a vazut, in noul an ne asteapta
o activitatea deosebit de intensa si de complexa, cind intregul corp legiuitor
trebuie sa contribuie plenar la afirmarea prioritatilor intereselor nationale.
Sper ca, pe parcursul perioadei urmatoare, inclusiv in cadrul sesiunii de primavara
– vara a anului 2007, ne vom exercita mandatul cu mai multa responsabilitate,
cu dorinta sincera de a ajuta oamenilor sa isi solutioneze problemele. Am
certitudinea ca absoluta majoritate dintre noi sintem capabili sa ne unim
eforturile si sa ne aducem contributia la ridicarea pe o noua treapta a
economiei tarii si a nivelului de trai al cetatenilor nostri.
In incheiere tin sa aduc multumiri tuturor
colegilor care au colaborat cu noi in mod fructuos pe parcursul sesiunii, lucratorilor
Aparatului Parlamentului care au asigurat buna activitate a fractiunii, precum si
jurnalistilor care au reflectat activitatea noastra in mod obiectiv.
Va doresc tuturor sarbatori fericite si va
adresez traditionalul “La multi ani!”
Va multumesc. (Aplauze.)
Domnul Marian Lupu:
Il invit la tribuna centrala pe domnul
Serafim Urechean, presedintele Fractiunii parlamentare “Alianta «Moldova Noastra»”.
Domnul Serafim Urechean:
Domnule Presedinte la Parlamentului,
Stimati colegi deputati,
Onorata asistenta si dragi cetateni ai
Republicii Moldova,
Spre deosebire de precedenta sesiune
parlamentara, la incheierea celei curente, vad ca nu prea are cine incalca
traditiile, asa ca am sa o fac eu, incepind cu un mesaj pozitiv din partea Fractiunii
“Alianta «Moldova Noastra»”, mai ales ca, prin refuzul Presedintelui Vladimir
Voronin de-a veni la totalizari in Parlament, fractiunilor li s-a oferit cuvintul
si chiar 5 minute in plus pentru aceasta.
Asadar, permiteti-mi sa exprim satisfactia
noastra in legatura cu unele tendinte salvatoare inregistrate in Republica
Moldova la sfirsitul anului si iata de unde porneste aceasta apreciere. Anul
care se incheie a concentrat un sir de riscuri majore agravate de actuala
conducere a tarii.
In 2006 si Partidul Comunistilor, dar si
satelitii lor Partidul Popular Crestin Democrat si Partidul Democrat s-au
compromis definitiv angajamentelor electorale si internationale si erau pe
punctul de a epuiza toate resursele unei stabilitati social-economice si asa
fragile.
Daca tara, adusa in fata prapastiei, era lasata
pe voia acestei coalitii, Republica Moldova ar fi fost deja in colaps. Am fi
ajuns spre sfirsitul anului la destabilizari interne de proportii, la criza
relatiilor externe si la inghetarea politicilor proeuropene.
“Alianta «Moldova Noastra»” considera ca
suferintele populatiei si compromiterea pe termen lung a perspectivelor de
integrare europeana erau un pret inadmisibil, chiar daca platindu-l am fi scapat
de puterea coalitiei antinationale ros-oranj. Si partenerii externi ai Moldovei
s-au orientat spre a preveni afectarea grava a populatiei. Iata de ce apreciem inalt
contributia tuturor celor care au sustinut statul nostru in anul 2006. In
primul rind, voi mentiona, totusi, oamenii simpli, pentru ca prin sacrificiul
lor cotidian, nu Guvernul, ci anume ei au salvat de cadere economica Moldova.
“Alianta «Moldova Noastra»” multumeste
celor care, prin munca lor prost platita, mentin sectorul public, economia,
afacerile private, sectorul civil si cel de asistenta sociala, apararea ordinii
publice si a securitatii statului, medicina, educatia, cultura nationala si
alte domenii vitale.
Dar acei care activeaza in tara la modul
direct au fost salvati de concetatenii alungati de saracie la munca peste
hotare. Banii trimisi de ei acasa ating deja in valoare 1/3 in raport cu
produsul intern brut. Sporesc rata consumului intern si astfel finanteaza
direct, dar masiv bugetul de stat.
Desigur, nu in ultimul rind, aducem multumiri
si partenerilor nostri externi, in pofida si impotriva performantelor proaste
ale actualei guvernari. Ei au mers in intimpinarea Republicii Moldova, au pastrat
speranta cetatenilor in viitor si au oferit tarii noastre conditii si
perspective de dezvoltare.
Fondul Monetar International, asteptind sa
le treaca unora alergia la morcov, a incheiat, totusi, un nou Acord cu Moldova si,
astfel, a contribuit la reesalonarea datoriei externe de catre Clubul
creditorilor de la Paris. La deschiderea posibilitatilor de finantare de catre
Banca Mondiala si alte organisme si institutii financiare si la evitarea situatiei
de intrare a statului nostru in incapacitatea de plata generala, Consiliul
donatorilor, pe 12 decembrie, la Bruxelles, a confirmat ca a dispus sa sprijine
o finantare enorma pentru Moldova peste 1,2 miliarde de dolari, conditionate
evident si foarte categoric prin lichidarea de catre guvernarea de la Chisinau
a unui lung sir de restante pe care le are la toate capitolele.
Analistii atesta lipsa capacitatii de
asimilare a acestei oferte financiare, iar noi vom adauga: acesta este un rezultat
al politicii actualei guvernari de tergiversare a reformelor si de suprimare a
businessului privat al administratiei locale, a organizatiilor civile, a altor
componente ce formeaza potentialul national de resurse umane si investitionale.
Romania si Ucraina – trebuie sa apreciem intelepciunea cu care aceste tari au
trecut peste atacurile stranii lansate de Presedintele Voronin la adresa lor.
Vecinii nostri continua sa sustina politicile Uniunii Europene de stabilizare si
cooperare regionala favorabile Moldovei; Consiliul Europei, forul care face
mult mai mult decit sa monitorizeze functionarea democratiei moldovenesti; Strasbourgul
ne sprijina in elaborarea si implementarea legislatiei reformatoare, infruntind
rezistenta ascunsa din partea coalitiei Rosca – Voronin, care speculeaza
reformele in interesele inguste politice si economice. Si principalul nostru
partener si obiectiv Uniunea Europeana, in pofida sabotarii clare la etapa initiala
de catre conducerea Republicii Moldova a Planului comun de actiuni, Comisia Europeana
ne-a dat preferinte comerciale autonome in sistemul GSP pentru stimularea
exportului moldovenesc spre piata europeana. Ni s-a oferit si posibilitatea
ratata de Guvern in 2006 de a semna un acord suplimentar de comert asimetric,
care ar avantaja si mai mult economia noastra, chiar daca ea, cum arata
statisticile si recunosc autoritatile, nu prea are ce exporta din cauza crizei
profunde din sectorul real si a problemelor din domeniul certificarii.
In asigurarea stabilitatii proceselor interne
de la democratizare la reintegrare teritoriala, rolul Uniunii Europene a fost
enorm si devine hotaritor incepind cu anul 2007. Am mentionat pe scurt actorii
principali si doar acele actiuni ale lor in 2006, care, credem, au contribuit
la prevenirea unei crize politice si social-economice de proportii in Republica
Moldova. “Alianta «Moldova Noastra»” le exprima inca o data deplina recunostinta.
Stimati cetateni,
Fractiunea “Alianta «Moldova Noastra»”, la
rindul sau, si-a luat in serios rolul de principala forta a opozitiei
parlamentare, a criticat dur si activ, si pe dreptate, greselile guvernarii
comuniste.
Am promovat, pe parcursul acestui an, si
pozitiile noastre constructive, solutii orientate spre constituirea in
Republica Moldova a statului de drept: asigurarea stabilitatii si eficientei
institutiilor care garanteaza democratia si suprematia legii, respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, libertatea presei, cea de
exprimare a opiniilor si dreptul la informatie, libertatea constientii si cea
la o educatie protejata de implicatii politice cum se intimpla in cazul cu
istoria integrata si altele, independenta sistemului judecatoresc si
reglementarea corecta a functiilor Procuraturii, imbunatatirea economiei de piata
si a climatului investitional, debirocratizarea proceselor de inregistrare si
activitate a intreprinderilor, stimularea dezvoltarii rurale a infrastructurii si
a agriculturii nationale, sporirea numarului de locuri de munca, a nivelului de
salarizare, inclusiv in sfera bugetara.
Am depus toate eforturile pentru a realiza
vointa alegatorilor nostri si a angajamentelor asumate in fata lor. Desigur,
succesul cum este explicabil pentru opozitie, a fost relativ. Dar voi accentua
ca pozitiile si initiativele “Aliantei «Moldova Noastra»” au devenit o foaie de
examen pentru guvernarea comunista si actualii ei aliati. Majoritatea solutiilor
propuse de noi au fost preluate de ideologii conducerii de virf de la
extinderea formatului de negocieri in problema transnistreana pina la
liberalizarea economiei, crearea locurilor de munca si ridicarea nivelului
salariului minim. Si de ce spun ca au devenit un examen, pentru ca aceste
obiective plagiate nu corespund cu interesele guvernantilor si cu capacitatile
lor, lucru dovedit deja de practica.
Critica argumentata, numita obstructionista
la inceput, acum se dovedeste a fi corecta. Cit face numai inghetarea Legii cu
privire la sistemul de salarizare in sectorul bugetar, care a spulberat de Anul
Nou speranta a mii si mii de angajati bugetari in achitarea obligatiilor
salariale asumate de stat. Ieri, coalitia ros-oranj, printr-o ridicare de mina,
a jecmanit bugetarii de aproape 1 miliard de lei, promisi pentru anul 2007. Daca
asa ceva se intimpla in Franta, de exemplu, astazi Voronin ar fi luat lectii de
catarat pe copaci de la Rosca, iar Guvernul ar intimpina Revelionul, salvindu-se
pe ghirlandele insirate in centrul Chisinaului.
Am avertizat ca mimarea reformelor va impiedica
dezvoltarea si capacitatea de a beneficia de suportul occidental in toate
domeniile, va frina procesul de integrare europeana. Acum vedem ca Moldova este
exclusa din previziunile de extindere ale Uniunii Europene, facuta in noiembrie
anul curent. Iar guvernantii incheie anul cautind vinovatii. Am prevenit si in
privinta necesitatii de a elabora securitatea energetica si de a negocia
transparent pretul la gaze, pentru care inca vom afla cit a pierdut Republica
Moldova. Si in privinta efectelor distructive ale majorarii impozitelor in
agricultura si in ceea ce tine de provocarea unor majorari a preturilor la
medicamente si la disparitia din farmacii a celor mai ieftine, eficiente si
nerentabile.
Puterea a ramas surda si oarba. Dar in
schimb populatia incepe sa inteleaga cine si ce politica duce in Republica
Moldova. Oamenii pricep ca, doar din lipsa de argumente si solutii, guvernarea
comunista continue hartuirea oponentilor politici, intimidarea de catre
organele respective a mijloacelor mass-media, a organizatiilor
nonguvernamentale si a activistilor opozitiei din teritoriu, incalcarea generala
si frecventa a drepturilor omului.
De altfel, creste nu numai numarul
dosarelor pe care Republica Moldova este condamnata la CEDO, deja peste 40, dar
sumele compensatiilor care urmeaza a le plati iarasi din bugetul statului. Vom
plati lipsa de justitie din impozitele tuturor cetatenilor, ultima suma depaseste
2 milioane de euro sau peste 30 de milioane de lei, pe cind responsabilii de pastrare
a acestei stari de lucruri sint coalitia PPCD, PCRM, PD si personal Presedintele
Voronin, care a uzurpat toate ramurile puterii.
Dupa cum a mai declarat Fractiunea “Alianta
«Moldova Noastra»”, fluturarea cartonasului rosu in fata Premierului Tarlev de
catre Presedintele Voronin este un spectacol ridicol. Seful statului incearca
prea tirziu sa se transforme in arbitru, iresponsabil de rezultatele jocului
prost al echipei guvernamentale, desi ea este una de buzunar, ca si Fractiunea
parlamentara a comunistilor.
Dupa 6 ani de autoritarism, de actiuni in
stil dictatorial cu legende, care circula despre clanul de la conducere, greseste
acel care crede ca se va mai putea hipnotiza inca o data cetatenii. O dovedesc
alegerile din Gagauzia, cel mai important eveniment politic al anului si cea de
a doua infringere electorala, practic, personala a lui Vladimir Voronin, dupa
alegerile locale 2003 din Chisinau.
Tara a obosit sa fie stoarsa de puteri,
manipulata si tinuta in prag de criza. Iar alegerile generale din 2007 sint asteptate
ca o izbavire la nivel local si “Alianta «Moldova Noastra»” va promite ca asa
va fi. Este imposibil ca populatia, dar si conditiile de vecinatate cu Uniunea
Europeana, care cer stabilitatea social-economica si progres democratic rapid sa
mai tolereze performante la nivelul celor inregistrate in 2006 de Guvernul
Moldovei: regres in economia reala si reducerea de la peste 7% la sub 4% a cresterii
economice si asteptarile confirmate de institutiile internationale, ca Moldova
sa obtina cea mai joasa crestere economica in 2007 din tarile regiunii; scaderea
cu 4% a volumului productiei in agricultura, inflatia anuala de circa 13%, cel
mai inalt nivel in spatiul ex-sovietic, dar care inglobeaza cresteri de 30% pina
la peste 100% a preturilor la unele produse si servicii; deficitul comertului
extern de circa 2 miliarde de dolari americani, unul dintre cei mai inalti
indicatori in lume raportat la volumul comertului extern. Cel mai mare nivel de
transferuri banesti de peste hotare in raport cu valoarea produsului intern
brut si aceasta in conditiile celui mai inalt in Europa nivel al saraciei; cresterea
cu peste 5% a nivelului de saracie la sate.
Aceste si alte performante confirma si in
2006 aprecierea “Aliantei «Moldova Noastra»” cum ca actuala guvernare, prin
incompetenta si caracterul retrograd, nu ne duce, ci ne face de rusine in
Europa. Si responsabilitatea majora ii revine actualului Sef de stat, care
influenteaza decisiv actul de guvernare, chiar daca incearca sa se ascunda in
spatele Primului Ministru, al functionarilor publici s.a.m.d.
Fractiunea “Alianta «Moldova Noastra»” va
urma consecvent angajamentele sale fata de alegatori, va actiona si mai ferm
pentru schimbarea situatiei si ureaza cetatenilor tarii ca acest lucru sa se intimple
incepind cu anul 2007.
Stimati parlamentari,
Stimat popor,
Va dorim, sarbatori fericite.
Va multumesc frumos. (Aplauze.)
Domnul Marian Lupu:
O invit la tribuna centrala pe doamna
Valentina Buliga, membru al Fractiunii parlamentare a Partidului Democrat din Moldova.
Doamna Valentina Buliga:
Mult stimate domnule Presedinte al Parlamentului,
Stimati colegi deputati,
Stimati invitati,
Mult stimati cetateni ai Republicii Moldova
care, pe parcursul anului 2006, ati fost si sinteti cu ochii pe Legislativ,
Si in aceasta sesiune, Partidul Democrat
din Moldova s-a manifestat in Parlamentul Republicii ca o forta politica
moderata si constructiva, care a contribuit la adoptarea proiectelor
legislative de importanta nationala, tinind cont de interesele tarii si ale tuturor
cetatenilor.
Este remarcabil ca sesiunea s-a finalizat
cu proiecte de o importanta majora pentru dezvoltarea democratica a statului
nostru. Chiar ieri am examinat proiectul de Lege cu privire la partidele
politice si sintem indreptatiti sa credem ca, prin adoptarea acestei noi legi,
partidele politice vor actiona intr-un cimp legislativ care sa le permita sa
activeze eficient, transparent si sa devina adevarati promotori ai valorilor
democratice.
Desigur, fiecare fractiune a dorit sa isi
aduca contributia la imbunatatirea situatiei legislative si, in felul acesta, si
noi, deputatii democrati, de la inceputul activitatii acestui an am depus toate
eforturile pentru a deveni eficienti si cooperanti. In anul 2006, Fractiunea parlamentara
a Partidului Democrat si-a conformat verticalitatea prin activitatea fiecaruia
din noi in comisiile de specialitate si, prin initiativele legislative inaintate,
care au avut nobile intentii si adoptarea lor ar fi avut un impact pozitiv in
multe domenii, au fost elaborate circa 12 proiecte de legi si zeci de
amendamente la circa 35 de legi, care au fost inaintate Parlamentului spre
examinare si adoptare. Angajamentele externe ale Parlamentului, care rezulta
din Planul de actiuni “Republica Moldova – Uniunea Europeana” si din
angajamentele noastre fata de Consiliul Europei au contribuit la realizari
importante ale Parlamentului in domeniul ajustarii bazei legislative nationale,
la nivelul IQ-ului comunitar al Uniunii Europene.
Fractiunea parlamentara a Partidului
Democrat s-a pronuntat mereu pentru accelerarea procesului de integrare
europeana si implementarea consecventa si rapida a Planului de actiuni “Republica
Moldova – Uniunea Europeana” care, in opinia noastra, ar putea la deschide o
perspectiva clara europeana pentru tara noastra intr-un viitor plauzibil. Acest
deziderat este mult mai actual acum, in anul 2007, cind vom deveni vecini ai
Uniunii Europene. Republica Moldova nu ar trebui sa se multumeasca doar cu
statutul de vecin al Uniunii Europene, ci ar trebui sa depuna toate eforturile,
si aici as vrea sa ma adresez stimatilor colegi ca, in anul care vine, sa lasam
la o parte divergentele dintre noi si sa ne unim fortele pentru a accelera
transformarea Republicii Moldova intr-o tara stabila, democratica si prospera.
Realizarea acestui obiectiv important poate avea loc doar tinind cont de interesele
tuturor cetatenilor si pornind de la principiul o tara a bunastarii in
sprijinul bunastarii fiecarui cetatean. Iar timpul nu asteapta.
In timp ce in politica externa si in
domeniul promovarii reformelor politice si institutionale parca am reusit sa identificam
puncte consensuale, in chestiunile privind reforma economica, bugetara si
sociala, reprezentantii partidului de guvernamint au aratat mai putin
receptivitatea, fara a tine cont de opiniile colegilor din grupurile
parlamentare de opozitie.
De multe ori, Guvernul si majoritatea
parlamentara au neglijat propunerile rezonabile cu caractere economic,
financiar si social, parvenite din numele deputatilor Partidului Democrat. Sa
recunoastem ca, daca problemele grave pe care le avem cu exportul produselor
vitivinicole pe piata rusa nu pot fi reprosate doar Guvernului, ci si
factorilor de presiune externa, atunci lipsa unor politici coerente si
flexibile de stimulare si de sustinere a producatorilor agricoli ii revine in
totalitate.
Nu am reusit inca sa indreptam modestele
resurse bugetare spre rezolvarea celor mai dureroase probleme de ordin social, cum
ar fi asigurarea localitatilor rurale cu apa potabila, reparatia drumurilor, tevi
de gaze in ograzile cetatenilor si gradinite de copii pentru toti. Sesiunea de
toamna – iarna este, de regula, foarte tensionata, deoarece anume in aceasta
perioada se adopta legi importante, legi care vor determina, practic, care va
fi nivelul de trai al cetatenilor nostri pe parcursul anului urmator.
Putem considera, pe buna dreptate, ca am
avut o sesiune buna. Am lucrat productiv si am adoptat un numar considerabil de
legi. Ne-am straduit sa fim intelegatori si toleranti, pe cit ne-a reusit ne
pot aprecia acei care ne privesc si ne asculta. Si, totusi, nu pot sa nu mentionez
ca nu intotdeauna interesul tarii si al cetatenilor care ne-au ales a fost pus in
capul mesei. Trebuie sa recunoastem ca nu intotdeauna am tinut cont de prioritatile
declarate, uneori din motive obiective, dar uneori din alte motive pe care nu as
dori sa le mentionez. Voi aduce unele exemple.
Nu o singura data am declarat protectia
copilului ca directie prioritara in activitatea noastra. Dar in bugetul asigurarilor
sociale de stat sint prevazute surse doar pentru a majora indemnizatia la nastere
cu 200 de lei.
Si aceasta se intimpla acum, cind sporul
natural in Republica Moldova este in declin, cind tineretul pleaca la munca peste
hotare si ne putem pomeni in situatia cind nu va mai avea cine constitui
bugete, cine naste copii, cine avea grija de propriii parinti.
Am declarat in documente strategice,
adoptate de Parlament, ca vom lichida inlesnirile la pensionare, dar, de fapt,
continuam sa acordam. Am adoptat SCERS-ul si ne-am propus sa eficientizam
sistemul de asistenta sociala, dar inca nu am reusit pe deplin.
Asemenea exemple as putea evoca multe si,
probabil, neclar pentru alegatorii nostri, cum ne putem considera ca un stat de
drept, daca insasi noi adoptam strategii si conceptii de la care imediat
deviem.
In unele cazuri, legile adoptate in domeniul
administratiei publice si dezvoltari teritoriului nu sint incadrate financiar in
planurile de perspectiva. Nu se efectueaza evaluari ale impactului pe termen
mai indelungat. Chiar daca in momentul de fata aceste legi sint benefice, nu sintem
siguri ca nu ne vom pomeni in situatia ca peste o oarecare perioada nu le vom
putea realiza.
Drept exemplu serveste si Legea nr.355 cu
privire la sistemul de salarizare in sectorul bugetar. In aceasta situatie,
consider ca in sesiunea urmatoare este necesar sa acordam mai multa atentie
celor mentionate, sa fim consecventi in deciziile luate, sa respectam prioritatile
pe care le-am identificat, in asa mod vom fi siguri in stabilitatea financiara si
echitatea actelor legislative adoptate.
Stim cu totii ca sesiunea urmatoare va fi
una, cred, mult mai complicata, fiindca ne asteapta niste realitati din punct
de vedere al situatiei economice si sociale in Republica Moldova cu mult mai
complicate ce tin de cresterea substantiala si continua a preturilor la gaze,
blocarea pina in prezent a exportului vinurilor in Federatia Rusa, exodul masiv
al cetatenilor peste hotare.
Incercarile noastre de a monitoriza situatia
in acest domeniu, cit si executarea legilor pe unele segmente ale vietii
sociale si economice trezesc cite o data rezistenta din partea fractiunii
majoritare, cit si din partea Guvernului.
Stimati colegi,
Si aici as vrea sa va spun ca nici suieratul
si nici supararea grabnica si trimiterea Guvernului din plenul Parlamentului nu
au adus lumina si claritate cetatenilor nostri. In ansamblu, apreciem
activitatea noastra drept una productiva, chiar daca de multe ori nu am fost
auziti si au fost ignorate opiniile noastre pe multe subiecte de interes major.
Lasa de dorit calitatea dialogului dintre
putere si opozitie. Sistemul democratic este inca unul foarte fragil, iar
institutiile democratice sint inca slab eficiente.
La capitolul “Transparenta Parlamentului”
s-a vorbit multe si avem si realizari. Relatiile de colaborare cu societatea
civila, contactele care deja s-au stabilit in ultimul timp este un progres. Dar
nu putem spune inca cu mina la inima ca Parlamentul Moldovei este foarte
transparent.
De multe ori noi in interiorul
Parlamentului nu stim care va fi intotdeauna ordinea exacta, ordinea de zi
exacta. Cite o data se discuta in birou, la Biroul permanent, se stabileste
ordinea de zi si dupa aceea, pe motive necunoscute, se amina pentru o perioada
neclara.
Daca ar fi sa marcam niste nereusite ale anului,
as remarca inca insuficienta functiei de control parlamentar, lipsa unui
control eficient asupra utilizarii banilor publici, incalcarile frecvente ale
drepturilor cetatenilor nostri. Moldova a fost condamnata la Curtea Europeana
pentru Drepturile Omului pentru cazuri de tortura si tratamente inumane si
degradante.
In urma acestor cazuri, insa, regretam ca
nu au fost date nici un fel de explicatii si nu a fost trasa la raspundere nici
o persoana vinovata. Iar numarul de dosare la Curtea Europeana pentru
Drepturile Omului este in crestere.
Desigur, asupra urmatoarei sesiuni va avea
o amprenta situatia economica si cea politica. Partidele se vor gindi si se vor
pregati de alegerile locale care vin. Noi vom pleda pentru stabilitate, pentru
o buna guvernare si garantii cetatenilor nostri.
Analiza pe care o facem astazi este ca o
concluzie la sfirsit de an, an caruia nu i-a mai ramas mult sa treaca in
istorie. Si, de acea, trebuie sa facem o analiza reala, o analiza care sa conduca
la imbunatatirea propriei activitati a Parlamentului, dar si a atmosferei, a
relatiilor in Parlament, dintre fractiuni, dintre opozitie si guvernare.
Vreau sa va asigur ca Partidul Democrat,
care a lucrat intotdeauna constructiv, va imbunatati, va contribui la aceasta.
Vom continua si in urmatorul an aceeasi munca asidua care sa se soldeze pe viitor
cu transformarea societatii moldovenesti in slujba cetateanului. Insa vom
continua sa spunem lucrurilor pe nume atunci cind este vorba de problemele care
ii framinta pe cetatenii nostri zi de zi.
Ne dorim pe viitor sa ne mentinem escherul
pe care l-am ocupat in Parlament de fractiune moderata, pragmatica si sa promovam
proiecte de legi care vor asigura o securitate sociala a populatiei, politicii
afirmative pentru o crestere economica reala pentru a schimba Tara Moldovei intr-o
tara democratica, prospera, cu oameni sanatosi si cu toti acasa.
Stimati concetateni,
Stimati colegi,
La acest sfirsit de an, la finele sesiunii,
in aceasta perioada a sfintelor sarbatori de iarna, Fractiunea Partidului
Democrat vine cu sincere urari de sanatate. Fie ca stralucirea acestor sarbatori
sa va umple sufletul si casa cu bunastare, bucurii si caldura, sa va impodobeasca
pomul de craciun cu rodul implinirii nazuintelor, iar dumneavoastra, stimatii
mei colegi, sa va dea Domnul putere, intelepciune, binecuvintare in activitatea
dumneavoastra de legiuitor.
Sarbatori fericite, un an bun si o viata
mai buna! (Aplauze.)
Domnul Marian Lupu:
Il invit la tribuna centrala pe domnul
Iurie Rosca, vicepresedintele Parlamentului, presedintele PPCD.
Domnul Iurie Rosca:
Domnule Presedinte,
Doamnelor si domnilor deputati,
Onorata asistenta,
La aceasta ora a bilanturilor, se cuvine sa
trecem in revista telegrafic, dar punctual principalele repere ale activitatii
Parlamentului nostru pe parcursul ultimei sesiuni.
Partidul Popular Crestin Democrat are
convingerea ca toate realizarile noastre, inregistrate pe directia reformelor si
integrarii europene, se datoreaza situatiei politice noi pe care am creat-o
prin eforturi comune – stabilitatea politica si parteneriatul dintre putere si
opozitie, ca factor determinant pentru asigurarea unei atmosfere pozitive de
cooperare eficienta.
Incheiem o sesiune in care am continuat sa invatam
ca un partid politic responsabil din Republica Moldova nu poate avea pe agenda
activitatilor sale alte prioritati decit cele ale tarii si ale cetatenilor pe
care ii servim.
Pe durata acestei sesiuni, am inteles mai
bine, lucrind cu migala la proiectele elaborate de comun acord, ca toate
dificultatile de ordin economic si social pe care le avem trebuie abordate constructiv,
pentru ca acestea sa isi gaseasca solutii practice si durabile.
Astfel, in cei 15 ani de independenta a
statului nostru, pentru prima oara puterea si opozitia au votat solidar Legea bugetului
de stat pe anul viitor. Aceasta lege, chiar daca nu este una perfecta, are
meritul de a fi cea mai buna de pina acum, inregistrind cea mai mare cifra a
veniturilor si cheltuielilor, precum si cea mai extinsa geografie a repartizarii
veniturilor publice, in special la capitolul “Investitii capitale”.
Grupul parlamentar al Partidului Popular
Crestin Democrat a formulat in aceasta lege zeci de propuneri si amendamente,
astfel incit acestea vizeaza orientarea unor resurse financiare catre institutii
de invatamint, medicale, asezaminte de cultura si comunitati concrete, care au
adresat deputatilor demersuri in vederea obtinerii unui sprijin financiar
pentru rezolvarea unor probleme de maxima urgenta.
Gestul generos si fara precedent al majoritatii
parlamentare de a accepta integral propunerile noastre reprezinta o dovada a
deschiderii si a spiritului constructiv in beneficiul intregii populatii.
Un alt domeniu deosebit de important care a
continuat sa preocupe Legislativul nostru a fost si ramine reforma
audiovizualului. In cadrul acestei sesiuni, Codul audiovizualului, elaborat in
conformitate cu recomandarile Consiliului Europei, a continuat sa fie pus in
aplicare prin formarea, pe principii noi, a Consiliului Coordonator al
Audiovizualului, abilitat cu functia de gestionare a domeniului, dar si prin
alegerea unui nou Consiliu de Observatori, investit cu mandatul de conducere a
Companiei publice “Teleradio-Moldova”.
Incepind chiar cu ziua de astazi, noul
Consiliu de Observatori are menirea sa selecteze prin concurs candidaturile
pentru toate functiile de conducere de la Compania “Teleradio-Moldova”: presedinte,
director general al postului public de radio, director general al postului
public TV.
In felul acesta, pina la finele lunii
ianuarie anul viitor, avem toate sansele sa incheiem definitiv lunga perioada
de stagnare in acest domeniu, care a durat timp de 15 ani si a cuprins 4
legislaturi ale Parlamentului nostru, perioada care se va incheia cu
liberalizarea domeniului respectiv dupa modelul occidental.
In sirul de reforme legislative pentru
consolidarea institutiilor democratice se inscriu si actele legislative privind
fortificarea autonomiei publice locale. Descentralizarea puterii de stat, largirea
bazei fiscale a administratiei publice locale, crearea unor regiuni economice
capabile sa absoarba investitii externe constituie un progres semnificativ in
sensul asigurarii autoguvernarii colectivitatilor locale.
In ultima perioada, Republica Moldova a
realizat o performanta unica in felul ei in cooperarea cu partenerii sai
externi. Este evident faptul ca recenta reuniune de la Bruxelles, cu
participarea conducatorilor de prim-rang ai Guvernului nostru, s-au incununat
cu succes remarcabil, in primul rind, datorita stabilitatii politice interne si
consecventei in promovarea reformelor si a politicii de integrare europeana.
Tara noastra a beneficiat de o sustinere
din partea institutiilor si statelor donatoare in valoare de circa 1 miliard
200 de milioane de dolari, dintre care jumatate o constituie fondurile
nerambursabile, iar cealalta jumatate ne este acordata pe termen lung cu o dobinda
avantajoasa de cel mult 1,5 la suta.
Aceste fonduri externe, care depasesc cu
mult bugetul anual al tarii, vor fi orientate in urmatorii ani spre dezvoltarea
infrastructurii, in special a retelei de drumuri, spre domeniile educatiei si sanatatii,
spre combaterea coruptiei, fortificarea independentei puterii judecatoresti si
autonomiei puterii locale.
O data cu aceasta reusita a tarii, pentru
prima data se impune atit de imperios pentru statul nostru problema capacitatii
de absorbtie a acestui pretios sprijin international.
Stimati colegi,
Va trebui sa urmarim, cu maxima atentie,
modul in care vor fi valorificate aceste fonduri, pentru a se evita atit
deturnarea lor, cit si utilizarea lor altfel decit pentru necesitatile reale
ale oamenilor.
Este cazul sa subliniem, si de aceasta data,
ca acest succes fara precedent al tarii a fost determinat in cel mai direct mod,
de atmosfera de conlucrare si stabilitate politica datorata parteneriatului
dintre putere si opozitie, care au inteles ca un partid politic responsabil,
ghidat de sentimente patriotice, nu poate avea o alta agenda a prioritatilor
decit agenda prioritatilor propriei tari.
Principalele partide politice se raporteaza
la modul cel mai serios la interesele nationale ale Republicii Moldova, care
constituie numitorul comun al oamenilor de stat apartinind unor curente
politice diferite. O dimensiune a cooperarii eficiente a Republicii Moldova cu
Uniunea Europeana si cu vecinul sau din Est a constituit-o instalarea regimului
vamal mixt moldo-ucrainean pe segmentul transnistrean al frontierei noastre de
stat, precum si continuarea procesului de monitorizare efectuat de misiunea
Uniunii Europene de asistenta la frontiera cu Ucraina.
Guvernul Republicii Moldova s-a bucurat de
sprijinul nostru in efortul de dezvoltare a dialogului politic atit cu noile
autoritati de la Kiev, cit si cu cele comunitare de la Bruxelles.
Pozitia principiala a Republicii Moldova in
problema diferendului transnistrean implica uneori agravarea dialogului cu
factorii de decizie din Federatia Rusa, care au cautat sa determine prin
presiuni economice un grad mai mare de apropiere fata de politica externa a
acestei tari.
Totusi, relatiile tarii noastre cu Federatia
Rusa capata si unele aspecte pozitive, chestiunea reluarii exporturilor pe piata
rusa fiind abordata deja la cel mai inalt nivel, iar pretul de 170 dolari
pentru mia de metri cubi de gaze naturale importate din Rusia reprezinta rodul
unui compromis rezonabil.
Deosebirile de optica asupra diferendului
transnistrean care se inregistreaza in pozitiile Moldovei si Federatiei Ruse
privind caile de rezolvare a acestui diferend au accentuat atitudinea solidara
a corpului legiuitor in problema apararii independentei si integritatii
teritoriale a statului nostru.
Astfel, Parlamentul a luat recent atitudine
univoca fata de simulacrul de referendum organizat la 15 septembrie de regimul
separatist de la Tiraspol. In acest context, este cazul sa amintim necesitatea
de a pastra si de a dezvolta relatiile cu partenerii nostri occidentali in
vederea fortificarii pozitiei tarii noastre in problema diferendului
transnistrean.
Ar fi de remarcat si adoptarea unui nou
Regulament al Parlamentului, tinindu-se cont de recomandarile expertilor
Consiliului Europei, precum si de adoptarea in prima lectura a Legii partidelor
politice. Ambele legi au fost adaptate la norma europeana si urmeaza sa confere
mai multa vigoare si functionalitate forului nostru legiuitor, precum si sa aseze
viata politica din tara pe temeiuri mai bune.
Stimati colegi,
Noua redactie a Regulamentului
Parlamentului are menirea sa dea mai multa eficienta activitatii noastre si se inscrie
in sirul reformelor care urmaresc sporirea capacitatii institutionale a
Legislativului.
O data cu intrarea in vigoare a acestei legi,
ritmurile si calitatea procesului legislativ vor avea de cistigat si, prin
urmare, va creste rolul si prestigiul organului reprezentativ suprem al poporului.
Stimati colegi,
Se cuvine sa constatam ca experienta
pozitiva din sesiunile anterioare de colaborare intre deputatii de la putere si
opozitie a fost fructificata in mai multe cazuri, inclusiv atunci cind am
elaborat impreuna si am adoptat recent in prima lectura Legea privind partidele
politice.
Noua lege tinteste consolidarea
principiului pluripartitismului si stimularea cristalizarii formatiunilor
politice ca institutii democratice fundamentale intr-un stat de drept functional.
Asigurarea unei competitii democratice intre diverse optiuni politice,
garantarea unui mecanism transparent de activitate, acordarea unui sprijin
financiar de la bugetul de stat si instituirea unor masuri eficiente de control
sint elemente-cheie ale acestei legi noi racordate la modelul european.
Pe parcursul acestei sesiuni am fost
concentrati asupra problematicii de ordin economic si social, continuind sa cream
baza legislativa necesara pentru asigurarea unui climat investitional atractiv
de natura sa stimuleze fluxurile de investitii straine in economia nationala.
Principala noastra preocupare a fost in
continuare determinata de nevoia de a impulsiona cresterea economica si
veniturile reale ale populatiei, de a deschide noi oportunitati pentru
dezvoltarea mediului de afaceri ca si pentru asigurarea cu locuri de munca a
unui numar cit mai mare de concetateni.
La acest capitol, tara noastra inregistreaza
mai multe neimpliniri si restante care au la baza atit factori obiectivi de
ordin intern si extern, cit si factori subiectivi, ultimii fiind generati de
faptul ca tranzitia pe care o parcurgem, si in aceasta tranzitie acumulam o
experienta noua, presupune in mod implicit si greseli si nereusite.
Stimati colegi,
In aceeasi ordine de idei, ar fi de mentionat,
concentrarea efortului nostru legislativ in vederea combaterii coruptiei si
abuzurilor administrative. Prin luarile noastre de cuvint in aceasta sala si prin
reactiile promte la semnalele pe care le-am primit din partea cetatenilor, am
reusit sa scoatem in vileag mai multe grade faradelegi si am interpelat autoritatile
competente sa isi faca datoria, inlaturind aceste situatii. In felul acesta, am
exercitat un control parlamentar real, mult mai calitativ si o comunicare
permanenta cu societatea.
Stimati colegi,
Pe umerii Legislativului nostru cade raspunderea
pentru realizarea cu succes a unui proiect national major de reforma,
modernizare si integrare europeana, concretizat in Planul individual de actiuni
“Uniunea Europeana – Republica Moldova”. Acest proiect reprezinta in egala masura
pariul nostru atit cu Europa, cit si cu societatea.
Sa nu uitam ca peste un an vom face bilantul
realizarii acestui plan, iar succesul sau insuccesul lui nu va apartine unui
sau altui partid politic, ci intregii tari.
Un obiectiv la fel de important este incheierea
procesului de monitorizare a tarii de catre Consiliul Europei si trecerea la
dialogul postmonitorizare. Aceasta sarcina trebuie onorata pe durata
mandatului actualului Parlament.
Republica Moldova are toate sansele sa incheie
cu succes etapa de edificare a statului de drept, de consolidare a institutiilor
democratice si de asigurare reala a respectarii drepturilor fundamentale ale
omului. Partidul Popular Crestin Democrat considera ca este inadmisibil si
imoral comportamentul celor care se manifesta dupa principiul: cu cit mai rau,
cu atit mai bine.
As dori sa imi exprim satisfactia si cu
aceasta ocazie in legatura cu faptul ca am depasit logica confruntarii
contraproductive dintre putere si opozitie, de contestare pina la distrugerea celuilalt.
La intrebarea cine a cistigat mai mult din relatia de parteneriat dintre
partidul de guvernamint si Partidul Popular Crestin Democrat, raspunsul nostru
este ca am cistigat in mod evident si unii si altii, dar mai cu seama a cistigat
Republica Moldova si oamenii ei.
Am invatat cu totii acceptarea diferentelor
si respectarea parteneriatului si a dialogului intr-o atmosfera de toleranta si
corectitudine. Perspectiva integrarii europene a Republicii Moldova ne obliga sa
fim de o solidaritate exemplara in realizarea acestui obiectiv national-strategic.
Stimati colegi,
Onorata asistenta,
Anul 2007 este unul decisiv pentru a accelera
ritmul reformelor si pentru calitatea transformarilor din societatea noastra.
Partidul Popular Crestin Democrat are
convingerea ca trebuie sa manifestam si de acum incolo vointa politica si simt
al raspunderii pentru a ne onora mandatul politic incredintat de cetateni. In
acest moment de bilant si de creionare a perspectivelor pentru anul viitor, le
doresc tuturor colegilor si concetatenilor nostri sa aiba parte de un an cit
mai bun. As dori sa inchei cu fraza pe care ar trebui sa o avem cu totii si
mereu in gind: Dumnezeu sa ocroteasca Republica Moldova.
Multumesc. (Aplauze.)
Doamna Maria Postoico:
Cuvint i se ofera domnului Presedinte al
Parlamentului Republicii Moldova Marian Lupu.
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
Stimati parlamentari,
Stimati oaspeti,
Doamnelor si domnilor,
Onorata asistenta,
La acest moment de incheiere a anului 2006,
a sesiunii de toamna – iarna cred ca este momentul cel mai potrivit pentru a
face un bilant al activitatii Forului legiuitor pe durata acestei ultimi
sesiuni. Voi incepe reflectarea activitatii Legislativului pe parcursul acestei
a patra sesiuni, cu prezentarea unor parametri cantitativi.
Statisticile denota ca in cadrul celor 27
de sedinte plenare am adoptat un total de 168 de acte legislative, dintre care
22 de legi noi, care au intregit cadrul national, altele circa 50 de legi,
modificind si completind legislatia existenta, au contribuit la perfectionarea
reglementarilor. Iar prin 10 legi de ratificare Republica Moldova a devenit
parte la un sir de acorduri si conventii internationale.
Urmind aceasta clasificare, voi pune in
evidenta doar citeva dintre documentele asupra carora am muncit asiduu, desi
uneori cu dezbateri emotionale si cu neparticiparea unor colegi. Anume in
asemenea conditii am adoptat, ca si in fiecare toamna, Constitutia financiara a
tarii, ma refer aici la Legea bugetului de stat pe anul 2007. Acest document,
cu o pronuntata orientare sociala, cu o arie foarte vasta de distribuire a
resurselor, a fost votat in premiera doar cu vot pozitiv, inclusiv cu cel al
opozitiei parlamentare.
Din aceeasi categorie de legi, pe care le
adoptam anual, mentionez Legea bugetului asigurarilor sociale de stat, Legea
fondurilor asigurarilor obligatorii de asistenta medicala pe anul viitor.
Pachetul de reglementari ce vizeaza domeniul socio-economic a mai fost
completat prin adoptarea titlului IX din Codul fiscal, Legii cu privire la
datoria publica, garantiile de stat si recreditarea de stat, Legii privind
anularea datoriilor la bugetul asigurarilor sociale de stat, calculate pentru
producatorii agricoli care prelucreaza terenurile situate dupa traseul Ribnita
– Tiraspol, Legii privind activitatea de reglementare tehnica, Legii privind
securitatea generala a produselor.
In acelasi context, se incadreaza si
modificarile aduse Legii asistentei sociale, Legii cu privire la veterani,
Legii ocrotirii sanatatii, Legii insolvabilitatii, Legii cu privire la intreprinderile
de stat, Legii cu privire la statistica oficiala. In scopul ajustarii cadrului
legislativ la cerintele reformelor judiciare si de drept, dar si la standardele
europene au fost operate modificari in Codul penal, Codul de procedura penala,
Codul Civil, Codul cu privire la contraventiile administrative, Codul muncii.
Corpul de deputati a contribuit la aderarea
tarii la un sir de acte internationale. Tot la capitolul consolidarii relatiilor
externe ale statului se raporteaza si adoptarea modificarilor la Legea privind
stabilirea unui regim facilitar de vize. In acest context, voi mentiona ca, la
rindul nostru, sintem in asteptarea facilitarii regimului de obtinere a vizelor
europene pentru cetatenii Republicii Moldova.
Stimati colegi,
Vreau sa mentionez, la finele acestei
sesiuni, dar si ale acestui an, ca Parlamentul si-a onorat angajamentul asumat
prin adoptarea Programului calendaristic de actiuni legislative ce deriva din
obligatiunile tarii de membru al Consiliului Europei, fapt apreciat inalt de
raportorii pentru Moldova, nu doar in aspect de ritm al acestor actiuni, dar si
in cel de continut si de calitate.
Acest fapt ne ofera posibilitatea sa obtinem
consimtamintul comisiei de monitorizare de a veni in fata Adunarii Parlamentare
a Consiliului Europei cu propunerea de a examina pe parcursul anului viitor
ridicarea monitorizarii Moldovei si trecerea la etapa de cooperare postmonitorizare.
Astfel, pozitiile programului care au vizat reforma judiciara au fost
completate prin adoptarea Legii privind statutul ofiterului de urmarire penala si
a Legii cu privire la asistenta juridica internationala in materie penala, desi
acest ultim document initial nu a fost inclus in lista preconizata.
La acelasi capitol mentionez recenta
adoptare a celor trei legi, care vizeaza un subiect de importanta majora:
consolidarea autonomiei locale si anume Legea cu privire la descentralizarea
administrativa, Legea in noua redactie a administratiei publice locale si Legea
pentru modificarea Legii finantelor publice locale.
Dat fiind ca aceste documente sint totalmente
produsul comun al comisiei parlamentare speciale si a partenerilor din sectorul
asociativ, tin sa aduc multumiri pentru eforturile depuse colegilor mei, membri
ai acestei comisii, reprezentantii sectorului asociativ pentru o munca eficienta,
dar si pentru colegialitate, profesionalism si spirit de echipa, de care au dat
dovada toti participantii la acest proces.
Tot aici, desi in afara programului
calendaristic este de mentionat adoptarea Legii privind dezvoltarea regionala,
care a generat un ecou pozitiv din partea unui sir de organisme internationale,
si care ofera mecanismul si instrumentarul necesar pentru eliminarea
dezechilibrului dintre nivelul de dezvoltare a regiunilor in raport cu cel al
capitalei. In acest fel s-au conturat perspectivele pentru relansarea potentialului
economic al tarii, fapt ce va avea si o pronuntata conotatie sociala prin
reducerea considerabila a procesului de exod al populatiei active.
De asemenea, desi o parte din colegii nostri
si-au manifestat dezinteresul, ar fi, totusi, cazul sa ne felicitam cu
adoptarea modificarilor si completarilor operate in Regulamentul Parlamentului,
in urma recomandarilor expertilor Consiliului Europei. Din categoria restante a
fost exclusa si Legea cu privire la partidele politice, aprobata recent in prima
lectura. Consider si cred ca voi exprima opinia tuturor formatiunilor politice
ca aparitia si aprobarea in prima lectura a acestui document este inca o proba
a maturitatii clasei politice nationale, a ireversibilitatii acceptarii
valorilor democratice drept norma de conduita, dar si de percepere a realitatii
existente.
Finalmente reiterez speranta ca Guvernul ne
va oferi, totusi, posibilitate sa ne pronuntam asupra Codului invatamintului
deja pe parcursul sesiunii care vine. Tin sa reamintesc faptul ca angajamentele
noastre fata de Consiliul Europei. in special cele de ordin legislativ.
reflectate in programul calendaristic. sint in cea mai strinsa conexiune cu
angajamentele fixate in Planul de actiuni “Republica Moldova – Uniunea Europeana”.
Ca urmare, Parlamentul si-a indeplinit, la aceasta etapa, sarcinile ce i-au
revenit in mod direct.
Dupa cum am mentionat si anterior, Legislativul
va continua sa contribuie la indeplinirea prevederilor Planului de actiuni “Republica
Moldova – Uniunea Europeana”, accentul fiind plasat pe procesul de armonizare a
legislatiei nationale cu prevederile IQ-ului comunitar. Acest exercitiu, in
aspectul operational, va fi reglementat de cerintele procedurale, introduse
prin modificarile operate in Legea cu privire la actele legislative, iar in
aspect de continut va fi ghidat de Programul legislativ pentru anii 2005 – 2009.
Stimati colegi,
In continuarea subiectului, am mentionat in
repetate rinduri necesitatea revizuirii continutului si termenelor programului
legislativ prin prisma stabilirii de prioritati si consider ca acest prim an de
implementare a documentului ofera suficienta experienta pentru efectuarea
diagnosticarii.
Pentru confirmare voi expune doar citeva
date statistice de ordin general. Cele trei compartimente ale documentului se
refera la un numar de 233 de acte legislative, dintre care 107 legi noi ce
urmeaza a fi elaborate, 88 de legi care urmeaza a fi revizuite in scopul asigurarii
compatibilitatii lor cu normele europene, 38 de acte internationale ce urmeaza
a fi ratificate. Pe parcursul primului an de implementare a programului
legislativ, spre examinare Parlamentului urmau a fi prezentate 130 proiecte de
acte legislative. Din acestea de cele mai dese ori cu intirziere au fost
prezentate doar 93, Parlamentul reusind sa adopte circa 80.
Desigur, cu totii ne dam bine seama ca
Guvernul are un volum enorm de munca si de probleme stringente care necesita a
gasi solutii. Dar acestea vor deveni mai numeroase si mai acute in cazul in
care vom devia de la onorarea angajamentelor fixate in Planul de actiuni “Republicii
Moldova – Uniunea Europeana”, unul dintre cele cruciale fiind racordarea
graduala a legislatiei nationale la normele si prevederile IQ- ului comunitar.
Or, tin sa reiterez ca organizarea procesului de armonizare este unul din
obiectivele programului legislativ. Pentru a incheia acest subiect, tin sa mentionez
ca deficientele in organizarea corecta si eficienta pe toate aspectele exercitiului
de armonizare a legislatiei genereaza un sir de neconcordante si paralelisme, insotite
inevitabil de disfunctiona-litatile de implementare a normelor legii.
Pentru eliminarea si neadmiterea pe viitor
a acestor efecte negative, urmeaza sa purcedem la inventarierea legislatiei
existente in perspectiva crearii unui sistem legislativ coerent, credibil si
eficient. Pentru cetateni, printre care sintem si noi, este foarte important ca
legile sa fie clare, viabile, adecvate necesitatilor. Iar realizarea acestui
proiect va permite elaborarea unui sistem de diagnosticare a proiectelor de
acte legislative in vederea determinarii nivelului de aplicabilitate practica a
acestora pe viitor.
Aditional, dat fiindca in tara deja este
configurat un cadru legislativ complex, Parlamentul, in viziunea mea, urmeaza
pe viitor sa manifeste o mai mare atentie exercitarii functiei sale de control
parlamentar al executarii legislatiei in vigoare.
Avem suficiente legi bune, care insa
implementate necalitativ, ramin a fi norme abstracte, nefunctionale si isi
diminueaza potentialul de reglementare a relatiilor sociale si garantare a
drepturilor cetatenilor. In acest sens, ne vin in ajutor normele reglementare
existente, suplimentate de audierile tematice de catre comisiile parlamentare
de specialitate ale institutiilor guvernamentale.
Totusi, acest mecanism se prezinta a fi inca
insuficient, resimtindu-se necesitatea in suplimentarea cu alte instrumente.
Evident, aceste sarcini sint deloc simple, mai ales in conditiile cind nu au
fost abordate anterior. Dar sint convins ca experienta de cooperare pe sectorul
asociativ ofera potentialul intelectual necesar pentru realizare. In acest
format, a devenit o realitate demararea proceselor de consolidare a autonomiei
locale si de expertiza anticoruptie a legislatiei, precum si perfectionarea procedurii
electorale. A fost deja elaborat proiectul pentru introducerea sistemului de
diagnosticare.
Urmeaza introducerea si a sistemului de
analiza a impactului socio-economic al legislatiei, ca element al implementarii
celei de a doua etape a ghilotinei, oficializate odata cu adoptarea Legii cu
privire la principiile de baza de reglementare a activitatii de intreprinzator.
Pentru monitorizarea eficienta a acestui proces, la inceputul urmatoarei
sesiuni va fi instituita o comisie parlamentara speciala, care va asigura
interfata dintre Legislativ si grupul consultativ, format din reprezentanti ai
mediului de afaceri. Initiativele date, sustinute de sectorul asociativ, vin sa
extinda dialogul dintre Parlament si societatea civila in cadrul conceptiei,
care a fost adoptata de Parlament la inceputul acestui an.
Consider ca reusitele acestui parteneriat,
confirmat si prin concluziile recentei Conferinte anuale de evaluare, este
suficient de promitator pentru a conferi perspectivele de reusita in realizarea
acestor proiecte. Aditional, nu pot sa nu mentionez si oferta parvenita de la
Centrul independent de jurnalism si anume cea de a coopera pe marginea
proiectului de Lege cu privire la libertatea de exprimare, subiect de
actualitate imperativa. Finalmente, aceste actiuni au fost benefice pentru
sporirea nivelului transparentei Legislativului, contribuind la o mai buna
informare a cetatenilor, la perfectionarea procesului de creatie legislativa si
la imbunatatirea imaginii Parlamentului in societate.
Aceasta reflecta o tendinta pozitiva care
trebuie mentinuta si consolidata pe viitor si pe motivul ca dialogul dintre
putere si societate ofera conditii pentru cultivarea de noi valori democratice,
de noi valori ale culturii politice.
Stimati colegi,
In cele ce urmeaza, ma voi referi la
dimensiunea relatiilor parlamentare externe, marcata pe parcursul acestei
sesiuni de mai multe evenimente semnificative, printre care si cele doua
premiere.
Vizita oficiala la Parlamentul European a
permis instituirea unui parteneriat polivalent, aditional celui din cadrul
Comitetului de cooperare parlamentara. Ca urmare, a fost convenit un mecanism
de interactiune dinamica prin intermediul deplasarilor regulate ale grupurilor
de deputati moldoveni, pentru a se intretine cu cele mai importante grupuri
politice si cu un sir de comitete de specialitate din cadrul forului legislativ
european.
A urmat prima vizita oficiala la Senatul si
Adunarea Parlamentara a Frantei, unul dintre cele mai de forta state membre ale
Uniunii Europene. Aceasta vizita a permis deschiderea dialogului bilateral,
axat pe subiectele de interes reciproc, dar si stabilirea unor relatii de
prietenie, menite sa promoveze interesele nationale in cadrul Uniunii Europene.
La rindul nostru, pentru prima data am fost
vizitati de Presedintele Bundestagului German. Parteneriatul bilateral,
stabilit anterior, a continuat prin vizita la Chisinau a grupurilor de
prietenie britanic si ungar, a Presedintelui Comisiei pentru afaceri europene a
Marii Adunari Nationale a Turciei, a delegatiei Legislativului Republicii
Populare Chineze, precum si prin deplasarea la Kiev a membrilor grupului de
prietenie moldo-ucrainean. In urma intrevederii la inalt nivel a delegatiior
la Bucuresti si Chisinau s-au soldat cu impulsionarea dialogului parlamentar
constructiv.
Iar in urma intrevederii cu sefii Legislativului
din Federatia Rusa s-a ajuns la intelegerea desfasurarii la Chisinau in prima
jumatate a anului viitor a sedintei Comisiei de cooperare parlamentara
bilaterala.
A continuat dialogul constructiv cu
Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei, tara fiind traditional vizitata de
raportori pentru Moldova din cadrul Comisiei de monitorizare. In context
regional, delegatia moldoveana a participat la lucrarile reuniunii APCSI, a
fost impulsionata participarea in cadrul Organizatiei Internationale a
Francofoniei. La Chisinau au fost organizate reuniuni a sefilor legislativelor tarilor
membre GUAM, precum si reuniunea Comisiei pentru probleme juridice si politice
a Adunarii Parlamentare.
Finalmente, vreau sa mentionez ca vizita de
documentare la Chisinau a misiunii Adunarii Parlamentare a Organizatiei Europei
Occidentale s-a soldat cu recenta legiferare a statutului de membru asociat la
acest important for european.
Gratie caracterului reprezentativ al
Parlamentului, deputatii sint in pozitia de a-si utiliza contactele cu
grupurile politice similare, pentru a face tara mai cunoscuta in exterior, in
scopul obtinerii suportului in solutionarea diferendului transnistrean, recunoasterea
eforturilor si aspiratiilor noastre europene, acordarii asistentei politice,
tehnice, financiare, necesare pentru realizarea acestor deziderate.
Stimati colegi,
Pentru a incheia aceste retrospective si
totalizari, voi reaminti ca primul an 2005 de activitate a Parlamentului de
legislatura a XVI-a a trecut sub semnul parteneriatului politic pe directii
fundamentale de interes national.
Consolidarea acestui parteneriat a permis,
pe parcursul anului 2006, aplicarea abordarii pragmatice si sistemice a problemelor
cu care se confrunta societatea si care constituie preocuparile Parlamentului.
In acest fel, a devenit posibila
abandonarea stereotipurilor, fiind create premise pentru introducerea unui nou
management politic eficient, a carui esenta as defini-o ca o trecere de la
gestionarea resurselor la gestionarea obiectivelor.
Drept rezultat au fost configurate si puse in
aplicare o serie de concepte si mecanisme concrete, care au permis concentrarea
eforturilor asupra sarcinilor si actiunilor pe care Parlamentul si le-a propus
pentru actuala legislatura.
Printre acestea se regaseste si diplomatia
parlamentara, utilizata foarte activ si consecvent, care a permis impulsionarea
dimensiunii parlamentare in relatiile externe ale tarii. Acest mecanism s-a
dovedit a fi unul foarte eficient si rezultativ care vine sa intregeasca
eforturile Executivului, promovind interesele si imaginea tarii intr-un format
mai extins si mai divers.
Urmatorul mecanism este cel al
parteneriatului dintre Parlament si sectorul asociativ. El a servit drept
premisa esentiala pentru constientizarea atit de putere, cit si de societate a
faptului ca un veritabil stat democratic nu poate fi conceput fara o societate
civila puternica si responsabila.
A venit momentul cind se cere eliminata perceperea
puterii ca una ermetica dialogind cu un segment limitat al societatii si
viceversa.
Trebuie sa intelegem, in sfirsit, ca, in
promovarea si realizarea intereselor nationale puterea si societatea nu sint
adversari, ci sint parteneri. Aceasta cooperare s-a concretizat in eforturi
comune de ajustare la standardele europene a legislatiei ce tine de
domenii-cheie, cum ar fi audiovizualul, procesul electoral, administratia
publica locala, libertatea de expresii si altele.
Cetatenii au nevoie ca legile sa fie bune
nu doar teoretic, dar si practic. Si iata aici, stimati colegi, Legislativul isi
va aduce contributia foarte concreta prin eficientizarea functiei de control parlamentar,
suplimentata de diagnosticarea aplicabilitatii si analiza impactului socioeconomic
al legislatiei.
Stimatii mei colegi,
Doamnelor si domnilor,
Acestea au fost bilantul si concluziile
anului parlamentar 2006. Acest an a fost unul dinamic, interesant si
rezultativ, aducindu-ne o experienta pretioasa, cred eu. Consider ca am dat dovada
de constructivism si profesionalism, nelipsind si retorica parlamentara,
deseori emotionala si chiar uneori spectaculoasa. Finalmente, sint alegatorii
care ne vor aprecia pe merit.
Va urez ca, o data cu plecarea anului 2006,
sa va paraseasca lucrurile neplacute, iar anul urmator 2007 sa aduca doar sanatate,
prosperitate in casele tuturor, echilibru spiritual, iar in activitatea
dumneavoastra – profesionalism si perseverenta.
Stimatii mei colegi,
Va adresez un foarte calduros si un foarte
frumos la Multi Ani! (Aplauze.)
Stimati colegi,
La aceasta etapa...
Microfonul nr.3.
Domnul Valerii Garev:
Ñïàñèáî.
Óâàæàåìûé ãîñïîäèí Ïðåäñåäàòåëü, óâàæàåìûå
êîëëåãè, ìíå, îò èìåíè ìîèõ òîâàðèùåé ïî ôðàêöèè, õîòåëîñü áû ïîáëàãîäàðèòü íàøèõ
ïåðåâîä÷èêîâ çà òðóäíóþ ðàáîòó. Îíè âñå ýòî âðåìÿ áûëè âìåñòå ñ íàìè, îíè ïîìîãàëè
íàì íàðàâíå ñî âñåìè ó÷àñòâîâàòü â äèñêóññèÿõ, êàê íà çàñåäàíèÿõ ôðàêöèè, òàê è
íà ïàðëàìåíòñêèõ çàñåäàíèÿõ.
Ìû ïîçäðàâëÿåì èõ ñ íàñòóïàþùèì íîâûì
ãîäîì, ïóñòü îí ñòàíåò äëÿ íèõ è äëÿ âñåõ íàñ ãîäîì íîâûõ ñâåðøåíèé. Noi va felicitam cu Anul Nou si va dorim
pentru toti sanatate, multa bucurie si felicitari pentru femei, dumneavoastra.
(Aplauze.)
Domnul Marian Lupu:
Stimati colegi,
La aceasta etapa, vreau sa va multumesc
tuturor pentru o activitate prodigioasa atit in cadrul sedintelor plenului
Parlamentului, cit si in cadrul comisiilor in activitatea cotidiana a tuturor
parlamentarilor pe durata sesiunii de toamna – iarna, adresindu-va din nou un
frumos “La Multi Ani!”.
Stimati colegi,
Permiteti-mi sa anunt, la acest moment, sedinta
de astazi, partea ei oficiala, pun in evidenta acest lucru, da, cit si sesiunea
curenta inchisa.
Rog sa onoram Drapelul de Stat si Imnul de
Stat. (Se onoreaza Drapelul de Stat si se intoneaza Imnul de Stat).
(Aplauze.)
Rog sa va ocupati locurile.
Stimati colegi parlamentari,
Stimati invitati,
Daca va aduceti aminte, inainte de revelionul
2006 aici, in Parlament, au fost invitati copilasii de la institutiile de invatamint
mediu din stinga Nistrului, din regiunea transnistreana a Republicii Moldova.
In acest sfirsit de an, urmind aceasta
foarte buna si frumoasa traditie, am hotarit, in numele tuturor deputatilor, intregului
corp de legiuitori sa invitam din nou acesti copii si ca aceste invitatii sa se
transforme intr-o foarte buna si frumoasa traditie si pentru viitor.
In acest context, invit pentru prezentarea
unui minirecital de revelion copilasii de la 8 institutii de invatamint, primii
fiind copiii, elevii de la Gimnaziul-Internat din orasul Tighina.
Stimati colegi,
Sa ii intilnim. (Aplauze.)
Sedinta s-a incheiat la ora 10.50.
Stenograma a fost pregatita spre
publicare
in Directia documentare parlamentara a
Aparatului Parlamentului.